ОДЕСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

Справа № 420/11033/20

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

25 серпня 2021 року м. Одеса

Одеський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді - Токмілової Л.М.;

за участі:

секретаря судового засідання - Мунтян С.І.

представника позивача - Мандриченко Ж.В.

представника відповідачів - Голуб А.С.

розглянувши у відкритому судовому засіданні за правилами загального позовного провадження адміністративну справу за позовом Одеської територіальної організації політичної партії «Європейська Солідарність» до Виконавчого комітету Одеської міської ради, міського голови міста Одеси Труханова Геннадія Леонідовича, за участі третьої особи без самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача - Український інститут національної пам`яті, за участі третьої особи без самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача - Історико-топонімічна комісія при виконавчому комітеті Одеської міської ради про визнання дій протиправними та зобов`язання утриматись від вчинення дій, скасування розпорядження,-

ВСТАНОВИВ:

21.10.2020 року до Одеського окружного адміністративного суду надійшов адміністративний позов Одеської територіальної організації політичної партії «Європейська Солідарність» до Виконавчого комітету Одеської міської ради, за участі третьої особи без самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача - Український інститут національної пам`яті, за участі третьої особи без самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача - Історико-топонімічна комісія при виконавчому комітеті Одеської міської ради, в якому позивач просить суд: визнати дії Виконавчого комітету Одеської міської ради протиправними та зобов`язати утриматися від вчинення дій щодо перейменування Проспекту Небесної Сотні на Проспект Маршала Жукова в місті Одесі; вулиці Димитріоса Інглезі на вулицю 25-ї Чапаївської дивізії в місті Одесі.

В обґрунтування позовних вимог позивачем зазначено, що дiї виконавчого комітету Одеської міської ради в частині щодо перейменування Проспекту Небесної Сотні та вул. Димитріоса Інглезi є такими, що виконані не в порядку, не на підставі та не у спосіб, визначений Законом України "Про присвоєння юридичним особам та об`єктам права власності імен (псевдонімів) фізичних осіб, ювілейних та святкових дат, назв і дат історичних подій". При цьому, належний суб`єкт підготовки подання про присвоєння юридичним особам та об`єктам права власності імен фізичних осіб є міський голова міста Одеси. Також повернення повернення) назв Проспекту Маршала Жукова та 25-ї Чапаївській дивізії в мiстi Одесi будуть підпадати під Закон України Про засудження комуністичного та націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів в Україні та заборону пропаганди їхньої символіки .

Ухвалою суду від 26.10.2020 року відкрито провадження по справі №420/11033/20 за правилами загального позовного провадження та призначено підготовче засідання.

16.11.2020 року від представника Виконавчого комітету Одеської міської ради надійшов відзив на позовну заяву, в якому зазначено, що у Закон України "Про політичні партії" не визначає права політичної партії чи її структурних утворень звертатись до суду із позовами про захист прав, свобод чи інтересів членів відповідної партії. Рішень, які б могли порушувати права та законні інтереси позивачка, відповідачем не приймалось. При цьому, винесення на громадське обговорення питання про повернення попередніх назв вулицям не має під собою жодних правових наслідків для позивача.

02 грудня 2020 року до Одеського окружного адміністративного суду надійшов адміністративний позов Одеської територіальної організації політичної партії «Європейська Солідарність» до міського голови міста Одеси Труханова Геннадія Леонідовича, за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні позивача - Українського інституту національної пам`яті, в якому позивач просить суд: визнати протиправним та скасувати розпорядження міського голови Г.Л. Труханова № 793 від 14.09.2020 року Про скликання громадських слухань щодо обговорення питань про повернення деяким об`єктам топоніміки у місті Одеси попередніх назв .

В обґрунтування позовних вимог позивачем зазначено про відсутність законодавчих підстав прийняття міським головою розпорядження №793 від 14.09.2020 року. При цьому, повернення попередніх назв буде суперечити чинному законодавству, а саме Закону України Про засудження комуністичного та націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів в Україні та заборону пропаганди їхньої символіки .

Ухвалою суду від 17.12.2020 року відкрито провадження по справі №420/13431/20 за правилами загального позовного провадження та призначено підготовче засідання.

14.01.2021 року від представника міського голови міста Одеси Труханова Геннадія Леонідовича надійшов відзив, в якому зазначено, що оскаржуване розпорядження має внутрішньо-організаційний розпорядчий характер, а тому не може жодним чином порушувати права та інтереси третіх осіб. Крім того, остаточне рішення про присвоєння об`єктам права власності імені фізичної особи вирішується виключно на пленарному засідання Одеської міської ради шляхом голосування депутатським корпусом.

В свою чергу, ухвалою суд від 13.01.2021 року об`єднано справи №420/11033/20 та №420/13431/20 в одне провадження за позовом Одеської територіальної організації політичної партії «Європейська Солідарність» до Виконавчого комітету Одеської міської ради, міського голови міста Одеси Труханова Геннадія Леонідовича, за участі третьої особи без самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача - Український інститут національної пам`яті, за участі третьої особи без самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача - Історико-топонімічна комісія при виконавчому комітеті Одеської міської ради, в якому позивач просить суд: визнати дії Виконавчого комітету Одеської міської ради протиправними та зобов`язати утриматися від вчинення дій щодо перейменування Проспекту Небесної Сотні на Проспект Маршала Жукова в місті Одесі; вулиці Димитріоса Інглезі на вулицю 25-ї Чапаївської дивізії в місті Одесі; визнати протиправним та скасувати розпорядження міського голови Г.Л. Труханова № 793 від 14.09.2020 року Про скликання громадських слухань щодо обговорення питань про повернення деяким об`єктам топоніміки у місті Одеси попередніх назв .

Ухвалою суду від 10.02.2021 року адміністративний позов залишено без розгляду.

Постановою П`ятого апеляційного адміністративного суду від 08.04.2021 року скасовано ухвалу суду від 10.02.2021 року про залишення без розгляду адміністративного позову, справу направлено до Одеського окружного адміністративного суду для продовження розгляду.

28.04.2021 року адміністративна справа № 420/11033/20 передана судді Токміловій Л.М. для продовження розгляду.

В свою чергу, суддя Токмілова Л.М. з 19.04.2021 року по 30.04.2021 року перебувала у відпустці.

Ухвалою суду від 05.05.2021 року прийнято позовну заяву до розгляду та призначено розгляд справи за правилами загального позовного провадження.

Ухвалою суду від 29.06.2021 року продовжено строк підготовчого провадження на тридцять днів.

28.07.2021 року ухвалою суду, яку занесено до протоколу судового засідання, закрито підготовче провадження та призначено справу до розгляду суті.

У судове засідання, призначене на 25 серпня 2021 року з`явився представник позивача, який повністю підтримував заявлені вимоги, також з`явився представник відповідачів, який заперечував проти задоволення позовних вимог позивача.

Розглянувши матеріали справи, всебічно та повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, оцінивши надані учасниками судового процесу докази в їх сукупності, суд зазначає наступне.

11.06.2020 року Одеський мiський голова звернувся до Українського інституту національної пам`яті щодо дослідження відповідності перейменування Проспекту Небесної Сотні на Проспект Маршала Жукова в місті Одесі; вулиці Димитріоса Інглезі на вулицю 25-ї Чапаївської дивізії в місті Одесі закону про декомунізацію.

Листом від 03.07.2020 року №1755/4.1-06-20 Український інститут національної пам`яті повідомив, що присвоєння імені Георгія Жукова будь-якому об`єкту топоніміки суперечитиме чинному законодавству, а саме Закону України "Про присвоєння юридичним особам та об`єктам права власності імен (псевдонімів) фізичних осіб, ювілейних та святкових дат, назв і дат історичних подій"; 25-та стрілецька імені В.І. Чапаєва дивізія Червоної армії причетна до встановлення радянської влади на території України, а тому перейменування вулиці Димитріоса Інглезі на вулицю 25-ї Чапаївської дивізії в місті Одесі також суперечить Закону України "Про присвоєння юридичним особам та об`єктам права власності імен (псевдонімів) фізичних осіб, ювілейних та святкових дат, назв і дат історичних подій".

14.09.2020 року Одеським мiським головою прийнято розпорядження № 793 Про скликання громадських слухань щодо обговорення питань про повернення деяким об`єктам топоніміки у місті Одесі попередніх назв , пунктом 2 якого передбачено, що 04.12.2020 року о 16:00 будуть проводитися громадські слухання щодо питання відповідного перейменування. Вказане розпорядження Одеського міського голови оприлюднено 15.10.2020 року на офіційному сайті Одеської міської ради за посиланням https://www.omr.gov.ua/ru/acts/mayor/181180/; в друкованому засобі масової інформації місцевої сфери розповсюдження - газеті "Жизнь в Одессе" вiд 25.09.2020 року випуск № 38-39.

16.10.2020 року на засіданні історико-топонімічною комісією при виконавчому комітеті Одеської міської ради прийнято рішення, яким "...комісією вважається доцільним повернення винести на громадське обговорення питання про повернення вулиці Інглезi та проспекту Небесної Сотні попередніх назв 25-ї Чапаєвської дивізії та проспект Маршала Жукова".

Згідно з частиною 2 статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи повинні діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією і Законами України.

Дані положення кореспондуються з ч. 3 ст. 24 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні , відповідно до якої органи місцевого самоврядування та їх посадові особи діють лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, передбачені Конституцією і законами України, та керуються у своїй діяльності Конституцією і законами України, актами Президента України, Кабінету Міністрів України, а в Автономній Республіці Крим - також нормативно-правовими актами Верховної Ради і Ради міністрів Автономної Республіки Крим, прийнятими у межах їхньої компетенції.

Судом встановлено, що 14.09.2020 року Одеським міським головою прийнято розпорядження № 793 Про скликання громадських слухань щодо обговорення питань про повернення деяким об`єктам топоніміки у місті Одесі попередніх назв .

Згідно з п. 41 ч. 1 ст. 26 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються, зокрема, прийняття рішень з питань адміністративно-територіального устрою в межах і порядку, визначених цим та іншими законами.

Відповідно до п. 1 ст. 37 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", до відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад належать такі власні (самоврядні) повноваження, як підготовка і внесення на розгляд ради питань щодо найменування (перейменування) вулиць, провулків, проспектів, площ, парків, скверів, мостів та інших споруд, розташованих на території відповідного населеного пункту.

Відповідно до ч. 1 ст. 59 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", рада в межах своїх повноважень приймає нормативні та інші акти у формі рішень.

Рішенням Конституційного Суду України №7-рп/2009 від 16.04.2009 року визначено, що гарантоване державою місцеве самоврядування здійснюється територіальною громадою через сільські, селищні, міські ради та їх виконавчі органи і передбачає правову, організаційну та матеріально-фінансову самостійність, яка має певні конституційно-правові межі, встановлені, зокрема, приписами статей 19, 140, 143, 144, 146 Основного Закону України. З аналізу вказаних конституційних положень вбачається, що ці органи місцевого самоврядування, здійснюючи владу і самостійно вирішуючи питання місцевого значення, віднесені законом до їх компетенції, та приймаючи рішення, які є обов`язковими до виконання на відповідній території, зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України. Такі ж положення закріплені у статті 4 Європейської хартії місцевого самоврядування.

З матеріалів справи вбачається, що розпорядженням міського голови від 14.09.2020 року № 793 визначено, зокрема: провести громадське обговорення питання про повернення деяким об`єктам тононіміки у місті Одесі, а саме вулиці Інглезi та проспекту Небесної Сотні попередніх назв у формі громадських слухань.

Для виконання вищезазначеного розпорядження міським головою зазначено про необхідність скликання 04 грудня 2020 року о 16.00 громадських слухань щодо обговорення питань про повернення деяким об`єктам топоніміки у місті Одесi попередніх назв у приміщенні адміністративної будiвлі Одеської міської ради (м. Одеса, вул. Косовська. 2-Д).

Водночас, інформації та матеріалів щодо необхідність проведення таких громадських слухань до суду не надано.

При цьому, листом від 03.07.2020 року №1755/4.1-06-20 Український інститут національної пам`яті на звернення міського голови щодо повернення попередніх назв вулиці Інглезi та проспекту Небесної Сотні повідомив, що присвоєння імені Георгія Жукова будь-якому об`єкту топоніміки суперечитиме чинному законодавству, а саме Закону України "Про присвоєння юридичним особам та об`єктам права власності імен (псевдонімів) фізичних осіб, ювілейних та святкових дат, назв і дат історичних подій"; 25-та стрілецька імені В.І. Чапаєва дивізія Червоної армії причетна до встановлення радянської влади на території України, а тому перейменування вулиці Димитріоса Інглезі на вулицю 25-ї Чапаївської дивізії в місті Одесі також суперечить Закону України "Про присвоєння юридичним особам та об`єктам права власності імен (псевдонімів) фізичних осіб, ювілейних та святкових дат, назв і дат історичних подій".

Тобто, на час прийняття міським головою розпорядження від 14.09.2020 року № 793, останній був обізнаний, що попередні назви Проспект Маршала Жукова та вулиця 25-ї Чапаївської дивізії в місті Одесі підпадають під дію Закону України Про засудження комуністичного та націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів в Україні та заборону пропаганди їхньої символіки та повернення попередніх назв суперечитиме Закону України "Про присвоєння юридичним особам та об`єктам права власності імен (псевдонімів) фізичних осіб, ювілейних та святкових дат, назв і дат історичних подій".

Що стосується процедури громадських обговорень, суд зазначає наступне.

Згідно абзацу 4 пункту 6 статті 7 "Прикінцеві та перехідні положення" Закону № 317-VIII, розпорядження голови обласної державної адміністрації про перейменування приймається з урахуванням вимог, встановлених цим Законом, статтею 3 Закону України "Про присвоєння юридичним особам та об`єктам права власності імен (псевдонімів) фізичних осіб, ювілейних та святкових дат, назв і дат історичних подій", пропозицій громадськості, науковців та рекомендацій Українського інституту національної пам`яті.

Частиною 5 ст. 3 Закону України "Про присвоєння юридичним особам та об`єктам права власності імен (псевдонімів) фізичних осіб, ювілейних та святкових дат, назв і дат історичних подій" імена фізичних осіб, ювілейні та святкові дати, назви і дати історичних подій присвоюються юридичним особам та об`єктам права власності лише після проведення громадського обговорення та за згодою відповідного трудового колективу.

Механізм проведення громадського обговорення та основні вимоги до його організації та розгляду узагальнених пропозицій (зауважень) під час розгляду питань про присвоєння юридичним особам та об`єктам права власності, які за ними закріплені, об"єктам права власності, які належать фізичним особам, імен (псевдонімів) суспільно-політичних і громадських діячів, захисників, воєначальників, діячів науки, освіти, культури та інших сфер суспільного життя, ювілейних та святкових дат, назв і дат історичних подій (далі - присвоєння юридичним особам імен фізичних осіб, ювілейних та святкових дат, назв і дат історичних подій) визначає Порядок проведення громадського обговорення під час розгляду питань про присвоєння юридичним особам та об`єктам права власності, які за ними закріплені, об`єктам права власності, які належать фізичним особам, імен (псевдонімів) фізичних осіб, ювілейних та святкових дат, назв і дат історичних подій, затверджений Постановою Кабінету Міністрів України від 24 жовтня 2012 р. № 989 (далі - Порядок).

Дія цього Порядку поширюється на суб`єктів, що готують подання про присвоєння юридичним особам імен фізичних осіб, ювілейних та святкових дат, назв і дат історичних подій, визначених статтею 7 Закону України Про присвоєння юридичним особам та об`єктам права власності імен (псевдонімів) фізичних осіб, ювілейних та святкових дат, назв і дат історичних подій (далі - організатори громадського обговорення).

Відповідно до пунктів 5, 6 Порядку № 989 рішення про проведення громадського обговорення приймається його організатором з урахуванням вимог, установлених Законом України «Про присвоєння юридичним особам та об`єктам права власності імен (псевдонімів) фізичних осіб, ювілейних та святкових дат, назв і дат історичних подій» , і повинно містити питання, що виноситься на громадське обговорення, строк його проведення, перелік заходів, які планується здійснити у рамках такого обговорення, та відповідальних осіб. Строк проведення громадського обговорення обчислюється з дня оприлюднення відповідного інформаційного повідомлення і повинен становити не менш як два місяці. Інформаційне повідомлення про проведення громадського обговорення органами державної влади, Радою міністрів Автономної Республіки Крим оприлюднюється ними на власному офіційному веб-сайті. Інформаційне повідомлення про проведення громадського обговорення іншими суб`єктами оприлюднюється ними на власному офіційному веб-сайті або в інший прийнятний спосіб.

Пропозиції (зауваження) учасників громадського обговорення подаються у письмовій чи усній формі, надсилаються електронною поштою із зазначенням прізвища, імені, по батькові та адреси особи, яка їх подає, у строк, передбачений в інформаційному повідомленні про проведення громадського обговорення, але не менш як протягом 30 днів з дати опублікування повідомлення про його проведення. Пропозиції (зауваження) реєструються організатором громадського обговорення. Юридичні особи подають пропозиції (зауваження) у письмовій чи електронній формі із зазначенням їх найменування та місцезнаходження. Анонімні пропозиції (зауваження) не реєструються і не розглядаються.

Між тим, міським головою під час прийняття оскаржуваного розпорядження проігноровано зміст листа Українського інституту національної пам`яті №1755/4.1-06-20 від 03.07.2020 року, яким проінформовано, що таке присвоєння (повернення) назв суперечитиме чинному законодавству, а саме Законом України «Про присвоєння юридичним особам та об`єктам права власності імен (псевдонімів) фізичних осіб, ювілейних та святкових дат, назв і дат історичних подій» та спричинить додаткове джерело напруги в регіоні довкола протиставлення одних історичних постатей чи подій іншим, чим зашкодить громаді мicтa.

Крім того, розпорядження міського голови Г.Л. Труханова № 793 від 14.09.2020 року Про скликання громадських слухань щодо обговорення питань про повернення деяким об`єктам топоніміки у місті Одеси попередніх назв прийнято на підставі депутатського звернення від 19.09.2016 року №611/Д з підписами громади Київського району м.Одеси.

При цьому, питання перейменування в м. Одесі вже виносилося на громадські слухання і громада міста висловила своє бачення 16 грудня 2016 року підтримавши запропоновані тодішньою історико-топонімічною комісією перейменування при виконавчому комітеті Одеської міської ради більшістю голосів, а саме 4160 проти 3326, за те, щоб зазначені об`єкти носили назву Проспекту Небесної Сотні та вулиці Інглезі. Зазначена інформація міститься на офіційному сайті міста Одеси: https://oldonir.gov.ua/ua/announcenients/86414/

Тобто, на момент прийняття розпорядження міського голови Г.Л. Труханова № 793 від 14.09.2020 року не існувало жодної правової підстави його прийняття.

За правилами п. 7 ст. 7 Закону України "Про присвоєння юридичним особам та об`єктам права власності імен (псевдонімів) фізичних осіб, ювілейних та святкових дат, назв і дат історичних подій" подання про присвоєння юридичним особам та об`єктам права власності імені фізичної особи, ювілейної та святкової дати, назви і дати історичної події готується у разі: присвоєння імені фізичної особи, ювілейної та святкової дати, назви і дати історичної події скверам, бульварам, вулицям, провулкам, узвозам, проїздам, проспектам, площам, майданам, набережним, мостам - сільським, селищним, міським головою.

Громадське обговорення проводиться з метою залучення представників громадськості до розгляду пропозицій щодо присвоєння юридичним особам імен фізичних осіб, ювілейних та святкових дат, назв і дат історичних подій та врахування їх думки під час прийняття відповідного рішення (п. 2 Порядку).

Громадське обговорення передбачає: 1) оприлюднення інформаційного повідомлення про проведення громадського обговорення, що містить відомості про: найменування організатора громадського обговорення; найменування юридичної особи, якій пропонується присвоїти ім`я фізичної особи, ювілейної чи святкової дати, назви або дати історичної події; ім`я фізичної особи, ювілейної чи святкової дати, назви або дати історичної події, що пропонується присвоїти юридичній особі, та обґрунтування такої пропозиції; суб`єктів, що внесли пропозицію щодо присвоєння юридичній особі імені фізичної особи, ювілейної чи святкової дати, назви або дати історичної події; строк, місце, час проведення заходів з громадського обговорення, акредитації представників засобів масової інформації, реєстрації учасників; поштову адресу та (або) адресу електронної пошти, номер телефону, строк і форму для подання пропозицій (зауважень); місцезнаходження та (або) адресу електронної пошти, номер телефону організатора громадського обговорення, за якими можна отримати консультації з питання, що винесено на громадське обговорення; прізвище та ім`я особи, визначеної відповідальною за проведення громадського обговорення; строк і спосіб оприлюднення результатів громадського обговорення; 2) опрацювання організаторами громадського обговорення висловлених пропозицій (зауважень) щодо присвоєння юридичним особам імен фізичних осіб, ювілейних та святкових дат, назв і дат історичних подій та проведення аналізу поданих пропозицій (зауважень); 3) узагальнення та оприлюднення результатів громадського обговорення (п. 4 Порядку).

Аналіз викладених норм свідчить про те, що законодавством встановлена чітка та тривала процедура щодо перейменування та присвоєння інших історичних назв об`єктам права власності. При цьому, питання про перейменування вулиць, провулків, скверів, узвозів тощо може вирішуватись лише за наслідками громадського обговорення, на підставі подання відповідного органу місцевого самоврядування, а не на власний розсуд голови облдержадміністрації.

Між тим, з матеріалів справи вбачається та відповідачем не заперечується, що розпорядженням міського голови від № 1044 від 02.12.2020 року внесено зміни до оскаржуваного розпорядження від 14 вересня 2020 року №793, а саме замінено слова громадські слухання на слова та символ Інтернет-конференція . Тобто змінено форму громадського обговорення за 2 (два) дні до громадського обговорення, чим порушено Порядок № 989 від 24 жовтня 2012 року.

За таких обставин, суд дійшов висновку про протиправність розпорядження міського голови Г.Л. Труханова № 793 від 14.09.2020 року Про скликання громадських слухань щодо обговорення питань про повернення деяким об`єктам топоніміки у місті Одеси попередніх назв .

Щодо позовних вимог про визнання дій Виконавчого комітету Одеської міської ради протиправними та зобов`язати утриматися від вчинення дій щодо перейменування Проспекту Небесної Сотні на Проспект Маршала Жукова в місті Одесі; вулиці Димитріоса Інглезі на вулицю 25-ї Чапаївської дивізії в місті Одесі, суд зазначає наступне.

Пунктом 7 ст. 7 Закону України "Про присвоєння юридичним особам та об`єктам права власності імен (псевдонімів) фізичних осіб, ювілейних та святкових дат, назв і дат історичних подій" визначено, що подання про присвоєння імені фізичної особи, ювілейної та святкової дати, назви і дати історичної події скверам, бульварам, вулицям, провулкам, узвозам, проїздам, проспектам, площам, майданам, набережним, мостам готується сільським, селищним, міським головою.

Поряд з цим, пунктом 7 ч, 1 ст. 8 Закону України "Про присвоєння юридичним особам та об`єктам права власності імен (псевдонімів) фізичних осіб, ювілейних та святкових дат, назв і дат історичних подій" визначено, що імена фізичних осіб. ювілейні та святкові дати, назви і дати історичних подій юридичним особам, майно яких перебуває у власності територіальних громад сіл, селищ, міст, та об`єктам права власності, які за ними закріплені, а також вулицям, провулкам, проспектам, площам, паркам, скверам, бульварам, узвозам, проїздам, майданам, набережним, мостам присвоюють сільські, селищні, міські ради.

Згідно зі ст. 10 наведеного Закону України "Про присвоєння юридичним особам та об`єктам права власності імен (псевдонімів) фізичних осіб, ювілейних та святкових дат, назв і дат історичних подій" за результатами розгляду подання про присвоєння юридичним особам та об`єктам права власності імені фізичної особи, ювілейної та святкової дати, назви і дати історичної події та документів, передбачених статтею 6 цього Закону, суб`єкт, який присвоює юридичній особі або об`єкту права власності ім`я фізичної особи, ювілейну та святкову дату, назву і дату історичної події, протягом 15 робочих днів після внесення такого подання або поновлення його розгляду приймає рішення про присвоєння юридичній особі або об`єкту права власності імені Фізичної особи, ювілейної та святкової дати, назви і дати історичної події та видає відповідний акт.

Таким чином, порядок присвоєння об`єкту права власності, в тому числі, вулицям, імені фізичних осіб передбачає:

1) наявність пропозиції щодо перейменування об`єктів топоніміки від сільського, селищного, міського голови, державних органів, трудових колективів, об`єднань громадян або окремих громадян;

2) проведення громадського обговорення щодо присвоєння об`єктам топоніміки запропонованих назв;

3) підготовка сільським, селищним, міським головою подання про присвоєння нової назви об`єкту права власності;

4) розгляд такого подання сільською, селищною, міською радою;

5) прийняття сільського, селищною, міською радою рішення про присвоєння об`єктам права власності імені фізичної особи.

Відповідно до п. 1.1 Положення про історико-топонімічну комісію при виконавчому комітеті Одеської міської ради, затвердженого рішенням виконавчого комітету Одеської міської ради від 25.06.2020 року № 220 (далі - Положенні), історико-топонімічна комісія при виконавчому комітеті Одеської міської ради (далі-Комісія) є консультативно-дорадчим органом, створеним для сприяння вирішенню питань, пов`язаних з топонімічними об`єктами, розташованими на території міста Одеси, увічненням пам`яті видатних осіб і подій та суміжних питань.

Згідно з п. 1.4 Положення робота Комісії проводиться гласно. У засіданнях Комісії за запрошенням можуть брати участь представники громадськості міста.

Пунктом 1.5 Положення визначено, що рішення Комісії носять рекомендаційний характер.

Відповідно до п. 2 Положення основними завданнями Комісії є:

- розгляд звернень фізичних та юридичних осіб, громадських організацій щодо питань, пов`язаних з найменуванням або перейменуванням вулиць, провулків, проспектів, площ, парків, скверів, мостів та інших споруд, розташованих на території міста Одеси, увічненням пам`яті видатних особистостей та історичних подій шляхом встановлення пам`ятників, пам`ятних знаків, меморіальних дощок тощо;

- підготовка матеріалів, пропозицій та надання рекомендацій для розгляду та прийняття Одеською міською радою рішень щодо найменування (перейменування) вулиць, провулків, проспектів, площ, парків, скверів, мостів та інших споруд, розташованих на території міста Одеси:

- надання рекомендацій та пропозицій щодо адреси встановлення, затвердження текстів меморіальних знаків, дощок та пам`ятних знаків.

Згідно з п. 3.1 Положення до складу Комісії включаються представники виконавчих органів Одеської міської ради, органів державної влади, депутати Одеської міської ради, науковці - фахівці в галузі історії, археології, етнографії, географії, мистецтвознавці, літератори та журналісти, архітектори та інженери, а також аматори, які вивчають історичні ареали Одещини, історики, архітектори, представники громадськості та інші особи за згодою.

Суд звертає увагу, що питання про присвоєння об`єктам права власності імені фізичної особи вирішується виключно на пленарному засіданні Одеської міської ради шляхом голосування депутатським корпусом. Проте, на даний час питанні перейменування проспекту Небесної Сотні та вулиці Димитріоса Інглезі знаходиться на стадії громадського обговорення.

Конституційний Суд України в Рішенні від 1 грудня 2004 року № 18-рп/2004 дав визначення поняттю охоронюваний законом інтерес , який вживається в ряді законів України, у логічно-смисловому зв`язку з поняттям права (інтерес у вузькому розумінні цього слова), який розуміє як правовий феномен, що: а) виходить за межі змісту суб`єктивного права; б) є самостійним об`єктом судового захисту та інших засобів правової охорони; в) має на меті задоволення усвідомлених індивідуальних і колективних потреб; г) не може суперечити Конституціїі законам України, суспільним інтересам, загальновизнаним принципам права; д) означає прагнення (не юридичну можливість) до користування у межах правового регулювання конкретним матеріальним та/або нематеріальним благом; є) розглядається як простий легітимний дозвіл, тобто такий, що не заборонений законом. Охоронюваний законом інтерес регулює ту сферу відносин, заглиблення в яку для суб`єктивного права законодавець вважає неможливим або недоцільним. Поняття охоронюваний законом інтерес у всіх випадках вживання його у законах України у логічно-смисловому зв`язку з поняттям права має один і той же зміст.

Враховуючи наведену позицію Конституційного Суду України, суд зазначає, що обов`язковою умовою надання правового захисту судом є наявність відповідного порушення суб`єктом владних повноважень прав, свобод або інтересів особи на момент її звернення до суду. Порушення має бути реальним, стосуватися (зачіпати) зазвичай індивідуально виражених прав чи інтересів особи, яка стверджує про їх порушення.

Таким чином, при розгляді справ адміністративний суд має встановити факт або обставини, які б свідчили про порушення прав, свобод чи інтересів позивача з боку відповідача - суб`єкта владних повноважень, створення перешкод для їх реалізації або про наявність іншого ущемлення прав та свобод позивача.

На переконання суду, рішення історико-топонімічної комісії при виконавчому комітеті Одеської міської ради, яким "...комісією вважається доцільним повернення винести на громадське обговорення питання про повернення вулиці Інглезi та проспекту Небесної Сотні попередніх назв 25-ї Чапаєвської дивізії та проспект Маршала Жукова" жодним чином не зачіпає прав позивача, оскільки не має жодних правових наслідків для нього.

Так, дії щодо прийняття виконавчим комітетом Одеської міської ради рішення про винесення на громадське обговорення питання щодо перейменування вулиць є лише передумовою для прийняття відповідного рішення Одеською міською радою.

Крім того, як вбачається зі змісту позовної заяви, фактично вимога щодо зобов`язання відповідача утриматися від вчинення дій щодо перейменування вулиць обґрунтовується можливим порушенням прав позивача у майбутньому внаслідок вирішення питання про перейменування об`єктів топоніміки: проспекту Небесної Сотні на проспект Маршала Жукова та вулиці Димитріоса Інглезі на вулицю 25-ї Чапаевської дивізії.

За таких обставин, суд вважає, що вимоги в частині визнання протиправними дії Виконавчого комітету Одеської міської ради та зобов`язання утриматися від вчинення дій щодо перейменування Проспекту Небесної Сотні на Проспект Маршала Жукова в місті Одесі; вулиці Димитріоса Інглезі на вулицю 25-ї Чапаївської дивізії в місті Одесі не підлягають задоволенню.

Згідно з ч. 1 ст. 2 КАС України завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.

Відповідно до ч. 1 ст. 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу, а суд згідно ст. 90 цього Кодексу, оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.

Згідно зі ст. 242 КАС України рішення суду повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права. Обґрунтованим є рішення, ухвалене судом на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин в адміністративній справі, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні, з наданням оцінки всім аргументам учасників справи. Судове рішення має відповідати завданню адміністративного судочинства, визначеному цим Кодексом.

Суд вважає необхідним у відповідності до вимог ст.139 КАС України стягнути з відповідача за рахунок його бюджетних асигнувань на користь позивача судовий збір в розмірі 2102 грн.

На підставі викладеного, керуючись ст. ст. 6, 14, 90, 243-246, 250, 255 КАС України, суд, -

ВИРІШИВ:

Адміністративний позов Одеської територіальної організації політичної партії Європейська Солідарність (ЄДРПОУ 39607381, місцезнаходження: 65014, м. Одеса, вул. Канатна, 10) до Виконавчого комітету Одеської міської ради (ЄДРПОУ 04056919, місцезнаходження: 65062, м. Одеса, Думська площа, 1), міського голови міста Одеси Труханова Геннадія Леонідовича (65062, м. Одеса, Думська площа, 1), за участі третьої особи без самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача - Український інститут національної пам`яті (код ЄДРПОУ 39389301, місцезнаходження: 01021, м.Київ, вул. Липська, 16) за участі третьої особи без самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача - Історико-топонімічна комісія при виконавчому комітеті Одеської міської ради (місцезнаходження: 65026, м. Одеса, вул. Катерининська, 14) про визнання дій протиправними та зобов`язання утриматись від вчинення дій - задовольнити частково.

Визнати протиправним та скасувати розпорядження міського голови Г.Л. Труханова №793 від 14.09.2020 року Про скликання громадських слухань щодо обговорення питань про повернення деяким об`єктам топоніміки у місті Одеси попередніх назв .

В іншій частині позову - відмовити.

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Виконавчого комітету Одеської міської ради (ЄДРПОУ 04056919, місцезнаходження: 65062, м. Одеса, Думська площа, 1) на користь Одеської територіальної організації політичної партії Європейська Солідарність (ЄДРПОУ 39607381, місцезнаходження: 65014, м. Одеса, вул. Канатна, 10) судові витрати по сплаті судового збору у сумі 2102 (дві тисячі сто дві) грн.

Рішення набирає законної сили в порядку і строки, встановлені ст. 255 КАС України.

Рішення може бути оскаржено в порядку та строки встановлені ст. ст. 293, 295 КАС України.

Повний текст рішення складено та підписано судом 02.09.2021 року.

Суддя Токмілова Л.М.

Дата ухвалення рішення 02.09.2021
Зареєстровано 03.09.2021
Оприлюднено 06.09.2021

Судовий реєстр по справі 420/11033/20

Проскрольте таблицю вліво →
Рішення Суд Форма
Ухвала від 21.10.2021 П'ятий апеляційний адміністративний суд Адміністративне
Ухвала від 21.10.2021 П'ятий апеляційний адміністративний суд Адміністративне
Ухвала від 21.10.2021 П'ятий апеляційний адміністративний суд Адміністративне
Рішення від 02.09.2021 Одеський окружний адміністративний суд Адміністративне
Ухвала від 02.08.2021 Одеський окружний адміністративний суд Адміністративне
Ухвала від 29.06.2021 Одеський окружний адміністративний суд Адміністративне
Ухвала від 05.05.2021 Одеський окружний адміністративний суд Адміністративне
Постанова від 08.04.2021 П'ятий апеляційний адміністративний суд Адміністративне
Постанова від 08.04.2021 П'ятий апеляційний адміністративний суд Адміністративне
Ухвала від 31.03.2021 П'ятий апеляційний адміністративний суд Адміністративне
Ухвала від 09.03.2021 П'ятий апеляційний адміністративний суд Адміністративне
Ухвала від 09.03.2021 П'ятий апеляційний адміністративний суд Адміністративне
Ухвала від 10.02.2021 Одеський окружний адміністративний суд Адміністративне

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Відстежувати судові рішення та засідання

Додайте Опендатабот до улюбленного месенджеру

Вайбер Телеграм

Опендатабот для телефону