Постанова
від 26.02.2010 по справі 2а-13821/09/0470
ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ц

справа № 2а-13821/09/0470

ПОСТАНОВА

Іменем України

26 лютого 2010 року м. Дніпропетровськ

Дніпропетровський окру жний адміністративний суд у складі:

головуючого судді - Юхно І.В.

при секретарі - Чупіній О.В.

за участю представника поз ивача - Гав рюшина Ю.І.

представників відп овідача - Рем ової О.М.,

Селіма Т.М.

розглянувши у відкритому судовому засіданні адмініст ративну справу

за позовом Дніпропетр овського обласного відділен ня Фонду соціального захисту інвалідів

до Товариства з обмежен ою відповідальністю Дніпрок нига

про стягнення адмініст ративно-господарських санкц ій та пені, -

ВСТАНОВИВ:

Дніпропетровське облас не відділення Фонду соціальн ого захисту інвалідів зверну лось з адміністративним позо вом до Дніпропетровського ок ружного адміністративного с уду з позовом до товариства з обмеженою відповідальністю Дніпрокнига про стягнення а дміністративно-господарськ их санкцій та пені.

В обґрунтування позовних вимог в позовній заяві предс тавником позивача було зазна чено, що відповідач не викона в норматив робочих місць для працевлаштування інвалідів , встановлений ч. 1 ст. 19 Закону У країни Про основи соціальної захищеності інвалідів в Укр аїні(№ 875-XII від 21.03.1991р., зі змінами т а доповненнями), внаслідок чо го до нього були застосовані адміністративно-господарсь кі санкції у розмірі 20726 грн. 88 к оп. Сума адміністративно-гос подарських санкції своєчасн о відповідачем не була сплач ена, у зв' язку з чим була нара хована пеня у сумі 1125 грн. 82 грн. Внаслідок несплати відповід ачем вищевказаним сум адміні стративно-господарських сан кцій та пені, у відповідача ут ворилась заборгованість у ро змірі 21852 грн. 70 коп., що в свою чер гу, завдає шкоди інтересам де ржави, не дозволяє в повній мі рі створити інвалідам необхі дні умови, які дають можливіс ть вести повноцінний спосіб життя.

Представник позивача в су довому засіданні позовні вим оги підтримав та просив їх за довольнити з підстав, виклад ених в адміністративному поз ові.

Представники відповідача в судовому засіданні проти п озову заперечили та просили відмовити в задоволенні позо вних вимог з огляду на те, що т овариство з обмеженою відпов ідальністю Дніпрокнигане зг одне з результатами перевірк и, проведеної позивачем. За ре зультатами перевірки складе ні Акти № 407, 408, 409 від 26.08.2009р., зазнач ені акти не підписані відпов ідачем. На підставі зазначен их актів Дніпропетровське об ласне відділення Фонду соціа льного захисту інвалідів змі нило звітність по кількості працюючих на підприємстві ін валідів шляхом зменшення на одну особу через виключення із штату інваліда ІІ групи, уч асника ВВВ ОСОБА_4, що потя гнуло за собою застосування до підприємства штрафних сан кцій по результатам роботи з а 2006р. у сумі 11936 грн., за 2008р. в сумі 2 0726.88 грн. Однак, ОСОБА_4 01.02.2002р. н а підставі її особистої заяв и була прийнята на роботу на п ідприємство на 0,5 ставки, вико нувала роботу на дому, отриму вала щомісячну заробітну пла ту, з якої проводились відрах ування податків і на підстав і її заяви була звільнена 06.01.2009р . З огляду на те, що зазначена о соба працювала на підприємст ві в період, за який позивачем були застосовані до відпові дача штрафні санкції за неви конання нормативу по працевл аштуванню інвалідів, відпові дач вважає, що санкції до ньог о були застосовані неправомі рно (а.с. 21).

Дослідивши матеріали спр ави, заслухавши пояснення ст орін, дослідивши подані до су ду докази, оцінивши їх за свої м внутрішнім переконанням, щ о ґрунтується на всебічному, повному та об' єктивному ро згляді у судовому процесі вс іх обставин справи, суд встан овив наступне.

Посадовою особою Дніпроп етровського обласного відді лення Фонду соціального захи сту інвалідів була проведена невиїзна перевірка стану ви конання ст. 19 та ст. 20 "Про основи соціальної захищеності інва лідів в Україні" товариством з обмеженою відповідальніст ю Дніпрокнига(а.с. 6). Перевірко ю було встановлено, що відпов ідачем в звіті про працевлаш тування інвалідів було невір но вказана середньооблікова кількість штатних працівник ів на підприємстві,яким відп овідно до чинного законодавс тва встановлена інвалідніст ь у зв' язку з тим, що інвалід ОСОБА_4 не зарахована до се редньооблікової кількості ш татних працівників підприєм ства на підставі вимоги прок уратури Самарського району м . Дніпропетровська № 2214 від 28.07.2009 р., а тому відповідачем у 2008р. не виконано норматив робочих м ісць для працевлаштування ін валідів, внаслідок чого підп риємством не були самостійно нараховані адміністративно -господарські санкції (а.с. 6), що і стало підставою для зверне ння позивача з позовом до суд у.

Відповідно до Положення п ро Фонд соціального захисту інвалідів затвердженого Пос тановою КМУ від 26 вересня 2002 ро ку № 1434, із внесеними змінами ві д 15.11.2006р. №1602 Фонд соціального за хисту інвалідів є урядовим о рганом державного управлінн я, який діє у складі Міністерс тва праці та соціальної полі тики України та підпорядкову ється йому.

Основним завданням Фонду с оціального захисту інваліді в є контроль за виконанням пі дприємствами, установами, ор ганізаціями, у тому числі під приємствами і організаціями громадських організацій інв алідів, фізичними особами, як і використовують найману пра цю, нормативу робочих місць д ля працевлаштування інвалід ів, установленого Законом Ук раїни "Про основи соціальної захищеності інвалідів в Укр аїні" № 875-ХІІ від 21.03.1991р. Фонд соці ального захисту інвалідів ма є право проводити перевірку підприємств щодо реєстрації , подання ними звітів про зайн ятість і працевлаштування ін валідів, виконання нормативу робочих місць для працевлаш тування інвалідів та сплати адміністративно-господарсь ких санкцій і пені, цільового використання наданих Фондом коштів. Суми адміністративн о-господарських санкцій вико ристовуються на фінансуванн я заходів щодо соціальної, тр удової, фізкультурно-спортив ної та професійної реабіліта ції інвалідів.

Відповідно до ч. 2 ст. 17 Закон у України Про основи соціаль ної захищеності інвалідів в Україні підприємства, устано ви і організації за рахунок к оштів Фонду соціального захи сту інвалідів або за рішення м місцевої ради за рахунок вл асних коштів, у разі необхідн ості, створюють спеціальні р обочі місця для працевлаштув ання інвалідів, здійснюючи д ля цього адаптацію основного і додаткового обладнання, те хнічного оснащення і пристос ування тощо з урахуванням об межених можливостей інвалід а.

Частинами 1 та 3 ст. 18 Закону Ук раїни № 875-ХІІ визначено, що заб езпечення прав інвалідів на працевлаштування та оплачув ану роботу, в тому числі з умов ою про виконання роботи вдом а, здійснюється шляхом їх без посереднього звернення до пі дприємств, установ, організа цій чи до державної служби за йнятості.

Підприємства, установи, орг анізації, фізичні особи, які в икористовують найману працю , зобов'язані

- виділяти та створюва ти робочі місця для працевла штування інвалідів, у тому чи слі спеціальні робочі місця, створювати для них умови пра ці з урахуванням індивідуаль них програм реабілітації,

- забезпечувати інші с оціально-економічні гаранті ї, передбачені чинним законо давством,

- надавати державній служ бі зайнятості інформацію, не обхідну для організації прац евлаштування інвалідів,

- звітувати Фонду соц іального захисту інвалідів п ро зайнятість та працевлашту вання інвалідів у порядку, вс тановленому Кабінетом Мініс трів України.

Тобто відповідальність за працевлаштування інвалід ів несуть у рівній мірі як орг ани державної служби зайнято сті, так і підприємства, устан ови, організації, фізичні осо би, які використовують найма ну працю.

Відповідно до постанови К абінету Міністрів України ві д 27.12.2006 № 1836 Про реалізацію статт і 181 Закону України Про основи соціальної захищеності інва лідів в Україніпотреба у ств оренні інваліду, зареєстрова ному в державній службі зайн ятості як безробітний, спеці ального робочого місця або д ілянки виробничої площі та в имоги до них встановлюються індивідуальною програмою ре абілітації.

Згідно з ст. 19 Закону Украї ни Про основи соціальної зах ищеності інвалідів в Україні для підприємств, установ, орг анізацій, у тому числі підпри ємств, і організацій громадс ьких організацій інвалідів, фізичних осіб, які використо вують найману працю, встанов люється норматив робочих міс ць для працевлаштування інва лідів у розмірі “чотирьох” в ідсотків середньооблікової чисельності штатних працівн иків облікового складу за рі к, а якщо працює від 8 до 25 осіб, - у кількості одного робочого місця.

Відповідно до ст. 20 Закону Ук раїни "Про основи соціальної захищеності інвалідів в Укр аїні" підприємства, установи , організації, у тому числі під приємства, організації грома дських організацій інваліді в, фізичні особи, які використ овують найману працю, де сере дньооблікова чисельність пр ацюючих інвалідів менша, ніж установлено нормативом, пер едбаченим статтею 19 цього зак ону, щороку сплачують відпов ідним відділенням Фонду соці ального захисту інвалідів ад міністративно-господарські санкції, сума яких визначаєт ься в розмірі середньої річн ої заробітної плати на відпо відному підприємстві, устано ві, організації, які використ овують найману працю, за кожн е робоче місце, призначене дл я працевлаштування інваліда і не зайняте інвалідом.

Порядок подання підприємс твами, установами, організац іями та фізичними особами, що використовують найману прац ю, звітів про зайнятість і пра цевлаштування інвалідів та і нформації, необхідної для ор ганізації їх працевлаштуван ня, затверджений постановою Кабінету Міністрів України в ід 31 січня 2007 р. N 70, визначає проце дуру подання підприємствами , установами, організаціями, у тому числі підприємствами, о рганізаціями громадських ор ганізацій інвалідів, фізични ми особами, що використовуют ь найману працю, в яких за осно вним місцем роботи працює ві сім і більше осіб, звітів про з айнятість і працевлаштуванн я інвалідів відділенням Фонд у соціального захисту інвалі дів та інформації про наявні сть вільних робочих місць (ва кантних посад) для працевлаш тування інвалідів - центру за йнятості. Частина 1 пункту 2 По рядку встановлює, що звіт про зайнятість і працевлаштуван ня інвалідів роботодавці под ають (надсилають рекомендова ним листом) щороку до 1 березня відділенням Фонду, в яких вон и зареєстровані, за формою, за твердженою Мінпраці за погод женням з Держкомстатом .

Відповідно до ч. 4 ст. 20 Закону України № 875-ХІІ та п. 3.7. Інструк ції щодо заповнення форми № 10- ПІ (річна) "Звіт про зайнятість і працевлаштування інваліді в", відповідач мав би розрахув ати та у рядку 06 - відобразити с уму коштів адміністративно-г осподарських санкцій, яку по винен сплатити самостійно в строк до 15 квітня року, наступ ного за роком, в якому відбуло ся порушення нормативу, вста новленого ч. 1 ст. 19 Закону Украї ни № 875-ХІІ.

На виконання наведених вим ог, відповідачем було подано до Дніпропетровського облас ного відділення Фонду соціал ьного захисту інвалідів Звіт про зайнятість і працевлашт ування інвалідів за 2008 рік за ф ормою 10-ПІ, затвердженою Наказ ом Міністерства праці та соц іальної політики України № 42 в ід 10.02.2007р. В даному звіті чітко з азначено, що на підприємстві в 2008 році середньооблікова кі лькість штатних працівників становила 83 осіб, середньообл ікова кількість штатних прац івників, яким відповідно до ч инного законодавства встано влена інвалідність - 4 осіб, к ількість інвалідів - штатних працівників, які повинні пра цювати на робочих місцях, ств орених відповідно до вимог с татті 19 Закону України "Про ос нови соціальної захищеності інвалідів в Україні" - 3 особи, ф онд оплати праці штатних пра цівників становив 1927,6 тис. грн. , середньорічна заробітна пл ата штатного працівника стан овила 23240,9 грн. (а.с. 4).

Відповідно до Акту невиїзн ої перевірки стану виконання ст. 19 та ст. 20 "Про основи соціаль ної захищеності інвалідів в Україні" товариством з обмеж еною відповідальністю Дніпр окнигавідповідач в звіті про працевлаштування інвалідів невірно вказав середньооблі кову кількість штатних праці вників на підприємстві, яким відповідно до чинного закон одавства встановлена інвалі дність у зв' язку з тим, що інв алід ОСОБА_4 не зарахована до середньооблікової кілько сті штатних працівників підп риємства на підставі вимоги прокуратури Самарського рай ону м. Дніпропетровська № 2214 ві д 28.07.2009р., а тому відповідачем у 20 08р. не виконано норматив робоч их місць для працевлаштуванн я інвалідів, внаслідок чого п ідприємством не були самості йно нараховані адміністрати вно-господарські санкції (а.с . 6).

Постановою Самарського р айонного суду м. Дніпропетро вська від 01.12.2009р. голову правлін ня товариства з обмеженою ві дповідальністю Дніпрокнига ОСОБА_6 було визнано винно ю у вчиненні злочину, відпові дальність за яке передбачена ч. 1 ст. 376 КК України, а саме: ОС ОБА_6 зі службової недбалос ті завірила своїм підписом в ід імені керівника підприємс тва звіти за формою № 10-ПІ про з айнятість та працевлаштуван ня інвалідів на підприємстві ВАТ Дніпрокнигаза 2006р. та ТОВ Д ніпрокнигаза 2008р., надані до Дн іпропетровського обласного відділення Фонду соціальног о захисту інвалідів, в яких мі стяться недостовірні відомо сті про кількість працюючих на зазначених підприємствах інвалідів, а саме: зазначена в переліку працюючих інвалід ОСОБА_4, яка фактично трудо ву діяльність на підприємств і не здійснювала (а.с. 73). Зазнач ене рішення не оскаржувалось та набрало законної сили.

Відповідно до ч. 4 ст. 72 КАС Ук раїни вирок суду в криміналь ній справі або постанова суд у у справі про адміністратив ний проступок, які набрали за конної сили, є обов'язковими д ля адміністративного суду, щ о розглядає справу про право ві наслідки дій чи бездіяльн ості особи, щодо якої ухвален ий вирок або постанова суду, л ише в питаннях, чи мало місце д іяння та чи вчинене воно цією особою.

З огляду на це суд вважає, що факти про внесення недостов ірних відомостей про кількіс ть працюючих на ТОВ Дніпрокн игаінвалідів, встановлені по становою Самарського районн ого суду м. Дніпропетровська від 01.12.2009р. не потребують доказ ування.

Частина 3 пункту 2 Порядку з азначає, що інформацію про на явність вільних робочих місц ь (вакантних посад) для працев лаштування інвалідів робото давці подають центру зайнято сті за місцем їх реєстрації я к платників страхових внескі в на загальнообов'язкове дер жавне соціальне страхування на випадок безробіття за фор мою, затвердженою Мінпраці з а погодженням з Держкомстато м. Відповідно до Інструкції щ одо заповнення форми звітнос ті № 3-ПН "Звіт про наявність ва кансій", затвердженої наказо м Міністерства праці та соці альної політики України від 19 грудня 2005 р. N 420, товариство з об меженою відповідальністю Дн іпрокниганадавало до органі в служби зайнятості інформац ію про кількість створених р обочих місць для працевлашту вання інвалідів, на які можли ве працевлаштування інвалід ів протягом 2008р. не постійно, зо крема, подавало звіти лише за 08.01.2008р, 04.04.2008р., 16.04.2008р., 24.04.2008р., 24.10.2008р., що пі дтверджується листом Бабушк інського районного центру за йнятості № 2373 від 19.10.2009р. (а.с.7), одна к, у зазначеному листі зазнач ено, що підприємство протяго м 2008р. не заявляло потребу в пра цівниках-інвалідах.

Відповідно до ч. 1 ст. 216 Господ арського кодексу України (на далі - ГК України) учасники гос подарських відносин несуть г осподарсько-правову відпові дальність за правопорушення у сфері господарювання шлях ом застосування до правопору шників господарських санкці й на підставах і в порядку, пер едбачених цим Кодексом, інши ми законами та договором.

Згідно з ч. 1 ст. 218 ГК України п ідставою господарсько-право вої відповідальності учасни ка господарських відносин є вчинене ним правопорушення у сфері господарювання.

Учасник господарських від носин відповідає за невикона ння або неналежне виконання господарського зобов'язання чи порушення правил здійсне ння господарської діяльност і, якщо не доведе, що ним вжито усіх залежних від нього захо дів для недопущення господар ського правопорушення (ч. 2 ст. 218 ГК України).

У ГК України відсутнє визна чення поняття “правопорушен ня”. Але застосовуючи аналог ію закон ми можемо звернутис ь до ч. 1 ст. 614 Цивільного кодекс у України (надалі - ЦК України) , яка встановлює, що особа, яка порушила зобов'язання, несе в ідповідальність за наявност і її вини (умислу або необереж ності), якщо інше не встановле но договором або законом. Осо ба є невинуватою, якщо вона до веде, що вжила всіх залежних в ід неї заходів щодо належног о виконання зобов'язання.

Як вбачається з вище наведе них норм чинного законодавст ва Відповідач несе господарс ько-правову відповідальніст ь у вигляді застосування до о станнього адміністративно-г осподарських санкцій, саме з а вчинення правопорушення у сфері господарювання, а неві д'ємним елементом останнього є наявність вини. Вказані вищ е докази такі як Звіт про зайн ятість і працевлаштування ін валідів за 2008 рік за формою 10-ПІ , листом Бабушкінського райо нного центру зайнятості № 2373 в ід 19.10.2009р. та не вчинення відпов ідачем інших додаткових дій для працевлаштування інвалі дів свідчать про те, що Відпов ідач вчинив правопорушення у сфері господарювання, тобто порушив правила здійснення господарської діяльності в с фері соціального захисту пра в та законних інтересів інва лідів, оскільки наявна вина у тому, що на підприємстві у 2008 р ік не було повністю виконано норматив по працевлаштуванн ю інвалідів .

А відтак суд вважає, що на п ідставі вищевикладеного мож на зробити висновок, що товар иством з обмеженою відповіда льністю Дніпрокнигане було в жито усіх залежних від нього заходів для організації і за безпечення працевлаштуванн я інвалідів відповідно до вс тановленого нормативу та не було повністю виконано вимог и ч. 3 ст. 18, ч. 1 та ч. 2 ст. 19 Закону № 875-Х ІІ. Позивач відповідно до ч. 1 с т. 71 КАСУ довів ті обставини, на яких ґрунтуються його вимог и, тому вимога останнього про зобов'язання Відповідача за невиконання нормативу робоч их місць для працевлаштуванн я інвалідів здійснити розрах унок та сплатити адміністрат ивно-господарські санкції в розмірі середньої річної зар обітної плати працівника у 2008 році та пеню за порушення тер міну сплати вказаних санкцій на користь Дніпропетровсько го обласного відділення Фонд у соціального захисту інвалі дів є обґрунтованою та підля гає задоволенню.

Керуючись ст.ст. 94, 122, 128, 162, 163, 167 К АС України суд, -

ПО СТАНОВИВ:

Адміністративний позов Дніпропетровського обласно го відділення Фонду соціальн ого захисту інвалідів до Тов ариства з обмеженою відповід альністю Дніпрокнигапро стя гнення заборгованості зі спл ати адміністративно-господа рських санкцій та пені - задов ольнити.

Стягнути з Товариства з обм еженою відповідальністю Дні прокнига(ЄДРПОУ 35339016, МФО 305675, р/р 2 600400015417, Укрексімбанк) на користь Дніпропетровського обласно го відділення Фонду соціальн ого захисту інвалідів (р/р 3121123070 0024, МФО 305012, ЄДРПОУ 25005978, ГУДКУ у Дні пропетровській області) адмі ністративно-господарські са нкції у сумі 20726 (двадцять тисяч сімсот двадцять шість) грн. 88 к оп. та пеню у розмірі 1125 (одна ти сяча сто двадцять п' ять) грн . 82 коп.

Постанова суду може бути оскаржена до Дніпропетровсь кого апеляційного адміністр ативного суду шляхом подачі заяви про апеляційне оскарже ння через Дніпропетровський окружний адміністративний с уд протягом десяти днів з дня складання постанови у повно му обсязі, а апеляційна скарг а на постанову суду подаєтьс я протягом двадцяти днів піс ля подання заяви про апеляці йне оскарження. Якщо постано ву було постановлено без вик лику особи, яка її оскаржує, то строк подання заяви про апел яційне оскарження обчислюєт ься з дня отримання нею копії постанови.

Постанова суду набирає зак онної сили після закінчення строку подання заяви про апе ляційне оскарження, якщо так у заяву не було подано. Якщо бу ло подано заяву про апеляцій не оскарження, але апеляційн а скарга не була подана у стро к, постанова суду набирає зак онної сили після закінчення цього строку.

Повний текст постанови ск ладений 26.02.2010 року.

Суддя І. В. Юхно

СудДніпропетровський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення26.02.2010
Оприлюднено01.09.2010
Номер документу9907993
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —2а-13821/09/0470

Постанова від 26.02.2010

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Юхно І.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні