Рішення
від 09.08.2021 по справі 400/3515/21
МИКОЛАЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

МИКОЛАЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

09 серпня 2021 р. Справа № 400/3515/21 м. Миколаїв

Миколаївський окружний адміністративний суд, у складі головуючого судді Малих О.В., розглянувши в письмовому провадженні за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу

за позовом:ОСОБА_1 , АДРЕСА_1 , до відповідача:Софіївської сільської ради, вул. Софіївська, 24/1, с. Софіївка, Баштанський район, Миколаївська область, 55632, про:визнання протиправним та скасування рішення від 15.04.2021 № 98; зобов`язання вчинити певні дії, ВСТАНОВИВ:

ОСОБА_1 (далі - позивач) звернувся до суду з адміністративним позовом до Софіївської сільської ради (далі - відповідач), в якому просить суд:

- визнати протиправним та скасування рішення 5 сесії восьмого скликання Софіївської сільської ради від 15.04.2021 року № 98 Про відмову у затвердженні проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність гр. ОСОБА_1 ;

- зобов`язати Софіївську сільську раду прийняти рішення про затвердження документації із землеустрою Проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність ОСОБА_1 із земель сільськогосподарського призначення державної власності (код КВЦПЗ - А - 01.03) для ведення особистого селянського господарства в межах території Новомиколаївської сільської ради Новобузького району Миколаївської області та надати ОСОБА_1 у власність земельної ділянки розміром 2 га, кадастровий номер 4824582200:03:000:0873, розташованої в межах території Софіївської сільської ради Новобузького району Миколаївської області, із цільовим призначенням - для ведення селянського господарства.

Позовні вимоги обґрунтовані наступним:

З метою реалізації своїх прав на землю позивач звернувся до Софіївської сільської ради із заявою від 09.03.2021 року з проханням затвердити Проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність ОСОБА_1 із земель сільськогосподарського призначення державної власності (код КВЦПЗ - А - 01.03) для ведення особистого селянського господарства в межах території Новомиколаївської сільської ради Новобузького району Миколаївської області та надати йому у власність земельну ділянку сільськогосподарського призначення площею 2 га, кадастровий номер 4824582200:03:000:0873, для ведення особистого селянського господарства. До заяви буди додані: документація із землеустрою з висновком від 27.01.2021 року № 1746/82-21 про розгляд документації із землеустрою, а також витяг з Державного земельного кадастру стосовно цієї земельної ділянки.

Рішенням 5 сесії восьмого скликання Софіївської сільської ради від 15.04.2021 року № 98 Про відмову у затвердженні проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність гр. ОСОБА_1 відмовлено у затвердженні проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 2 га, кадастровий номер 4824582200:03:000:0873, у власність позивачу для ведення особистого селянського господарства, розташованої за межами населених пунктів Софіївської сільської територіальної громади, та наданні цієї земельної ділянки у власність з підстав того, що земельна ділянка сільськогосподарського призначення площею 2 га, кадастровий номер 4824582200:003:000:0873, не віднесена (передана) до земель комунальної власності Софіївської сільської територіальної громади.

Позивач вважає, що відмова відповідача в затвердженні проекту землеустрою відведення вказаної земельної ділянки є безпідставною через те, що земельна ділянка 2 га, кадастровий номер 4824582200:03:000:0873, відводиться за рахунок поділу та є складовою частиною земельної ділянки площею 12,4 га, кадастровий номер 4824582200:03:000:0860, яка була передана в комунальну власність відповідача за наказом Головного управління Держгеокадастру у Миколаївській області № 19-ОТГ Про передачу земельних ділянок державної власності у комунальну власність від 08.12.2020 року.

Не погоджуючись з зазначеним рішенням відповідача від 15.04.2021 року № 98, позивач вважає його протиправним та таким, що підлягаю скасуванню, у зв`язку з тим, що відповідачем не враховано подання позивачем погодженого в порядку ст. 186-1 Земельного кодексу України проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність та недотримання порядку безоплатної приватизації земельних ділянок громадянами, визначеного ст. 118 Земельного кодексу України.

Ухвалою від 25.05.2021 року Миколаївський окружний адміністративний суд відкрив провадження у справі № 400/3515/21 та ухвалив розглядати справу за правилами спрощеного позовного провадження без виклику сторін у судове засідання.

Відповідач надав відзив на позов, в якому у задоволенні вимог просив відмовити.

Заперечуючи проти позову, відповідач зазначив, що за результатами розгляду відповідачем заяви позивача про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність із земель сільськогосподарського призначення державної власності для ведення особистого селянського господарства в межах території Новомиколаївської сільської ради Новобузького району Миколаївської області та надання йому у власність земельної ділянки сільськогосподарського призначення площею 2,00 га, кадастровий номер 4824582200:003:000:0873 для ведення особистого селянського господарства, Рішенням 5 сесії 8 скликання Софіївської сільської ради від 15.04.2021 року № 98 позивачу відмовлено.

Відповідач вважає, що наказом Головного управління Держгеокадастру у Миколаївській області № 19-ОТГ Про передачу земельних ділянок державної власності у комунальну власність від 08.12.2020 року дана земельна ділянка не була передана відповідачу із земель державної власності в комунальну власність, за таких обставин, у останнього не виникло права власності та розпорядження даною земельною ділянкою із кадастровим номером 4824582200:03:000:0873.

Відповідачем зазначено, що відповідно до публічної кадастрової карти земельна ділянка з кадастровим номером 4824582200:03:000:0860 не значиться як об`єкт цивільних прав.

Таким чином, посилаючись на ст. 79-1 Земельного кодексу України (далі - ЗК України), відповідач вважає, що вищезазначені земельні ділянки не були сформовані як об`єкти цивільних прав.

08.07.2021 року до суду надійшло клопотання позивача від 02.07.2021 року про приєднання доказу до матеріалів до справи - копії листа відповідача від 24.06.2021 року № 756/02.01.03, в якому останным повідомляється, що питання про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 2 га для ведення особистого селянського господарства та передачу її в приватну власність виносилось на погляд 8 сесії восьмого скликання 15.06.2021 року. За результатами розгляду рішення із зазначеного питання не прийнято в зв`язку з неможливістю виконання вимог абз. 2 п. 2 ст. 59 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні . Питання щодо передачі позивачу земельної ділянки у приватну власність для ведення особистого селянського господарства буде винесено на чергову сесію сільської ради.

Суд розглянув справу в порядку письмового провадження за наявними у справі матеріалами.

З`ясувавши усі фактичні обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги, оцінивши докази у їх сукупності, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, дослідивши матеріали, що містяться у справі, суд встановив наступне:

Позивачу наказом Головного управління Держгеокадастру у Миколаївській області від 06.10.2020 року № 11731-СГ Про надання дозволу на розроблення документації із землеустрою було надано дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність із земель сільськогосподарського призначення державної власності, розташованої в межах території Новомиколаївської сільської ради Новобузького району Миколаївської області, орієнтовний розмір земельної ділянки 2 га пасовищ із цільовим призначенням - для ведення особистого селянського господарства.

На замовленням позивача Миколаївською регіональною філією Державного підприємства Центр державного земельного кадастру була виготовлена документація із землеустрою Проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність ОСОБА_1 із земель сільськогосподарського призначення державної власності (код КВЦПЗ - А - 01.03) для ведення особистого селянського господарства в межах території Новомиколаївської сільської ради Новобузького району Миколаївської області .

Розроблений проект землеустрою був погоджений експертом державної експертизи Головного управління Держгеокадастру у Львівській області Урдей І.Я. (висновок про розгляд документації із землеустрою від 27.01.2021 року № 1746/82-21).

Згідно витягу з Державного земельного кадастру про земельну ділянку від 25.02.2021 року № НВ-4811152432021, відомості про відведену земельну ділянку внесені до Державного земельного кадастру з присвоєнням земельній ділянці кадастрового номера 4824582200:03:000:0873.

10.03.2021 року позивач звернувся до відповідача із заявою від 09.03.2021 року, якою просив затвердити Проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність ОСОБА_1 із земель сільськогосподарського призначення державної власності (код КВЦПЗ - А - 01.03) для ведення особистого селянського господарства в межах території Новомиколаївської сільської ради Новобузького району Миколаївської області та надати йому у власність земельну ділянку сільськогосподарського призначення площею 2 га, кадастровий номер 4824582200:03:000:0873, для ведення особистого селянського господарства. До заяви були додані документація із землеустрою із вищевказаним позитивним висновком, а також витяг з Державного земельного кадастру стосовно цієї земельної ділянки.

Рішенням 5 сесії восьмого скликання Софіївської сільської ради від 15.04.2021 року № 98 Про відмову у затвердженні проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність гр. ОСОБА_1 відмовлено у затвердженні проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 2 га, кадастровий номер 4824582200:03:000:0873, у власність позивачу для ведення особистого селянського господарства, розташованої за межами населених пунктів Софіївської сільської територіальної громади, та наданні цієї земельної ділянки у власність з підстав того, що земельна ділянка сільськогосподарського призначення площею 2 га, кадастровий номер 4824582200:03:000:0873, не віднесена (передана) до земель комунальної власності Софіївської сільської територіальної громади.

Не погоджуючись з рішенням відповідача від 15.04.2021 року № 98, позивач звернувся до суду із цим позовом за захистом своїх прав та інтересів.

Приймаючи рішення у справі, суд виходить з наступного:

Статтею 116 ЗК України встановлено, що громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом або за результатами аукціону. Набуття права на землю громадянами та юридичними особами здійснюється шляхом передачі земельних ділянок у власність або надання їх у користування.

Частиною 6 ст. 118 ЗК України передбачено, що громадяни, які зацікавлені в одержанні безоплатно у власність земельної ділянки із земель державної або комунальної власності для ведення фермерського господарства, ведення особистого селянського господарства, ведення садівництва, будівництва та обслуговування жилого будинку, господарських будівель і споруд (присадибної ділянки), індивідуального дачного будівництва, будівництва індивідуальних гаражів у межах норм безоплатної приватизації, подають клопотання до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу.

Згідно з ч. 7 ст. 118 ЗК України відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу розглядає клопотання у місячний строк і дає дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або надає мотивовану відмову у його наданні.

Відповідно до ч. 8 ст. 118 ЗК України (у редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин) проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки погоджується в порядку, встановленому ст. 186-1 цього кодексу.

Частина 9 ст. 118 ЗК України (у редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин) передбачає, що відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, у двотижневий строк з дня отримання погодженого проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки (а в разі необхідності здійснення обов`язкової державної експертизи землевпорядної документації згідно із законом - після отримання позитивного висновку такої експертизи) приймає рішення про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та надання її у власність.

З аналізу положень ч. 9 ст. 118 ЗК України слідує, що підставами для відмови у затвердженні проекту землеустрою може бути лише відсутність погодження такого проекту у порядку, встановленому статтею 186-1 Земельного кодексу України, та у визначених законом випадках обов`язкової державної експертизи. Інших правових підстав для відмови у затвердженні проекту землеустрою після його погодження та проведення експертизи (у разі необхідності) законодавством не передбачено. При цьому перевірка на відповідність проекту землеустрою вимогам законів та прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів має здійснюватися саме на етапі погодження такого проекту.

Відмова органу виконавчої влади чи органу місцевого самоврядування у передачі земельної ділянки у власність або залишення клопотання без розгляду можуть бути оскаржені до суду. У разі відмови органу виконавчої влади чи органу місцевого самоврядування у передачі земельної ділянки у власність або залишення заяви без розгляду питання вирішується в судовому порядку (ч. 10 - 11 ст. 118 ЗК України).

За приписами ст. 12 ЗК України, до повноважень сільських, селищних, міських рад у галузі земельних відносин на території сіл, селищ, міст належить розпорядження землями територіальних громад, передача земельних ділянок комунальної власності у власність громадян та юридичних осіб відповідно до цього Кодексу.

Згідно п. 34 ст. 26 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні , питання регулювання земельних відносин вирішуються виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради.

Згідно з ч. 1, 2 статті 59 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні , рада в межах своїх повноважень приймає нормативні та інші акти у формі рішень. Рішення ради приймається на її пленарному засіданні після обговорення більшістю депутатів від загального складу ради, крім випадків, передбачених цим Законом.

Виходячи з наведених правових норм, рішення про затвердження або відмову у затвердженні проекту землеустрою належить до виключних повноважень сільської ради шляхом прийняття відповідних рішень на пленарному засіданні. Рішення, дії або бездіяльність сільської ради про затвердження або відмову у затвердженні проекту землеустрою, надання земельних ділянок, залишення клопотання без розгляду можуть бути оскаржені до суду.

Як вже зазначалось судом, позивач подав до відповідача заяву від 09.03.2021 року про затвердження проекту землеустрою. В абз. 4 зазначеної заяві позивачем повідомлено, що земельна ділянка сільськогосподарського призначення державної власності, за рахунок якої відведено йому у власність земельну ділянку площею 2 га для ведення особистого селянського господарства, 08.12.2020 року була передана в комунальну власність відповідача.

Рішення відповідача від 15.04.2021 року № 98 про відмову в затвердженні проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність позивачу мотивоване тим, що вказана у проекті земельна ділянка з кадастровим номером 4824582200:03:000:0873 не віднесена (передана) до земель комунальної власності Софіївської сільської територіальної громади. У наданому відзиві від 09.06.2021 року № 670/02.01.03 на позовну заяву позивача відповідач стверджує, що наказом ГУ Держгеокадастру у Миколаївській області від 08.12.2020 року № 19-ОТГ дана земельна ділянка не була передана відповідачу із земель державної в комунальну власність, за таких обставин у останнього не виникло права власності та розпорядження земельною ділянкою з кадастровим номером 4824582200:03:000:0873, та що у відповідності до публічної кадастрової карти земельна ділянка з кадастровим номером 4824582200:03:000:0860 не значиться як об`єкт цивільних справ.

Як встановлено судом з матеріалів справи, наказом ГУ Держгеокадастру у Миколаївській області від 08.12.2020 року № 19-ОТГ (є в матеріалах справи) територіальній громаді в особі відповідача передані земельні ділянки сільськогосподарського призначення державної власності загальною площею 3427,2074 га, розташовані в межах території Софіївської сільської ради Новобузького району Миколаївської області, згідно акту приймання-передачі, зокрема, земельна ділянка площею 12,4000 га, кадастровий номер 4824582200:03:000:0860 (порядковий номер 43 у Переліку земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності, що передаються у комунальну власність територіальної громади, в особі Софіївської сільської ради Новобузького району Миколаївської області, що є додатком до акту від 08.12.2020 року приймання-передачі земельних ділянок сільськогосподарського призначення із державної у комунальну власність).

У розділі 3 Проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність ОСОБА_1 із земель сільськогосподарського призначення державної власності (код КВЦПЗ - А - 01.03) для ведення особистого селянського господарства в межах території Новомиколаївської сільської ради Новобузького району Миколаївської області зазначено, що згідно даним Публічної кадастрової карти земельна ділянка відводиться за рахунок земельної ділянки площею 12,4000 га з кадастровим номером 4824582200:03:000:0860, права власності на яку на час проведення із землеустрою не визначене; ділянка підлягає перенесенню до архівного шару і тому не може бути суміжною.

25.02.2021 року відділом у Новобузькому районі Головного управління Держгеокадастру у Миколаївській області було зареєстровано земельну ділянку та присвоєно кадастровий номер 4824582200:03:000:0873 на підставі проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок, що підтверджується витягом з Державного земельного кадастру про земельну ділянку від 25.02.2021 року № НВ-4811152432021.

Положеннями ст. 79-1 ЗК України визначено, що формування земельної ділянки полягає у визначенні земельної ділянки як об`єкта цивільних прав. Формування земельної ділянки передбачає визначення її площі, меж та внесення інформації про неї до Державного земельного кадастру. Формування земельної ділянки здійснюється, зокрема, у порядку відведення земельних ділянок із земель державної та комунальної власності. Сформовані земельні ділянки підлягають державній реєстрації у Державному земельному кадастрі та вважаються сформованими з моменту присвоєння їй кадастрового номера. Формування земельних ділянок (крім випадків, визначених у частинах шостій - сьомій цієї статті) здійснюється за проектами землеустрою щодо відведення земельних ділянок.

Враховуючи вищенаведене, підстави відмови відповідача в оспорюваному рішенні у затвердженні проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність позивачу, та твердження відповідача, викладені у відзиві на позовну заяву, не можуть бути правомірними підставами для відмови у затвердженні проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність.

Відповідач ані в оскаржуваному рішенні, ані у відзиві не зазначив про те, що проект землеустрою позивача не погоджено в порядку, встановленому ст. 186-1 ЗК України ((у редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин), або відсутня обов`язкова державна експертиза.

Отже, оскаржуване рішення прийняте з порушенням норм ЗК України та не може вважатися обґрунтованим, добросовісним і законним, оскільки належних мотивів та причин такої відмови у вказаному рішенні органу місцевого самоврядування не наведено.

З огляду на встановлені у справі фактичні обставини та досліджені докази, суд дійшов висновку, що відповідач при прийнятті оскаржуваного рішення діяв не на підставі та не у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

На підставі ч. 2 ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Згідно ч. 1 та 2 ст. 77 КАС України Кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Враховуючи викладене, позовні вимоги підлягають задоволенню.

У відповідності до ч. 1 ст. 139 КАС України, при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Керуючись ст.ст. 2, 9, 19, 77, 139, 241 - 246, 260 Кодексу адміністративного судочинства України, суд -

ВИРІШИВ:

1. Позов ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , реєстраційний номер облікової картки платника податків НОМЕР_1 ) до Софіївської сільської ради (вул. Софіївська, 24/1, с. Софіївка, Баштанський район, Миколаївська область, 55632, код ЄДРПОУ 04376788) - задовольнити.

2. Визнати протиправним та скасувати рішення 5 сесії восьмого скликання Софіївської сільської ради від 15.04.2021 року № 98 Про відмову у затвердженні проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність ОСОБА_1 .

3. Зобов`язати Софіївську сільську раду (вул. Софіївська, 24/1, с. Софіївка, Баштанський район, Миколаївська область, 55632, код ЄДРПОУ 04376788) прийняти рішення про затвердження документації із землеустрою Проект землеустрою щодо відведення земельної ділянку у власність ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , реєстраційний номер облікової картки платника податків НОМЕР_1 ) із земель сільськогосподарського призначення державної власності (код КВЦПЗ - А - 01.03) для ведення особистого селянського господарства в межах території Новомиколаївської сільської ради Новобузького району Миколаївської області та надання ОСОБА_1 у власність земельної ділянки розміром 2 га, кадастровий номер 4824582200:03:000:0873, розташованої в межах території Софіївської сільської ради Новобузького району Миколаївської області, із цільовим призначенням - для ведення особистого селянського господарства.

4. Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Софіївської сільської ради (вул. Софіївська, 24/1, с. Софіївка, Баштанський район, Миколаївська область, 55632, код ЄДРПОУ 04376788) на користь ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , реєстраційний номер облікової картки платника податків НОМЕР_1 ) судові витрати в розмірі 908,00 грн. (дев`ятсот вісім гривень 00 коп.).

Рішення суду першої інстанції набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи в порядку, визначеному ст. 255 КАС України. Апеляційна скарга може бути подана до П`ятого апеляційного адміністративного суду через Миколаївський окружний адміністративний суд протягом тридцяти днів з дня його проголошення.

Датою ухвалення судового рішення в порядку письмового провадження є дата складення повного судового рішення.

Повний текст рішення складено 09.08.2021 року.

Суддя О.В. Малих

СудМиколаївський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення09.08.2021
Оприлюднено11.08.2021
Номер документу98885179
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —400/3515/21

Рішення від 09.08.2021

Адміністративне

Миколаївський окружний адміністративний суд

Малих О.В.

Ухвала від 25.05.2021

Адміністративне

Миколаївський окружний адміністративний суд

Малих О.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні