Рішення
від 26.08.2021 по справі 400/1879/21
МИКОЛАЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

МИКОЛАЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

26 серпня 2021 р. № 400/1879/21 м. Миколаїв

Миколаївський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Лебедєвої Г.В., розглянувши в порядку письмового провадження за правилами загального позовного провадження справу за адміністративним позовом товариства з обмеженою відповідальністю «Племзавод імені Шмідта» до Головного управління Держгеокадастру у Миколаївській області про визнання протиправним та скасування припису від 20.10.2020 року №669-ДК/0349/Пр/03/01-20, -

ВСТАНОВИВ:

До Миколаївського окружного адміністративного суду надійшла позовна заява товариства з обмеженою відповідальністю «Племзавод імені Шмідта» (надалі - позивач) до Головного управління Держгеокадастру у Миколаївській області (надалі - відповідач) про:

- визнання протиправним та скасування припису про усунення порушень земельного законодавства від 20.10.2020 року №669-ДК/0349/Пр/03/01-20, виданий державним інспектором - головним спеціалістом відділу контролю за використанням та охороною земель у Березанському, Веселинівському, Миколаївському, Очаківському районах, містах Миколаєві та Очакові управління з контролю з використанням та охороною земель Головного управління Держгеокадастру у Миколаївській області Конопелько С.Ю.

Позовні вимоги обґрунтовані тим, що ТОВ «Племзавод імені Шмідта» отримало припис державного інспектора - головного спеціалісту відділу контролю за використанням та охороною земель у Березанському, Веселинівському, Миколаївському, Очаківському районах, містах Миколаєві та Очакові управління з контролю з використанням та охороною земель Головного управління Держгеокадастру у Миколаївській області Конопелька С.Ю. від 20.10.2020 року, яким встановлено, що ТОВ «Племзавод імені Шмідта» самовільно використовує земельні ділянки державної власності загальною площею 7,926 га, а саме земельну ділянку: з кадастровим номером 4825183700:02:000:2776 площею 0,4965 га; з кадастровим номером 4825183700:02:000:2824 площею 0,2405 га; з кадастровим номером 4825183700:02:000:2778 площею 0,6562 га; з кадастровим номером 4825183700:02:000:2840 площею 0,1076 га; з кадастровим номером 4825183700:02:000:2907 площею 0,5828 га; з кадастровим номером 4825183700:02:000:2843 площею 0,7941 га; з кадастровим номером 4825183700:02:000:2905 площею 1,9059 га; з кадастровим номером 4825183700:02:000:2835 площею 0,413 га; з кадастровим номером 4825183700:02:000:2828 площею 0,4125 га; з кадастровим номером 4825183700:02:000:2844 площею 0,522 га; з кадастровим номером 4825183700:02:000:2846 площею 0,4234 га; з кадастровим номером 4825183700:02:000:2779 площею 0,2924 га; з кадастровим номером 4825183700:02:000:2825 площею 0,2599 га; з кадастровим номером 4825183700:02:000:2829 площею 0,5321 га; з кадастровим номером 4825183700:02:000:2837 площею 0,2871 га в межах Чорноморської ОТГ (Рівненський старостинський округ) за межами населеного пункту. Вказаним приписом визначено усунути порушення земельного законодавства шляхом укладання договору оренди або звільнення земельної ділянки. Вказав, що зазначені земельні ділянки ним не використовуються. Зазначив, що в матеріалах перевірки відсутні будь-які дані (пояснення свідків, висновки експерта, речові докази, показання технічних приладів та технічних засобів, що мають функції фото і кінозйомки чи відеозапису), які б підтверджували вчинення позивачем вимог чинного земельного законодавства. Тому оскаржуваний припис, на думку позивача, є протиправним та підлягає скасуванню Враховуючи, що відповідачем порушено його права та інтереси, позивач звернувся до суду за захистом своїх прав.

Ухвалою від 29.03.2021 року Миколаївський окружний адміністративний суд відкрив провадження у справі № 400/1879/21 та ухвалив розглядати справу за правилами загального позовного провадження та призначив підготовче судове засідання на 28.04.2021 року.

22.04.2021 року до канцелярії Миколаївського окружного адміністративного суду від Головного управління Держгеокадастру у Миколаївській області надійшов відзив на позовну заяву, в якому відповідач просить відмовити у задоволенні позову в повному обсязі. Заперечуючи проти позову, послався на те, що відповідно до вимог Земельного кодексу України, Закону України Про державний контроль за використанням та охороною земель , Про охорону земель , Положення про Головне управління Держгеокадастру у Миколаївській області, затвердженого наказом Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру від 17.11.2016 року №308 Про затвердження положень про територіальні органи Держгеокадастру (зі змінами, внесеними наказом Держгеокадастру від 20.02.2020 року №53 Про внесення змін до наказу Держгеокадастру від 17.11.2016 року №308 ) та у зв`язку із листом Чорноморської сільської ради від 05.06.2020 року №/04.02 прийнято наказ від 09.10.2020 року № 669-ДК "Про здійснення державного нагляду (контролю) за дотриманням земельного законодавства, використанням та охороною земель усіх категорій і форм власності". На виконання наказу державними інспекторами Сергієм Конопелько та Михайлом Ігнатьєвим здійснено державний контроль за використанням та охороною земель усіх категорій і форм власності, родючості ґрунтів шляхом проведення перевірки земельних ділянок загальною площею 7,926 га, з кадастровими номерами 4825183700:02:000:2776, 4825183700:02:000:2824, 4825183700:02:000:2778, 4825183700:02:000:2840, 4825183700:02:000:2907, 4825183700:02:000:2843, 4825183700:02:000:2905, 4825183700:02:000:2835, 4825183700:02:000:2828, 4825183700:02:000:2844, 4825183700:02:000:2846, 4825183700:02:000:2779, 4825183700:02:000:2825, 4825183700:02:000:2829, 4825183700:02:000:2837, розташорваних в межах території Чорноморської сільської ради Очаківського району Миколаївської області. Відповідно до технічної документації щодо інвентаризації земель та земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності на території Очаківського району Миколаївської області з урахуванням Перспективного плану формування території Чорноморської об`єднаної територіальної громади виконаної МРФ ДП Центр державного земельного кадастру на підставі Наказу Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру № 45 від 15.03.2018 року Про проведення інвентаризації земель сільськогосподарського призначення державної власності та клопотання Чорноморської сільської ради від 28.02.2018 року № 109/04.02 Про передачу земель державної власності у комунальну власність Чорноморської об`єднаної територіальної громади земельні ділянки загальною площею 7,926 га: з кадастровим номером 4825183700:02:000:2776 площею 0,4965 га; з кадастровим номером 4825183700:02:000:2824 площею 0,2405 га; з кадастровим номером 4825183700:02:000:2778 площею 0,6562 га; з кадастровим номером 4825183700:02:000:2840 площею 0,1076 га; з кадастровим номером 4825183700:02:000:2907 площею 0,5828 га; з кадастровим номером 4825183700:02:000:2843 площею 0,7941 га; з кадастровим номером 4825183700:02:000:2905 площею 1,9059 га; з кадастровим номером 4825183700:02:000:2835 площею 0,413 га; з кадастровим номером 4825183700:02:000:2828 площею 0,4125 га; з кадастровим номером 4825183700:02:000:2844 площею 0,522 га; з кадастровим номером 4825183700:02:000:2846 площею 0,4234 га; з кадастровим номером 4825183700:02:000:2779 площею 0,2924 га; з кадастровим номером 4825183700:02:000:2825 площею 0,2599 га; з кадастровим номером 4825183700:02:000:2829 площею 0,5321 га; з кадастровим номером 4825183700:02:000:2837 площею 0,2871 га визначені, як землі сільськогосподарського призначення (польові дороги, що обмежують масив та черезсмужжя, в масиві земель сільськогосподарського призначення, які запроектовані, як польові дороги ). Станом на 20.10.2020 року земельні ділянки знаходяться у державній власності. Вказав, що земельні ділянки які мали використовуватися як проїзди до земельних ділянок (земельних паїв) розпахані та оброблені сільськогосподарською технікою, містять пожнивні рештки та сходи сільськогосподарських культур. За результатами здійснених заходів державного контролю за дотриманням земельного законодавства при використанні земельних ділянок відповідачем встановлено, що ТОВ ПЛЕМЗАВОД ІМЕНІ ПІМІДТА використовує земельні ділянки в межах Очаківського району Миколаївської області без наявності правовстановлюючих документів. Позивачем, на момент здійснення перевірки, не було надано жодного документу, який би посвідчував його право на земельні ділянки, що свідчить про порушення ним вимог статей 125, 126 Земельного кодексу України, які стали об`єктом заходів державного контролю, або ж документи, які підтверджували дії спрямовані на реалізацію заходів щодо державної реєстрації прав на земельні ділянки, а також не наведено жодних доказів які спростовують факт користування цими земельними ділянками.

Ухвалою від 29.04.2021 року суд закрив підготовче провадження в адміністративній справі за позовною заявою товариства з обмеженою відповідальністю «Племзавод імені Шмідта» до Головного управління Держгеокадастру у Миколаївській області про визнання протиправним та скасування припису від 20.10.2020 року №669-ДК/0349/Пр/03/01-20 та призначив справу № 400/1879/21 до судового розгляду по суті на 02.06.2021 року.

Судове засідання, призначене на 02.06.2021 року, відкладено на 23.06.2021 року.

Представник відповідача в судове засідання, призначене на 23.06.2021 року не з`явився, про дату, час та місце судового розгляду повідомлений належним чином, про причини неявки суд не сповістив. Заяв чи клопотань до суду не надходило.

В судовому засіданні 23.06.2021 року представник позивача заявлені позовні вимоги підтримав в повному обсязі.

В судовому засіданні, призначеному на 23.06.2021 року, представник позивача заявив про подальший розгляд справи в порядку письмового провадження.

Суд клопотання представника позивача задовольнив та на підставі частини 9 статті 205 КАС України, суд здійснив розгляд справи у письмовому провадженні.

Розглянувши матеріали справи, заслухавши вступне слово представників сторін, ознайомившись з заявами учасників справи по суті справи, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, допитавши свідків, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд встановив наступне.

20.10.2020 року інспектором - головним спеціалістом відділу контролю за використанням та охороною земель у Березанському, Веселинівському, Миколаївському, Очаківському районах, містах Миколаєві та Очакові управління з контролю з використанням та охороною земель Головного управління Держгеокадастру у Миколаївській області Конопельком С.Ю. та інспектором - головним спеціалістом відділу контролю за використанням та охороною земель у Березанському, Веселинівському, Миколаївському, Очаківському районах, містах Миколаєві та Очакові управління з контролю з використанням та охороною земель Головного управління Держгеокадастру у Миколаївській області Ігнатьєвим М.П. на підставі наказу від 09.10.2020 року № 669-ДК "Про здійснення державного нагляду (контролю) за дотриманням земельного законодавства, використанням та охороною земель усіх категорій і форм власності" проведено перевірку з питань дотримання вимог земельного законодавства за об`єктом - земельних ділянок державної власності загальною площею 7,926 га, а саме земельну ділянку: з кадастровим номером 4825183700:02:000:2776 площею 0,4965 га; з кадастровим номером 4825183700:02:000:2824 площею 0,2405 га; з кадастровим номером 4825183700:02:000:2778 площею 0,6562 га; з кадастровим номером 4825183700:02:000:2840 площею 0,1076 га; з кадастровим номером 4825183700:02:000:2907 площею 0,5828 га; з кадастровим номером 4825183700:02:000:2843 площею 0,7941 га; з кадастровим номером 4825183700:02:000:2905 площею 1,9059 га; з кадастровим номером 4825183700:02:000:2835 площею 0,413 га; з кадастровим номером 4825183700:02:000:2828 площею 0,4125 га; з кадастровим номером 4825183700:02:000:2844 площею 0,522 га; з кадастровим номером 4825183700:02:000:2846 площею 0,4234 га; з кадастровим номером 4825183700:02:000:2779 площею 0,2924 га; з кадастровим номером 4825183700:02:000:2825 площею 0,2599 га; з кадастровим номером 4825183700:02:000:2829 площею 0,5321 га; з кадастровим номером 4825183700:02:000:2837 площею 0,2871 га в межах Чорноморської ОТГ (Рівненський старостинський округ) за межами населеного пункту.

За результатами перевірки складено акт обстеження земельної ділянки від 20.10.2020 року № 669-ДК/335/Ао/10/01-20 та акт перевірки дотримання вимог земельного законодавства за об`єктом - земельною ділянкою від 20.10.2020 року № 669-ДК/666/АП/09/01/-20, у яких зазначено, що ТОВ «Племзавод імені Шмідта» самовільно зайнято земельні ділянки державної форми власності загальною площею 7,926 га з кадастровими номерами 4825183700:02:000:2776 площею 0,4965 га; 4825183700:02:000:2824 площею 0,2405 га; 4825183700:02:000:2778 площею 0,6562 га; 4825183700:02:000:2840 площею 0,1076 га; 4825183700:02:000:2907 площею 0,5828 га; 4825183700:02:000:2843 площею 0,7941 га; 4825183700:02:000:2905 площею 1,9059 га; 4825183700:02:000:2835 площею 0,413 га; 4825183700:02:000:2828 площею 0,4125 га; 4825183700:02:000:2844 площею 0,522 га; 4825183700:02:000:2846 площею 0,4234 га; 4825183700:02:000:2779 площею 0,2924 га; 4825183700:02:000:2825 площею 0,2599 га; 4825183700:02:000:2829 площею 0,5321 га; 4825183700:02:000:2837 площею 0,2871 га із земель сільськогосподарського призначення (польові дороги, що обмежують масив та черезсмужжя, в масиві земель сільськогосподарського призначення, які запроектовані, як польові дороги) в межах території Чорноморської ОТГ Очаківського району Миколаївської області, чим порушено вимоги cтатей 125, 126 ЗК України.

20.10.2020 року інспектором - головним спеціалістом відділу контролю за використанням та охороною земель у Березанському, Веселинівському, Миколаївському, Очаківському районах, містах Миколаєві та Очакові управління з контролю з використанням та охороною земель Головного управління Держгеокадастру у Миколаївській області Конопельком С.Ю. винесено щодо керівника ТОВ «Племзавод імені Шмідта» припис № 669-ДК/0349/Пр/03/01-20 при перевірці стану додержання вимог земельного законодавства щодо використання та охорони земель усіх категорій та форм власності. У змісті припису зазначено, ті ж обставини, що й в акті, а саме: ТОВ «Племзавод імені Шмідта» самовільно зайнято земельні ділянки державної форми власності загальною площею 7,926 га з кадастровими номерами 4825183700:02:000:2776 площею 0,4965 га; 4825183700:02:000:2824 площею 0,2405 га; 4825183700:02:000:2778 площею 0,6562 га; 4825183700:02:000:2840 площею 0,1076 га; 4825183700:02:000:2907 площею 0,5828 га; 4825183700:02:000:2843 площею 0,7941 га; 4825183700:02:000:2905 площею 1,9059 га; 4825183700:02:000:2835 площею 0,413 га; 4825183700:02:000:2828 площею 0,4125 га; 4825183700:02:000:2844 площею 0,522 га; 4825183700:02:000:2846 площею 0,4234 га; 4825183700:02:000:2779 площею 0,2924 га; 4825183700:02:000:2825 площею 0,2599 га; 4825183700:02:000:2829 площею 0,5321 га; 4825183700:02:000:2837 площею 0,2871 га із земель державної власності. Враховуючи наведене державним інспектором приписано усунути порушення земельного законодавства шляхом укладання договору оренди або звільнення земельної ділянки. Вказаний припис підлягає обов`язковому виконанню. Про виконання припису повідомити до 20.11.2020 року.

Не погодившись із приписом Головного управління Держгеокадастру у Миколаївській області від 20.10.2020 року №669-ДК/0349/Пр/03/01-20, позивач звернувся до суду з вказаним позовом.

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд зазначає наступне.

Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Частиною 1 статті 1 Земельного кодексу України (надалі - ЗК України) визначено, що земля є основним національним багатством, що перебуває під особливою охороною держави.

Згідно з частинами першою та другою статті 2 ЗК України земельні відносини - це суспільні відносини щодо володіння, користування і розпорядження землею.

Суб`єктами земельних відносин є громадяни, юридичні особи, органи місцевого самоврядування та органи державної влади.

Об`єктами земельних відносин є землі в межах території України, земельні ділянки та права на них, у тому числі на земельні частки (паї).

Згідно з частиною першою статті 116 ЗК України громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом, або за результатами аукціону. Набуття права на землю громадянами та юридичними особами здійснюється шляхом передачі земельних ділянок у власність або надання їх у користування.

Статтями 122 і 124 цього Кодексу передбачено, що вирішення питань щодо передачі земельних ділянок у постійне користування або в оренду із земель державної чи комунальної власності належить до компетенції відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування.

Право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав (статті 125 ЗК України).

Відповідно до статті 126 ЗК України право власності, користування земельною ділянкою оформлюється відповідно до Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень".

Згідно зі ст. 187 Земельного кодексу України контроль за використанням та охороною земель полягає в забезпеченні додержання органами державної влади, органами місцевого самоврядування, підприємствами, установами, організаціями і громадянами земельного законодавства України.

Статтею 188 ЗК України визначено, що державний контроль за використанням та охороною земель здійснюється центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері здійснення державного нагляду (контролю) в агропромисловому комплексі, а за додержанням вимог законодавства про охорону земель - центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику із здійснення державного нагляду (контролю) у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів.

Порядок здійснення державного контролю за використанням та охороною земель встановлюється законом (частина 2 статті 188 ЗК України).

Пунктом 1 Положення про Державну службу України з питань геодезії, картографії та кадастру, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 14.01.2015 № 15 (далі також - Положення про Держгеокадастр) Державна служба України з питань геодезії, картографії та кадастру (Держгеокадастр) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства і який реалізує державну політику у сфері топографо-геодезичної і картографічної діяльності, земельних відносин, землеустрою, у сфері Державного земельного кадастру, державного нагляду (контролю) в агропромисловому комплексі в частині дотримання земельного законодавства, використання та охорони земель усіх категорій і форм власності, родючості ґрунтів.

Підпунктом 25-1 п. 4 Положення про Держгеокадастр визначено, що Держгекадастр відповідно до покладених на нього завдань, зокрема, організовує та здійснює державний нагляд (контроль) за дотриманням земельного законодавства, використання та охороною земель усіх категорій і форм власності.

Пунктом 7 Положення про Держгеокадастр передбачено, що Держгеокадастр здійснює свої повноваження безпосередньо і через утворені в установленому порядку територіальні органи.

Отже, Головне управління Держгеокадастру у Миколаївській області наділено повноваженнями щодо здійснення державного нагляду (контролю) в агропромисловому комплексі в частині дотримання земельного законодавства, використання та охорони земель усіх категорій і форм власності, родючості ґрунтів. При цьому, об`єктом контролю є всі землі на території України, а також порядок їх використання органами державної влади, органами місцевого самоврядування, фізичними та юридичними особами.

Порядок здійснення державного контролю за використанням та охороною земель встановлюється Законом України Про державний контроль за використанням та охороною земель від 19.06.2003 року № 963-IV (далі - Закон №963-IV).

Відповідно до статті 4 Закону №963-IV об`єктом державного контролю за використанням та охороною земель є всі землі в межах території України.

Державний контроль за дотриманням вимог законодавства України про охорону земель здійснює центральний орган виконавчої влади, який забезпечує реалізацію державної політики із здійснення державного нагляду (контролю) у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів (стаття 5 Закону №963-IV).

Положеннями статті 6 Закону №963-IV визначено повноваження центрального органу виконавчої влади, який забезпечує реалізацію державної політики у сфері нагляду (контролю) в агропромисловому комплексі, серед яких, здійснення державного контролю за використанням та охороною земель у частині додержання органами державної влади, органами місцевого самоврядування, юридичними та фізичними особами вимог земельного законодавства України та встановленого порядку набуття і реалізації права на землю.

Згідно зі статтею 9 Закону №963-IV державний контроль за використанням та охороною земель, дотриманням вимог законодавства України про охорону земель і моніторинг ґрунтів здійснюються шляхом, у тому числі, проведення перевірок.

Згідно з частиною 1 статті 10 Закону № 963-IV державні інспектори у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотриманням вимог законодавства України про охорону земель мають право: безперешкодно обстежувати в установленому законодавством порядку земельні ділянки, що перебувають у власності та користуванні юридичних і фізичних осіб, перевіряти документи щодо використання та охорони земель; давати обов`язкові для виконання вказівки (приписи) з питань використання та охорони земель і дотримання вимог законодавства України про охорону земель відповідно до їх повноважень, а також про зобов`язання приведення земельної ділянки у попередній стан у випадках, установлених законом, за рахунок особи, яка вчинила відповідне правопорушення, з відшкодуванням завданих власнику земельної ділянки збитків; складати акти перевірок чи протоколи про адміністративні правопорушення у сфері використання та охорони земель і дотримання вимог законодавства про охорону земель та розглядати відповідно до законодавства справи про адміністративні правопорушення, а також подавати в установленому законодавством України порядку до відповідних органів матеріали перевірок щодо притягнення винних осіб до відповідальності; у разі неможливості встановлення особи правопорушника земельного законодавства на місці вчинення правопорушення доставляти його до органів Національної поліції чи до приміщення виконавчого органу сільської, селищної, міської ради для встановлення особи порушника та складення протоколу про адміністративне правопорушення; викликати громадян, у тому числі посадових осіб, для одержання від них усних або письмових пояснень з питань, пов`язаних з порушенням земельного законодавства України; передавати до органів прокуратури, органів досудового розслідування акти перевірок та інші матеріали про діяння, в яких вбачаються ознаки кримінального правопорушення; проводити у випадках, встановлених законом, фотографування, звукозапис, кіно- і відеозйомку як допоміжний засіб для запобігання порушенням земельного законодавствамежами населеного пункту.

Перспективного плану формування території Чорноморської об`єднаної територіальної громади виконаної МРФ ДП Центр державного земельного кадастру на підставі Наказу Державної службОтже, до повноважень державного інспектора віднесено, зокрема, надання обов`язкових для виконання вказівок (приписів) з питань використання та охорони земель і дотримання вимог законодавства України про охорону земель відповідно до їх повноважень, а також про зобов`язання приведення земельної ділянки у попередній стан у випадках, установлених законом.

Згідно із положеннями статті 1 Закону України "Про державний контроль за використанням та охороною земель" самовільним зайняттям земельної ділянки є будь-які дії, які свідчать про фактичне використання земельної ділянки за відсутності відповідного рішення органу виконавчої влади чи органу місцевого самоврядування про її передачу у власність або надання у користування (оренду) або за відсутності вчиненого правочинну щодо такої земельної ділянки, за винятком дій, які відповідно до закону є правомірними.

З аналізу зазначеної норми вбачається, що будь-які дії, направлені на фактичне використання земельної ділянки без оформлення права власності на земельну ділянку або права постійного користування чи права оренди земельної ділянки тощо в порядку, визначеному Законом України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень", є самовільним заняттям земельної ділянки, незалежно від добросовісності особи, яка фактично користується земельною ділянкою.

Слід зазначити, що встановлення Держгеокадастру самовільного зайняття земельної ділянки є, зокрема, констатацією факту того, що землекористувач не володіє належними документами, вимога щодо яких передбачена чинним законодавством, а також не залежить від добросовісності чи недобросовісності дій суб`єкта щодо використання цієї земельної ділянки, зокрема, у зв`язку з неоформленням її у встановленому порядку.

Як встановлено в процесі розгляду справи 20.10.2020 року інспектором - головним спеціалістом відділу контролю за використанням та охороною земель у Березанському, Веселинівському, Миколаївському, Очаківському районах, містах Миколаєві та Очакові управління з контролю з використанням та охороною земель Головного управління Держгеокадастру у Миколаївській області Конопельком С.Ю. та інспектором - головним спеціалістом відділу контролю за використанням та охороною земель у Березанському, Веселинівському, Миколаївському, Очаківському районах, містах Миколаєві та Очакові управління з контролю з використанням та охороною земель Головного управління Держгеокадастру у Миколаївській області Ігнатьєвим М.П. на підставі наказу від 09.10.2020 року № 669-ДК "Про здійснення державного нагляду (контролю) за дотриманням земельного законодавства, використанням та охороною земель усіх категорій і форм власності" проведено перевірку з питань дотримання вимог земельного законодавства за об`єктом - земельних ділянок державної власності загальною площею 7,926 га, а саме земельну ділянку: з кадастровим номером 4825183700:02:000:2776 площею 0,4965 га; з кадастровим номером 4825183700:02:000:2824 площею 0,2405 га; з кадастровим номером 4825183700:02:000:2778 площею 0,6562 га; з кадастровим номером 4825183700:02:000:2840 площею 0,1076 га; з кадастровим номером 4825183700:02:000:2907 площею 0,5828 га; з кадастровим номером 4825183700:02:000:2843 площею 0,7941 га; з кадастровим номером 4825183700:02:000:2905 площею 1,9059 га; з кадастровим номером 4825183700:02:000:2835 площею 0,413 га; з кадастровим номером 4825183700:02:000:2828 площею 0,4125 га; з кадастровим номером 4825183700:02:000:2844 площею 0,522 га; з кадастровим номером 4825183700:02:000:2846 площею 0,4234 га; з кадастровим номером 4825183700:02:000:2779 площею 0,2924 га; з кадастровим номером 4825183700:02:000:2825 площею 0,2599 га; з кадастровим номером 4825183700:02:000:2829 площею 0,5321 га; з кадастровим номером 4825183700:02:000:2837 площею 0,2871 га в межах Чорноморської ОТГ (Рівненський старостинський округ) за межами населеного пункту.

Під час остеження земельних ділянок були присутні спеціаліст сільської ради з питань землевпорядкування Чорноморської об`єднаної територіальної громади (Рівненський старостинський округ) Очаківського району Миколаївської області ОСОБА_1 , секретар Чорноморської об`єднаної територіальної громади (Рівненський старостинський округ) Очаківського району Миколаївської області ОСОБА_2 та голова Чорноморської сільської ради Очаківського району Миколаївської області Кучеревський О.М.

Перевіркою встановлено, що земельні ділянки загальною площею 7,926 га з кадастровими номерами 4825183700:02:000:2776 площею 0,4965 га; 4825183700:02:000:2824 площею 0,2405 га; 4825183700:02:000:2778 площею 0,6562 га; 4825183700:02:000:2840 площею 0,1076 га; 4825183700:02:000:2907 площею 0,5828 га; 4825183700:02:000:2843 площею 0,7941 га; 4825183700:02:000:2905 площею 1,9059 га; 4825183700:02:000:2835 площею 0,413 га; 4825183700:02:000:2828 площею 0,4125 га; 4825183700:02:000:2844 площею 0,522 га; 4825183700:02:000:2846 площею 0,4234 га; 4825183700:02:000:2779 площею 0,2924 га; 4825183700:02:000:2825 площею 0,2599 га; 4825183700:02:000:2829 площею 0,5321 га; 4825183700:02:000:2837 площею 0,2871 га знаходяться у державній власності, визначені, як землі сільськогосподарського призначення (польові дороги, що обмежують масив та черезсмужжя, в масиві земель сільськогосподарського призначення, які запроектовані, як польові дороги).

Також перевіряючі встановили, що вказані земельні ділянки мали використовуватися як проїзди до земельних ділянок (земельних паїв), разом з тим, останні розпахані та оброблені сільськогосподарською технікою, містять пожнивні рештки та сходи сільськогосподарських культур.

Як вбачаться з матеріалів перевірки, земельні ділянки загальною площею 7,926 га, які знаходяться в межах території Чорноморської об`єднаної територіальної громади (Рівненський старостинський округ) Очаківського району, Миколаївської області за межами населеного пункту відносяться до земель державної форми власності сільськогосподарського призначення та відносяться до земель запасу (земельні ділянки кожної категорії земель, які не надані у власність або користування громадянам чи іншим особам).

За результатами перевірки складено акт обстеження земельної ділянки від 20.10.2020 року № 669-ДК/335/Ао/10/01-20 та акт перевірки дотримання вимог земельного законодавства за об`єктом - земельною ділянкою від 20.10.2020 року № 669-ДК/666/АП/09/01/-20, у яких зазначено, що ТОВ «Племзавод імені Шмідта» самовільно зайнято земельні ділянки державної форми власності загальною площею 7,926 га з кадастровими номерами 4825183700:02:000:2776 площею 0,4965 га; 4825183700:02:000:2824 площею 0,2405 га; 4825183700:02:000:2778 площею 0,6562 га; 4825183700:02:000:2840 площею 0,1076 га; 4825183700:02:000:2907 площею 0,5828 га; 4825183700:02:000:2843 площею 0,7941 га; 4825183700:02:000:2905 площею 1,9059 га; 4825183700:02:000:2835 площею 0,413 га; 4825183700:02:000:2828 площею 0,4125 га; 4825183700:02:000:2844 площею 0,522 га; 4825183700:02:000:2846 площею 0,4234 га; 4825183700:02:000:2779 площею 0,2924 га; 4825183700:02:000:2825 площею 0,2599 га; 4825183700:02:000:2829 площею 0,5321 га; 4825183700:02:000:2837 площею 0,2871 га із земель сільськогосподарського призначення (польові дороги, що обмежують масив та черезсмужжя, в масиві земель сільськогосподарського призначення, які запроектовані, як польові дороги) в межах території Чорноморської ОТГ Очаківського району Миколаївської області. ТОВ «Племзавод імені Шмідта» оброблює вказані земельні ділянки державної форми власності загальною площею 7,926 га без укладання договору оренди, чим порушено вимоги cтатей 125, 126 ЗК України.

Суд з таким висновком відповідача погодитись не може, з огляду на наступне.

Відповідно до відомостей з інтернет-ресурсу "Публічна кадастрова карта", земельні ділянки, які використовує ТОВ «Племзавод імені Шмідта» , на підставі договорів оренди з громадянами (власниками земельних ділянкок) частково межують з земельними ділянками, які були об`єктом перевірки.

Допитані в судовому засіданні, присутні при обстеженні земельної ділянки спеціаліст сільської ради з питань землевпорядкування Чорноморської об`єднаної територіальної громади (Рівненський старостинський округ) Очаківського району Миколаївської області ОСОБА_1 та секретар Чорноморської об`єднаної територіальної громади (Рівненський старостинський округ) Очаківського району Миколаївської області Мєлєтьєва Т.В. у якості свідків пояснили суду, що земельні ділянки з кадастровими номерами 4825183700:02:000:2776 площею 0,4965 га; 4825183700:02:000:2824 площею 0,2405 га; 4825183700:02:000:2778 площею 0,6562 га; 4825183700:02:000:2840 площею 0,1076 га; 4825183700:02:000:2907 площею 0,5828 га; 4825183700:02:000:2843 площею 0,7941 га; 4825183700:02:000:2905 площею 1,9059 га; 4825183700:02:000:2835 площею 0,413 га; 4825183700:02:000:2828 площею 0,4125 га; 4825183700:02:000:2844 площею 0,522 га; 4825183700:02:000:2846 площею 0,4234 га; 4825183700:02:000:2779 площею 0,2924 га; 4825183700:02:000:2825 площею 0,2599 га; 4825183700:02:000:2829 площею 0,5321 га; 4825183700:02:000:2837 площею 0,2871 га мали використовуватися як проїзди до земельних ділянок (земельних паїв), разом з тим, останні розпахані та оброблені сільськогосподарською технікою, містять пожнивні рештки та сходи сільськогосподарських культур. Крім того, вказали, що на вказаних земельних ділянках знаходилася техніка та працівники позивача.

Разом з тим, свідками жодних доказів на підтвердження своїх показань суду не надано.

Крім цього, позивач у позові заперечує самовільне зайняття ним вказаної земельної ділянки.

Суд зауважує, що відповідачем також не надано суду доказів на підтвердження того, що на вказаних земельних ділянках знаходилася техніка та працівники позивача, а саме ані матеріали перевірки, ані матеріали адміністративної справи не містять фото- чи відео- зйомки техніки, списків техніки, яка перебувала на перевіряючих земельних ділянках з зазначенням реєстраційний номерів, довідка місцевої ради і таке інше.

Актом перевірки дотримання вимог земельного законодавства за об`єктом земельної ділянки від 20.10.2020 року № 669-ДК/666/АП/09/01/-20 та актом обстеження земельної ділянки від 20.10.2020 року № 669-ДК/335/Ао/10/01-20 підтверджено лише факт самовільного зайняття земельної ділянки, але не визначено особу, яка таке використання здійснює.

Таким чином, висновки відповідача про те, що ТОВ «Племзавод імені Шмідта» оброблює проїзди до земельних ділянок (земельних паїв) є необгрунтованими та такими, що не підтверджені жодними доказами.

Відтак, з урахуванням наведеного, суд приходить до висновку, що оскаржуваний припис від 20.10.2020 року №669-ДК/0349/Пр/03/01-20 є протиправним та підлягає до скасування.

Оцінюючи правомірність дій та рішень органів владних повноважень, суд керується критеріями, закріпленими у ст. 2 КАС України, які певною мірою відображають принципи адміністративної процедури.

Відповідно до ч. 1 ст. 72 КАС України доказами в адміністративному судочинстві є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи.

Частиною 1 ст. 77 КАС України передбачено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення.

Частиною 2 ст. 77 КАС України передбачено, що в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Згідно із ст. 90 КАС України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.

Враховуючи вищевикладене, відповідно до основних засад адміністративного судочинства, вимог законодавства України, що регулює спірні правовідносини, суд вважає, що позивач навів законні й обґрунтовані підстави для визнання протиправним та скасування припису Головного управління Держгеокадастру у Миколаївській області від 20.10.2020 року №669-ДК/0349/Пр/03/01-20, а тому наявні правові підстави для задоволення позову.

Відповідно до ч.1 ст. 139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Отже, сума сплаченого позивачем судового збору в розмірі 2270,00 грн. підлягає відшкодуванню на його користь за рахунок бюджетних асигнувань відповідача.

Керуючись статтями 2, 9, 72, 76, 77, 78, 80, 120, 139, 241-246, 255, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

ВИРІШИВ:

Позов товариства з обмеженою відповідальністю "Племзавод імені Шмідта" (вул. Ювілейна, 11, с. Рівне, Очаківський район, Миколаївська область, 57530, ідентифікаційний код 37456999) до Головного управління Держгеокадастру у Миколаївській області (проспект Миру, 34, м. Миколаїв, 54034, ідентифікаційний код 39825404) про визнання протиправним та скасування припису від 20.10.2020 року №669-ДК/0349/Пр/03/01-20 - задовольнити.

Визнати протиправним та скасувати припис про усунення порушень земельного законодавства від 20.10.2020 року №669-ДК/0349/Пр/03/01-20, виданий державним інспектором - головним спеціалістом відділу контролю за використанням та охороною земель у Березанському, Веселинівському, Миколаївському, Очаківському районах, містах Миколаєві та Очакові управління з контролю з використанням та охороною земель Головного управління Держгеокадастру у Миколаївській області Конопелько С.Ю.

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління Держгеокадастру у Миколаївській області (проспект Миру, 34, м. Миколаїв, 54034, ідентифікаційний код 39825404) на користь товариства з обмеженою відповідальністю "Племзавод імені Шмідта" (вул. Ювілейна, 11, с. Рівне, Очаківський район, Миколаївська область, 57530, ідентифікаційний код 37456999) судові витрати в розмірі 2270,00 грн.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення може бути оскаржене до П`ятого апеляційного адміністративного суду шляхом подання апеляційної скарги через Миколаївський окружний адміністративний суд протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Копія апеляційної скарги одночасно надсилається особою, яка її подає, до суду апеляційної інстанції.

Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частину рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Учасник справи, якому повне рішення суду не було вручене у день його проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження, якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.

Повний текст рішення складено та підписано суддею 26.08.2021 року.

Суддя Г. В. Лебедєва

СудМиколаївський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення26.08.2021
Оприлюднено28.08.2021
Номер документу99215352
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —400/1879/21

Рішення від 26.08.2021

Адміністративне

Миколаївський окружний адміністративний суд

Лебедєва Г. В.

Ухвала від 29.04.2021

Адміністративне

Миколаївський окружний адміністративний суд

Лебедєва Г. В.

Ухвала від 29.03.2021

Адміністративне

Миколаївський окружний адміністративний суд

Лебедєва Г. В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні