ТРЕТІЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
П О С Т А Н О В А
і м е н е м У к р а ї н и
19 серпня 2021 року м. Дніпросправа № 340/5743/20
Третій апеляційний адміністративний суд
у складі колегії суддів: головуючого - судді Ясенової Т.І. (доповідач),
суддів: Головко О.В., Суховарова А.В.,
за участю секретаря судового засідання Макарової С.О.
розглянувши у відкритому судовому засіданні в м. Дніпрі адміністративну справу за апеляційною скаргою Головного управління ДПС у Кіровоградській області на рішення Кіровоградського окружного адміністративного суду від 12.02.2021 року (головуючий суддя Кармазина Т.М.) в адміністративній справі № 340/5743/20 за позовом Селянського фермерського господарства "Личук" до Головного управління ДПС у Кіровоградській області про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення,-
ВСТАНОВИВ:
Селянське фермерське господарство "Личук" звернулось до суду з адміністративним позовом до Головного управління ДПС у Кіровоградській області, в якому просило: визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення №0041335205 від 18.04.2019 року.
В обґрунтування позовних вимог зазначає про допущену помилку (помилково зазначено неправильно рік виписки, а саме дати виписки податкової накладної 14.03.2018 року замість 14.03.2019 року) при складанні податкової накладної на операцію з постачання товарів/послуг, яка фактично не здійснювалась та реєстрацію такої податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних. Також позивач зазначив, що в подальшому ця помилка виявлена та виправлена, шляхом складання розрахунку коригування №10 від 28.03.2019 року до неправильної податкової накладної №7 від 14.03.2018 року, який направлено до податкового органу. Крім того, в березні 2018 року не відбувалося будь яких операцій із контрагентом ТОВ Ерідан комерц , в березні 2019 року із зазначеним контрагентом укладено договір поставки №246 від 13.03.2019 року на суму 961400,09 грн. та здійснено відвантаження продукції за накладною на відпуск товарів №7/0319 від 14.03.2019. Позивач вважає, що оскаржуване податкове повідомлення-рішення є безпідставним та неправомірним.
Рішенням Кіровоградського окружного адміністративного суду від 12.02.2021 року позов задоволено. Визнано протиправним та скасовано податкове повідомлення-рішення Головного управління ДФС у Кіровоградській області від 18 квітня 2019 року №0041335205.
Не погодившись з рішенням суду першої інстанції, відповідачем подано апеляційну скаргу.
В апеляційній скарзі відповідач, посилаючись на неповне з`ясування судом обставин, що мають значення для справи, невідповідність висновків, викладених у рішенні суду першої інстанції, обставинам справи, просить скасувати рішення суду першої інстанції та ухвалити нове рішення, яким відмовити у задоволенні позовних вимог.
В обґрунтування апеляційної скарги зазначає, що позивачем несвоєчасно проведена реєстрація податкової накладної, чим порушено п.201.10 ст.201 ПК України. Зазначав, що на підставі встановлених порушень складено акт про результати камеральної перевірки від 18.04.2019 року №1155/11-28-52-05-23/31394439 з розрахунком штрафних санкцій. Крім того, відповідач зазначив, що нормами ст. 120-1 ПК України виключення щодо застосування штрафних санкцій за порушення термінів реєстрації податкових накладних в ЄРПН передбачалось тільки для податкових накладних, що не надаються отримувачу (покупцю) складених на постачання товарів/послуг для операцій, які звільнені від оподаткування або які оподатковуються за нульовою ставкою. Для помилково складених податкових накладних виключення не передбачалось. Відповідач вважає, що позивачем не надано законодавчо обґрунтованих доводів та документів для спростування порушень, викладених у акті камеральної перевірки від 18.04.2019 року, а отже оскаржуване податкове повідомлення-рішення винесено на законних підставах і не підлягає скасуванню.
Від позивача надійшла відповідь на апеляційну скаргу, в якій позивач просить залишити без задоволення апеляційну скаргу, а рішення суду залишити без змін. Позивач вказує, що відповідачем не враховано вимоги діючого законодавства та застосовано штрафну санкцію за несвоєчасну реєстрацію фактично неіснуючої податкової накладної. При цьому для накладення штрафних санкцій обов`язковим є встановлення вчинення податкового правопорушення. Просить здійснювати судове засідання в порядку письмового провадження.
В судове засідання суду апеляційної інстанції сторони не прибули, про дату, час та місце розгляду справи повідомлені належним чином, причини неприбуття суду не повідомлені.
Відповідно до частини 2 статті 313 Кодексу адміністративного судочинства України неявка сторін або інших учасників справи, належним чином повідомлених про дату, час і місце розгляду справи, не перешкоджає розгляду справи.
Перевіривши рішення суду першої інстанції, доводи апеляційної скарги, правильність застосування судом першої інстанції норм законодавства, дослідивши матеріали справи, колегія суддів дійшла наступних висновків.
Судом встановлено та матеріалами справи підтверджено, що 18.04.2019 року Головним управлінням ДФС у Кіровоградській області проведено камеральну перевірку з питання дотримання Селянським фермерським господарством "Личук" граничних термінів реєстрації податкових накладних та розрахунків коригування до таких податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних за березень 2018 року.
За результатами зазначеної перевірки складено акт №1155/11-28-52-05-23/31394439 від 18.04.2019 року, згідно висновків якого відповідачем встановлено порушення Селянським фермерським господарством "Личук" граничних термінів реєстрації податкової накладної, визначених статтею 201 ПК України (а.с.4).
Додатком до даного акту є розрахунок розміру штрафу, в якому зазначено номер податкової накладної, дата виписки податкової накладної, дата її реєстрації, кількість днів затримки, сума податку на додану вартість в податкових накладних, розмір штрафу у відсотках та сума штрафних санкцій (а.с.4-зв). Зокрема, в даному розрахунку містяться відомості стосовно порушення позивачем термінів реєстрації податкової накладної №7 від 14.03.2018 року зареєстровано 25.03.2019 року, кількість днів порушення 359, сума ПДВ 33364,50 грн., розмір штрафу 40%, сума штрафної санкції 13345,80 грн.
На підставі висновків даного акту перевірки, Головним управлінням ДФС у Кіровоградській області прийнято податкове повідомлення-рішення №0041335205 від 18.04.2019, яким визначено позивачу штраф на загальну суму 13345,80 грн. (а.с.5).
Позивач не погодившись із вказаним рішенням відповідача звернувся до суду із позовом.
Вважаючи протиправним оскаржуване податкове повідомлення-рішення, яким визначено штраф за порушення строків реєстрації податкових накладних, позивач звернувся до суду.
Задовольняючи позов, суд першої інстанції виходив з того, що у межах спірних правовідносин має місце недоведеність складу податкового правопорушення, покладеного в основу застосування податковим органом до позивача штрафних санкцій, передбачених п.120-1 ст.120-1 ПК України.
Суд також зазначив, що оскільки податкова накладна №7 від 14.03.2018 року була зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних помилково, факт помилкової реєстрації прийнятий контролюючим органом, зареєстровано розрахунок коригування до помилково складеної податкової накладної, крім того, правильно складена податкова накладна №7 від 14.03.2019 року зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних на дату виникнення податкових зобов`язань вчасно, то застосування штрафу за порушення строку подання помилково складеної податкової накладної №7 від 14.03.2018 є безпідставним.
Суд апеляційної інстанції погоджується з таким висновком суду першої інстанції з таких підстав.
Пунктом 201.1 статті 201 Податкового кодексу України (в редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин) передбачено, що на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.
Відповідно до пункту 201.10 статті 201 Податкового кодексу України (в редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин) при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.
Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту. Підтвердженням продавцю про прийняття його податкової накладної та/або розрахунку коригування до Єдиного реєстру податкових накладних є квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі, яка надсилається протягом операційного дня.
З метою отримання податкової накладної/розрахунку коригування, зареєстрованих в Єдиному реєстрі податкових накладних, покупець надсилає в електронному вигляді запит до Єдиного реєстру податкових накладних, за яким отримує в електронному вигляді повідомлення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних та податкову накладну/розрахунок коригування в електронному вигляді. Такі податкова накладна/розрахунок коригування вважаються зареєстрованими в Єдиному реєстрі податкових накладних та отриманими покупцем.
Покупцю товарів/послуг податкова накладна / розрахунок коригування можуть бути надані продавцем таких товарів/послуг в електронній формі з дотриманням вимог законодавства щодо електронного документообігу та електронного цифрового підпису.
З метою отримання продавцем зареєстрованого в Єдиному реєстрі податкових накладних розрахунку коригування, що підлягає реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних покупцем, такий продавець надсилає в електронному вигляді запит до Єдиного реєстру податкових накладних, за яким отримує в електронному вигляді повідомлення про реєстрацію розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних та розрахунок коригування в електронному вигляді. Такий розрахунок коригування вважається зареєстрованим в Єдиному реєстрі податкових накладних та отриманими продавцем.
Датою та часом надання податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронному вигляді до центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну податкову і митну політику, є дата та час, зафіксовані у квитанції.
Якщо надіслані податкові накладні та/або розрахунки коригування сформовано з порушенням вимог, передбачених відповідно пунктом 201.1 статті 201 та/або пунктом 192.1 статті 192 цього Кодексу, протягом операційного дня продавцю/покупцю надсилається квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі про неприйняття їх в електронному вигляді із зазначенням причин.
Якщо протягом операційного дня не надіслано квитанції про прийняття або неприйняття, така податкова накладна вважається зареєстрованою в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Реєстрація податкових накладних та/або розрахунків коригування до податкових накладних у Єдиному реєстрі податкових накладних має бути здійснена протягом 15 календарних днів, наступних за датою виникнення податкових зобов`язань, відображених у відповідних податкових накладних та/або розрахунках коригування. У разі порушення цього терміну застосовуються штрафні санкції згідно з цим Кодексом.
Порядок ведення Єдиного реєстру податкових накладних встановлюється Кабінетом Міністрів України. Покупець має право звіряти дані отриманої податкової накладної на відповідність із даними Єдиного реєстру податкових накладних.
Відповідно до пункту 2 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 29.12.2010 №1246 (в редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин), внесення відомостей, що містяться у податковій накладній та/або розрахунку коригування, до Реєстру (далі - реєстрація) здійснюється шляхом подання протягом операційного дня зазначених документів в електронній формі ДФС з використанням електронного цифрового підпису та внесення відповідних відомостей до Реєстру. Операційний день триває з 0 до 23-ї години.
Згідно з пунктом 11 вказаного Порядку квитанція, що підтверджує факт реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування, надсилається протягом операційного дня платникові податку. Якщо протягом операційного дня платникові податку не надіслано квитанцію, що підтверджує прийняття (підтвердження реєстрації) або неприйняття податкової накладної та/або розрахунку коригування, такі податкова накладна та/або розрахунок коригування вважаються зареєстрованими.
За правилами пункту 120-1.1 статті 120 Податкового кодексу України порушення платниками податку на додану вартість граничних термінів реєстрації податкових накладних, що підлягають наданню покупцям - платникам податку на додану вартість, та розрахунків коригування до таких податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних, встановлених статтею 201 цього Кодексу, тягнуть за собою накладення на платників податку на додану вартість, на яких відповідно до вимог статей 192 та 201 цього Кодексу покладено обов`язок щодо такої реєстрації, штрафу в розмірі: 10 відсотків від суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення терміну реєстрації до 15 календарних днів; 20 відсотків від суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення терміну реєстрації від 16 до 30 календарних днів; 30 відсотків від суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення терміну реєстрації від 31 до 60 календарних днів; 40 відсотків від суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення терміну реєстрації на 61 і більше календарних днів.
Судом встановлено, що позивачем під час оформлення господарської операції з контрагентом ТОВ Ерідан комерц виписано на адресу покупця податкову накладну №7 від 14.03.2018 (а.с.6).
Факт реєстрації даної податкової накладної в ЄРПН підтверджується квитанцією №9311403446 від 25.03.2019, час 09:09:31 (а.с.44).
Так, позивач в позовній заяві посилався на те, що, у зв`язку із тим, що складання податкової накладної №7 від 14.03.2018 року та її реєстрації відбулася помилково, останнім складено розрахунок коригування кількісних і вартісних показників від 28.03.2019 року за №10 до податкової накладної №7 від 14.03.2018 року, реєстрація якого в ЄРПН за №9059002042 підтверджується квитанцією від 28.03.2019 року, час 15:18:38 (а.с.7, 45). До того ж вказував, що правильно складена податкова накладна №7 від 14.03.2019 року зареєстрована в ЄРПН 28.03.2019 року (а.с.46).
Згідно з пунктом 192.1 статті 192 ПК України якщо після постачання товарів/послуг здійснюється будь-яка зміна суми компенсації їх вартості, включаючи наступний за постачанням перегляд цін, перерахунок у випадках повернення товарів/послуг особі, яка їх надала, або при поверненні постачальником суми попередньої оплати товарів/послуг, суми податкових зобов`язань та податкового кредиту постачальника та отримувача підлягають відповідному коригуванню на підставі розрахунку коригування до податкової накладної, складеному в порядку, встановленому для податкових накладних, та зареєстрованому в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Розрахунок коригування, складений постачальником товарів/послуг до податкової накладної, яка видана їх отримувачу - платнику податку, підлягає реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних: постачальником (продавцем) товарів/послуг, якщо передбачається збільшення суми компенсації їх вартості на користь такого постачальника або якщо коригування кількісних та вартісних показників у підсумку не змінює суму компенсації; отримувачем (покупцем) товарів/послуг, якщо передбачається зменшення суми компенсації вартості товарів/послуг їх постачальнику, для чого постачальник надсилає складений розрахунок коригування отримувачу.
Докази, які б спростовували наведені посилання позивача не надані відповідачем, як і не надано доказів здійснення позивачем господарської операції згідно з податковою накладною №7 від 14.03.2018 року.
Разом з цим, позивачем надано докази, які підтверджують здійснення останнім господарської операції з контрагентом ТОВ Ерідан комерц на виконання якої, позивачем виписано податкову накладну №7 від 14.03.2019 року.
Так, позивачем з даним контрагентом укладено договір поставки №246 від 13.03.2019 року на суму 961400,09 грн. та здійснено відвантаження продукції за видатковою накладною №7/0319 від 14.03.2019 року (а.с.9-11).
Доказів, які б спростовували наведені обставини податковим органом не надано.
Наведені обставини свідчать про відсутність в діях позивача порушення терміну реєстрації податкової накладної №7 від 14.03.2018 року, яка була подана ним для реєстрації помилково.
З огляду на те, що податкова накладна №7 від 14.03.2018 року зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних помилково, факт помилкової реєстрації прийнятий контролюючим органом, зареєстровано розрахунок коригування до помилково складеної податкової накладної, та правильно складена податкова накладна №7 від 14.03.2019 року зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних на дату виникнення податкових зобов`язань вчасно, відповідно застосування штрафу за порушення строку подання помилково складеної податкової накладної №7 від 14.03.2108 року є безпідставним.
Посилання відповідача в апеляційній скарзі на приписи ст. 120-1 ПК України як на підставу для можливості накладення штрафних санкцій на позивача є необґрунтованим, так як обов`язковим є встановлення вчинення позивачем податкового правопорушення відповідно до ст. 109 ПК України.
Отже, у межах спірних правовідносин має місце недоведеність складу податкового правопорушення, покладеного в основу застосування податковим органом до позивача штрафних санкцій, передбачених п.120-1 ст.120-1 ПК України.
Зазначений висновок суду узгоджується з позицією Верховного Суду, викладеною в постановах від 28.03.2019 року по справі №809/1420/17, від 05.03.2019 року по справі №806/2975/16.
Враховуючи встановлені обставини справи та норми чинного законодавства, що регулюють спірні правовідносини суд апеляційної інстанції визнає обґрунтованим висновок суду першої інстанції про протиправність оспорюваного податкового повідомлення - рішення та наявність правових підстав для задоволення позову.
На підставі викладеного, суд апеляційної інстанції дійшов висновку, що судом першої інстанції повно встановлено обставини справи, правильно застосовано норми матеріального та дотримано норми процесуального законодавства, доводи апеляційної скарги не спростовують висновків суду першої інстанції, тому підстави для скасування рішення суду першої інстанції відсутні.
Керуючись статтями 241-245, 250, 315, 316, 321, 322, 327, 329 КАС України, суд,-
ПОСТАНОВИВ:
Апеляційну скаргу Головного управління ДПС у Кіровоградській області залишити без задоволення.
Рішення Кіровоградського окружного адміністративного суду від 12.02.2021 року в адміністративній справі № 340/5743/20 залишити без змін.
Постанова набирає законної сили з дати прийняття та може бути оскаржена у касаційному порядку протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення безпосередньо до Верховного Суду.
Головуючий - суддя Т.І. Ясенова
суддя О.В. Головко
суддя А.В. Суховаров
Суд | Третій апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 19.08.2021 |
Оприлюднено | 02.09.2021 |
Номер документу | 99274140 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Третій апеляційний адміністративний суд
Ясенова Т.І.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні