КИЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
20 серпня 2021 року м. Київ № П/320/936/20
Київський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Панової Г.В., розглянувши у порядку письмового провадження за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу
за позовом Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у
Київській області
до дошкільного навчального закладу (ясла-садок) Віночок Маловільшанської
сільської ради Обухівського району Київської області
про застосування заходів реагування,
В С Т А Н О В И В:
До Київського окружного адміністративного суду звернулося Головне управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Київській області (далі - позивач, ГУ ДСНС України у Київській області) з позовом до дошкільного навчального закладу (ясла-садок) Віночок Маловільшанської сільської ради Обухівського району Київської області, в якому просить суд застосувати заходи реагування у вигляді повного зупинення експлуатації (роботи) приміщень дошкільного навчального закладу (ясла-садок) Віночок Маловільшанської сільської ради Обухівського району Київської області (код ЄДРПОУ 35752097) за адресою: Київська область, Обухівський район, с. Мала Вільшанка, вул. Васильківська, 39 шляхом зобов`язання відповідача повністю зупинити експлуатацію вказаного об`єкта до повного усунення порушень зазначених в акті від 11.01.2020 № 5.
В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що на підставі наказу ГУ ДСНС у Київській області від 27.12.2019 №1420, було проведено позапланову перевірку щодо додержання (виконання) вимог нормативно-правових актів та нормативних документів у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки дошкільного навчального закладу (ясла-садок) Віночок Маловільшанської сільської ради Обухівського району Київської області за адресою: Київська область, Обухівський район, с. Мала Вільшанка, вул. Васильківська, буд. 39.
В ході проведення вказаної перевірки відповідача було встановлено ряд порушень, що створюють загрозу життю та здоров`ю людей, які перебувають на об`єкті, що, у свою чергу, є підставою для застосування заходів реагування у сфері господарської діяльності у вигляді повного зупинення експлуатації (роботи) будівлі дошкільного навчального закладу (ясла-садок) Віночок Маловільшанської сільської ради Обухівського району Київської області.
Ухвалою Київського окружного адміністративного суду від 10.03.2020 відкрито провадження у справі за правилами спрощеного позовного провадження у судовому засіданні із повідомленням сторін.
Крім того, судом запропоновано відповідачу протягом п`ятнадцяти днів з дня вручення ухвали про відкриття провадження у справі подати до суду відзив на позовну заяву.
Протокольною ухвалою Київського окружного адміністративного суду від 27.04.2020 суд відклав розгляд справи на 02.06.2020.
Протокольною ухвалою Київського окружного адміністративного суду від 02.06.2020 суд відклав розгляд справи на 02.07.2020.
Протокольною ухвалою Київського окружного адміністративного суду від 02.07.2020 суд відклав розгляд справи на 23.07.2020.
Протокольною ухвалою Київського окружного адміністративного суду від 23.07.2020 суд відклав розгляд справи на 04.09.2020.
Протокольною ухвалою Київського окружного адміністративного суду від 04.09.2020 суд відклав розгляд справи на 28.09.2020.
Відповідач правом на подання відзиву на позов не скористався, разом з тим у заяві від 03.09.2020 зазначив, що виявлені в акті порушення станом на вересень 2020 року усунені.
У судове засідання, призначене у справі на 28.09.2020 сторони не з`явились, хоча були належним чином повідомлені про дату, час та місце судового розгляду справи.
Суд зазначає, що 28.09.2020 на адресу суду надійшло клопотання представника позивача про здійснення подальшого розгляду справи в порядку письмового провадження. Водночас, у заяві наданій до суду 28.09.2020 представник відповідача просив здійснювати розгляд справи у порядку письмового провадження. До вказаної заяви долучено акт складений за результатами проведення планового (позапланового) заходу державного нагляду (контролю) щодо дотримання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки від 08.09.2020 №127.
Протокольною ухвалою Київського окружного адміністративного суду від 28.09.2020 суд ухвалив подальший розгляд справи здійснювати у порядку письмового провадження.
Розглянувши подані документи і матеріали, з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд дійшов таких висновків.
Дошкільний навчальний заклад (ясла-садок) Віночок Маловільшанської сільської ради Обухівського району Київської області (ідентифікаційний код 35752097; місцезнаходження: 08730, Київська область, Обухівський район, с. Мала Вільшанка, вул. Васильківська, буд.39) зареєстровано в якості комунальної організації (установа, заклад) 18.11.2008 Номер запису: 13421020000002107, що підтверджується витягом з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, який наявний у матеріалах справи.
У період з 10.01.2020 по 11.01.2020, на підставі наказу від 27.12.2019 №1420 Про проведення позапланових перевірок , посвідчення про проведення заходу державного нагляду (контролю) від 28.12.2019 № 11106 посадовими особами відділу Обухівського РС ГУ ДСНС України у Київській області проведено позапланову перевірку щодо додержання суб`єктом господарювання Дошкільним навчальним закладом (ясла-садок) Віночок Маловільшанської сільської ради Обухівського району Київської області, що розташований за адресою: Київська область, Обухівський район, с. Мала Вільшанка, вул. Васильківська, 39 вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки, про що складено акт від 11.01.2020 №5 (далі по тексту - акт перевірки №72).
Зі змісту вказаного акта вбачається, що в ході перевірки були виявлені одинадцять порушень Дошкільним навчальним закладом (ясла-садок) Віночок Маловільшанської сільської ради Обухівського району Київської області законодавчих та нормативно-правових актів у сфері техногенної та пожежної безпеки, що стало підставою для звернення позивача до суду з вимогами про застосування заходів реагування у вигляді повного зупинення експлуатації будівлі Дошкільного навчального закладу (ясла-садок) Віночок Маловільшанської сільської ради Обухівського району Київської області, зокрема:
- приміщення Віночок не обладнано автоматичною установкою пожежної сигналізації з виведенням сигналу на пуль центрального спостереження, чим порушено пункт 1.2, глава 1, розділ 5 Правил пожежної безпеки в Україні №1417;
- шляхи евакуації не забезпечені евакуаційним освітленням, чим порушено п.2.32, п.2.32,глава 2 розділу 3 ППБУ;
- розподільчі електрощити не оснащені схемами підключення споживачів пояснювальними надписами, чим порушено п.1.16 розділу 4 ППБУ;
- не надано акт проведено замір опору ізоляції і перевірка спрацювання приладів захисту електричних мереж та електроустановок від короткого замикання 1 раз на 2 роки, чим порушено пункт 1.20 глави 1 розділу ІV ППБУ;
- не організовано проходження навчання та перевірку знань з питань пожежної безпеки посадовими особами з отриманнях відповідних посвідчень, чим порушено пункт 16 розділу 2 ППБУ;
- будівлю не забезпечено адресними вказівниками (назва вулиці, номер будинку), встановленим на фасадах будівель або інших видних місцях і освітлюваними у темний час доби, чим порушено п.2.27 глава 2 розділу ІІІ ППБУ;
- біля місць розташування пожежних гідрантів і водойм не встановлені (відповідальні за встановлення - згідно з підпунктом 9 цього пункту) покажчики (об`ємні зі світильником або плоскі із застосуванням світловідбивних покриттів, чим порушено підпункт 9 пункту 2.1 глави 2 розділу V ППБУ;
- у приміщеннях, пов`язаних з перебуванням дітей килими та килимові доріжки не прикріплені до підлоги, чим порушено пункт1.21 глави 1 розділу VІ ППБУ;
- керівник не пройшов навчання, протипожежний інструктаж і перевірку знань з питань пожежної безпеки, чим порушено пункт 15 розділу ІІ ППБУ;
- на об`єкті видимих місцях плани (схеми) евакуації людей на випадок пожежі не вивішені, чим порушено пункти 5, 6 розділу ІІ ППБУ;
- відповідальна особа за виконання вимог цивільного захисту та техногенної безпеки не пройшла навчання на територіальних курсах цивільного захисту, чим порушено Кодекс цивільного захисту ПКМУ №444 від 26.06.2013 (статті 20 пункт 8) ПКМУ №444 від 26.06.2013 (пункт 14).
Примірник вказаного акта перевірки було вручено та підписано завідувачу Дошкільним навчальним закладом (ясла-садок) Віночок Маловільшанської сільської ради Обухівського району Київської області.
Через існування небезпеки, що створює загрозу життю та здоров`ю людей, позивач звернувся до адміністративного суду з позовом про застосування до відповідача заходів реагування у вигляді повної зупинки експлуатації належного відповідачу об`єкта до повного усунення виявлених під час перевірки порушень.
Надаючи правову оцінку відносинам, що виникли між сторонами, суд зазначає наступне.
Правові та організаційні засади, основні принципи і порядок здійснення державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності, повноваження органів державного нагляду (контролю), їх посадових осіб і права, обов`язки та відповідальність суб`єктів господарювання під час здійснення державного нагляду (контролю) визначаються Законом України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності від 05.04.2007 № 877-V (далі-Закон №877).
Частиною першою статті 1 Закону №877 встановлено, що державний нагляд (контроль) - діяльність уповноважених законом центральних органів виконавчої влади, їх територіальних органів, державних колегіальних органів, органів виконавчої влади Автономної Республіки Крим, місцевих державних адміністрацій, органів місцевого самоврядування в межах повноважень, передбачених законом, щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства суб`єктами господарювання та забезпечення інтересів суспільства, зокрема належної якості продукції, робіт та послуг, допустимого рівня небезпеки для населення, навколишнього природного середовища.
Відповідно до частини шостої статті 7 Закону №877 за результатами здійснення планового або позапланового заходу посадова особа органу державного нагляду (контролю) складає акт, який повинен містити такі відомості: дату складення акта; тип заходу (плановий або позаплановий); форма заходу (перевірка, ревізія, обстеження, огляд тощо); предмет державного нагляду (контролю); найменування органу державного нагляду (контролю), а також посаду, прізвище, ім`я та по батькові посадової особи, яка здійснила захід; найменування юридичної особи або прізвище, ім`я та по батькові фізичної особи - підприємця, щодо діяльності яких здійснювався захід.
Посадова особа органу державного нагляду (контролю) зазначає в акті стан виконання вимог законодавства суб`єктом господарювання, а в разі невиконання - детальний опис виявленого порушення з посиланням на відповідну вимогу законодавства.
Згідно з частиною сьомою статті 7 Закону №877 на підставі акта, складеного за результатами здійснення заходу, в ході якого виявлено порушення вимог законодавства, орган державного нагляду (контролю) за наявності підстав для повного або часткового зупинення виробництва (виготовлення), реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг звертається у порядку та строки, встановлені законом, з відповідним позовом до адміністративного суду. У разі необхідності вжиття інших заходів реагування орган державного нагляду (контролю) протягом п`яти робочих днів з дня завершення здійснення заходу державного нагляду (контролю) складає припис, розпорядження, інший розпорядчий документ щодо усунення порушень, виявлених під час здійснення заходу.
Відносини, пов`язані із захистом населення, територій, навколишнього природного середовища та майна від надзвичайних ситуацій, реагуванням на них, функціонуванням єдиної державної системи цивільного захисту, регулюються Кодексом цивільного захисту України №5403 від 02.10.2012.
Відповідно до частин першої та другої статті 64 Кодексу цивільного захисту України центральний орган виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, уповноважений організовувати та здійснювати державний нагляд (контроль) щодо виконання вимог законів та інших нормативно-правових актів з питань техногенної та пожежної безпеки, цивільного захисту і діяльності аварійно-рятувальних служб.
Центральний орган виконавчої влади, який здійснює нагляд (контроль) у сфері техногенної та пожежної безпеки, реалізує повноваження безпосередньо і через свої територіальні органи в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі, районах, районах у містах, містах обласного, республіканського (Автономної Республіки Крим) значення.
Центральний орган виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, здійснює державний нагляд (контроль) шляхом проведення планових та позапланових перевірок відповідно до закону (ст. 66 КЦЗ України).
Згідно з частиною першою статті 67 Кодексу цивільного захисту України до повноважень центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, належить, зокрема, звернення до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, експлуатації будівель, об`єктів, споруд, цехів, дільниць, а також машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, зупинення проведення робіт, у тому числі будівельно-монтажних, випуску і реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту, надання послуг, якщо ці порушення створюють загрозу життю та/або здоров`ю людей.
Частиною другою статті 68 Кодексу цивільного захисту України встановлено, що у разі встановлення порушення вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, що створює загрозу життю та здоров`ю людей, посадові особи центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сферах техногенної та пожежної безпеки, звертаються до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, агрегатів, експлуатації будівель, споруд, окремих приміщень, випуску та реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту у порядку, встановленому законом.
Статтею 70 Кодексу цивільного захисту України закріплено, що підставою для звернення центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, об`єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів є:
1) недотримання вимог пожежної безпеки, визначених цим Кодексом, іншими нормативно-правовими актами, стандартами, нормами і правилами;
2) порушення вимог пожежної безпеки, передбачених стандартами, нормами і правилами, під час будівництва приміщень, будівель та споруд виробничого призначення;
3) випуск і реалізація вибухопожежонебезпечної продукції та продукції протипожежного призначення з відхиленням від стандартів чи технічних умов або без даних щодо відповідності такої продукції вимогам пожежної безпеки;
4) нездійснення заходів щодо захисту персоналу від шкідливого впливу ймовірних надзвичайних ситуацій;
5) відсутність на виробництвах, на яких застосовуються небезпечні речовини, паспортів (формулярів) на обладнання та апаратуру або систем із забезпечення їх безперебійної (безаварійної) роботи;
6) невідповідність кількості засобів індивідуального захисту органів дихання від небезпечних хімічних речовин нормам забезпечення ними працівників суб`єкта господарювання, їх непридатність або відсутність;
7) порушення правил поводження з небезпечними речовинами;
8) відсутність або непридатність до використання засобів індивідуального захисту в осіб, які здійснюють обслуговування потенційно небезпечних об`єктів або об`єктів підвищеної небезпеки, а також в осіб, участь яких у ліквідації наслідків надзвичайної ситуації передбачена планом локалізації і ліквідації наслідків аварій;
9) відсутність на об`єкті підвищеної небезпеки диспетчерської служби або її неготовність до виконання покладених на неї завдань, у тому числі через відсутність відповідних документів, приладів, обладнання або засобів індивідуального захисту;
10) неготовність до використання за призначенням аварійно-рятувальної техніки, засобів цивільного захисту, а також обладнання, призначеного для забезпечення безпеки суб`єктів господарювання;
11) проведення робіт з будівництва будинків та споруд, розміщення інших небезпечних об`єктів, інженерних і транспортних комунікацій, які порушують встановлений законодавством з питань техногенної безпеки порядок їх проведення або проведення яких створює загрозу безпеці населення, суб`єктам господарювання, обладнанню та майну, що в них перебувають.
Повне або часткове зупинення роботи підприємств, об`єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, виконання робіт, надання послуг здійснюється виключно за рішенням адміністративного суду.
Аналізуючи наведені норми, суд дійшов висновку, що Кодексом цивільного захисту України передбачено наявність загрози життю та здоров`ю людей внаслідок порушення суб`єктом господарювання вимог законодавства з питань техногенної, пожежної безпеки, в якості підстави для застосування заходів реагування у сфері державного нагляду.
Суд звертає увагу, що визначення поняття порушення, яке створює загрозу життю та/або здоров`ю людей, є оціночним. Водночас, на переконання суду, всі порушення протипожежних норм в тій чи іншій мірі створюють загрозу життю та/або здоров`ю людей.
Судом встановлено, що у період з 02.07.2020 по 03.07.2020 , на підставі посвідчення на проведення заходу державного нагляду (контролю) від 25.06.2020 №2231 виданого ГУ ДСНС у Київській області на проведення позапланової перевірки Дошкільного навчального закладу (ясла-садок) Віночок Маловільшанської сільської ради Обухівського району Київської області, розташованого за адресою: Київська область, Обухівський район, с. Мала Вільшанка, вул. Васильківська,39, посадовими особами ГУ ДСНС у Київській області було проведено позапланову перевірку щодо усунення порушень зазначених в акті складеному за результатами проведеної позапланової перевірки щодо додержання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки від 11.01.2020 №5.
За результатами вказаної перевірки посадовими особами ГУ ДСНС України у Київській області складено акт від 03.07.2020 №112, яким встановлено одне порушення Дошкільним навчальним закладом (ясла-садок) Віночок Маловільшанської сільської ради Обухівського району Київської області законодавчих та нормативно-правових актів у сфері техногенної та пожежної безпеки, зокрема приміщення Віночок не обладнано автоматичною установкою пожежної сигналізації з виведенням сигналу на пуль центрального спостереження, чим порушено пункт 1.2, глава 1, розділ 5 Правил пожежної безпеки в Україні №1417.
З матеріалів справи вбачається, що у період з 07.09.2020 по 08.09.2020, на підставі посвідчення на проведення заходу державного нагляду (контролю) від 02.09.2020 №2720, посадовими особами ГУ ДСНС у Київській області було проведено позапланову перевірку Дошкільного навчального закладу (ясла-садок) Віночок Маловільшанської сільської ради Обухівського району Київської області щодо усунення порушень зазначених в акті складеному за результатами проведеної позапланової перевірки щодо додержання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки від 03.07.2020 №112.
За результатами вказаної перевірки посадовими особами ГУ ДСНС України у Київській області складено акт від 08.09.2020 №127, яким не встановлено жодного порушення Дошкільним навчальним закладом (ясла-садок) Віночок Маловільшанської сільської ради Обухівського району Київської області вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки. Згідно із даними вказаного акта № 127 від 08.09.2020 відповідач повністю усунув виявлені позивачем порушення, а у розділі Опис виявлених порушень відсутні будь-які записи.
Отже, матеріали справи свідчать, що відповідачем було повністю виконано вимоги контролюючого органу та усунуто у добровільному порядку виявлені порушення у сфері техногенної та пожежної безпеки, що свідчить про відсутність законодавчо визначених передумов для застосування заходів реагування у сфері господарської діяльності.
Відповідно до приписів частини першої статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України , кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
З огляду на зазначене та оцінюючи у сукупності встановлені обставини, перевіривши наявні в матеріалах справи докази, враховуючи що правові підстави для задоволення позову відсутні у зв`язку з добровільним усуненням відповідачем порушень у сфері техногенної та пожежної безпеки, суд дійшов висновку про відсутність підстав для задоволення позовних вимог Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Київській області.
Частиною першою статті 143 Кодексу адміністративного судочинства України передбачено, що суд вирішує питання щодо судових витрат у рішенні, постанові або ухвалі.
Оскільки у задоволені позову відмовлено, а відповідачем доказів понесення судових витрат до суду не надано, судові витрати судом не розподіляються.
Керуючись статтями 9, 14, 73-78, 90, 143, 242- 246, 250, 255 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
ВИРІШИВ:
У задоволенні адміністративного позову відмовити повністю.
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду подається до Шостого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня його проголошення.
У разі оголошення судом лише вступної та резолютивної частини рішення, або розгляду справи в порядку письмового провадження, апеляційна скарга подається протягом тридцяти днів з дня складення повного тексту рішення.
Відповідно до підпункту 15.5 пункту 1 Розділу VII «Перехідні положення» Кодексу адміністративного судочинства України до початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи апеляційні скарги подаються учасниками справи до або через Київський окружний адміністративний суд.
Суддя Панова Г. В.
Суд | Київський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 20.08.2021 |
Оприлюднено | 25.08.2021 |
Номер документу | 99115551 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Київський окружний адміністративний суд
Панова Г. В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні