Рішення
від 08.09.2021 по справі 560/1948/21
ХМЕЛЬНИЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Справа № 560/1948/21

РІШЕННЯ

іменем України

08 вересня 2021 рокум. Хмельницький

Хмельницький окружний адміністративний суд в особі головуючого-судді Фелонюк Д.Л. розглянув адміністративну справу за позовом виконувача обов`язків керівника Шепетівської місцевої прокуратури до Полонської міської ради, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача ОСОБА_1 про визнання незаконним та скасування рішення.

І. СТИСЛИЙ ВИКЛАД ПОЗИЦІЙ СТОРІН

Виконувач обов`язків керівника Шепетівської місцевої прокуратури звернувся в суд з позовом до Полонської міської ради, в якому просить визнати незаконним та скасувати рішення Полонської міської ради №16 "Про надання дозволів на розроблення проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок зі зміною цільового призначення" в частині надання дозволу ОСОБА_1 на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 1,2500 га з кадастровим номером 6823683500:04:002:0073, яка знаходиться за межами с. Кустівці Полонського району Хмельницької області, зі зміною цільового призначення в межах категорії земель за основним цільовим призначенням - землі сільськогосподарського призначення, із земель для ведення товарного сільськогосподарського призначення і землі для ведення особистого селянського господарства, з метою передачі у приватну власність.

В обґрунтування позовних вимог зазначає, що ОСОБА_1 , будучи депутатом першого скликання Полонської міської ради ОТГ Хмельницької області, та будучи суб`єктом відповідальності за вчинення корупційних та пов`язаних з корупцією правопорушень, відповідно до Закону України "Про запобігання корупції", порушив вимоги щодо запобігання та врегулювання конфлікту інтересів, передбачені Законом України "Про запобігання корупції", Законом України "Про місцеве самоврядування в Україні" - не повідомив сесію міської ради про наявність у нього реального конфлікту інтересів при виконання своїх обов`язків, чим вчинив адміністративне правопорушення, пов`язане з корупцією, передбачене частиною 1 статті 172-7 КУпАП.

Відповідач відзиву на позовну заяву не подав.

Третя особа пояснень щодо позову або відзиву не надала.

ІІ. ПРОЦЕСУАЛЬНІ ДІЇ У СПРАВІ

Ухвалою Хмельницького окружного адміністративного суду від 01.03.2021 відкрито провадження в цій справі та вирішено її розглянути за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін. Залучено до участі у справі в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача ОСОБА_1 .

Ухвалою Хмельницького окружного адміністративного суду від 12.03.2021 відмовлено у задоволенні клопотання виконувача обов`язків керівника Шепетівської місцевої прокуратури про розгляд справи за правилами загального позовного провадження.

ІІІ. ОБСТАВИНИ, ВСТАНОВЛЕНІ СУДОМ

Відповідно до архівного витягу виконавчого комітету Полонської міської ради №16 від 10.08.2020 ОСОБА_1 обраний депутатом Полонської міської ради об`єднаної територіальної громади.

ОСОБА_1 06.03.2020 подав до Полонської міської ради заяву про надання дозволу на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 1,2500 га з кадастровим номером 6823683500:04:002:0073, яка знаходиться за межами с. Кустівці Полонського району Хмельницької області.

Реалізуючи повноваження депутата Новіцький Володимир Миколайович приймав участь у засіданні 94 чергової сесії 1 скликання Полонської міської ради ОТГ з розгляду, зокрема, питання №17 "Про надання дозволів на розроблення проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок зі зміною цільового призначення".

Згідно з відомостями з системи поіменного голосування "Рада Голос" на черговій 94-й сесії І скликання Полонської міської ради ОТГ від 26.06.2020 зареєстровано 35 депутатів, з яких під №14 зареєстрований ОСОБА_1 . Останній за питання №17 проголосував "За".

Відповідно до пункту 3 рішення дев`яносто четвертої сесії І скликання Полонської міської ради від 26.06.2020 №16 "Про надання дозволів на розроблення проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок зі зміною цільового призначення" надано дозвіл на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок зі зміною цільового призначення в межах категорії земель за основним цільовим призначення - землі сільськогосподарського призначення, із земель для ведення товарного сільськогосподарського виробництва в землі для ведення особистого селянського господарства, згідно з додатком 3.

У пункті 1 додатку 3 вказано, що ОСОБА_1 надано дозвіл на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 1,2500 га з кадастровим номером 6823683500:04:002:0073, яка знаходиться за межами с. Кустівці Полонського району Хмельницької області.

Постановою Полонського районного суду Хмельницької області від 20.11.2020 у справі №681/1399/20, яка набрала законної сили 01.12.2020, ОСОБА_1 визнано винним у вчиненні адміністративних правопорушень, передбачених ч.1, ч2 ст.172-7 КУпАП та накладено на нього адміністративне стягнення із врахуванням вимог ч.2 ст.36 КУпАП в межах санкції, встановленої за більш серйозне правопорушення з числа вчинених, у виді штрафу в розмірі двохсот неоподаткованих мінімумів доходів громадян, що становить 3400 грн. Вчинене адміністративне правопорушення полягає у неповідомленні ним у встановленому законом порядку про наявність у нього реального конфлікту інтересів (ч. 1 ст. 172-7 КУпАП) та вчинення дій в умовах реального конфлікту інтересів (ч. 2 ст. 172-7 КУпАП).

IV. ЗАКОНОДАВСТВО ТА ОЦІНКА СУДУ

Відповідно до частини 1 статті 10 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" сільські, селищні, міські ради є органами місцевого самоврядування, що представляють відповідні територіальні громади та здійснюють від їх імені та в їх інтересах функції і повноваження місцевого самоврядування, визначені Конституцією України, цим та іншими законами.

Положеннями пункту 34 частини 1 статті 26 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" визначено, що виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради здійснюється вирішення відповідно до закону питань регулювання земельних відносин.

Згідно з статтею 45 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" сільська, селищна, міська, районна в місті (у разі її створення), районна, обласна рада складається з депутатів, які обираються жителями відповідного села, селища, міста, району в місті, району, області на основі загального, рівного і прямого виборчого права шляхом таємного голосування.

Загальний склад ради визначається відповідно до закону про вибори.

Рада вважається повноважною за умови обрання не менш як двох третин депутатів від загального складу ради.

Відповідно до частини 12 статті 46 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" сесія ради є повноважною, якщо в її пленарному засіданні бере участь більше половини депутатів від загального складу ради.

Згідно з частинами 1-3 статті 59 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" рада в межах своїх повноважень приймає нормативні та інші акти у формі рішень.

Рішення ради приймається на її пленарному засіданні після обговорення більшістю депутатів від загального складу ради, крім випадків, передбачених цим Законом. При встановленні результатів голосування до загального складу сільської, селищної, міської ради включається сільський, селищний, міський голова, якщо він бере участь у пленарному засіданні ради, і враховується його голос.

Рішення ради приймаються відкритим поіменним голосуванням, окрім випадків, передбачених пунктами 4 і 16 статті 26, пунктами 1, 29 і 31 статті 43 та статтями 55, 56 цього Закону, в яких рішення приймаються таємним голосуванням. Результати поіменного голосування підлягають обов`язковому оприлюдненню та наданню за запитом відповідно до Закону України "Про доступ до публічної інформації". На офіційному веб-сайті ради розміщуються в день голосування і зберігаються протягом необмеженого строку всі результати поіменних голосувань. Результати поіменного голосування є невід`ємною частиною протоколу сесії ради.

Відповідно до частин 1, 2 статті 59-1 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" (в редакції на час виникнення правовідносин) сільський, селищний, міський голова, секретар, депутат сільської, селищної, міської ради, голова, заступник голови, депутат районної, обласної, районної у місті ради бере участь у розгляді, підготовці та прийнятті рішень відповідною радою за умови самостійного публічного оголошення про це під час засідання ради, на якому розглядається відповідне питання.

Здійснення контролю за дотриманням вимог частини першої цієї статті, надання зазначеним у ній особам консультацій та роз`яснень щодо запобігання та врегулювання конфлікту інтересів, поводження з майном, що може бути неправомірною вигодою та подарунками, покладається на постійну комісію, визначену відповідною радою.

Терміни "реальний конфлікт інтересів", "потенційний конфлікт інтересів", "неправомірна вигода", "подарунок" вживаються у значенні, наведеному в Законі України "Про запобігання корупції".

Згідно з статтею 1 Закону України "Про запобігання корупції" реальний конфлікт інтересів - суперечність між приватним інтересом особи та її службовими чи представницькими повноваженнями, що впливає на об`єктивність або неупередженість прийняття рішень, або на вчинення чи невчинення дій під час виконання зазначених повноважень.

Приписами статті 3 Закону України "Про запобігання корупції" визначено суб`єктів, на які поширюється дія цього закону. Так, у пункті 1 частини 1 вказаної статті визначені особи, уповноважені на виконання функцій держави або місцевого самоврядування. При цьому, відповідно до підпункту "б" пункту 1 частини 1 статті 3 Закону України "Про запобігання корупції" суб`єктами, на яких поширюється дія цього закону, є народні депутати України, депутати Верховної Ради Автономної Республіки Крим, депутати місцевих рад, сільські, селищні, міські голови.

Відповідно до частини 1 статті 28 Закону України "Про запобігання корупції" особи, зазначені у пунктах 1, 2 частини першої статті 3 цього Закону, зобов`язані:

1) вживати заходів щодо недопущення виникнення реального, потенційного конфлікту інтересів;

2) повідомляти не пізніше наступного робочого дня з моменту, коли особа дізналася чи повинна була дізнатися про наявність у неї реального чи потенційного конфлікту інтересів безпосереднього керівника, а у випадку перебування особи на посаді, яка не передбачає наявності у неї безпосереднього керівника, або в колегіальному органі - Національне агентство чи інший визначений законом орган або колегіальний орган, під час виконання повноважень у якому виник конфлікт інтересів, відповідно;

3) не вчиняти дій та не приймати рішень в умовах реального конфлікту інтересів;

4) вжити заходів щодо врегулювання реального чи потенційного конфлікту інтересів.

Особи, уповноважені на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, не можуть прямо чи опосередковано спонукати у будь-який спосіб підлеглих до прийняття рішень, вчинення дій або бездіяльності всупереч закону на користь своїх приватних інтересів або приватних інтересів третіх осіб (частина 2 статті 28 Закону України "Про запобігання корупції").

У разі існування в особи сумнівів щодо наявності в неї конфлікту інтересів вона має право звернутися за роз`ясненням до Національного агентства. У разі якщо особа не отримала підтвердження про відсутність конфлікту інтересів, вона діє відповідно до вимог, передбачених у цьому розділі Закону (частина 5 статті 28 Закону України "Про запобігання корупції").

У статті 35 Закону України "Про запобігання корупції" (чинній на час виникнення правовідносин) передбачено спеціальні правила, особливості врегулювання конфлікту інтересів, що виник у діяльності окремих категорій осіб, уповноважених на виконання функцій місцевого самоврядування

Зазначено, що правила врегулювання конфлікту інтересів в діяльності Президента України, народних депутатів України, членів Кабінету Міністрів України, керівників центральних органів виконавчої влади, які не входять до складу Кабінету Міністрів України, суддів, суддів Конституційного Суду України, голів, заступників голів обласних та районних рад, міських, сільських, селищних голів, секретарів міських, сільських, селищних рад, депутатів місцевих рад визначаються законами, які регулюють статус відповідних осіб та засади організації відповідних органів.

Тобто, при виникненні конфлікту інтересів у депутата міської ради, він має діяти відповідно до правила, передбаченого у статті 59-1 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", згідно з яким можливість брати участь у розгляді, підготовці та прийнятті рішень відповідною радою пов`язано з виконанням ним такої умови: самостійного публічного оголошення про це під час засідання ради, на якому розглядається відповідне питання.

Разом з тим у частині 2 статті 35 Закону України "Про запобігання корупції" зазначено, що у разі виникнення реального чи потенційного конфлікту інтересів у особи, уповноваженої на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, прирівняної до неї особи, яка входить до складу колегіального органу (комітету, комісії, колегії тощо), вона не має права брати участь у прийнятті рішення цим органом.

Отже, в контексті зазначеної заборони, для встановлення порушення процедури прийняття рішення, визначальним є сам факт участі у голосуванні, а не вплив такого голосування на прийняте рішення з урахування наявності кваліфікованої більшості, необхідної для прийняття позитивного рішення колегіальним органом.

Аналогічна правова позиція міститься у постанові Верховного Суду від 31.10.2018 у справі №810/2500/16.

Разом з тим, відповідно до статті 67 Закону України "Про запобігання корупції" нормативно-правові акти, рішення, видані (прийняті) з порушенням вимог цього Закону, підлягають скасуванню органом або посадовою особою, уповноваженою на прийняття чи скасування відповідних актів, рішень, або можуть бути визнані незаконними в судовому порядку за заявою заінтересованої фізичної особи, об`єднання громадян, юридичної особи, прокурора, органу державної влади, зокрема Національного агентства, органу місцевого самоврядування.

Тобто чинним законодавством передбачено імперативний припис та безумовне визнання незаконним рішення органу місцевого самоврядування, прийнятого за наявності конфлікту інтересів в розумінні Закону України "Про запобігання корупції".

Такий же висновок суду узгоджується з правовою позицією, викладеною у постановах Великої Палати Верховного Суду від 20.03.2019 у справі за №442/730/17, Верховного Суду від 31.10.2018 у справі № 810/2500/16 та від 21.09.2018 у справі №237/2574/17.

Як встановив суд, ОСОБА_1 , будучи депутатом Полонської міської ради об`єднаної територіальної громади, не повідомив на засіданні сесії 26.06.2020 про наявність у нього реального конфлікту інтересів, прийнявши участь у голосуванні під час прийняття рішення про надання йому дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 1,2500 га з кадастровим номером 6823683500:04:002:0073, яка знаходиться за межами с. Кустівці Полонського району Хмельницької області. Це є прямим порушенням вимог Закону України "Про запобігання корупції", обставини якого встановлено постановою Полонського районного суду Хмельницької області від 20.11.2020 у справі №681/1399/20, та які, в силу частини 6 статті 78 Кодексу адміністративного судочинства України, є визнаними та додатково доказуванню не потребують.

Згідно з пунктом 2 частини 2 статті 245 Кодексу адміністративного судочинства України у разі задоволення позову суд може прийняти рішення про визнання протиправним та скасування індивідуального акта чи окремих його положень.

Таким чином, суд дійшов висновку, що внаслідок недотримання ОСОБА_1 вимог Закону України "Про запобігання корупції" та Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" при прийнятті рішення від 26.06.2020 №16 "Про надання дозволів на розроблення проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок зі зміною цільового призначення", останнє в частині надання дозволу ОСОБА_1 на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 1,2500 га з кадастровим номером 6823683500:04:002:0073, яка знаходиться за межами с. Кустівці Полонського району Хмельницької області, прийняте в умовах реального конфлікту інтересів. Тому в цій частині вказане рішення слід скасувати як протиправне на підставі статті 67 Закону України "Про запобігання корупції" за позовом прокурора.

Відповідно до частини 2 статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України при задоволенні позову суб`єкта владних повноважень з відповідача стягуються виключно судові витрати суб`єкта владних повноважень, пов`язані із залученням свідків та проведенням експертиз. Такі витрати у даній справі не понесені.

Керуючись статтями 6, 72-77, 139, 244, 246, 250, 255, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

ВИРІШИВ:

позов виконувача обов`язків керівника Шепетівської місцевої прокуратури задовольнити.

Визнати протиправним та скасувати рішення Полонської міської ради №16 "Про надання дозволів на розроблення проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок зі зміною цільового призначення" в частині надання дозволу ОСОБА_1 на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 1,2500 га з кадастровим номером 6823683500:04:002:0073, яка знаходиться за межами с. Кустівці Полонського району Хмельницької області.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку до Сьомого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Позивач:Виконувач обов`язків керівника Шепетівської місцевої прокуратури (вул. Сергія Оврашка 43, м. Шепетівка, Хмельницька область, 30400 , код ЄДРПОУ - 02911102) Відповідач:Полонська міська рада (вул. Лесі Українки 113, м. Полонне, Полонський район, Хмельницька область, 30500 , код ЄДРПОУ - 04060743) Третя особа:ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 ) Головуючий суддя Д.Л. Фелонюк

СудХмельницький окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення08.09.2021
Оприлюднено09.09.2021
Номер документу99455745
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —560/1948/21

Рішення від 08.09.2021

Адміністративне

Хмельницький окружний адміністративний суд

Фелонюк Д.Л.

Ухвала від 12.03.2021

Адміністративне

Хмельницький окружний адміністративний суд

Фелонюк Д.Л.

Ухвала від 01.03.2021

Адміністративне

Хмельницький окружний адміністративний суд

Фелонюк Д.Л.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні