Справа №522/14908/21
Провадження №1-кс/522/8099/21
УХВАЛА
17 серпня 2021 року м. Одеса
Слідчий суддя Приморського районного суду м. Одеси ОСОБА_1 ,
за участю секретаря судового засідання ОСОБА_2 ,
розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі судового засідання в приміщенні Приморського районного суду м. Одеси клопотання старшого слідчого в ОВС слідчого відділу Управління СБ України в Одеській області майора юстиції ОСОБА_3 , погоджене прокурором відділу Одеської обласної прокуратури ОСОБА_4 , про продовженнястроку досудовогорозслідування укримінальному провадженні№42020000000000323від 20.02.2020року,за ознакамикримінального правопорушенняпередбаченого ч.5ст.191 КК України,
ВСТАНОВИВ:
В провадження слідчого судді Приморського районного суду м. Одеси ОСОБА_1 надійшло клопотання старшого слідчого в ОВС слідчого відділу Управління СБ України в Одеській області майора юстиції ОСОБА_3 , погоджене прокурором відділу Одеської обласної прокуратури ОСОБА_4 , про продовженнястроку досудовогорозслідування укримінальному провадженні№42020000000000323від 20.02.2020року,за ознакамикримінального правопорушенняпередбаченого ч.5ст.191 КК України, на 6 (шість) місяців.
Клопотання обґрунтованотим,що Слідчимвідділом УправлінняСБ Українив Одеськійобласті проводитьсядосудове розслідуванняу кримінальномупровадженні №42020000000000323від 20.02.2020року,за ознакамикримінального правопорушенняпередбаченого ч.5ст.191 КК України.
26.07.2021 постановою заступника керівника Одеської обласної прокуратури здійснення досудового розслідування у кримінальному провадженні доручено слідчому відділу УСБУ в Одеській області.
За матеріалами кримінального провадження, службові особи Одеської міської ради, Філії «Одесліфт ПАТ «ВИРОБНИЧЕ ОБ`ЄДНАННЯ «СТАЛЬКАНАТ-СІЛУР», ПАТ «ВИРОБНИЧЕ ОБ`ЄДНАННЯ «СТАЛЬКАНАТ-СІЛУР», ПП «ПОРТАЛ-Н», ТОВ «ГРАНД ПОРТАЛ СЕРВІС», ТОВ «ПОРТАЛ ГРУПП», зловживаючи своїм службовим становищем, в ході реалізації «Міської цільової програми заміни, модернізації та диспетчеризації ліфтів у м. Одесі на 2016-2020 роки», під час монтажу та ремонту ліфтового обладнання у багатоповерхових будинках м. Одеси, вчинили шляхом завищення вартості робіт та обладнання привласнення бюджетних коштів на загальну суму понад 350 млн. грн.
Так, протягом 2016-2020 років службові особи Одеської міської ради налагодили протиправний механізм щодо привласнення державних коштів під час реалізації цільової програми «Міська цільова програма заміни, модернізації та диспетчеризації ліфтів у м. Одеса на 2016-2020 роки» (далі Програма) шляхом проведення державною установою в особі Департаменту міського господарства Одеської міської ради (код ЄДРПОУ: 34674154) та Виконавчого комітету Одеської міської ради (код ЄДРПОУ: 04056919) закупівель робіт у підконтрольних їм комерційних структур Філії «Одесліфт ПАТ «ВИРОБНИЧЕ ОБ`ЄДНАННЯ «СТАЛЬКАНАТ-СІЛУР», ПАТ «ВИРОБНИЧЕ ОБ`ЄДНАННЯ «СТАЛЬКАНАТ-СІЛУР», ПП «ПОРТАЛ-Н», ТОВ «ГРАНД ПОРТАЛ СЕРВІС», ТОВ «ПОРТАЛ ГРУПП», за завідомо завищеними цінами.
Зокрема встановлено, що вказана вище Програма, яку було розроблено спільно з задіяними у злочинній схемі Філією «Одесліфт ПАТ «ВИРОБНИЧЕ ОБ`ЄДНАННЯ «СТАЛЬКАНАТ-СІЛУР» та ПП «ПОРТАЛ-Н», була прийнята відповідно до рішення сесії Одеської міської ради від 16.03.2016 № 454-VII.
З урахуванням змін, які вносились до Програми, у період з 2016 по 2020 роки на її реалізацію заплановано виділення 1.390.948.000 грн.
Внаслідок цього, з бюджету м. Одеси фактично було виділено 1.019.871.960,21 грн., які освоєні підконтрольними Філією «Одесліфт ПАТ «ВИРОБНИЧЕ ОБ`ЄДНАННЯ «СТАЛЬКАНАТ-СІЛУР» (освоєно 887.439.972,64 грн.), ПП «ПОРТАЛ-Н» (освоєно 73.253.014,26 грн.), ТОВ «ГРАНД ПОРТАЛ СЕРВІС» (освоєно 49.481.571,91 грн.) та ТОВ «ПОРТАЛ ГРУПП» (освоєно 9.697.401,40 грн.).
Основним розпорядником бюджетних коштів в рамках Програми був Департамент міського господарства Одеської міської ради, яким у вказаний вище період укладались з наведеними підконтрольними комерційними структурами відповідні угоди.
При цьому, посадові особи Одеської міської ради впливають на порядок державних закупівель та прийняття рішень щодо укладання відповідних договорів від зазначеної державної установи. Після отримання бюджетних коштів службові особи вказаних вище підконтрольних підприємств здійснюють їх розподіл між учасниками злочинної схеми.
Вказані факти обумовлені тим, що службові особи Одеської міської ради та вищезазначених комерційних структур, фактично спільно розробивши Програму, монополізували ринок ремонту ліфтів у житлових будинках м. Одеси, що надало їм можливість безпідставно підвищувати ціни на обладнання та монтажні роботи, що призвело до зростання собівартості заміни ліфтів та збільшення витрат з місцевого бюджету.
За таких обставин встановлено, що, з метою заволодіння державними коштами, посадовими особами вищезазначених державних установ реалізується протиправний механізм розтрати та привласнення бюджетних коштів у порушення вимог законодавства у сфері публічних закупівель та здійснюється штучне завищення очікуваної вартості предметів закупівлі в тендерній документації.
Згідно інформування ГВ БКОЗ УСБУ в Одеській області (лист № 65/4-4547 від 15.07.2020), у період з вересня 2016 року по квітень 2020 року між Департаментом міського господарства Одеської міської ради під час реалізації Програми укладено 1484 угоди з Філією «Одесліфт ПАТ «ВИРОБНИЧЕ ОБ`ЄДНАННЯ «СТАЛЬКАНАТ-СІЛУР», ПП «ПОРТАЛ-Н», ТОВ «ПОРТАЛ ГРУПП» та ТОВ «ГРАНД ПОРТАЛ СЕРВІС» на загальну суму 1.053.070.494,67 грн.
При цьому, представники Філії «Одесліфт ПАТ «ВИРОБНИЧЕ ОБ`ЄДНАННЯ «СТАЛЬКАНАТ-СІЛУР» та ПП «ПОРТАЛ-Н» являються ініціаторами та розробниками Програми, а підприємства ТОВ «ПОРТАЛ ГРУПП» та ТОВ «ГРАНД ПОРТАЛ СЕРВІС» використовувались учасниками злочинної схеми як структури-конкуренти Філії «Одесліфт ПАТ «ВИРОБНИЧЕ ОБ`ЄДНАННЯ «СТАЛЬКАНАТ-СІЛУР», через яку були освоєні та розподілені бюджетні кошти.
Також, для реалізації протиправного механізму розтрати та привласнення бюджетних коштів Філією «Одесліфт ПАТ «ВИРОБНИЧЕ ОБ`ЄДНАННЯ «СТАЛЬКАНАТ-СІЛУР», ПП «ПОРТАЛ-Н», ТОВ «ПОРТАЛ ГРУПП» та ТОВ «ГРАНД ПОРТАЛ СЕРВІС» було залучено комунальні підприємства житлово-комунального сервісу м. Одеси.
У кримінальному провадженні проведено наступні слідчі (розшукові) дії: проведено тимчасовий доступ до речей та документів у ПП «ПОРТАЛ-Н» (код ЄДРПОУ 25426645); проведено тимчасовий доступ до речей та документів у Філії «Одесліфт ПАТ «ВИРОБНИЧЕ ОБ`ЄДНАННЯ «СТАЛЬКАНАТ-СІЛУР» (код ЄДРПОУ 38924328); проведено тимчасовий доступ до речей та документів у ФІЛІЇ «ЮЖНЕ ГОЛОВНЕ РЕГІОНАЛЬНЕ УПРАВЛІННЯ» Акціонерного товариства комерційного банку «ПРИВАТБАНК» (МФО: 328845); проведено тимчасовийдоступ доречей тадокументів уТОВ «ПОРТАЛГРУПП» (кодЄДРПОУ41652669); проведено тимчасовий доступ до речей та документів у ФІЛІЇ ОДЕСЬКЕ ОБЛАСНЕ УПРАВЛІННЯ АТ «ДЕРЖАВНИЙ ОЩАДНИЙ БАНК УКРАЇНИ» (МФО: 328845); проведено тимчасовий доступ до речей та документів у Департаменту міського господарства Одеської міської ради (код ЄДРПОУ: 34674154); проведено тимчасовий доступ до речей та документів у КП «Житлово-комунальний сервіс «Чорноморський» (код ЄДРПОУ: 35303608); проведено тимчасовий доступ до речей та документів у КП «Житлово-комунальний сервіс «Черьомушки» (код ЄДРПОУ: 35303278); проведено тимчасовий доступ до речей та документів у КП «Житлово-комунальний сервіс «Хмельницький» (код ЄДРПОУ: 32190579); проведено тимчасовий доступ до речей та документів у КП «Житлово-комунальний сервіс «Фонтанський» (код ЄДРПОУ: 35302819); проведено тимчасовий доступ до речей та документів у КП «Житлово-комунальний сервіс «Порто-Франківський» (код ЄДРПОУ: 35303262); проведено тимчасовий доступ до речей та документів у КП «Житлово-комунальний сервіс «Північний» (код ЄДРПОУ: 35241704); проведено тимчасовий доступ до речей та документів у КП «Житлово-комунальний сервіс «Пересипський» (код ЄДРПОУ: 32190044); проведено тимчасовий доступ до речей та документів у КП «Житлово-комунальний сервіс «Вузівський» (код ЄДРПОУ: 35303304); проведено тимчасовий доступ до речей та документів у Державній Казначейській службі України (МФО: 899998); проведено тимчасовий доступ до речей та документів у ТОВ «ГРАНД ПОРТАЛ СЕРВІС» (код ЄДРПОУ: 41193470); проведено тимчасовий доступ до речей та документів у ПАТ АБ «УКРГАЗБАНК» (МФО: 320478); проведено тимчасовий доступ до речей та документів у ПАТ АБ «ПІВДЕННИЙ» (код ЄДРПОУ 20953647).
Відповідно до ст. 12 КК України, зазначений злочин відноситься до категорії особливо тяжких злочинів.
Згідно п. 3 ч. 1 ст. 219 КПК України, строк досудового розслідування у кримінальних провадженнях щодо тяжких або особливо тяжких злочинів становить вісімнадцять місяців з моменту внесення відомостей про кримінальне правопорушення до Єдиного реєстру досудових розслідувань.
Строк досудового розслідування у кримінальному провадженні №42020000000000323 спливає 20.08.2021 року.
Закінчити досудове розслідування у передбачений ч. 1 ст. 219 КПК України строк не виявилося можливим, оскільки у кримінальному провадженні № 42020000000000323 від 20.02.2020 року додатково необхідно провести певний обсяг слідчих (розшукових) дій.
Провести перелічені слідчі (розшукові) дії раніше не виявилось за можливе з об`єктивних причин, з огляду на особливу складність кримінального провадження.
Для проведення вищевказаних слідчих (розшукових) та інших процесуальних дій та завершення досудового розслідування необхідний строк 6 (шість) місяців.
У кримінальному провадженні №42020000000000323 від 20.02.2020 року жодній особі про підозру не повідомлялось.
На підставі викладеного, беручи до уваги, що для отримання доказів, які можуть бути використані в ході досудового розслідування і судового розгляду, необхідний додатковий час, а також те, що зазначені слідчі (розшукові) дії не могли бути проведені і завершені раніше з об`єктивних причин, слідчий звернувся до слідчого судді з клопотанням про продовження строку досудового розслідування у вищевказаному кримінальному провадженні.
Слідчий просив суд розглянути клопотання без його участі, у зв`язку із зайнятістю у проведенні невідкладних слідчих (розшукових) дій. Вимоги, викладені у клопотанні, підтримав у повному обсязі та просив суд його задовольнити.
Враховуючи неприбуттяв судовезасідання всіхосіб,які берутьучасть усудовому провадженні,фіксування задопомогою технічнихзасобів кримінальногопровадження всуді нездійснювалося,що відповідаєположенням ч.4ст. 107 КПК України.
Дослідивши матеріали клопотання, слідчий суддя приходить до наступного висновку.
Завданнями кримінального провадження є захист особи, суспільства та держави від кримінальних правопорушень, охорона прав, свобод та законних інтересів учасників кримінального провадження, а також забезпечення швидкого, повного та неупередженого розслідування і судового розгляду з тим, щоб кожний, хто вчинив кримінальне правопорушення, був притягнутий до відповідальності в міру своєї вини, жоден невинуватий не був обвинувачений або засуджений, жодна особа не була піддана необґрунтованому процесуальному примусу і щоб до кожного учасника кримінального провадження була застосована належна правова процедура.
Згідно з ч.1 ст.28КПК України під час кримінального провадження кожна процесуальна дія або процесуальне рішення повинні бути виконані або прийняті в розумні строки.
Відповідно до статті 219 КПК України строк досудового розслідування обчислюється з моменту внесення відомостей про кримінальне правопорушення до Єдиного реєстру досудових розслідувань до дня звернення до суду з обвинувальним актом, клопотанням про застосування примусових заходів медичного або виховного характеру, клопотанням про звільнення особи від кримінальної відповідальності або до дня ухвалення рішення про закриття кримінального провадження.
Строк досудового розслідування з моменту внесення відомостей про кримінальне правопорушення до Єдиного реєстру досудових розслідувань до дня повідомлення особі про підозру становить дванадцять місяців - у кримінальному провадженні щодо злочину невеликої або середньої тяжкості. Строк досудового розслідування з моменту внесення відомостей про кримінальне правопорушення до Єдиного реєстру досудових розслідувань до дня повідомлення особі про підозру у кримінальному провадженні щодо тяжкого або особливо тяжкого злочину становить вісімнадцять місяців.
Відповідно до статті 294 КПК України, якщо досудове розслідування злочину або кримінального проступку до моменту повідомлення особі про підозру неможливо закінчити у строк, зазначений в абзаці другому частини першої статті 219 цього Кодексу, вказаний строк може бути неодноразово продовжений слідчим суддею за клопотанням прокурора або слідчого, погодженого з прокурором, на строк, встановлений пунктами 1-3 частини другої статті 219 цього Кодексу.
Відповідно до ч. 1 ст. 295-1 КПК України у випадках, передбачених статтею 294 цього Кодексу, продовження строку досудового розслідування здійснюється на підставі ухвали слідчого судді, постановленої за відповідним клопотанням прокурора або слідчого.
Згідно з ч. 4 ст.295-1КПК України слідчий суддя відмовляє у задоволенні клопотання про продовження строку досудового розслідування до повідомлення особі про підозру у разі його протиправності та необґрунтованості.
Конституційний Суд України в рішенні N 3-рп/2003 у справі N 1-12/2003 від 30 січня 2003 року зазначив, що поняття «розумний строк досудового слідства» є оціночним, тобто таким, що визначається у кожному конкретному випадку з огляду на сукупність усіх обставин вчинення і розслідування злочину (злочинів). Визначення розумного строку досудового слідства залежить від багатьох факторів, включаючи обсяг і складність справи, кількість слідчих дій, число потерпілих та свідків, необхідність проведення експертиз та отримання висновків тощо. Обов`язковість урахування цілого ряду конкретних обставин справи при визначенні розумності строку зумовила також необхідність вироблення Європейським судом переліку взаємопов`язаних критеріїв. Згідно з практикою Європейського суду розумність тривалості провадження повинна визначатись з урахуванням відповідних обставин справи та з огляду на такі критерії, як, зокрема, складність справи, поведінка заявника, а також органів влади, пов`язаних зі справою (рішення у справах «Пелісьє і Сассі проти Франції» та «Філіс проти Греції»).
Відповідно до п. 42 рішення Європейського Суду з прав людини від 13.01.2011 р. у справі «Михалкова та інші проти України» розслідування має бути ретельним, безстороннім і сумлінним. Розслідування повинне забезпечити встановлення винних осіб та їх покарання. Органи державної влади повинні вжити всіх заходів для отримання всіх наявних доказів, які мають відношення до події, показань очевидців, доказів експертиз. Будь-які недоліки у розслідуванні, які підривають його здатність встановити відповідальну особу, створюють ризик недодержання такого стандарту.
Судом встановлено,що Слідчимвідділом УправлінняСБ Українив Одеськійобласті проводитьсядосудове розслідуванняу кримінальномупровадженні №42020000000000323від 20.02.2020року,за ознакамикримінального правопорушенняпередбаченого ч.5ст.191 КК України.
Під час досудового розслідування проведено значний обсяг слідчих та процесуальних дій.
Строк досудовогорозслідування укримінальному провадженні№42020000000000323від 20.02.2020року,за ознакамикримінального правопорушенняпередбаченого ч.5ст.191 КК України, спливає 20.08.2021 року.
Для завершення досудового розслідування необхідно виконати певний обсяг процесуальних та слідчих дій, а саме:
- призначити та отримати висновок судової економічної експертизи;
- призначити та отримати висновок судової товарознавчої експертизи;
- допитати як свідків посадових осіб Одеської міської ради, Філії «Одесліфт ПАТ «ВИРОБНИЧЕ ОБ`ЄДНАННЯ «СТАЛЬКАНАТ-СІЛУР», ПАТ «ВИРОБНИЧЕ ОБ`ЄДНАННЯ «СТАЛЬКАНАТ-СІЛУР», ПП «ПОРТАЛ-Н», ТОВ «ГРАНД ПОРТАЛ СЕРВІС», ТОВ «ПОРТАЛ ГРУПП»;
- з урахуванням отриманих відомостей вирішити питання щодо притягнення до кримінальної відповідальності осіб причетних до вчинення кримінального правопорушення;
- допитати підозрюваного (підозрюваних) за обставинами вчинення кримінального правопорушення;
- виконати інші слідчі, процесуальні дії та оперативно-розшукові заходи, у проведенні яких виникне необхідність;
- виконати вимоги ст. 290 КПК України;
- виконати вимоги, передбачені ст. 291 КПК України, а саме скласти обвинувальний акт і реєстр матеріалів досудового розслідування.
Стороною обвинувачення доведено, що провести вказані процесуальні дії раніше не уявлялося можливим з об`єктивних причин.
Під час розгляду клопотання встановлено, що додатковий строк є необхідним для проведення процесуальних дій та отримання доказів, які будуть використані під час судового розгляду.
З огляду на викладене, клопотання слідчого необхідно задовольнити та продовжити строк досудового розслідування кримінального провадження на 6 місяців.
Керуючись ст.ст. 2, 22, 28, 294, 295-1 КПК України,
УХВАЛИВ:
Клопотання слідчогослідчого відділуУправління СБУкраїни вОдеській областілейтенанта юстиції ОСОБА_5 ,погоджене прокуроромвідділу Одеськоїобласної прокуратури ОСОБА_4 ,про продовженнястроку досудовогорозслідування укримінальному провадженні№42020000000000323від 20.02.2020року,за ознакамикримінального правопорушенняпередбаченого ч.5ст.191 КК України, задовольнити.
Продовжити строкдосудового розслідуванняу кримінальномупровадженні №42020000000000323від 20.02.2020року,за ознакамикримінального правопорушенняпередбаченого ч.5ст.191 КК України, на 6 (шість) місяців, а саме до 20.02.2022 року.
Ухвала оскарженню не підлягає.
Слідчий суддя ОСОБА_1
Суд | Приморський районний суд м.Одеси |
Дата ухвалення рішення | 17.08.2021 |
Оприлюднено | 26.01.2023 |
Номер документу | 99022644 |
Судочинство | Кримінальне |
Категорія | Провадження за поданням правоохоронних органів, за клопотанням слідчого, прокурора та інших осіб про продовження строку досудового розслідування |
Кримінальне
Приморський районний суд м.Одеси
Єршова Л. С.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні