Рішення
від 19.08.2021 по справі 581/329/21
ЛИПОВОДОЛИНСЬКИЙ РАЙОННИЙ СУД СУМСЬКОЇ ОБЛАСТІ

Справа № 581/329/21

Провадження № 2/581/147/21

Р І Ш Е Н Н Я

і м е н е м У к р а ї н и

19 серпня 2021 року сел. Липова Долина

Липоводолинський районний суд Сумської області в складі: головуючого - судді Бутенка Д.В., за участю секретаря судового засідання - Бочкун Л.І., за участі представника позивача ОСОБА_1 , представника співвідповідача Плевако В.В., розглянувши в порядку спрощеного позовного провадження у відкритому судовому засіданні цивільну справу за позовом ОСОБА_1 в інтересах ОСОБА_2 до Синівської сільської ради, Головного управління Держгеокадастру у Сумській області про скасування державної реєстрації земельних ділянок,

в с т а н о в и в :

Сутність заявленої до суду вимоги

У червні 2021 року представник позивача ОСОБА_1 звернулася до суду в інтересах ОСОБА_2 із зазначеним позовом, який мотивувала тим, що ОСОБА_2 є рідною донькою померлої ІНФОРМАЦІЯ_1 ОСОБА_3 . Під час збирання документів для продажу спадкового майна 26 грудня 2019 року виявилося, що рішенням Липоводолинського районного суду Сумської області від 02 липня 2010 року задоволено заяву прокурора, який діяв в інтересах держави в особі Синівської сільської ради Липоводолинського району Сумської області, та визнано відмерлою спадщину, яка відкрилася після смерті ОСОБА_3 у вигляді земельної ділянки розміром 3,10 га, яка належала померлій на підставі Державного акту на право приватної власності на землю серії IV-CM № 017600, передано дану земельну ділянку у власність територіальної громади с. Синівка Липоводолинського району Сумської області. Синівською сільською радою Липоводолинського району Сумської області на дану земельну ділянку виготовлено технічну документацію з присвоєнням нових кадастрових номерів: 5923286800:01:002:0363 (площа 2,4368 га), 5923286800:01:003:0347 (площа 0,1261 га), 5923286800:01:002:0364 (площа 0,5383 га) та внесені відомості до ДРРП на нерухоме майно в 2014 році. У свою чергу її довірительниця ОСОБА_2 ще у 2004 році отримала свідоцтво про право на спадщину на дану земельну ділянку, як спадкоємець за заповітом, виготовила на неї державний акт та передала земельну ділянку (пай) в оренду. Дізнавшись про порушення прав ОСОБА_2 , а саме порушення прав на управління та розпорядження спадковим майном, як представник останньої, звернулася до Сумського апеляційного суду з апеляційною скаргою на вищевказане судове рішення від 02 липня 2010 року. Постановою Сумського апеляційного суду апеляційну скаргу задоволено, скасовано рішення Липоводолинського районного суду Сумської області від 02 липня 2010 року, відмовлено у задоволенні заяви прокурора в інтересах Синівської сільської ради про визнання спадщини відмерлою. Рішенням місцевого суду від 02 грудня 2020 року скасовано рішення державного реєстратора про реєстрацію прав власності на земельні ділянки з кадастровими номерами: 5923286800:01:002:0363, 5923286800:01:003:0347, 5923286800:01:002:0364. На підставі даного рішення суду Державним реєстратором скасовано право власності на вищезазначені земельні ділянки. Проте приватним нотаріусом при перевірці документів після перегляду публічної кадастрової карти виявлено, що державна реєстрація земельних ділянок, право власності на які були скасовані Державним реєстратором на підставі судового рішення від 02 грудня 2020 року, не скасовані та не видалені з Державного земельного кадастру, а також накладаються на земельні ділянки, які належать на праві власності ОСОБА_2 і тому вона не може вільно розпоряджатися ними. На своє звернення до відділу Держгеокадастру у Липоводолинському районі отримала відповідь, що земельні ділянки з кадастровими номерами 5923286800:01:002:0068, 5923286800:01:002:0043, 5923286800:01:003:0151, що перебувають у власності ОСОБА_2 , перенесені на їх істинне просторове положення, однак скасувати державну реєстрацію земельних ділянок із кадастровими номерами 5923286800:01:002:0363, 5923286800:01:003:0347, 5923286800:01:002:0364 та видалити їх з Публічної кадастрової карти України без рішення суду неможливо. Просила суд скасування державної реєстрації земельних ділянок із кадастровими номерами: 5923286800:01:002:0363 (площа 2,4368 га), 5923286800:01:003:0347 (площа 0,1261 га), 5923286800:01:002:0364 (площа 0,5383 га), які розташовані на території Синівської сільської ради, видаливши їх з Державного земельного кадастру шляхом перенесення даних земельних ділянок до архівного шару в зв`язку з відсутністю на дані земельні ділянки правовстановлюючих документів та припинити всі речові права, їх обтяження, зареєстровані щодо земельних ділянок з кадастровими номерами 5923286800:01:002:0363, 5923286800:01:003:0347, 5923286800:01:002:0364.

Позиція позивача, відповідача, третьої особи по даній справі

Представник позивача ОСОБА_1 підтримала заявлений позов з вищевказаних підстав, додатково суду пояснила про те, що після скасування в апеляційному порядку рішення місцевого суду про визнання земельної ділянки загальною площею 3,10 га відмерлою спадщиною та в судовому порядку державної реєстрації права власності Синівської сільської ради на цю нерухомість, з`ясувалося внесення та перебування цієї земельної ділянки (вона складається з трьох масивів) з 2014 року у Державному земельному кадастрі та вона накладаються на земельну ділянку позивача, технічна документація на які була розроблена раніше у вересні 2004 року, на даний час місцевий підрозділ ГУ Держгеокадастру у Сумській області виніс на просторове положення розроблені земельні ділянки у 2004 році, а видалити земельні ділянки з ДЗК, документація на які була розроблена у 2014 році Центром ДЗК за заявою Синівської сільської ради, без рішення суду неможливо. Позов заявлений саме до Синівської сільської ради, так як ця рада використовує цю земельну ділянку, передаючи її в оренду протягом декількох років, до ГУ Держгеокадастру у Сумській області - цей орган, як юридична особа, є повноважним через державного земельного реєстратора скасовувати державну реєстрацію земельної ділянки в ДЗК. Інформація про те, хто з державних реєстраторів проводив державну реєстрацію зазначеної земельної ділянки в ДЗК у неї відсутня, проте, ймовірно, те, що у 2004 році (на час первинного внесення земельної ділянки до ДЗК за заявою власниці за її життя) це були земельно-кадастрові реєстратори Липоводолинського відділу Центр ДЗК .

Представник відповідача Синівської сільської ради Тихоненко О.І. в судове засідання не з`явився, про час та місце розгляду справи завчасно та належним чином повідомлений, подав заяву про відсутність заперечень щодо скасування державної реєстрації земельних ділянок та проведення судового засідання без участі представника ради.

Представник відповідача Головного управління Держгеокадастру у Сумській області Плевако В.В. в судовому засіданні заперечуючи проти задоволення заявленого позову, зазначав про те, що ГУ Держгеокадастру у Сумській області є неналежним відповідачем у даній справі, так як управління на даний час не має повноважень скасовувати державну реєстрацію цієї земельної ділянки, такі повноваження мають лише державні реєстратори, які включені до штату управління, але в частині проведення реєстраційних дій вони є самостійними. Звернув увагу суду на наявність на Публічній кадастрові карті за різними кадастровими номерами шести земельних ділянок (в масиві по три земельні ділянки) однаковими площами, проте на підставі розробленої за різними роками земельної кадастрової документації, а ОСОБА_4 та ОСОБА_5 на даний час статусу державних кадастрових реєстраторів не мають.

Процесуальні дії суду у даній справі

Ухвалою Липоводолинського районного суду Сумської області від 14 червня 2021 року у даній справі відкрито провадження, призначено підготовче судове засідання на 06 липня 2021 року о 13 год. 30 хв. з викликом сторін. 06 липня 2021 року протокольною ухвалою розгляд справи відкладений до 03 серпня 2021 року у зв`язку з неявкою сторін по справі. 03 серпня 2021 року у судовому засіданні оголошена перерва до 19 серпня 2021 року. 19 серпня 2021 року спір вирішено по суті.

Установлені судом фактичні обставини даної справи

Згідно з фотокопією паспорта та свідоцтва про народження ОСОБА_6 народилася ІНФОРМАЦІЯ_2 у с. Синівка Лебединського району Сумської області, батьками зазначені: батько - ОСОБА_7 , мати - ОСОБА_8 (а.с.5-7).

11 березня 1967 року ОСОБА_6 зареєструвала шлюб із ОСОБА_10 , після реєстрації шлюбу дружина обрала прізвище чоловіка - ОСОБА_11 (а.с.8).

Із фотокопії свідоцтва про право на спадщину за заповітом від 26 лютого 2004 року, виданого державним нотаріусом Липоводолинської районної державної нотаріального контори Чорним В.В. спадкоємцю за заповітом ОСОБА_2 вбачається те, що ОСОБА_2 отримала в якості спадщини, яка відкрилася після смерті матері ОСОБА_3 наступне майно, а саме: цілий житловий дерев`яний будинок житловою площею 18,7 кв.м. з господарськими будівлями у АДРЕСА_1 та земельні ділянки площею 3,10 га (рілля - 2,44 га, кормові угіддя - 0,66 га, які розташовані на території Синівської сільської ради Липоводолинського району Сумської області, цільове призначення - для ведення товарного сільськогосподарського виробництва (а.с.9).

Із фотокопії Державного акту на право власності на земельну ділянку від 14 вересня 2004 року серії СМ № 075862 вбачається те, що ОСОБА_2 на підставі свідоцтва про право на спадщину за заповітом від 26 лютого 2004 року № 193 є власником земельної ділянки площею 3,1012 га з цільовим призначенням - для ведення товарного сільськогосподарського виробництва та розташована на території Синівської сільської ради Липоводолинського району Сумської області, земельна ділянка складається з трьох окремих земельних ділянок площами: 2,4368 га (кадастровий номер: 5923286800:01:002:0068), 0,5383 га (кадастровий номер: 5923286800:01:002:0043), 0,1261 га (кадастровий номер: 5923286800:01:003:0151) (а.с. 10).

Рішенням Сумського апеляційного суду від 08 липня 2020 року апеляційну скаргу ОСОБА_1 задоволено, скасовано рішення Липоводолинського районного суду Сумської області від 02 липня 2010 року, відмовлено у задоволенні заяви прокурора Липоводолинського відділу Роменської місцевої прокуратури в інтересах Синівської сільської ради про визнання спадщини відмерлою (а.с.11-12).

Рішенням Липоводолинського районного суду Сумської області від 02 грудня 2020 року позов ОСОБА_2 задоволено, скасовано рішення державного реєстратора реєстраційної служби Липоводолинського управління юстиції Сумської області Демиденка М.В. від 25 березня 2014 року про державну реєстрацію прав власності на земельні ділянки з кадастровими номерами: 5923286800:01:002:0363 (площа 2,4368 га), 5923286800:01:003:0347 (площа 0,1261 га), 5923286800:01:002:0364 (площа 0,5383 га) за Синівською сільською радою Липоводолинського району Сумської області (а.с.13-14).

Із фотокопій витягів з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності № 247022563, 246993826, 246970298 від 04 березня 2021 року вбачається те, що на об`єкти нерухомого майна за реєстраційними номерами 362231359232, 362189959232, 345081959232, а саме на земельні ділянки з кадастровими номерами: 5923286800:01:002:0363 (площе 2,4368 га), 5923286800:01:003:0347 (площе 0,1261 га), 5923286800:01:002:0364 (площе 0,5383 га), з цільовим призначенням для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, які розташовані на території Синівської сільської ради Липоводолинського району Сумської області, скасовано право власності за Синівської сільської ради Липоводолинського району Сумської області (а.с. 15-17).

Згідно з листом відділу у Липоводолинському районі Головного управління Держгеокадастру у Сумської області № 91/167-21 від 17 травня 2021 року земельні ділянки з кадастровими номерами 5923286800:01:002:0068, 5923286800:01:002:0043, 5923286800:01:003:0151 перенесені на їх істинне просторове положення, повідомлено, що державна реєстрація земельної ділянки скасовується Державним кадастровим реєстратором, який здійснює таку реєстрацію, у разі ухвалення судом рішення про скасування державної реєстрації земельної ділянки (а.с. 18).

Як вбачається із інформації із Державного реєстру речових прав на нерухоме майно 01 березня 2016 року приватним нотаріусом Сумського міського нотаріального округу Єременком В.М. прийнято рішення про державну реєстрацію права оренди земельної ділянки площею 2,4368 га (кадастровий номер: 5923286800:01:002:0363) для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, яка розташована на території Синівської сільської ради Липоводолинського району Сумської області, на строк 10 років з правом пролонгації, орендна плата становить 16,1% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки, орендар - ТОВ ДІАМЕНТ-АГРО , Орендодавець - Синівська сільська рада Липоводолинського району Сумської області (а.с.46-47).

Як вбачається із довідкових (службових) відомостей ГУ Держгеокадастру у Сумській області земельні ділянки площею 2,4368 га (кадастровий номер: 5923286800:01:002:0363, площею 0,1261 га (кадастровий номер: 5923286800:01:003:0347), площею 0,5383 га (кадастровий номер: 5923286800:01:002:0364), зареєстровані в Національній кадастровій системі державним кадастровий реєстратором Горовим В.А., а земельні ділянки з кадастровими номерами: 5923286800:01:002:0068 (площа 2,4368 га), 5923286800:01:002:0043 (площа 0,5383 га) та 5923286800:01:003:0151 (площа 0,1261 га) зареєстровані в Національній кадастровій системі державним кадастровий реєстратором Сорокою В.В. (а.с.70-71)

Норми права, які підлягають застосуванню у даній справі

Відповідно до ст. 15 ЦК України кожна особа має право на захист свого цивільного права у разі його порушення, невизнання або оспорювання. Статтею 16 ЦК України передбачене право на звернення до суду за захистом свого права і встановлені способи захисту, серед яких є визнання права. Формою визнання права власності позивача на спірну будинок є скасування державної реєстрації права власності попередніх власників.

Отже, стаття 15 ЦК України визначає об`єктом захисту порушене, невизнане або оспорюване право чи цивільний інтерес. Порушення права пов`язане з позбавленням його володільця можливості здійснити (реалізувати) своє право повністю або частково. При оспорюванні або невизнанні права виникає невизначеність у праві, викликана поведінкою іншої особи.

За правилами статей 12, 81 ЦПК України кожна сторона повинна довести обставини, які мають значення для справи і на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених цим Кодексом.

Згідно зі статтею 89 ЦПК України суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів. Жодні докази не мають для суду заздалегідь встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності. Суд надає оцінку як зібраним у справі доказам в цілому, так і кожному доказу (групі однотипних доказів), який міститься у справі, мотивує відхилення або врахування кожного доказу (групи доказів).

У частинах першій, другій та п`ятій статті 263 ЦПК України встановлено, що судове рішення повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим.

Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права із дотриманням норм процесуального права.

Обґрунтованим є рішення, ухвалене на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин, на які сторони посилаються як на підставу своїх вимог і заперечень, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні.

Статтею 19 Конституції України визначено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Згідно зі ч. 5 ст. 1268 ЦК України, незалежно від часу прийняття спадщини вона належить спадкоємцеві з часу відкриття спадщини.

Відповідно до ст.41 Конституції України, ч.1 ст. 321 ЦК України право власності є непорушним. Ніхто не може бути протиправно позбавлений цього права чи обмежений у його здійсненні.

Відповідно до ст. 116 ЗК України набуття права на землю здійснюється шляхом передачі земельних ділянок у власність або надання їх у користування.

Згідно зі ст. 80 та ч. 1 ст. 131 ЗК України громадяни мають право набувати у власність земельні ділянки на підставі міни, дарування, успадкування та інших цивільно-правових угод.

Відповідно до ст. 125 ЗК України право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав.

Відповідно до положень ст. 328 ЦК України право власності набувається на підставах, що не заборонені законом, зокрема із правочинів. Право власності вважається набутим правомірно, якщо інше прямо не випливає із закону або незаконність набуття права власності не встановлена судом.

За змістом ст. 182 ЦК України право власності та інші речові права на нерухомі речі, обтяження цих прав, їх виникнення, перехід і припинення підлягають державній реєстрації. Державна реєстрація прав на нерухомість є публічною і здійснюється відповідним органом в порядку, встановленому законом.

Статтею 152 Земельного кодексу України передбачено, що власник земельної ділянки або землекористувач може вимагати усунення будь-яких порушень його прав на землю, навіть якщо ці порушення не пов`язані з позбавленням права володіння земельною ділянкою, і відшкодування завданих збитків. Захист прав громадян та юридичних осіб на земельні ділянки здійснюється шляхом: визнання прав, відновлення стану земельної ділянки, який існував до порушення прав, і запобігання вчиненню дій, що порушують права або створюють небезпеку порушення прав, визнання угоди недійсною, визнання недійсними рішень органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування тощо.

За приписами статті 1 Закону України Про державний земельний кадастр (далі - Закон № 3613-VI) Держгеокадастр та його територіальні органи здійснюють державну реєстрацію земельних ділянок, а не прав на них. Державна реєстрація земельної ділянки - це внесення до ДЗК, передбачених законом відомостей, про формування земельної ділянки та присвоєння їй кадастрового номера.

Згідно зі статтею 11 Закону № 3613-VI відомості про об`єкти Державного земельного кадастру під час внесення їх до Державного земельного кадастру мають відповідати існуючим характеристикам об`єктів у натурі (на місцевості), визначеним з точністю відповідно до державних стандартів, норм та правил, технічних регламентів. Зміна вимог державних стандартів, норм та правил, технічних регламентів щодо показників точності або способів її визначення, зміна геодезичної або картографічної основи Державного земельного кадастру (у тому числі систем координат), що використовувалися для його ведення, не є підставою для визнання відомостей Державного земельного кадастру такими, що підлягають уточненню, якщо на момент їх внесення вони відповідали державним стандартам, нормам та правилам, технічним регламентам.

Пунктом е) частини першої статті 13 Закону № 3613-VI визначено, що до Державного земельного кадастру включаються такі відомості про землі в межах території адміністративно-територіальних одиниць (Автономної Республіки Крим, областей, міст Києва і Севастополя, районів, міст, селищ, сіл, районів у містах): відомості про угіддя адміністративно-територіальної одиниці: назва, код (номер); контури угідь; площа; інформація про документи, на підставі яких визначено угіддя; інформація про якісні характеристики угідь.

За правилами частини першої статті 15 Закону № 3613-VI до Державного земельного кадастру включаються такі відомості про земельні ділянки: кадастровий номер; місце розташування; опис меж; площа; міри ліній по периметру; координати поворотних точок меж; дані про прив`язку поворотних точок меж до пунктів державної геодезичної мережі; дані про якісний стан земель та про бонітування ґрунтів; відомості про інші об`єкти Державного земельного кадастру, до яких територіально (повністю або частково) входить земельна ділянка; цільове призначення (категорія земель, вид використання земельної ділянки в межах певної категорії земель); склад угідь із зазначенням контурів будівель і споруд, їх назв; відомості про обмеження у використанні земельних ділянок; відомості про частину земельної ділянки, на яку поширюється дія сервітуту, договору суборенди земельної ділянки; нормативна грошова оцінка; інформація про документацію із землеустрою та оцінки земель щодо земельної ділянки та інші документи, на підставі яких встановлено відомості про земельну ділянку.

Земельній ділянці, відомості про яку внесені до Державного земельного кадастру, присвоюється кадастровий номер. Кадастровий номер земельної ділянки є її ідентифікатором у Державному земельному кадастрі. Кадастровий номер скасовується лише у разі скасування державної реєстрації земельної ділянки. Зміна власника чи користувача земельної ділянки, зміна відомостей про неї не є підставою для скасування кадастрового номера (частини перша, друга, шоста статті 16 Закону № 3613-VI).

Згідно зі частиною десятою статті 24 Закону № 3613-VI державна реєстрація земельної ділянки скасовується Державним кадастровим реєстратором, який здійснює таку реєстрацію, у разі: 1) поділу чи об`єднання земельних ділянок; 2) якщо протягом одного року з дня здійснення державної реєстрації земельної ділянки речове право на неї не зареєстровано з вини заявника; 3) ухвалення судом рішення про скасування державної реєстрації земельної ділянки. Указаний перелік є вичерпним.

Статтею 9 Закону України Про державний земельний кадастр визначено, що внесення відомостей до ДЗК і надання таких відомостей здійснюються державними кадастровими реєстраторами центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин.

Втручання будь-яких органів, посадових і службових осіб, громадян чи їх єднань у діяльність Державного кадастрового реєстратора, пов`язану із здійсненням державної реєстрації земельних ділянок, забороняється.

Державний кадастровий реєстратор: здійснює реєстрацію заяв про внесення відомостей до Державного земельного кадастру, надання таких відомостей; перевіряє відповідність поданих документів вимогам законодавства; формує поземельні книги на земельні ділянки, вносить записи до них, забезпечує зберігання таких книг; здійснює внесення відомостей до Державного земельного кадастру або надає відмову у їх внесенні; присвоює кадастрові номери земельним ділянкам; надає відомості з Державного земельного кадастру та відмову у їх наданні; здійснює виправлення помилок у Державному земельному кадастрі.

Відповідно до частини першої статті 24 Закону України Про Державний земельний кадастр , державна реєстрація земельної ділянки здійснюється при її формуванні шляхом відкриття Поземельної книги на таку ділянку.

Крім того, згідно пункту 114 Порядку ведення Державного земельного кадастру, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 17 жовтня 2012 року № 1051 державна реєстрація земельної ділянки скасовується Державним кадастровим реєстратором, який здійснює таку реєстрацію, у разі: поділу чи об`єднання земельних ділянок - на підставі заяви про державну реєстрацію земельних ділянок, які утворилися в результаті такого поділу чи об`єднання; коли протягом одного року з дня здійснення державної реєстрації земельної ділянки речове право на неї не зареєстроване з вини заявника, - на підставі інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, отриманої шляхом безпосереднього доступу до зазначеного Реєстру.

У разі скасування державної реєстрації з підстав, зазначених у підпункті 2 цього пункту, державний кадастровий реєстратор у десятиденний строк повідомляє про це особу згідно з додатком, за заявою якої здійснено державну реєстрацію земельних ділянок. Відомості про земельну ділянку у разі скасування її державної реєстрації: зберігаються в ДЗК постійно разом з відомостями відповідного Державного кадастрового реєстратора, дату та час набуття статусу архівних такими відомостями.

Висновки суду по суті заявленої вимоги

а) щодо заявленої вимоги до Синівської сільської ради

Наведені вище положення законів підтверджують те, що скасування державної реєстрації земельної ділянки в ДЗК не призведе до скасування права власності на земельну ділянку, а також те, що виправлення відомостей про земельну ділянку не є тотожним до внесення змін чи доповнень до реєстру речових прав.

Як вбачається з досліджених матеріалів справи, позивачка є спадкоємцем за заповітом після смерті її матері ОСОБА_12 та в судовому порядку за її позовом скасовано рішення Липоводолинського районного суду Сумської області від 02 липня 2010 року, відмовлено у задоволенні заяви прокурора Липоводолинського відділу Роменської місцевої прокуратури в інтересах Синівської сільської ради про визнання спадщини відмерлою, скасовано рішення державного реєстратора реєстраційної служби Липоводолинського управління юстиції Сумської області Демиденка М.В. від 25 березня 2014 року про державну реєстрацію прав власності на земельні ділянки з кадастровими номерами: 5923286800:01:002:0363 (площа 2,4368 га), 5923286800:01:003:0347 (площа 0,1261 га), 5923286800:01:002:0364 (площа 0,5383 га) за Синівською сільською радою Липоводолинського району Сумської області

На думку суду, скасування державної реєстрації земельної ділянки в Державному земельному кадастрі на земельні ділянки з кадастровими номерами 5923286800:01:002:0363 (площа 2,4368 га), 5923286800:01:003:0347 (площа 0,1261 га), 5923286800:01:002:0364 (площа 0,5383 га), які розташовані на території Синівської сільської ради, видаливши їх з Державного земельного кадастру шляхом перенесення даних земельних ділянок до архівного шару в зв`язку з відсутністю на дані земельні ділянки правовстановлюючих документів та припинення всіх речових прав, їх обтяжень, зареєстрованих щодо земельних ділянок з кадастровими номерами 5923286800:01:002:0363, 5923286800:01:003:0347, 5923286800:01:002:0364 є необхідним, належним та ефективним способом захисту прав позивача з метою надання їй можливості надалі реалізувати набуте нею право на спадщину після смерті її матері, оскільки станом на день розгляду даної справи рішення суду про визнання вищезазначених трьох земельних ділянок в якості відмерлої спадщини скасовано судом апеляційної інстанції, запис про право власності Синівської сільської ради на це майно скасовано (анульовано) на виконання рішення суду про скасування трьох рішень державного реєстратора про державну реєстрацію права власності, і на даний час відпали правові і технічні підстави для державної реєстрації цих об`єктів у Державному земельному кадастрі за зазначеною радою.

На думку суду, Синівська сільська рада є належним відповідачем у даному спорі, оскільки вторинна земельно-кадастрова документація та повторне внесення відомостей до ДЗК у 2014 році відбувалося за заявою саме цього суб`єкта, вищезазначені земельні ділянки протягом 2014-2020 років мали статус об`єктів права комунальної власності і використовувалась радою за цільовим призначенням, а тому саме цей відповідач порушив права володіння, користування і розпорядження земельною ділянкою позивача по справі і фактично перешкоджає внесенню уточнених відомостей про спірні земельні ділянки до ДЗК на ім`я ОСОБА_2 .

За таких обставин, позов до Синівської сільської ради є обґрунтованим, заявленим до належного відповідача, а тому підлягає задоволенню; також з огляду на визнання даним відповідачем заявленого до нього позову на підставі ч. 4 ст. 206 ЦПК України, слід прийняти визнання Синівською сільською радою заявленого позову.

б) щодо заявленої вимоги до другого співвідповідача

За змістом норм ст. 9, ч. 5, 10 ст. 24 Закону України Про державний земельний кадастр державний кадастровий реєстратор є повноважним від імені Держави вносити відомості до ДЗК та скасовувати державну реєстрацію земельної ділянки в земельному кадастрі на підставі ухваленого судом рішення про скасування державної реєстрації земельної ділянки.

Головне управління Держгеокадастру у Сумській області, відповідно до ст. 6 Закону України Про державний земельний кадастр , Положення про Державну службу України з питань геодезії, картографії та кадастру, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 14 січня 2015 року № 15, є територіальним органом Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру, як держатель Державного земельного кадастру, реалізатор державної політики у сфері земельних відносин, землеустрою, має ряд інших організаційно-розпорядчих повноважень щодо наповнення і користування відомостями ДЗК без наділення цього органу повноваженнями на право проведення державної реєстрації земельних ділянок та її скасування.

За змістом ст. 42, 48, 51 ЦПК України належним відповідачем у спорі є юридична чи фізична особа, яка повинна відповідати за позовом, так як саме вона допустила порушення, оспорення чи невизнання прав позивача.

Із огляду на це та з урахуванням законних повноважень ГУ Держгеокадастру у Сумській області, останній є неналежним відповідачем у даній справі, так як позивач не довів в який спосіб та в чому полягає порушення, оспорення чи невизнання його прав саме цим відповідачем; наявна в матеріалах справи відповідь на заяву від 13 травня 2021 року про перенесення земельних ділянок на їх істинне просторове положення та про підстави скасування державної реєстрації земельних ділянок не є фактичним доказовим підтвердженням порушення, оспорення чи невизнання права ОСОБА_2 на державну реєстрацію земельної ділянки в ДЗК (а.с.18, 86). Перебування державних кадастрових реєстраторів у штаті ГУ Держгеокадастру у Сумській області процесуально не призводить до набуття управлінням статусу відповідача у даній справі як в силу відсутності доведених порушень прав позивача саме цим органом, так і в силу відсутності у нього відповідних повноважень на відновлення прав позивача.

Окремо позов до державних кадастрових реєстраторів, які внесли вторинно відомості до ДЗК за заявою Синівської сільської ради щодо спірної земельної ділянки з наведенням відповідних мотивів їх протиправних дій позивач не заявляв, залучити чи замінити зазначених державних реєстраторів в якості належних відповідачів у даній справі після початку стадії судового розгляду є процесуально неможливим. Із урахуванням наведеного, у задоволенні позову до даного неналежного відповідача слід відмовити саме з цієї підстави.

Розподіл судових витрат по справі

У зв`язку з тим, що позивачка при поданні позову сплатила судовий збір у розмірі 908 грн. 00 коп., а у позовній заяві зазначила, що понесені судові витрати вона покладає на себе, судом розподіл судових витрати у даній справі проводиться не буде.

Керуючись ст. 89, 247, 258-259, 263-265, 273, 282 ЦПК України, суд

у х в а л и в :

Задовольнити частково позов ОСОБА_1 в інтересах ОСОБА_2 до Синівської сільської ради, Головного управління Держгеокадастру у Сумській області про скасування державної реєстрації земельних ділянок.

Задовольнити позов ОСОБА_1 в інтересах ОСОБА_2 до Синівської сільської ради про скасування державної реєстрації земельних ділянок.

Скасувати державну реєстрацію земельних ділянок у Державному земельному кадастрі із кадастровими номерами: 5923286800:01:002:0363 (площа 2,4368 га, внесена державним кадастровий реєстратором ОСОБА_5 до Державного земельного кадастру), 5923286800:01:003:0347 (площа 0,1261 га, внесена державним кадастровий реєстратором ОСОБА_5 до Державного земельного кадастру), 5923286800:01:002:0364 (площа 0,5383 га, внесена державним кадастровий реєстратором Горовим В`ячеславом Анатолійовичем до Державного земельного кадастру), які розташовані на території Синівської сільської ради Роменського району Сумської області, видаливши їх із Державного земельного кадастру та припинити всі речові права на них (включаючи, право оренди на ці земельні ділянки), їх обтяження за Синівською сільською радою Липоводолинського району Сумської області, щодо зареєстрованих земельних ділянок із кадастровими номерами 5923286800:01:002:0363, 5923286800:01:003:0347, 5923286800:01:002:0364.

Відмовити у задоволенні позову ОСОБА_1 в інтересах ОСОБА_2 до Головного управління Держгеокадастру у Сумській області про скасування державної реєстрації земельних ділянок.

Рішення суду може бути оскаржено до Сумського апеляційного суду через Липоводолинський районний суд Сумської області протягом 30 днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини судового рішення або у разі розгляду справи (вирішення питання) без повідомлення (виклику) учасників справи, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

До початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи апеляційна скарга подається учасниками справи через Липоводолинський районний суд Сумської області.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Позивач: ОСОБА_2 (адреса місця проживання: АДРЕСА_2 ) в особі представника ОСОБА_1 (адреса місця здійснення адвокатської діяльності: АДРЕСА_3 ).

Відповідач: Синівська сільська рада (адреса місцезнаходження: вул. Спортивна, 2, с. Синівка, Роменський район, Сумська область, код ЄДРПОУ 04388455).

Відповідач: Головне управління Держгеокадастру у Сумській області (адреса місцезнаходження: вул. Герасима Кондратьєва, 25, м. Суми, Сумська область, код ЄДРПОУ 39765885).

Повне рішення суду складено 20 серпня 2021 року.

Суддя Д. В. Бутенко

СудЛиповодолинський районний суд Сумської області
Дата ухвалення рішення19.08.2021
Оприлюднено20.08.2021
Номер документу99106746
СудочинствоЦивільне

Судовий реєстр по справі —581/329/21

Рішення від 19.08.2021

Цивільне

Липоводолинський районний суд Сумської області

Бутенко Д. В.

Рішення від 19.08.2021

Цивільне

Липоводолинський районний суд Сумської області

Бутенко Д. В.

Ухвала від 03.08.2021

Цивільне

Липоводолинський районний суд Сумської області

Бутенко Д. В.

Ухвала від 26.07.2021

Цивільне

Липоводолинський районний суд Сумської області

Бутенко Д. В.

Ухвала від 14.06.2021

Цивільне

Липоводолинський районний суд Сумської області

Бутенко Д. В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні