Постанова
від 11.08.2021 по справі 920/1245/20
КАСАЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ВЕРХОВНОГО СУДУ

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

11 серпня 2021 року

м. Київ

Справа № 920/1245/20

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного господарського суду:

головуючий - Стратієнко Л.В.,

судді: Губенко Н.М., Кондратова І.Д.,

за участю секретаря судового засідання - Юдицького К.О.,

за участю представників:

позивача - Садикова В.В.,

відповідача - не з`явився,

третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача - не з`явився,

розглянувши у відкритому судовому засіданні касаційну скаргу Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку "Героїв Крут 60/4",

на постанову Північного апеляційного господарського суду

(головуючий - Демидова А.М., судді - Владимиренко С.В., Ходаківська І.П.)

від 08.06.2021,

за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Матрица 12"

до Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку "Героїв Крут 60/4",

третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача: Державний реєстратор відділу державної реєстрації юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців Виконавчого комітету Сумської міської ради Сусіденко Я.О.,

про визнання недійсним рішення установчих зборів та скасування державної реєстрації

В С Т А Н О В И В:

у грудні 2020 року Товариство з обмеженою відповідальністю "Матрица 12" звернулося до суду з позовом про визнання недійсним рішення установчих зборів Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку "Героїв Крут 60/4", оформленого протоколом № 1 від 14.05.2020, та просило скасувати державну реєстрацію ОСББ "Героїв Крут 60/4", здійснену 04.08.2020, номер запису в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань про проведення державної реєстрації юридичної особи 16321020000017554.

Позовні вимоги обґрунтовані тим, що позивач як власник нежитлових приміщень, розташованих у багатоквартирному житловому будинку (загальна площа належних позивачу приміщень становить 1 184 кв.м), не був повідомлений в установлених законодавством порядку та формі про проведення установчих зборів зі створення ОСББ, про порядок денний цих зборів, про прийняті на них рішення, а також про факт створення ОСББ. На думку позивача, вказане є достатньою підставою для визнання недійсним рішення установчих зборів ОСББ "Героїв Крут 60/4" від 14.05.2020, оформленого протоколом № 1, та як наслідок - скасування державної реєстрації цієї юридичної особи. Також, вказує, що затверджений на установчих зборах Статут ОСББ "Героїв Крут 60/4" покладає на позивача неузгоджені з ним зобов`язання; на неможливість перевірити кворум, необхідний для голосування та прийняття рішень вказаними установчими зборами та, що протокол установчих зборів, поданий для державної реєстрації ОСББ, містить дублюючі підписи осіб, а також суперечить первинно оформленому протокольному рішенню, підписання якого відбувалося в день проведення зборів.

Рішенням Господарського суду Сумської області від 19.03.2021 у задоволенні позову відмовлено.

Постановою Північного апеляційного господарського суду від 08.06.2021 рішення Господарського суду Сумської області від 19.03.2021 скасовано та прийнято нове рішення, яким позов задоволено.

Визнано недійсним рішення установчих зборів ОСББ "Героїв Крут 60/4", оформлене протоколом № 1 від 14.05.2020.

Скасовано державну реєстрацію ОСББ "Героїв Крут 60/4", здійснену 04.08.2020, номер запису в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань про проведення державної реєстрації юридичної особи 16321020000017554.

05.07.2021 ОСББ "Героїв Крут 60/4" подало касаційну скаргу на постанову Північного апеляційного господарського суду від 08.06.2021, в якій просить постанову суду апеляційної інстанції скасувати, а рішення Господарського суду Сумської області від 19.03.2021 залишити в силі.

Підставами для скасування постанови суду апеляційної інстанції зазначає п. 2 ч. 2 ст. 287 ГПК України та вказує на необхідність відступлення від висновку щодо застосування норм права у подібних правовідносинах, викладеного у постанові Великої Палати Верховного Суду від 18.09.2018 у справі № 916/782/17, що був застосований судом апеляційної інстанції в оскаржуваному судовому рішенні. Зазначає, що ліквідація юридичної особи - це встановлена законом процедура, результатом якої є припинення діяльності юридичної особи, а тому ОСББ як юридична особи може припинити діяльність в порядку, передбаченому законом, зокрема, шляхом ліквідації. Водночас, вважає, що скасування державної реєстрації ОСББ (реєстраційного запису) за рішенням суду не є ліквідацією юридичної особи, яка відбувається в порядку, передбаченому п. 2 ч. 1 ст. 110 ЦК України і не призводить до припинення ОСББ з огляду на вимоги ст. 25 Закону України "Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань", якою визначається порядок проведення державної реєстрації та інші реєстраційні дії. Посилається на те, що скасування державної реєстрації створеної юридичної особи (ОСББ), яка існує тривалий час і за період свого існування набула відповідних прав і обов`язків, не призведе до поновлення прав і законних інтересів позивача, який звертається з таким позовом, а свідчить про втручання суду в діяльність ОСББ та порушення інтересів інших його співвласників, що є недопустимим. Стверджує, що ліквідація ОСББ ставить під загрозу належне утримання та використання спільного майна будинку, забезпечення своєчасного надходження коштів для сплати всіх платежів, передбачених законодавством. Зазначає, що у випадку звернення особи з позовною вимогою про скасування державної реєстрації ОСББ (реєстраційного запису), провадження у справі за такими вимогами необхідно закривати за відсутності юридичного спору, а не вирішувати питання про задоволення чи відмову у задоволенні цих вимог, що було зроблено Великою Палатою Верховного Суду у справах № 916/782/17, № 904/2796/17. На думку скаржника, належним способом захисту у цьому випадку є позов про ліквідацію юридичної особи через допущені при її створенні порушення, які не можна усунути (п. 2 ч. 1 ст. 110 ЦК України).

У відзиві на касаційну скаргу позивач просить касаційну скаргу залишити без задоволення з наведених у відзиві мотивів. Зокрема, зазначає, що постанова Великої Палати Верховного Суду від 06.02.2019 у справі № 462/2646/17, на яку посилається скаржник, жодним чином не стосується питання застосування норм матеріального права у справі, а в ній вирішувалось питання підсудності спору. Зазначає, що скаржник не наводить жодного аргументу щодо скасування постанови суду апеляційної інстанції в частині, якою апеляційний суд визнав недійсним рішення установчих зборів ОСББ "Героїв Крут 60/4", оформлене протоколом № 1 від 14.05.2020. Посилається на висновок, викладений у п. 41 постанови Великої Палати Верховного Суду від 03.12.2019 у справі № 904/10956/16.

Заслухавши суддю-доповідача, пояснення представника позивача, перевіривши наявність зазначеної у касаційній скарзі підстави касаційного оскарження судового рішення (п. 2 ч. 2 ст. 287 ГПК України), дослідивши наведені у касаційній скарзі доводи, Верховний Суд вважає, що касаційну скаргу необхідно задовольнити частково з огляду на таке.

Як вбачається із матеріалів справи, 15.04.2020 було проведено засідання ініціативної групи зі скликання та проведення установчих зборів ОСББ за місцезнаходженням: м. Суми, вул. Героїв Крут, буд. 60/4, на якому прийнято рішення про створення уповноваженої ініціативної групи, а також затверджено план її роботи.

Згідно з планом роботи ініціативної групи, остання повинна була, серед іншого, провести роботу зі збору інформації про співвласників багатоквартирного будинку, площі житлових/нежитлових приміщень, які перебувають у їх власності та документів, що підтверджують право власності, підготувати повідомлення про скликання установчих зборів ОСББ з подальшим направленням співвласникам під розписку або шляхом поштового відправлення.

За результатами роботи ініціативної групи було складено реєстр співвласників квартир та нежитлових приміщень багатоквартирного будинку за місцезнаходженням: м. Суми, вул. Героїв Крут, буд. 60/4, сповіщених про проведення установчих зборів співвласників багатоквартирного будинку, проект порядку денного та ініціаторів проведення, які відбудуться 14.05.2020 о 18 год. 00 хв. біля будинку.

14.05.2020 відбулися установчі збори, на яких прийнято рішення: про створення ОСББ за місцезнаходженням: м. Суми, вул. Героїв Крут, буд. 60/4; визначено повну назву об`єднання - ОСББ "Героїв Крут, буд. 60/4", з місцезнаходженням: 40034, м. Суми, вул. Героїв Крут, буд. 60/4; затверджено статут об`єднання; обрані голова, члени правління та ревізійна комісія об`єднання; визначено особу, уповноважену для проведення державної реєстрації об`єднання. Прийняті на зборах рішення оформлені протоколом № 1.

17.07.2020 державним реєстратором Управління "Центр надання адміністративних послуг у м. Суми" було прийнято рішення про зупинення розгляду документів про реєстрацію новоствореного ОСББ "Героїв Крут 60/4" у зв`язку з поданням документів/відомостей не в повному обсязі.

Після усунення недоліків, 04.08.2020 було проведено державну реєстрацію ОСББ "Героїв Крут 60/4", про що зроблено запис в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань під номером 16321020000017554.

Порядок створення ОСББ, а також скликання і проведення установчих зборів ОСББ визначено ст. 6 Закону України "Про об`єднання співвласників багатоквартирного будинку", відповідно до ч.ч. 1-3 якої об`єднання може бути створено лише власниками квартир та нежитлових приміщень у багатоквартирному будинку (багатоквартирних будинках). Для створення об`єднання скликаються установчі збори. Скликання установчих зборів здійснюється ініціативною групою, яка складається не менш як з трьох власників квартир або нежилих приміщень.

Повідомлення про проведення установчих зборів направляється ініціативною групою не менше ніж за 14 днів до дати проведення установчих зборів. Повідомлення направляється в письмовій формі і вручається кожному співвласнику під розписку або шляхом поштового відправлення (рекомендованим листом). У повідомленні про проведення установчих зборів зазначається з чиєї ініціативи скликаються збори, місце і час проведення, проект порядку денного. Час і місце проведення обираються зручними для більшості можливих учасників зборів (ч.ч. 4, 5 ст. 6 Закону України "Про об`єднання співвласників багатоквартирного будинку").

Установчі збори веде голова зборів, який обирається більшістю голосів присутніх співвласників або їх представників. Кожний співвласник (його представник) під час голосування має кількість голосів, пропорційну до частки загальної площі квартири або нежитлового приміщення співвласника у загальній площі всіх квартир та нежитлових приміщень, розташованих у багатоквартирному будинку. Якщо одна особа є власником квартир (квартири) та/або нежитлових приміщень, загальна площа яких становить більш як 50 відсотків загальної площі всіх квартир та нежитлових приміщень багатоквартирного будинку, кожний співвласник на установчих зборах має один голос незалежно від кількості та площі квартир або нежитлових приміщень, що перебувають у його власності. Рішення вважається прийнятим, якщо за нього проголосувало більше половини загальної кількості усіх співвласників (ч.ч. 6- 9 ст. 6 Закону України "Про об`єднання співвласників багатоквартирного будинку").

Отже, Законом України "Про об`єднання співвласників багатоквартирного будинку" встановлено два можливі способи повідомлення співвласника про проведення установчих зборів, або шляхом вручення безпосередньо співвласнику під розписку або шляхом надіслання поштового відправлення рекомендованим листом.

Водночас Законом України "Про об`єднання співвласників багатоквартирного будинку" чітко не встановлено, що повідомлення про проведення установчих зборів необхідно надсилати на адресу реєстрації співвласників та/або за адресою розташування нежитлового приміщення.

Особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку, правові, організаційні та економічні відносини, пов`язані з реалізацією прав та виконанням обов`язків співвласників багатоквартирного будинку визначено Законом України "Про особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку". Зокрема, статтею 10 цього Закону врегульовано порядок прийняття рішень щодо управління багатоквартирним будинком зборами співвласників.

В свою чергу, ч. 4 ст. 10 Закону України "Про особливості здійснення права власності в багатоквартирному будинку" передбачено, що повідомлення про дату та місце проведення зборів співвласників має бути вручено не пізніше ніж за 10 днів до дати проведення зборів у письмовій формі кожному співвласникові під розписку або шляхом поштового відправлення рекомендованим листом на адресу квартири або нежитлового приміщення, що належить співвласнику в цьому багатоквартирному будинку, а також має бути розміщено у загальнодоступному місці при вході до кожного під`їзду багатоквартирного будинку.

Нормою ст. 6 Закону України "Про об`єднання співвласників багатоквартирного будинку" визначено лише способи повідомлення співвласників про проведення загальних зборів, а нормами ст. 10 Закону України "Про особливості здійснення права власності в багатоквартирному будинку" встановлено саме порядок здійснення такого повідомлення (шляхом надсилання на адресу квартири або нежитлового приміщення, що належить співвласнику у багатоквартирному будинку (аналогічний висновок викладено в постановах Верховного Суду від 22.06.2021 у справі № 910/9672/20, від 02.12.2020 у справі № 916/86/20).

Посилання власника приміщень будинку на те, що в порушення вимог закону він не був належним чином повідомлений про час та місце проведення установчих зборів щодо створення ОСББ, може використовуватися для обґрунтування порушення його права на участь у створенні юридичної особи, а не наявності правомірного інтересу у припиненні існування цієї юридичної особи (подібний висновок міститься у постанові Великої Палати Верховного Суду від 16.10.2018 у справі № 916/4625/15).

Відповідно до ч. 2 ст. 4 ГПК України суб`єкти, вказані у цій частині, мають право на звернення до господарського суду за захистом своїх порушених, невизнаних або оспорюваних прав та законних інтересів.

Враховуючи предмет позову у цій справі, рішення установчих зборів в частині обрання голови та секретаря зборів, створення ОСББ та затвердження його статуту, найменування та місцезнаходження, виборів правління, ревізійної комісії, обрання особи, уповноваженої на проведення дій щодо реєстрації об`єднання, безпосередньо стосуються відносин створення ОСББ "Героїв Крут 60/4" як юридичної особи, а вимоги позивача про визнання недійсним рішення спрямовані на припинення ОСББ "Героїв Крут 60/4", а не на захист прав та охоронюваних законом інтересів позивача (подібний висновок міститься у п. 5.32 постанови Верховного Суду у складі колегії суддів Касаційного господарського суду від 22.06.2021 у справі № 910/9672/20).

Встановивши, що відповідач не надав доказів повідомлення позивача про проведення 14.05.2020 установчих зборів з огляду на те, що відповідні документи не збереглись в ОСББ, однак, врахувавши, що ні рішення установчих зборів, ні статут, ні існування юридичної особи ОСББ "Героїв Крут 60/4" не порушує прав або правомірних інтересів позивача, а позивач, вказуючи у позовній заяві на порушення своїх прав при створенні ОСББ фактично обґрунтовує свій інтерес у припиненні існування цієї юридичної особи, суд першої інстанції, на відміну від апеляційного господарського суду, дійшов правильного висновку про відсутність підстав для визнання недійсним рішення установчих зборів ОСББ "Героїв Крут 60/4", оформленого протоколом № 1 від 14.05.2020, з огляду на неповідомлення позивача про їх проведення.

Також місцевим господарським судом на підставі наявних у матеріалах справи доказів було правильно встановлено, що вказані збори були правомочними приймати на них рішення з огляду на вимоги ч. 11 ст. 6 Закону України "Про об`єднання співвласників багатоквартирного будинку".

Оскільки, апеляційний господарський суд дійшов помилкового висновку, що неповідомлення позивача як співвласника багатоквартирного будинку у встановленому Законом порядку про проведення установчих зборів ОСББ свідчить про безумовну підставу для визнання недійсним рішення установчих зборів ОСББ "Героїв Крут 60/4", оформленого протоколом № 1 від 14.05.2020, то постанову суду апеляційної інстанції від 08.06.2021 у частині вирішення позову про визнання недійсним рішення установчих зборів ОСББ "Героїв Крут 60/4", оформленого протоколом № 1 від 14.05.2020, необхідно скасувати та залишити в цій частині рішення суду першої інстанції, яким у задоволенні цієї позовної вимоги було відмовлено.

У касаційній скарзі скаржник посилається на п. 2 ч. 2 ст. 287 ГПК України та вказує на необхідність відступлення від висновку щодо застосування норм права у подібних правовідносинах, викладеного у постанові Великої Палати Верховного Суду від 18.09.2018 у справі № 916/782/17, застосованого судом апеляційної інстанції в оскаржуваному судовому рішенні.

Задовольняючи позовну вимогу про скасування державної реєстрації ОСББ "Героїв Крут 60/4", здійсненої 04.08.2020, номер запису в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань про проведення державної реєстрації юридичної особи 16321020000017554, суд апеляційної інстанції виходив з того, що ця вимога є похідною від вимоги про визнання недійсним рішення щодо створення ОСББ, яка підлягає задоволенню (з огляду на що, задовольнив і похідну вимогу).

Суд першої інстанції відмовив у задоволенні цієї вимоги у зв`язку з відсутністю підстав для визнання недійсним рішення щодо створення ОСББ.

Проте суд касаційної інстанції не погоджується з такими висновками в цій частині позовних вимог з огляду на таке.

У постанові від 29.06.2021 у справі № 916/964/19, за позовом ОСОБА_1 до ОСББ "Успенська 17" про визнання недійсним та скасування рішення зборів, скасування державної реєстрації (реєстраційного запису), Велика Палата Верховного Суду дійшла таких висновків:

"Відповідно до змісту ч. 1 ст. 16 ЦК України кожна особа має право звернутися до суду за захистом свого особистого немайнового або майнового права та інтересу.

Під способами захисту суб`єктивних прав розуміють закріплені законом матеріально-правові заходи охоронного характеру, за допомогою яких проводиться поновлення (визнання) порушених (оспорюваних) прав і вплив на правопорушника. Тобто це дії, спрямовані на запобігання порушенню або на відновлення порушеного, невизнаного, оспорюваного цивільного права чи інтересу, і такі способи мають бути доступними й ефективними.

Застосування конкретного способу захисту цивільного права залежить як від змісту права чи інтересу, за захистом якого звернулася особа, так і від характеру його порушення, невизнання або оспорення. Це право чи інтерес суд має захистити у спосіб, який є ефективним, тобто таким, що відповідає змісту відповідного права чи інтересу, характеру його порушення, невизнання або оспорення та спричиненим цими діяннями наслідкам.

За ст. 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод визнається право людини на доступ до правосуддя, а за ст. 13 Конвенції - на ефективний спосіб захисту прав, і це означає, що особа має право пред`явити в суді таку вимогу на захист цивільного права, яка відповідає змісту порушеного права та характеру правопорушення.

Згідно зі ст. 385 ЦК України власники квартир та нежитлових приміщень у багатоквартирному будинку (будинках) для забезпечення експлуатації такого будинку (будинків), користування квартирами та нежитловими приміщеннями та управління, утримання і використання спільного майна багатоквартирного будинку (будинків) можуть створювати об`єднання співвласників багатоквартирного будинку (будинків). Таке об`єднання є юридичною особою, що створюється та діє відповідно до закону та статуту. Об`єднання власників квартир, житлових будинків є юридичною особою, яка створюється та діє відповідно до статуту та закону.

Правові та організаційні засади створення, функціонування, реорганізації та ліквідації об`єднань власників жилих та нежилих приміщень багатоквартирного будинку, захисту їхніх прав та виконання обов`язків щодо спільного утримання багатоквартирного будинку визначено спеціальною нормою - Законом України "Про об`єднання співвласників багатоквартирного будинк" № 2866-III.

За змістом ст. 1 цього Закону ОСББ - це юридична особа, створена власниками квартир та/або нежитлових приміщень багатоквартирного будинку для сприяння використанню їхнього власного майна та управління, утримання і використання спільного майна.

Відповідно до ст. 4 Закону № 2866-III об`єднання створюється для забезпечення і захисту прав співвласників та дотримання їхніх обов`язків, належного утримання й використання спільного майна, забезпечення своєчасного надходження коштів для сплати всіх платежів, передбачених законодавством та статутними документами.

Отже, Закон № 2866-III визначає ОСББ як юридичну особу, створену власниками для сприяння використання їх власного майна, управління, утримання і використання неподільного та загального майна.

Загальний порядок створення юридичної особи унормовано ст. 87 ЦК України, яка передбачає, що для створення юридичної особи її учасники (засновники) розробляють установчі документи, які викладаються письмово і підписуються всіма учасниками (засновниками), якщо законом не встановлений інший порядок їх затвердження. Юридична особа приватного права може створюватися та діяти на підставі модельного статуту, затвердженого Кабінетом Міністрів України, що після його прийняття учасниками стає установчим документом. Засновники (учасники) юридичної особи, утвореної на підставі модельного статуту, можуть у встановленому законом порядку затвердити статут, який є установчим документом, та провадити діяльність на його підставі.

Установчим документом товариства є затверджений учасниками статут або засновницький договір між учасниками, якщо інше не встановлено законом. Товариство, створене однією особою, діє на підставі статуту, затвердженого цією особою. Установа створюється на підставі індивідуального або спільного установчого акта, складеного засновником (засновниками). Установчий акт може міститися також і в заповіті. До створення установи установчий акт, складений однією або кількома особами, може бути скасований засновником (засновниками).

Юридична особа вважається створеною з дня її державної реєстрації.

Відповідно до ст. 57 ГК України рішення про утворення суб`єкта господарювання є установчим документом суб`єкта господарювання.

Юридична особа підлягає державній реєстрації у порядку, встановленому законом. Дані державної реєстрації включаються до єдиного державного реєстру, відкритого для загального ознайомлення (ч. 1 ст. 89 ЦК України).

Закон України "Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань" № 755-IV передбачає, що державна реєстрація юридичних осіб, громадських формувань, що не мають статусу юридичної особи, та фізичних осіб - підприємців (державна реєстрація) - це офіційне визнання шляхом засвідчення державою факту створення або припинення юридичної особи (п. 4 ч. 1 ст. 1 Закону № 755-IV).

За змістом ст. 9 Закону № 755-IV відомості про юридичну особу, громадське формування, що не має статусу юридичної особи, та фізичну особу - підприємця вносяться до реєстру на підставі: 1) відповідних заяв про державну реєстрацію; 2) документів, що подаються для проведення інших реєстраційних дій; 3) відомостей, отриманих у результаті інформаційної взаємодії між Єдиним державним реєстром та інформаційними системами державних органів. В Єдиному державному реєстрі містяться такі відомості про юридичну особу, крім державних органів і органів місцевого самоврядування як юридичних осіб, зокрема: найменування юридичної особи, у тому числі скорочене (за наявності); ідентифікаційний код юридичної особи в Єдиному державному реєстрі підприємств і організацій України; організаційно-правова форма (ч. 2 ст. 9 вказаного Закону).

Відповідно до ч. 1 ст. 104 ЦК України юридична особа припиняється лише шляхом реорганізації або ліквідації. Згідно із частиною другою вказаної статті юридична особа є такою, що припинилася, з дня внесення до єдиного державного реєстру запису про її припинення.

Статтею 110 ЦК України встановлено, що юридична особа ліквідується: 1) за рішенням її учасників або органу юридичної особи, уповноваженого на це установчими документами, в тому числі у зв`язку із закінченням строку, на який було створено юридичну особу, досягненням мети, для якої її створено, а також в інших випадках, передбачених установчими документами; 2) за рішенням суду про ліквідацію юридичної особи через допущені при її створенні порушення, які не можна усунути, за позовом учасника юридичної особи або відповідного органу державної влади; 3) за рішенням суду про ліквідацію юридичної особи в інших випадках, встановлених законом, - за позовом відповідного органу державної влади.

Статтею 28 Закону № 2866-III передбачено, що об`єднання вважається припиненим з дня внесення про це відповідного запису до Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців. Об`єднання ліквідується у разі: придбання однією особою всіх приміщень у багатоквартирному будинку; прийняття співвласниками рішення про ліквідацію об`єднання; ухвалення судом рішення про ліквідацію об`єднання.

Порядок ліквідації об`єднання передбачає, що у разі ліквідації об`єднання кошти, що залишилися після задоволення вимог кредиторів, розподіляються між усіма співвласниками пропорційно до загальної площі квартири (квартир) та/або нежитлових приміщень у багатоквартирному будинку, що перебувають у їхній власності. При цьому здійснюється залік заборгованості кожного співвласника перед об`єднанням відповідно до статуту цього об`єднання. Якщо співвласник має борг перед цим об`єднанням, сума якого перевищує суму його частки в майні, і відмовляється сплатити цей борг, спір вирішується у судовому порядку.

Загальний порядок ліквідації юридичної особи визначений у ст. 111 ЦК України. Загальна процедура ліквідації юридичної особи також передбачає низку обов`язкових дій - погашення існуючої кредиторської заборгованості, відчуження активів, звільнення працівників, передання документів до архіву тощо. Лише після вчинення цих дій і подання державному реєстратору відповідних документів в реєстр вноситься запис про припинення юридичної особи, а не запис про скасування її державної реєстрації.

Статтею 10 Закону № 755-IV встановлено спростовну презумпцію відомостей, внесених до ЄДР, з огляду на що запис про припинення юридичної особи не є беззастережним доказом того, що юридична особа дійсно припинилася та більше не існує. Водночас, якщо процедуру ліквідації не було здійснено належним чином, то внесення до реєстру запису про припинення цієї юридичної особи не тягне її припинення.

Отже, ліквідація юридичної особи - це встановлена законом процедура, результатом якої є припинення діяльності юридичної особи, і першочерговою умовою ліквідації законодавство визначило саме рішення її учасників про ліквідацію. Як юридична особа ОСББ може припинити діяльність у порядку, передбаченому законом, зокрема шляхом ліквідації.

Скасування державної реєстрації ОСББ (реєстраційного запису) за рішенням суду не є тотожною самій ліквідації юридичної особи, яка відбувається в порядку, передбаченому п. 2 ч. 1 ст. 110 ЦК України, і не призводить до припинення ОСББ з огляду на вимоги ст. 25 Закону № 755-IV, якою визначається порядок проведення державної реєстрації та інших реєстраційних дій.

Отже, позовна вимога щодо скасування державної реєстрації створеної юридичної особи (ОСББ), яка створена у відповідному порядку на захист інтересів співвласників будинку, існує та здійснює свою діяльність тривалий час, за період свого існування набувши відповідних прав і обов`язків, не призведе до поновлення прав і законних інтересів співвласника ОСББ, який звертається з таким позовом. Швидше за все такий позов буде свідчити про втручання суду в діяльність ОСББ та порушення інтересів інших його співвласників, що є недопустимим.

Звернення особи з позовною вимогою про скасування державної реєстрації ОСББ (реєстраційного запису) є підставою для закриття провадження у справі за такими вимогами за відсутності юридичного спору".

При цьому, як вбачається з п. 8.3 постанови Великої Палати Верховного Суду від 29.06.2021 у справі № 916/964/19 остання відступила від висновку щодо застосування норми права в подібних правовідносинах, викладеного, зокрема, в постанові Великої Палати Верховного Суду від 18.09.2018 у справі № 916/782/17, висновок якої був взятий за основу судом апеляційної інстанції при вирішенні питання щодо похідної вимоги та від висновку, викладеного в постанові Великої Палати Верховного Суду від 18.04.2018 у справі № 904/2796/17 щодо вимог про скасування державної реєстрації.

Водночас, у постанові Великої Палати Верховного Суду від 30.01.2019 у справі № 755/10947/17 зазначено, що суди під час вирішення тотожних спорів мають враховувати саме останню правову позицію Великої Палати Верховного Суду.

Оскільки суди обох інстанцій розглянули позовні вимоги щодо скасування державної реєстрації ОСББ "Героїв Крут 60/4", здійсненої 04.08.2020, номер запису в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань про проведення державної реєстрації юридичної особи 16321020000017554, за наслідками чого, суд першої інстанції відмовив у цій вимогі, а суд апеляційної інстанції - задовольнив її, тобто прийняли рішення по суті цієї вимоги, а не закрили провадження у справі в цій частині, то з огляду на висновок Великої Палати Верховного Суду, викладений у постанові від 29.06.2021 у справі № 916/964/19, рішення Господарського суду Сумської області від 19.03.2021 та постанову Північного апеляційного господарського суду від 08.06.2021 в частині вирішення питання щодо скасування відповідної державної реєстрації ОСББ "Героїв Крут 60/4" необхідно скасувати, а провадження у справі в цій частині - закрити.

Таким чином, постанову суду апеляційної інстанції необхідно скасувати, а рішення суду першої інстанції - в частині вирішення позовної вимоги про скасування державної реєстрації ОСББ "Героїв Крут 60/4", здійсненої 04.08.2020, номер запису в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань про проведення державної реєстрації юридичної особи 16321020000017554 та провадження в цій частині закрити. В решті рішення суду першої інстанції залишити без змін.

З урахуванням викладеного та вимог ст. 129 ГПК України стягнути з ТОВ "Матрица 12" на користь ОСББ "Героїв Крут 60/4" судовий збір у сумі 4 204, 00 грн за подання касаційної скарги.

Відповідно до п. 5 ч. 1 ст. 7 Закону України "Про судовий збір" сплачена сума судового збору повертається за клопотанням особи, яка його сплатила, за ухвалою суду в разі закриття провадження у справі (крім випадків, якщо провадження у справі закрито у зв`язку з відмовою позивача від позову і така відмова визнана судом), у тому числі в апеляційній та касаційній інстанціях.

З огляду на відсутність відповідної заяви, у Верховного Суду відсутні підстави для повернення сплаченого судового збору за вимогу, якій провадження у справі закрито.

Керуючись ст. ст. 300, 301, 308, 313, 314, 315, 317 Господарського процесуального кодексу України, Верховний Суд

ПОСТАНОВИВ:

касаційну скаргу Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку "Героїв Крут 60/4" задовольнити частково.

Постанову Північного апеляційного господарського суду від 08 червня 2021 року у справі за № 920/1245/20 скасувати.

Рішення Господарського суду Сумської області від 19 березня 2021 року у справі за № 920/1245/20 в частині вирішення позову про скасування державної реєстрації ОСББ "Героїв Крут 60/4", здійсненої 04.08.2020, номер запису в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань про проведення державної реєстрації юридичної особи 16321020000017554, скасувати та провадження у справі у цій частині закрити.

Рішення Господарського суду Сумської області від 19 березня 2021 року у справі за № 920/1245/20 в частині відмови у задоволенні позовних вимог про визнання недійсним рішення установчих зборів ОСББ "Героїв Крут 60/4", оформленого протоколом № 1 від 14.05.2020, залишити без змін.

Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю "Матрица 12" (40009, м. Суми, вул. Куликівська, буд. 27, код ЄДРПОУ 43343362) на користь Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку "Героїв Крут 60/4" (40034, м. Суми, вул. Героїв Крут, буд. 60/4, код ЄДРПОУ 43749513) судовий збір у сумі 4 204, 00 грн за подання касаційної скарги.

Доручити Господарському суду Сумської області видати наказ.

Постанова набирає законної сили з моменту її прийняття, є остаточною та оскарженню не підлягає.

Головуючий Л. Стратієнко

Судді Н. Губенко

І. Кондратова

Дата ухвалення рішення11.08.2021
Оприлюднено14.08.2021
Номер документу98987587
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —920/1245/20

Постанова від 11.08.2021

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Стратієнко Л.В.

Ухвала від 02.08.2021

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Стратієнко Л.В.

Ухвала від 21.07.2021

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Стратієнко Л.В.

Постанова від 08.06.2021

Господарське

Північний апеляційний господарський суд

Демидова А.М.

Ухвала від 01.06.2021

Господарське

Північний апеляційний господарський суд

Демидова А.М.

Ухвала від 31.05.2021

Господарське

Північний апеляційний господарський суд

Демидова А.М.

Ухвала від 26.04.2021

Господарське

Північний апеляційний господарський суд

Демидова А.М.

Рішення від 19.03.2021

Господарське

Господарський суд Сумської області

Соп`яненко Оксана Юріївна

Рішення від 19.03.2021

Господарське

Господарський суд Сумської області

Соп`яненко Оксана Юріївна

Ухвала від 24.02.2021

Господарське

Господарський суд Сумської області

Соп`яненко Оксана Юріївна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні