МИКОЛАЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
У Х В А Л А
про закриття провадження в адміністративній справі
07 вересня 2021 р. № 400/5975/21 м. Миколаїв
Миколаївський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Біоносенко В. В., за участі секретаря судового засідання Ісламова І.О. розглянув у відкритому судовому засіданні адміністративну справу
за позовом:ОСОБА_1 , АДРЕСА_1 , ОСОБА_2 , АДРЕСА_2 , до:Головного управління Держгеокадастру у Миколаївській області, пр. Миру, 34,Миколаїв,54034, треті особи:ОСОБА_3 , АДРЕСА_1 , ОСОБА_4 , АДРЕСА_3 , ОСОБА_5 , АДРЕСА_3 , про: За участю: Від позивчів: ОСОБА_6 , Позивач: ОСОБА_1 ; Відповідач: не з`явився; Від третьої особи: ОСОБА_7 ; Третя особа 1: ОСОБА_4 ; Третя особа 2: ОСОБА_3 скасування державної реєстрації земельної ділянки з кадастровим номером 4810136300:02:001:0005, ВСТАНОВИВ:
ОСОБА_2 , ОСОБА_1 звернулися до адміністративного суду з вимогами до Головного управління Держгеокадастру у Миколаївській області про скасування державної реєстрації земельної ділянки з кадастровим номером 4810136300:02:001:0005, яка розташована в АДРЕСА_4 площею 0,0162 га, треті особи ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , ОСОБА_5 .
Свої позовні вимоги позивачі обґрунтували тим, що є співвласниками домоволодіння за адресою: АДРЕСА_5 , співвласниками цього домоволодіння також є треті особи ОСОБА_3 та ОСОБА_4 .
В 2006 році треті особи на підставі рішення виконкому Миколаївської міської ради свою частину домоволодіння виділили у окрему адресу: АДРЕСА_4 .
Порядок користування земельною ділянкою домоволодіння АДРЕСА_5 та АДРЕСА_4 в теперішній час не визначено. З цього приводу тривають суди в порядку цивільного судочинства.
В квітні 2021 позивачам стало відомо, що треті особи замовили та виготовили технічну документацію з землеустрою для обслугування житлового будинку за адресою: АДРЕСА_4 . Зазначеній земельній ділянці наданий кадастровий номер 4810136300:02:001:0005.
Позивачі вважали зазначену реєстрацію земельної ділянки протиправною, оскільки в порушення ст.198 Земельного кодексу України, не було отримано погодження з суміжними власниками та землекористувачами.
В підготовчому судовому засіданні позивачі та їх представник підтримали позовні вимоги.
Представники відповідача та третіх осіб заперечили проти позову та заявили, що зазначені позовні вимоги не підсудні адміністративному суду, оскільки фактично існує спір про право між фізичними особами.
В свою чергу, представник позивача зазначив, що у цьому випадку не йде мова про спір про право, оскільки речове право на земельну ділянку 4810136300:02:001:0005 не зареєстровано, а йде мова про порушення відповідачем процедури реєстрації земельної ділянки (надання кадастрового номеру).
Відповідно до ч.9 ст.24 Закону України Про Державний земельний кадастр при здійсненні державної реєстрації земельної ділянки їй присвоюється кадастровий номер.
Відповідно до ст.79-1 Земельного кодексу України, формування земельної ділянки полягає у визначенні земельної ділянки як об`єкта цивільних прав. Формування земельної ділянки передбачає визначення її площі, меж та внесення інформації про неї до Державного земельного кадастру.
Земельна ділянка вважається сформованою з моменту присвоєння їй кадастрового номера.
Формування земельних ділянок (крім випадків, визначених у частинах шостій - сьомій цієї статті) здійснюється за проектами землеустрою щодо відведення земельних ділянок.
Земельна ділянка може бути об`єктом цивільних прав виключно з моменту її формування (крім випадків суборенди, сервітуту щодо частин земельних ділянок) та державної реєстрації права власності на неї.
Державна реєстрація речових прав на земельні ділянки здійснюється після державної реєстрації земельних ділянок у Державному земельному кадастрі.
Державна реєстрація прав суборенди, сервітуту, які поширюються на частину земельної ділянки, здійснюється після внесення відомостей про таку частину до Державного земельного кадастру.
Таким чином дії відповідача щодо реєстрації земельної ділянки, присвоєння їй кадастрового номера, є діями на сформування об`єкта цивільних прав, передумова реєстрації речових прав на земельну ділянку.
У постанові Великої Палати Верховного Суду від 28.11.2018 у справі № 490/5986/17 зазначено, що публічно-правові відносини виникають у випадку, якщо державний реєстратор діє як суб`єкт владних повноважень, вчиняє дії щодо позивача, які останній вважає неправомірними та такими, що порушують його права. Тобто під час визначення юрисдикційності спору з державним реєстратором чи щодо оскарження дій державного реєстратора критерієм такого розмежування є предмет оскарження. Якщо особа оскаржує дії державного реєстратора з приводу розгляду його заяви у контексті ст. 24 Закону № 1952-IV і спір не стосується речових прав чи обмежень на нерухоме майно третіх осіб, то він є публічно-правовим і має розглядатися в порядку адміністративного судочинства.
Якщо позивач оскаржує дії державного реєстратора, який вчинив їх за заявою третьої особи, тобто дії стосуються правовідносин, які виникли чи виникають між державним реєстратором та іншою, відмінною від позивача, особою, вбачається спір про право між позивачем та іншою особою щодо нерухомого майна. Цей спір повинен розглядатися в порядку цивільного чи господарського судочинства, залежно від суб`єктного складу сторін, за своєю природою він є приватноправовим спором.
У цьому випадку суд вбачає, що позивачі звернулися з позовом про визнання дій державного кадастрового реєстратора не у зв`язку з тим, що він вчиняв протиправні дії у правовідносинах саме з позивачами, а у зв`язку з тим, що свого часу були задоволені вимоги третіх осіб. Тобто, претензії позивачів одночасно направлені на дії, як відповідача, як державного кадастрового реєстратора, так і третіх осіб, за заявою яких була проведена така реєстрація.
Хоча у цьому випадку і не було зареєстровано речові права на земельну ділянку, але у цьому випадку йде мова про формування об`єкта цивільних прав, передумову виникнення речового права, і між позивачами та третіми особами існує спір про належність цього права.
Тому суд вважає за можливе погодиться з тим, що навіть за відсутності у цьому випадку спору про речове право на земельну ділянку, необхідно керуватися логікою, викладеною у постанові ВП ВС від 28.11.2018 у справі № 490/5986/17, оскільки між сторонами існує реальний спір про користування земельної ділянкою, і позивачі оскаржують дії реєстратора, прийняті не у правовідносинах з ними, а у правовідносинах з іншими приватними суб`єктами (треті особи у цій справі). Вочевидь, що задоволення такого позову має негативні наслідки для третіх осіб, які свого часу були ініціаторами реєстрації земельної ділянки, а тому вони повинні бути відповідачами та мати належний обсяг процесуальних повноважень для захисту своїх прав. Що є неможливим в порядку адміністративного судочинства.
За таких обставин, спір між приватними суб`єктами (позивачами та третіми особами у цій справі) та державним кадастровим реєстратором, може бути вирішено лише в порядку цивільного судочинства, оскільки саме така форма судочинства дозволяє позиватися одночасно як до владного суб`єкта (кадастрового ресторатора), так і до приватних суб`єктів.
Відповідно до п.1 ч.1 ст.238 КАС України, суд закриває провадження у справі, якщо справу не належить розглядати за правилами адміністративного судочинства.
Про закриття провадження у справі суд постановляє ухвалу, а також вирішує питання про розподіл між сторонами судових витрат, повернення судового збору з бюджету.
Додатково суд роз`яснює, що відповідно до п. 5 ч. 1 ст. 7 Закону України "Про судовий збір" сплачена сума судового збору повертається за клопотанням особи, яка його сплатила за ухвалою суду в разі закриття (припинення) провадження у справі (крім випадків, якщо провадження у справі закрито у зв`язку з відмовою позивача від позову і така відмова визнана судом), у тому числі в апеляційній та касаційній інстанціях.
На підставі викладеного та керуючись п. 1 ч. 1 ст. 238, 248 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
УХВАЛИВ:
1. Закрити провадження по справі № 400/5975/21 за позовом ОСОБА_1 , ОСОБА_2 до Головного управління Держгеокадастру у Миколаївській області про скасування державної реєстрації земельної ділянки з кадастровим номером 4810136300:02:001:0005.
2. Роз`яснити позивачу, що позовні вимоги можуть бути вирішені в порядку цивільного судочинства.
3. Ухвала набирає законної сили з моменту її проголошення (підписання) суддею в порядку ст. 256 КАС України.
4. Апеляційна скарга на цю ухвалу може бути подана до П`ятого апеляційного адміністративного суду через Миколаївський окружний адміністративний суд протягом п`ятнадцяти днів з дня складання повного тексту.
Суддя В. В. Біоносенко
Суд | Миколаївський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 07.09.2021 |
Оприлюднено | 08.09.2021 |
Номер документу | 99414272 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Миколаївський окружний адміністративний суд
Біоносенко В. В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні