ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
Справа № 564/1321/21
06 серпня 2021 року
м.Костопіль
Костопільський районний суд Рівненської області в особі судді Левчук В.В.
розглянувши матеріали, що надійшли від Рівненської спеціалізованої прокуратури у військовій та оборонній сфері про притягнення до адміністративної відповідальності
ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , громадянин України, посвідчення офіцера серії НОМЕР_1 , РНОКПП НОМЕР_2 , місце служби військова частина НОМЕР_3 , молодший лейтенант, старший офіцер відділення об`єктивного контролю військової частини НОМЕР_3 , проживає АДРЕСА_1 ,
за ч.2 ст.172-15 Кодексу України про адміністративні правопорушення
ВСТАНОВИВ:
14 травня 2021 року у м.Рівне прокурором Рівненської спеціалізованої прокуратури у військовій та оборонній сфері Кір`яковим С.В. відносно ОСОБА_1 складено протокол про вчинення адміністративного правопорушення, передбаченого ч.2 ст.172-15 Кодексу України про адміністративні правопорушення, відповідно до якого, в порушення вимог ст.ст.11, 13, 16, 49, 173, 241 Статуту внутрішньої служби Збройних Сил України, ст.ст.3, 5, 50, 58 Закону України «Про охорону навколишнього природного середовища», виконуючи обов`язки позаштатного начальника екологічної служби військової частини НОМЕР_3 , яка дислокується в АДРЕСА_2 , з причин недбалого ставлення до виконання покладених на нього службових обов`язків, не забезпечив належного стану екологічної безпеки у вказаній військовій частині та не вживає заходи, які спрямовані на запобігання негативному впливові військ на довкілля у військовій частині НОМЕР_3 . Зокрема, поза увагою позаштатного начальника екологічної служби військової частини НОМЕР_3 молодшого лейтенанта ОСОБА_1 станом на 14.05.2021 залишається той факт, що на земельній ділянці військової частини НОМЕР_3 , яка використовується в якості військового полігону для проведення бойового злагодження та військових навчань військ Збройних Сил України (кадастровий номер 5623483900:04:036:0062), на орієнтовній площі 2,8 га, поблизу населеного пункту с.Річиця Гощанського району Рівненської області, тривалий час знаходяться безхазяйні тверді побутові відходи речовини, матеріали та предмети, які утворились у процесі виробництва життя і діяльності людини. Вказане порушення вимог законодавства про охорону навколишнього природного середовища призводять до засмічення земельних ресурсів, погіршення якості ґрунтів, створюють передумови для забруднення ґрунтових вод, повітря та спалаху інфекційних захворювань. Поважних причин, які б перешкоджали молодшому лейтенанту ОСОБА_1 належно виконувати свої службові обов`язки за дорученою посадою не було.
Дії ОСОБА_1 попередньо кваліфіковані за ч.2 ст.172-15 Кодексу України про адміністративні правопорушення.
Прокурор у судовому засіданні підтримав протокол, просить незважаючи на усунення виявлених порушень притягнути ОСОБА_1 до відповідальності за вчинення адміністративного правопорушення.
ОСОБА_1 в судовому засіданні заперечив факт вчинення ним адміністративного правопорушення та пояснив, що з 26 квітня до 14 травня 2021 року він перебував у відпустці і в день виходу з відпустки отримав протокол. Також вказав, що його обов`язки начальника екологічної служби є позаштатними, а свої обов`язки по посаді він виконує завжди належно і в першу чергу, що питання сміття на полігоні є постійним, оскільки місцеві жителі постійно вивозять сміття на полігон і прослідкувати за ними фактично неможливо в силу великої території полігону і також невідомо, коли саме вказане у протоколі сміття там з`явилось. Щодо обов`язків позаштатного начальника екологічної служби, то вони стосуються лише екологічної безпеки діяльності саме військової частини, а не місцевого населення.
Захисник ОСОБА_1 адвокат Остапенко В.С., в судовому засіданні факт вчинення ОСОБА_1 адміністративного правопорушення заперечив та пояснив, що в діях ОСОБА_1 відсутній склад адміністративного правопорушення.
Суд, заслухавши пояснення ОСОБА_1 , захисника Остапенка В.С., повно, всебічно та об`єктивно дослідивши протокол про адміністративне правопорушення та матеріали додані до протоколу, дійшов наступних висновків.
Так відповідно до наказу командира військової частини НОМЕР_3 від 31.12.2020 №776 «Про організацію служби військ і бойового навчання у військовій частині НОМЕР_3 на 2021 навчальний рік», з метою організації служби військ та повсякденної життєдіяльності у військовій частині, позаштатним начальником екологічної служби призначено старшого офіцера відділення об`єктивного контролю молодшого лейтенанта ОСОБА_1 .
Відповідно до функціональних обов`язків позаштатний начальник екологічної служби військової частини НОМЕР_3 зобов`язаний: контролювати стан екологічної безпеки у військовій частині НОМЕР_3 ; вживати заходи з попередження погіршення екологічної обстановки та виникнення небезпеки для здоров`я людей; слідкувати за озелененням та чистотою території на якій дислокується військова частина; стежити за додержанням екологічних нормативів та лімітів використання природних ресурсів при здійсненні господарської, управлінської та іншої діяльності; запобігати негативному впливові військ на довкілля у військовій частині; щорічно складати план екологічного забезпечення в якому відображати заходи раціонального природокористування та охорони довкілля в пункті постійної дислокації, в районах розташування, проведення занять, навчань, маневрів та на маршрутах пересування підрозділів (військ); проводити заходи виховного та освітнього характеру з питань екологічної безпеки, вживати заходи з охорони навколишнього природного середовища в цілому.
Дії ОСОБА_1 , як позаштатного начальника екологічної служби військової частини НОМЕР_3 , кваліфікуються як такі, що порушують вимоги ст.ст.11, 13, 16, 49, 173, 241 Статуту внутрішньої служби Збройних Сил України, ст.ст.3, 5, 50, 58 Закону України «Про охорону навколишнього природного середовища».
У свою чергу, відповідно до ст.11 Статуту внутрішньої служби Збройних Сил України (далі Статуту), необхідність виконання завдань оборони України, захисту її суверенітету, територіальної цілісності та недоторканності, а також завдань, визначених міжнародними зобов`язаннями України покладає на військовослужбовців такі обов`язки: свято інепорушно додержуватисяКонституції Українита законівУкраїни,Військової присяги,віддано служитиУкраїнському народові,сумлінно ічесно виконувативійськовий обов`язок; бутихоробрим,ініціативним ідисциплінованим; беззастережновиконувати наказикомандирів (начальників)і захищатиїх убою,як святинюоберігати ОСОБА_2 своєїчастини; постійнопідвищувати рівеньвійськових професійнихзнань,вдосконалювати своювиучку імайстерність,знати тавиконувати своїобов`язки тадодержуватися вимогстатутів ЗбройнихСил України; знатий утримуватив готовностідо застосуваннязакріплене озброєння,бойову таіншу техніку,берегти державнемайно; дорожитибойовою славоюЗбройних СилУкраїни тасвоєї військовоїчастини,честю ігідністю військовослужбовцяЗбройних СилУкраїни; поважатибойові тавійськові традиції,допомагати іншимвійськовослужбовцям,що перебуваютьу небезпеці,стримувати їхвід вчиненняпротиправних дій,поважати честьі гідністькожної людини; бутипильним,суворо зберігатидержавну таємницю; вестибойові діїініціативно,наполегливо,до повноговиконання поставленогозавдання; виявлятиповагу докомандирів (начальників)і старшихза військовимзванням,сприяти їму підтриманніпорядку ідисципліни; додержуватися правил військового вітання, ввічливості й поведінки військовослужбовців, завжди бути одягненим за формою, чисто й охайно.
Відповідно до ст.13 Статуту, військовослужбовець зобов`язаний додержуватися вимог безпеки, вживати заходів до запобігання захворюванню, травматизму, повсякденно підвищувати фізичну загартованість і тренованість, утримуватися від шкідливих для здоров`я звичок.
Відповідно до ст.16 Статуту, кожний військовослужбовець зобов`язаний виконувати службові обов`язки, що визначають обсяг виконання завдань, доручених йому за посадою. Ці обов`язки визначаються статутами Збройних Сил України, а також відповідними посібниками, порадниками, положеннями, інструкціями.
Відповідно до ст.49 Статуту, військовослужбовці повинні постійно бути зразком високої культури, скромності й витримки, берегти військову честь, захищати свою й поважати гідність інших людей, зобов`язані завжди пам`ятати, що за їх поведінкою судять не лише про них, а й про Збройні Сили України в цілому.
Відповідно дост.173Статуту,район розташуваннявійськової частини,територія військовогомістечка йприлеглі донього вулицімають бутиозеленені,утримуватися вчистоті тапорядку,а знастанням темнотиосвітлюватися.Територія військовогомістечка огороджується. Районрозташування військовоїчастини дляприбирання розподіляєтьсяна ділянкиміж підрозділами.Сміття збираєтьсяу контейнери,які закриваютьсякришками,і регулярновивозиться. Контейнеривстановлюються наплощадці зтвердим покриттям.Не меншеніж одинраз натиждень контейнериочищаються ідезінфікуються. Прибирання території військового містечка проводиться силами добового наряду і виділеними командами у післяобідній час.
Відповідно дост.241Статуту,кожний військовослужбовецьповинен піклуватисяпро збереженнясвого здоров`я,не приховуватихвороб,суворо додержуватисяправил особистої,громадської гігієнита утримуватисявід шкідливихзвичок (курінняі вживанняалкоголю). Кожний командир (начальник) зобов`язаний забезпечити у підпорядкованій йому частині (підрозділі) додержання військовослужбовцями правил особистої і громадської гігієни.
Відповідно дост.3Закону України«Про охоронунавколишнього природногосередовища»,основними принципамиохорони навколишньогоприродного середовищає: а)пріоритетність вимогекологічної безпеки,обов`язковістьдодержання екологічнихнормативів талімітів використанняприродних ресурсівпри здійсненнігосподарської,управлінської таіншої діяльності; б)гарантування екологічнобезпечного середовищадля життяі здоров`ялюдей; в)запобіжний характерзаходів щодоохорони навколишньогоприродного середовища; г)екологізація матеріальноговиробництва наоснові комплексностірішень упитаннях охоронинавколишнього природногосередовища,використання тавідтворення відновлюванихприродних ресурсів,широкого впровадженняновітніх технологій; д)збереження просторовоїта видовоїрізноманітності іцілісності природнихоб`єктіві комплексів; е)науково обґрунтованеузгодження екологічних,економічних тасоціальних інтересівсуспільства наоснові поєднанняміждисциплінарних знаньекологічних,соціальних,природничих ітехнічних наукта прогнозуваннястану навколишньогоприродного середовища; є)обов`язковість оцінкивпливу надовкілля; ж)гласність ідемократизм приприйнятті рішень,реалізація якихвпливає настан навколишньогоприродного середовища,формування унаселення екологічногосвітогляду; з)науково обґрунтованенормування впливугосподарської таіншої діяльностіна навколишнєприродне середовище; и)безоплатність загальногота платністьспеціального використанняприродних ресурсівдля господарськоїдіяльності; і)компенсація шкоди,заподіяної порушеннямзаконодавства проохорону навколишньогоприродного середовища; ї)вирішення питаньохорони навколишньогоприродного середовищата використанняприродних ресурсівз урахуваннямступеня антропогенноїзміненості територій,сукупної діїфакторів,що негативновпливають наекологічну обстановку; й)поєднання заходівстимулювання івідповідальності усправі охоронинавколишнього природногосередовища; к)вирішення проблемохорони навколишньогоприродного середовищана основіширокого міждержавногоспівробітництва; л)встановлення екологічногоподатку,рентної платиза спеціальневикористання води,рентної платиза спеціальневикористання лісовихресурсів,рентної платиза користуваннянадрами відповіднодо Податковогокодексу України; м) врахування результатів стратегічної екологічної оцінки.
Відповідно дост.5вказаного Закону,державній охороніі регулюваннювикористання натериторії Українипідлягають:навколишнє природнесередовище яксукупність природнихі природно-соціальнихумов тапроцесів,природні ресурси,як залученів господарськийобіг,так іневикористовувані векономіці вданий період(земля,надра,води,атмосферне повітря,ліс таінша рослинність,тваринний світ),ландшафти таінші природнікомплекси. Особливійдержавній охороніпідлягають територіїта об`єктиприродно-заповідногофонду Україний іншітериторії таоб`єкти,визначені відповіднодо законодавстваУкраїни. Державній охороні від негативного впливу несприятливої екологічної обстановки підлягають також здоров`я і життя людей.
Відповідно дост.50вказаного Закону,екологічна безпекає такийстан навколишньогоприродного середовища,при якомузабезпечується попередженняпогіршення екологічноїобстановки тавиникнення небезпекидля здоров`ялюдей. Екологічнабезпека гарантуєтьсягромадянам Україниздійсненням широкогокомплексу взаємопов`язанихполітичних,економічних,технічних,організаційних,державно-правовихта іншихзаходів. Діяльність фізичних та юридичних осіб, що завдає шкоди навколишньому природному середовищу, може бути припинена за рішенням суду.
Відповідно дост.58вказаного ЗаконуУкраїни,вимоги екологічноїбезпеки,встановлені длярозміщення,проектування,будівництва,реконструкції,введення вдію таексплуатації об`єктівщодо обмеженнянегативного впливуна навколишнєприродне середовищехімічних,фізичних ібіологічних факторів,а такожінші вимоги,передбачені цимЗаконом таіншим законодавствомУкраїни,повною міроюпоширюються навійськові таоборонні об`єкти,а такожоб`єктиорганів Національноїполіції тадержавної безпеки. Вимогиекологічної безпекиповинні додержуватисьтакож придислокації військовихчастин,проведенні військовихнавчань,маневрів,переміщенні війські військовоїтехніки,крім випадківособливих ситуацій,що оголошуютьсявідповідно дозаконодавства України. Державний контроль за додержанням вимог екологічної безпеки щодо військових, оборонних об`єктів та військової діяльності на території України здійснюється відповідно до цього Закону та іншого законодавства України.
Відповідно до ч.1 ст. 172-15 Кодексу України про адміністративні правопорушення адміністративна відповідальність настає за недбале ставлення військової службової особи до військової служби.
Відповідно до ч.2 ст. 172-15 Кодексу України про адміністративні правопорушення адміністративна відповідальність настає за діяння,передбачене частиноюпершою цієїстатті,вчинене в умовах особливого періоду.
На підтвердження вчинення ОСОБА_1 адміністративного правопорушення, передбаченого ч.2 ст.172-15 Кодексу України про адміністративні правопорушення надано протокол про вчинення адміністративного правопорушення, передбаченого ч.2 ст.172-15 Кодексу України про адміністративні правопорушення від 14.05.2021 та фотознімки.
Проте, матеріали справи не містять доказів того, у чому полягає факт недбалого ставлення до виконання покладених на ОСОБА_1 службових обов`язків.
Крім того, з огляду на передбачені функціональні обов`язки ОСОБА_1 , як позаштатного начальника екологічної служби по контролю стану екологічної безпеки у військовій частині НОМЕР_3 та вживанню заходів з попередження погіршення екологічної обстановки та виникнення небезпеки для здоров`я людей саме в процесі діяльності військової частини, матеріали справи не містять доказів наявності зазначених у протоколі обов`язків по забезпеченню належного стану екологічної безпеки в процесі діяльності цивільного населення та вжиття заходів, які спрямовані на запобігання негативному впливові такої діяльності населення.
При цьому, поняття «обов`язок по контролю» та «обов`язок по забезпеченню», «вживання заходів з попередження погіршення екологічної безпеки» та «вживання заходів запобігання негативному впливові військ на довкілля» не є тотожними і є різними за змістом.
Також судом не здобуто доказів того, що наявність на земельній ділянці військової частини НОМЕР_3 , яка використовується в якості військового полігону для проведення бойового злагодження та військових навчань військ Збройних Сил України (кадастровий номер 5623483900:04:036:0062), на орієнтовній площі 2,8 га, поблизу населеного пункту с.Річиця Гощанського району Рівненської області, безхазяйних твердих побутових відходів речовин, матеріалів та предметів, які утворились у процесі виробництва життя і діяльності людини, а не військ, підтверджує вчинення ОСОБА_1 адміністративного правопорушення, саме як службовою особою.
З матеріалів справи також не вбачається, коли саме на вказаній території полігону з`явилось сміття, що має об`єктивне значення для встановлення в діях ОСОБА_1 складу адміністративного правопорушення. Судом враховано, що останній лише з 1 січня 2021 року виконує функціональні обов`язки позаштатного начальника екологічної служби в/ч НОМЕР_3 , а у період з 26.04.2021 по 13.05.2021 перебував у відпустці, що підтверджується відпускним квитком №34 від 26.04.2021. Тобто, для встановлення наявності у діяннях (дії чи бездіяльності) ОСОБА_1 складу адміністративного правопорушення, необхідно здобути докази, що засмічення території полігону твердими побутовими відходами відбулося у період з 01.01.2021 по 26.04.2021, а матеріали справи відповідних доказів не містять.
Більше того, матеріали справи не містять доказів того, що наявні на вказаній вище частині полігону тверді побутові відходи призводять до погіршення якості ґрунтів, створюють передумови для забруднення ґрунтових вод, повітря та спалаху інфекційних захворювань. Такими доказами у даному випадку можуть бути висновки експертиз, заключення експертів, висновки органів, які здійснюють контроль у сфері охорони навколишнього природного середовища.
При цьому суд враховує, що матеріали справи містять службову характеристику ОСОБА_1 , відповідно до якої останній обов`язки займаної посади старшого офіцера відділення об`єктивного контролю виконує у повному обсязі, вимоги Статутів Збройних Сил України знає та у своїй повсякденній діяльності завжди ними керується, над вдосконаленням свої професійних знань працює систематично, на зауваження командирів і начальників реагує правильно, і в більшості випадків робить вірні висновки, здатний критично оцінювати свою діяльність. Характеристика підписана начальником відділення об`єктивного контролю військової частини НОМЕР_3 та командиром військової частини НОМЕР_3 .
Будь-яких інших доказів порушення вимог Статутів Збройних Сил України та Закону України «Про охорону навколишнього природного середовища» матеріали справи не містять і судом таких доказів не здобуто.
Відповідно до ч.1, 2 ст.7 Кодексу України про адміністративні правопорушення, ніхто не може бути підданий заходу впливу з адміністративним правопорушенням інакше як на підставах і в порядку, встановлених законом, а провадження у справах про адміністративне правопорушення, у тому числі й віднесених до компетенції органів внутрішніх справ, здійснюється на основі додержання принципу законності.
Відповідно до ч.1 ст.9 Кодексу України про адміністративні правопорушення, адміністративним правопорушенням визнається протиправна, винна (умисна або необережна) дія чи бездіяльність, яка посягає на громадський порядок, власність, права і свободи громадян, на встановлений порядок управління і за яку законом передбачено адміністративну відповідальність.
Відповідно до ст.245 Кодексу України про адміністративні правопорушення, завданнями провадження в справах про адміністративні правопорушення є: своєчасне, всебічне, повне і об`єктивне з`ясування обставин кожної справи, вирішення її в точній відповідності з законом.
Статтею 251 Кодексу України про адміністративні правопорушення передбачено, що доказами в справі про адміністративне правопорушення, є будь-які фактичні дані, на основі яких у визначеному законом порядку орган (посадова особа) встановлює наявність чи відсутність адміністративного правопорушення, винність даної особи в його вчиненні та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи. Ці дані встановлюються протоколом про адміністративне правопорушення, поясненнями особи, яка притягається до адміністративної відповідальності, потерпілих, свідків, висновком експерта, речовими доказами, показаннями технічних приладів, які використовуються при нагляді за виконанням правил, норм і стандартів, що стосуються забезпечення безпеки дорожнього руху, протоколом про вилучення речей і документів, а також іншими документами.
Обов`язок щодо збирання доказів покладається на осіб, уповноважених на складання протоколів про адміністративні правопорушення, визначених ст.255 цього Кодексу.
Відповідно до ст.252 Кодексу України про адміністративні правопорушення, орган (посадова особа) оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об`єктивному дослідженні всіх обставин справи в їх сукупності, керуючись законом і правосвідомістю.
Відповідно до ч.1 ст.280 Кодексу України про адміністративні правопорушення, орган, (посадова особа) при розгляді справи про адміністративне правопорушення зобов`язаний з`ясувати: чи було вчинено адміністративне правопорушення, чи винна дана особа в його вчиненні, чи підлягає вона адміністративній відповідальності, чи є обставини, що пом`якшують і обтяжують відповідальність, чи заподіяно майнову шкоду, чи є підстави для передачі матеріалів про адміністративне правопорушення на розгляд громадської організації, трудового колективу, а також з`ясувати інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи.
Протокол про адміністративне правопорушення є процесуальним документом, в якому зазначається суть правопорушення та інші дані, необхідні для розгляду справи і не може вважатися беззаперечним доказом вини особи.
З досліджених судом доказів неможливо встановити наявність в діях ОСОБА_1 складу адміністративного правопорушення, відповідальність за яке передбачена ч.2 ст.172-15 Кодексу України про адміністративні правопорушення, а відтак суд дійшов висновку, що вину ОСОБА_1 у вчиненні вказаного правопорушення не доведено.
Відповідно до ст.247 Кодексу України про адміністративні правопорушення провадження в справі про адміністративне правопорушення не може бути розпочато, а розпочате підлягає закриттю, зокрема, у разі відсутності події і складу адміністративного правопорушення.
Таким чином, провадження в справі про адміністративне правопорушення підлягає закриттю на підставі п.1 ч.1ст. 247 Кодексу України про адміністративні правопорушення.
З огляду на вищенаведене, керуючись ст.247 Кодексу України про адміністративні правопорушення, суд -
ПОСТАНОВИВ:
Провадження в справі №564/1321/21 про адміністративне правопорушення відносно ОСОБА_1 за ч.2 ст.172-15 Кодексу України про адміністративні правопорушення закрити у зв`язку з відсутністю події і складу адміністративного правопорушення.
Постанова може бути оскаржена до Рівненської апеляційного суду через Костопільський районний суд протягом десяти днів з дня її винесення.
Постанова набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги постанова, якщо її не скасовано, набирає законної сили після розгляду справи апеляційним судом.
СуддяВ. В. Левчук
Суд | Костопільський районний суд Рівненської області |
Дата ухвалення рішення | 05.08.2021 |
Оприлюднено | 02.09.2022 |
Номер документу | 98816329 |
Судочинство | Адмінправопорушення |
Категорія | Військові адміністративні правопорушення Недбале ставлення до військової служби |
Адмінправопорушення
Костопільський районний суд Рівненської області
Левчук В. В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні