ВОСЬМИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
04 серпня 2021 рокуЛьвівСправа № 140/695/20 пров. № А/857/12576/20
Восьмий апеляційний адміністративний суд в складі:
головуючого судді Обрізко І.М.,
суддів Іщук Л.П., Судової - Хомюк Н.М.,
за участю секретаря судового засідання Максим Х.Б.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні у місті Львові апеляційну скаргу Комунального закладу Луцька загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів № 2 Луцької міської ради на рішення Волинського окружного адміністративного суду від 07 вересня 2020 року, прийняте суддею Ксензюк А.Я. б 11 годині 33 хвилині у місті Луцьку, повний текст складено 10.09.2020 року у справі за позовом управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Волинській області до Комунального закладу Луцька загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів № 2 Луцької міської ради про застосування заходів реагування,-
встановив:
Управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Волинській області (надалі - позивач) звернулося з адміністративним позовом до Комунального закладу Луцька загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів № 2 Луцької міської ради про застосування заходів реагування у вигляді повного зупинення експлуатації будівлі навчального закладу за адресою: Волинська область, місто Луцьк, вулиця Львівська, 28 до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері пожежної та техногенної безпеки.
Рішенням Волинського окружного адміністративного суду від 07 вересня 2020 року позов задоволено.
Задовольняючи позов, суд першої інстанції виходив з того, що відповідачем не надано належних доказів, які б вказували та підтверджували усунення всіх порушень, що виявлені позивачем під час позапланової перевірки.
Оскільки відповідачем не усунуті порушення вимог пожежної безпеки, суд вважає недопустимою експлуатацію будівлі комунального закладу Луцька загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів №2 Луцької міської ради до повного усунення виявлених перевіркою порушень.
Не погодившись із зазначеним судовим рішенням, комунальний заклад Луцька загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів № 2 Луцької міської ради подав апеляційну скаргу. Вважає, що судом першої інстанції ухвалено рішення із неправильним застосуванням норм матеріального та процесуального права, що призвело до ухвалення помилкового рішення в частині задоволених позовних вимог.
В обґрунтування апеляційної скарги покликається на те, що засновником школи є Луцька міська рада. Тому директор закладу освіти не має можливості самостійно ухвалювати рішення щодо усунення порушень, які вимагають фінансування таких витрат, а відтак розпоряджатися коштами.
Звертає увагу суду на те, що КЗ Луцька загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів № 2 Луцької міської ради проведено заходи щодо усунення порушень вимог законодавства у сфері пожежної та техногенної безпеки. Неусунутим залишається лише обладнання системами протипожежного захисту.
Зазначає, що виявлені позивачем порушення не створюють безпосереднього ризику виникнення і розвитку пожеж, а також не можуть створювати небезпеку завдання шкоди життю та здоров`ю учнів чи вчителів у процесі самої пожежі.
Закривши даний заклад, більше як 900 учнів лишаються без доступу до освіти.
Просить скасувати рішення суду та ухвалити нове, яким відмовити в задоволенні позову повністю.
В судове засідання для розгляду апеляційної скарги учасники справи не прибули, належним чином повідомлені про дату, час та місце розгляду справи, а тому відповідно до ч.4 ст.229, ст.313 КАС України апеляційний суд ухвалив розгляд апеляційної скарги здійснити за відсутності учасників справи та без здійснення фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу.
Колегія суддів заслухавши доповідь судді-доповідача, перевіривши законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги, приходить до наступного.
Відповідно до ст. 316 КАС України суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.
Судом встановлено та підтверджено матеріалами справи, що відповідно до Кодексу цивільного захисту України, статті 5 Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності , Доручення Прем`єр-міністра України №44205/1/1-19 від 11 грудня 2019 року та наказу Луцького міськрайонного відділу Управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Волинській області (далі - Луцький МРВ УДСНС України у Волинській області) від 13 грудня 2019 року № 308 з 17 грудня 2019 року по 21грудня 2019 року провідним інспектором Луцького МРВ УДСНС України у Волинській області здійснено позапланову перевірку будівлі НЗ №2, що розташована за адресою: Волинська область, місто Луцьк, вулиця Львівська, 28 щодо дотримання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки.
За результатами перевірки складено акт від 21 грудня 2019 року № 107 (далі - акт перевірки), яким встановлені порушення відповідачем вимог Кодексу цивільного захисту України (далі - КЦЗУ), Правил пожежної безпеки в Україні, затверджених наказом МВС України від 30 грудня 2014 року № 1417, зареєстрованих у Міністерстві юстиції України 05 березня 2015 року за № 252/26697 (далі - ППБУ), а саме:
- дерев`яні елементи горищних покриттів школи не оброблено засобами вогнезахисту, які забезпечують І групу вогнезахисної ефективності;
- грати на вікнах на 1-му поверсі встановлені без можливості вільного відкривання у разі потреби;
- двері, які ведуть на сходові клітки, не обладнано пристроями для самозачинення;
- в підвальних приміщеннях з`єднання, відгалуження та окінцювання електропроводів здійснено не за допомогою опресування, паяння або затискачів (способом скрутою );
- в підвальних приміщеннях відгалужувальні та з`єднувальні коробки не закрито кришками з негорючих або важкогорючих матеріалів;
- електророзетки та вимикачі в приміщеннях майстерні встановлено на горючі основи;
- приміщення та споруди школи корпусу не обладнано системами протипожежного захисту відповідно до ДБН В.2.5-56.2014 Системи протипожежного захисту (системою пожежної сигналізації);
- не проведено технічне обслуговування і перевірку на працездатність шляхом пуску води пожежних кран-комплектів з реєстрацією результатів перевірки у спеціальному журналі обліку технічного обслуговування;
- пожежні кран-комплекти не укомплектовано пожежним рукавом однакового з ним діаметра та стволом, а також важелем для полегшення відкривання вентиля;
- у приміщенні вестибюлю не демонтоване горюче оздоблення на шляхах евакуації;
- не забезпечені евакуаційним освітленням шляхи евакуації та сходові клітки;
- пожежні кран-комплекти не пристосовані для візуального огляду їх без розкривання;
- шляхи евакуації захаращені будівельними матеріалами.
Зазначений акт перевірки був надісланий 21 грудня 2019 року рекомендованим листом.
Згідно статті 1 Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності державний нагляд (контроль) - діяльність уповноважених законом центральних органів виконавчої влади, їх територіальних органів, державних колегіальних органів, органів виконавчої влади Автономної Республіки Крим, місцевих державних адміністрацій, органів місцевого самоврядування (далі - органи державного нагляду (контролю) в межах повноважень, передбачених законом, щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства суб`єктами господарювання та забезпечення інтересів суспільства, зокрема належної якості продукції, робіт та послуг, допустимого рівня небезпеки для населення, навколишнього природного середовища.
Згідно з частиною п`ятою статті 4 Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності виробництво (виготовлення) або реалізація продукції, виконання робіт, надання послуг суб`єктами господарювання можуть бути призупинені виключно за рішенням суду.
Відновлення виробництва (виготовлення) або реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг суб`єктами господарювання після призупинення можливе з моменту отримання органом державного нагляду (контролю), який ініціював призупинення, повідомлення суб`єкта господарювання про усунення ним усіх встановлених судом порушень.
Відтак, у разі усунення виявлених Управлінням Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Волинській області порушень, які створюють загрозу життю та здоров`ю людей, відповідач не позбавлений можливості звернутися до органу державного нагляду (контролю), який ініціював призупинення із повідомленням відновлення господарської діяльності.
Такого висновку дійшов Верховний Суд у постанові від 16.12.2019 року у справі №810/3535/17.
Відсутність доказів усунення відповідачем порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, що створюють загрозу життю та здоров`ю людей, свідчить про обґрунтованість необхідності застосування до заходів реагування у вигляді зупинення експлуатації виробничих об`єктів. Застосування такого заходу є цілком співрозмірним з характером порушень законодавства щодо забезпечення пожежної безпеки.
Зазначене вище відповідає позиції Верховного Суду, викладеної у постанові від 23.12.2019 року у справі №804/8378/17.
Частиною сьомою статті 7 вказаного Закону встановлено, що на підставі акта, складеного за результатами здійснення заходу, в ході якого виявлено порушення вимог законодавства, орган державного нагляду (контролю) за наявності підстав для повного або часткового зупинення виробництва (виготовлення), реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг звертається у порядку та строки, встановлені законом, з відповідним позовом до адміністративного суду. У разі необхідності вжиття інших заходів реагування орган державного нагляду (контролю) протягом п`яти робочих днів з дня завершення здійснення заходу державного нагляду (контролю) складає припис, розпорядження, інший розпорядчий документ щодо усунення порушень, виявлених під час здійснення заходу, а у випадках, передбачених законом, також звертається у порядку та строки, встановлені законом, до адміністративного суду з позовом щодо підтвердження обґрунтованості вжиття до суб`єкта господарювання заходів реагування, передбачених відповідним розпорядчим документом.
У відповідності до підпункту 12 частини 1 статті 67 Кодексу цивільного захисту України до повноважень центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, належить, зокрема, звернення до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, експлуатації будівель, об`єктів, споруд, цехів, дільниць, а також машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, зупинення проведення робіт, у тому числі будівельно-монтажних, випуску і реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту, надання послуг, якщо ці порушення створюють загрозу життю та/або здоров`ю людей.
Згідно з частини 2 статті 68 Кодексу цивільного захисту України у разі встановлення порушення вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, що створює загрозу життю та здоров`ю людей, посадові особи центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сферах техногенної та пожежної безпеки, звертаються до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, агрегатів, експлуатації будівель, споруд, окремих приміщень, випуску та реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту у порядку, встановленому законом.
Відповідно до статті 70 Кодексу цивільного захисту України підставою для звернення центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, об`єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів є:
1) недотримання вимог пожежної безпеки, визначених цим Кодексом, іншими нормативно-правовими актами, стандартами, нормами і правилами;
2) порушення вимог пожежної безпеки, передбачених стандартами, нормами і правилами, під час будівництва приміщень, будівель та споруд виробничого призначення;
3) випуск і реалізація вибухопожежонебезпечної продукції та продукції протипожежного призначення з відхиленням від стандартів чи технічних умов або без даних щодо відповідності такої продукції вимогам пожежної безпеки;
4) нездійснення заходів щодо захисту персоналу від шкідливого впливу ймовірних надзвичайних ситуацій;
5) відсутність на виробництвах, на яких застосовуються небезпечні речовини, паспортів (формулярів) на обладнання та апаратуру або систем із забезпечення їх безперебійної (безаварійної) роботи;
6) невідповідність кількості засобів індивідуального захисту органів дихання від небезпечних хімічних речовин нормам забезпечення ними працівників суб`єкта господарювання, їх непридатність або відсутність;
7) порушення правил поводження з небезпечними речовинами;
8) відсутність або непридатність до використання засобів індивідуального захисту в осіб, які здійснюють обслуговування потенційно небезпечних об`єктів або об`єктів підвищеної небезпеки, а також в осіб, участь яких у ліквідації наслідків надзвичайної ситуації передбачена планом локалізації і ліквідації наслідків аварій;
9) відсутність на об`єкті підвищеної небезпеки диспетчерської служби або її неготовність до виконання покладених на неї завдань, у тому числі через відсутність відповідних документів, приладів, обладнання або засобів індивідуального захисту;
10) неготовність до використання за призначенням аварійно-рятувальної техніки, засобів цивільного захисту, а також обладнання, призначеного для забезпечення безпеки суб`єктів господарювання;
11) проведення робіт з будівництва будинків та споруд, розміщення інших небезпечних об`єктів, інженерних і транспортних комунікацій, які порушують встановлений законодавством з питань техногенної безпеки порядок їх проведення або проведення яких створює загрозу безпеці населення, суб`єктам господарювання, обладнанню та майну, що в них перебувають.
Повне або часткове зупинення роботи підприємств, об`єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, виконання робіт, надання послуг здійснюється виключно за рішенням адміністративного суду.
Аналіз викладених правових норм дає підстави для висновку, що правовою підставою для застосування адміністративним судом заходів реагування є одночасна наявність таких умов: 1) факт порушення правил та норм пожежної і техногенної безпеки, що створюють загрозу життю та здоров`ю людей; 2) звернення компетентного органу, який здійснює державний нагляд у сфері пожежної і техногенної безпеки, із відповідним адміністративним позовом до суду; 3) наявність обов`язку у підконтрольного суб`єкта, зупинення експлуатації приміщень якого вимагає відповідний орган Державної служби України з надзвичайних ситуацій, забезпечувати дотримання вимог пожежної безпеки у відповідному приміщенні.
При обранні заходу реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, позивачем як суб`єктом владних повноважень, і судом, відповідно, мають враховуватися принцип співмірності обраного заходу реагування тим порушенням, які виникли та тим, які залишилися не усунутими на час розгляду справи, а також дотримання справедливого балансу між інтересами відповідача і публічними інтересами.
Суд першої інстанції виходив з того, що сукупність виявлених перевіркою порушень створювали загрозу життю і здоров`ю людей, що є підставою для застосування судом заходів реагування.
При цьому, колегія суддів враховує, що застосування заходу реагування має тимчасовий характер, період дії якого залежить безпосередньо від факту усунення відповідачем виявлених порушень.
Відновлення діяльності після її зупинення рішенням суду в силу частини п`ятої статті 4 Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності можливе з моменту отримання органом державного нагляду (контролю), який ініціював призупинення, повідомлення суб`єкта господарювання про усунення ним усіх встановлених судом порушень.
Тобто, внаслідок усунених порушень, якщо такі матимуть місце, відповідач не позбавлений можливості звернутися з відповідною інформацією до позивача. Надання ж судом адміністративної юрисдикції оцінки питанню, чи були усунуті виявлені порушення до висновку компетентного органу в цьому питанні є передчасним.
Зазначений висновок апеляційного суду відповідає позиції Верховного Суду, викладеній у постанові від 31 березня 2021 року у справі № 580/3213/19.
Згідно частини першої статті 6 Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності підставами для здійснення позапланових заходів є подання суб`єктом господарювання письмової заяви до відповідного органу державного нагляду (контролю) про здійснення заходу державного нагляду (контролю) за його бажанням; перевірка виконання суб`єктом господарювання приписів, розпоряджень або інших розпорядчих документів щодо усунення порушень вимог законодавства, виданих за результатами проведення планових заходів органом державного нагляду (контролю).
Із матеріалів справи вбачається, що позивачем проведено позапланову перевірку відповідача, за результатами якої складено акт від 01.07.2021 року №183 (а.с. 194 - 207), відповідно до якого встановлено відсутність порушень вимог законодавства. Однак, ураховуючи те, що відповідачем на час розгляду справи в суді першої інстанції не надано до суду доказів повного усунення виявлених позивачем порушень вимог законодавства у сфері пожежної та техногенної безпеки, апеляційний суд погоджується із висновком суду першої інстанції щодо наявності правових підстав для задоволення позовних вимог.
Апеляційний суд відхиляє решту доводів апелянта, які наведені у поданій апеляційній скарзі, оскільки такі на правильність висновків суду не впливають, а, відтак, не можуть покладатися в основу скасування чи зміни оскарженого судового рішення.
Судові витрати розподілу не підлягають з огляду на результат вирішення апеляційної скарги та виходячи з вимог ст. 139 КАС України.
Отже, доводи апеляційної скарги дають підстави для висновку про правильне застосування судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, які призвели до правильного вирішення справи.
Керуючись ст.ст. 243, 316, 321, 322, 325, 328 Кодексу адміністративного судочинства України суд, -
постановив:
Апеляційну скаргу Комунального закладу Луцька загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів № 2 Луцької міської ради залишити без задоволення, рішення Волинського окружного адміністративного суду від 07 вересня 2020 року в адміністративній справі № 140/695/20 - без змін.
Постанова набирає законної сили з дати її прийняття та не підлягає касаційному оскарженню, крім випадків встановлених ч.5 ст.328 Кодексу адміністративного судочинства України.
Головуючий суддя І. М. Обрізко судді Л. П. Іщук Н. М. Судова-Хомюк Повне судове рішення складено 06.08.2021 року.
Суд | Восьмий апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 04.08.2021 |
Оприлюднено | 10.08.2021 |
Номер документу | 98839368 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Обрізко Ігор Михайлович
Адміністративне
Волинський окружний адміністративний суд
Ксензюк Андрій Ярославович
Адміністративне
Волинський окружний адміністративний суд
Ксензюк Андрій Ярославович
Адміністративне
Волинський окружний адміністративний суд
Ксензюк Андрій Ярославович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні