Постанова
від 12.08.2021 по справі 905/577/21
СХІДНИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

СХІДНИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

проспект Незалежності, 13, місто Харків, 61058

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

"12" серпня 2021 р. Справа № 905/577/21

Колегія суддів у складі: головуючий суддя Склярук О.І. , суддя Россолов В.В. , суддя Ільїн О.В. ,

при секретарі судового засідання Стойки В.В.,

від позивача, Комісарова А.В., адвокат,

від відповідача, не з`явились,

розглянувши у відкритому судовому засіданні у приміщенні Східного апеляційного господарського суду апеляційну скаргу позивача, за вх. №1777 Д/1 на рішення господарського суду Донецької області від 20.05.2021 (повний текст складено 24.05.21, суддя Величко Н.В.) у справі № 905/577/21

за позовом АТ "Українська залізниця", м.Київ, в особі Регіональної філії "Донецька залізниця", м.Лиман, Донецька область,

до Приватного АТ "Маріупольський металургійний комбінат імені Ілліча", м.Маріуполь, Донецька область,

про стягнення 138 735, 71 грн.

ВСТАНОВИЛА

Акціонерне товариство "Українська залізниця" в особі Регіональної філії "Донецька залізниця" звернулася до Господарського суду Донецької області з позовною заявою від 25.03.2021 № 2022/678 про стягнення з Приватного акціонерного товариства "Маріупольський металургійний комбінат імені Ілліча" додаткових зборів і плат у розмірі 138.735,71 грн., у тому числі: 30.014,4 грн. - плата за користування вагонами (без урахування вагонів ЦТЛ), 83.124,64 грн. - збір за зберігання вантажу, 25.596,35 грн. - плата за охорону вантажу, крім того, судові витрати за розгляд справи (вх.№6581/21 від 02.04.2021).

Господарським судом Донецької області по справі № 905/577/21 прийнято рішення від 20.05.2021 р. , яким позовні вимоги задоволено частково. Стягнуто з Приватного акціонерного товариства "Маріупольський металургійний комбінат імені Ілліча" (ЄДРПОУ 00191129, місцезнаходження: 87504, Донецька область, м.Маріуполь, вул. Левченка, буд. 1) на користь Акціонерного товариства "Українська залізниця" (код ЄДРПОУ 40075815; адреса: 03680, м. Київ, вул. Є.Гедройця, 5а) в особі Регіональної філії "Донецька залізниця" Акціонерного товариства "Українська залізниця" (код ЄДРПОУ 40150216; адреса: 84400, м. Лиман, вул. Привокзальна, 22) додаткові збори і плати в сумі 97.173,25 грн. (дев`яносто сім тисяч сто сімдесят три гривні, 25 коп.) з яких: 30.014,40 грн. (тридцять тисяч чотирнадцять гривень, 40 коп.) плата за користування вагонами, 41.562,50 грн. (сорок одна тисяча п`ятсот шістдесят дві гривні, 50 коп.) збір за зберігання вантажу, 25.596,35 грн. (двадцять п`ять тисяч п`ятсот дев`яносто шість гривень, 35 коп.) плата за охорону вантажу, а також відшкодування сплаченого судового збору за розгляд справи у розмірі 1589,95 грн. (одна тисяча п`ятсот вісімдесят дев`ять гривень, 95 коп.). В іншій частині позовних вимог - відмовлено.

Рішення обґрунтовано доведеністю позовних вимог в частині їх задоволення.

Не погодившись з прийнятим судом першої інстанції рішенням, АТ Українська залізниця в особі Регіональної філії Донецька залізниця звернулася до Східного апеляційного господарського суду з апеляційною скаргою в якій просило рішення господарського суду Донецької області від 20.05.2021 по справі № 905/577/21 в частині відмови у стягнені збору за зберігання вантажу в сумі 41 562,14 грн скасувати та прийняти, в цій частині, нове рішення про задоволення позовних вимог.

Вважає, що рішення по справі, в оскаржуваній частині, прийнято з порушенням норм матеріального та процесуального права, без урахування усіх обставин справи. Зокрема посилається, що Статутом залізниці і Правилами встановлено, що вантаж зберігається на станціях безкоштовно протягом доби. Відповідно до п.8 Правил зберігання вантажів, термін безоплатного зберігання обчислюється при затримці - з моменту затримки. Згідно з пам`ятками про подавання вагонів № 3850 № 3851 вагони були передані залізницею і прийняті відповідачем 18.12.2020 о 8 год 16 хвил та 18.12.2020 о 12 год 45 хвил. Таким чином термін безоплатного зберігання розпочався 18.12.2020 о 12 год 16 хвил та 18.12.20-2 о 12 год 45 хвил і цей строк сплинув 19.12.2020 о 12 год 16 хв. та 19.12.2020 о 12 год 45 хвил, у зв`язку з цим збір за зберігання вантажу нараховано позивачем з 19.12.2020 о 12 год 16 хвил та 19.12.2020 о 12 год 25 хвил по 20.12.2020 о 16 год 30 хвил, що фактично складає 28 год 16 хвил та 27 год 45 хвил і підтверджується актами про затримку вагонів та загальної форми № 1-160 та № 6-733 Зазначений строк складає одну повну добу та одну неповну добу. Відповідно до п.21. глави 2 розділу 3 Збірника тарифів на перевезення вантажів залізничним транспортом в межах України та пов`язані з ними послуги при обчисленні збору за зберігання вантажу неповна доба враховується як повна. У зв`язку з чим було здійснено нарахування збору за зберігання вантажу в сумі 83124, 64 грн за дві доби зберігання та з дотримання терміну безкоштовного зберігання.

Відповідно до протоколу автоматизованого розподілу судового справи між суддями від 15.06.2021 р. для розгляду справи визначено склад колегії суддів: головуючий суддя Склярук О.І. суддя Дучал Н.М., суддя Гетьман Р.А.

Ухвалою Східного апеляційного господарського суду від 22.06.2021 р. відкрите апеляційне провадження за апеляційною скаргою позивача на рішення Господарського суду Донецької області від 20.06.2021 у справі № 905/577/21 та встановлено учасникам справи строк до 14.07.2021 включно для подання відзивів на апеляційну скаргу.

29.06.2021 р. від відповідача по справі на адресу Східного апеляційного господарського суду надійшов відзив на апеляційну скаргу в якому просять рішення по справі залишити без змін, а апеляційну скаргу без задоволення. Звертають увагу суду, що відповідно до ст.46 Статуту залізниць України, вантажі, що прибули, зберігаються на станції безкоштовно протягом доби. Цей термін обчислюється з 24 години дати подачі вагонів під вивантаження засобами одержувача.

Згідно п.2.1. Розділу 3 Тарифного керівництва № 1 Збір за зберігання вантажів на місцях загального користування після закінчення терміну безоплатного зберігання нараховується за кожну добу.

Потяг № 3243 прибув 18.12.2020 о 5645 год на станцію призначення Маріуполь-Сортувальний згідно перевізних документів і був зарахований вантажовласником у платне користування на станції призначення після проведення спільних з залізницею приймально-здавальних операцій. Працівники станції призначення склали акт про затримку потягу № 3243 через 4 години після закінчення передавальних операцій. Зазначений поїзд був забраний з колії загального користування 20.12.2020 о 16 год 30 хвил. Згідно розділу 7 Правил перевезення вантажів безоплатна доба починається з 24 години 18.12.2020 і закінчується о 24 годині 19.12.2020 , тобто доба 19.12.2020 є безоплатною. Нарахування збору за зберігання починається з 00 год 20.12.2020. Вантажоодержувач звільнив колії станції призначення 20.12.2020 о 16 год 30 хвил. Відповідно до п.2 Розділу Тарифного керівництва № 1 неповна доба зберігання вантажів округляється до повної. Отже розрахунок збору за зберігання складає: для 49 завантажених вагонів ( вага 2854 тн) за 1 добу 4 грн за тону х 2854 тн х 1 х 3,023 = 34510,60 х 20 % ПДВ = 41 412,72 грн з ПДВ, а для 7 порожніх вагонів за 1 добу 5,9 х 1 доба х 3,023х7 ваг = 124,80 грн х 20 % ПДВІ + 149,76 грн з ПДВ.

Згідно п.2.1 Розділу 3 Тарифного керівництва Після закінчення терміну безоплатного зберігання нараховується збір за кожну добу ( а не загальний час мінус 24 безкоштовної години, як вчинив позивач). З огляду на наведене, рішення по справі просить залишити без змін, а апеляційну скаргу без задоволення.

Ухвалою Східного апеляційного господарського суду від 15.07.2021 р. розгляд справи призначено на 12 серпня 2021 р.

У зв`язку з відпусткою судді Гетьмана Р.А. та судді Дучал Н.М., які входять до складу постійно діючої колегії суддів, на підставі розпорядження від 10.08.2021 р., керівника апарату суду призначено повторний автоматизований розподіл судової справи, за наслідками якого визначено наступний склад колегії суддів: головуючий суддя Склярук О.І., суддя Ільїн О.В., суддя Россолов В.В.

У судове засідання з`явився представник заявника апеляційної скарги, який підтримав свої вимоги.

Представники відповідача у судове засідання не з`явилися. Про час та місце проведення судового засідання сторони повідомлялися належним чином. Явка представників сторін не визнавалася обов`язковою.

Відповідно до приписів ст. 269 Господарського процесуального кодексу України, Суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними у ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги. Суд апеляційної інстанції досліджує докази, що стосуються фактів, на які учасники справи посилаються в апеляційній скарзі та (або) відзиві на неї. Докази, які не були подані до суду першої інстанції, приймаються судом лише у виняткових випадках, якщо учасник справи надав докази неможливості їх подання до суду першої інстанції з причин, що об`єктивно не залежали від нього. Суд апеляційної інстанції не обмежений доводами та вимогами апеляційної скарги, якщо під час розгляду справи буде встановлено порушення норм процесуального права, які є обов`язковою підставою для скасування рішення, або неправильне застосування норм матеріального права. У суді апеляційної інстанції не приймаються і не розглядаються позовні вимоги та підстави позову, що не були предметом розгляду в суді першої інстанції.

У суді апеляційної інстанції справи переглядаються за правилами розгляду справ у порядку спрощеного позовного провадження з урахуванням особливостей, передбачених у цій главі. ( ч.1 ст.270 ГПК України)

Заслухавши доповідь головуючого по справі суддю доповідача, дослідивши матеріали справи, апеляційну скаргу, відзив на апеляційну скаргу, заслухавши представника заявника апеляційної скарги, який з`явився у судове засідання, перевіривши правильність застосування судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, судова колегія приходить до висновку про відсутність підстав для задоволення апеляційної скарги з огляду на нижче викладене.

Судом першої інстанції встановлено наступні обставини справи.

30.06.2020 між Акціонерним товариством "Українська залізниця" (далі - перевізник, позивач) та Приватним акціонерним товариством Маріупольський металургійний комбінат імені Ілліча (далі відповідач, ПрАТ ММК ім.. Ілліча ) укладено договір про надання послуг з організації перевезення вантажів залізничним транспортом № 00191129/2020-0001.

Вказаний факт підтверджується наявним у матеріалах справи повідомленням Акціонерного товариства "Українська залізниця" про укладення договору про надання послуг з організації перевезення вантажів залізничним транспортом № 40-00191129/2020-0001 від 30.06.2020, яким перевізник засвідчив прийняття від Приватного акціонерного товариства Маріупольський металургійний комбінат імені Ілліча заяви про прийняття в цілому пропозиції (акцепт) укладення договору про надання послуг з організації перевезення вантажів залізничним транспортом та повідомив останньому про присвоєні йому коди: 1. відправника/одержувача 3134; 2. платника 8119897 та відкрито особовий рахунок з ідентичним номером.

28.02.2017 між Публічним акціонерним товариством Українська залізниця в особі регіональної філії Донецька залізниця Публічного акціонерного товариства Українська залізниця (залізниця) та Приватним акціонерним товариством Маріупольський металургійний комбінат імені Ілліча (власник колії) укладено договір №1/28 про експлуатацію залізничної під`їзної колії Приватного акціонерного товариства Маріупольський металургійний комбінат імені Ілліча при станції Маріуполь-Сортувальний регіональної філії Донецька залізниця.

Між сторонами підписувались додаткові угоди від 17.07.2018, від 19.11.2019, від 29.10.2020 до договору №1/28 від 28.02.2017.

Додатковою угодою від 17.07.2018 внесено зміни до назви договору №1/28 від 28.02.2017 доповнивши її після слів при станції Маріуполь-Сортувальний словами та станції Асланове.

Відповідно до п.1 договору №1/28 від 28.02.2017 в редакції додаткової угоди від 17.07.2018 згідно із Статутом залізниць України, Правилами перевезення вантажів і на умовах цього договору, експлуатується під`їзна колія, яка належить власнику і примикає, зокрема, станцією Сартана ІІ власника колії до станції Маріуполь-Сортувальний стрілкою №4 залізниці до колії насуву на непарну гірку власника колії; стрілкою №18 залізниці до колії розпуску на парну гірку залізниці; стрілкою №103 залізниці до колії №30 станції Маріуполь-Сортувальний залізниці і стрілкою №2 до парної горловини парка прибуття станції Маріуполь-Сортувальний залізниці. Під`їзна колія обслуговується локомотивом власника колії.

За змістом п.2 договору, розгорнута довжина під`їзної колії складає 441775 метрів.

У пункті 3 договору № 1/28 від 28.02.2017 зазначено, що рух поїздів на під`їзній колії здійснюється з додержанням Правил технічної експлуатації залізниць України (ПТЕ), Інструкції з сигналізації залізниць України, Інструкції з руху поїздів та маневрової роботи на залізницях України. Приймання та відправлення поїздів виконується на станціях Маріуполь-Сортувальний Залізниці та Рудна Власника колії.

Вагони для під`їзної колії подаються локомотивом залізниці: б) по станції Маріуполь - сортувальний на колії № 1, 2, 3, 4, 5 непарного парку приймання поїзда: з різними вантажами і порожніми вагонами, маршрути з доменним коксом. Огляд і передача вагонів в технічному і комерційному відношеннях провадиться на передавальних коліях. Придатність вагонів під навантаження у технічному стані (в т.ч. під подвійні операції), що прибули на станцію Маріуполь-Сортувальний та Рудна встановлюється робітниками Залізниці під час огляду вагонів на здавальних коліях з визначенням їх придатності записом у журналі ф.ВУ-15 (п.5 договору в редакції додаткової угоди від 17.07.2018).

Відповідно до п.6 договору №1/28 від 28.02.2017 в редакції додаткової угоди від 17.07.2018 кількість вагонів в кожній передачі, яка здається власнику колії встановлюється: - в маршрутах з доменним коксом, окатишами залізорудними, порожніми хоперами під навантаження в кількості, що прибули; - в поїздах з різними вантажами по станції Маріуполь-Сортувальний не більше 228 осей (57 вагонів); в поїздах на станцію Асланове, які подаються на станцію Рудна не більше 220 осей (55 вагонів). Вагони, які здані власнику колії, забираються власником колії з передавальних колій станції Маріуполь-Сортувальний залізниці впродовж 4-х годин після закінчення передавальних операцій, по станції Рудна власника колії - впродовж 4-х годин після закінчення передавальних операцій.

За умовами п.14 договору власник колії сплачує Залізниці плату, зокрема, за користування ваганами (контейнерами) згідно Правилам користування вагонами і контейнерами та Тарифного керівництва №1; інші збори і плати згідно Статуту залізниць, Правил перевезень вантажів, Тарифного керівництва №1. Збори і плати вносяться залізниці згідно діючому законодавству.

Згідно з п.15 договору №1/28 від 28.02.2017 в редакції додаткової угоди від 17.07.2018 при переданні на під`їзну колію несправних власних вагонів або контейнерів, що належать підприємствам або власності перевізника залізниця складає відповідний акт загальної форми ГУ-23 та при поверненні даних вагонів у порожньому стані на передавальні колії складається ф.ВУ-23М та дається повідомлення до Автоматизованої Системи УЗ.

Термін дії договору продовжується до 31.12.2021 включно (п.19 договору №1/28 від 28.02.2017 в редакції додаткової угоди від 29.10.2020).

На виконання умов зазначених договорів 18.12.2020 о 05:45 год. на станцію Маріуполь-Сортувальний Донецької залізниці на адресу вантажовласника - ПрАТ ММК ім.. Ілліча зі станції Волноваха Донецької залізниці прибув потяг №3243. У складі потягу №3243 знаходилось 59 вагонів (2 вагони одержувач вантажного району, 1 вагон контрагента під`їзної колії), 56 власних вагонів одержувач вантажу ПРАТ "ММК ім.Ілліча".

Факт подачі спірних 56 вагонів потягу №3243 на станції Маріуполь-Сортувальний Донецької залізниці 18.12.2020 о 05:45 відповідачем не оспорюється і підтверджений натурним листом та пам`ятками №3850, №3851 про подавання вагонів.

Згідно пам`яток 55 вагонів були передані залізницею та прийняті вантажоодержувачем 18.12.2020 о 08:16 та 1 вагонів 18.12.2020 о 08:45 без зауважень щодо технічного стану вагонів.

20.12.2020 на станції Маріуполь-Сортувальний Донецької залізниці складено акт про затримку вагонів №1-160, відповідно до якого 18.12.2020 прибув поїзд №3243 о 05:45 на 3-ю колію парка у кількості 55 вагонів, які віднесені на відповідальність вантажоодержувача згідно договору №1/28 на 08:16, 1 цистерна віднесена (одержувач контрагента) на 08-45 18.12.2020, 1 цистерна віднесена на 08:45 18.12.2020, 2 вагона для одержувача на вантажному районі. Состав в кількості 57 вагонів прибраний з 3-ої колії парка прибуття станції Маріуполь-Сортувальний Донецької області 20.12.2020 о 16:30.

У вказаному акті також зазначено, що вагони простоювали з вини вантажоотримувача.

Вказаний акт підписаний представником прийомоздавальника Малєєва О.С. із зауваженням, зазначивши про те, що вини одержувача в зазначених обставинах немає.

21.12.2020 на станції Маріуполь-Сортувальний Донецької залізниці складено акт загальної форми №6-733, обставини, що викликали його складання: згідно АЗФ ф. №1-160 від 21.12.2020 на 3 колії станції Маріуполь-Сортувальний Донецької області з вини вантажоотримувача ПРАТ ММК ім. Ілліча простоював поїзд №3243 в кількості 59 (1 вагон одержувач контрагента, 2 вагона одержувач вантажного району), 55 вагонів віднесені на відповідальність одержувача на 08:16 год, 1 вагон на 08:45 год. 18.12.2020 прибули на адресу ПРАТ "ММК ім. Ілліча". З 3 колії ст. Маріуполь-Сортувальний забрані вантажовласником колії 57 вагонів о 16:30, 20.12.2020. У вказаному акті зазначено, що за затримку вагонів на коліях станції нараховані наступні платежі: плата за користування 4 вагонів власності філії ЦТЛ нараховується по закінченню відповідальності одержувача, за 52 власних вагонів термін 52:14 год. 25012,00 грн.; збір за зберігання вантажу 2854 т, 2 доби 69021,10 грн.; збір за зберігання власного / орендованого рухомого складу на своїх осях 7 вагонів, 2 доби -249,70 грн. Загальна сума за зберігання 69270,80 грн.; Плата за охорону вантажу при затримці не з вини залізниці 7 вагонів 56 годин 21330,29 грн. Загальна сума по поїзду 115613,09 грн. (без ПДВ).

При цьому, позивачем було пред`явлено відповідачу відомість №21129263р плати за користування вагонами на суму 25012,00 грн. та накопичувальну картку №22121468 зборів за роботи (послуги) та штрафів, пов`язаних з перевезенням вантажів (вантажобагажу) від 22.12.2020 на суму 90601,09 грн.

Представник відповідача (вантажовласник) вказану відомість та накопичувальну картку підписав із зауваженням такого змісту: сума 25012,00 грн. відхиляється, буде розглянута в претензійному порядку; сума 90601,09 грн. відхиляється, буде розглянута в претензійному порядку.

З матеріалів справи вбачається, що позивач звернувся до відповідача з претензією №МДонФілія-2007/621 від 10.02.2021 з вимогою про сплату коштів у розмірі 138735,71 грн., що включала плату за користування вагонами, збору за зберігання вантажу та збору за охорону вантажу.

Відповідач у відповіді №94/197 від 10.02.20221 на претензію, вимоги щодо сплати додаткових зборів у сумі 138.735,70 грн. (з ПДВ) відхилив з посиланням на їх безпідставне нарахування.

Вказані обставини зумовили звернення позивача з позовом про стягнення з відповідача 138.735,70 грн., з яких плата за користування вагонами у розмірі 30.014,40 грн., збір за зберігання вантажу у розмірі 83124,64 грн., збір за охорону вантажу у розмірі 25.596,35 грн.

Як зазначалося вище, рішенням по справі позовні вимоги задоволено частково. Відмовлено у задоволенні позовних вимог в частині стягнення з відповідача збору за зберігання вантажу в сумі 41 562 грн 14 коп.

Судова колегія також приходить до висновку , що позовні вимоги в частині стягнення з відповідача збору за зберігання вантажу в сумі 41 562 грн 14 коп є такими, що не підлягають задоволенню враховуючи наступне.

Частиною 5 ст.307 Господарського процесуального кодексу України встановлено, що умови перевезення вантажів окремими видами транспорту, а також відповідальність суб`єктів господарювання за цими перевезеннями визначаються транспортними кодексами, транспортними статутами та іншими нормативно-правовими актами. Сторони можуть передбачити в договорі також інші умови перевезення, що не суперечать законодавству, та додаткову відповідальність за неналежне виконання договірних зобов`язань.

Частинами першою та другою статті 8 Закону України Про залізничний транспорт передбачено, що перевезення вантажів, пасажирів, багажу, вантажобагажу і пошти залізничним транспортом загального користування зорганізується на договірних засадах. Для забезпечення виконання договірних зобов`язань здійснюється перспективне та поточне планування перевезень. Умови та порядок організації перевезень у тому числі в прямому змішаному сполученні за участю залізничного та інших видів транспорту, нормативи якості вантажних перевезень (терміни доставки, безпека перевезень, схоронність вантажів) та обслуговування пасажирів, відправників і одержувачів вантажів визначаються Статутом залізниць України, Правилами перевезень вантажів та Правилами перевезень пасажирів, багажу, вантажобагажу та пошти залізничним транспортом України.

Постановою Кабінету Міністрів України від 06.04.1998 №457 затверджено Статут залізниць України (далі - Статут залізниць України), яким згідно зі ст. 2 визначено обов`язки, права і відповідальність залізниць, а також підприємств, організацій, установ і громадян, які користуються залізничним транспортом. Статутом регламентуються порядок укладання договорів, організація та основні умови перевезення вантажів, пасажирів, багажу, вантажобагажу і пошти, основні положення експлуатації залізничних під`їзних колій, а також взаємовідносини залізниць з іншими видами транспорту.

Дія Статуту поширюється на перевезення залізничним транспортом вантажів, пасажирів, багажу, вантажобагажу і пошти, у тому числі на перевезення вантажів, навантаження і розвантаження яких відбувається на залізничних під`їзних коліях незалежно від форм власності, які не належать до залізничного транспорту загального користування (стаття 3 Статуту).

Відповідно до п. 2 ст. 64 Статуту залізниць України для транспортного обслуговування одного або кількох підприємств у взаємодії із залізничним транспортом загального користування призначено під`їзні колії.

Статтею 71 Статуту залізниць України встановлено, що взаємовідносини залізниці з підприємством, порядок і умови експлуатації залізничних під`їзних колій визначаються договором. Порядок подачі і забирання вагонів і контейнерів на залізничній під`їзній колії встановлюється договором на експлуатацію залізничної колії (договором на подачу та забирання вагонів).

Як встановлено судом першої інстанції, згідно пам`ятки про подавання вагонів №3850, 55 вагонів були передані залізницею та прийняті вантажоодержувачем 18.12.2020 о 08:16, а 1 вагон згідно пам`ятки №3851 18.12.2020 о 08:45 без зауважень щодо їх технічного стану.

Згідно акту про затримку вагонів №1-160 від 20.12.2020, потяг №3243 у кількості 57 вагонів прибраний з 3-ої колії парка прибуття станції Маріуполь-Сортувальний Донецької області 20.12.2020 о 16:30.

Враховуючи умови п. 6 договору №1/28 від 28.02.2017 в редакції додаткової угоди від 17.07.2018, відповідач повинен був забрати спірні вагони з 3-ої колії станції Маріуполь-Сортувальний своїм локомотивом протягом 4-х годин після закінчення передавальних операцій.

Таким чином, враховуючи те, що приймально-здавальні операції 55 вагонів були здійснені з 05:45 по 08:16 18.12.2020, а 1 вагону з 05:45 до 08:45 18.12.2020, то відповідач повинен був забрати 55 вагонів не пізніше 12:16 18.12.2020 та 1 вагонів не пізніше 12:45 18.12.2020.

Фактично спірні вагони потягу простояли на колії станції Маріуполь-Сортувальний Донецької області до 16:30 20.12.2020, про що позивачем у присутності комерційних агентів станції Маріуполь-Сортувальний був складений акт загальної форми №1-733 від 21.12.2020.

Отже, загальний час простою 55 вагонів склав 52 год. 14 хв. (з 12:16 18.12.2020 по 16:30 20.12.2020), а 1 вагону - 51 год. 15 хв.(з 12:45 18.12.2020 по 16:30 20.12.2020).

Як свідчать матеріали справи, позивач просив суд, зокрема, стягнути з відповідача збір за зберігання вантажу у розмірі 83124,64 грн.

Порядок зберігання вантажів та нарахування у зв`язку із цим відповідного збору визначено Правилами зберігання вантажів, затвердженими наказом Міністерства транспорту України від 21.11.2000 №644 (далі - Правила зберігання вантажів).

Пунктами 4, 5 Правил зберігання вантажів, термін граничного зберігання починається з моменту вивантаження вантажу (контейнера з вагона) засобами залізниці або з моменту подачі вагона під вивантаження засобами одержувача. Якщо одержувач не вивіз вантаж з місця загального користування у терміни, встановлені п. 46 Статуту, з нього стягується плата за зберігання вантажу, встановлена тарифом, незалежно від того, чиїми засобами здійснюється охорона вантажу.

Згідно з п. 8 Правил зберігання вантажу, збір за зберігання вантажів у вагонах (контейнерах) у разі затримки їх з вини одержувача (відправника) сплачується після закінчення терміну безоплатного зберігання незалежно від місця затримки (на станції призначення та на підходах до неї, на прикордонних, припортових станціях тощо).

Отже, обов`язок щодо сплати збору за зберігання вантажів покладається на одержувача (вантажоодержувача, вантажовласника) у разі, якщо ним було допущено прострочення у вивезенні вантажу з місця загального користування в межах терміну безоплатного користування (п. 5 Правил №644), та у разі затримки залізницею вантажів у вагонах з вини одержувача незалежно від місця затримки зі спливом терміну безоплатного зберігання (п. 8 Правил №644).

Позивачем нарахований збір за зберігання вантажів та власного рухомого складу у розмірі 83124,64 грн. з ПДВ.

Пунктом 46 Статуту залізниць України встановлено, що Одержувач зобов`язаний прийняти і вивезти зі станції вантаж, що надійшов на його адресу. Терміни вивезення і порядок зберігання вантажів установлюються Правилами.

Вантажі, що прибули, зберігаються на станції безкоштовно протягом доби. Цей термін обчислюється з 24-ої години дати вивантаження вантажу (контейнера) засобами залізниці або з 24-ої години дати подачі вагонів під вивантаження засобами одержувача.

За зберігання вантажу на станції понад зазначений термін справляється плата, встановлена тарифом.

Таким чином, відповідно до ст. 46 Статуту залізниць України, безкоштовний термін зберігання розпочався з 24-ої години 18.12.2020 та закінчився, відповідно, о 24-ій годині 19.12.2020 і з цього часу до моменту забирання вагонів 20.12.2020 о 16:30 відповідач мав оплачувати залізниці збір за зберігання.

Згідно з п.п 2.1 п. 2 Збір за зберігання вантажів на місцях загального користування розділу ІІІ Збори за роботи та послуги, пов`язані з перевезенням вантажів Збірника тарифів, після закінчення терміну безоплатного зберігання нараховується збір за кожну добу в розмірі 4,0 грн за одну тонну - при зберіганні вантажів у вагонах, у тому числі у контейнерах - за масу брутто, округлену до повних тон. Збір за зберігання власного (орендованого) рухомого складу на своїх осях (з одиниці), а також за зберігання тварин (з голови) справляється в розмірі 5,9 грн за добу. У всіх випадках неповна доба зберігання вантажів округляється до повної.

Суд першої інстанції, здійснивши власний розрахунок, який було перевірено судом апеляційної інстанції, та встановив, що збір за зберігання вантажу та зберігання власного рухомого складу складає 41.562,50 грн., із розрахунку:

1) плата за зберігання вантажу 2854 тонн (загальна вага нетто завантажених вагонів) х 4,00 гривень (розмір збору за зберігання однієї тони вантажів) х 3,023 (коеф.) х 1 (кількість днів зберігання з урахуванням того, що у всіх випадках неповна доба зберігання вантажів округляється до повної) = 34.510,57 гривень + 20% ПДВ = 41.412,68 грн.

2) плата за зберігання власного (орендованого) рухомого складу на своїх осях на коліях станції - 5,9 (розмір збору за зберігання власного (орендованого) рухомого складу на своїх осях) х 3,023 (коеф.) х 1 (з урахуванням того, що у всіх випадках неповна доба зберігання вантажів округляється до повної) х 7 вагонів = 124,85 гривень + 20% ПДВ = 149,82 гривень.

З огляду на наведене, позовні вимоги в частині стягнення плати та зберігання вантажу підлягають частковому задоволенню в сумі 41.562,50 грн.

Посилання заявника на п. 8 розділу 7 Правила зберігання вантажів Правил перевезення вантажів, яким передбачено обчислення терміну безоплатного зберігання при затримці з моменту затримки, судовою колегією не приймається до уваги, оскільки, як зазначалось вище, Статутом залізниць, визначений інший порядок обчислення такого терміну, а саме з 24-ої години дати подачі вагонів під вивантаження засобами одержувача.

Стаття 275 Господарського процесуального кодексу України встановлює, що Суд апеляційної інстанції за результатами розгляду апеляційної скарги має право, зокрема, залишити судове рішення без змін, а скаргу без задоволення; скасувати судове рішення повністю або частково і ухвалити нове рішення у відповідній частині або змінити рішення;

Суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а судове рішення без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права. (ст.276 ГПК України).

В даному випадку, судова колегія приходить до висновку, що рішення судом першої інстанції прийнято з додержанням норм матеріального та процесуального права у зв`язку з чим, апеляційна скарга не підлягає задоволенню, а рішення по справі залишається без змін.

Судові витрати покласти на заявника апеляційної скарги.

Керуючись ст. ст. 269, 270, 275, 276, 281-284 Господарського процесуального кодексу України, колегія суддів Східного апеляційного господарського суду

ПОСТАНОВИЛА

1.Апеляційну скаргу Акціонерного товариства Українська залізниця в особі регіональної філії Донецька залізниця на рішення господарського суду Донецької області від 20.05.2021 по справі № 905/577/21 - залишити без задоволення.

2.Рішення господарського суду Донецької області від 20.05.2021 по справі № 905/577/21 - залишити без змін.

Постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили з дня її прийняття. Порядок і строки оскарження передбачено ст. 286 - 289 Господарського процесуального кодексу України.

Повний текст постанови складено 17.08.21

Головуючий суддя О.І. Склярук

Суддя В.В. Россолов

Суддя О.В. Ільїн

Дата ухвалення рішення12.08.2021
Оприлюднено19.08.2021
Номер документу99034523
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —905/577/21

Судовий наказ від 13.09.2021

Господарське

Господарський суд Донецької області

Величко Наталія Вікторівна

Постанова від 12.08.2021

Господарське

Східний апеляційний господарський суд

Склярук Ольга Ігорівна

Ухвала від 15.07.2021

Господарське

Східний апеляційний господарський суд

Склярук Ольга Ігорівна

Ухвала від 22.06.2021

Господарське

Східний апеляційний господарський суд

Склярук Ольга Ігорівна

Рішення від 20.05.2021

Господарське

Господарський суд Донецької області

Величко Наталія Вікторівна

Рішення від 20.05.2021

Господарське

Господарський суд Донецької області

Величко Наталія Вікторівна

Ухвала від 06.05.2021

Господарське

Господарський суд Донецької області

Величко Наталія Вікторівна

Ухвала від 05.04.2021

Господарське

Господарський суд Донецької області

Величко Наталія Вікторівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні