Рішення
від 18.08.2021 по справі 904/6129/20
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ДНІПРОПЕТРОВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

ДНІПРОПЕТРОВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

вул. Володимира Винниченка 1, м. Дніпро, 49027

E-mail: inbox@dp.arbitr.gov.ua, тел. (056) 377-18-49, fax (056) 377-38-63

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

18.08.2021м. ДніпроСправа № 904/6129/20

Суддя господарського суду Дніпропетровської області Панна С.П. при секретарі судового засідання Савенко О.О. розглянувши матеріали справи

за позовом Акціонерного товариства "Українська залізниця" в особі Регіональної філії "Придніпровська залізниця" Акціонерного товариства "Українська залізниця", м.Дніпро

до Приватного акціонерного товариства "ПІВНІЧНИЙ ГІРНИЧО-ЗБАГАЧУВАЛЬНИЙ КОМБІНАТ", м.Кривий Ріг, Дніпропетровська область

про стягнення плати за користування вагонами та збору за зберігання вантажу в розмірі 116742,36 грн.

Представники сторін:

від позивача: Береза В.В.

від відповідача: не з`явився

СУТЬ СПОРУ:

Акціонерне товариство "Українська залізниця" в особі Регіональної філії "Придніпровська залізниця" Акціонерного товариства "Українська залізниця" звернулося до Господарського суду Дніпропетровської області з позовною заявою до Приватного акціонерного товариства "Північний гірничо-збагачувальний комбінат" про стягнення плати за користування вагонами в сумі та збору за зберігання вантажу в розмірі 116742,36 грн., а також судового збору в розмірі 2102 грн..

Ухвалою суду від 25.01.2021р. прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі. Справу вирішено розглядати за правилами спрощеного позовного провадження без виклику (повідомлення) учасників за наявними в матеріалах справи документами.

Ухвалою суду від 26.03.2021р. здійснено перехід зі спрощеної процедури до загальної та призначено підготовче судове засідання на 13.04.2021р.

13.04.2021р. до Господарського суду Дніпропетровської області клопотання від відповідача про проведення засідання без його участі.

У судове засідання 13.04.2021р. представники сторін не з`явились.

Ухвалою суду від 13.04.2021р. відкладено підготовче засідання по справі на 20.05.2021 о 14:00 год.

Однак, судове засідання 20.05.2021 р. не відбулось, у зв`язку з тим, що суддя Панна С.П. перебувала на лікарняному (листок непрацездатності АЛА № 725507 від 20.05.2021р.).

Ухвалою Господарського суду Дніпропетровської області від 21.05.2021р. відкладено підготовче засідання по справі на 17.06.2021р.

У судове засідання 17.06.2021р. з`явився представник позивача, представник відповідача не з`явився.

Ухвалою суду від 17.06.2021р. продовжено строк підготовчого провадження на 30 днів та відкладено підготовче засідання по справі на 21.07.2021р. о 15:30 год.

05.07.2021р. до Господарського суду Дніпропетровської області від відповідача надійшла відповідь на відзив, в якій просить суд частково задовольнити позовні вимоги, стягнувши з відповідача 7 465,61грн. плати за користування вагонами та 2 568,34грн. збору за зберігання вантажу. Відповідач зазначає, що починаючи з 08.05.2020р. 19:00год. він був готовий прийняти на свої під`їзні колії спірні вагони, затримані згідно наказу № 1314, починаючи з 08.05.2020р. 20:00 год. відповідач був готовий прийняти на свої під`їзні колії спірні вагони, затримані згідно наказу № 1, починаючи з 10.05.2020р. 19:00 год. відповідач був готовий прийняти на свої під`їзні колії спірні вагони, затримані згідно наказу № 1327, а позивач не довів належним чином вину відповідача у затримці вагонів. На час складання наказу № 447 на станції Терни з вини відповідача не було забрано лише 17 порожніх вагони, розміщених на однієї колії (Акт загальної форми № 1644).

14.07.2021р. до Господарського суду Дніпропетровської області від відповідача надійшло клопотання про відкладення судового засідання.

У судове засідання 21.07.2021р. з`явився представник позивача, від відповідача не з`явились.

Ухвалою від 21.07.2021 закрито підготовче провадження та призначено справу до судового розгляду по суті.

В судовому засіданні 18.08.2021р. оголошено вступну та резолютивну частини рішення.

Заслухавши пояснення представника позивача, дослідивши матеріали справи, господарський суд

ВСТАНОВИВ:

14.12.2017 між РФ Придніпровська залізниця АТ Українська залізниця та ПрАТ Північний ГЗК було укладено договір №ПР/М-17-2-/14-744/НЮдч Про експлуатацію залізничної під`їзної колії Приватного Акціонерного Товариства Північний гірничо-збагачувальний комбінат, яка примикає до станцій Терни і Рядова регіональної філії Придніпровська залізниця.

Пунктом 1 цього договору передбачено, що згідно із Статутом залізниць України Правилами перевезення вантажів і на умовах цього договору експлуатується під`їзна колія, яка належить Власнику, що примикає до станції Терни стрілками №№ 2, 4, 6 у парній горловині станції та до Рядова стрілкою № 8 до колії № IV станції Рядова.

Під`їзна колія обслуговується локомотивом Власника колії.

Межею під`їзної колії є знаки Межа під`їзної колії, які встановлено по станції Терни: біля маневрового світлофору М10, розташованого на відстані 61,5 м від вістряка стрілки № 2 станції терни, маневрового світлофора М8, розташованого на відстані 86,2 м. від граничного стовпчика стрілки № 4 станції Терни, маневрового світлофора М6, розташованого на відстані 147,2 м від граничного стовпчика стрілки № 6 станції Терни; по станції Рядова біля вхідного світлофора Чк, розташованого на відстані 500 м від вістряка стрілки № 8 станції Рядова.

Пунктом 4 цього договору передбачено рух поїздів на під`їзній колії здійснюється з додержанням Правил технічної експлуатації залізниць України. Інструкції з руху поїздів і маневрової роботи на залізницях України, Інструкції з сигналізації на залізницях України, Інструкції про порядок обслуговування і організації руху на під`їзній колії (п. 4 договору про експлуатацію під`їзної колії).

Здавання вагонів для під`їзної колії зі станцій Терни, Рядова здійснюється: порожні хопери через інтервал часу 2,0 години; порожні на піввагони для навантаження концентрату залізорудного, обкотишів через інтервал часу 2,5 години; вагони з небезпечними вантажами класу 1ВМ не пізніше, ніж через 2 години з моменту їх прибуття на станцію примикання; інші вагони за повідомленнями, які передає прийомоздавальник вантажу та багажу станції нарочним прийомоздавальнику Власника колії не пізніше, ніж за 2 години до фактичного здавання вагонів із реєстрацією у Книзі повідомлень форми ГУ-2. У разі здавання вагонів Залізницею Власнику колії за його згодою раніше встановленого інтервалу передача вагонів здійснюється поза інтервалом (п. 5 договору про експлуатацію під`їзної колії).

Вагони, що прибули на станцію Терни регіональної філії Придніпровська залізниця для ПрАТ ПівГЗК, подаються локомотивом залізниці на одну з колій №№ 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 13 станції Терни, за вказівкою чергового по залізничній станції, де здійснюються передавальні операції з вагонами у технічному та комерційному відношенні. Подальший рух вагонів здійснюється локомотивом Власника колії.

Вагони, що прибули на станцію Рядова регіональної філії Придніпровська залізниця для ПрАТ ПівГЗК, подаються локомотивом залізниці на одну з колій №№ 3А, 3Б, I, II, 4, 5, VI, 7, 8, 9, 10 станції Рядова за вказівкою чергового по залізничній станції, де здійснюються передавальні операції з вагонами у технічному та комерційному відношенні. Подальший рух вагонів здійснюється локомотивом Власника колії (п. 6 договору про експлуатацію під`їзної колії).

Час перебування вагонів на під`їзній колії обчислюється з моменту закінчення передавальних операцій при передачі вагонів Залізницею Власнику колії до моменту закінчення цих операцій при поверненні вагонів Залізниці (п. 10 договору про експлуатацію під`їзної колії).

Власник колії сплачує залізниці плату:

за користування вагонами - згідно з Правилами користування вагонами і контейнерами за ставками, наведеними у розділі V Збірника тарифів на перевезення вантажів залізничним транспортом у межах України та пов`язані з ними послуги (Тарифного керівництва № 1);

за зберігання вантажів у вагонах у разі затримки їх з причин, залежних від Власника колії, після закінчення терміну безоплатного зберігання, сплачується незалежно від місця затримки (на станції призначення та на підходах до неї) згідно з Правилами зберігання вантажів;

інші збори і плати за додаткові роботи і послуги, що виконує залізниця для власника колії - згідно з діючими нормативними документами. Збори і плати вносяться на підставі ст. 62 Статуту залізниць України у національній валюті України на умовах попередньої оплати на поточний рахунок зі спеціальним режимом використання філії ЄРЦ (п. 14 договору про експлуатацію під`їзної колії).

Цей договір вважається укладеним з моменту підписання його сторонами та скріплення печатками сторін і діє з 23.12.2017 р. до 23.12.2022 р включно (п. 19 договору про експлуатацію під`їзної колії).

Так, в травні 2020 за накладними №№ 48725840, 48725857, 42542746, 42542738, 42542720, 42542712, 42542704, 42542696, 42542688, 42542670, 42542662, 42542233, 42542225, 42542258, 42542266, 42542274, 42542282, 42542290, 42542308, 42542381, 42542399, 42542431, 42542423, 42542449, 42542456, 42542480, 42542498, 42542506, 42542514, 42542555, 42542589, 42542597, 42542605, 42542613, 42542621, 42542639, 42542647, 42542654, 42542548, 42542571, 42542563, 42542522, 42542530, 42542464, 42542472, 42542407, 42542415, 42542373, 42542365, 42542316, 42542332, 42542324, 42542340, 42542357, 42542241, 45009420, 45009404, 45069499, 45070927, 45072386, 45069507, 45072394, 45094943, 45094778, 45094950, 45094976, 45095015, 45095080, 45095098, 45095106, 45095148, 45234503, 48741706, 48745568, 48750673, 45094992, 45095007, 45069481, 45067857, 45010428, 45010139, 45010444, 45010519, 45011418, 45011400, 45057742, 45011624, 45058229, 45010097, 45010121, 42411082, 42410985, 42410993, 42411009, 42411017, 42411025, 42411033, 42411058, 42411041, 42411074, 42411066, 42410951, 42410944, 42410977, 42410969, 42410837, 42410829, 42410852, 42410845, 42410860, 42410878, 42410886, 42410779, 42410787, 42410795, 42410811, 42410761, 42410803, 42410753, 42410704, 42410712, 42410738, 42410720, 42410613, 42410746, 42410621, 42410639, 42410654, 42410647, 42410662, 42410696, 42410670, 42410506, 42410605, 42410522, 42410514, 42410548, 42410530, 42410555, 42410563, 42410571, 42410589, 42410597 залізницею було прийнято до перевезення на адресу одержувача ПрАТ Північний ГЗК концентрат залізорудний, шари помольні та порожні власні вагони.

На шляху прямування, відповідно до вимог пунктів 9, 10 Р. ІІІ Правил користування вагонами та контейнерами (далі - Правила), затверджених наказом Міністерства транспорту України 25.02.1999р. № 113 та зареєстрованих в Міністерстві юстиції України 15.03.1999р. за № 165/3458, дані вагони було затримано на підставі наказів № 1314 від 07.05.20р., № 1 від 08.05.20р., № 1327 від 10.05.20р., № 447 від 13.05.20р. через зайнятість колій станції призначення Терни у зв`язку з неприйняттям вантажу одержувачем ПрАТ Північний ГЗК на свою під`їзну колію.

Згідно статті 119 Статуту за користування вагонами залізниці вантажовідправниками, вантажоодержувачами, власниками під`їзних колій, портами, організаціями, установами, громадянами-суб`єктами підприємницької діяльності вноситься плата. Порядок визначення плати за користування вагонами та звільнення вантажовідправника від зазначеної плати у разі затримки забирання вагонів, що виникла з вини залізниці, встановлюється Правилами перевезення вантажів.

Зазначена плата вноситься також за час затримки вагонів на станціях призначення і на підходах до них в очікуванні подання їх під вивантаження, перевантаження з причин, що залежать від вантажоодержувача, власника під`їзної колії. За час затримки на коліях залізниць вагонів, що належать підприємствам чи орендовані ними, стягується 50%відсотків зазначених розмірів плати.

Несвоєчасне забирання з колій станції Терни одержувачем ПрАТ Північний ГЗК, вантажів, які прибували на його адресу, є порушенням вимог пункту 33 Правил видачі вантажу, статей 46, 47, 125 Статуту залізниць України та пункту 5 Договору № ПР/М-20240/НЮдч від 20.03.2020.

За приписами пункту 3 Правил користування вагонами і контейнерами облік часу користування вагонами та нарахування плати за користування ними провадиться на станціях відправлення та призначення за Відомістю плати за користування вагонами форми ГУ-46, яка складається на підставі Пам`яток про подавання/забирання вагонів форми ГУ-45, Повідомлення про закінчення вантажних операцій з вагонами. Актів про затримку вагонів форми ГУ-23а, Актів загальної форми ГУ-23.

Відповідно до пункту 4 Правил користування вагонами і контейнерами відомості плати за користування вагонами складаються на вагони, що подаються під навантаження та вивантаження, є документами обліку часу перебування вагонів у пунктах навантаження та вивантаження та на під`їзних коліях і містять розрахунки платежів за користування вагонами.

Відповідно до п.12 Правил користування вагонами і контейнерами загальний час, за який вноситься вантажовласником плата залізниці за користування вагонами, включає час затримки вагонів з його вини та час перебування їх у безпосередньому розпорядженні \ вантажовласника. Час до 30 хвилин не враховується, час 30 хвилин і більше враховується як повна година.

Порядок нарахування збору за зберігання вантажу визначено Правилами зберігання вантажів, затвердженими наказом Міністерства транспорту України від 21.11.2000р. № 644 та зареєстрованими в Міністерстві юстиції України 24.11.2000 р. за № 866/5087.

Виходячи з положень п.8 Правил зберігання вантажів, збір за зберігання у вагонах у разі їх затримки з вини одержувача після закінчення терміну безоплатного зберігання сплачується незалежно від місця затримки (на станції призначення та на підходах до неї, на прикордонних, припортових станціях тощо).

Термін безоплатного зберігання обчислюється:

- якщо на станції призначення вивантаження здійснюється засобами: залізниці - з 24-ої години дати вивантаження вантажів; одержувача - з 24-ої години дати подачі вагонів під вивантаження;

- при переадресуванні - після двох годин з моменту, повідомлення про прибуття вантажу;

- при затримці - з моменту затримки.

Відповідно до п.9 Правил зберігання вантажів факт затримки вантажу засвідчується актом загальної форми.

Збір за зберігання вантажів є регульованим тарифом, визначеним п.2 Розділу III Збірника тарифів на перевезення вантажів залізничним транспортом у межах України та пов`язані з ними Послуги (Тарифне керівництво № 1), затвердженого Наказом Мінтрансзв`язку України від 26.03.2009р. № 317, та зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 15.04.2009р. за № 340/16356.

Пунктом 2.1 п.2 Тарифного керівництва № 1 передбачено окремі ставки збору:

- за зберігання рухомого складу на своїх осях - 5.9 грн. за добу.

У відповідності до всіх перелічених вимог станцією призначення Терни правомірно розрахована плата за користування спірними вагонами по відомостях плати ф.ГУ-46 №№ 14059289, 14059290, 15059291, 15059299, 16059307, 17059308, 13059169, 13059284, 14059306, 15059173, 16059171, 16059301 на суму -110 749,56 грн. та збір за зберігання вантажу за накопичувальними картками ФДУ-92 №№ 21059095, 21059096на суму 5 992,80 грн.Відомості плати за користування вагонами підтверджено підписом працівника станції, як передбачає графа Підпис працівника станції форми ГУ-46 згідно Додатку № 1 до п.3 Правил.

Дані відомості та накопичувальна картка комбінатом було підписано із запереченнями: З актами станцій Нижньодніпровськ-Вузол, Користівка, Савро не згодні, на станції Терни були вільні колії. та Вагони прийняті до перевезення понад добову переробну спроможність фронтів вигрузки , що стало причиною звернення Позивача з цим позовом до суду.

Відмова ПрАТ Північний ГЗК від сплати нарахованої суми безпідставна з наступних обставин.

З урахуванням приписів п.п. 14.2.1 п. 14.2 Інструкції з руху поїздів і маневрової роботи на залізницях України та п. 16.4 Правил технічної експлуатації залізниць України, на станції призначення окрім зайняття колій під технологічними операціями з вагонами, має бути забезпечено і наявність вільних колій для своєчасного приймання поїздів, в т.ч. поїздів комбінату, його контрагентів. Обов`язок залізниці враховувати наявність чи відсутність проміжків часу, протягом яких та чи інша колія ставала вільною, та час знаходження вагонів під технологічними операціями вагонів. Жодним законодавчим актом чи будь-яким іншим документом не передбачено, що за умов проведення з технологічних операцій по прибуттю та відправленню поїздів всі колії станції повинні бути зайнято. Визначеної Договором домовленості між залізницею та ПрАТ Північний ГЗК про займання всіх або певних колій також не існує.

Заперечення ПрАТ Північний ГЗК від сплати нарахованої суми також безпідставні, так як не існує норми права, яка б звільняла вантажовласників від сплати нарахованої плати за користування вагонами у разі, коли порожні вагони одержувач забирає на свою під`їзну колію своїм локомотивом та згідно договору в тій кількості, в якій вони прибули на станції Терни або Рядова.

В пункті 14 договору №ПР/М-17-2-/14-744/НЮдч Про експлуатацію залізничної під`їзної колії Приватного Акціонерного Товариства Північний гірничо-збагачувальний комбінат, яка примикає до станцій Терни і Рядова регіональної філії Придніпровська залізниця. зазначено, що власник колії сплачує залізниці збори і плати за додаткові роботи та послуги, що виконує залізниця для Власника під`їзної колії згідно з діючими нормативно-правовими актами.

Статтею 121 Статуту залізниць України, п.16 Правил користування вагонами і контейнерами передбачене звільнення вантажовласників від плати за користування вагонами :б) у разі подання локомотивом залізниці вагонів на фронти навантаження (вивантаження) у кількості, що перевищує їх максимальну переробну спроможність. Вказана максимальна переробна спроможність визначається за договором між залізницею і вантажовласником.

Тож, даний пункт Правил жодним чином не стосується до вищевказаних обставин, так як вагони ПрАТ Північний ГЗК на свою під`їзну колію забирає своїм власним локомотивом, який до залізниці не має ніякого відношення.

Перевіривши розрахунки позивача, суд вважає їх підтвердженими матеріалами справи та такими, що підлягають задоволенню.

Разом з тим суд не може погодитись із думкою Відповідача щодо недоведеності факту скупчення вагонів, оскільки факт скупчення вагонів, що прибули на адресу Відповідача і не були ним забрані на свою під`їздну залізничну колію, підтверджується актами загальної форми, що були складені залізницею за участю представника Відповідача і додані до матеріалів справи у якості доказів.

Враховуючи вищезазначене, позовні вимоги підлягають задоволенню у повному обсязі.

Згідно зі ст. 129 Господарського процесуального кодексу України судовий збір підлягає стягненню з відповідача на користь позивача в розмірі 2102,00 грн.

На підставі вищевикладеного, керуючись ст.ст. 2, 13, 73, 74, 76-79, 86, 129, 233, 238, 240, 241, 247-252 ГПК України, господарський суд

ВИРІШИВ:

Позовні вимоги задовольнити у повному обсязі.

Стягнути з Приватного акціонерного товариства "Північний гірничо-збагачувальний комбінат" (50079, Дніпропетровська область, м. Кривий Ріг, код 00191023) на користь Акціонерного товариства "Українська залізниця" (03150, м. Київ, вул.Єжи Ґедройця, 5, код ЄДРПОУ 40075815) в особі Регіональної філії "Придніпровська залізниця" Акціонерного товариства Українська залізниця (49600, м. Дніпро, пр.Дмитра Яворницького, 108; код ЄДРПОУ 40081237) плату за користування вагонами в розмірі 110 749,56грн., збір за зберігання вантажу в розмірі 5 992,80грн., витрати зі сплати судового збору в розмірі 2102,00 грн.

Наказ видати після набрання рішенням законної сили.

Рішення набирає законної сили після закінчення двадцятиденного строку з дня складання повного судового рішення і може бути оскаржено до Центрального апеляційного господарського суду через Господарський суд Дніпропетровської області.

Повне рішення складено 19.08.2021

Суддя С.П. Панна

СудГосподарський суд Дніпропетровської області
Дата ухвалення рішення18.08.2021
Оприлюднено25.08.2021
Номер документу99121733
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —904/6129/20

Судовий наказ від 19.11.2021

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Панна Світлана Павлівна

Постанова від 17.11.2021

Господарське

Центральний апеляційний господарський суд

Орєшкіна Еліна Валеріївна

Ухвала від 20.09.2021

Господарське

Центральний апеляційний господарський суд

Орєшкіна Еліна Валеріївна

Рішення від 18.08.2021

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Панна Світлана Павлівна

Ухвала від 21.07.2021

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Панна Світлана Павлівна

Ухвала від 17.06.2021

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Панна Світлана Павлівна

Ухвала від 21.05.2021

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Панна Світлана Павлівна

Ухвала від 13.04.2021

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Панна Світлана Павлівна

Ухвала від 26.03.2021

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Панна Світлана Павлівна

Ухвала від 25.01.2021

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Панна Світлана Павлівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні