Рішення
від 29.07.2021 по справі 440/5120/21
ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

29 липня 2021 року м. ПолтаваСправа № 440/5120/21

Полтавський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Петрової Л.М., розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження у письмовому провадженні справу за адміністративним позовом ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , ОСОБА_3 до Головного управління Держгеокадастру у Полтавській області про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити певні дії, -

В С Т А Н О В И В:

21 травня 2021 року ОСОБА_1 /надалі - позивач-1/, ОСОБА_2 /надалі - позивач-2/, ОСОБА_3 /надалі - позивач-3/ звернулися до Полтавського окружного адміністративного суду з позовною заявою до Головного управління Держгеокадастру у Полтавській області про визнання бездіяльності протиправною щодо не розгляду клопотань ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , ОСОБА_3 про затвердження проектів землеустрою та передачу земельних ділянок у власність вх.№О2146/0/25-21 від 19.03.2021, №О-О-2213/0/25-21, Г-2764/0/25-21; зобов`язання Головного управління Держгеокадастру у Полтавській області розглянути клопотання ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , ОСОБА_3 про затвердження проектів землеустрою та передачу земельних ділянок у власність вх.№О2146/0/25-21 від 19.03.2021, №О-О-2213/0/25-21, Г-2764/0/25-21.

В обґрунтування позову зазначено, що наказами ГУ Держгеокадастру у Полтавській області надано дозволи на розроблення проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок у власність орієнтовною площею 2,00 га для ведення особистого селянського господарства на території Попівської сільської ради Карлівського району Полтавської області. У березні та квітні 2021 року позивачі звернулися до відповідача із клопотаннями про затвердження проектів землеустрою. Водночас станом нам день подання позову відповідачем не здійснено жодних дій щодо розгляду клопотань.

Ухвалою Полтавського окружного адміністративного суду від 26.05.2021 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження в адміністративній справі №440/5120/21; розгляд справи призначено за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи та без проведення судового засідання.

22.06.2021 до суду надійшов відзив на позов в якому вказано, що позов не підлягає задоволенню, оскільки листами №211/0/26-21 від 01.06.2021, №212/0/26-21 від 01.06.2021 позивачів- 1,- 2 Головне управління повідомило про відсутність підстав для розгляду клопотань позивачів по суті. Крім того, зазначено, що клопотання позивача -3 перебуває на розгляді.

Дослідивши письмові докази і письмові пояснення сторін, викладені у заявах по суті справи, суд встановив наступні обставини та спірні правовідносини.

З матеріалів справи вбачається, що ОСОБА_2 звернулася до Головного управління Держгеокадастру у Полтавській області із заявою від 18.03.2021 (вх. №О-2146/0/25-21 від 19.03.2021) в якій просила затвердити проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки (кадастровий номер 5321683800:00:001:1231), площею 2,000 га для ведення особистого селянського господарства за межами населених пунктів на території Попівської сільської ради Карлівського району Полтавської області та передати земельну ділянку у власність.

ОСОБА_1 звернувся до Головного управління Держгеокадастру у Полтавській області із заявою від 18.03.2021 (вх. №О-2213/0/25-21 від 23.03.2021) в якій просив затвердити проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки (кадастровий номер 5321683800:00:001:1230), площею 2,000 га для ведення особистого селянського господарства за межами населених пунктів на території Попівської сільської ради Карлівського району Полтавської області та передати земельну ділянку у власність.

ОСОБА_3 звернувся до Головного управління Держгеокадастру у Полтавській області із заявою від 30.03.2021 (вх. №Г-2764/0/25-21 від 09.04.2021) в якій просив затвердити проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки (кадастровий номер 5321683800:00:001:1229), площею 2,000 га для ведення особистого селянського господарства за межами населених пунктів на території Попівської сільської ради Карлівського району Полтавської області та передати земельну ділянку у власність.

Листом Про розгляд звернення Головного управління Держгеокадастру у Полтавській області від 01.06.2021 №212/0/26-21 повідомлено ОСОБА_2 , що у відповідача відсутні правові підстави щодо розгляду клопотання по суті.

Також листом Про розгляд звернення Головного управління Держгеокадастру у Полтавській області від 01.06.2021 №211/0/26-21 повідомлено ОСОБА_1 , що у відповідача відсутні правові підстави щодо розгляду клопотання по суті.

Рішення, прийнятого за результатами розгляду заяви ОСОБА_3 звернувся до Головного управління Держгеокадастру у Полтавській області із заявою від 30.03.2021 (вх. №Г-2764/0/25-21 від 09.04.2021), відповідачем до суду не надано.

Позивач не погодився з бездіяльністю ГУ Держгеокадастру в Полтавській області, у зв`язку з чим звернувся до суду з даним позовом.

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, що склалися, суд виходить з наступного.

Частиною 1 статті 3 Земельного кодексу України визначено, що земельні відносини регулюються Конституцією України, цим Кодексом, а також прийнятими відповідно до них нормативно-правовими актами.

Відповідно до частини 1 статті 116 Земельного кодексу України громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом, або за результатами аукціону.

Набуття права власності громадянами та юридичними особами на земельні ділянки, на яких розташовані об`єкти, які підлягають приватизації, відбувається в порядку, визначеному частиною першою статті 128 цього Кодексу.

Відповідно до пункту "б" частини 1 статті 121 Земельного кодексу України громадяни України мають право на безоплатну передачу їм земельних ділянок із земель державної або комунальної власності в таких розмірах: для ведення особистого селянського господарства - не більше 2,0 гектара.

Згідно з частиною 4 статті 122 Земельного кодексу України центральний орган виконавчої влади з питань земельних ресурсів у галузі земельних відносин та його територіальні органи передають земельні ділянки сільськогосподарського призначення державної власності, крім випадків, визначених частиною восьмою цієї статті, у власність або у користування для всіх потреб.

Відповідно до частини 6 статті 118 Земельного кодексу України громадяни, зацікавлені в одержанні безоплатно у власність земельної ділянки із земель державної або комунальної власності для ведення фермерського господарства, ведення особистого селянського господарства, ведення садівництва, будівництва та обслуговування жилого будинку, господарських будівель і споруд (присадибної ділянки), індивідуального дачного будівництва, будівництва індивідуальних гаражів у межах норм безоплатної приватизації, подають клопотання до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу. У клопотанні зазначаються цільове призначення земельної ділянки та її орієнтовні розміри. До клопотання додаються графічні матеріали, на яких зазначено бажане місце розташування земельної ділянки, погодження землекористувача (у разі вилучення земельної ділянки, що перебуває у користуванні інших осіб) та документи, що підтверджують досвід роботи у сільському господарстві або наявність освіти, здобутої в аграрному навчальному закладі (у разі надання земельної ділянки для ведення фермерського господарства). У разі якщо земельна ділянка державної власності розташована за межами населених пунктів і не входить до складу певного району, заява подається до Ради міністрів Автономної Республіки Крим. Верховній Раді Автономної Республіки Крим, Раді міністрів Автономної Республіки Крим, органам виконавчої влади або органам місцевого самоврядування, які передають земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, забороняється вимагати додаткові матеріали та документи, не передбачені цією статтею.

Частиною 7 статті 118 Земельного кодексу України передбачено, що відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу розглядає клопотання у місячний строк і дає дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або надає мотивовану відмову у його наданні. Підставою відмови у наданні такого дозволу може бути лише невідповідність місця розташування об`єкта вимогам законів, прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, генеральних планів населених пунктів та іншої містобудівної документації, схем землеустрою і техніко-економічних обґрунтувань використання та охорони земель адміністративно-територіальних одиниць, проектів землеустрою щодо впорядкування територій населених пунктів, затверджених у встановленому законом порядку.

Частиною 8 статті 118 ЗК України встановлено, що проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки погоджується в порядку, встановленому статтею 186-1 цього Кодексу.

Відповідно до частини 1 статті 186-1 ЗК України проект землеустрою щодо відведення земельних ділянок усіх категорій та форм власності (крім земельних ділянок зони відчуження та зони безумовного (обов`язкового) відселення території, що зазнала радіоактивного забруднення внаслідок Чорнобильської катастрофи) підлягає обов`язковому погодженню з територіальним органом центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин, а відповідно до частини 6 цієї статті - підставою для відмови у погодженні проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки може бути лише невідповідність його положень вимогам законів та прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, документації із землеустрою або містобудівній документації.

Таким чином, Земельний кодекс України визначає вичерпний перелік підстав для відмови у погодженні проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки - лише невідповідність його положень вимогам законів та прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, документації із землеустрою або містобудівній документації.

Як вище зазначено, позивачі звернулися до відповідача із заявами про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок, площею 2,000 га для ведення особистого селянського господарства за межами населених пунктів на території Попівської сільської ради Карлівського району Полтавської області та передати земельну ділянку у власність.

До заяв позивачами було додано: проекти землеустрою та витяги з ДЗК щодо земельних ділянок.

Відповідно до статті 125 Земельного кодексу України право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав.

Відповідачем не надано суду належних доказів на підтвердження перебування спірних земельних ділянок у комунальній власності.

Отже, станом на час розгляду звернення позивача та на час розгляду даної справи спірна земельна ділянка належить до державної форми власності, а тому відповідач не може ухилятися від виконання своїх повноважень та обов`язків, наданих йому ст. 122 ЗК України.

За приписами частин 9-10 статті 118 ЗК України відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу у двотижневий строк з дня отримання погодженого проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки (а в разі необхідності здійснення обов`язкової державної експертизи землевпорядної документації згідно із законом - після отримання позитивного висновку такої експертизи) приймає рішення про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та надання її у власність.

Відмова органу виконавчої влади чи органу місцевого самоврядування у передачі земельної ділянки у власність або залишення клопотання без розгляду можуть бути оскаржені до суду.

Тобто, вищезазначеною нормою встановлено декілька альтернативних варіантів правомірної поведінки органу у разі звернення до нього особи з клопотанням про затвердження проекту землеустрою.

Правовий статус ГУ Держгеокадастру в області визначено відповідним Положенням, яке затверджене наказом Міністерства аграрної політики та продовольства України від 29.09.2016 №333 (далі - Положення № 333).

Пунктом 8 Положення №333 передбачено, що Головне управління у межах своїх повноважень видає накази організаційно-розпорядчого характеру.

Відповідно до пункту 10 Положення №333 начальник Головного управління підписує накази Головного управління.

Відповідно до Порядку подання нормативно-правових актів на державну реєстрацію до Міністерства юстиції України та проведення їх державної реєстрації, затвердженого наказом Міністерства юстиції України 12.04.2005 № 34/5 (у редакції наказу Міністерства юстиції України 15.05.2013 № 883/5), зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 12.04.2005 за № 381/10661, наказ, розпорядження, постанова, рішення (далі - розпорядчий документ) - акт організаційно-розпорядчого характеру чи нормативно-правового змісту, що видається суб`єктом нормотворення у процесі здійснення ним виконавчо-розпорядчої діяльності з метою виконання покладених на нього завдань та здійснення функцій відповідно до наданої компетенції з основної діяльності, адміністративно-господарських або кадрових питань, прийнятий (виданий) на основі Конституції та інших актів законодавства України, міжнародних договорів України, згода на обов`язковість яких надана Верховною Радою України, та спрямований на їх реалізацію, спрямування регулювання суспільних відносин у сферах державного управління, віднесених до його відання.

Таким чином, рішення про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та надання її у власність або про відмову у затвердженні проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та відмову у передачі земельної ділянки у власність оформляється розпорядчим індивідуальним правовим актом - наказом Головного управління Держгеокадастру в області. Відповідно, такі рішення не можуть оформлятися листами у відповідь на клопотання заявника.

Відсутність належним чином оформленого наказу Головного управління Держгеокадастру в області про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та надання її у власність або про відмову у затвердженні проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та відмову у передачі земельної ділянки у власність після спливу встановленого законом двотижневого строку, не зважаючи на надсилання заявнику листа про розгляд клопотання, свідчить про те, що орган не прийняв жодного рішення з числа тих, які він повинен ухвалити за законом. Отже, має місце протиправна бездіяльність.

Аналіз наданих до суду відповідачем листів ГУ Держгеокадастру у Полтавській області від 01.06.2021 за №212/0/26-21 та № 211/0/26-21 свідчить, що надана вказаними листами відповідь не містить вирішення по суті поставленого позивачами - ОСОБА_1 , ОСОБА_2 в заявах від 18.03.2021 (вх. №О-2213/0/25-21 від 23.03.2021) та від 18.03.2021 (вх. №О-2146/0/25-21 від 19.03.2021) питання.

Крім того, доказів розгляду заяви ОСОБА_3 від 30.03.2021 (вх. №Г-2764/0/25-21 від 09.04.2021) взагалі до суду не надано. У відзиві на позов відповідач вказав, що заява позивача -3 знаходиться на розгляді.

Таким чином, на час розгляду справи відповідачем не розглянуто заяви позивачів у двотижневий строк, встановлений частиною 9 статті 118 Земельного кодексу України.

За таких обставин, суд приходить висновку, що у даному випадку мала місце протиправна бездіяльність Головного управління Держгеокадастру у Полтавській області, яка полягає у не вирішенні питання про затвердження або про відмову у затвердженні проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок площею 2,000 га, (кадастровий номер: 5321683800:00:001:1231; кадастровий номер: 5321683800:00:001:1230; кадастровий номер: 5321683800:00:001:1229), у власність ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , ОСОБА_3 для ведення особистого селянського господарства за межами населених пунктів на території Попівської сільської ради Карлівського району Полтавської області.

Враховуючи вищевикладене, обираючи належний спосіб захисту порушеного права позивачів, суд вважає за необхідне визнати протиправною бездіяльність Головного управління Держгеокадастру у Полтавській області, яка полягає у не вирішенні питання про затвердження або про відмову у затвердженні проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок площею 2,00 га, (кадастровий номер: 5321683800:00:001:1231; кадастровий номер: 5321683800:00:001:1230; кадастровий номер: 5321683800:00:001:1229), у власність ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , ОСОБА_3 для ведення особистого селянського господарства за межами населених пунктів на території Попівської сільської ради Карлівського району Полтавської області.

Крім того, враховуючи висновки суду у цій справі, слід зобов`язати Головне управління Держгеокадастру у Полтавській області розглянути заяви ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , ОСОБА_3 про затвердження проектів землеустрою вх.№О2146/0/25-21 від 19.03.2021, №О-О-2213/0/25-21, Г-2764/0/25-21.

Частиною 1 статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України встановлено, що при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

З огляду на вищевикладене, оскільки адміністративний позов задоволено, суд вважає за необхідне стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління Держгеокадастру у Полтавській області на користь позивачів судові витрати зі сплати судового збору.

Керуючись статтями 241-245 Кодексу адміністративного судочинства України, -

В И Р І Ш И В:

Адміністративний позов ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , реєстраційний номер облікової картки платника податків НОМЕР_1 ), ОСОБА_2 ( АДРЕСА_1 , реєстраційний номер облікової картки платника податків НОМЕР_2 ), ОСОБА_3 ( АДРЕСА_1 , реєстраційний номер облікової картки платника податків НОМЕР_3 ) до Головного управління Держгеокадастру у Полтавській області ( вул. Уютна, 23, м. Полтава, 36039, код ЄДРПОУ 39767930) про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити певні дії - задовольнити.

Визнати протиправною бездіяльність Головного управління Держгеокадастру у Полтавській області, яка полягає у не вирішенні питання про затвердження або про відмову у затвердженні проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 2,000 га, кадастровий номер: 5321683800:00:001:1231, у власність громадянці ОСОБА_2 для ведення особистого селянського господарства за межами населених пунктів на території Попівської сільської ради Карлівського району Полтавської області.

Зобов`язати Головне управління Держгеокадастру у Полтавській області розглянути заяву ОСОБА_2 від 18.03.2021 (вх. №О-2146/0/25-21 від 19.03.2021) про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки (кадастровий номер 5321683800:00:001:1231), площею 2,000 га для ведення особистого селянського господарства за межами населених пунктів на території Попівської сільської ради Карлівського району Полтавської області.

Визнати протиправною бездіяльність Головного управління Держгеокадастру у Полтавській області, яка полягає у не вирішенні питання про затвердження або про відмову у затвердженні проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 2,000 га, кадастровий номер: 5321683800:00:001:1230, у власність ОСОБА_1 для ведення особистого селянського господарства за межами населених пунктів на території Попівської сільської ради Карлівського району Полтавської області.

Зобов`язати Головне управління Держгеокадастру у Полтавській області розглянути заяву ОСОБА_1 від 18.03.2021 (вх. №О-2213/0/25-21 від 23.03.2021) про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки (кадастровий номер 5321683800:00:001:1230), площею 2,000 га для ведення особистого селянського господарства за межами населених пунктів на території Попівської сільської ради Карлівського району Полтавської області.

Визнати протиправною бездіяльність Головного управління Держгеокадастру у Полтавській області, яка полягає у не вирішенні питання про затвердження або про відмову у затвердженні проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 2,000 га, кадастровий номер: 5321683800:00:001:1229, у власність ОСОБА_3 для ведення особистого селянського господарства за межами населених пунктів на території Попівської сільської ради Карлівського району Полтавської області.

Зобов`язати Головне управління Держгеокадастру у Полтавській області розглянути заяву ОСОБА_3 від 30.03.2021 (вх. №Г-2764/0/25-21 від 09.04.2021) про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки (кадастровий номер: 5321683800:00:001:1229), площею 2,000 га для ведення особистого селянського господарства за межами населених пунктів на території Попівської сільської ради Карлівського району Полтавської області.

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління Держгеокадастру у Полтавській області (ідентифікаційний код 39767930, вул. Уютна, 23, м. Полтава, 36039) на користь ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , реєстраційний номер облікової картки платника податків НОМЕР_1 ) судові витрати зі сплати судового збору у розмірі 908,00 грн.

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління Держгеокадастру у Полтавській області (ідентифікаційний код 39767930, вул. Уютна, 23, м. Полтава, 36039) на користь ОСОБА_2 ( АДРЕСА_1 , реєстраційний номер облікової картки платника податків НОМЕР_2 ) судові витрати зі сплати судового збору у розмірі 908,00 грн.

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління Держгеокадастру у Полтавській області (ідентифікаційний код 39767930, вул. Уютна, 23, м. Полтава, 36039) на користь ОСОБА_3 ( АДРЕСА_1 , реєстраційний номер облікової картки платника податків НОМЕР_3 ) судові витрати зі сплати судового збору у розмірі 908,00 грн.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо таку скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення може бути оскаржене до Другого апеляційного адміністративного суду з урахуванням особливостей подання апеляційних скарг, встановлених пунктом 15.5 частини 1 Перехідних положень Кодексу адміністративного судочинства України в редакції від 03.10.2017.

Апеляційна скарга на дане рішення може бути подана протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Суддя Л.М. Петрова

СудПолтавський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення29.07.2021
Оприлюднено11.08.2021
Номер документу98885543
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —440/5120/21

Ухвала від 26.10.2021

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Чалий І.С.

Ухвала від 05.10.2021

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Чалий І.С.

Рішення від 29.07.2021

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

Л.М. Петрова

Ухвала від 26.05.2021

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

Л.М. Петрова

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні