Рішення
від 16.08.2021 по справі 120/4562/21-а
ВІННИЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

м. Вінниця

16 серпня 2021 р. Справа № 120/4562/21-а

Вінницький окружний адміністративний суд у складі головуючої судді Бошкової Ю.М., розглянувши у письмовому порядку за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 ) до Головного управління Пенсійного фонду України у Вінницькій області (вул. Хмельницьке шосе, 7, м. Вінниця, 21100, код ЄДРПОУ 13322403) про визнання дій протиправними, скасування відмови та зобов`язання вчинити дії,

ВСТАНОВИВ:

До Вінницького окружного адміністративного суду звернулась ОСОБА_1 (далі - ОСОБА_1 , позивач) з адміністративним позовом до Головного управління Пенсійного фонду України у Вінницькій області (далі - ГУ ПФУ у Вінницькій області, відповідач).

За змістом позовних вимог позивач просить суд:

- визнати неправомірними дії та скасувати лист відповідь-відмову від 09.12.2020 року №0200-0220-8/59217 ГУ ПФУ у Вінницькій області щодо відмови ОСОБА_1 у перерахунку пенсії, обчислення пенсії та зарахування до індивідуальних відомостей, застрахованої особи періоду роботи з 01.01.2004 року по 01.09.2006 року у ВАТ "Тульчинський маслосирзавод";

- зобов`язати відповідача внести зміни до індивідуальних відомостей системи персоніфікованого обліку реєстру застрахованих осіб щодо ОСОБА_1 , жительки АДРЕСА_1 шляхом внесення відомостей до Реєстру, включивши дані про страховий стаж за період роботи з 01.01.2004 року по 01.09.2006 року у ВАТ "Тульчинський маслосирзавод".

В обґрунтування позовних вимог позивач зазначає, що 20.11.2020 року вона звернулась із заявою до ГУ ПФУ у Вінницькій області стосовно перерахунку, обчислення пенсії та зарахування до індивідуальних відомостей застрахованої особи періоду її роботи з 01.01.2004 року по 01.09.2006 роки у ВАТ "Тульчинський маслосирзавод".

Однак, відповідач листом від 09.12.2020 року №0200-0220-8/59217 відмовив у перерахунку пенсії, обчислення пенсії та зарахування до індивідуальних відомостей періоду роботи з 01.01.2004 року по 01.09.2006 року у ВАТ "Тульчинський маслосирзавод" у зв`язку з відсутністю індивідуальних даних в системі персоніфікованого обліку по ВАТ "Тульчинський маслосирзавод", який ліквідований з 01.03.2010 року.

Позивач з указаною відмовою відповідача не погоджується, вважає її протиправною та такою, що порушує її законні права та інтереси.

Ухвалою суду від 17.05.2021 року відкрито провадження у справі в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін. Зокрема, встановлено відповідачу строк для подачі відзиву на позовну заяву.

28.05.2021 року представником відповідача подано відзив, у якому зазначається, що позивач помилково вважає, що оскаржуваним листом їй відмовлено у зарахуванні до пенсії періоду роботи у ВАТ "Тульчинський маслосирзавод з 01.01.2004 року по 01.09.2006 року. Так, представник ГУ ПФУ у Вінницькій області вказує, що постановою правління Пенсійного фонду України затверджений Порядок подання та оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсій відповідно до Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування" № 22-1 від 25.11.2005 року.

Відповідно до змісту якого, особа для проведення перерахунку пенси звертається з заявою згідно додатку 3 (Порядку 22-1) до органу, який призначає (перераховує, виплачує) пенсію. Додатком 3 Порядку №22-1 затверджений єдиний бланк заяви про нризначення/нерерахунок пенсії. За наслідками розгляду такої заяви орган Пенсійного фонду приймає рішення (п. 43 ч. 4 Порядку 22-1).

З матеріалів справи вбачається, що позивач не звертався до органу пенсійного фонду із заявою про перерахунок пенсії за встановленим порядком. У свою чергу, ОСОБА_1 у заяві від 20.11.2020 року просила повідомити чому при нарахуванні пенсії не було враховано трудовий стаж за період з листопада 2002 року по вересень 2006 року.

Відтак, відповідач звертає увагу, що вказана заява позивача розглядалась органом Пенсійного фонду України у порядку Закону України "Про звернення громадян", тому рішення про відмову у перерахунку пенсії не приймалось.

З огляду на все вищевикладене, представник відповідача просить у задоволенні позовних вимог відмовити повністю.

Розглянувши подані документи і матеріали, оцінивши докази, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд встановив таке.

З 19.03.2018 року ОСОБА_1 отримує пенсію по інвалідності, як особа з інвалідністю ІІІ групи, обчислену відповідно до Закону України від 09.07.2003 року №1058-IV "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування".

20.11.2020 року позивач звернулася із заявою до начальника сервісного центру відділу обслуговування громадян №17 м. Тульчин. У такій заяві ОСОБА_1 просила повідомити чому при нарахуванні пенсії їй не враховано трудовий стаж за період з листопада 2002 року по вересень 2006 року у ВАТ "Тульчинський маслосирзавод", який на даний час ліквідований.

Листом №0200-0220-8/59217 від 09.12.2020 року відповідач повідомив, що згідно з ст. 24 Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування" страховий стаж - це період, протягом якого особа піддягає загальнообов`язковому державному пенсійному страхуванню за який щомісяця сплачені страхові внески в сумі не меншій, ніж мінімальний страховий внесок. Страховий стаж обчислюється територіальними органами Пенсійного фонду відповідно до вимог Закону №1058 за даними, що містяться в системі персоніфікованого обліку, а за періоди до впровадження системи персоніфікованого обліку - на підставі документів та в порядку, визначеному законодавством, що діяло до набрання чинності цим Законом. Тому період роботи з 28.10.2002 року по 31.12.2003 року враховано до розрахунку пенсії. У зв`язку з відсутністю індивідуальних даних в системі персоніфікованого обліку по ВАТ "Тульчинський маслосирзавод" (код ЄДРПОУ 00444547), позивачу не зараховано до пенсії період з 01.01.2004 року по 01.09.2006 року.

Окрім того, даним листом додатково роз`яснено ОСОБА_1 , що відповідно до Закону України "Про звернення громадян", у разі непогодження з вищевикладеним вона маєте право звернутися до вищого органу у порядку підлеглості або безпосередньо до суду.

Позивач вважає такий лист-відмову ГУ ПФУ у Вінницькій області протиправним, тому за захистом своїх права та інтересів звернулась до суду з цим позовом.

Надаючи оцінку спірним правовідносинам та встановленим обставинам справи, суд виходить з такого.

Відповідно до статті 46 Конституції України громадяни мають право на соціальний захист, що включає право на забезпечення їх у разі повної, часткової або тимчасової втрати працездатності, втрати годувальника, безробіття з незалежних від них обставин, а також у старості та в інших випадках, передбачених законом.

З 01.01.2004 року набрав чинності Закон України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування" від 09.07.2003 № 1058-IV (далі - Закон № 1058-IV), який, згідно з преамбулою, розроблений відповідно до Конституції України та Основ законодавства України про загальнообов`язкове державне соціальне страхування, визначає принципи, засади і механізми функціонування системи загальнообов`язкового державного пенсійного страхування, призначення, перерахунку і виплати пенсій, надання соціальних послуг з коштів Пенсійного фонду, що формуються за рахунок страхових внесків роботодавців, бюджетних та інших джерел, передбачених цим Законом, а також регулює порядок формування Накопичувального пенсійного фонду та фінансування за рахунок його коштів видатків на оплату договорів страхування довічних пенсій або одноразових виплат застрахованим особам, членам їхніх сімей та іншим особам, передбаченим цим Законом. Зміна умов і норм загальнообов`язкового державного пенсійного страхування здійснюється виключно шляхом внесення змін до цього Закону.

Частиною першою статті 9 Закону № 1058-IV передбачено, що відповідно до цього Закону в солідарній системі призначаються такі пенсійні виплати: 1) пенсія за віком; 2) пенсія по інвалідності; 3) пенсія у зв`язку з втратою годувальника.

За правилами статті 30 Закону 1058-IV пенсія по інвалідності призначається в разі настання інвалідності, що спричинила повну або часткову втрату працездатності за наявності страхового стажу, передбаченого статтею 32 цього Закону.

Згідно з ч. 1 ст. 24 Закону № 1058-IV страховий стаж - період (строк), протягом якого особа підлягає загальнообов`язковому державному пенсійному страхуванню та за який щомісяця сплачені страхові внески в сумі не меншій, ніж мінімальний страховий внесок.

Відповідно до ч. 2 ст. 24 Закону № 1058-IV страховий стаж обчислюється територіальними органами Пенсійного фонду відповідно до вимог цього Закону за даними, що містяться в системі персоніфікованого обліку, а за періоди до впровадження системи персоніфікованого обліку - на підставі документів та в порядку, визначеному законодавством, що діяло до набрання чинності цим Законом.

Періоди трудової діяльності та інші періоди, що враховувалися до стажу роботи для призначення пенсії до набрання чинності цим Законом, зараховуються до страхового стажу в порядку і на умовах, передбачених законодавством, що діяло раніше, крім випадків, передбачених цим Законом (ч. 4 ст. 24 Закону № 1058-IV).

Відповідно до ч. 1 ст. 44 Закону України №1058-IV, заява про призначення (перерахунок) пенсії та необхідні документи подаються до територіального органу Пенсійного фонду або до уповноваженого ним органу чи уповноваженій особі в порядку, визначеному правлінням Пенсійного фонду за погодженням із центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики.

Як визначено ч. 3 ст. 45 Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування" документи про призначення (перерахунок) пенсії розглядає територіальний орган Пенсійного фонду та не пізніше 10 днів з дня їх надходження приймає рішення про призначення (перерахунок) або про відмову в призначенні (перерахунку) пенсії.

Постановою правління Пенсійного фонду України затверджений Порядок подання та оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсій відповідно до Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування" № 22-1 від 25.11.2005 року (далі - Порядок №22-1).

Відповідно до п. 1.1 вищезазначеного Порядку заява про призначення, перерахунок пенсії, поновлення, переведення з одного виду пенсії на інший (Заява про призначення/перерахунок пенсії - додаток 1); заява про припинення перерахування пенсії на поточний рахунок пенсіонера в банку та отримання пенсії за місцем фактичного проживання, продовження виплати пенсії за довіреністю, виплату частини пенсії на непрацездатних членів сім`ї особи, яка перебуває на повному державному утриманні, виплату пенсії за шість місяців наперед у зв`язку з виїздом на постійне місце проживання за кордон, переведення виплати пенсії за новим місцем проживання (Заява про виплату пенсії - додаток 2); заява про працевлаштування (звільнення), початок (припинення) діяльності, пов`язаної з отриманням доходу, що є базою нарахування єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування (додаток 3); заява про виплату недоотриманої пенсії у зв`язку зі смертю пенсіонера (додаток 4) подається заявником до територіального органу Пенсійного фонду України (далі - орган, що призначає пенсію) через структурний підрозділ, який здійснює прийом та обслуговування осіб (далі - сервісний центр).

Особа для проведення перерахунку пенсії звертається з заявою згідно додатку 1 Порядку № 22-1 до органу, який призначає (перераховує, виплачує) пенсію.

Додатком 1 Порядку №22-1 затверджений єдиний бланк заяви про призначення/перерахунок пенсії. Окрім того, за результатами розгляду такої заяви управління ПФУ приймається рішення.

З матеріалів справи вбачається, що позивач не зверталась до органу пенсійного фонду із заявою про перерахунок пенсії за встановленим зразком.

Разом з тим, ОСОБА_1 20.11.2020 року звернулась до відділу обслуговування громадян № 17 м. Тульчин (сервісний центр) Головного управління Пенсійного фонду України у Вінницькій області із заявою, у якій просила повідомити чому при нарахуванні пенсії їй не враховано трудовий стаж за період з листопада 2002 року по вересень 2006 року у ВАТ "Тульчинський маслосирзавод", який на даний час ліквідований.

При цьому, суд вважає безпідставними доводи позивача, викладені у позовній заяві, з приводу того, що подана нею 20.11.2020 року заява стосується перерахунку пенсії та зарахування до індивідуальних відомостей застрахованої особи періоду з 01.01.2004 року по 01.09.2006 року, адже така заява не містить жодних вимог про перерахунок пенсії та зарахуванню вищезазначеного періоду, а сформована фактично як запит на інформацію.

Відповідно, вказана заява позивача розглядалась органом Пенсійного фонду України у порядку Закону України "Про звернення громадян" та відповідачем не приймалося рішення про відмову у перерахунку пенсії з урахуванням стажу позивача за періоди роботи з 01.01.2004 року по 01.09.2006 року у ВАТ "Тульчинський маслосирзавод".

Судом встановлено, що листом №0200-0220-8/59217 від 09.12.2020 року позивача повідомлено про те, що у зв`язку з відсутністю індивідуальних даних в системі персоніфікованого обліку по ВАТ "Тульчинський маслосирзавод" (код ЄДРПОУ 00444547) їй не зараховано до пенсії період роботи з 01.01.2004 року по 01.09.2006 року.

Також позивачу роз`яснено право, передбачене Законом України "Про звернення громадян", у випадку непогодження з викладеним, звернутися до вищого органу у порядку підлеглості або до суду.

Зі змісту зазначеного листа вбачається, що питання щодо зарахування до стажу позивача спірного періоду її роботи у вищезазначеному листі по суті не вирішувалось, відтак, відповідач не відмовляв ОСОБА_1 у перерахунку пенсії та зарахуванні до індивідуальних відомостей застрахованої особи періоду з 01.01.2004 року по 01.09.2006 року, а надав відповідь на звернення позивача, яке за змістом є роз`ясненням, у разі незгоди з яким позивач, може звернутись із заявою про перерахунок пенсії.

Отже, така відповідь носить інформаційний характер, не створює для ОСОБА_1 юридичних наслідків і не є відмовою у зарахуванні періоду стажу.

Відповідно до ст. 5 КАС України кожна особа має право в порядку, встановленому цим Кодексом, звернутися до адміністративного суду, якщо вважає, що рішенням, дією чи бездіяльністю суб`єкта владних повноважень порушені її права, свободи або законні інтереси, і просити про їх захист, зокрема, шляхом: визнання протиправним та скасування індивідуального акта чи окремих його положень; визнання дій суб`єкта владних повноважень протиправними та зобов`язання утриматися від вчинення певних дій; визнання бездіяльності суб`єкта владних повноважень протиправною та зобов`язання вчинити певні дії.

Відповідно до положень статті 9 КАС України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.

Згідно з нормами частин першої, другої статті 77 КАС України встановлено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Перевіривши юридичну та фактичну обґрунтованість доводів сторін, оцінивши докази надані суб`єктом владних повноважень на підтвердження правомірності своїх дій та рішень та докази, надані позивачем в обґрунтування заявлених вимог, суд доходить висновку, що позовні вимоги задоволенню не підлягають.

У зв`язку з відмовою у задоволенні позовних вимог судові витрати відповідно до статті 139 КАС України розподілу не підлягають.

Керуючись ст.ст.73-77, 90, 139, 242, 245, 246, 250, 255, 263, 295 КАС України, -

ВИРІШИВ:

У задоволенні адміністративного позову відмовити.

Рішення суду першої інстанції набирає законної сили в порядку, визначеному ст. 255 КАС України.

Відповідно до ст. 295 КАС України, апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Учасник справи, якому повне рішення суду не було вручено у день його проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження, якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.

Позивач: ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , паспорт серії НОМЕР_1 , виданий Тульчинським РВ УМВС України у Вінницькій області 06.06.2001 року).

Відповідач: Головне управління Пенсійного фонду України у Вінницькій області (вул. Хмельницьке шосе, 7, м. Вінниця, 21100, код ЄДРПОУ 13322403).

Рішення в повному обсязі сформовано: 16.08.2021 року.

Суддя Бошкова Юлія Миколаївна

Дата ухвалення рішення16.08.2021
Оприлюднено17.08.2021
Номер документу99003499
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —120/4562/21-а

Рішення від 16.08.2021

Адміністративне

Вінницький окружний адміністративний суд

Бошкова Юлія Миколаївна

Ухвала від 17.05.2021

Адміністративне

Вінницький окружний адміністративний суд

Бошкова Юлія Миколаївна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні