Україна
Донецький окружний адміністративний суд
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
09 серпня 2021 р. Справа№200/2913/21-а
приміщення суду за адресою: 84122, м.Слов`янськ, вул. Добровольського, 1
Донецький окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Троянової О.В., розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження (в письмовому провадженні) адміністративний позов Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Донецькій області (код ЄДРПОУ: 38652962, місцезнаходження: 87547, Донецька область, м. Маріуполь, вул. Митрополитська, буд. 175) до Приватного акціонерного товариства Донецьктурист (код ЄДРПОУ: 02658212, місцезнаходження: 87500, Донецька область, м. Маріуполь, бульвар Приморський, 1/5), філії Приватного акціонерного товариства Донецьктурист Пансіонат Слав`яногірський (код ЄДРПОУ: 02648254, місцезнаходження: 84130, Донецька область, м. Святогірськ, вул. Курортна, 1), треті особи, які не заявляють самостійних вимог фізична особа-підприємець ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_1 ),фізична особа-підприємець ОСОБА_2 ( АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_2 ) про застосування заходів реагування у вигляді повного зупинення роботи об`єкту, -
ВСТАНОВИВ:
Головне управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Донецькій області звернулось до Донецького окружного адміністративного суду з позовною заявою до Приватного акціонерного товариства Донецьктурист , філії Приватного акціонерного товариства Донецьктурист Пансіонат Слав`яногірський про застосування заходів реагування у вигляді повного зупинення роботи об`єкту до повного усунення порушень, шляхом заборони експлуатації об`єкту; встановлення способу і порядку виконання рішення, шляхом зобов`язання директора зупинити експлуатацію будинку Пансіонату Слав`яногірський до повного усунення порушень.
Ухвалою Донецького окружного адміністративного суду від 22 березня 2021 року відкрито провадження у справі у порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін. Клопотання позивача про відстрочення сплати судового збору до ухвалення рішення по справі залишено без задоволення.
14 квітня 2021 року на адресу суду надійшов відзив на позовну заяву від відповідача.
Ухвалою Донецького окружного адміністративного суду від 14 травня 2021 року призначено розгляд справи за правилами загального позовного провадження та призначено підготовче засідання на 09 червня 2021 року.
09 червня 2021 року судом відкладено підготовче засідання до 16 червня 2021 року.
Ухвалою Донецького окружного адміністративного суду від 16 червня 2021 року залучено в якості третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог, фізичну особу-підприємця ОСОБА_1 та фізичну особу-підприємця ОСОБА_2 , відкладено підготовче засідання до 07 липня 2021 року.
Ухвалою Донецького окружного адміністративного суду від 07 липня 2021 року закрито підготовче провадження та призначено розгляд справи по суті в порядку письмового провадження.
В обґрунтування своїх позовних вимог позивач зазначив, що за результатами позапланового заходу державного нагляду (контролю) будівлі та приміщень та території Пансіонату Слав`яногірський філії Приватного акціонерного товариства Донецьктурист щодо додержання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки. В ході перевірки виявлені чисельні порушення, які є такими, що впливають на ризик виникнення пожежі, створюють перешкоди її гасінню, вільній евакуації людей при виникненні пожежі, тим самим створюють загрозу життю та/або здоров`ю людей. Вважає, що виявлені порушення є підставою для застосування до відповідача заходів реагування у відповідності зі статтею 70 Кодексу цивільного захисту України.
Відповідачем через канцелярію суду надано відзив на позовну заяву, відповідно до якого зазначив, що акт перевірки складений неточно та поверхнево, обраний захід реагування у вигляді зупинення діяльності пансіонату не відповідає обсягу виявлених порушень, та є крайнім заходом. Виявлені порушення не створюють реальної загрози життю або здоров`ю людей. Зазначив, що на підставі договору оренди зазначених у акті перевірки будівель відповідальність за пожежну небезпеку мають нести орендарі - фізична особа-підприємець ОСОБА_1 та фізична особа-підприємець ОСОБА_2 .
Треті особи не скористались право на подання пояснень на позовну заяву.
Розглянувши матеріали справи, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, об`єктивно оцінивши докази за своїм внутрішнім переконанням, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд встановив.
Відповідно до вимог Кодексу цивільного захисту України, Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності від 5.04.2007 №877-V, Доручення Прем`єр-міністра України, на підставі Наказу Головного управління державної служби України з надзвичайних ситуацій у Донецькій області №37 від 29 січня 2021 р. Про здійснення позапланових перевірок визначено посадову особу, якій доручено провести перевірку ПрАТ Донецьктурист (за адресою місця провадження господарської діяльності: АДРЕСА_2 ) щодо стану виконання припису про усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки від 01.11.2019 року №27. (а.с. 61, 70-71)
На підставі посвідчення на проведення заходу державного нагляду (контролю) №84 від 29 січня 2021 року начальником відділу забезпечення заходів з попередження надзвичайних ситуацій у Слов`янському районі Центру забезпечення діяльності Головного управління ДСНС України у Донецькій області майором служби цивільного захисту Яковенко О.Л. , провідним фахівцем відділу забезпечення заходів з попередження надзвичайних ситуацій у м. Маріуполі Центру забезпечення діяльності Головного управління ДСНС України у Донецькій області капітаном служби цивільного захисту Недопряником Є.В. , фахівцем відділу забезпечення заходів з попередження надзвичайних ситуацій у Слов`янському районі Центру забезпечення діяльності Головного управління ДСНС України у Донецькій області старшим лейтенантом служби цивільного захисту Кучеренком В.В., провідним фахівцем відділу забезпечення заходів з попередження надзвичайних ситуацій у м. Маріуполі Центру забезпечення діяльності Головного управління ДСНС України у Донецькій області старшим лейтенантом служби цивільного захисту Камаралі Д.Ю. проведено позаплановий захід державного нагляду (контролю) ПрАТ Донецьктурист , розташованого за адресою: АДРЕСА_2, щодо дотримання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки (а.с.90-91).
За результатами проведення позапланового заходу державного нагляду (контролю) складено акт щодо дотримання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки №80 від 10.03.2021 року (далі - акт перевірки) (а.с.25-60).
Відповідно до акта перевірки, в ході її проведення встановлено, що у будівлях структурного підрозділу Пансіонату Слов`яногірський ПрАТ Донецьктурист порушено нормативно-правові акти з питань пожежної безпеки, які стали підставою для звернення до суду з метою застосування заходів реагування, оскільки можуть створювати загрозу життю та здоров`ю людей, а саме:
Адміністративна будівля:
- З`єднання, відгалуження та окінцювання жил проводів і кабелів не здійснено за допомогою опресування, зварювання, паяння або затискачів (підвальне приміщення) (порушено пункт 1.6. глави 1 розділу ІV ППБУ);
- Будівлю не обладнано системою пожежної сигналізації відповідно до вимог ДБН В.2.5-56:2014 Інженерне обладнання будинків і споруд. Системи протипожежного захисту (порушено пункт 1.2. глави 1 розділу V ППБУ);
- Не розміщено інформацію про заходи безпеки та відповідну поведінку населення в разі виникнення аварії (порушено пункт 3, частини 1 ст. 20 КЦЗУ).
Будинок №1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 12, 35, 40, 41, 49, 202, 204, 206, 208:
- Будівлю не обладнано системою пожежної сигналізації відповідно до вимог ДБН В.2.5-56:2014 Інженерне обладнання будинків і споруд. Системи протипожежного захисту (порушено пункт 1.2. глави 1 розділу V ППБУ);
- З`єднання, відгалуження та окінцювання жил проводів і кабелів не здійснено за допомогою опресування, зварювання, паяння або затискачів (підвальне приміщення) (порушено пункт 1.6. глави 1 розділу ІV ППБУ);
- Допускається встановлення розеток та вимикачів на горючу основу без підкладання під них суцільного негорючого матеріалу, що виступає за габарити апарата не менше на 0,01 метра (порушено пункт 1.17, глави 1, розділ IV ППБУ);
- Не виконано вогнезахисну обробку дерев`яних конструкцій горищного приміщення (порушено пункт 2.5. глави 2 розділу ІІІ ППБУ).
Загальні заходи:
- Не ведеться журнал обліку вогнегасників (порушено пункт 3.10. глави 3 розділу V ППБУ, пункт 3 розділу III Наказ МВС № 25);
- Не проводиться технічне обслуговування вогнегасників (порушено пункт 3.17. глави 3 розділу V ППБУ);
- Приміщення не забезпечені первинними засобами пожежогасіння (вогнегасниками) згідно норм належності (порушено пункт 3.6. глави 3 розділу V ППБУ);
- Вогнегасники не встановлено в легкодоступних та видних місцях (порушено пункт 3.15. глави 3 розділу V ППБУ);
- Не проведено замір опору ізоляції та перевірку спрацювання приладів захисту електромереж та електроустановок від короткого замикання (порушено пункт 1.20. глави 1 розділу IV ППБУ);
- На території не встановлені пожежні щити з розрахунку 1 щит на 5000м2 (порушено пункт 3.11. глави 3 розділу V ППБУ);
- Посадові особи не пройшли навчання з питань пожежної безпеки (порушено пункт 16 розділу II ППБУ);
- Не забезпечені працівники засобами індивідуального захисту органів дихання від бойових отруйних речовин, 3 розрахунку 1 протигаз і 1 респіратор на особу і додатково 2% від загальної кількості працюючого населення(не надані документи щодо сертифікації) (порушено пункт 2, частини 1, статті 20, КЦЗУ, пункт 1, глави 4, розділу V ПТБ, пункт 2, пункт 9 (пункт 2 Додатку до порядку) ПКМУ від 19.08.2002р. № 1200 Про затвердження порядку забезпечення населення і працівників формувань та спеціалізованих служб цивільного захисту );
- Керівником не пройдено функціональне навчання у сфері цивільного захисту (порушено пункт 8, частини 1, статті 20 КЦЗУ, пункт 15 ПКМУ від 26.06.2013р. № 444 "Про затвердження Порядку здійснення навчання населення діям у надзвичайних ситуаціях");
- Не забезпечено обладнання інформаційно-довідкових куточків з цивільного захисту щодо конкретних дій у надзвичайних ситуаціях з урахуванням місцевих умов (порушено пункт 3 частини 1 статті 20, пункт 3 статті 40 КЦЗУ);
- Не проведено ідентифікацію потенційно-небезпечного об`єкта згідно вимог методики ідентифікації потенційно небезпечних об`єктів затвердженої наказом МНС України від 23.02.2006р. № 98 (порушено пункт 7 частини 1 статті 20 КЦЗУ; літ "ґ" частини 2 статті 69 КЦЗУ).
Примірник акта перевірки уповноважена особа відповідача- голова правління отримала 10.03.2021 року, про що свідчить підпис вказаної посадової особи в акті перевірки, що відповідачем не заперечується. У поясненнях зазначено, що філія ПрАТ Донецьктурист пансіонат ІНФОРМАЦІЯ_1 , розташований за адресою: АДРЕСА_2, переданий в оренду ФОП ОСОБА_5 з 14 листопада 2019 року по 12 жовтня 2022 року. Згідно договору оренди зобов`язання дотримання Правил пожежної безпеки покладено на орендаря. (а.с. 25-60)
Доказів усунення зазначених у акті перевірки порушень відповідачем не надано.
З метою недопущення спричинення шкоди життю та здоров`ю людей позивач просить застосувати відповідні заходи реагування.
Вирішуючи питання про наявність підстав для застосування заходів реагування, суд зазначає наступне.
Статтею 19 Конституції України встановлено, що правовий порядок в Україні ґрунтується на засадах, відповідно до яких ніхто не може бути примушений робити те, що не передбачено законодавством. Органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Правові та організаційні засади, основні принципи і порядок здійснення державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності, повноваження органів державного нагляду (контролю), їх посадових осіб і права, обов`язки та відповідальність суб`єктів господарювання під час здійснення державного нагляду (контролю) визначає Закон України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності від 05.04.2007 №877-V (далі - Закон №877-V).
Відповідно до положень ст.1 Закону №877-V державний нагляд (контроль) - діяльність уповноважених законом центральних органів виконавчої влади, їх територіальних органів, державних колегіальних органів, органів виконавчої влади Автономної Республіки Крим, місцевих державних адміністрацій, органів місцевого самоврядування (далі - органи державного нагляду (контролю)) в межах повноважень, передбачених законом, щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства суб`єктами господарювання та забезпечення інтересів суспільства, зокрема належної якості продукції, робіт та послуг, допустимого рівня небезпеки для населення, навколишнього природного середовища.
Заходи державного нагляду (контролю) - планові та позапланові заходи, які здійснюються у формі перевірок, ревізій, оглядів, обстежень та в інших формах, визначених законом;
Спосіб здійснення державного нагляду (контролю) - процедура здійснення державного нагляду (контролю), визначена законом.
Частиною 7 статті 7 Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності передбачено, що на підставі акта, складеного за результатами здійснення заходу, в ході якого виявлено порушення вимог законодавства, орган державного нагляду (контролю) за наявності підстав для повного або часткового зупинення виробництва (виготовлення), реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг звертається у порядку та строки, встановлені законом, з відповідним позовом до адміністративного суду.
Водночас, відносини, пов`язані із захистом населення, територій, навколишнього природного середовища та майна від надзвичайних ситуацій, реагуванням на них, функціонуванням єдиної державної системи цивільного захисту регулює Кодекс цивільного захисту України №5403-VI від 02.10.2012 (далі - Кодекс цивільного захисту України).
Як визначено пунктом 1 частини першої статті 20 Кодексу цивільного захисту України до завдань і обов`язків суб`єктів господарювання у сфері цивільного захисту належить забезпечення виконання заходів у сфері цивільного захисту на об`єктах суб`єкта господарювання.
Згідно з пунктом 24 частини 1 статті 2 Кодексу цивільного захисту України надзвичайна ситуація - обстановка на окремій території чи суб`єкті господарювання на ній або водному об`єкті, яка характеризується порушенням нормальних умов життєдіяльності населення, спричинена катастрофою, аварією, пожежею, стихійним лихом, епідемією, епізоотією, епіфітотією, застосуванням засобів ураження або іншою небезпечною подією, що призвела (може призвести) до виникнення загрози життю або здоров`ю населення, великої кількості загиблих і постраждалих, завдання значних матеріальних збитків, а також до неможливості проживання населення на такій території чи об`єкті, провадження на ній господарської діяльності.
Згідно з пунктом 1, 2, 3, 7, 8 частини 1 статті 20 Кодексу цивільного захисту України до завдань і обов`язків суб`єктів господарювання у сфері цивільного захисту належить: забезпечення виконання заходів у сфері цивільного захисту на об`єктах суб`єкта господарювання; забезпечення відповідно до законодавства своїх працівників засобами колективного та індивідуального захисту; розміщення інформації про заходи безпеки та відповідну поведінку населення у разі виникнення аварії; проведення оцінки ризиків виникнення надзвичайних ситуацій на об`єктах суб`єкта господарювання, здійснення заходів щодо неперевищення прийнятних рівнів таких ризиків; здійснення навчання працівників з питань цивільного захисту, у тому числі правилам техногенної та пожежної безпеки.
Згідно з пунктом 25 частини 1 статті 20 Кодексу цивільного захисту України до завдань і обов`язків суб`єктів господарювання у сфері цивільного захисту належить: виконання інших завдань і заходів у сфері цивільного захисту, передбачених цим Кодексом та іншими законодавчими актами.
Відповідно до частин 1 та 2 статті 64 Кодексу цивільного захисту України центральний орган виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, уповноважений організовувати та здійснювати державний нагляд (контроль) щодо виконання вимог законів та інших нормативно-правових актів з питань техногенної та пожежної безпеки, цивільного захисту і діяльності аварійно-рятувальних служб. Центральний орган виконавчої влади, який здійснює нагляд (контроль) у сфері техногенної та пожежної безпеки, реалізує повноваження безпосередньо і через свої територіальні органи в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі, районах, районах у містах, містах обласного, республіканського (Автономної Республіки Крим) значення.
Згідно зі статтею 66 Кодексу цивільного захисту України центральний орган виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, здійснює державний нагляд (контроль) шляхом проведення планових та позапланових перевірок відповідно до закону.
Пунктом 12 частини 1статті 67 Кодексу цивільного захисту України визначено, що до повноважень центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, належить зокрема звернення до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, експлуатації будівель, об`єктів, споруд, цехів, дільниць, а також машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, зупинення проведення робіт, у тому числі будівельно-монтажних, випуску і реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту, надання послуг, якщо ці порушення створюють загрозу життю та/або здоров`ю людей.
В силу частини 2 статті 68 Кодексу цивільного захисту України у разі встановлення порушення вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, що створює загрозу життю та здоров`ю людей, посадові особи центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сферах техногенної та пожежної безпеки, звертаються до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, агрегатів, експлуатації будівель, споруд, окремих приміщень, випуску та реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту у порядку, встановленому законом.
Згідно з пунктом 1 частини 1 статті 70 Кодексу цивільного захисту України підставою для звернення центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, об`єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів є, зокрема, недотримання вимог пожежної безпеки, визначених цим Кодексом, іншими нормативно-правовими актами, стандартами, нормами і правилами.
Згідно з пунктом 1 Положення про Державну службу України з надзвичайних ситуацій, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 16 грудня 2015 року №1052, Державна служба України з надзвичайних ситуацій (ДСНС) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра внутрішніх справ і який реалізує державну політику у сфері цивільного захисту, захисту населення і територій від надзвичайних ситуацій та запобігання їх виникненню, ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій, рятувальної справи, гасіння пожеж, пожежної та техногенної безпеки, діяльності аварійно-рятувальних служб, а також гідрометеорологічної діяльності.
Згідно із Положенням про Управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій Головного управління ДСНС України у Донецькій області, затвердженого наказом ГУ ДСНС України у Донецькій області від 17.01.2020 №24 (внесено зміни до наказу ГУ ДСНС України у Донецькій області від 20.02.2019 р. № 77 Про затвердження Положення про управління запобігання надзвичайним ситуаціям Головного управління ), Управління запобігання надзвичайним ситуаціям Головного управління ДСНС України у Донецькій області є структурним підрозділом ГУ ДСНС України у Донецькій області, уповноваженим на забезпечення реалізації державної політики у сферах цивільного захисту, захисту населення і територій від надзвичайних ситуацій та запобігання їх виникненню, ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій, та запобігання їх виникненню, пожежної та техногенної безпеки, діяльності аварійно-рятувальних служб (а.с.39-46).
Наказом Міністерства внутрішніх справ України від 30.12.2014 №1417 затверджено Правила пожежної безпеки в Україні, які зареєстровано в Міністерстві юстиції України 05 березня 2015 року за №252/26697, (далі - Правила №1417), які є обов`язковими для виконання суб`єктами господарювання, органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування (далі - підприємства), громадянами України, іноземцями та особами без громадянства, які перебувають в Україні на законних підставах.
Відповідно до підпункту 1.2 пункту 1 розділу V Правил №1417 визначено, що будинки, приміщення та споруди повинні обладнуватися системами протипожежного захисту відповідно до ДБН В.2.5-56:2014 Системи протипожежного захисту .
Згідно підпункту 1.2 пункту 1 розділу V Правил №1417 з`єднання, відгалуження та окінцювання жил проводів і кабелів мають здійснюватися за допомогою опресування, зварювання, паяння або затискачів. Місця з`єднання жил проводів і кабелів, а також з`єднувальні та відгалужувальні затискачі повинні мати мінімальний перехідний опір, щоб уникнути їх перегрівання і пошкодження ізоляції стиків. Втрати опору ізоляції на стиках повинні бути не більше втрат опору ізоляції на цілих жилах цих проводів і кабелів.
Згідно підпункту 1.17 пункту 1 розділу V Правил №1417 електророзетки, вимикачі, перемикачі та інші подібні апарати повинні встановлюватися на не горючі основи (конструкції) або з підкладанням під них суцільного негорючого матеріалу, що виступає за габарити апарата не менше ніж на 0,01 метра.
Згідно підпункту 2.5 пункту 2 розділу ІІІ Правил №1417 у будинках, крім будинків V ступеня вогнестійкості, дерев`яні елементи горищних покриттів (крокви, лати) повинні оброблятися засобами вогнезахисту, які забезпечують І групу вогнезахисної ефективності. Необхідність обробляння засобами вогнезахисту дерев`яних елементів інших конструкцій будинків визначається відповідними нормативними документами за видами будинків.
Згідно підпункту 3.6 глави 3 розділу V Правил №1417 територія підприємств, будинки, споруди, приміщення, технологічні установки повинні бути забезпечені первинними засобами пожежогасіння: вогнегасниками, ящиками з піском, бочками з водою, покривалами з негорючого теплоізоляційного матеріалу, пожежними відрами, совковими лопатами, пожежним інструментом, які використовуються для локалізації і ліквідації пожеж у їх початковій стадії розвитку.
Відповідно до пункту 3.15 глави 3 розділу V Правил №1417 вогнегасники слід встановлювати у легкодоступних та видних місцях, а також у пожежонебезпечних місцях, де найбільш вірогідна поява осередків пожежі. При цьому необхідно забезпечити їх захист від потрапляння прямих сонячних променів та дії опалювальних та нагрівальних приладів. Відстань між місцями розташування вогнегасників не повинна перевищувати: 15 м - для приміщень категорій А, Б, В (горючі гази та рідини); 20 м - для приміщень категорій В, Г, а також для громадських будівель та споруд. Пожежні щити (стенди), інвентар, інструмент, вогнегасники в місцях установлення не повинні створювати перешкоди під час евакуації.
Відповідно до пункту 1.20. глави 1 розділу IV Правил №1417 замір опору ізоляції і перевірка спрацювання приладів захисту електричних мереж та електроустановок від короткого замикання мають проводитись 1 раз на 2 роки, якщо інші терміни не обумовлені ПТЕ.
Суд враховує, що виявлені порушення у своїй сукупності можуть призвести до виникнення пожежі, не дозволять вчасно її ліквідувати, призведуть до її стрімкого розвитку та потенційно загрожують життю і здоров`ю людей.
Згідно зі статтями 51, 55 Кодексу цивільного захисту забезпечення техногенної та пожежної безпеки суб`єкта господарювання покладається на їх власників та/або керівників.
Враховуючи викладене, суд не приймає посилання відповідача на те, що відповідно до укладених договорів зобов`язання з дотримання правил пожежної безпеки покладається на орендарів.
Крім цього, суд наголошує на тому, що відповідач не надав доказів повного усунення порушень, відображених у Акті №80 від 10.03.2021 року.
З огляду на вказане, суд дійшов висновку, що належних, допустимих та достовірних доказів усунення, викладених в акті перевірки істотних порушень, відповідачем, станом на дату прийняття рішення у справі, до суду не подано.
Системний аналіз правових норм свідчить на користь висновку, що право заборони експлуатації будівлі виникає у разі виявлення під час перевірки порушень вимог законодавства з пожежної та техногенної безпеки, що створюють загрозу життю та/або здоров`ю людей.
Суд погоджується із доводами позивача про те, що існування хоча б одного істотного порушення, що створює загрозу життю та/або здоров`ю людей є самостійною підставою для застосування заходів реагування.
Відповідності до пункту 26 частини 1 статті 2 Кодексу цивільного захисту України небезпечним чинником є складова частина небезпечного явища (пожежа, вибух, викидання, загроза викидання небезпечних хімічних, радіоактивних і біологічно небезпечних речовин) або процесу, що характеризується фізичною, хімічною, біологічною чи іншою дією (впливом), перевищенням нормативних показників і створює загрозу життю та/або здоров`ю людини.
Отже, законодавець пов`язує настання реальної загрози життю та здоров`ю людей від пожежі з обставинами, які можуть призвести до займання та розповсюдження вогню.
Як свідчить зміст позовної заяви та доданих до неї документів, застосування заходів реагування у вигляді повного зупинення роботи, а саме заборона подальшої експлуатації Пансіонату Слав`яногірський Приватного акціонерного товариства Донецьктурист , яке розташоване за адресою: АДРЕСА_2, є заходом, направленим на попередження настання негативних наслідків, викликаних наявністю на об`єкті порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, які створюють загрозу життю та здоров`ю людей.
Відповідно до статті 3 Конституції України людина, її життя і здоров`я, честь і гідність, недоторканність і безпека визнаються в Україні найвищою соціальною цінністю.
Суд звертає увагу сторін, що поняття загроза життю та/або здоров`ю людини є оціночним поняттям, який лежить у сфері захисту населення, територій, навколишнього природного середовища та майна, функція контролю (нагляду) за якими, зокрема, покладена на позивача, посадові особи якого володіють спеціальними знаннями у цій сфері.
Зазначена позиція суду неодноразово була викладена в рішеннях Верховного Суду, а саме К/9901/24269/19, К/9901/30775/19 та ін.
Частиною першою та другою статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України передбачено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
Положеннями статті 90 Кодексу адміністративного судочинства України визначено, що суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні. Жодні докази не мають для суду наперед встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності. Суд надає оцінку як зібраним у справі доказам в цілому, так і кожному доказу (групі однотипних доказів), що міститься у справі, мотивує відхилення або врахування кожного доказу (групи доказів).
З огляду на викладене, враховуючи, що відповідачем докази усунення порушень в повному обсязі, вказаних в акті перевірки №80 від 10.03.2021 року суду не подано, суд дійшов висновку про обґрунтованість позовних вимог та їх задоволення.
Суд зазначає, що згідно із частини 2 статті 5 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" від 05.04.2007 №877-Vвідновлення виробництва (виготовлення) або реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг суб`єктами господарювання після призупинення можливе з моменту отримання органом державного нагляду (контролю), який ініціював призупинення, повідомлення суб`єкта господарювання про усунення ним усіх встановлених судом порушень.
Стосовно позовних вимог щодо встановлення у судовому рішенні способу і порядку його виконання, шляхом зобов`язання відповідача зупинити експлуатацію будинку Пансіонату Слав`яногірський - філії приватного акціонерного товариства Донецьктурист , розташованої за адресою: АДРЕСА_2, до повного усунення порушень, суд зазначає наступне.
Підставою для встановлення або зміни способу або порядку виконання, відстрочення чи розстрочення виконання судового рішення є обставини, що істотно ускладнюють виконання рішення або роблять його неможливим (ч.3 ст.378 КАС України).
Під зміною способу і порядку виконання рішення розуміється прийняття судом нових заходів для реалізації рішення в разі неможливості його виконання у порядку і способом, раніше встановленими.
Тобто, зі змісту вказаної норми випливає, що суд за наявності обґрунтованих підстав та належних доказів, може змінити спосіб та порядок виконання рішення суду, або ж відмовити по даному питанню, не змінюючи при цьому його змісту.
Враховуючи зазначене, встановлення способу і порядку виконання судового рішення проводиться під час виконання судового рішення, у разі неможливості його виконання у порядку і способом, раніше встановленими.
Крім того, суд звертає увагу, що позивачем не надано доказів неможливості виконання судового рішення обраним способом.
Відповідно до ст. 139 Кодексу адміністративного судочинства України судові витрати, понесені позивачем, з відповідача не стягуються.
Керуючись Конституцією України, Кодексу адміністративного судочинства України, суд,-
В И Р І Ш И В:
Адміністративний позов Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Донецькій області (код ЄДРПОУ: 38652962, місцезнаходження: 87547, Донецька область, м. Маріуполь, вул. Митрополитська, буд. 175) до Приватного акціонерного товариства Донецьктурист (код ЄДРПОУ: 02658212, місцезнаходження: 87500, Донецька область, м. Маріуполь, бульвар Приморський, 1/5), філії Приватного акціонерного товариства Донецьктурист Пансіонат Слав`яногірський (код ЄДРПОУ: 02648254, місцезнаходження: 84130, Донецька область, м. Святогірськ, вул. Курортна, 1), треті особи, які не заявляють самостійних вимог фізична особа-підприємець ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_1 ) та фізична особа-підприємець ОСОБА_2 ( АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_2 ) про застосування заходів реагування у вигляді повного зупинення роботи об`єкту - задовольнити частково.
Застосувати заходи реагування у сфері державного нагляду (контролю) у вигляді повного зупинення експлуатації (роботи) Пансіонату Слав`яногірський - філії Приватного акціонерного товариства Донецьктурист , який розташований за адресою: 84130, Донецька область, м. Слов`янськ, м. Святогірськ, вул. Курортна, 1.
В задоволенні решти позовних вимог - відмовити.
Рішення прийнято, складено у повному обсязі та підписане 09 серпня 2021 року.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення суду може бути оскаржено в апеляційному порядку до Першого апеляційного адміністративного суду через Донецький окружний адміністративний суд шляхом подачі апеляційної скарги протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення. Копія апеляційної скарги одночасно надсилається особою, яка її подає, до суду апеляційної інстанції.
Апеляційна скарга згідно положень статті 297 КАС України подається безпосередньо до суду апеляційної інстанції. Відповідно до підпункту 15.5 пункту 1Розділу VII Перехідні положення Кодексу адміністративного судочинства України до початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи апеляційні скарги подаються учасниками справи до або через Донецький окружний адміністративний суд.
Суддя О.В. Троянова
Суд | Донецький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 09.08.2021 |
Оприлюднено | 11.08.2021 |
Номер документу | 98855907 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Донецький окружний адміністративний суд
Троянова О.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні