Рішення
від 17.08.2021 по справі 580/3297/21
ЧЕРКАСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

17 серпня 2021 року справа № 580/3297/21

м. Черкаси

Черкаський окружний адміністративний суд у складі: головуючого судді - Тимошенко В.П., розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні) у приміщенні суду адміністративну справу за позовом Державної екологічної інспекції Центрального округу до товариства з обмеженою відповідальністю «М`ясопромторг» про застосування заходів реагування,

встановив:

25 травня 2021 року Державна екологічна інспекція Центрального округу звернулась до суду з адміністративним позовом до товариства з обмеженою відповідальністю «М`ясопромторг» , в якому просить - прийняти рішення щодо застосування заходів реагування до товариства з обмеженою відповідальністю «М`ясопромторг» (вул. Гагаріна, 24, м. Золотоноша), а саме тимчасово повністю (заборонити) зупинити діяльність виробництва до отримання дозволу на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря.

Позовні вимоги обґрунтовані тим, що відповідачем допускається провадження господарської діяльності, під час якої здійснюються викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря, за відсутності дозволу на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря, що є порушенням ст. ст. 10, 11 Закону України Про охорону атмосферного повітря ; п. 30 Переліку документів дозвільного характеру у сфері господарської діяльності, затвердженого Законом України Про Перелік документів дозвільного характеру у сфері господарської діяльності та допускається провадження господарської діяльності, що є порушенням ст. 51 Закону України Про охорону навколишнього природного середовища .

Ухвалою судді Черкаського окружного адміністративного суду від 18.06.2021 прийнято позовну заяву до розгляду, відкрито провадження в адміністративній справі, вирішено здійснити розгляд справи за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні).

Рекомендоване поштове відправлення із копією ухвали про прийняття позовної заяви до розгляду та відкриття спрощеного провадження в адміністративній справі направлено за адресою: 18031, м. Черкаси, вул. Університетська, 33, оф. 51.

Приписами Кодексу адміністративного судочинства України не врегульовано наслідки повернення рекомендованого поштового відправлення із копією ухвали про прийняття позовної заяви до розгляду та відкриття спрощеного позовного провадження в адміністративній справі.

При цьому, згідно з частиною 6 статті 7 Кодексу адміністративного судочинства України у разі відсутності закону, що регулює відповідні правовідносини, суд застосовує закон, що регулює подібні правовідносини (аналогія закону), а за відсутності такого закону суд виходить із конституційних принципів і загальних засад права (аналогія права).

З огляду на зазначені приписи суд застосовує частину 11 статті 126 Кодексу адміністративного судочинства України, відповідно до якої у разі повернення поштового відправлення із повісткою, яка не вручена адресату з незалежних від суду причин, вважається, що така повістка вручена належним чином.

Беручи до уваги, що відповідач не отримав копію ухвали про прийняття позовної заяви до розгляду та відкриття спрощеного позовного провадження в адміністративній справі від 18.06.2021 з незалежних від суду причин, вважається що копія ухвали отримана відповідачем належним чином.

Розгляд справи по суті відповідно до частини 3 статті 262 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України) розпочато через тридцять днів з дня відкриття провадження у справі.

Розглянувши подані документи і матеріали, оцінивши належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності, суд зазначає таке.

28.09.2020 Державного екологічного інспекцією Центрального округу (далі Держскоінспекція) видано наказ № 06-27/623 та направлення № 06-28/608 для проведення позапланової перевірки дотримання вимог природоохоронного законодавства у сфері охорони земельних ресурсів, водних ресурсів, атмосферного повітря та поводження з відходами Товариством з обмеженого відповідальністю М`ясопромторг (далі - відповідач, ТОВ М`ясопромторг ), на підставі звернення громадянина ОСОБА_1 та інших, згідно наданого Погодження Державної екологічної інспекції України від 17.09.2020 № 4.3/11821ІГ.

З 07.10.2020 по 16.10.2020 Держекоінспскцією проведено позапланову перевірку дотримання вимог природоохоронного законодавства у сфері охорони навколишнього природного середовища діяльності ТОВ М`ясопромторг , за результатами якої складено акт перевірки дотримання вимог природоохоронного законодавства від 07.10.2020 № 37/3/1/2020/ПЗ.

В ході позапланової перевірки з 07.10.2020 по 16.10.2020 встановлено, зокрема:

1) свердловини не обладнані приладами обліку води (лічильниками);

2) з 03.01.2020 - 02.07.2020 забір води з свердловин здійснювався без дозволу на спеціальне водокористування;

3) первинний поточний облік кількості, типу і складу відходів, що утворюються, збираються, перевозяться, зберігаються. обробляються, утилізуються;

4) не заключні договори на передачу відходів;

5) порушення вимог щодо поводження з відходами під час збирання, зберігання;

6) статистична звітність № 1 (Відходи) не подається;

7) допускається зберігання відходів у несанкціонованих місцях;

8) не здійснюється контроль за станом місць чи об`єктів розміщення власних відходів;

9) відсутні документи, що посвідчують право власності, користування земельною ділянкою;

10) викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами здійснюються без дозволу на викиди, що є порушенням частини п`ятої, шостої статті 11 Закону України Про охорону атмосферного повітря . Опис негативних наслідків, що настали в результаті порушення вимог законодавства (за наявності) - забруднення атмосферного повітря. Ризик настання негативних наслідків від провадження господарської діяльності (зазначається згідно з формою визначення ризиків настання негативних наслідків від провадження господарської діяльності) - здійснення викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря без відповідного дозволу.

З метою усунення порушень природоохоронного законодавства, виявлених під час позапланової перевірки дотримання природоохоронного законодавства, проведеної з 07.10.2020 по 16.10.2020 винесено припис від 21.10.2020 № 03.1-1І/30/2020 на їх усунення та встановлено терміни виконання, зокрема:

п. 6 - не допускати здійснення наднормативних викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря без дозволу. Термін: з 21.10.2020, постійно;

п. 7 - отримати дозвіл на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря. Термін: до 31.12.2020;

п. 8 - не порушувати вимоги щодо поводження з відходами під час їх збирання та зберігання. Термін: з дати отримання припису;

п. 13 - не допускати зберігання відходів у несанкціонованих місцях. Термін: здати отримання припису.

За результатами здійсненого заходу контролю, відповідно до ст. 20-2 Закону України Про охорону навколишнього природного середовища , Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності та Положення про Державну екологічну інспекцію Центрального округу, 28.10.2020 державним інспектором з охорони навколишнього природного середовища Центрального округу Ласун Ольгою Сергіївною складено протокол № 005216 про адміністративне правопорушення за ч.1 ст. 78 Кодексу України про адміністративні правопорушення. Постановою про накладення адміністративного стягнення від 30.10.2020 № 005216 на директора ТОВ М`ясопромторг ОСОБА_2 накладено штраф в сумі 136 грн.

Штраф порушником сплачено в добровільному порядку.

З метою перевірки виконання вимог припису від 20.10.2020 № 03.1-11/30/2020 на усунення виявлених порушень допущених ТОВ М`ясопромторг , 02.03.2021 Державною екологічного інспекцією Центрального округу видано наказ №06-27/134 та направлення № 06-28/128, якими встановлено проведення позапланової перевірки дотримання вимог природоохоронного законодавства у сфері охорони навколишнього природного середовища ТОВ М`ясопромторг .

Описом виявлених порушень вимог законодавства Акту від 10.03.2021 №12/3/1/2021/ПЗ встановлено не виконання пунктів 1-17 припису від 21.10.2020 №03.1-11/30/2020, що є порушенням вимог ст.68 Закону України Про охорону наша іишнього природного середовища , зокрема:

6) допускається здійснення без дозволу викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря, що є порушенням частини п`ятої, шостої статті 11 Закону України Про охорону атмосферного повітря . Опис негативних наслідків, що настали в результаті порушення вимог законодавства (за наявності) - забруднення атмосферного повітря. Ризик настання негативних наслідків від провадження господарської діяльності (зазначається згідно з формою визначення ризиків настання негативних наслідків від провадження господарської діяльності) - здійснення викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря без відповідного дозволу;

7) не отримано дозвіл на викиди забруднюючих речовий в атмосферне повітря стаціонарними джерелами, що є порушенням частини п`ятої, шостої статті 11 Закону України Про охорону атмосферного повітря . Опис негативних наслідків, що настали в результаті порушення вимог законодавства (за наявності) - забруднення атмосферного повітря. Ризик настання негативних наслідків від провадження господарської діяльності (зазначається згідно з формою визначення ризик в настання негативних наслідків від провадження господарської діяльності) - здійснення викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря без відповідного дозволу.

З мстою усунення порушень природоохоронного законодавства, виявлених під час позапланової перевірки дотримання природоохоронного законодавства, проведеної 10.03.2021, Держекоінспекцією винесено припис від 15.03.2021 № 03.1-11/08/2021 на їх усунення та встановлено терміни виконання, зокрема;

п. 6 - не допускати здійснення наднормативних викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря без дозволу. Термін: постійно;

п. 7 - отримати дозвіл на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря. Термін: до 15.06.2021.

За результатами здійсненого заходу контролю, відповідно до ст. 20-2 Закону України Про охорону навколишнього природного середовища . Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності та Положення про Державну екологічну інспекцію Центрального округу, 10.03.2021 старшим державним інспектором з охорони навколишнього природного середовища Центрального округу Бойком Віталієм Володимировичем складено протокол №003139 про адміністративне правопорушення за ст. 188-5 Кодексу України про адміністративні правопорушення. Постановою про накладення адміністративного стягнення від 11.03.2021 № 003139 на директора ТОВ М`яспроторг ОСОБА_2 накладено штраф в сумі 765 грн.

Оскільки відповідачем допускається провадження господарської діяльності, під час якої здійснюються викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря, за відсутності дозволу на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря, то позивач звернувся до суду з позовом.

Надаючи правову оцінку встановленим обставинам справи, суд зазначає, що ст. 1 Закону України від 05 квітня 2007 року «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» №877-V (далі - Закон №877) передбачає, що державний нагляд (контроль) - діяльність уповноважених законом центральних органів виконавчої влади, їх територіальних органів, державних колегіальних органів, органів виконавчої влади Автономної Республіки Крим, місцевих державних адміністрацій, органів місцевого самоврядування (далі - органи державного нагляду (контролю)) в межах повноважень, передбачених законом, щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства суб`єктами господарювання та забезпечення інтересів суспільства, зокрема належної якості продукції, робіт та послуг, допустимого рівня небезпеки для населення, навколишнього природного середовища.

Відповідно до ч. 1 ст. 8 Закону №877 орган державного нагляду (контролю) в межах повноважень, передбачених законом, під час здійснення державного нагляду (контролю) має право: вимагати від суб`єкта господарювання усунення виявлених порушень вимог законодавства; вимагати припинення дій, які перешкоджають здійсненню державного нагляду (контролю); відбирати зразки продукції, призначати експертизу, одержувати пояснення, довідки, документи, матеріали, відомості з питань, що виникають під час державного нагляду (контролю), у випадках та порядку, визначених законом; надавати (надсилати) суб`єктам господарювання обов`язкові для виконання приписи про усунення порушень і недоліків; застосовувати санкції до суб`єктів господарювання, їх посадових осіб та вживати інших заходів у межах та порядку, визначених законом.

Згідно ст. 5 Закону України «Про охорону навколишнього природного середовища» від 25.06.1991 №1264-ХІІ (далі - Закон №1264-ХІІ) державній охороні і регулюванню використання на території України підлягають: навколишнє природне середовище як сукупність природних і природно-соціальних умов та процесів, природні ресурси, як залучені в господарський обіг, так і невикористовувані в економіці в даний період (земля, надра, води, атмосферне повітря, ліс та інша рослинність, тваринний світ), ландшафти та інші природні комплекси.

Частиною 3 статті 16 Закону №1264-ХІІ державними органами управління в галузі охорони навколишнього природного середовища і використання природних ресурсів є центральний орган виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері охорони навколишнього природного середовища, центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони навколишнього природного середовища, обласні, Київська та Севастопольська міські державні адміністрації, а на території Автономної Республіки Крим - орган виконавчої влади Автономної Республіки Крим з питань охорони навколишнього природного середовища та інші державні органи, до компетенції яких законами України віднесено здійснення зазначених функцій.

Правові і організаційні основи та екологічні вимоги в галузі охорони атмосферного повітря визначає Закон України Про охорону атмосферного повітря (далі також - Закон).

Частиною 1 статті 8 Закону передбачено, що нормативи гранично допустимих рівнів впливу на атмосферне повітря встановлюються для кожного стаціонарного джерела по всіх створюваних ним видах фізичних і біологічних факторів.

Відповідно до положень статті 10 Закону, підприємства, установи, організації та громадяни - суб`єкти підприємницької діяльності, що здійснюють викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря та діяльність яких пов`язана з впливом фізичних та біологічних факторів на його стан, зобов`язані: здійснювати організаційно-господарські, технічні та інші заходи щодо забезпечення виконання вимог, передбачених стандартами та нормативами екологічної безпеки у галузі охорони атмосферного повітря, дозволами на викиди забруднюючих речовин тощо; вживати заходів щодо зменшення обсягів викидів забруднюючих речовин і зменшення впливу фізичних факторів; забезпечувати безперебійну ефективну роботу і підтримання у справному стані споруд, устаткування та апаратури для очищення викидів і зменшення рівнів впливу фізичних та біологічних факторів; здійснювати контроль за обсягом і складом забруднюючих речовин, що викидаються в атмосферне повітря, і рівнями фізичного впливу та вести їх постійний облік; заздалегідь розробляти спеціальні заходи щодо охорони атмосферного повітря на випадок виникнення надзвичайних ситуацій техногенного та природного характеру і вживати заходів для ліквідації причин, наслідків забруднення атмосферного повітря; забезпечувати здійснення інструментально-лабораторних вимірювань параметрів викидів забруднюючих речовин стаціонарних і пересувних джерел та ефективності роботи газоочисних установок; забезпечувати розроблення методик виконання вимірювань, що враховують специфічні умови викиду забруднюючих речовин; використовувати метрологічно атестовані методики виконання вимірювань і повірені засоби вимірювальної техніки для визначення параметрів газопилового потоку і концентрацій забруднюючих речовин в атмосферному повітрі та викидах стаціонарних і пересувних джерел; здійснювати контроль за проектуванням, будівництвом і експлуатацією споруд, устаткування та апаратури для очищення газопилового потоку від забруднюючих речовин і зниження впливу фізичних та біологічних факторів, оснащення їх засобами вимірювальної техніки, необхідними для постійного контролю за ефективністю очищення, дотриманням нормативів гранично допустимих викидів забруднюючих речовин і рівнів впливу фізичних та біологічних факторів та інших вимог законодавства в галузі охорони атмосферного повітря; своєчасно і в повному обсязі сплачувати екологічний податок.

Згідно ч. 2 статті 10 Закону, виконання заходів щодо охорони атмосферного повітря не повинно призводити до забруднення грунтів, вод та інших природних об`єктів.

Для забезпечення екологічної безпеки, створення сприятливого середовища життєдіяльності, запобігання шкідливому впливу атмосферного повітря на здоров`я людей та навколишнє природне середовище здійснюється регулювання викидів найбільш поширених і небезпечних забруднюючих речовин, перелік яких встановлюється Кабінетом Міністрів України (ч. 1 статті 11 Закону).

Відповідно до частин 5, 6 статті 11 Закону України Про охорону атмосферного повітря викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами можуть здійснюватись після отримання дозволу, виданого суб`єкту господарювання, об`єкт якого належить до другої або третьої групи, обласними, Київською, Севастопольською міськими адміністраціями, органом виконавчої влади Автономної Республіки Крим з питань охорони навколишнього природного середовища за погодженням з центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері санітарного та епідемічного благополуччя населення.

Викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами можуть здійснюватись на підставі дозволу, виданого суб`єкту господарювання, об`єкт якого належить до першої групи, центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони навколишнього природного середовища, за погодженням з центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері санітарного та епідемічного благополуччя населення.

Відповідно до статті 12 Закону України Про охорону атмосферного повітря господарська чи інші види діяльності, пов`язані із порушенням умов і вимог до викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря і рівнів впливу фізичних та біологічних факторів на його стан, передбачених дозволами, може бути обмежена, тимчасово заборонена, зупинена або припинена відповідно до законодавства.

Відповідно до частини 5 статті 4 Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності виробництво (виготовлення) або реалізація продукції, виконання робіт, надання послуг суб`єктами господарювання можуть бути зупинені повністю або частково виключно за рішенням суду.

Відповідно до частини 7 статті 7 Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності на підставі акта складеного за результатами здійснення заходу в ході якого виявлено порушення вимог законодавства, орган державного нагляду (контролю) за наявності підстав для повного або часткового зупинення виробництва (виготовлення) продукції, виконання робіт, надання послуг, звертається у порядку та строки, встановлені законом, з відповідним позовом до адміністративного суду.

Відповідно до статті 33 Закону, особи, винні у викидах забруднюючих речовин в атмосферне повітря без дозволу спеціально уповноважених на те органів виконавчої влади відповідно до закону несуть відповідальність згідно з законом.

Беручи до уваги наведене, враховуючи встановлені під час розгляду справи порушення відповідачем вимог законодавства в галузі охорони атмосферного повітря, що підтверджується належними та допустимими доказами, наявними в матеріалах справи, суд вважає необхідним застосувати заходи реагування у сфері державного нагляду (контролю) до відповідача, а саме: тимчасово повністю (заборонити) зупинити діяльність виробництва до отримання дозволу на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря.

При вирішенні даної справи, судом також враховано таке.

Нормами діючого КАС України не врегулювано питання розгляду позовних заяв про застосування у випадках, передбачених законом, заходів реагування щодо державного нагляду (контролю), дозвільної системи у сфері господарської діяльності, якщо вони можуть бути застосовані виключно за судовим рішенням.

У той же час, як було зазначено вище, положеннями ч. 7 статті 7 Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності передбачено, що на підставі акта, складеного за результатами здійснення заходу, в ході якого виявлено порушення вимог законодавства, орган державного нагляду (контролю) за наявності підстав для повного або часткового зупинення виробництва (виготовлення), реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг звертається у порядку та строки, встановлені законом, з відповідним позовом до адміністративного суду.

Відповідно до положень чч. 1 та 2 статті 72 КАС України, доказами в адміністративному судочинстві є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи. Ці дані встановлюються такими засобами: письмовими, речовими і електронними доказами; висновками експертів; показаннями свідків.

Згідно положень статті 90 КАС України, суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні. Жодні докази не мають для суду наперед встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності.

Частинами 1 статті 77 КАС України передбачено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

Отже, виходячи з меж заявлених позовних вимог, системного аналізу положень чинного законодавства України, матеріалів справи, суд приходить до висновку про те, що заявлені позовні вимоги підлягають задоволенню.

Судом встановлено та матеріалами справи підтверджено, що відповідачем не надано доказів на підтвердження усунення виявлених порушень, що в свою чергу свідчить про обґрунтованість вимог позивача.

Оскільки спір вирішено на користь суб`єкта владних повноважень, а також за відсутності витрат позивача владних повноважень, пов`язаних із залученням свідків та проведенням судових експертиз, судові витрати (судовий збір), відповідно до статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України, стягненню з відповідача не підлягають.

Керуючись ст.ст. 6, 9, 14, 77, 139, 241-246, 255, 295, 371 КАС України, суд

вирішив:

Адміністративний позов задовольнити повністю.

Застосувати заходи реагування до товариства з обмеженою відповідальністю М`ясопромторг за адресою вул. Гагаріна, 24, м. Золотоноша, Черкаська область, а саме тимчасово повністю (заборонити) зупинити діяльність виробництва до отримання дозволу на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, яка може бути подана до Шостого апеляційного адміністративного суду через Черкаський окружний адміністративний суд протягом тридцяти днів з дня підписання рішення.

Повний текст рішення складено 17.08.2021.

Суддя В.П. Тимошенко

Дата ухвалення рішення17.08.2021
Оприлюднено20.08.2021
Номер документу99059934
СудочинствоАдміністративне
Сутьзастосування заходів реагування

Судовий реєстр по справі —580/3297/21

Рішення від 17.08.2021

Адміністративне

Черкаський окружний адміністративний суд

В.П. Тимошенко

Ухвала від 18.06.2021

Адміністративне

Черкаський окружний адміністративний суд

В.П. Тимошенко

Ухвала від 31.05.2021

Адміністративне

Черкаський окружний адміністративний суд

В.П. Тимошенко

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні