РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
12 серпня 2021 року справа № 580/4820/21
м. Черкаси
Черкаський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Рідзеля О.А., розглянувши за правилами загального позовного провадження у письмовому провадженні адміністративну справу за позовом Головного управління Держгеокадастру у Черкаській області до відділу примусового виконання рішень Управління забезпечення виконання рішень у Черкаській області Центрального міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м. Київ) , третя особа без самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача - селянське (фермерське) господарство «Веселка» про визнання протиправною та скасування постанови,
ВСТАНОВИВ:
09.07.2021 у Черкаський окружний адміністративний суд надійшов позов Головного управління Держгеокадастру у Черкаській області (далі - позивач) до відділу примусового виконання рішень Управління забезпечення виконання рішень у Черкаській області Центрального міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м. Київ) (далі - відповідач), в якому просить визнати протиправною та скасувати постанову від 24.06.2021 у виконавчому провадженні №6588618 про стягнення виконавчого збору в сумі 24000,00 грн.
Позов мотивовано тим, що позивачем виконане рішення суду до часу відкриття виконавчого провадження, тому стягнення виконавчого збору є безпідставним, а спірне рішення підлягає скасуванню.
Ухвалою від 14.07.2020 суд прийняв позовну заяву до розгляду, відкрив провадження в адміністративній справі та призначив підготовче засідання. Також суд залучив до участі у справі третьою особою без самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача селянське (фермерське) господарство «Веселка» (далі - третя особа).
У встановлений судом строк відповідач відзиву на позов, а треті особи - пояснення не надали, про причини неподання, суд не повідомили.
Ухвалою від 12.08.2021 суд закрив підготовче провадження та призначив судовий розгляд справи по суті у письмовому провадженні.
Дослідивши письмові докази та надавши їм правову оцінку, суд встановив таке.
Виконувач обов`язків керівника Золотоніської місцевої прокуратури звернувся до Господарського суду Черкаської області в інтересах держави в особі Головного управління Держгеокадастру у Черкаській області з позовом до Селянського (Фермерського) господарства Веселка про витребування з незаконного володіння земельної ділянки площею 20,0054 га, вартістю 1000270,00 грн, яка розташована в адміністративних межах Ковтунівської сільської ради Золотоніського району Черкаської області на користь власника Головного управління Держгеокадастру у Черкаській області.
Рішенням Господарського суду Черкаської області від 19.07.2018 у справі №925/302/18 у задоволенні позову відмовлено повністю.
Постановою Північного апеляційного господарського суду від 19.09.2019 рішення господарського суду Черкаської області від 19.07.2018 скасовано, прийнято нове рішення про задоволення позову.
03.10.2019 на примусове виконання постанови Північного апеляційного господарського суду від 19.09.2019 видано накази.
Постановою Верховного Суду від 26.08.2020 постанову Північного апеляційного господарського суду від 19.09.2019 скасовано, рішення Господарського суду Черкаської області від 19.07.2018 залишено в силі.
04.11.2020 до Господарського суду Черкаської області надійшла заява Селянського (Фермерського) господарства Веселка від 02.11.2020 про поворот виконання постанови Північного апеляційного господарського суду від 19.09.2019.
Ухвалою Господарського суду Черкаської області від 18.11.2020 задоволено заяву Селянського (Фермерського) господарства Веселка про поворот виконання постанови Північного апеляційного господарського суду від 19.09.2019. Стягнуто з Головного управління Держгеокадастру у Черкаській області на користь Селянського (Фермерського) господарства Веселка суму сплаченого судового збору у розмірі 37510,13 грн, з яких: 15004,05 грн судового збору, який сплачений згідно з платіжним доручення №8908 від 26.12.2019 та 22506,08 грн судового збору, який сплачений згідно з платіжним дорученням №8907 від 26.12.2019. Зобов`язано Головне управління Держгеокадастру у Черкаській області повернути Селянському (Фермерському) господарству Веселка земельну ділянку площею 20,0054 га, вартістю 1000270,00 грн, кадастровий номер 7121585800:05:005:0544, яка розташована в адміністративних межах Ковтунівської сільської ради Золотоніського району Черкаської області .
Постановою Північного апеляційного господарського суду від 23.02.2021 у справі №925/302/18 - ухвала господарського суду Черкаської області від 18.11.2020 скасована, в частині стягнення судового збору з Головного управління Держгеокадастру у Черкаській області. Присуджено до стягнення суму сплаченого судового збору у розмірі 37510,13 грн з Прокуратури Черкаської області.
14 квітня 2021 року на примусове виконання постанови Північного апеляційного господарського суду від 23.02.2021 було видано наказ, на підставі якого державний виконавець відділу примусового виконання рішень Управління забезпечення виконання рішень у Черкаській області Центрального міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м. Київ) Вельган О.В. 24.06.2021 відкрила виконавче провадження №65886168.
Також, 24.06.2021 державний виконавець Вельган О.В. прийняла спірну постанову про стягнення з позивача виконавчого збору на суму 24000,00 грн.
Не погоджуючись із цим рішенням позивач звернувся в суд з даним позовом.
Надаючи оцінку спірному рішенню, суд врахував ч.2 ст.19 Конституції України, якою встановлено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Умови і порядок виконання рішень судів та інших органів (посадових осіб), що відповідно до закону підлягають примусовому виконанню у разі невиконання їх у добровільному порядку, визначені Законом України від 02 червня 2016 року № 1404-VІІІ "Про виконавче провадження" (далі - Закон №1404-VІІІ).
Згідно з ч.1 ст.1 Закону №1404-VIII виконавче провадження як завершальна стадія судового провадження і примусове виконання судових рішень та рішень інших органів (посадових осіб) - сукупність дій визначених у цьому Законі органів і осіб, що спрямовані на примусове виконання рішень і проводяться на підставах, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією України, цим Законом, іншими законами та нормативно-правовими актами, прийнятими відповідно до цього Закону, а також рішеннями, які відповідно до цього Закону підлягають примусовому виконанню.
Частиною ст.5 Закону № 1404-VІІІ визначено, що примусове виконання рішень покладається на органи державної виконавчої служби (державних виконавців) та у передбачених цим Законом випадках на приватних виконавців , правовий статус та організація діяльності яких встановлюються Законом України "Про органи та осіб, які здійснюють примусове виконання судових рішень і рішень інших органів".
Частиною 1 ст.18 Закону № 1404-VІІІ на виконавця покладено обов`язок вживати передбачених цим Законом заходів щодо примусового виконання рішень, неупереджено, ефективно, своєчасно і в повному обсязі вчиняти виконавчі дії.
На підставі ч.5 ст.26 Закону №1404-VІІІ виконавець не пізніше наступного робочого дня з дня надходження до нього виконавчого документа виносить постанову про відкриття виконавчого провадження, в якій зазначає про обов`язок боржника подати декларацію про доходи та майно боржника, попереджає боржника про відповідальність за неподання такої декларації або внесення до неї завідомо неправдивих відомостей.
Абз.2 ч.5 ст.26 Закону №1404-VІІІ передбачено, що у постанові про відкриття виконавчого провадження за рішенням, примусове виконання якого передбачає справляння виконавчого збору, державний виконавець зазначає про стягнення з боржника виконавчого збору в розмірі, встановленому статтею 27 цього Закону.
Частинами 1, 3 ст.27 Закону №1404-VIII встановлено, що виконавчий збір - це збір, що справляється на всій території України за примусове виконання рішення органами державної виконавчої служби. Виконавчий збір стягується з боржника до Державного бюджету України.
За примусове виконання рішення немайнового характеру виконавчий збір стягується в розмірі двох мінімальних розмірів заробітної плати з боржника - фізичної особи і в розмірі чотирьох мінімальних розмірів заробітної плати з боржника - юридичної особи.
Згідно з ч.4 ст.27 Закону №1404-VIII державний виконавець виносить одночасно з постановою про відкриття виконавчого провадження постанову про стягнення виконавчого збору (крім виконавчих документів про стягнення аліментів).
На підставі п.8 Розділу 3 Інструкції з організації примусового виконання рішень, затвердженої наказом Міністерства юстиції України від 02 квітня 2012 року №512/5 (далі - Інструкція №512/5), стягнення виконавчого збору здійснюється у порядку, визначеному статтею 27 Закону.
Про стягнення з боржника виконавчого збору та його розмір державний виконавець зазначає у постанові про відкриття виконавчого провадження.
Виконавчий збір стягується з боржника на підставі постанови про стягнення виконавчого збору, у якій зазначаються розмір та порядок стягнення нарахованого виконавчого збору.
Постанову про стягнення виконавчого збору державний виконавець виносить одночасно з постановою про відкриття виконавчого провадження (крім виконавчих документів про стягнення аліментів) та не пізніше наступного робочого дня після її винесення надсилає сторонам виконавчого провадження.
Розрахунок нарахування виконавчого збору обчислюється державним виконавцем в автоматизованій системі виконавчого провадження та долучається до матеріалів виконавчого провадження.
Ст. 27 Закону № 1404-VIII визначено виключний перелік підстав, з яких виконавчий збір не стягується.
Так, пунктами 1-6 ч.5 ст.27 Закону № 1404-VIII встановлено, що виконавчий збір не стягується:
за виконавчими документами про конфіскацію майна, стягнення періодичних платежів (крім виконавчих документів про стягнення аліментів, за наявності заборгованості зі сплати аліментів, сукупний розмір якої перевищує суму відповідних платежів за дванадцять місяців), накладення арешту на майно для забезпечення позовних вимог, за виконавчими документами, що підлягають негайному виконанню;
у разі виконання рішень Європейського суду з прав людини;
якщо виконання рішення здійснюється за рахунок коштів, передбачених бюджетною програмою для забезпечення виконання рішень суду в порядку, встановленому Законом України "Про гарантії держави щодо виконання судових рішень";
за виконавчими документами про стягнення виконавчого збору, стягнення витрат виконавчого провадження, штрафів, накладених виконавцем відповідно до вимог цього Закону;
у разі виконання рішення приватним виконавцем;
за виконавчими документами про стягнення заборгованості, що підлягає врегулюванню відповідно до Закону України "Про заходи, спрямовані на врегулювання заборгованості теплопостачальних та теплогенеруючих організацій та підприємств централізованого водопостачання і водовідведення за спожиті енергоносії", а також згідно з постановами державних виконавців, винесеними до набрання чинності цим Законом.
Також ч.9 ст.27 Закону №1404-VIII передбачено, що виконавчий збір не стягується у разі закінчення виконавчого провадження на підставі пункту 9 частини першої статті 39 цього Закону, якщо рішення було виконано до винесення постанови про відкриття виконавчого провадження , та у разі закінчення виконавчого провадження на підставі пункту 17 частини першої статті 39 цього Закону.
Суд врахував, що наказом Господарського суду Черкаської області від 17.04.2021 зобов`язано Головне управління Держгеокадастру у Черкаській області повернути Селянському (Фермерському) господарству Веселка земельну ділянку площею 20,0054 га, вартістю 1000270,00 грн, кадастровий номер 7121585800:05:005:0544, яка розташована в адміністративних межах Ковтунівської сільської ради Золотоніського району Черкаської області.
Обов`язковість виконання судових рішень закріплена ст.129 Конституції України та ч.1 ст.370 КАС України, якою визначено, що судове рішення, яке набрало законної сили, є обов`язковим для учасників справи, для їхніх правонаступників, а також для всіх органів, підприємств, установ та організацій, посадових чи службових осіб, інших фізичних осіб і підлягає виконанню на всій території України, а у випадках, встановлених міжнародними договорами, згода на обов`язковість яких надана Верховною Радою України, або за принципом взаємності, - за її межами.
Суд встановив, що на виконання вказаного наказу позивач склав та направив Селянському (Фермерському) господарству Веселка 3 примірники Акту приймання передачі вищевказаної земельної ділянки площею 20,0054 га, кадастровий номер 7121585800:05:005:0544, які підписані головою ліквідаційної комісії І. Віштаком та скріплені печаткою Головного управління Держгеокадастру у Черкаській області.
Вказані акти направлені Селянському (Фермерському) господарству Веселка рекомендованим листом з описом вкладення 21.12.2020 за адресою реєстрації, вказаною в ЄДРПОУ.
Отже, позивачем до часу відкриття виконавчого провадження вчинено усіх залежних від нього дій щодо виконання вказаного вище наказу Господарського суду Черкаської області.
Тому на переконання суду, вищевказане рішення суду виконане позивачем до відкриття виконавчого провадження, що виключає стягнення з нього виконавчого збору, а тому спірна постанова про його стягнення є протиправною та підлягає скасуванню.
Статтею 2 Закону №1404-VIIІ визначено, що виконавче провадження здійснюється з дотриманням таких засад: верховенства права; обов`язковості виконання рішень; законності; диспозитивності; справедливості, неупередженості та об`єктивності; гласності та відкритості виконавчого провадження; розумності строків виконавчого провадження; співмірності заходів примусового виконання рішень та обсягу вимог за рішеннями; забезпечення права на оскарження рішень, дій чи бездіяльності державних виконавців, приватних виконавців.
У спірних відносинах державним виконавцем не було дотримано вказаних принципів.
Отже, позовні вимоги є обґрунтованими та підлягають задоволенню.
Відповідно до ч. 2 ст. 139 КАС України при задоволенні позову суб`єкта владних повноважень з відповідача стягуються виключно судові витрати суб`єкта владних повноважень, пов`язані із залученням свідків та проведенням експертиз. Оскільки доказів понесення таких витрат суду не надано, відсутні підстави для їх розподілу.
Керуючись ст.ст. 6, 9, 14, 241-246, 287, 295 КАС України, суд
ВИРІШИВ:
1. Позов Головного управління Держгеокадастру у Черкаській області - задовольнити повністю.
Визнати протиправною та скасувати постанову державного виконавця відділу примусового виконання рішень Управління забезпечення виконання рішень у Черкаській області Центрального міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м. Київ) Вельган О.В. від 24.06.2021 у виконавчому провадженні №65886168 про стягнення виконавчого збору в розмірі 24000,00 грн.
2. Судові витрати розподілу не підлягають.
3. Копію рішення направити учасникам справи.
4. Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, яка може бути подана до Шостого апеляційного адміністративного суду через Черкаський окружний адміністративний суд протягом десяти днів з дня його складення.
Суддя О.А. Рідзель
Суд | Черкаський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 12.08.2021 |
Оприлюднено | 25.08.2021 |
Номер документу | 99118279 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Черкаський окружний адміністративний суд
О.А. Рідзель
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні