Україна
Донецький окружний адміністративний суд
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
09 серпня 2021 р. Справа№200/6828/21
приміщення суду за адресою: 84122, м.Слов`янськ, вул. Добровольського, 1
Донецький окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Грищенка Є.І., розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження в приміщенні Донецького окружного адміністративного суду адміністративну справу за позовом Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Донецькій області до Державного підприємства Підприємство Державної кримінально-виконавчої служби України (№2) про стягнення пені,
В С Т А Н О В И В:
Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Донецькій області (далі - позивач, управління) звернулось до Донецького окружного адміністративного суду з позовом до Державного підприємства Підприємство Державної кримінально-виконавчої служби України (№2) (далі - відповідач) про стягнення пені за несвоєчасну сплату страхових внесків у сумі 27 554,7 грн.
Також позивач просив суд стягнути на користь позивача понесені судові витрати.
В обґрунтування позову зазначено, що у період з 06 квітня 2021 року по 08 квітня 2021 року була проведена планова перевірка Державного підприємства Підприємство Державної кримінально-виконавчої служби України (№2) з питань правильності нарахування, повноти і своєчасності перерахування страхових внесків та витрачання коштів Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань України за період з 01 квітня 2012 року по 07 грудня 2018 року про що був складений акт № 6 від 08 квітня 2021 року. Перевіркою встановлено, що на рахунок управління за період з 01 квітня 2012 року по 07 грудня 2018 року відповідачем перераховані суми недоїмки в сумі 41 965,17 грн. та пеня у сумі 13 792,72 грн.,нарахована попереднім актом перевірки. Станом на 08 квітня 2021 року заборгованості зі сплати страхових внесків у відповідача відсутня, однак, по факту порушення строків сплати заборгованості за період з 01 квітня 2012 року по 11 травня 2018 року нарахована пеня у сумі 27 554,77 грн., яку страхувальник мав сплатити у строк до 18 квітня 2021 року.
На даний час сума пені не сплачена, тому у позивача виникли правові підстави для звернення до суду із даним позовом.
Ухвалою суду від 08 червня 2021 року відкрито провадження у справі та призначено її розгляд за правилами спрощеного позовного провадження, без проведення судових засідань та повідомлення (виклику) учасників справи.
01 липня 2021 року до суду надійшов відзив на позовну заяву, в якому представник відповідача заперечував проти задоволення позовних вимог та зазначив, що підприємство не було повідомлено про наявність нарахованої пені за несвоєчасну сплату, оскільки управлінням не було надано жодних актів-звірок з відображенням пені та не було проведено планових або позапланових перевірок. Згідно звіту від 09 січня 2019 року за 2018 рік залишок заборгованості на кінець звітного кварталу складає недоїмка 0,00 грн. та пеня 0,00 грн.
Також представник відповідача зазначив, що підприємство знаходиться у місті Торецьку, яке віднесено до переліку населених пунктів, на території яких здійснювалась антитерористична операція. Внаслідок проведення антитерористичної операції на підприємстві зменшився обіг робіт та надання послуг, утворилась безнадійна дебіторська заборгованість. Однак, не зважаючи на наведене, підприємство сплачувало страхові внески.
Розгляд справи проведено за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні), без проведення судового засідання та виклику осіб, які беруть участь у справі.
Перевіривши матеріали справи, вирішивши питання, чи мали місце обставини, якими обґрунтовувалися вимоги, та якими доказами вони підтверджуються, чи є інші фактичні дані, які мають значення для вирішення справи, та докази на їх підтвердження, яку правову норму належить застосувати до цих правовідносин, судом встановлено наступне.
Позивач - Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Донецькій області, код ЄДРПОУ 41325231, місцезнаходження: м. Слов`янськ, вул. Свободи, 5.
Відповідач - Державне підприємство Підприємство Державної кримінально-виконавчої служби України (№2) , код ЄДРПОУ 08679818, місцезнаходження: м. Торецьк, вул. Херсонська, 1.
У квітні 2021 року позивачем було проведено перевірку Державного підприємства Підприємство Державної кримінально-виконавчої служби України (№2) з питань правильності нарахування, повноти і своєчасності перерахування страхових внесків та витрачання коштів Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань України за період з 01 квітня 2012 року по 07 грудня 2018 року.
За результатами перевірки складено акт № 6 від 08 квітня 2021 року відповідно до якого перевіркою встановлено, що за рахунок Фонду за період з 01 квітня 2012 року по 07 грудня 2018 року перераховано недоїмки у розмірі 41 965,17 грн. та пені у розмірі 13 792,72 грн. При перевірці виявлені факти порушення сплати недоїмки по страховим внескам за що нараховано пеню у розмірі 27 554,77 грн.
Відповідачем було подано скаргу на акт перевірки № 6 від 08 квітня 2021 року. За результатом розгляду скарги листом від 28 квітня 2021 року № 37-01-07/528 повідомлено про неможливість укладення мирової угоди.
Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд виходить з наступного.
Відповідно до ст. 2 КАС України завданням адміністративного судочинства є захист прав, свобод та інтересів фізичних та юридичних осіб у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку у тому числі органів державної влади. У справах щодо оскарження рішень суди перевіряють чи прийняті вони на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Статтею 19 Конституції України встановлено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та Законами України.
Державний нагляд у сфері загальнообов`язкового державного соціального страхування, згідно ст. 17 Основ законодавства України про загальнообов`язкове державне соціальне страхування, здійснює спеціально уповноважений Кабінетом Міністрів України центральний орган виконавчої влади.
Правову основу, економічний механізм та організаційну структуру загальнообов`язкового державного соціального страхування громадян від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, які призвели до втрати працездатності або загибелі застрахованих на виробництві (далі - страхування від нещасного випадку) визначає Закон України Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, які спричинили втрату працездатності , статтею 15 якого визначено, що страхування від нещасного випадку здійснює Фонд соціального страхування від нещасних випадків - некомерційна самоврядна організація, що діє на підставі статуту, який затверджується її правлінням.
Виконавча дирекція Фонду соціального страхування від нещасних випадків, згідно статті 18 зазначеного Закону та ст. 18 Основ законодавства України про загальнообов`язкове державне соціальне страхування, є постійно діючим виконавчим органом правління Фонду, підзвітна правлінню Фонду, проводить свою діяльність від імені Фонду у межах та в порядку, що визначаються його статутом і Положенням про виконавчу дирекцію Фонду соціального страхування від нещасних випадків, організовує, забезпечує виконання рішень правління Фонду та здійснює контроль за дотриманням страхувальниками та страховиками законів України про загальнообов`язкове державне соціальне страхування, інших нормативно-правових актів, виданих відповідно до них.
Тобто, позивач у справі орган владних повноважень, який виконує владні управлінські функції, надані йому чинним законодавством відносно платників страхових внесків у сфері загальнообов`язкового державного соціального страхування.
Страхувальник відповідно до ст. 6 Закону України Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, які спричинили втрату працездатності це роботодавець - власник підприємства, установи, організації або уповноважений ним орган, фізична особа, яка використовує працю найманих працівників.
Таким чином, відповідач в розумінні зазначеної норми Закону є страхувальником на загальнообов`язкове державне соціальне страхування від нещасного випадку на виробництві.
За результатами перевірки складено акт №6 від 08 квітня 2021 року про перевірку правильності нарахування, повноти та своєчасності перерахування страхових внесків та витрачення коштів Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань України та виявлені факти порушення строків сплати страхових внесків за видом загальнообов`язкового державного соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань.
Відповідно до додатку №2 до акта від 08 квітня 2021 року № 6 відповідачу нараховано пеню в сумі 27 554,77 грн.
Акт перевірки № 6 та додаток № 2 до нього підписані уповноваженим представником відповідача.
Відповідно до преамбули Закону України Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, які спричинили втрату працездатності цей Закон відповідно до Конституції України та Основ законодавства України про загальнообов`язкове державне соціальне страхування визначає правову основу, економічний механізм та організаційну структуру загальнообов`язкового державного соціального страхування громадян від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, які призвели до втрати працездатності або загибелі застрахованих на виробництві (далі - страхування від нещасного випадку).
Відповідно до ст. 15 Закону України Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, які спричинили втрату працездатності страхування від нещасного випадку здійснює Фонд соціального страхування від нещасних випадків - некомерційна самоврядна організація, що діє на підставі статуту, який затверджується її правлінням.
Пунктом 2 частини 2 статті 45 Закону, який діяв по 31.12.2010, було передбачено, що роботодавець як страхувальник зобов`язаний своєчасно та повністю нараховувати і сплачувати в установленому порядку страхові внески до Фонду соціального страхування від нещасних випадків.
Відповідно до п. 2 ч. 2 ст. 45 Закону України Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, які спричинили втрату працездатності роботодавець як страхувальник зобов`язаний своєчасно та повністю нараховувати і сплачувати в установленому порядку страхові внески до Фонду соціального страхування від нещасних випадків.
Згідно п. 1.2. постанови Правління Фонду соціального страхування України від 12.12.2018 року № 28 Про деякі питання обліку заборгованості страхувальників зі сплати страхових коштів до Фонду соціального страхування України стягнення заборгованості зі сплати страхових внесків на загальнообов`язкове державне соціальне страхування від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, які спричинили втрату працездатності, сум штрафних санкцій, нарахованих та/або не сплачених до 01 січня 2011 року, в тому числі страхових внесків, строк сплати яких на 01 січня 2011 року не настав, і контроль за правильністю нарахування, своєчасністю сплати страхових внесків, застосування фінансових санкцій на період до повного стягнення заборгованості зі сплати страхових внесків за загальнообов`язковим державним соціальним страхуванням від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань здійснюються відповідно до Інструкції про порядок перерахування, обліку та витрачання страхових коштів Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань України, затвердженої постановою правління Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань України від 12.07.2007 № 36, що діяла на момент виникнення такої заборгованості.
Відповідно до пункту 4.12. Інструкції страхові внески сплачуються страхувальниками-роботодавцями - у день одержання коштів на оплату праці в установах банків. Підприємства, які здійснюють виплату заробітної плати на поточні рахунки фізичних осіб в установах банків, сплачують страхові внески до Фонду в день перерахування коштів на особові рахунки.
Згідно п. 5.1. Інструкції не внесені страхувальниками у встановлений строк страхові внески до Фонду вважаються недоїмкою і стягуються у порядку, передбаченому законодавством, з нарахуванням пені. Пеня нараховується із сум недоїмки за кожний прострочений день і обчислюється, виходячи із 120 відсотків річних облікової ставки Національного банку України, що діяла на момент сплати, нарахованої на повну суму недоїмки (без урахування штрафів) за весь строк.
Пунктами 8.1, 8.6, 8.7 Інструкції встановлено, що робочі органи виконавчої дирекції Фонду здійснюють контроль за правильністю нарахування, своєчасністю і повнотою перерахування та надходження страхових внесків, інших платежів до Фонду, а також за цільовим і правильним витрачанням його коштів. Планові перевірки проводяться не частіше одного разу на рік.
Суми донарахованих страхових внесків, пені та штрафів сплачуються до Фонду страхувальниками в десятиденний термін з дня складання акту перевірки окремим платіжним дорученням, у рядку призначення платежу вказуються дата перевірки, номер акту і період.
Сума додатково нарахованих страхових внесків за матеріалами перевірки у разі їх несплати в установлений строк стягується у судовому порядку, якщо інше не передбачено законодавством.
Пунктом 10 Прикінцевих та перехідних положень Закону України Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування , який набрав законної сили 01.12.2011, виключено пункт 2 частини 2 статті 45 Закону України Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, які спричинили втрату працездатності .
Крім того, внесено зміни в інші норми Закону, що регулювали порядок сплати страхових внесків.
Абзацом 5 пункту 7 Прикінцевих та перехідних положень Закону України Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування встановлено, що стягнення заборгованості із сплати страхових внесків за діючими видами загальнообов`язкового державного соціального страхування та сум штрафних санкцій, нарахованих та/або не сплачених у період до 1 січня 2011 року, в тому числі страхових внесків, строк сплати яких на 1 січня 2011 року не настав, здійснюється фондами загальнообов`язкового державного соціального страхування відповідно до законодавства, що діяло на момент виникнення такої заборгованості або застосування штрафних санкцій.
Погашення заборгованості з використанням коштів, що надходять у рахунок сплати єдиного внеску, забороняється.
Таким чином, вказана норма передбачає вчинення органами Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань України стягнення заборгованості із сплати страхових внесків та штрафних санкцій відповідно до законодавства, що діяло на момент їх виникнення.
Зазначена правова позиція викладена Верховним Судом України в постанові від 03.07.2012 у справі № 21-452а11.
Відповідно до ч. 1 ст. 77 Кодексу адміністративного судочинства України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
Згідно з ч. 2 ст. 77 Кодексу адміністративного судочинства України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.
Приймаючи до уваги наведене в сукупності, проаналізувавши матеріали справи та дослідивши надані сторонами докази, суд дійшов висновку, що позов Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Донецькій області до Державного підприємства Підприємство Державної кримінально-виконавчої служби України (№2) про стягнення пені за несвоєчасну сплату страхових внесків в розмірі 27 554,77 грн. підлягає задоволенню.
Враховуючи приписи статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України судові витрати не підлягають відшкодуванню.
На підставі наведеного, керуючись ст. ст. 32, 139, 243 - 246 Кодексу адміністративного судочинства України, суд -
В И Р І Ш И В:
Адміністративний позов Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Донецькій області до Державного підприємства Підприємство Державної кримінально-виконавчої служби України (№2) про стягнення пені - задовольнити повністю.
Стягнути з Державного підприємства Підприємство Державної кримінально-виконавчої служби України (№2) (код ЄДРПОУ 08679818) на користь Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Донецькій області (код ЄДРПОУ 41325231) пеню за несвоєчасну сплату страхових внесків у сумі 27 554, 77 грн.
Рішення прийнято в нарадчій кімнаті в порядку письмового провадження 09 серпня 2021 року.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення суду може бути оскаржено до Першого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення (ухвали) суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення. Учасник справи, якому повне рішення або ухвала суду не були вручені у день його (її) проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження: 1) на рішення суду - якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду. Строк на апеляційне оскарження також може бути поновлений в разі його пропуску з інших поважних причин, крім випадків, визначених частиною другою статті 299 цього Кодексу.
Апеляційна скарга згідно положень статті 297 КАС України подається безпосередньо до суду апеляційної інстанції. Відповідно до підпункту 15.5 пункту 1 Розділу VII «Перехідні положення» Кодексу адміністративного судочинства України до початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи апеляційні скарги подаються учасниками справи до або через Донецький окружний адміністративний суд.
Суддя Є.І. Грищенко
Суд | Донецький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 09.08.2021 |
Оприлюднено | 25.08.2021 |
Номер документу | 99114795 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Донецький окружний адміністративний суд
Грищенко Є.І.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні