Рішення
від 20.08.2021 по справі 120/2460/21-а
ВІННИЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

м. Вінниця

20 серпня 2021 р. Справа № 120/2460/21-а

Вінницький окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді: Мультян М.Б.,

за участю:

секретаря судового засідання: Щура О.В.

представника позивача: Піпко А.М.

представника відповідачів: Шевчука В.Г.

розглянувши у відкритому судовому засіданні в порядку спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "ФРУТ САД" до Головного управління ДПС у Вінницькій області, Державної податкової служби України про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити дії,

ВСТАНОВИВ:

До Вінницького окружного адміністративного суду звернулось Товариство з обмеженою відповідальністю "Фрут Сад" до Головного управління Державної податкової служби у Вінницькій області про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити дії.

В обґрунтування позовних вимог позивачем зазначено, що за результатами здійснення господарських операцій, Товариством з обмеженою відповідальністю "Фрут Сад" сформовано та направлено на реєстрацію у Єдиному реєстрі податкових накладних, розрахунок коригування №3 від 24.12.2020 та №4 від 24.12.2020. Проте, за результатами обробки, Комісією регіонального рівня прийнято рішення № 2360463/42469800 від 01.02.2021 та № 2360464/42469800 від 01.02.2021 про відмову в реєстрації розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних. При цьому згаданою комісією зазначено, що платником не надано підтверджуючих документів, зокрема первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних.

Позивачем такі рішення суб`єкта владних повноважень були оскаржені в адміністративному порядку у вище стоячий орган. Однак, рішеннями за результатами розгляду скарг щодо рішень про відмову у реєстрації розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних - рішення регіонального рівня залишено без змін.

Вважаючи, що рішення № 2360463/42469800 від 01.02.2021 та № 2360464/42469800 від 01.02.2021 про відмову в реєстрації розрахунків коригування №3 від 24.12.2020 та №4 від 24.12.2020 в Єдиному реєстрі податкових накладних винесено протиправно, позивач звернувся до суду із вказаним позовом.

Ухвалою суду від 31.03.2021 року відкрито провадження у даній справі та призначено її до розгляду в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін. Даною ухвалою також встановлено відповідачеві строк на подання відзиву на позовну заяву.

У встановлений судом строк відповідачем ГУ ДПС у Вінницькій області подано відзив на позовну заяву, зі змісту якого просить відмовити у задоволенні адміністративного позову, з тих підстав, що за результатами розгляду наданих документів комісією винесено рішення № 2360463/42469800 від 01.02.2021 та № 2360464/42469800 від 01.02.2021 про відмову у реєстрації розрахунків коригування, оскільки платником податків не надано підтверджуючих документів, зокрема первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних.

Ухвалою суду від 16.07.2021 розгляд справи вирішено здійснювати за правилами спрощеного позовного провадження з викликом (повідомленням) сторін та призначено судове засідання.

Ухвалою суду від 02.08.2021 заяву представника позивача про уточнення позовних вимог та залучення другого відповідача у справі - задоволено. Прийнято заяву представника позивача про уточнення позовних вимог. Залучено до участі у справі в якості другого відповідача - ДПС України (м. Київ, пл. Львівська, 8, код ЄДРПОУ 43005393).

11.08.2021 ДПС України подано відзив на позовну заяву, в якому останній заперечує щодо задоволення даного позову з аналогічних підстав, що були зазначені у відзиві ГУ ДПС у Вінницькій області. Додатково зазначено, що зобов`язання його зареєструвати податкову накладну є втручанням в дискреційні повноваження контролюючого органу. Дискреційні повноваження це сукупність прав та обов`язків органів державної влади та місцевого самоврядування, що надають можливість на власний розсуд визначити повністю або частково вид і зміст управлінського рішення, яке приймається, або можливість вибору на власний розсуд одного з декількох варіантів управлінських рішень, передбачених нормативно-правовим, проектом нормативно-правового акта. Водночас Кодекс адміністративного судочинства України не містить норм щодо наділенням повноважень про зобов`язання відповідача прийняти будь-яке рішення. Тому, на думку відповідача, суд не може підміняти державний орган, рішення якого оскаржується.

Представник позивача в судовому засіданні позовні вимоги підтримав та просив задовольнити їх у повному обсязі.

Представник відповідачів в судовому засіданні позовні вимоги не визнав та просив відмовити в задоволенні позову з підстав, викладених у відзивах.

Вислухавши пояснення учасників справи, дослідивши матеріали справи, судом встановлено, що Товариство з обмеженою відповідальністю ФРУТ САД зареєстроване 12.09.2018, ідентифікаційний код 42469800, що підтверджується записом у Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань за номером 11741020000016438.

Основним видом економічної діяльності є вирощування зерняткових і кісточкових фруктів (основний).

10.03.2020 Товариство з обмеженою відповідальністю ФРУТ САД уклало з фізичною особою-підприємцем ОСОБА_1 (реєстраційний номер НОМЕР_1 ) (далі - Продавець, ФОП ОСОБА_1 ) договір купівлі-продажу товару Яблука свіжі (далі - Яблука, Товар) № 2 від 10.03.2020.

04.12.2020 Товариство з обмеженою відповідальністю ФРУТ САД у ФОП ОСОБА_1 купив Товар в кількості 19700 кг на суму 157600,00 грн без ПДВ, що підтверджується видатковою накладною № РН-0000017 від 04.12.2020, рахунком-фактурою № СФ0000017 від 03.12.2020.

02.12.2020 Товариство з обмеженою відповідальністю ФРУТ САД уклало договір постачання товару за № 021220 з Товариством з обмеженою відповідальністю Українські фрукти 2016 (код ЗКПО 40318024) (далі - Покупець, ТОВ Українські фрукти 2016 ) на поставку яблук.

03.12.2020 Товариство з обмеженою відповідальністю Українські Фрукти 2016 здійснило попередню оплату Товариству з обмеженою відповідальністю ФРУТ САД за Яблука в сумі 150000,00 грн (в т.ч. ПДВ 25000,00 грн) згідно Договору поставки № 021220, про що свідчить виписка банку від 03.12.2020.

По першій події (сплата авансу) 03.12.2020 Товариством з обмеженою відповідальністю ФРУТ САД було сформовано та відправлено на реєстрацію в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну № 5 на суму 150000,00 грн, в т.ч. ПДВ 25000,00 грн. Реєстрацію було зупинено та після подачі пояснення та комплекту підтверджувальних документів за рішенням комісії податкову накладну зареєстровано, про що видано квитанцію про реєстрацію податкової накладної № 9332278430 від 28.12.2020.

04.12.2020 Товариство з обмеженою відповідальністю ФРУТ САД відвантажило Товариству з обмеженою відповідальністю Українські Фрукти 2016 Яблука в кількості 19700 кг на суму 295500,00 грн, в т.ч. ПДВ 49250,00 грн, що підтверджується видатковою накладною № РН-0000003 від 04.12.2020.

По другій події - відвантаження Яблук, позивачем 04.12.2020 було сформовано та відправлено на реєстрацію в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну № 6 на суму 145500,00 грн в т.ч. ПДВ 24250,00 грн. Реєстрацію зупинено та після подачі пояснення та комплекту документів, необхідних для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної, за рішенням комісії податкову накладну зареєстровано, про що видано квитанцію про реєстрацію податкової накладної № 9332255635 від 28.12.2020.

10.12.2020 Товариство з обмеженою відповідальністю ФРУТ САД у ФОП ОСОБА_1 закупило Яблука в кількості 12316 кг на суму 98528,00 грн без ПДВ, що підтверджується видатковою накладною № РН-0000018 від 10.12.2020, рахунком-фактурою № СВ-0000018 від 10.12.2020.

10.12.2020 Товариство з обмеженою відповідальністю ФРУТ САД відвантажило Товариству з обмеженою відповідальністю Українські Фрукти 2016 Яблука в кількості 12316 кг на суму 174837,94 грн, в т.ч. ПДВ 29139,66 грн, що підтверджується видатковою накладною № РН-0000004 від 10.12.2020.

По даній події, 10.12.2020 Товариством з обмеженою відповідальністю ФРУТ САД було сформовано та відправлено на реєстрацію в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну № 7 на суму 174837,94 грн, в т.ч. ПДВ 29139,66 грн. Реєстрацію було зупинено та після подачі пояснення та комплекту документів, необхідних для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної, за рішенням комісії податкову накладну зареєстровано, про що видано квитанцію про реєстрацію податкової накладної № 9332278713 від 28.12.2020.

11.12.2020 Товариство з обмеженою відповідальністю ФРУТ САД у ФОП ОСОБА_1 закупило Яблука в кількості 13755 кг на суму 109249,00 грн без ПДВ, що підтверджується видатковою накладною № РН-0000019 від 11.12.2020, рахунком-фактурою № СФ-0000019 від 11.12.2020.

11.12.2020 Товариство з обмеженою відповідальністю ФРУТ САД відвантажило Товариству з обмеженою відповідальністю Українські Фрукти 2016 Яблука в кількості 5357 кг на суму 58838,39 грн., в т.ч. ПДВ 9806,40 грн., що підтверджується видатковою накладною № РН-0000005 від 11.12.2020.

По даній події, 11.12.2020 року Товариством з обмеженою відповідальністю ФРУТ САД було сформовано та зареєстровано в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну № 8 на суму 58838,39 грн, в т.ч. ПДВ 9806,40 грн, про що видано квитанцію про реєстрацію податкової накладної № 9332980460 від 14.12.2020.

11.12.2020 Товариством з обмеженою відповідальністю Українські Фрукти 2016 було здійснено оплату Товариству з обмеженою відповідальністю ФРУТ САД за Яблука в сумі 100000,00 (в т.ч. ПДВ 16666,67 грн) згідно Договору поставки № 021220, про що свідчить виписка банку від 11.12.2020. Даною оплатою закрито заборгованість по поставках.

24.12.2020 Товариство з обмеженою відповідальністю ФРУТ САД у ФОП ОСОБА_1 закупило Яблука в кількості 10096 кг на суму 70672,00 грн без ПДВ, що підтверджується видатковою накладною № РН-0000022 від 24.12.2020, рахунком-фактурою № СФ-0000021 від 23.12.2020.

24.12.2020 Товариство з обмеженою відповідальністю ФРУТ САД відвантажило Товариству з обмеженою відповідальністю Українські Фрукти 2016 Яблука в кількості 10096 кг на суму 111096,38 грн, в т.ч. ПДВ 18516,06 грн, що підтверджується видатковою накладною № РН-0000008 від 24.12.2020.

По даній події, 24.12.2020 Товариством з обмеженою відповідальністю ФРУТ САД було сформовано та відправлено на реєстрацію в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну № 11 на суму 111096,38 грн, в т.ч. ПДВ 18516,06 грн. Реєстрацію було зупинено та після подачі пояснення та комплекту документів, необхідних для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної, за рішенням комісії податкову накладну зареєстровано, про що видано квитанцію про реєстрацію податкової накладної № 9347393651 від 31.12.2020.

24.12.2020 Товариством з обмеженою відповідальністю Українські Фрукти 2016 було повернуто Яблука, що були відвантажені 04.12.2020 за видатковою накладною № РН-0000003 від 04.12.2020 на суму 295500,00 грн, в т.ч. ПДВ 49250,00 грн по накладній Повернення постачальнику № 2 від 24.12.2020 та підтверджується товарно-транспортною накладною № 32 від 24.12.2020.

По даній подій позивачем сформовано та відправлено на реєстрацію розрахунок коригування кількісних і вартісних показників № 3 від 24.12.2020 до податкової накладної № 5 від 03.12.2020 на суму 150000,00 грн в т.ч. ПДВ 25000,00 грн та розрахунок коригування кількісних і вартісних показників № 4 від 24.12.2020 до податкової накладної № 6 від 04.12.2020 на суму 145500,00 грн в т.ч. ПДВ 24250,00 грн.

Проте, за результатами обробки, згідно з Квитанцією про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування кількісних і вартісних показників до податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних № 9370721522 від 27.01.2021 розрахунок коригування № 3 від 24.12.2021 прийнято, реєстрація зупинена.

Згідно з Квитанцією про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування кількісних і вартісних показників до податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних № 9370720294 від 27.01.2021 розрахунок коригування № 4 від 24.12.2021 прийнято, реєстрація зупинена.

В квитанціях вказана причина зупинки реєстрації - сума компенсації вартості товару/послуги 0808, зазначеного у розрахунках коригування на зменшення суми податкових зобов`язань, перевищує величину залишку такого товару (різниця обсягу придбання постачальника та обсягу постачання отримувача такого товару/послуги), що відповідає п. 5 Критеріїв ризиковості здійснення операцій та запропоновано надати пояснення та копії документів щодо підтвердження операції, зазначеної а ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.

На виконання пропозицій викладених у квитанціях, Товариством з обмеженою відповідальністю ФРУТ САД 28.01.2021 було сформовано та відправлено на розгляд комісії Повідомлення про надання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено, та комплект документів щодо придбання та постачання товарів, зберігання, відвантаження, транспортування та повернення продукції, складських документів, у тому числі рахунків-фактури, видаткових накладних, договорів, що підтверджують дані операції для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію розрахунків коригування № 3 та № 4.

Однак, регіональною комісією ГУ ДПС у Вінницькій області 01.02.2021 прийнято рішення про відмову в реєстрації розрахунку коригування № 3 від 24.12.2020 в Єдиному реєстрі податкових накладних за № 2360463/42469800 та зазначено причину неподання платником податку копій первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунків- фактури/інвойсів, актів приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних .

Також комісією регіонального рівня 01.02.2021 прийнято рішення про відмову в реєстрації розрахунку коригування № 4 від 24.12.2020 в Єдиному реєстрі податкових накладних за № 2360464/42469800 та зазначено причину неподання платником податку копій первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунків- фактури/інвоисів, актів приимання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних .

Не погоджуючись із винесеними рішеннями про відмову у реєстрації розрахунків коригування, позивачем такі були оскаржені в адміністративному порядку.

Згідно рішень за результатами розгляду скарг щодо рішень про відмову у реєстрації розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних № 7964/42469800/2 від 16.02.2021 та № 7963/42469800/2 від 16.02.2021 - скарги позивача залишено без задоволення та рішення регіонального рівня без змін.

Вважаючи рішення про відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних винесено протиправно, та є такими, що перешкоджають здійсненню його господарської діяльності, позивач звернувся до суду з даним позовом.

Визначаючись щодо заявлених позовних вимог, суд виходив із наступного.

Пунктом 201.10 статті 201 ПК України передбачено, що при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.

Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.

Податкові накладні, які не надаються покупцю, а також податкові накладні, складені за операціями з постачання товарів/послуг, які звільнені від оподаткування, підлягають реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Підтвердженням продавцю про прийняття його податкової накладної та/або розрахунку коригування до Єдиного реєстру податкових накладних є квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі, яка надсилається протягом операційного дня.

Датою та часом надання податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронному вигляді до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику, є дата та час, зафіксовані у квитанції.

Якщо надіслані податкові накладні/розрахунки коригування сформовано з порушенням вимог, передбачених пунктом 201.1 цієї статті та/або пунктом 192.1 статті 192 цього Кодексу, а також у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування відповідно до пункту 201.16 цієї статті, протягом операційного дня продавцю/покупцю надсилається квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі про неприйняття їх в електронному вигляді або зупинення їх реєстрації із зазначенням причин.

Помилки в реквізитах, визначених пунктом 201.1 цієї статті (крім коду товару згідно з УКТ ЗЕД), які не заважають ідентифікувати здійснену операцію, її зміст (товар/послугу, що постачаються), період, сторони та суму податкових зобов`язань, не можуть бути причиною неприйняття податкових накладних у електронному вигляді.

Квитанція про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування надсилається одночасно продавцю та покупцю платнику податку.

Відповідно до вимог пункту 201.16 статті 201 ПК України реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.

Механізм зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), організаційні та процедурні засади діяльності комісій з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі (далі - комісії контролюючих органів), права та обов`язки їх членів визначає Порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 року №1165 (далі Порядок №1165).

У цьому Порядку терміни вживаються у такому значенні: таблиця даних платника податку - зведена інформація, що подається платником податку до контролюючого органу, щодо кодів видів економічної діяльності платника податку згідно з Класифікатором видів економічної діяльності, кодів товарів згідно з УКТЗЕД та/або кодів послуг згідно з Державним класифікатором продукції та послуг, що постачаються та/або придбаваються (отримуються) платником податку, ввозяться на митну територію України (пункт 2 Порядку №1165).

Згідно з приписами пункту 4 Порядку №1165 у разі коли за результатами перевірки податкової накладної/розрахунку коригування визначено, що податкова накладна/розрахунок коригування відповідають одній з ознак безумовної реєстрації, визначених у пункті 3 цього Порядку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування не зупиняється в Реєстрі.

Пунктом 5 Порядку №1165 передбачено, що платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку, показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку. Податкова накладна/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряються щодо відповідності відображених у них операцій критеріям ризиковості здійснення операцій.

Відповідно до вимог пункту 6 Порядку №1165 разі коли за результатами автоматизованого моніторингу платник податку, яким складено податкову накладну/розрахунок коригування, відповідає хоча б одному критерію ризиковості платника податку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.

Питання відповідності/невідповідності платника податку критеріям ризиковості платника податку розглядається комісією регіонального рівня.

У разі встановлення відповідності платника податку хоча б одному з критеріїв ризиковості платника податку комісією регіонального рівня приймається рішення про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.

Включення платника податку до переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, здійснюється в день проведення засідання комісії регіонального рівня та прийняття відповідного рішення.

Платник податку отримує рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку через електронний кабінет у день прийняття такого рішення (додаток 4).

У рішенні зазначається підстава, відповідно до якої встановлено відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.

Комісією регіонального рівня розглядається питання виключення платника податку з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, у разі виявлення обставин та/або отримання інформації, що свідчать про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку та/або отримання інформації та копій відповідних документів від платника податку, що свідчать про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.

У разі виявлення обставин та/або отримання інформації, визначених абзацом сьомим цього пункту, та прийняття комісією регіонального рівня рішення про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку платник податку отримує таке рішення в електронному кабінеті в день його прийняття (додаток 4).

Інформація та копії документів подаються платником податку до ДПС в електронній формі засобами електронного зв`язку з урахуванням вимог Законів України Про електронні документи та електронний документообіг, Про електронні довірчі послуги та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого Мінфіном.

Документами, необхідними для розгляду питання виключення платника податку з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, можуть бути:

договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них;

договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції;

первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявних типових форм та галузевої специфіки, накладні;

розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків;

документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством;

інші документи, що підтверджують невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.

Інформацію та копії документів, подані платником податку, комісія регіонального рівня розглядає протягом семи робочих днів, що настають за датою їх надходження, та приймає відповідне рішення.

За результатами розгляду інформації та копій документів комісією регіонального рівня приймається рішення про відповідність/невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку, яке платник податку отримує в електронному кабінеті у день його прийняття (додаток 4).

Виключення платника податку з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, здійснюється в день проведення засідання комісії регіонального рівня та прийняття відповідного рішення.

Якщо комісією регіонального рівня протягом семи робочих днів, що настають за датою надходження зазначеної інформації та документів, не прийнято відповідного рішення, платник податку виключається з переліку платників податку, які відповідають критеріям ризиковості платника податку.

У разі надходження до контролюючого органу відповідного рішення суду, яке набрало законної сили, комісія регіонального рівня виключає платника податку з переліку платників податку, які відповідають критеріям ризиковості платника податку.

Комісія регіонального рівня постійно проводить моніторинг щодо відповідності/невідповідності платників податку критеріям ризиковості платника податку.

У разі коли за результатами автоматизованого моніторингу податкової накладної/розрахунку коригування встановлено, що відображена в них операція відповідає хоча б одному критерію ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної/розрахунку коригування, складених платником податку, який відповідає хоча б одному показнику, за яким визначається позитивна податкова історія, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється (пункт 7 Порядку №1165).

Відповідно до пункту 10 Порядку №1165 у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації.

У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються: 1) номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування; 2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку; 3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації (пункт 11 Порядку №1165).

Так, судом встановлено, що підставою для зупинення реєстрації розрахунків коригування, складених Товариством з обмеженою відповідальністю Фрут Сад № 3 та 4 від 24.12.2020, слугувало те, що сума компенсації вартості товару/послуги 0808, зазначеного у розрахунках коригування на зменшення суми податкових зобов`язань, перевищує величину залишку такого товару (різниця обсягу придбання постачальника та обсягу постачання отримувача такого товару/послуги), що відповідає п. 5 Критеріїв ризиковості здійснення операцій та запропоновано надати пояснення та копії документів щодо підтвердження операції, зазначеної а ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Отже зі змісту квитанцій про зупинення реєстрації розрахунків коригування слідує, що контролюючим органом не сформовано конкретних вимог щодо необхідності подання вичерпного переліку документів на підтвердження правомірності формування та подання розрахунків коригування чи необхідності повторного подання документів, що не відповідає вимогам обґрунтованості та вмотивованості акту індивідуальної дії та свідчить про невідповідність сформованих квитанцій вимогам до таких, що визначені пунктом 11 Порядку №1165.

Водночас, механізм прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, реєстрацію яких відповідно до пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України зупинено в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України, визначено наказом Міністерства фінансів України від 12.12.2019 року №520, яким затверджено Порядок прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Порядок №520).

Пунктом 2 Порядку №520 визначено, що прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено, здійснюють комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі головних управлінь Державної податкової служби України в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДПС.

Відповідно до пунктів 3, 4 Порядку №520 у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі. Комісія регіонального рівня протягом п`яти робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та копій документів, поданих відповідно до пункту 4 цього Порядку, приймає рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 Кодексу.

Разом із тим, пунктом 5 Порядку №520 визначено перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, серед яких:

- договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них;

- договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції;

- первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні;

- розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків;

- документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством.

При цьому, письмові пояснення та копії документів, зазначені у пункті 5 цього Порядку, платник податку має право подати до контролюючого органу протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов`язання, відображеного в податковій накладній/розрахунку коригування.

Письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 5 цього Порядку, платник податку подає до ДПС в електронній формі за допомогою засобів електронного зв`язку з урахуванням вимог Законів України "Про електронні документи та електронний документообіг" Про електронні довірчі послуги" та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку (пункти 6, 7 Порядку №520).

Згідно з вимогами пунктів 9, 10 та 11 Порядку №520 письмові пояснення та копії документів, подані платником податку до контролюючого органу відповідно до пункту 4 цього Порядку, розглядаються комісіями контролюючих органів.

Комісія регіонального рівня приймає рішення про: реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі; відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі.

Підставами для прийняття комісією регіонального рівня рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування є: ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі; та/або ненадання платником податку копій документів відповідно до пункту 5 цього Порядку; та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.

Судом встановлено, що підставою для прийняття оскаржуваних рішень слугувало те, що платником податку до контролюючого органу не надано копій наступних документів: первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних.

Разом із тим, аналізуючи зміст квитанцій про зупинення реєстрації розрахунків коригування, суд звертає увагу, що контролюючим органом зазначено відповідність платника п.5 Критеріям ризиковості здійснення операцій, які визначені Додатком №1 до Пордяку №1165, однак податковим органом не сформовано конкретних вимог щодо необхідності подання вичерпного переліку документів на підтвердження правомірності формування та подання податкових накладних. Відтак, такі недоліки рішень позбавляють позивача можливості визначити, які саме документи, на думку податкового органу, необхідні для спростування висновків про ризиковість операції та платника.

Одночасно, в межах даної спірної ситуації суд звертає особливу увагу на той факт, що приймаючи рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування, контролюючий орган не повинен здійснювати повний аналіз господарської операцій позивача на предмет їх реальності. Змістовна оцінка господарської операції може бути проведена лише за результатом здійснення податкової перевірки, підстави та порядок проведення якої визначено нормами Податкового кодексу України. У свою чергу, при реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування фактично проводиться моніторинг операції чи платника податків лише за зовнішніми (формальними) критеріями. Тому і суд за результати розгляду цієї справи не робить висновків щодо реальності господарських операцій за участю позивача, а лише оцінює наявність чи відсутність підстав для реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування.

Таким чином, зважаючи на наявність достатніх документів для спростування сумнівів щодо ризиковості операції відповідач ГУ ДПС у Вінницькій області не мав правових підстав для відмови позивачу у реєстрації розрахунків коригування.

Враховуючи вище викладене, суд дійшов висновку про обґрунтованість та наявність підстав для задоволення позовних вимог позивача у частині визнання протиправним та скасування рішень комісії Головного управління ДПС у Вінницькій області з питань відмови реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних № 2360463/42469800 та № 2360464/42469800 від 01.02.2021.

Що ж до позовних вимог в частині зобов`язання Державної податкової служби України зареєструвати розрахунки коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, то суд зазначає наступне.

Відповідно до вимог пунктів 201.1, 201.10 статті 201 ПК України від 02.12.2010 № 2755-VI реєстрацію податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних віднесено до обов`язків платника податків.

У той же час, наведені норми розраховані на відсутність спірних правовідносин, позаяк у випадку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування механізм її подальшої реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних є іншим.

При цьому, згідно з нормами пунктів 19, 20 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 29.12.2010 року № 1246, податкова накладна та/або розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, реєструється у день настання однієї з таких подій: прийняття в установленому порядку та набрання чинності рішенням про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування; набрання рішенням суду законної сили про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування (у разі надходження до ДФС відповідного рішення); неприйняття та/або відсутність реєстрації в установленому порядку рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної та / або розрахунку коригування.

У разі надходження до ДФС рішення суду про реєстрацію або скасування реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування, яке набрало законної сили, такі податкові накладні та/або розрахунки коригування реєструються після проведення перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку (крім абзацу десятого), або їх реєстрація скасовується. При цьому датою реєстрації або скасування реєстрації вважається день, зазначений в такому рішенні, або день набрання законної сили рішенням суду.

Отже, реєстрація в ЄРПН податкових накладних/розрахунку коригування, реєстрацію яких попередньо було зупинено, є повноваженням ДПС України.

Як встановлено судом та підтверджено матеріалами справи, надані позивачем документи складені з дотриманням вимог законодавства були достатніми для реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Обставин, які б унеможливлювали реєстрацію розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, судом не встановлено.

Відповідно частини 3 статті 245 КАС України, у разі скасування нормативно-правового або індивідуального акту суд може зобов`язати суб`єкта владних повноважень вчинити необхідні дії з метою відновлення прав, свобод чи інтересів позивача, за захистом яких він звернувся до суду.

Таким чином, з метою відновлення прав та інтересів позивача, за захистом яких він звернувся до суду, та з метою дотримання судом гарантій на те, що спір між сторонами буде остаточно вирішений, суд дійшов висновку про необхідність зобов`язання Державної податкової служби України вчинити необхідні дії шляхом реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних розрахунків коригування № 3 від 24.12.2020 та № 4 від 24.12.2020.

Відповідно до положень статті 9 КАС України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.

Згідно з частин 1, 2 статті 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Відтак, перевіривши юридичну та фактичну обґрунтованість доводів сторін, оцінивши докази суб`єкта владних повноважень на підтвердження правомірності своїх дій та докази, надані позивачем, суд дійшов висновку, що заявлений адміністративний позов необхідно задовольнити.

Відповідно до частини 1 статті 139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Суд враховує, що позивачем заявлено 4 вимоги, дві з яких є похідними, за які сплачено судовий збір в розмірі 4540 грн. На думку суду, казані судові витрати необхідно присудити на користь позивача за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень - Головного управління ДПС у Вінницькій області, позаяк порушення права, яке потребувало судового захисту, в першу чергу пов`язано з прийняттям неправомірних рішень комісією Головного управління ДПС у Вінницькій області, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації, тоді як похідні вимоги, що заявлені до ДПС України, обумовлені виключно процедурою реєстрації розрахунків коригування в ЄРПН, тобто способом захисту порушеного права. При цьому, позивачем будь-яких дій чи рішень ДПС України не оскаржується.

Відтак, оскільки комісія Головного управління ДПС у Вінницькій області діє у складі Головного управління ДПС у Вінницькій області, то судовий збір в сумі 4540,00 грн необхідно стягнути з останнього.

Керуючись ст.ст. 73-77, 90, 94, 139, 241, 245, 246, 250, 255, 295 КАС України, суд -

ВИРІШИВ:

Адміністративний позов задовольнити повністю.

Визнати протиправним та скасувати прийняте Головним управлінням ДПС у Вінницькій області в особі її Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних рішення № 2360463/42469800 від 01.02.2021 про відмову в реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних розрахунку коригування кількісних і вартісних показників Товариства з обмеженою відповідальністю "ФРУТ САД" № 3 від 24.12.2020.

Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних розрахунок коригування кількісних і вартісних показників Товариства з обмеженою відповідальністю "ФРУТ САД" № 3 від 24.12.2020.

Визнати протиправним та скасувати прийняте Головним управлінням ДПС у Вінницькій області в особі її Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних рішення № 2360464/42469800 від 01.02.2021 про відмову в реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних розрахунку коригування кількісних і вартісних показників Товариства з обмеженою відповідальністю "ФРУТ САД" № 4 від 24.12.2020.

Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних розрахунок коригування кількісних і вартісних показників Товариства з обмеженою відповідальністю "ФРУТ САД" № 4 від 24.12.2020.

Стягнути на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "ФРУТ САД" за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Вінницькій області сплачений при зверненні до суду судовий збір у сумі 4540 (чотири тисячі п`ятсот сорок гривень) гривень.

Рішення суду першої інстанції набирає законної сили в порядку, визначеному статтею 255 КАС України.

Відповідно до статті 295 КАС України, апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Учасник справи, якому повне рішення суду не було вручено у день його проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження, якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.

Товариство з обмеженою відповідальністю "ФРУТ САД" (вул. Аграрна, 3, м. Вінниця, Вінницька область, код ЄДРПОУ 42469800)

Головне управління ДПС у Вінницькій області (вул. Хмельницьке шосе, 7, м. Вінниця, код ЄДРПОУ ВП 44069150)

Державна податкова служба України (м. Київ, пл. Львівська, 8, код ЄДРПОУ 43005393)

Копію рішення у повному обсязі сторони можуть одержати: 28.08.2021.

Суддя Мультян Марина Бондівна

СудВінницький окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення20.08.2021
Оприлюднено01.09.2021
Номер документу99245713
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —120/2460/21-а

Ухвала від 20.01.2022

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Білоус О.В.

Постанова від 28.12.2021

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Гонтарук В. М.

Ухвала від 26.11.2021

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Гонтарук В. М.

Ухвала від 11.11.2021

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Гонтарук В. М.

Ухвала від 25.10.2021

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Гонтарук В. М.

Ухвала від 30.09.2021

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Гонтарук В. М.

Рішення від 06.09.2021

Адміністративне

Вінницький окружний адміністративний суд

Мультян Марина Бондівна

Ухвала від 28.08.2021

Адміністративне

Вінницький окружний адміністративний суд

Мультян Марина Бондівна

Рішення від 20.08.2021

Адміністративне

Вінницький окружний адміністративний суд

Мультян Марина Бондівна

Ухвала від 02.08.2021

Адміністративне

Вінницький окружний адміністративний суд

Мультян Марина Бондівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні