Рішення
від 24.08.2021 по справі 280/3940/21
ЗАПОРІЗЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЗАПОРІЗЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

25 серпня 2021 року Справа № 280/3940/21 м.ЗапоріжжяЗапорізький окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Максименко Л.Я. розглянувши в порядку письмового провадження за правилами загального позовного провадження адміністративну справу

за позовною заявою ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , ІПН НОМЕР_1 )

до Головного управління Держгеокадастру у Запорізькій області (69095, м. Запоріжжя, вул. Українська, буд. 50, код ЄДРПОУ 39820689)

про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити певні дії, -

ВСТАНОВИВ:

ОСОБА_1 (далі позивач) звернувся із позовною заявою до Головного управління Держгеокадастру у Запорізькій області (далі відповідач), в якій позивач просить суд визнати протиправними дії Головного управління Держгеокадастру в Запорізькій області щодо відмови у скасуванні державної реєстрації земельної ділянки із кадастровим номером №2320684500:02:008:0805, яка розташована в Запорізькій області, Бердянському районі, Новопетрівська сільська рада; скасувати державну реєстрацію земельної ділянки із кадастровим номером № 2320684500:02:008:0805, яка розташована в Запорізькій області. Бердянському районі, Новопетрівська сільська рада.

В обґрунтування позовних вимог посилається на те, що у березні 2021 року позивач звернувся до Головного управління Держкомзему в Запорізькій області з проханням скасувати державну реєстрацію земельної ділянки із кадастровим номером № 2320684500:02:008:0805, яка розташована в Запорізькій області, Бердянському районі, Новопетрівська сільська рада. Однак, листом від 12.04.2021 року № 312/416-21-0.172 Головне управління Держкомзему в Запорізькій області відмовило позивачу у скасуванні державної реєстрації земельної ділянки. Позивач не погоджується із відмовою та вважає, що оскільки рішенням Бердянського міськрайонного суду Запорізької області від 12.10.2015 року у справі № 310/7867/15-ц визнано недійсним державний акт серії ЯК № 932771 па право власності на земельну ділянку площею 2,0000 га для ведення особистого селянського господарства, що розташована на території Новопетрівської сільської ради Бердянського району Запорізької області, виданий на ім`я ОСОБА_1 , то одночасно припинилися усі речові права, їх обтяження, зареєстровані щодо цієї ділянки. А тому наявні всі підстави для скасування державної реєстрації земельної ділянки із кадастровим номером № 2320684500:02:008:0805, яка розташована в Запорізькій області, Бердянському районі, Новопстрівська сільська рада. З урахуванням викладеного, просить позов задовольнити.

Відповідач позовні вимоги не визнав, у письмовому відзиві від 22.06.2021 вх. №35120 посилається на те, що частиною 13 статті 79-1 Земельного кодексу України передбачено, що земельна ділянка припиняє існування як об`єкт цивільних прав, а її державна реєстрація скасовується в разі: поділу або об`єднання земельних ділянок; скасування державної реєстрації земельної ділянки на підставі судового рішення внаслідок визнання незаконною такої державної реєстрації; якщо речове право на земельну ділянку, зареєстровану в Державному земельному кадастрі відповідно до Закону України "Про Державний земельний кадастр", не було зареєстровано протягом року з вини заявника. Ухвалення судом рішення про скасування державної реєстрації земельної ділянки допускається виключно з одночасним припиненням таким рішенням усіх речових прав, їх обтяжень, зареєстрованих щодо такої земельної ділянки (за наявності таких прав, обтяжень). Дана норма, також кореспондується з частиною 10 статті 24 Закону України «Про Державний земельний кадастр». Повідомлення про зареєстровані (припинені) речові права у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно в тому числі і за рішенням суду надходить з органів державного реєстру прав, і після чого відомості вносяться до Поземельної книги. Пунктом 133 Порядку ведення Державного земельного кадастру (далі Порядку) затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 17 жовтня 2012 №1051 передбачено, що після отримання від органу державної реєстрації прав інформації в порядку інформаційного обміну Державний кадастровий реєстратор протягом двох робочих днів з моменту її отримання вносить інформацію про власників, користувачів земельної ділянки відповідно до даних про зареєстровані речові права у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно до Поземельної книги в електронній (цифровій) та паперовій формі. Отже, після скасування права власності чи користування на землю органами реєстру прав, державний кадастровий реєстратор отримує в порядку інформаційного обміну інформацію про скасування права, відповідно до чого і вносить зміни до Поземельної книги. Про вище перелічені обставини Міськрайонним управлінням у Бердянському районі та м. Бердянськ Головного управління Держгеокадастру було повідомлено при розгляді заяви позивача від 24.03.2021 (копія заяви та відповідь долучени до позовної заяви). Відтак, вважає, що Управління діяло в межах повноважень. На підставі викладеного, просить у задоволенні позову відмовити.

Ухвалою суду від 24.05.2021 відкрито загальне позовне провадження у справі, призначено підготовче судове засідання на 14.06.2021.

Протокольною ухвалою суду від 14.06.2021 відкладено підготовче засідання до 19.07.2021.

Протокольною ухвалою суду від 19.07.2021 закрито підготовче провадження та призначено справу до судового розгляду на 18.08.2021.

18.08.2021 від представника позивача надійшло клопотання (вх. № 47116) про розгляд справи за його відсутності. Позовні вимоги підтримує, просить їх задовольнити.

Представник відповідача у судове засідання не прибув.

За приписами частини 6 статті 205 КАС України неявка у судове засідання будь-якого учасника справи, за умови що його належним чином повідомлено про дату, час і місце цього засідання, не перешкоджає розгляду справи по суті, крім випадків, визначених цією статтею.

Відповідно до частини 9 статті 205 КАС України якщо немає перешкод для розгляду справи у судовому засіданні, визначених цією статтею, але всі учасники справи не з`явилися у судове засідання, хоча і були належним чином повідомлені про дату, час і місце судового розгляду, суд має право розглянути справу у письмовому провадженні у разі відсутності потреби заслухати свідка чи експерта.

Таким чином, суд визнав за доцільне вирішити справу за наявними в ній матеріалами, в порядку письмового провадження.

Згідно з частиною 4 статті 229 КАС України у разі неявки у судове засідання всіх учасників справи або якщо відповідно до положень цього Кодексу розгляд справи здійснюється за відсутності учасників справи (у тому числі при розгляді справи в порядку письмового провадження), фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснюється.

Розглянувши матеріали та з`ясувавши всі обставини адміністративної справи, які мають юридичне значення для розгляду та вирішення спору по суті, дослідивши наявні у справі докази у їх сукупності, судом встановлено наступне.

30.06.2010 року розпорядженням голови Бердянської районної державної адміністрації №387 «Про передачу громадянам у власність земельних ділянок на території Новопетрівської сільської ради», передано безоплатно у власність громадянам земельні ділянки загальною площею 26.0000 га для ведення особистого селянського господарства за рахунок земель державної власності сільськогосподарського призначення (зелі запасу), які розташовані на території Новопетрівської сільської ради, зокрема, ОСОБА_1 передана земельна ділянка площею 2,0000 га.

02.08.2010 позивач отримав державний акт на право власності на вказану вище земельну ділянку серія ЯК № 932771, який зареєстровано у Книзі записів реєстрації державних актів на право власності на землю та на право постійного користування землею, договорів оренди землі за №011026500836.

Однак, рішенням Бердянського міськрайонного суду Запорізької області від 12.10.2015 року у справі № 310/7867/15-ц визнано недійсним державний акт серії ЯК № 932771 на право власності на земельну ділянку площею 2,0000 га для ведення особистого селянського господарства, що розташована на території Новопетрівської сільської ради Бердянського району Запорізької області, виданий на ім`я ОСОБА_1 та зобов`язано ОСОБА_1 (ІГІН - 2922703416) повернути земельну ділянку площею 2,0000 га, вартістю 24231,28 гри., що розташована на території Новопетрівської сільської ради Бердянського району Запорізької області за належністю Військовій частині НОМЕР_2 .

У 2021 році позивач звернувся до Головного управління Держгеокадастру Запорізької області з заявою про затвердження проекту землеустрою щодо підведення земельної ділянки у власність, розташованої на території Матвіївської сільської територіальної громади Запорізького району Запорізької області (за межами населених пунктів), площею 2,0000 га (кадастровий номер 2321582200:03:001:0087), із цільовим призначенням для ведення особистого селянського господарства та надання її у власність.

Наказом Головного управління Держгеокадастру Запорізькою області від 02.02.2021 року № 153-УБД позивачу відмовлено у затверджені документації із землеустрою та наданні земельної ділянки у власність па підставі невідповідністі положенням ч. 4 ст. 116 Земельного кодексу України, а саме, оскільки за гр. ОСОБА_1 зареєстровано право власності на земельну ділянку площею 2,0000 га для ведення особистого селянського господарства кадастровий номер 2320684500:02:008:0805.

У березні 2021 року позивач звернувся до Головного управління Держкомзему в Запорізькій області з проханням скасувати державну реєстрацію земельної ділянки із кадастровим номером №2320684500:02:008:0805, яка розташована в Запорізькій області. Бердянському районі, Новопетрівська сільська рада.

Однак, листом від 12.04.2021 року № 312/416-21-0.172 Головне управління Держкомзему в Запорізькій області відмовило Позивачу у скасуванні державної реєстрації земельної ділянки.

Вважаючи протиправними дії відповідача та з вимогою скасувати державну реєстрацію земельної ділянки, ОСОБА_1 звернувся із вказаним позовом до суду.

Вирішуючи спір по суті суд виходить з наступного.

За приписами частини 2статті 19 Конституції Україниоргани державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбаченіКонституцієюта законами України.

Відповідно до ч.ч. 1, 3,4 ст. 79-1 Земельного кодексу України, формування земельної ділянки полягає у визначенні земельної ділянки як об`єкта цивільних прав. Формування земельної ділянки передбачає визначення її площі, меж та внесення інформації про неї до Державного земельного кадастру. Сформовані земельні ділянки підлягають реєстрації в Державному земельному кадастрі. Земельна ділянка вважається сформованою з моменту присвоєння їй кадастрового номеру.

За змістом ч.ч. 9, 10 ст. 79-1 Земельного кодексу України, земельна ділянка може бути об`єктом цивільних прав виключно з моменту її формування та державної реєстрації права власності на неї. Державна реєстрація речових прав на земельні ділянки здійснюється після державної реєстрації земельних ділянок у Державному земельному кадастрі.

Правові, економічні та організаційні основи діяльності у сфері Державного земельного кадастру установлені Законом України «Про Державний земельний кадастр» від 07.07.2011 №3613-VI (надалі Закон) (в редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин).

Відповідно до ст. 1 Закону, державний земельний кадастр єдина державна геоінформаційна система відомостей про землі, розташовані в межах державного кордону України. їх цільове призначення, обмеження у їх використанні, а також дані про кількісну і якісну характеристику земель, їх оцінку, про розподіл земель між власниками і користувачами.

Ч. 1 ст. 6 Закону передбачено, що ведення та адміністрування Державного земельного кадастру забезпечуються центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин.

Згідно ч. 1 ст. 9 Закону внесення відомостей до Державного земельного кадастру і надання таких відомостей здійснюються державними кадастровими реєстраторами центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин.

Відповідно до положень ч. 1 ст. 15 Закону, до Державного земельного кадастру включаються такі відомості про земельні ділянки: кадастровий номер; місце роз ташування; опис меж; площа; міри ліній по периметру; координати поворотних точок меж; дані про прив`язку поворотних точок меж до пунктів державної геодезичної мережі; дані про якісний стан земель та про бонітування грунтів; відомості про інші об`єкти Державного земельного кадастру, до яких територіально (повністю або частково) входить земельна ділянка; цільове призначення (категорія земель, вид використання земельної ділянки в межах певної категорії земель); склад угідь із зазначенням контурів будівель і споруд, їх назв; відомості про обмеження у використанні земельних ділянок; відомості про частину земельної ділянки, на яку поширюється дія сервітуту, договору суборенди земельної ділянки; нормативна грошова оцінка; інформація про документацію із землеустрою та оцінки земель щодо земельної ділянки та інші документи, на підставі яких встановлено відомості про земельну ділянку.

Ч. 2 ст. 15 Закону передбачено, що відомості про земельну ділянку містять інформацію про її власників (користувачів), зазначену в ч. 2 ст. 30 цього Закону, зареєстровані речові права відповідно до даних Державного реєстру речових прав па нерухоме майно.

Згідно із ч. 1 ст. 16 Закону земельній ділянці, відомості про яку внесені до Державного земельною кадастр, присвоюється кадастровий помер.

При цьому нормами ч. 6 ст. 16 Закону передбачено, що єдиною підставою для скасування кадастрового номера є лише скасування державної реєстрації земельної ділянки.

Порядок здійснення державної реєстрації земельної ділянки унормовано положеннями ст. 24 Закону. Так, ч.ч. 1 та 2 зазначеної статті передбачено, що державна реєстрація земельної ділянки здійснюється при її формуванні шляхом відкриття Поземельної книги на таку ділянку. Державна реєстрація земельних ділянок здійснюється за місцем їх розташування відповідним Державним кадастровим реєстратором центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин.

Виключні підстави для скасування державним кадастровим реєстратором державної реєстрації земельної ділянки визначені ч. 10 ст. 24 Закону. При цьому суд бере до уваги те, що Законом України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо протидії рейдерству» від 05.12.2019 №340-1Х зазначену правову норму було доповнено абз. 4 і 5, які передбачають можливість скасування державної реєстрації земельної ділянки у разі ухвалення судом рішення про скасування державної реєстрації земельної ділянки.

При цьому відповідно до вказаних законодавчих змін ухвалення судом рішення про скасування державної реєстрації земельної ділянки допускається виключно з одночасним припиненням таким рішенням усіх речових прав, їх обтяжень, зареєстрованих щодо земельної ділянки (за наявності таких прав, обтяжень). Ухвалення судом рішення про визнання нечинним рішення органу виконавчої влади, органу місцевого самоврядування про надання дозволу на розроблення документації із землеустрою, за якою була сформована земельна ділянка, щодо якої виникли речові права, а також про скасування державної реєстрації такої земельної ділянки, що допускається за умови визнання нечинним рішення про затвердження такої документації (за його наявності) та припинення таких прав (за їх наявності).

Вказане узгоджується також з положеннями ч. 13 ст. 79-1 Земельного кодексу України, відповідно до яких земельна ділянка припиняє існування як об`єкт цивільних прав, а її державна реєстрація скасовується в разі:

-поділу або об`єднання земельних ділянок;

-скасування державної реєстрації земельної ділянки на підставі судовою рішення внаслідок визнання незаконною такої державної реєстрації;

-якщо речове право на земельну ділянку, зареєстровану в Державному земельному кадастрі відповідно до Закону України "Про Державний земельний кадастр", не було зареєстровано протягом року з вини заявника.

Ухвалення судом рішення про скасування державної реєстрації земельної ділянки допускається виключно з одночасним припиненням таким рішенням усіх речових прав, їх обтяжень, зареєстрованих щодо такої земельної ділянки (за наявності таких прав, обтяжень).

Свою відмову скасувати за клопотанням ОСОБА_1 державну реєстрацію земельної ділянки відповідач аргументував тим, що рішенням Бердянського міськрайонного суду Запорізької області від 12.10.2015 року у справі № 310/7867/15-ц не скасовано державну реєстрацію, а тільки визнано недійсним державний акт на право власності, тому відсутні підстави, передбачені ч. 10 ст. 24 Закону.

Оцінюючи вказані мотиви суб`єкта владних повноважень на предмет їх відповідності законодавчим нормам, суд бере до уваги наступне.

Так, в рішенні Бердянського міськрайонного суду Запорізької області від 12.10.2015 року у справі № 310/7867/15-ц визнано недійсним державний акт серії ЯК № 932771 па право власності на земельну ділянку площею 2,0000 га для ведення особистого селянського господарства, що розташована на території Новопетрівської сільської ради Бердянського району Запорізької області, виданий на ім`я ОСОБА_1

Тому суд вважає, що за відсутності рішення суду про скасування державної реєстрації земельної ділянки у відповідача станом на день звернення дійсно не було підстав для скасування такої реєстрації на підставі ч. 10 ст. 24 Закону, а тому позовна вимога в частині визнання дій протиправними задоволенню не підлягає.

Разом з тим, суд враховує те, що станом не день звернення до суду на підставі рішення Бердянського міськрайонного суду Запорізької області від 12.10.2015 року у справі №310/7867/15-ц було було припинено усі речові права позивача щодо зареєстрованої земельної ділянки.

Проте, згідно Інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо об`єкта нерухомого земельна ділянка з кадастровим номером 2320684500:02:008:0805 зареєстрована за ОСОБА_1 .

Позивач заявляє, що наявність в Державному земельному кадастрі відомостей про зареєстровану земельну ділянку за адресою Запорізька область, Бердянський район, с/рада Новопетрівська перешкоджає можливості реалізації ним права на приватизацію земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства кадастровий номер 2321582200:03:001:0087.

Суд вважає, що спосіб відновлення порушеного права має бути ефективним та таким, який виключає подальші протиправні рішення, дії чи бездіяльність суб`єкта владних повноважень, а у випадку невиконання, або неналежного виконання рішення не виникала б необхідність повторного звернення до суду, а здійснювалося примусове виконання рішення.

Тому з метою ефективного захисту права ОСОБА_1 на реалізацію права власності на землю шляхом її приватизації, враховуючи скасування права власності позивача на таку, суд вважає, що наявні підстави для скасування державної реєстрації спірної земельної ділянки.

Суд зауважує, що таке скасування не порушить прав жодних третіх осіб, а виключно надасть змогу позивачу завершити оформлення права власності на земельну ділянку.

Відповідно до ч. 2 ст. 9 КАС України, суд розглядає адміністративні справи не інакше як за позовною заявою, поданою відповідно до цього Кодексу, в межах позовних вимог. Суд може вийти за межі позовних вимог, якщо це необхідно для ефективного захисту прав, свобод, інтересів людини і громадянина, інших суб`єктів у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.

При цьому, вирішуючи питання належного способу захисту, суд звертає увагу позивача на те, що скасування запису в Державному земельному кадастрі відноситься до безпосередніх повноважень відповідача, які реалізуються на підставі рішення суду про скасування державної реєстрації земельної ділянки. В свою чергу суд згідно із законодавчими нормами вправі тільки скасувати державну реєстрацію земельної ділянки.

Тому, враховуючи положення ч. 2 ст. 9 КАС України, з метою забезпечення ефективного захисту прав позивача, суд вважає, за можливе задовольнити заявлені в цій частині позовні вимоги з урахуванням вищезазначеного.

При цьому суд відхиляє доводи відповідача про свої дискреційні повноваження з приводу вирішення спірних питань, оскільки право суду на скасування державної реєстрації, що в свою чергу є підставою для вчинення відповідних дій державним реєстратором, прямо передбачено нормами Земельного кодексу України та Закону.

Відповідно до ч.1 ст.2 КАС України, завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.

Відповідно до ч.1 ст.9 КАС України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.

Згідно ч.1 ст.77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. Частиною 2 статті 77 КАС України визначено, що в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Враховуючи встановлені обставини справи, оцінивши докази у справі в їх сукупності та норми чинного законодавства, що регулюють спірні правовідносини, суд дійшов висновку про наявність підстав для часткового задоволення позовних вимог.

Статтею 132 КАС Українивстановлено, що судові витрати складаються із судового збору та витрат, пов`язаних з розглядом справи.

Згідно з ч.3ст.139 КАС України, при частковому задоволенні позову судові витрати покладаються на обидві сторони пропорційно до розміру задоволених позовних вимог. При цьому суд не включає до складу судових витрат, які підлягають розподілу між сторонами, витрати суб`єкта владних повноважень на правничу допомогу адвоката та сплату судового збору.

Оскільки позивач, відповідно до ст. 5 Закону України «Про судовий збір», звільнений від його сплати, розподіл судових витрат в порядкуст. 139 КАС Українине здійснюється.

Керуючись статтями 2, 77, 139, 241, 243-246, 255 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

ВИРІШИВ:

Позовну заяву ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , ІПН НОМЕР_1 ) до Головного управління Держгеокадастру у Запорізькій області (69095, м. Запоріжжя, вул. Українська, буд. 50, код ЄДРПОУ 39820689) про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити певні дії, - задовольнити частково.

Скасувати державну реєстрацію земельної ділянки із кадастровим номером № 2320684500:02:008:0805, яка розташована в Запорізькій області, Бердянському районі, Новопетрівська сільська рада.

В іншій частині позову відмовити.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення суду може бути оскаржено в апеляційному порядку до Третього апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня його (її) проголошення,а якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Рішення у повному обсязі складено та підписано 25.08.2021.

Суддя Л.Я. Максименко

СудЗапорізький окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення24.08.2021
Оприлюднено02.09.2022
Номер документу99147989
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу регулюванню містобудівної діяльності та землекористування, зокрема у сфері землеустрою; державної експертизи землевпорядної документації; регулювання земельних відносин, з них з питань здійснення публічно-владних управлінських функцій з розпорядження земельними ділянками

Судовий реєстр по справі —280/3940/21

Рішення від 24.08.2021

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Максименко Лілія Яковлівна

Ухвала від 24.05.2021

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Максименко Лілія Яковлівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні