Р І Ш Е Н Н Я
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
Справа№2- 1250-1/10
15 червня 2010 року Печерськи й районний суд міста Києва у с кладі:
головуючого - судді Литвинової І.В.
при секретарі - Лях Т.М.,
розглянувши у відкритому с удовому засіданні в м. Києві с праву за позовом ОСОБА_1 д о Управління пенсійного фонду України в Печерському районі м.Києва про визнання д ій протиправними та зобов”яз ання перерахувати та виплати ти недоотримані суми додатко вої пенсії,-
ВСТАНОВИВ:
ОСОБА_1 звернувся до с уду з позовом до Управління Пенсійного фонду України в Печерському районі м. Києва п ро визнання неправомірними д ій Управління Пенсійног о фонду України в в Печерсько му районі м. Києва, щодо нараху вання та виплати додаткової пенсії за шкоду заподіяну зд оров' ю як особі, котра постр аждала внаслідок Чорнобильс ької катастрофи з порушенням вимог Закону України «Про ст атус і соціальний захист гро мадян, які постраждали внасл ідок Чорнобильської катастр офи» за 2007-2010 р.р., стягнення дода ткової пенсії за шкоду, запод іяну здоров' ю, яка повинна с тановити 30% від мінімальної пе нсії за віком, встановленої ч .1 ст.28 Закону України «Про зага льнообов' язкове державне п енсійне страхування», з урах уванням встановленого закон одавством прожиткового міні муму для осіб, які втратили пр ацездатність та зобов”язанн я відповідача встановити дод аткову пенсію, відповідно до вимог ст.51 Закону України «Пр о статус і соціальний захист громадян, які постраждали вн аслідок Чорнобильської ката строфи».
В обґрунтування своїх вимо г позивач зазначив, що є " пост раждалим внаслідок Чорнобил ьської катастрофи 2 категорі ї " в розумінні Закону України «Про статус і соціальний зах ист громадян, які постраждал и внаслідок Чорнобильської к атастрофи» і має право на піл ьги, передбачені цим Законом . Разом з тим, розмір призначен ої позивачу, як потерпілому в наслідок аварії на ЧАЕС 2-ої ка тегорії, додаткової пенсії н е відповідає чинному законод авству України, чим порушує п рава позивача, які гарантова ні Законом України «Про стат ус і соціальний захист грома дян, які постраждали внаслід ок Чорнобильської катастроф и» та Конституцією Украї ни.
В судовому засіданні позив ач позовні вимоги підтримав , посилаючись на обставини, ви кладені у позові та просив йо го задовольнити.
Представник відповідача Управління Пенсійного фон ду України в Печерському рай оні м. Києва в судове засіданн я не з”явився, направив письм ові заперечення, в яких позов не визнав, зазначаючи, що Уп равління Пенсійного фонду України в м. Києві діяло в меж ах повноважень, наданих йому законами України та підзако нними нормативно-правовими а ктами.
Суд, вислухавши пояснення п озивача, дослідивши письмові докази по справі,вважає, що по зов підлягає задоволенню час тково з таких підстав.
Відповідно до ст. 46 Консти туції України громадяни ма ють право на соціальний захи ст, що включає право на забезп ечення їх у разі повної, частк ової або тимчасової втрати п рацездатності, втрати годува льника, безробіття з незалеж них від них обставин, а також у старості та в інших випадках , передбачених законом.
Відповідно до ст. 49 Закону Ук раїни «Про статус і соціальн ий захист громадян, які постр аждали внаслідок Чорнобильс ької катастрофи» пенсії особ ам, віднесеним до категорій 1, 2, 3, 4, встановлюються у вигляді: а) державної пенсії; б) додатк ової пенсії за шкоду, заподія ну здоров'ю, яка призначаєтьс я після виникнення права на д ержавну пенсію.
Судом встановлено, що ОСО БА_1 знаходиться на обліку в Управлінні Пенсійного ф онду України в Печерському р айоні м. Києва.
Позивач ОСОБА_1 є особою , постраждалою внаслідок ава рії на Чорнобильській АЕС (2 ка тегорії), та має право на піль ги і компенсації, встановлен і Законом України «Про стату с і соціальний захист громад ян, які постраждали внаслідо к Чорнобильської катастрофи » (а.с.8).
Згідно зі ст. 51 Закону Україн и «Про статус і соціальний за хист громадян, які постражда ли внаслідок Чорнобильської катастрофи» (в редакції Зако ну України від 06.06.1996 року) особа м, віднесеним до категорії 2, п ризначається щомісячна дода ткова пенсія за шкоду, заподі яну здоров'ю, у розмірах: 30 проц ентів мінімальної пенсії за віком.
Нарахування та виплата поз ивачу основної та додаткової пенсії відповідно до Закону України «Про статус і соціал ьний захист громадян, які пос траждали внаслідок Чорнобил ьської катастрофи» здійснює ться Управлінням Пенсій ного фонду України в Печерсь кому районі м. Києва.
На момент звернення позива ча до суду, нарахування та вип лата додаткової пенсії згід но вимог ст. 51 Закону України « Про статус і соціальний захи ст громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської ка тастрофи» (в редакції від 06.06.1996 року), у 2009 році в повному обсяз і відповідачами не здійснено .
Судом також встановлено, що 16.03.2010 року позивач звернувся до Управління Пенсійного ф онду України в Печерському р айоні м. Києва з проханням про ведення перерахунку та випла ти позивачу недоотриманих у 2007-2010р.р. коштів додаткової пенс ії розмір якої передбачено с т.51 Закону України «Про статус і соціальний захист громадя н, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи» (в редакції від 06.06.1996 року).
У відповідь на заяву ним бул о отримано лист Управління Пенсійного фонду України в м. Києва від 31.03.2010 року, в якому в ідповідач відмовив позивачу у проведенні перерахунку та виплаті додаткової пенсії в ідповідно до розміру встанов леного ст. 51 Закону України «П ро статус і соціальний захис т громадян, які постраждали в наслідок Чорнобильської кат астрофи» (в редакції від 06.06.1996 р оку).
Суд вважає такі дії Управ ління Пенсійного фонду Укр аїни в Печерському районі м. К иєва, неправомірними з огляд у на наступне.
Положення ст.ст. 48, 50, 51,54 Закону України «Про статус і соціал ьний захист громадян, які пос траждали внаслідок Чорнобил ьської катастрофи» (в редакц ії від 06.06.1996 року), були змінені п .28 розділу ІІ Закону України « Про Державний бюджет України на 2008 рік» від 28.12.2007 року, після чо го, на підставі Рішення Конст итуційного суду України №10-рп /2008 від 22.05.2008 року - положення п.28 розділу ІІ Закону України «П ро Державний бюджет України на 2008 рік» від 28.12.2007 року втратил и чинність як неконституційн і.
Тому, в даному випадку при в изначені розміру додатково ї пенсії, необхідно застосов увати розміри визначені в ст . 51 Закону України «Про статус і соціальний захист громадя н, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи» в редакції від 06.06.1996 року.
З пояснень позивача та і з заперечень Управління Пенсійного фонду України в П ечерському районі м. Києва ви пливає, що розрахунок та випл ата у 2009 році державної та дода ткової пенсії позивачу було здійснено відповідно до вимо г Постанови Кабінету Міністр ів України від 28 травня 2008 р. N 530 "Д еякі питання соціального зах исту окремих категорій грома дян", відповідно якої, встанов лено, що щомісячна додатков а пенсія за шкоду, заподіяну з доров'ю,особам, віднесеним до категорії 2 відповідно до За кону України "Про статус і с оціальний захист громадян, я кі постраждали внаслідок Чор нобильської катастрофи", вип лачується в розмірі 15 відсотк ів до прожиткового мінімуму, встановленого законом для о сіб, які втратили працездатн ість.
Законом України «Про ста тус і соціальний захист гром адян, які постраждали внаслі док Чорнобильської катастро фи» уповноважено Кабінет Мін істрів України приймати викл ючно роз'яснення порядку зас тосування Закону, а не визнач ати сам порядок. Під застосув анням суд розуміє механізм з дійснення передбачених дано ю статтею сум виплат. Таким чи ном, на Кабінет Міністрів Укр аїни ст. 62 Закону України «Про статус і соціальний захист г ромадян, які постраждали вна слідок Чорнобильської катас трофи» покладена функція роз 'яснення порядку застосуванн я цього закону, а не встановле ння нових розмірів державної та додаткової пенсії даній к атегорії осіб.
Статтею 8 Конституції України передбачено, що в Укр аїні визнається і діє принци п верховенства права. Конст итуція України має найвищу юридичну силу. Закони та інші нормативно-правові акти при ймаються на основі Констит уції України і повинні відп овідати їй. Норми Конституц ії України є нормами прямої дії. Звернення до суду для зах исту конституційних прав і с вобод людини і громадянина б езпосередньо на підставі К онституції України гарант ується.
Відповідно до частини 2 стат ті 19 Конституції України органи державної влади та ор гани місцевого самоврядува ння, їх посадові особи зобов'я зані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосі б, що передбачені Конституц ією та законами України.
Законом України «Про стату с і соціальний захист громад ян, які постраждали внаслідо к Чорнобильської катастрофи » Кабінет Міністрів України уповноважено виключно роз'яс нювати порядок застосування вищевказаного закону, а не ви значати конкретні суми випла т, відмінні від тих, які визнач ені чинним законодавством Ук раїни.
Встановивши невідповідніс ть положень нормативно-право вого акту Закону України, суд застосовує положення Закону України як нормативно-право вого акту, що в ієрархії норма тивно-правових актів має вищ у юридичну силу. При цьому, суд не застосовує підзаконний н ормативно-правовий акт, який не відповідає Закону Україн и.
Тому, виходячи з пріоритетн ості норм Закону України, суд приходить до висновку, що поч инаючи з 01.05.2007р., при визначенні розміру додаткової пенсії п озивачу, застосуванню підляг ають норми ст. 51 Закону Україн и «Про статус і соціальний за хист громадян, які постражда ли внаслідок Чорнобильської катастрофи» ( в редакції від 0 6.06.1996 року), а не положення Поста нови Кабінету Міністрів Укра їни від 28 травня 2008 р. N 530 "Деякі пи тання соціального захисту ок ремих категорій громадян".
Так, суд звертає увагу на те , що у Законі України «Про стат ус і соціальний захист грома дян, які постраждали внаслід ок Чорнобильської катастроф и» викладено основні положен ня щодо реалізації конституц ійного права громадян, які по страждали внаслідок Чорноби льської катастрофи, на охоро ну їх життя і здоров'я.
Пільги, компенсації, гарант ії є видом соціальної допомо ги і необхідною складовою ко нституційного права на доста тній життєвий рівень, таким ч ином звуження змісту та обся гу права, наданого Законом Ук раїни «Про статус і соціальн ий захист громадян, які постр аждали внаслідок Чорнобильс ької катастрофи» (в редакції від 06.06.1996 року), є безпідставним .
Враховуючи вищевикладене, суд вважає за необхідне зазн ачити, що реалізація особою п рава, яке пов'язане з отриманн ям бюджетних коштів і базуєт ься на нормах спеціальних но рмативно-правових актів наці онального законодавства, не може бути поставлена у залеж ність від бюджетних асигнува нь, тобто посилання органів д ержавної влади на відсутніст ь коштів як на причину невико нання своїх зобов'язань судо м до уваги не приймається. Так , наприклад, у справі «Кечко пр оти України» Європейський Су д з прав людини констатував, щ о не приймає аргумент Уряду щ одо бюджетних асигнувань, ос кільки органи державної влад и не можуть посилатись на від сутність коштів як на причин у невиконання своїх зобов'яз ань.
Враховуючи те, що позивач є особою, який постраждав внас лідок Чорнобильської катаст рофи, він наділений державою певним правовим статусом, як ий включає в себе й право на до даткові елементи соціальног о захисту, зокрема право на от римання відповідного розмір у пенсії.
Наділивши зазначеною соці альною гарантією осіб, які по страждали внаслідок Чорноби льської катастрофи, держава таким чином взяла на себе пуб лічне зобов'язання забезпечи ти належний матеріальний рів ень цих осіб.
Відповідно до частини 2 стат ті 3 Конституції України - права і свободи людини та їх г арантії визначають зміст і с прямованість діяльності дер жави. Держава відповідає пер ед людиною за свою діяльніст ь. Утвердження і забезпеченн я прав і свобод людини є голов ним обов'язком держави.
Зі ст. 51 Закону України «Про статус і соціальний захист г ромадян, які постраждали вна слідок Чорнобильської катас трофи» випливає, що під час ви значення розміру державної п енсії та щомісячної додатков ої пенсії за шкоду, заподіяну здоров' ю, за основу їх нарах ування береться мінімальна п енсія за віком.
Згідно чинного законодавс тва розмір мінімальної пенсі ї за віком визначається лише за правилами, передбаченими ч. 1 ст. 28 Закону України «Про за гальнообов' язкове державн е пенсійне страхування», інш ого нормативно-правового акт у, який би визначав цей розмір або встановлював інший розм ір, немає.
Відповідно до ч. 1 ст. 28 Закону України «Про загальнообов' язкове державне пенсійне стр ахування» мінімальний розмі р пенсій за віком встановлює ться у розмірі прожиткового мінімуму для осіб, які втрати ли працездатність, визначено го законом.
Таким чином, новий мінімаль ний розмір пенсії за віком за лежить від нового розміру пр ожиткового мінімуму.
Оскільки позивачеві слід в изначити пенсію, виходячи з м інімальної пенсії за віком, я ка встановлюється в розмірі прожиткового мінімуму для ос іб, які втратили працездатні сть, то в разі збільшення розм іру цього прожиткового мінім уму перерахунок пенсії позив ачеві повинен проводитись, в иходячи з нового розміру мін імальної пенсії за віком.
Визначення прожиткового м інімуму, закладення правово ї основи для його встановлен ня, затвердження та врахуван ня при реалізації державою к онституційної гарантії гром адян на достатній життєвий р івень дає Закон України «Про прожитковий мінімум» від 15 ли пня 1999 року № 966-14. Законом Україн и «Про державні соціальні ст андарти та державні соціальн і гарантії» від 5 жовтня 2000 року № 2017-ІІІ, згідно ст. 1 якого прож итковий мінімум використову ється для визначення, у тому ч ислі мінімального розміру пе нсії за віком, який відповідн о до статті 28 Закону України « Про загальнообов'язкове держ авне пенсійне страхування» в становлюється у розмірі прож иткового мінімуму для осіб, я кі втратили працездатність, визначеного законом.
Ч. 3 ст. 4 даного Закону передб ачено, що прожитковий мініму м на одну особу, а також окремо для тих, хто відноситься до основних соціальних і демог рафічних груп населення, щор оку затверджується Верховно ю Радою України в законі про Д ержавний бюджет України на в ідповідний рік. Прожитковий мінімум публікується в офіці йних виданнях загальнодержа вної сфери розповсюдження.
Таким чином, для позивача, о соби, постраждалої внаслідок Чорнобильської катастрофи 2 категорії, нижчий розмір дер жавної та додаткової пенсії повинен розраховуватися, вих одячи із розмірів прожитково го мінімуму.
Таким чином, суд дійшов висн овку, що викладені в позовній заяві доводи позивача в част ині позовних вимог про визна ння дій протиправними та зоб ов”язання провести перераху нок та виплату додаткової пе нсії є обґрунтованими та від повідно такими, що підлягают ь задоволенню.
Вимога про зобов”язання вс тановити додаткову пенсію, в ідповідно до вимог ст.51 Закону України «Про статус і соціал ьний захист громадян, які пос траждали внаслідок Чорнобил ьської катастрофи» задоволе нню не підлягає, виходячи з на ступного. Вказані вимоги сто суються визнання права та сп онукання відповідачів вчини ти певні дії з нарахування та виплати додаткової пенсії п озивачу у майбутньому, а за та ких обставин у суду на тепері шній час відсутній предмет р озгляду по справі, який би мож ливо було перевірити на пред мет відповідності вимогам ч. 1 ст. 3 ЦПК України.
Так, у відповідача на момент розгляду справи відсутні пі дстави для прийняття будь-як ого рішення, вчинення дії або бездіяльності стосовно пере рахування та виплати додатко вої пенсії позивачу у майбут ньому. Отже, захисту в судовом у порядку підлягають порушен і права, а не можливість їх пор ушення у подальшому. Крім то го, головна умова - настання пе вної дати для отримання прав а позивачем на чергову випла ту пенсії ще не наступила.
Керуючись ст.ст.10,11,60,61,212,213,215 ЦПК України, суд -
В И Р І Ш И В:
Позовну заяву ОСОБА_1 - задовольнити частково.
Визнати неправомірним и дії Управління пенсійн ого фонду України в Печерськ ому районі м.Києва, щодо нарах ування та виплати ОСОБА_1, як особі, яка постраждала вна слідок Чорнобильської катас трофи додаткової пенсії за ш коду заподіяну особі віднесе ної до 2 (другої) категорії, всу переч вимогам ст. 51 та ст. 54 Зако ну України «Про статус і соці альний захист громадян, які п остраждали внаслідок Чорноб ильської катастрофи» за пері од з 01.05.2007 року по 01.04.2010 року.
Зобов' язати Управлінн я пенсійного фонду України в Печерському районі м.Києва вчинити дії, спрямовані на пе рерахунок та забезпечення ви плати недоотриманої ОСОБА _1, як постраждалим внаслідо к Чорнобильської катастрофи , сум додаткової пенсії, як осо би віднесеної до 2 (другої) кат егорії у розмірі 30% від мініма льної пенсії за віком (встано вленої ч.1 ст. 28 Закону України « Про загальнообов' язкове де ржавне пенсійне страхування ») відповідно до вимог ст. 51 Зак ону України «Про статус і соц іальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорно бильської катастрофи» в пері од з 01.05.2007 року по 01.04.2010 року.
В задоволенні інших позовн их вимог - відмовити.
Стягнути з Управління п енсійного фонду України в Пе черському районі м.Києва на к ористь ОСОБА_1 витрати на інформаційно-технічне забез печення розгляду справи в ро змірі 120 грн.
Заяву про апеляційне оскар ження рішення суду першої ін станції може бути подано про тягом десяти днів з дня прого лошення рішення. Апеляційна скарга на рішення суду подає ться протягом двадцяти днів після подання заяви про апел яційне оскарження.
Суддя І.В.Литвинова
Суд | Печерський районний суд міста Києва |
Дата ухвалення рішення | 15.06.2010 |
Оприлюднено | 20.07.2010 |
Номер документу | 9904686 |
Судочинство | Цивільне |
Цивільне
Печерський районний суд міста Києва
Литвинова Ірина Валеріївна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні