Рішення
від 07.09.2021 по справі 120/5864/21-а
ВІННИЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

м. Вінниця

07 вересня 2021 р. Справа № 120/5864/21

Вінницький окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Дмитришеної Р.М., розглянувши письмово в порядку спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом: ОСОБА_1 до: Головного управління Держгеокадастру у Вінницькій області, Виконавчого комітету Козятинської міської ради рро: визнання протиправними та зобов`язання вчинити дії

ВСТАНОВИВ:

До Вінницького окружного адміністративного суду надійшли матеріали позовної заяви ОСОБА_1 (далі - позивач) до Головного управління Держгеокадастру у Вінницькій області (далі - відповідач 1), Виконавчого комітету Козятинської міської ради (далі - відповідач 2) про визнання протиправними та зобов`язання вчинити дії.

В обгрунтування позовних вимог зазначено, що позивач є власником земельної ділянки, площею 3,4847 га, за кадастровим номером 0521487000:02:004:0327, що знаходиться в с. Сестринівка та належить Позивачу на підставі Державного акту серія ЯД № 380386 від 13.08.2007 р.

З`ясувавши з Інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, що у відомостях про власника земельної ділянки допущена помилка, позивач звернулась до Державного кадастрового реєстратора ГУ Держгеокадастру у Вінницькій області з заявою про виправлення помилки, що допущена в її прізвищі з відповідними документами на підтвердження викладеного в заяві.

31.01.2020 ОСОБА_1 отримала повідомлення про відмову в прийнятті заяви про внесення відомостей (змін до них) до Державного земельного кадастру з рекомендацією звернутись до реєстратора речового права.

08.04.2021 Позивач звернулась з заявою про виправлення помилки у Державному реєстрі речових прав, що допущена в її прізвищі з відповідними документами на підтвердження викладеного в заяві.

13.04.2021 рішенням № 57594436 Виконавчого комітету Вінницької міської ради Позивачу відмовлено у задоволенні її заяви, оскільки подані документи не дають змоги встановити набуття, зміну або припинення речових прав на нерухоме майно та їх обтяження, а саме: відповідно до поданої заяви прізвище заявника ОСОБА_1 , а в державному акті на право власності на земельну ділянку серія ЯД № 380386, виданий Козятинським районним відділом земельних ресурсів 13.08.2007 р. зазначено прізвище ОСОБА_1 .

Зазначені обставини унеможливлюють реалізацію позивачем її права власності на земельну ділянку.

Позивач вважає протиправними дії Головного управління Держгеокадастру у Вінницькій області щодо відмови в прийнятті заяви позивача про внесення відомостей (змін до них) до Державного земельного кадастру та просить зобов`язати виправити помилку в паперових документах та кадастровому реєстрі, за допомогою програмного забезпечення Державного земельного кадастру, шляхом зміни прізвища власника земельної ділянки, площею 3,4847 га, кадастровий номер 0521487000:02:004:0327, що знаходиться в с. Сестринівка та належить на підставі Державного акта серія ЯД № 380386 від 13.08.2007, з " ОСОБА_1 " на "ОСОБА_1".

Також, після виправлення вказаної помилки у прізвищі позивача, позивач просить зобов`язати державного реєстратора прав на нерухоме майно Виконавчого комітету Козятинської міської ради Вінницької області провести державну реєстрацію права власності за ОСОБА_1 на земельну ділянку, площею 3,4847 га, кадастровий номер 0521487000:02:004:0327, що знаходиться в с. Сестринівка, відповідно до Державного акта серії ЯД № 380386 від 13.08.2007.

Свої вимоги позивач мотивує тим, що її права та законні інтереси не можуть ставитися у залежність від допущення посадовими особами суб`єкта владних повноважень технічних помилок при виконанні покладених на них обов`язків.

Ухвалою суду від 14.06.2021 відкрито провадження у справі за вказаним позовом та вирішено здійснювати розгляд справи в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) учасників справи (у письмовому провадженні). Установлено строк для подання заяв по суті.

14.07.2021 відповідачем 1 подано до суду відзив щодо заявлених позовних вимог, з якого слідує, що останній заперечує проти задоволення позову. Зазначено, що відповідно до ст. 37 Закону України Про державний земельний кадастр передбачено, що виправлення технічних помилок, допущених у відомостях Державного земельного кадастру внаслідок наявності технічних помилок у документах, на підставі яких були внесені такі відомості, здійснюється після виправлення помилок у зазначених документах.

Згідно із доданим позивачем до заяви Державного акту на право власності на земельну ділянку серія ЯД № 380386, прізвище позивача зазначається саме ОСОБА_1 , а не ОСОБА_1 , що свідчить про наявність помилки саме у документі, який посвідчує право власності на землю та яку позивач до 2013 року не виправила.

Також відповідач звертає увагу суду, що відповідно до інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна зазначається, що право приватної власності за позивачем було зареєстровано 23.09.2015.

Згідно вищевказаної інформації з Державного реєстру речових прав 23.09.2015 зареєстровано договір оренди землі від 02.08.2012, який укладений між ТОВ СІГНЕТ-ЦЕНТР та ОСОБА_1 . Тобто, згідно вищевказаних відомостей Державного реєстру речових прав прізвище позивача зазначається саме ОСОБА_1 , а не ОСОБА_1 .

Відповідно до пункту 156-2 Порядку ведення державного земельного кадастру затвердженого постановою КМУ від 17 жовтня 2012 р. № 1051 зазначено, що виправлення помилок, допущених у відомостях Державного земельного кадастру під час державної реєстрації земельної ділянки, можливе для тих земельних ділянок, на які у Державному земельному кадастрі відсутні актуальні відомості про речові права, зареєстровані у Державному реєстрі речових прав з 1 січня 2013 року.

Однак, враховуючи те, що на момент звернення Позивача 30.01.2020 до Державного кадастрового реєстратора відділу у Козятинському районі Головного управління Держгеокадастру у Вінницькій області у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно уже містилася інформація про зареєстроване право власності на земельну ділянку за позивачем від 23.09.2015 номер запису про право власності: 11291880, у зв`язку з чим кадастровим реєстратором і було сформоване відповідне повідомлення про відмову у прийнятті заяви про внесення відомостей (змін до них) до Державного земельного кадастру.

Також відповідач акцентує увагу на те, що вищезгаданим повідомленням про відмову ОСОБА_1 було рекомендовано звернутися до реєстратора речових прав.

За наведеного, відповідач вважає, що дії Державного кадастрового реєстратора відділу у Козятинському районі Головного управління Держгеокадастру у Вінницькій області є законними та правомірними, оскільки саме реєстратор речових прав повинен здійснити відповідне виправлення помилки.

Також відповідач вказує, що у разі задоволення позовних вимог позивача Головне управління буде не в змозі виконати рішення суду, оскільки дії Головного управління будуть суперечити пункту 156-2 Порядку ведення державного земельного кадастру, затвердженого постановою КМУ від 17.10.2012 № 1051, а також в Державного кадастрового реєстратора буде відсутня технічна можливість для здійснення відповідної дії (виправлення помилки).

Що стосується вимоги про зобов`язання відповідача 1 виправити помилку в паперових документах та Державному кадастровому реєстрі, то останній заперечує щодо її задоволення, покликаючись на дискреційні повноваження, які суд не вправі переймати та давати вказівки органам виконавчої влади з огляду на Рекомендації Комітету Міністрів Ради Європи стосовно здійснення адміністративними органами влади дискреційних повноважень, прийнятої Комітетом Міністрів 11.03.1980 на 316-й нараді.

Відповідач 2 своїм правом заперечити не скористався, відзив на адресу суду не надходив, що не є перешкодою для розгляду справи по суті.

Враховуючи, що інших заяв і документів не надходило, а визначений строк для їх подання закінчився, клопотань щодо продовження процесуального строку не надходило, відтак суд розглядає справу в письмовому провадженні за наявними в ній доказами.

Дослідивши подані сторонами документи, з`ясувавши фактичні обставини справи, суд встановив наступне.

Позивач, ОСОБА_1 , на підставі розпорядження Козятинської райдержадміністрації від 11.07.2006 за №344 на праві власності отримала земельну ділянку, площею 3,4847 га, за кадастровиим номером 0521487000:02:004:0327, що знаходиться в с. Сестринівка, про що видано Державний акт про право власності на земельну ділянку, серія ЯД № 380386 від 13.08.2007.

У даному Акті зазначено, що він виданий ОСОБА_1 .

Натомість прізвище позивача є " ОСОБА_1 ", що підтверджується матеріалами справи, зокрема паспортом громадянина (ІD-картка) (а.с. 14), довідкою про реєстрацію місця проживання (а.с. 16), карткою платника податків із відомостями про присвоєння реєстраційного номеру платника податків (а.с. 15).

Відповідно до відомостей про земельну ділянку, Вінницькою регіональною філією "Центр ДЗК" проведено державну реєстрацію земельної ділянки 13.08.2007 року за кадастровим номером 0521487000:02:004:0327 площею 3,4847 га, власником якої є ОСОБА_1 , податковий номер платника податків відповідає позивачці ОСОБА_1 .

23.09.2015 року реєстраційною службою Жмеринського міськрайонного управління юстиції проведено реєстрацію договору оренди землі, який укладений між ТОВ СІГНЕТ-ЦЕНТР та ОСОБА_1 .

За інформацією з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна зазначається, що право приватної власності зареєстровано за ОСОБА_1 .

В подальшому, установивши допущені помилки, позивач звернулась до Державного кадастрового реєстратора відділу у Козятинському районі Головного управління, подавши заяву про внесення відомостей (змін до них) до Державного земельного кадастру з відповідними документами на підтвердження викладеного в заяві.

31.01.2020 Державним кадастровим реєстратором відділу у Козятинському районі Головного управління видано повідомлення про відмову в прийнятті заяви про внесення відомостей (змін до них) до Державного земельного кадастру з підстав того, що п 156.2 Постанови КМУ 1051 "Випралення помилок, допущених у відомостях Державного земельного кадастру під час державної реєстрації земельної ділянки, можливе для тих земельних ділянок, на які у Державному земельному кадастрі відсутні актуальні відомості про речові права, зареєстровані у Державному реєстрі речових прав з 01 сячня 2013. Рекомендовано звернутися до реєстратора речового права.

08.04.2021 позивач звернулась з заявою про виправлення помилки у Державному реєстрі речових прав, що допущена в її прізвищі з відповідними документами на підтвердження викладеного в заяві.

Рішенням від 13.04.2021 за №57594436 державним реєстратором прав на нерухоме майно виконавчого комітету Козятинської міської ради Кукурузи В.М., який розглянув заяву, прийняту від 08.04.2021, що подана ОСОБА_1 , з приводу проведення державної реєстрації права власності на земельну ділянку, кадастровий номер 0521487000:02:004:0327, відмовлено у державній реєстрації права власності за суб`єктом ОСОБА_1 . Підставою для відмови вказано, що подані документи не дають змоги встановити набуття, зміну або припинення речових прав на нерухоме майно та їх обтяження, а саме: відповідно до поданої заяви прізвище заявника ОСОБА_1 , а в державному акті на право власності на земельну ділянку серія ЯД № 380386, виданий Козятинським районним відділом земельних ресурсів 13.08.2007 р. зазначено прізвище ОСОБА_1 .

Відповідно до рішення зазначено, що воно прийняте відповідно до ст. 24 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень", пунктами 18 та 23 Порядку державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 25.12.2015 №1127.

При цьому, роз`яснено, що рішення про відмову у державній реєстрації прав та їх обтяжень може бути оскаржено відповідно до законодавства.

Позивач оскаржує дії Головного управління Держгеокадастру у Вінницькій області щодо відмови в прийнятті заяви позивача про внесення відомостей (змін до них) до Державного земельного кадастру, просить зобов`язати виправити помилки в паперових документах та кадастровому реєстрі, за допомогою програмного забезпечення Державного земельного кадастру, шляхом зміни прізвища власника земельної ділянки, площею 3,4847 га, кадастровий номер 0521487000:02:004:0327, що знаходиться в с. Сестринівка та належить на підставі Державного акта серія ЯД № 380386 від 13.08.2007, з "ОСОБА_1" на "ОСОБА_1".

Також, просить зобов`язати державного реєстратора прав на нерухоме майно Виконавчого комітету Козятинської міської ради Вінницької області, після виправлення ГУ Держгеокадастру у Вінницькій області вказаної помилки у прізвищі позивача, провести державну реєстрацію права власності за ОСОБА_1 на земельну ділянку, площею 3,4847 га, кадастровий номер 0521487000:02:004:0327, що знаходиться в с. Сестринівка, відповідно до Державного акта серії ЯД № 380386 від 13.08.2007.

Визначаючись щодо спірних правовідносин, суд керується наступним.

Земельні відносини регулюються Конституцією України, Земельним кодексом України, а також прийнятими відповідно до них нормативно-правовими актами.

Відповідно до ч. 1, 2 ст. 118 Земельного кодексу України громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом або за результатами аукціону. Набуття права на землю громадянами та юридичними особами здійснюється шляхом передачі земельних ділянок у власність або надання їх у користування.

Відповідно до ст. 125, 126 Земельного кодексу України право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав. Право власності, користування земельною ділянкою оформлюється відповідно до Закону України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень .

Основним документом, що встановлює правові, економічні та організаційні основи діяльності у сфері державного земельного кадастру є Закон України Про Державний земельний кадастр та Порядок ведення Державного земельного кадастру затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 17.10.12 року № 1051.

Стаття 1 Закону України Про Державний земельний кадастр визначає, що Державний земельний кадастр - єдина державна геоінформаційна система відомостей про землі, розташовані в межах державного кордону України, їх цільове призначення, обмеження у їх використанні, а також дані про кількісну і якісну характеристику земель, їх оцінку, про розподіл земель між власниками і користувачами.

Відповідно до частини 1 статті 15 Закону України Про Державний земельний кадастр до Державного земельного кадастру включаються такі відомості про земельні ділянки: кадастровий номер; місце розташування, у тому числі дані Державного адресного реєстру (за наявності); опис меж; площа; міри ліній по периметру; координати поворотних точок меж; дані про прив`язку поворотних точок меж до пунктів державної геодезичної мережі; дані про якісний стан земель та про бонітування ґрунтів; відомості про інші об`єкти Державного земельного кадастру, до яких територіально (повністю або частково) входить земельна ділянка; цільове призначення (категорія земель, вид використання земельної ділянки в межах певної категорії земель); склад угідь із зазначенням контурів будівель і споруд, їх назв; відомості про обмеження у використанні земельних ділянок; відомості про частину земельної ділянки, на яку поширюється дія сервітуту, договору суборенди земельної ділянки; нормативна грошова оцінка; інформація про документацію із землеустрою та оцінки земель щодо земельної ділянки та інші документи, на підставі яких встановлено відомості про земельну ділянку.

Відповідно до статті 37 Закону України Про Державний земельний кадастр , у разі виявлення фізичною або юридичною особою у витязі, довідці з Державного земельного кадастру, викопіюванні з картографічних матеріалів Державного земельного кадастру технічної помилки (описка, друкарська, граматична, арифметична чи інша помилка), допущеної органом, що здійснює ведення Державного земельного кадастру, заінтересована особа письмово повідомляє про це центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин, який перевіряє відповідність відомостей Державного земельного кадастру інформації, що міститься в документах, які стали підставою для внесення цих відомостей. Якщо факт невідповідності підтверджено, орган, що здійснює ведення Державного земельного кадастру, безоплатно виправляє допущену помилку в день надходження повідомлення та не пізніше наступного дня повідомляє про це заінтересованих осіб. Повідомлення про виявлення помилки може бути надіслано також в електронному вигляді з Державного аграрного реєстру через Єдиний портал адміністративних послуг, у тому числі через інтегровану з ним інформаційну систему центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин.

У разі виявлення технічної помилки, допущеної в записах Державного земельного кадастру органом, що здійснює його ведення, зазначений орган у п`ятиденний строк письмово повідомляє про це заінтересовану особу.

Виправлення технічних помилок, допущених у відомостях Державного земельного кадастру внаслідок наявності технічних помилок у документах, на підставі яких були внесені такі відомості, здійснюється після виправлення помилок у зазначених документах.

Виправлення інших помилок, допущених у відомостях Державного земельного кадастру внаслідок помилки у документації із землеустрою, оцінки земель, здійснюється після внесення змін до такої документації.

Виправлення помилок у відомостях про земельну ділянку може здійснюватися також на підставі технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельних ділянок у натурі (на місцевості) або матеріалів інвентаризації земель чи рішення суду.

Інформація про виправлення технічних помилок не пізніше наступного дня з дня їх виправлення надається в письмовій формі власникам та користувачам земельних ділянок, а також третім особам, чиїх інтересів стосувалося виправлення помилок.

Так, відповідно до матеріалів справи встановлено, що відповідач 1, відмовляючи в прийнятті заяви про внесення відомостей (змін до них) до Державного земельного кадастру з рекомендацією звернутись до реєстратора речового права, вказує, що виправлення інших помилок, допущених у відомостях Державного земельного кадастру внаслідок помилки у документації із землеустрою, оцінки земель, здійснюється після внесення змін до такої документації.

Матеріалами справи доводиться, що внесення відомостей до Державного земельного кадастру було здійснено Вінницькою регіональною філією "Центр ДЗК", якою проведено державну реєстрацію земельної ділянки 13.08.2007 року за кадастровим номером 0521487000:02:004:0327 площею 3,4847 га, за власником ОСОБА_1 на підставі Державного акту про право власності на земельну ділянку, серія ЯД № 380386 від 13.08.2007, у якому зазначено, що він виданий " ОСОБА_1 .

Отже, суд погоджується із доводами відповідача, що помилка допущена саме у документі, який посвідчує право власності на землю. Тому, випралення таких помилок в силу приписів статті 37 Закону України Про Державний земельний кадастр , у відомостях Державного земельного кадастру здійснюється після внесення змін до такої документації.

При цьому, суд звертає увагу, що відповідно до ч. 2 ст. 15 Закону України Про Державний земельний кадастр , відомості про земельну ділянку містять інформацію про її власників (користувачів), зазначену в частині другій статті 30 цього Закону, зареєстровані речові права відповідно до даних Державного реєстру речових прав на нерухоме майно.

Таким чином, з аналізу цієї норми можна стверджувати, що відомості про власника земельної ділянки до Державного земельного кадастру вносяться відповідно до даних Державного реєстру речових прав на нерухоме майно.

Процедуру та вимоги щодо ведення Державного земельного кадастру визначено Порядком ведення Державного земельного кадастру, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України № 1051 від 17 жовтня 2012 року (далі - Порядок).

Згідно із пунктом 3 Порядку №1051 Державний земельний кадастр ведеться на електронних та паперових носіях.

Документи в паперовій формі, які створюються під час ведення Державного земельного кадастру, витяги з Державного земельного кадастру про об`єкт Державного земельного кадастру, довідки, що містять узагальнену інформацію про землі (території), викопіювання з картографічної основи Державного земельного кадастру, кадастрової карти (плану), кадастрові плани земельних ділянок та інші документи створюються шляхом роздрукування їх електронної (цифрової) форми за допомогою програмного забезпечення Державного земельного кадастру.

У разі виявлення розбіжностей між відомостями на електронних та паперових носіях пріоритет мають відомості на паперових носіях.

Пунктом 138 Порядку визначено види помилок у Державному земельному кадастрі.

Відповідно до пункту 138 Порядку №1051 помилками у Державному земельному кадастрі є:

1) технічна помилка (описка, друкарська, граматична, арифметична чи інша помилка), допущена органом, що здійснює ведення Державного земельного кадастру;

2) технічна помилка (описка, друкарська, граматична, арифметична чи інша помилка), допущена не з вини органу, що здійснює ведення Державного земельного кадастру (в тому числі технічна помилка у документах, на підставі яких внесені відомості до Державного земельного кадастру);

3) помилка, допущена у відомостях Державного земельного кадастру внаслідок помилки у документації із землеустрою та оцінки земель (в тому числі виявлена після перенесення інформації про земельні ділянки з державного реєстру земель та відомостей про інші об`єкти Державного земельного кадастру, що містяться в документації із землеустрою та оцінки земель, затвердженій та переданій до 1 січня 2013 року до Державного фонду документації із землеустрою);

4) помилка, допущена у відомостях Державного земельного кадастру, внесених до нього з інших кадастрів та інформаційних систем у порядку інформаційної взаємодії;

5) технічна помилка, допущена у відомостях Державного земельного кадастру внаслідок перенесення до Державного земельного кадастру відомостей про земельну ділянку, яка не була зареєстрована в державному реєстрі земель;

6) помилка, допущена у відомостях Державного земельного кадастру під час державної реєстрації земельної ділянки;

7) помилка у застосуванні систем координат для земельних ділянок, які були зареєстровані до 1 січня 2013 року та перенесені до Державного земельного кадастру.

Так, позивач, мотивуючи протиправність дій відповідача 1 вказує, що в порушення норм Закону України Про Державний земельний кадастр та постанови Кабінету Міністрів України Про затвердження Порядку ведення Державного земельного кадастру , їй взагалі було відмовлено в прийнятті заяви про внесення відомостей (змін до них) до Державного земельного кадастру, а також протиправно відмовлено в державній реєстрації прав та їх обтяжень.

З даного приводу суд звертає увагу, що відповідно до ст. 6 Закону України Про Державний земельний кадастр , ведення та адміністрування Державного земельного кадастру забезпечуються центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин. Держателем Державного земельного кадастру є центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин.

Натомість, Законом України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" (далі - Закон №1952-1V), регулюються відносини, що виникають у сфері державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень, і спрямований на забезпечення визнання та захисту державою таких прав.

Відповідно до ст. 6 Закону №1952, організаційну систему державної реєстрації прав становлять:

1) Міністерство юстиції України та його територіальні органи;

2) суб`єкти державної реєстрації прав: виконавчі органи сільських, селищних та міських рад, Київська, Севастопольська міські, районні, районні у містах Києві та Севастополі державні адміністрації;

3) державні реєстратори прав на нерухоме майно (далі - державні реєстратори).

2. Виконавчі органи сільських, селищних та міських рад (крім міст обласного та/або республіканського Автономної Республіки Крим значення) набувають повноважень у сфері державної реєстрації прав відповідно до цього Закону у разі прийняття відповідною радою такого рішення.

Відповідно до визначення, закріпленого у статті 2 Закону №1952, державна реєстрація речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень (далі - державна реєстрація прав) - офіційне визнання і підтвердження державою фактів набуття, зміни або припинення речових прав на нерухоме майно, обтяжень таких прав шляхом внесення відповідних відомостей до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно

З аналізу наведених норм слідує, що до повноважень відповідача 1 віднесено питання реалізації державної політики у сфері топографо-геодезичної і картографічної діяльності, земельних відносин, землеустрою, у сфері Державного земельного кадастру.

До повноважень відповідача 2 віднесено питання, що виникають у сфері державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень.

До того ж, згідно статті 195 Земельного кодексу України основними завданнями ведення державного земельного кадастру є: а) забезпечення повноти відомостей про всі земельні ділянки; б) застосування єдиної системи просторових координат та системи ідентифікації земельних ділянок; в) запровадження єдиної системи земельно-кадастрової інформації та її достовірності.

Згідно з частинами першою, четвертою, шостою статті 9 Закону №3613-VI внесення відомостей до Державного земельного кадастру і надання таких відомостей здійснюються державними кадастровими реєстраторами центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин.

Державний кадастровий реєстратор здійснює реєстрацію заяв про внесення відомостей до Державного земельного кадастру, надання таких відомостей; перевіряє відповідність поданих документів вимогам законодавства; формує поземельні книги на земельні ділянки, вносить записи до них, забезпечує зберігання таких книг; здійснює внесення відомостей до Державного земельного кадастру або надає відмову у їх внесенні; присвоює кадастрові номери земельним ділянкам; надає відомості з Державного земельного кадастру та відмову у їх наданні; здійснює виправлення помилок у Державному земельному кадастрі; передає органам державної реєстрації речових прав на нерухоме майно відомості про земельні ділянки.

Державний кадастровий реєстратор має доступ до всіх відомостей Державного земельного кадастру, самостійно приймає рішення про внесення відомостей до нього, надання таких відомостей, про відмову у здійсненні таких дій.

Відтак, державний кадастровий реєстратор є самостійним суб`єктом діяльності у сфері Державного земельного кадастру. Його діяльність не пов`язана із діяльністю державного реєстратора у сфері державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень, тому поєднувати їх дії є помилковим, так як кожен із них в своїй діяльності при виконанні повноважень керується різними нормативно-правовими актами.

Доводи позивача того, що відповідно до п. 140-148 Порядку №1051 виправляються помилки у відомостях Державного земельного кадастру судом відхиляються, оскільки такі помилки виправляються з підстав виправлення технічних помилок, види яких визначені Пунктом 138 Порядку.

Відповідач 1 прийняв повідомлення про відмову в прийнятті заяви про внесення відомостей, на підставі п 156.2 Постанови 1051.

Так, в силу п 156.2 Постанови 1051 помилка, що виникла у відомостях Державного земельного кадастру під час державної реєстрації земельної ділянки з порушенням вимог цього Порядку, виправляється на підставі заяви про виправлення помилки, що виникла під час державної реєстрації земельної ділянки з порушенням вимог цього Порядку, за формою згідно з додатком 37-1.

До заяви додаються:

документація із землеустрою (відомості з документації із землеустрою, що включена до Державного фонду документації із землеустрою), на підставі якої до Державного земельного кадастру внесені відомості;

документація із землеустрою, яка є підставою для виправлення помилок у Державному земельному кадастрі (за наявності).

Заява разом з доданими до неї документами подається заінтересованою особою особисто або надсилається рекомендованим листом з описом вкладення та повідомленням про вручення.

Державний кадастровий реєстратор для виправлення помилки, що виникла під час державної реєстрації земельної ділянки з порушенням вимог цього Порядку, здійснює:

закриття (у разі зміни площі або меж земельної ділянки) Поземельної книги згідно з пунктом 58 цього Порядку;

формування в електронній та паперовій формі протоколу виправлення помилки, що виникла під час державної реєстрації земельної ділянки з порушенням вимог цього Порядку або внаслідок перенесення до Державного земельного кадастру відомостей про земельні ділянки, які не були зареєстровані в державному реєстрі земель, згідно з додатком 30-1;

передачу органу державної реєстрації прав інформації в порядку інформаційного обміну про виправлену помилку, що виникла під час державної реєстрації земельної ділянки з порушенням вимог цього Порядку (у разі зміни площі або меж земельної ділянки).

Протокол виправлення помилки формується у двох примірниках, один з яких видається заявникові, другий - долучається до закритої Поземельної книги (у разі закриття Поземельної книги) або до заяви про виправлення помилки, що виникла під час державної реєстрації земельної ділянки з порушенням вимог цього Порядку.

Виправлення помилок, допущених у відомостях Державного земельного кадастру під час державної реєстрації земельної ділянки, можливе для тих земельних ділянок, на які у Державному земельному кадастрі відсутні актуальні відомості про речові права, зареєстровані у Державному реєстрі речових прав з 1 січня 2013 року.

Отже, з аналізу цієї норми можна дійти висновку, що виправлення помилок можливе для тих земельних ділянок, на які у Державному земельному кадастрі відсутні актуальні відомості про речові права, зареєстровані у Державному реєстрі речових прав з 1 січня 2013 року.

Відповідно до матеріалів справи, 23.09.2015 року реєстраційною службою Жмеринського міськрайонного управління юстиції проведено реєстрацію із відкриттям розділу про право власності за ОСОБА_1 та реєстрації договору оренди землі, який укладений між ТОВ СІГНЕТ-ЦЕНТР та ОСОБА_1 .

За інформацією з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна зазначається, що право приватної власності зареєстровано за ОСОБА_1 .

Отже, оскільки відомості про власника земельної ділянки відповідають відомостям, зазначеним у Державному Акті, а також беручи до уваги наявність актуальних відомостей про речові права, зареєстровані у Державному реєстрі речових прав з 1 січня 2013 року за ОСОБА_1 , то підстави вважати протиправними дії Головного управління Держгеокадастру у Вінницькій області щодо відмови в прийнятті заяви позивача про внесення відомостей (змін до них) до Державного земельного кадастру відсутні.

За наведеного, у суду відсутні підстави зобов`язувати відповідача виправити помилки в паперових документах та кадастровому реєстрі, за допомогою програмного забезпечення Державного земельного кадастру, оскільки виправлення інших помилок, допущених у відомостях Державного земельного кадастру внаслідок помилки у документації із землеустрою, оцінки земель, здійснюється після внесення змін до такої документації, що передбачено положеннями ст. 37 Закону України Про Державний земельний кадастр .

З приводу доводів позивача щодо протиправної відмови в державній реєстрації прав та їх обтяжень, то суд зазначає, що відповідно до ст. 24 Закону №1952, за наявності підстав для відмови в державній реєстрації прав державний реєстратор приймає рішення про відмову в державній реєстрації прав. Рішення про відмову в державній реєстрації прав повинно містити вичерпний перелік обставин, що стали підставою для його прийняття.

Відповідно до ст. 37 Закону №1952, рішення, дії або бездіяльність державного реєстратора, суб`єкта державної реєстрації прав можуть бути оскаржені до Міністерства юстиції України, його територіальних органів або до суду.

В межах даного спору рішення державного реєстратора прав на нерухоме майно виконавчого комітету Козятинської міської ради Кукурузи В.М. від 13.04.2021 за №57594436, а не виконавчого комітету Вінницької міської ради як зазначено у позові, яким відмовлено у державній реєстрації права власності за суб`єктом ОСОБА_1 на земельну ділянку, кадастровий номер 0521487000:02:004:0327, не оскаржується.

За наведеного, оцінка рішенню від 13.04.2021 за №57594436 про відмову у державній реєстрації права власності, судом не надається. Тому з підстав того, що вимога до відповідача 2 заявлена як похідна вимога від основних двох перших, у задоволенні яких судом відмовлено, то підстави для задоволення вимоги в частині зобов`язання державного реєстратора прав на нерухоме майно Виконавчого комітету Козятинської міської ради Вінницької області, після виправлення Головним управлінням Держгеокадастру у Вінницькій області помилки у прізвищі позивача, провести державну реєстрацію права власності за ОСОБА_1 на земельну ділянку, площею 3,4847 га, кадастровий номер 0521487000:02:004:0327, що знаходиться в с. Сестринівка, відповідно до Державного акта серії ЯД № 380386 від 13.08.2007, відсутні.

До того ж, як зазначено судом вище, державний кадастровий реєстратор та державний реєстратор є окремими суб`єктами, кожен із яких у своїй діяльності керується різними Законами. Зокрема, перший - Законом України Про Державний земельний кадастр та Порядком ведення Державного земельного кадастру, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 17.10.12 року № 1051; другий - Законом України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень", Порядком державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 25.12.2015 №1127.

Відповідно до вказаних положень, рішення, прийняте кожним із реєстраторів, як і дія може бути оскарженим.

Посилання позивача на постанову Верховного Суду по справі №806/2426/18 суд вважає не доречним, оскільки правовідносини та обставини цих справ є різними.

Відповідно до постанови Верховного Суду по справі №806/2426/18, на яку покликається позивач, суди розглядали спір, що пов`язаний із допущеною помилкою у кадастровому номері земельної ділянки.

Натомість, у даному випадку спір пов`язаний із помилкою у Державному акті, серія ЯД № 380386 від 13.08.2007, який є правовстановлюючим документом набуття позивачем права на цю земельну ділянку, що не можна ототожнювати із ситуацією дублювання одного і того ж кадастрового номеру за умови двох земельних ділянок.

Підсумовуючи, суд погоджується із доводами того, що право користування позивача на земельну ділянку є безумовним правом, проте помилки були допущені на підставі Державного акта серія ЯД № 380386 від 13.08.2007, відомості про які внесено до Державного реєстру речових прав, та які станом на день розгляду справи вони не виправлені.

Відтак, виходячи із меж заявлених вимог, оцінюючи доводи кожної із сторін, суд приходить до висновку про відмову у задоволені позову.

За наведеного, підстави для присудження судового збору на користь позивача відсутні.

Керуючись ст.ст. 73, 74, 75, 76, 77, 90, 94, 139, 241, 245, 246, 250, 255, 295 КАС України, суд -

ВИРІШИВ:

В задоволені позову ОСОБА_1 - відмовити повністю.

Рішення суду першої інстанції набирає законної сили в порядку, визначеному ст. 255 КАС України.

Відповідно до ст. 295 КАС України, апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Учасник справи, якому повне рішення суду не було вручено у день його проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження, якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.

Відомості про учасників справи:

Позивач: ОСОБА_1 (РНОКПП: НОМЕР_1 , АДРЕСА_1 );

відповідач 1: Головне управління Держгеокадастру у Вінницькій області (код ЄДРПОУ 39767547, 21027, м. Вінниця, вул. Келсцька, 63);

відповідач 2: Виконавчий комітет Козятинської міської ради (код ЄДРГЮУ 03084799, 22100, м. Козятин, вул. Героїв Майдану, 24)

Суддя Дмитришена Руслана Миколаївна

СудВінницький окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення07.09.2021
Оприлюднено09.09.2021
Номер документу99448819
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —120/5864/21-а

Рішення від 07.09.2021

Адміністративне

Вінницький окружний адміністративний суд

Дмитришена Руслана Миколаївна

Ухвала від 14.06.2021

Адміністративне

Вінницький окружний адміністративний суд

Дмитришена Руслана Миколаївна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні