ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЛЬВІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ
79014, м. Львів, вул. Личаківська, 128
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
05.08.2021 Справа № 914/905/21
Господарський суд Львівської області у складі судді Петрашка М.М. розглянув у судовому засіданні матеріали справи
за позовом Керівника Пустомитівської окружної прокуратури Львівської області в інтересах держави в особі:
позивача Головного управління Держгеокадастру у Львівській області
до відповідача Приватного підприємства "Сонячна енергосистема"
за участю у справі третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні позивача Городоцької міської ради Львівської області
про розірвання договору оренди земельної ділянки та зобов`язання повернути земельну ділянку
за участю представників:
від прокуратури Сенів О.П.
від позивача не з?явився
від відповідача не з?явився
від третьої особи не з`явився
Суть спору: Позовні вимоги заявлено Керівником Пустомитівської окружної прокуратури Львівської області в інтересах держави в особі позивача Головного управління Держгеокадастру у Львівській області до відповідача Приватного підприємства "Сонячна енергосистема" за участю у справі третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні позивача Городоцької міської ради Львівської області про розірвання договору оренди земельної ділянки та зобов`язання повернути земельну ділянку.
Хід розгляду справи викладено в ухвалах суду та відображено у протоколах судового засідання.
Ухвалою суду від 06.07.2021р., занесеною до протоколу судового засідання від 06.07.2021р., закрито підготовче провадження у справі та призначено справу до судового розгляду по суті на 05.08.2021р.
В судове засідання 05.08.2021р. з`явився представник прокуратури, позовні вимоги підтримав в повному обсязі з підстав, що викладені у позовній заяві.
Позивач, відповідач та третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні позивача явку представників в судове засідання 05.08.2021р. не забезпечили, про місце, дату і час розгляду справи по суті були повідомлені належним чином.
Слід зазначити, що ухвала від 06.07.2021, якою суд, в порядку статтей 120-121 Господарського процесуального кодексу України, повідомляв учасників справи про розгляд справи по суті на 05.08.2021, надсилалась на адреси, що вказані прокурором у позовній заяві та зазначені в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань.
Таке відправлення підтверджується списком згрупованих поштових відправлень рекомендованих листів № 2107 від 07.07.2021р.
Зокрема, відповідачу зазначена ухвала суду направлялась на адресу: вулиця Листопадового Чину, будинок 26, квартира 19, місто Львів, 79007 (штрихкодовий ідентифікатор 7901414003594).
Як вбачається з інформації, що знаходиться на веб-сайті акціонерного товариства Укрпошта , зазначене поштове відправлення не вручене під час доставки: інші причини.
Направлення листа рекомендованою кореспонденцією на дійсну адресу є достатнім для того, щоб вважати повідомлення належним, оскільки отримання зазначеного листа адресатом перебуває поза межами контролю відправника, а, у даному випадку, суду. Аналогічну правову позицію викладено у постанові Верховного Суду від 18.03.2021 у справі №911/3142/19.
Таким чином, суд першої інстанції вчинив усі необхідні дії для належного повідомлення відповідача, неотримання відповідачем повідомлення про дату та час судового засідання було обумовлене об`єктивно незалежними від суду обставинами.
Слід зазначити, що явка учасників справи в судове засідання не визнавалась судом обов`язковою.
Відповідач правом на подання відзиву на позовну заяву не скористався.
Відповідно до частини 9 статті 165 Господарського процесуального кодексу України у разі ненадання відповідачем відзиву у встановлений судом строк без поважних причин, суд вирішує справу за наявними матеріалами.
Розглянувши матеріали справи, оцінивши зібрані докази, заслухавши доводи представника прокуратури, суд встановив таке.
Наказом Головного управління Держгеокадастру у Львівській області від 30.10.2018р. №13-5537/16-18-СГ затверджено проект землеустрою.
Пунктом 2 Наказу передбачено надати Приватному підприємству Сонячна енергосистема земельну ділянку площею 9,6928 га на 7 років, в тому числі рілля площею 9,6928 га (кадастровий №4620987200:08:000:0151) із земель сільськогосподарського призначення державної власності із зміною цільового призначення для розміщення, будівництва, експлуатації та обслуговування будівель і споруд об`єктів енергогенеруючих підприємств, розташовану на території Речичанської сільської ради Городоцького району.
Пунктом 3 Наказу встановлено річний розмір орендної плати за користування земельною ділянкою на правах оренди в розмірі 12% від нормативної грошової оцінки.
Наказом Головного управління Держгеокадастру у Львівській області від 12.04.2019р. №13-1858/16-19/-СГ внесено зміни, зокрема до Наказу Головного управління Держгеокадастру у Львівській області від 30.10.2018р. №13-5537/16-18-СГ та в пункті 2 текст строком на 7 років замінено на текст строком на 25 років , в пункті 3 текст в розмірі 12% від нормативної грошової оцінки замінено на текст в розмірі 4% від нормативної грошової оцінки .
22.05.2019р. між Головним управлінням Держгеокадастру у Львівській області (далі - орендодавець) та Приватним підприємством Сонячна енергосистема (далі - орендар) укладено договір оренди землі (далі - договір), відповідно до пункту 1.1. якого орендодавець, на підставі наказу Головного управління Держегеокадастру у Львівській області від 30.10.2018 №13-5537/16-18-СГ (зі змінами від 12.04.2019 № 13-1858/16-19-СГ) надає, а орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку площею 9,6928 га кадастровий номер 4620987200:08:000:0151 із земель сільськогосподарського призначення державної власності із зміною цільового призначення для розміщення, будівництва, експлуатації та обслуговування будівель і споруд об`єктів енергогенеруючих підприємств, розташовану на території Речичанської сільської ради Городоцького району.
Відповідно до розпорядження Кабінету Міністрів України від 12.06.2020 № 718-р Про визначення адміністративних центрів та затвердження територій територіальних громад Львівської області , рішенням сесії Городоцької міської ради Львівської області №14 від 26.11.2020 Про реорганізацію юридичних - сільських рад, які увійшли до Городоцької територіальної громади, шляхом приєднання до Городоцької міської ради розпочато процедуру реорганізації шляхом приєднання до Городоцької міської ради у строк до 30 грудня 2020 року Речичанської сільської ради. Відповідно до зазначеного рішення, Городоцька міська рада є правонаступником всього майна, прав та обов`язків Речичанської сільської ради.
Відповідно до пункту 2.1. договору в оренду передається земельна ділянка
КВЦПЗ 14.01 для розміщення, будівництва, експлуатації та обслуговування будівель і споруд об`єктів енергогенеруючих підприємств, установ і організацій загальною площею 9,6928 га.
Відповідно до пункту 3.1 договору, договір укладено на строк 25 років.
Згідно пункту 4.1 договору, плата за користування земельною ділянкою, право оренди на яку набуто на підставі наказу Головного управління Держгеокадастру у Львівській області від 30.10.2018 №13-5537/16-18-СГ (зі змінами від 12.04.2019 №13-1858/16-19-СГ) у розмірі річної орендної плати 4% від нормативно-грошової оцінки 12645717,00 грн. у грошовій формі, що становить 505828,68 грн., підлягає сплаті орендарем на р/р 33210812013101 ГУ ДКСУ у Львівській області МФО 899998 ЄДРПОУ 37965536 (одержувач місцевий бюджет Речичанської сільської ради Городоцького району Львівської області), код платежу 18010600.
Відповідно до положень пункту 4.4 договору орендна плата вноситься орендарем щомісяця (рівними частинами), але не пізніше 30 числа наступного за звітним місяцем, у грошовій формі.
Згідно підпункту 8.1.1 пункту 8.1 договору орендодавець має право вимагати від орендаря, зокрема, своєчасного внесення орендної плати.
Підпунктом 8.4.7 пункту 8.4 договору визначено обов`язок орендаря своєчасно та в повному обсязі вносити орендну плату.
Відповідно до пункту 11.3 договору дія договору припиняється шляхом його розірвання: за взаємною згодою сторін; за рішенням суду на вимогу однієї із сторін внаслідок невиконання другою стороною обов`язків, передбачених цим договором; внаслідок випадкового знищення, пошкодження орендованої земельної ділянки, яке істотно перешкоджає її використанню, несплати, несвоєчасної сплати орендарем орендної плати, а також інших підстав, визначених чинним законодавством України.
Згідно пункту 12.1 договору за невиконання або неналежне виконання договору сторони несуть відповідальність відповідно до чинного законодавства та цього договору.
Між орендодавцем та орендарем підписано акт прийому-передачі земельних ділянок до договору оренди землі від 22.05.2019р.
Відповідно до Інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна (сформованої 04.03.2021р.), державним реєстратором Городоцької міської ради Львівської області 05.09.2019р. зареєстровано право державної власності на вказану земельну ділянку, власник - Головне управління Держгеокадастру у Львівській області (номер запису про право власності: 33147463), та 05.09.2019 зареєстровано право оренди земельної ділянки за Приватним підприємством Сонячна енергосистема (номер запису про інше речове право: 33156128) зі строком дії права оренди на 25 років, з правом пролонгації.
Із поданих Головним управлінням Державної податкової служби України у Львівській області податкових декларацій вбачається, що відповідач самостійно задекларував податкові зобов`язання з орендної плати на 2020 рік на суму 505828,68 грн.
Як вбачається з матеріалів справи, на запити прокуратури (від 18.02.2021 №14.31/05-25-641вих-21 та № 14.31/05-25-640 вих-21) Головним управлінням Державної податкової служби України у Львівській області (лист № 1948/5/13-01-04-07 від 23.02.2021р.) та Городоцькою міською радою Львівської області (листи від 23.02.2021р. № 78-618/3/2-21 та від 25.02.2021р. № 78-642/0/2-21 від 25.02.2021р.) здійснено розрахунок заборгованості по Приватному підприємству Сонячна енергосистема згідно поданих податкових декларацій з плати за землю по Речичанській сільській раді - договір оренди земельної ділянки від 22.05.2019 площею 9,6928 га, кадастровий номер 4620987200:08:000:0151, відповідно до яких заборгованість відповідача з орендної плати станом на 22.02.2021р. становить 463122,01 грн. Останній платіж відповідачем здійснено 27.08.2020р. на суму 2107,60 грн.
Прокуратура зазначає, що зазначене свідчить про систематичне порушення Приватним підприємством Сонячна енергосистема умов договору, та є достатньою правовою підставою для розірвання цього договору.
Таким чином, Керівник Пустомитівської окружної прокуратури Львівської області звернувся до Господарського суду Львівської області в інтересах держави в особі Головного управління Держгеокадастру у Львівській області з позовною заявою про розірвання договору оренди земельної ділянки площею 9,6928 га кадастровий номер 4620987200:08:000:0151 від 22.05.2019 №230/57-19, укладений між Головним управлінням Держгеокадастру у Львівській області та Приватним підприємством Сонячна енергосистема та зобов`язання Приватного підприємства Сонячна енергосистема повернути на користь держави в особі Головного управління Держгеокадастру у Львівській області зазначену земельну ділянку.
Відповідач проти позову не заперечив, відзиву на позовну заяву не подав.
Дослідивши матеріали справи, оцінивши зібрані докази, суд дійшов висновку, що позову слід задовольнити з таких підстав .
Відповідно до статті 131-1 Конституції України на органи прокуратури України покладено функцію представництва інтересів держави в суді у виключних випадках і в порядку, що визначені законом.
Згідно з частинами 1, 3 та 4 статті 23 Закону України "Про прокуратуру" представництво прокурором інтересів громадянина або держави в суді полягає у здійсненні процесуальних та інших дій, спрямованих на захист інтересів громадянина або держави, у випадках та порядку, встановлених законом.
Прокурор здійснює представництво в суді законних інтересів держави у разі порушення або загрози порушення інтересів держави, якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює орган державної влади, орган місцевого самоврядування чи інший суб`єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження, а також у разі відсутності такого органу. Наявність таких обставин обґрунтовується прокурором у порядку, передбаченому частиною четвертою цієї статті.
Наявність підстав для представництва має бути обґрунтована прокурором у суді. Прокурор здійснює представництво інтересів громадянина або держави в суді виключно після підтвердження судом підстав для представництва.
Велика Палата Верховного Суду у постанові від 26.05.2020 у справі №912/2385/18 дійшла висновку, що відповідно до частини третьої статті 23 Закону України "Про прокуратуру" прокурор може представляти інтереси держави в суді лише у двох випадках: 1) якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює компетентний орган; 2) у разі відсутності такого органу.
Бездіяльність компетентного органу (нездійснення захисту інтересів держави) означає, що компетентний орган знав або повинен був знати про порушення інтересів держави, мав повноваження для захисту, але не звертався до суду з відповідним позовом у розумний строк.
Прокурор, звертаючись до суду з позовом, повинен обґрунтувати та довести бездіяльність компетентного органу.
Звертаючись до компетентного органу до подання позову в порядку, передбаченому статтею 23 Закону України "Про прокуратуру", прокурор фактично надає йому можливість відреагувати на стверджуване порушення інтересів держави, зокрема, шляхом призначення перевірки фактів порушення законодавства, виявлених прокурором, вчинення дій для виправлення ситуації, а саме подання позову або аргументованого повідомлення прокурора про відсутність такого порушення.
Невжиття компетентним органом жодних заходів протягом розумного строку після того, як цьому органу стало відомо або повинно було стати відомо про можливе порушення інтересів держави, має кваліфікуватися як бездіяльність відповідного органу. Розумність строку визначається судом з урахуванням того, чи потребували інтереси держави невідкладного захисту (зокрема, через закінчення перебігу позовної давності чи можливість подальшого відчуження майна, яке незаконно вибуло із власності держави), а також таких чинників, як: значимість порушення інтересів держави, можливість настання невідворотних негативних наслідків через бездіяльність компетентного органу, наявність об`єктивних причин, що перешкоджали такому зверненню тощо.
Таким чином, прокурору достатньо дотриматися порядку, передбаченого статтею 23 Закону України "Про прокуратуру", і якщо компетентний орган протягом розумного строку після отримання повідомлення самостійно не звернувся до суду з позовом в інтересах держави, то це є достатнім аргументом для підтвердження судом підстав для представництва. Якщо прокурору відомі причини такого не звернення, він обов`язково повинен зазначити їх в обґрунтуванні підстав для представництва, яке міститься в позові. Але якщо з відповіді зазначеного органу на звернення прокурора такі причини з`ясувати неможливо чи такої відповіді взагалі не отримано, то це не є підставою вважати звернення прокурора необґрунтованим.
Частиною 1 статті 84 Земельного кодексу України визначено, що у державній власності перебувають усі землі України, крім земель комунальної та приватної власності. Право державної власності на землю набувається і реалізується державою через органи виконавчої влади відповідно до повноважень, визначених цим Кодексом.
Згідно частини 2 статті 84 Земельного кодексу України право державної власності на землю набувається і реалізується державою через органи виконавчої влади відповідно до повноважень, визначення цим Кодексом.
Відповідно до частини 4 статті 122 Земельного кодексу України, центральний орган виконавчої влади з питань земельних ресурсів у галузі земельних відносин та його територіальні органи передають земельні ділянки сільськогосподарського призначення державної власності, крім випадків, визначених частиною восьмою цієї статті, у власність або у користування для всіх потреб.
Орендодавцем за оспорюваним договором є Головне управління Держгеокадастру у Львівській області.
Відтак, органом, уповноваженим розпоряджатись від імені держави спірною земельною ділянкою відповідно до закону та умов Договору є Головне управління Держгеокадастру у Львівській області.
Як вбачається зі змісту позовної заяви, підставою для звернення прокурора до суду є систематична несплата відповідачем орендної плати за землю, що порушує право держави в особі позивача на володіння, ефективне користування і розпорядження на свій розсуд і в своїх інтересах майном, що належить йому, ослаблює економічні інтереси держави в цілому.
Так, як встановлено судом у даній справі, перед зверненням до суду з позовом в інтересах позивача, в порядку дослідження підстав для представництва, про факти встановлених відповідачем порушень прокуратура повідомляла Головне управління Держгеокадастру у Львівській області (лист №14.31/05-25-652вих-21 від 18.02.2021) та відділ у Городоцькому районі ГУ Держгеокадастру у Львівській області (лист №14.31/05-25-653вих-21 від 18.02.2021р.).
Крім того, в матеріалах справи наявний лист №14.31/05-25-718 вих-21 від 23.02.2021, яким прокурор повідомив позивача про підготовку та, в подальшому, подання до Господарського суду Львівської області цього позову.
Однак, незважаючи на володіння позивачем інформацією про несплату відповідачем орендних платежів, позивачем не вжито жодних ефективних заходів до захисту порушеного права, останній до суду з позовом не звертався.
Зважаючи на неналежне здійснення Головним управлінням Держгеокадастру у Львівській області захисту інтересів, які полягали у невжитті заходів щодо стягнення заборгованості з орендної плати з відповідача за земельну ділянку державної власності, суд визнав обгрунтованими твердження прокурора про наявність у нього підстав для звернення із позовом до суду з метою захисту прав та охоронюваних законом інтересів держави в особі Головного управління Держгеокадастру у Львівській області.
Згідно із статтею 11 Цивільного кодексу України, цивільні права та обов`язки виникають із дій осіб, що передбачені актами цивільного законодавства, а також із дій осіб, що не передбачені цими актами, але за аналогією породжують цивільні права та обов`язки.
Пунктом 1 частини 1 статті 11 Цивільного кодексу України передбачено, що підставами виникнення цивільних прав та обов`язків є договори та інші правочини.
Відповідно до статті 509 Цивільного кодексу України, зобов`язанням є правовідношення, в якому одна сторона (боржник) зобов`язана вчинити на користь другої сторони (кредитора) певну дію (передати майно, виконати роботу, надати послугу, сплатити гроші тощо) або утриматися від певної дії, а кредитор має право вимагати від боржника виконання його обов`язку. Зобов`язання виникають з підстав, встановлених статтею 11 цього Кодексу.
Як передбачено статтею 174 Господарського кодексу України, однією з підстав виникнення господарського зобов`язання є господарський договір та інші угоди, передбачені законом, а також угоди не передбачені законом, але які йому не суперечать.
Статтею 525 Цивільного кодексу України передбачено, що одностороння відмова від зобов`язання або одностороння зміна його умов не допускається, якщо інше не встановлено договором або законом.
Відповідно до статті 526 Цивільного кодексу України зобов`язання має виконуватись належним чином відповідно до умов договору та вимог цього кодексу, інших актів цивільного законодавства, а за відсутності таких умов та вимог - відповідно до звичаїв ділового обороту або інших вимог, що звичайно ставляться.
Згідно із статтею 530 Цивільного кодексу України, якщо у зобов`язанні встановлений строк (термін) його виконання, то воно підлягає виконанню у цей строк (термін).
Статтею 610 Цивільного кодексу України передбачено, що порушенням зобов`язання є його невиконання або виконання з порушенням умов, визначених змістом зобов`язання (неналежне виконання).
Згідно з статтею 627 Цивільного кодексу України сторони є вільними в укладенні договору, виборі контрагента та визначенні умов договору, з урахуванням вимог цього кодексу, інших актів цивільного законодавства, звичаїв ділового обороту, вимог розумності та справедливості.
За умовами статті 629 Цивільного кодексу України договір є обов`язковим для виконання сторонами.
Як встановлено судом, 22.05.2019р. між Головним управлінням Держгеокадастру у Львівській області та Приватним підприємством Сонячна енергосистема укладено договір оренди землі, відповідно до пункту 1.1. якого орендодавець, на підставі наказу Головного управління Держегеокадастру у Львівській області від 30.10.2018 №13-5537/16-18-СГ (зі змінами від 12.04.2019 № 13-1858/16-19-СГ) надає, а орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку площею 9,6928 га кадастровий номер 4620987200:08:000:0151 із земель сільськогосподарського призначення державної власності із зміною цільового призначення для розміщення, будівництва, експлуатації та обслуговування будівель і споруд об`єктів енергогенеруючих підприємств, розташованої на території Речичанської сільської ради Городоцького району.
Факт передання вказаної земельної ділянки в оренду відповідачу підтверджується актом приймання-передачі земельних ділянок до договору оренди землі від 22.05.2019р.
Відносини, пов`язані з орендою землі, регулюються Земельним кодексом України, Цивільним кодексом України, Законом України Про оренду землі , законами України, іншими нормативно-правовими актами, прийнятими відповідно до них, а також договором оренди землі.
Згідно із статтею 759 Цивільного кодексу України, за договором найму (оренди) наймодавець передає або зобов`язується передати наймачеві майно у користування за плату на певний строк. Законом можуть бути передбачені особливості укладення та виконання договору найму (оренди).
Відповідно до статті 1 Закону України "Про оренду землі" оренда землі - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для проведення підприємницької та інших видів діяльності.
Договір оренди землі - це договір, за яким орендодавець зобов`язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов`язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства (стаття 13 Закону України "Про оренду землі").
Згідно із частиною 1 та 5 статті 762 Цивільного кодексу України, за користування майном з наймача справляється плата, розмір якої встановлюється договором найму. Якщо розмір плати не встановлений договором, він визначається з урахуванням споживчої якості речі та інших обставин, які мають істотне значення. Плата за користування майном вноситься щомісячно, якщо інше не встановлено договором.
Статтею 206 Земельного кодексу України передбачено, що використання землі в Україні є платним. Об`єктом плати за землю є земельна ділянка.
Згідно із статтею 96 Земельного кодексу України, землекористувачі зобов`язані, зокрема, своєчасно сплачувати земельний податок або орендну плату, а згідно із статтею 206 цього Кодексу, використання землі в Україні є платним. Об`єктом плати за землю є земельна ділянка. Плата за землю справляється відповідно до закону.
Відповідно до підпункту 14.1.136. пункту 14.1. статті 14 Податкового кодексу України, орендна плата за земельні ділянки державної і комунальної власності - обов`язковий платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою.
Пунктом 288.1 статті 288 Податкового кодексу України передбачено, що підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки.
Відповідно до статті 15 Закону України "Про оренду землі" однією з істотних умов договору оренди є орендна плата із зазначенням її розміру, індексації, способу та умов розрахунків, строків, порядку її внесення і перегляду та відповідальності за її несплату.
Згідно із статті 21 Закону України "Про оренду землі" орендна плата за землю - це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою згідно з договором оренди землі. Розмір, умови і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України).
Статтею 24 Закону України "Про оренду землі" визначено, що орендодавець має право вимагати від орендаря, зокрема, своєчасного внесення орендної плати.
Зі змісту наведених норм вбачається, що основною метою договору оренди земельної ділянки та одним з визначальних прав орендодавця є своєчасне отримання останнім орендної плати у встановленому розмірі.
У відповідності до умов пункту 4.1 договору оренди, відповідач зобов`язався вносити плату в розмірі річної орендної плати 4 % від нормативної грошової оцінки земельної ділянки 12645717,00 грн. у грошовій формі, що становить 505828,68 грн.
Із поданих Головним управлінням Державної податкової служби України у Львівській області податкових декларацій з плати за землю (земельний податок та/або орендна плата за земельні ділянки державної або комунальної власності) на 2020р., поданих Приватним підприємством Сонячна енергосистема , розрахована річна сума орендної плати за оренду земельної ділянки площею 9,6928 га, кадастровий №4620987200:08:000:0151 становить 505828,68 грн.
Несплата відповідачем орендної плати підтверджується розрахунками заборгованості Головного управління ДПС у Львівській області (від 23.02.2021р. №1948/5/13-01-04-07) та Городоцької міської ради (від 23.02.2021р. № 78-618/3/2-21 та від 25.02.2021р. № 78-642/0/2-21 від 25.02.2021р.), наданих на запит Городоцької місцевої прокуратури Львівської області, відповідно до яких станом на 22.02.2021р. за Приватним підприємством Сонячна енергосистема (ідентифікаційний код 42083959) рахується заборгованість по Речичанській сільській раді в розмірі 463122,01 грн. за договором оренди землі від 22.05.2019р.
Відповідно до зазначених розрахунків останній платіж відповідачем здійснено 27.08.2020р. на суму 2107,60 грн.
Згідно із пункту д статті 141 Земельного кодексу України, підставою припинення права користування земельною ділянкою є систематична несплата земельного податку або орендної плати.
Відповідно до частини 1 статті 782 Цивільного кодексу України, наймодавець має право відмовитися від договору найму і вимагати повернення речі, якщо наймач не вносить плату за її користування протягом трьох місяців підряд.
Згідно із статтею 32 Закону України Про оренду землі , на вимогу однієї із сторін договір оренди землі може бути достроково розірваний за рішенням суду в разі невиконання сторонами обов`язків, передбачених статтями 24 і 25 цього Закону та умовами договору, в разі випадкового знищення чи пошкодження об`єкта оренди, яке істотно перешкоджає передбаченому договором використанню земельної ділянки, а також на підставах, визначених Земельним кодексом України та іншими законами України.
Так, статтею 24 Закону України Про оренду землі передбачено, що орендодавець має право вимагати від орендаря, зокрема, своєчасного внесення орендної плати.
Відповідно до частини 1 та 2 статті 651 Цивільного кодексу України, зміна або розірвання договору допускається лише за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або законом. Договір може бути змінено або розірвано за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у разі істотного порушення договору другою стороною та в інших випадках, встановлених договором або законом.
Істотним є таке порушення стороною договору, коли внаслідок завданої цим шкоди друга сторона значною мірою позбавляється того, на що вона розраховувала при укладенні договору.
Як зазначено в абзаці 4 пункту 8 Постанови Пленуму Верховного Суду України №7 від 16.04.2004р. Про практику застосування судами земельного законодавства при розгляді цивільних справ , питання про дострокове припинення користування землею на умовах оренди вирішується шляхом пред`явлення позову про розірвання договору.
В пункті 2.20. Постанови Пленуму Вищого господарського суду України №6 від 17.05.2011 Про деякі питання практики розгляду справ у спорах, що виникають із земельних відносин зазначено, що під час вирішення спорів про розірвання договору і оренди земельної ділянки судам слід враховувати, що відповідно до статті 32 Закону України Про оренду землі , на вимогу однієї із сторін договір оренди землі може бути достроково розірваний за рішенням суду в разі невиконання сторонами обов`язків, передбачених умовами договору, та з підстав, визначених Земельним кодексом України та іншими законами України.
Згідно із пунктом 2.23. Постанови Пленуму Вищого господарського суду України №6 від 17.05.2011р., розглядаючи справи зі спорів про розірвання договору оренди з підстав заборгованості по орендній платі, суди мають мати на увазі, що згідно зі статтями 1, 13 Закону України Про оренду землі , основною метою договору оренди земельної ділянки та одним з визначальних прав орендодавця є своєчасне отримання останнім орендної плати у встановленому розмірі.
Крім того, Верховний Суд у пункті 38 постанови від 02.05.2018р. у справі №925/549/17 дійшов висновку, що сам факт систематичного порушення договору оренди земельної ділянки щодо сплати орендної плати є підставою для розірвання такого договору, незважаючи на те, чи виплачена в подальшому заборгованість, оскільки згідно із статтею 526 Цивільного кодексу України, зобов`язання має виконуватися належним чином відповідно до умов договору та вимог цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства, а за відсутності таких умов та вимог - відповідно до звичаїв ділового обороту або інших вимог, що звичайно ставляться.
Систематичність передбачає два та більше випадки несплати орендної плати, передбаченої договором, як підстави для розірвання договору оренди (постанова Верховного Суду від 08.04.2020 у справі № 904/23/18).
В постанові Верховного Суду від 22.06.2020 (справа № 922/2216/19) зроблено висновок щодо критеріїв істотності порушення умов договору як підстави дострокового розірвання договору на вимогу сторони в розумінні ст. 651 Цивільного кодексу України як необхідної передумови розірвання договору в судовому порядку на вимогу однієї сторони. Зазначено, що істотним є таке порушення договору однією зі сторін, яке тягне для другої сторони неможливість досягнення нею цілей договору. Іншим критерієм істотного порушення договору закон визнає розмір завданої порушенням шкоди, який не дозволяє потерпілій стороні отримати очікуване при укладенні договору. Водночас, йдеться не лише про грошовий вираз завданої шкоди, прямі збитки, а й випадки, коли потерпіла сторона не зможе використати результати договору. Сплата орендної плати є істотною умовою договору оренди, а позивач не отримав того, на що він розраховував при укладанні договору. Невиплата орендної плати є істотним порушенням умов договору, оскільки позбавляє можливості отримати гарантовані договором кошти за земельну ділянку, яку використовує інша особа.
Таким чином, враховуючи порушення відповідачем вимог статті 629 Цивільного кодексу України, статті 206 Земельного кодексу України, підпункту 14.1.136. пункту 14.1. статті 14 Податкового кодексу України, частини 1 статті 21 Закону України Про оренду землі , а також пункту 4.4. договору оренди земельної ділянки від 22.05.2019р., беручи до уваги систематичну несплату орендної плати за оренду земельної ділянки кадастровий номер 4620987200:08:000:0151 площею 9,6928 га, державної власності, яка знаходиться на території Речичанської сільської ради (з 26.11.2020р. Городоцької міської ради), відповідно до частини 1 статті 32 Закону України Про оренду землі , статті 141 Земельного кодексу України, статті 651 Цивільного кодексу України та умов укладеного між сторонами договору оренди землі наявні достатні правові підстави для розірвання цього договору.
Частиною 1 статті 785 Цивільного кодексу України передбачено, що у разі припинення договору найму наймач зобов`язаний негайно повернути наймодавцеві річ у стані, в якому вона була одержана, з урахуванням нормального зносу, або у стані, який було обумовлено в договорі.
Згідно зі статтею 34 Закону України "Про оренду землі" у разі припинення або розірвання договору оренди землі орендар зобов`язаний повернути орендодавцеві земельну ділянку на умовах, визначених договором. Орендар не має права утримувати земельну ділянку для задоволення своїх вимог до орендодавця. У разі невиконання орендарем обов`язку щодо умов повернення орендодавцеві земельної ділянки орендар зобов`язаний відшкодувати орендодавцю завдані збитки.
Договором оренди визначено, що після припинення дії договору орендар повертає орендодавцеві протягом 5 робочих днів земельну ділянку у стані, не гіршому порівняно з тим, у якому він одержав її в оренду (пункт 6.1 договору).
Слід зазначити, що позовні вимоги про зобов`язання відповідача повернути на користь держави в особі Головного управління Держгеокадастру у Львівській області орендовану згідно з договором від 22.05.2019 земельну ділянку, є похідною вимогою та залежать від первинної вимоги про розірвання договору.
Таким чином, враховуючи наведене, систематична несплата відповідачем орендної плати за земельну ділянку, що визначена договором оренди земельної ділянки, кадастровий номер 4620987200:08:000:0151, є істотним порушенням умов договору, у зв`язку з чим позовні вимоги прокурора про розірвання договору в судовому порядку та зобов`язання відповідача повернути власнику - Головному управлінню Держгеокадастру у Львівській області земельну ділянку є обгрунтовані, підтверджені матеріалами справи, не спростовані відповідачем та підлягають задоволенню.
Як вбачається з матеріалів справи прокуратурою за подання позовної заяви до суду сплачено судовий збір в розмірі 4540,00 грн, що підтверджується платіжним дорученням № 420 від 15.03.2021р.
Відповідно до статті 129 Господарського процесуального кодексу України, суд дійшов висновку стягнути з відповідача на користь позивача 4540,00 грн., оскільки позов підлягає задоволенню повністю.
Керуючись статтями 2, 13, 74, 76, 77, 78, 86, 129, 236, 237, 238, 240, 241 Господарського процесуального кодексу України, суд
ВИРІШИВ
1 . Позов задовольнити.
2 . Розірвати договір оренди земельної ділянки від 22.05.2019р. № 230/57-19, площею 9,6928 га кадастровий номер 4620987200:08:000:00151, укладений між Головним управлінням Держгеокадастру у Львівській області (79019, місто Львів, проспект В`ячеслава Чорновола, будинок 4, ідентифікаційний код 39769942) та Приватним підприємством "Сонячна енергосистема" (79007, Львівська область, місто Львів, вулиця Листопадового Чину, будинок 26, квартира 19, ідентифікаційний код 42083959) .
3 . Зобов`язати Приватне підприємство "Сонячна енергосистема" (79007, Львівська область, місто Львів, вулиця Листопадового Чину, будинок 26, квартира 19, ідентифікаційний код 42083959) повернути на користь держави в особі Головного управління Держгеокадастру у Львівській області (79019, місто Львів, проспект В`ячеслава Чорновола, будинок 4, ідентифікаційний код 39769942) земельну ділянку площею 9,6928 га кадастровий номер 4620987200:08:000:00151.
4 . Стягнути з Приватного підприємства "Сонячна енергосистема" (79007, Львівська область, місто Львів, вулиця Листопадового Чину, будинок 26, квартира 19, ідентифікаційний код: 42083959) на користь Львівської обласної прокуратури (79005, м. Львів, проспект Шевченка, 17/19, ідентифікаційний код 02910031) судовий збір в розмірі 4540, 00 грн.
5 . Накази видати після набрання рішенням законної сили.
Рішення господарського суду набирає законної сили відповідно до ст.241 ГПК України
Рішення може бути оскаржено в апеляційному порядку у відповідності до Глави 1 розділу IV Господарського процесуального кодексу України.
Повне рішення складено 16.08.2021р.
Суддя М.М. Петрашко
Суд | Господарський суд Львівської області |
Дата ухвалення рішення | 05.08.2021 |
Оприлюднено | 17.08.2021 |
Номер документу | 98999079 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Львівської області
Петрашко М.М.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні