Україна
Донецький окружний адміністративний суд
У Х В А Л А
про залучення другого відповідача
та третьої особи
08 вересня 2021 р. Справа №200/5940/21
приміщення суду за адресою: 84122, м.Слов`янськ, вул. Добровольського, 1
Донецький окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді Кравченко Т.О.,
розглянув в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін в письмовому провадженні за наявними у справі матеріалами адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Головного управління Держгеокадастру у Донецькій області про визнання протиправним і скасування наказу та зобов`язання вчинити певні дії,
встановив:
18 травня 2020 року до Донецького окружного адміністративного суду надійшов адміністративний позов ОСОБА_1 (далі - позивач) до Головного управління Держгеокадастру у Донецькій області (далі - відповідач, ГУ Держгеокадастру в області), надісланий на адресу суду 12 травня 2021 року, в якому позивач просила:
1. визнати протиправним та скасувати наказ ГУ Держгеокадастру в області від 19 березня 2021 року № 674-сг Про відмову у наданні дозволу на розроблення документації із землеустрою ;
2. зобов`язати ГУ Держгеокадастру в області видати наказ про надання ОСОБА_1 дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок державної власності за зміни їх цільового призначення на 01.07 (для городництва) з метою подальшого отримання земельних ділянок в оренду для городництва, за наступними кадастровими номерами:
- 1424282400:04:000:0562;
- 1424282400:04:000:0602;
- 1424282400:04:000:0604;
- 1424282400:04:000:0606;
- 1424282400:04:000:0607;
- 1424282400:04:000:0609;
- 1424282400:04:000:0610;
- 1424282400:04:000:0611;
- 1424282400:04:000:0612;
- 1424282400:04:000:0613;
- 1424282400:04:000:0614;
- 1424282400:04:000:0615;
- 1424282400:04:000:0616;
- 1424282400:04:000:0640.
24 травня 2021 року суд постановив ухвалу про залишення позовної заяви без руху.
Недоліки позовної заяви позивач усунула у строк та у спосіб, що визначені судом.
07 липня 2021 року суд постановив ухвалу про прийняття позовної заяви та відкриття провадження у справі; вирішив розглядати справу в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами; встановив строк для подання заяв по суті справи; витребував у відповідача докази.
Про відкриття провадження у справі сторони повідомлені в порядку, визначеному Кодексом адміністративного судочинства України (далі - КАС України).
Обґрунтовуючи свої вимоги, позивач зазначила, що 18 лютого 2021 року звернулася до ГУ Держгеокадастру у Донецькій з заявою, в якій просила надати дозвіл на розробку проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок державної власності та зміни їх цільового призначення на 01.07 (для городництва), з метою подальшого отримання земельних ділянок в оренду для городництва за наступними кадастровими номерами: 1424282400:04:000:0562; 1424282400:04:000:0602; 1424282400:04:000:0604; 1424282400:04:000:0606; 1424282400:04:000:0607; 1424282400:04:000:0609; 1424282400:04:000:0610; 1424282400:04:000:0611; 1424282400:04:000:0612; 1424282400:04:000:0613; 1424282400:04:000:0614; 1424282400:04:000:0615; 1424282400:04:000:0616; 1424282400:04:000:0640.
Позивач доводить, що подала заяву про надання дозволу на розробку проекту землеустрою до уповноваженого органу, а її заява відповідає вимогам законодавства.
Однак ГУ Держгеокадастру у Донецькій області 19 березня 2021 року видало наказ № 674-сг Про відмову у наданні дозволу на розроблення документації із землеустрою .
Позивач вважає цей наказ незаконним, необґрунтованим та таким, що порушує її право на отримання у користування земельних ділянок державної власності, а тому звернулася до суду з цим позовом.
Відповідач позов не визнав, надав відзив на позовну заяву.
Правомірність наказу від 19 березня 2021 року № 674-сг, серед іншого, відповідач обґрунтовував тим, що земельні ділянки, які позивач бажає отримати у користування, перебувають у користуванні Слов`янського радгоспу-технікуму, правонаступником якого є Луганський національний аграрний університет, на підставі Державного акту на право постійного користування землею серії І-ДН № 004915 від 24 липня 1997 року.
Крім того, відповідач наголошував, що з 27 травня 2021 року у зв`язку з набранням чинності Законом України від 28 квітня 2021 року № 1423-ІХ Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо вдосконалення системи управління та дерегуляції у сфері земельних відносин землі державної власності за межами населених пунктів (крім земель, які потрібні державі для виконання її функцій), передані до комунальної власності сільських, селищних, міських рад.
Згідно з п. 24 розділу Х Перехідні положення Земельного кодексу України земельні ділянки, що вважаються комунальною власністю територіальних громад сіл, селищ, міст відповідно до цього пункту і право державної власності на які зареєстроване у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно, переходять у комунальну власність з моменту державної реєстрації права комунальної власності на такі земельні ділянки.
Інші земельні ділянки та землі, не сформовані у земельні ділянки, переходять у комунальну власність з дня набрання чинності цим пунктом.
З дня набрання чинності цим пунктом до державної реєстрації права комунальної власності на земельні ділянки державної власності, що передаються у комунальну власність територіальних громад, органи виконавчої влади, що здійснювали розпорядження такими земельними ділянками, не мають права здійснювати розпорядження ними.
З`ясовуючи чи мали місце обставини, якими обґрунтовуються вимоги та заперечення, якими доказами вони підтверджуються, а також чи є інші фактичні дані, які мають значення для вирішення справи, та докази на їх підтвердження, суд встановив таке.
Позивач - ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , що встановлено на підставі паспорта громадянина України серії НОМЕР_1 ; реєстраційний номер облікової картки платника податків: НОМЕР_2 .
Відповідач - Головне управління Держгеокадастру у Донецькій області (ідентифікаційний код: 39767332) зареєстроване як юридична особа, про що свідчать відомості Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань.
1. Земельна ділянка кадастровий номер: 1424282400:04:000:0562, площею 24,8261 га, реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна: 2272542314242, цільове призначення: 01.09 Для дослідних і навчальних цілей, категорія земель: землі сільськогосподарського призначення, вид використання: для виробництва сільськогосподарської продукції, забезпечення навчального процесу, форма власності: державна, місце розташування: Донецька обл., Слов`янський р-н, Хрестищенська сільська рада.
Державна реєстрація права власності проведена 14 січня 2021 року на підставі Закону України від 06 вересня 2012 року № 5245-VI Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо розмежування земель державної та комунальної власності (далі - Закон № 5245) відповідно до рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень (з відкриттям розділу), індексний номер: 56221159 від 20 січня 2021 року. Форма власності: державна, розмір частки: 1, власник: ГУ Держгеокадастру у Донецькій області.
2. Земельна ділянка кадастровий номер: 1424282400:04:000:0602, площею 28,0119 га, реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна: 2276554814242, цільове призначення: 01.09 Для дослідних і навчальних цілей, категорія земель: землі сільськогосподарського призначення, вид використання: для виробництва сільськогосподарської продукції, забезпечення навчального процесу, форма власності: державна, місце розташування: Донецька обл., Слов`янський р-н, Хрестищенська сільська рада.
Державна реєстрація права власності проведена 21 січня 2021 року на підставі Закону № 5245 відповідно до рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень (з відкриттям розділу), індексний номер: 56307571 від 26 січня 2021 року. Форма власності: державна, розмір частки: 1, власник: ГУ Держгеокадастру у Донецькій області.
3. Земельна ділянка кадастровий номер: 1424282400:04:000:0604, площею 14,969 га, реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна: 2276698914242, цільове призначення: 01.09 Для дослідних і навчальних цілей, категорія земель: землі сільськогосподарського призначення, вид використання: для виробництва сільськогосподарської продукції, забезпечення навчального процесу, форма власності: державна, місце розташування: Донецька обл., Слов`янський р-н, Хрестищенська сільська рада.
Державна реєстрація права власності проведена 21 січня 2021 року на підставі Закону № 5245 відповідно до рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень (з відкриттям розділу), індексний номер: 56310561 від 26 січня 2021 року. Форма власності: державна, розмір частки: 1, власник: ГУ Держгеокадастру у Донецькій області.
4. Земельна ділянка кадастровий номер: 1424282400:04:000:0606, площею 25,4785 га, реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна: 2276747114242, цільове призначення: 01.09 Для дослідних і навчальних цілей, категорія земель: землі сільськогосподарського призначення, вид використання: для виробництва сільськогосподарської продукції, забезпечення навчального процесу, форма власності: державна, місце розташування: Донецька обл., Слов`янський р-н, Хрестищенська сільська рада.
Державна реєстрація права власності проведена 21 січня 2021 року на підставі Закону № 5245 відповідно до рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень (з відкриттям розділу), індексний номер: 56311685 від 26 січня 2021 року. Форма власності: державна, розмір частки: 1, власник: ГУ Держгеокадастру у Донецькій області.
5. Земельна ділянка кадастровий номер: 1424282400:04:000:0607, площею 59,3499 га, реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна: 2288589914242, перебуває цільове призначення: 01.09 Для дослідних і навчальних цілей, категорія земель: землі сільськогосподарського призначення, вид використання: для виробництва сільськогосподарської продукції, забезпечення навчального процесу, форма власності: державна, місце розташування: Донецька обл., Слов`янський р-н, Хрестищенська сільська рада.
Державна реєстрація права власності проведена 08 лютого 2021 року на підставі Закону № 5245 відповідно до рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень (з відкриттям розділу), індексний номер: 56565109 від 11 лютого 2021 року. Форма власності: державна, розмір частки: 1, власник: ГУ Держгеокадастру у Донецькій області.
6. Земельна ділянка кадастровий номер: 1424282400:04:000:0609, площею 27,3291 га, реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна: 2288658714242, цільове призначення: 01.09 Для дослідних і навчальних цілей, категорія земель: землі сільськогосподарського призначення, вид використання: для виробництва сільськогосподарської продукції, забезпечення навчального процесу, форма власності: державна, місце розташування: Донецька обл., Слов`янський р-н, Хрестищенська сільська рада.
Державна реєстрація права власності проведена 08 лютого 2021 року на підставі Закону № 5245 відповідно до рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень (з відкриттям розділу), індексний номер: 56566482 від 11 лютого 2021 року. Форма власності: державна, розмір частки: 1, власник: ГУ Держгеокадастру у Донецькій області.
7. Земельна ділянка кадастровий номер: 1424282400:04:000:0610, площею 24,6924 га, реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна: 2288813514242, цільове призначення: 01.09 Для дослідних і навчальних цілей, категорія земель: землі сільськогосподарського призначення, вид використання: для виробництва сільськогосподарської продукції, забезпечення навчального процесу, форма власності: державна, місце розташування: Донецька обл., Слов`янський р-н, Хрестищенська сільська рада.
Державна реєстрація права власності проведена 08 лютого 2021 року на підставі Закону № 5245 відповідно до рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень (з відкриттям розділу), індексний номер: 56569837 від 11 лютого 2021 року. Форма власності: державна, розмір частки: 1, власник: ГУ Держгеокадастру у Донецькій області.
8. Земельна ділянка кадастровий номер: 1424282400:04:000:0611, площею 34,2583 га, реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна: 2288829814242, цільове призначення: 01.09 Для дослідних і навчальних цілей, категорія земель: землі сільськогосподарського призначення, вид використання: для виробництва сільськогосподарської продукції, забезпечення навчального процесу, форма власності: державна, місце розташування: Донецька обл., Слов`янський р-н, Хрестищенська сільська рада.
Державна реєстрація права власності проведена 08 лютого 2021 року на підставі Закону № 5245 відповідно до рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень (з відкриттям розділу), індексний номер: 56570211 від 11 лютого 2021 року. Форма власності: державна, розмір частки: 1, власник: ГУ Держгеокадастру у Донецькій області.
9. Земельна ділянка кадастровий номер: 1424282400:04:000:0612, площею 51,21 га, реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна: 2288856714242, цільове призначення: 01.09 Для дослідних і навчальних цілей, категорія земель: землі сільськогосподарського призначення, вид використання: для виробництва сільськогосподарської продукції, забезпечення навчального процесу, форма власності: державна, місце розташування: Донецька обл., Слов`янський р-н, Хрестищенська сільська рада.
Державна реєстрація права власності проведена 08 лютого 2021 року на підставі Закону № 5245 відповідно до рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень (з відкриттям розділу), індексний номер: 56570699 від 11 лютого 2021 року. Форма власності: державна, розмір частки: 1, власник: ГУ Держгеокадастру у Донецькій області.
10. Земельна ділянка кадастровий номер: 1424282400:04:000:0613, площею 48,7227 га, реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна: 2288904914242, цільове призначення: 01.09 Для дослідних і навчальних цілей, категорія земель: землі сільськогосподарського призначення, вид використання: для виробництва сільськогосподарської продукції, забезпечення навчального процесу, форма власності: державна, місце розташування: Донецька обл., Слов`янський р-н, Хрестищенська сільська рада.
Державна реєстрація права власності проведена 08 лютого 2021 року на підставі Закону № 5245 відповідно до рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень (з відкриттям розділу), індексний номер: 56571966 від 11 лютого 2021 року. Форма власності: державна, розмір частки: 1, власник: ГУ Держгеокадастру у Донецькій області.
11. Земельна ділянка кадастровий номер: 1424282400:04:000:0614, площею 60,9907 га, реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна: 2289043514242, цільове призначення: 01.09 Для дослідних і навчальних цілей, категорія земель: землі сільськогосподарського призначення, вид використання: для виробництва сільськогосподарської продукції, забезпечення навчального процесу, форма власності: державна, місце розташування: Донецька обл., Слов`янський р-н, Хрестищенська сільська рада.
Державна реєстрація права власності проведена 08 лютого 2021 року на підставі Закону № 5245 відповідно до рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень (з відкриттям розділу), індексний номер: 56574795 від 11 лютого 2021 року. Форма власності: державна, розмір частки: 1, власник: ГУ Держгеокадастру у Донецькій області.
12. Земельна ділянка кадастровий номер: 1424282400:04:000:0615, площею 22,1635 га, реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна: 2289360214242, цільове призначення: 01.09 Для дослідних і навчальних цілей, категорія земель: землі сільськогосподарського призначення, вид використання: для виробництва сільськогосподарської продукції, забезпечення навчального процесу, форма власності: державна, місце розташування: Донецька обл., Слов`янський р-н, Хрестищенська сільська рада.
Державна реєстрація права власності проведена 08 лютого 2021 року на підставі Закону № 5245 відповідно до рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень (з відкриттям розділу), індексний номер: 56582012 від 12 лютого 2021 року. Форма власності: державна, розмір частки: 1, власник: ГУ Держгеокадастру у Донецькій області.
13. Земельна ділянка кадастровий номер: 1424282400:04:000:0616, площею 52,9215 га, реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна: 2289391414242, цільове призначення: 01.09 Для дослідних і навчальних цілей, категорія земель: землі сільськогосподарського призначення, вид використання: для виробництва сільськогосподарської продукції, забезпечення навчального процесу, форма власності: державна, місце розташування: Донецька обл., Слов`янський р-н, Хрестищенська сільська рада.
Державна реєстрація права власності проведена 08 лютого 2021 року на підставі Закону № 5245 відповідно до рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень (з відкриттям розділу), індексний номер: 56582585 від 12 лютого 2021 року. Форма власності: державна, розмір частки: 1, власник: ГУ Держгеокадастру у Донецькій області.
14. Земельна ділянка кадастровий номер: 1424282400:04:000:0640, площею 37,7942 га, реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна: 2289380414242, цільове призначення: 01.09 Для дослідних і навчальних цілей, категорія земель: землі сільськогосподарського призначення, вид використання: для виробництва сільськогосподарської продукції, забезпечення навчального процесу, форма власності: державна, місце розташування: Донецька обл., Слов`янський р-н, Хрестищенська сільська рада.
Державна реєстрація права власності проведена 08 лютого 2021 року на підставі Закону № 5245 відповідно до рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень (з відкриттям розділу), індексний номер: 56582333 від 12 лютого 2021 року. Форма власності: державна, розмір частки: 1, власник: ГУ Держгеокадастру у Донецькій області.
Ці обставини встановлені на підставі Інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо об`єкта нерухомого майна (інформаційні довідки від 22 лютого 2021 року індексні номери: 245312961, 245312509, 245311653, 245314453, 245316334, 245317116, 245316032, 245315280, 245310628, 245309897, 245311356, 245307992, 245309580, 245308815), а також Інформації Державного земельного кадастру про право власності та речові права на земельну ділянку станом від 28 березня 2021 року.
18 лютого 2021 року уповноважена особа ОСОБА_1 - Поліщук Д.П. звернувся до ГУ Держгеокадастру у Донецькій області з заявою, в якій на підставі ст. ст. 20, 36, 118, 122, 124, 134 Земельного кодексу України та наказу Державного комітету України із земельних ресурсів від 23 липня 2010 року № 548 просила надати дозвіл на розробку проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок державної власності та зміни їх цільового призначення на 01.07 (для городництва) з метою подальшого отримання земельних ділянок в оренду для городництва за наступними кадастровими номерами: 1424282400:04:000:0562; 1424282400:04:000:0602; 1424282400:04:000:0604; 1424282400:04:000:0606; 1424282400:04:000:0607; 1424282400:04:000:0609; 1424282400:04:000:0610; 1424282400:04:000:0611; 1424282400:04:000:0612; 1424282400:04:000:0613; 1424282400:04:000:0614; 1424282400:04:000:0615; 1424282400:04:000:0616; 1424282400:04:000:0640.
Разом з заявою позивач надала копії паспорта та довідку про присвоєння реєстраційного номеру облікової картки платника податків представника, копію довіреності та графічні матеріали.
Графічні матеріали являють собою викопіювання земельних ділянок в масштабі 1:25 000, на яких позначені бажані земельні ділянки за місцем розташування.
19 березня 2021 року ГУ Держгеокадастру у Донецькій області видало наказ № 674-сг Про відмову у наданні дозволу на розроблення документації із землеустрою .
Як свідчить зміст цього наказу, відповідач на підставі ст. ст. 15-1, 22, 93, 122, 123, 134 Земельного кодексу України відмовив громадянці ОСОБА_1 у наданні дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок в оренду, розташованих на території Хрестищенської сільської ради Слов`янського району Донецької області, для ведення городництва з таких підстав: матеріали не відповідають вимогам законів, прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, генеральних планів населених пунктів та іншої містобудівної документації, схем землеустрою і техніко-економічних обґрунтувань використання та охорони земель адміністративно-територіальних одиниць, проектів землеустрою щодо впорядкування територій населених пунктів, затверджених у встановленому законом порядку, у відповідності до ст. 123 Земельного кодексу України.
Будь-які інші докази щодо предмета доказування учасники справи не надали.
Щодо залучення третьої особи.
Рішенням Донецького окружного адміністративного суду від 15 березня 2020 року у справі № 200/8456/20-а за позовом ОСОБА_2 до Головного управління Держгеокадастру у Донецької області, третя особа - Луганський національний аграрний університет, про визнання протиправним рішення та зобов`язання вчинити певні дії, яке залишено без змін постановою Першого апеляційного адміністративного суду від 25 серпня 2021 року, встановлено, що за участю третьої особи - Луганського національного аграрного університету впродовж 2017-2019 років в порядку господарського судочинства розглядалася справа № 905/856/17 за позовом Слов`янської місцевої прокуратури в інтересах держави в особі Міністерства освіти і науки України та Луганського національного аграрного університету в особі відокремленого підрозділу Слов`янський технікум Луганського національного аграрного університету до фізичної особи-підприємця ОСОБА_3 про зобов`язання звільнити земельну ділянку.
В ході розгляду справи № 905/856/17 встановлено, що 24 липня 1997 Хрестищенська сільська рада народних депутатів Слов`янського району Донецької області України видала Слов`янському радгоспу-технікуму Державний акт на право постійного користування земельною ділянкою 716,8 га (серії І-ДН № 004915, реєстраційний № 271). Землю надано для виробництва сільськогосподарської продукції, забезпечення навчального процесу.
Відповідно до Положення про Відокремлений підрозділ Слов`янський технікум Луганського національного аграрного університету , затвердженого Луганським національним аграрним університетом 25 лютого 2015 року, за наказом Міністерства агропромислового комплексу України від 30 березня 1998 року № 99 Слов`янський радгосп-технікум перейменовано в Слов`янський державний аграрний технікум. Луганський національний аграрний університет є правонаступником (у межах переданого йому майна) Слов`янського державного аграрного технікуму.
Вказані висновки викладені у постанові Донецького апеляційного господарського суду у справі № 905/856/17 від 04 вересня 2018 року, яка залишена без змін постановою Верховного Суду від 17 січня 2019 року.
З відповіді ГУ Держгеокадастру у Донецькій області від 19 березня 2021 року слідує, що земельні ділянки з кадастровими номерами: 1424282400:04:000:0602, 1424282400:04:000:0604, 1424282400:04:000:0607, 1424282400:04:000:0606, 1424282400:04:000:0609, 1424282400:04:000:0562, 1424282400:04:000:0640 входять до складу земельної ділянки загальною площею 716, 8000 га, яка надана в постійне користування згідно з Державним актом на право постійного користування серії I-ДН № 004915.
Відповідно до ч. 2 ст. 49 КАС України треті особи, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору, можуть вступити у справу на стороні позивача або відповідача до закінчення підготовчого засідання або до початку першого судового засідання, якщо справа розглядається в порядку спрощеного позовного провадження, у разі коли рішення у справі може вплинути на їхні права, свободи, інтереси або обов`язки. Вони можуть бути залучені до участі у справі також за клопотанням учасників справи. Якщо адміністративний суд при вирішенні питання про відкриття провадження у справі або при підготовці справи до судового розгляду встановить, що судове рішення може вплинути на права та обов`язки осіб, які не є стороною у справі, суд залучає таких осіб до участі в справі як третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору. Вступ третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору, не має наслідком розгляд адміністративної справи спочатку.
Згідно з ч. 5 ст. 49 КАС України про залучення третіх осіб до участі у справі суд постановляє ухвалу, в якій зазначає, на які права чи обов`язки такої особи та яким чином може вплинути рішення суду у справі. Ухвала за наслідками розгляду питання про вступ у справу третіх осіб окремо не оскаржується. Заперечення проти такої ухвали може бути включено до апеляційної чи касаційної скарги на рішення суду, прийняте за результатами розгляду справи.
Відомості Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань (далі - ЄДР) свідчать, що Луганський національний аграрний університет (ідентифікаційний код: 00493669, місцезнаходження: 92703, Луганська обл., Старобільський р-н, м. Старобільськ, вул. Слобожанська, буд. 68) зареєстрований як юридична особа.
На переконання суду, рішення у справі, що розглядається, може вплинути на право Луганського національного аграрного університету на користування земельною ділянкою загальною площею 716,8 га, яка перебуває в його постійному користуванні, оскільки запитувані позивачем земельні ділянки входять до її складу.
Отже, наявні передбачені ч. 2 ст. 49 КАС України підстави для залучення до участі у справі як третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача - Луганського національного аграрного університету.
Щодо залучення другого відповідача.
27 травня 2021 року набрав чинності Закон України від 28 квітня 2021 року № 1423-ІХ Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо вдосконалення системи управління та дерегуляції у сфері земельних відносин (далі - Закон № 1423).
На підставі пп. 58 п. 4 розділу І Закону № 1423 розділ Х Земельного кодексу України доповнений пунктом 24 такого змісту:
З дня набрання чинності цим пунктом землями комунальної власності територіальних громад вважаються всі землі державної власності, розташовані за межами населених пунктів у межах таких територіальних громад, крім земель:
а) що використовуються органами державної влади, державними підприємствами, установами, організаціями на праві постійного користування (у тому числі земельних ділянок, що перебувають у постійному користуванні державних лісогосподарських підприємств, та земель водного фонду, що перебувають у постійному користуванні державних водогосподарських підприємств, установ, організацій, Національної академії наук України, національних галузевих академій наук);
б) оборони;
в) природно-заповідного та іншого природоохоронного призначення в межах об`єктів і територій природно-заповідного фонду загальнодержавного значення, лісогосподарського призначення;
г) зони відчуження та зони безумовного (обов`язкового) відселення території, що зазнала радіоактивного забруднення внаслідок Чорнобильської катастрофи;
ґ) під будівлями, спорудами, іншими об`єктами нерухомого майна державної власності;
д) під об`єктами інженерної інфраструктури загальнодержавних та міжгосподарських меліоративних систем державної власності;
е) визначених у наданих до набрання чинності цим пунктом дозволах на розроблення проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок, наданих органами виконавчої влади з метою передачі земельних ділянок у постійне користування державним установам природно-заповідного фонду, державним лісогосподарським та водогосподарським підприємствам, установам та організаціям, якщо рішення зазначених органів не прийняті.
Земельні ділянки, що вважаються комунальною власністю територіальних громад сіл, селищ, міст відповідно до цього пункту і право державної власності на які зареєстроване у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно, переходять у комунальну власність з моменту державної реєстрації права комунальної власності на такі земельні ділянки.
Інші земельні ділянки та землі, не сформовані у земельні ділянки, переходять у комунальну власність з дня набрання чинності цим пунктом.
Перехід земельних ділянок із державної власності у комунальну власність згідно з вимогами цього пункту не є підставою для припинення права оренди та інших речових прав, похідних від права власності, на такі земельні ділянки. Внесення змін до договору оренди, суперфіцію, емфітевзису, земельного сервітуту із зазначенням нового органу, що здійснює розпорядження такою земельною ділянкою, не вимагається і здійснюється лише за згодою сторін договору.
З дня набрання чинності цим пунктом до державної реєстрації права комунальної власності на земельні ділянки державної власності, що передаються у комунальну власність територіальних громад, органи виконавчої влади, що здійснювали розпорядження такими земельними ділянками, не мають права здійснювати розпорядження ними.
Надані до дня набрання чинності цим пунктом рішеннями Ради міністрів Автономної Республіки Крим, органів виконавчої влади дозволи на розроблення документації із землеустрою щодо земельних ділянок державної власності, які відповідно до цього пункту переходять у комунальну власність, є чинними. Особи, які отримали такі дозволи, а також органи, що їх надали, зобов`язані повідомити про це протягом місяця відповідні сільські, селищні, міські ради з дня набрання чинності цим пунктом. Рішення про затвердження такої документації, що не була затверджена на день набрання чинності цим пунктом, приймають сільські, селищні, міські ради.
Рішення Ради міністрів Автономної Республіки Крим, органів виконавчої влади про викуп для суспільних потреб земельних ділянок приватної власності, прийняті до дня набрання чинності цим пунктом, є чинними, а заходи щодо відчуження таких земельних ділянок здійснюються органами, визначеними статтями 8 і 9 Закону України Про відчуження земельних ділянок, інших об`єктів нерухомого майна, що на них розміщені, які перебувають у приватній власності, для суспільних потреб чи з мотивів суспільної необхідності .
Особи, які отримали дозволи на розроблення проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок, зазначені у підпункті е цього пункту, а також органи, що їх надали, зобов`язані повідомити про це протягом місяця відповідні сільські, селищні, міські ради з дня набрання чинності цим пунктом. До 1 січня 2023 року зазначені землі та земельні ділянки не можуть бути передані у власність та користування будь-яким іншим особам, крім тих, яким надано дозвіл на розроблення документації із землеустрою (крім передачі їх для розміщення об`єктів, передбачених статтею 15 Закону України Про відчуження земельних ділянок, інших об`єктів нерухомого майна, що на них розміщені, які перебувають у приватній власності, для суспільних потреб чи з мотивів суспільної необхідності ). У разі якщо до 1 січня 2023 року такі земельні ділянки не передані у постійне користування державним установам природно-заповідного фонду, державним лісогосподарським та водогосподарським підприємствам, установам та організаціям, такі земельні ділянки переходять у комунальну власність територіальної громади села, селища, міста, на території якої вони розташовані.
До встановлення меж територій та об`єктів природно-заповідного фонду їх межі визначаються відповідно до проектів створення територій та об`єктів природно-заповідного фонду .
На час виникнення спірних правовідносин в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно було зареєстровано право державної власності на земельні ділянки з кадастровими номерами: 1424282400:04:000:0562; 1424282400:04:000:0602; 1424282400:04:000:0604; 1424282400:04:000:0606; 1424282400:04:000:0607; 1424282400:04:000:0609; 1424282400:04:000:0610; 1424282400:04:000:0611; 1424282400:04:000:0612; 1424282400:04:000:0613; 1424282400:04:000:0614; 1424282400:04:000:0615; 1424282400:04:000:0616; 1424282400:04:000:0640. В якості власника вказане ГУ Держгеокадастру у Донецькій області. При цьому ці земельні ділянки розташовані на території Хрестищенської сільської ради.
За даними ЄДР Хрестищенська сільська рада Слов`янського району Донецької області (ідентифікаційний код: 04342039, місцезнаходження: 84138, Донецька обл., Слов`янський р-н, с. Хрестище, вул. Ясна, буд. 52) зареєстрована як юридична особа; з 30 грудня 2020 року перебуває в стані припинення за рішенням про припинення юридичної особи в результаті реорганізації.
28 грудня 2020 року Святогірська міська рада прийняла рішення № 34-ІІІ-8 Про внесення змін у рішення Святогірської міської ради від 15 грудня 2020 року № 19-ІІ-8 Про реорганізацію шляхом приєднання сільських рад та виконавчих комітетів сільських рад , виклавши у новій редакції .
Святогірська міська рада вирішила:
1. Розпочати реорганізацію […] Хрестищенської сільської ради Слов`янського району Донецької області (код ЄДРПОУ 04342039) шляхом їх приєднання до Святогірської міської ради Краматорського району Донецької області (код ЄДРПОУ 04053001).
2. Розпочати реорганізацію виконавчих комітетів […] та Хрестищенської сільської ради шляхом їх приєднання до виконавчого комітету Святогірської міської ради Краматорського району Донецької області.
[…]
9. Під час проведення реорганізації […] та Хрестищенської сільської ради Слов`янського району Донецької області (код ЄДРПОУ 04342039)та їхніх виконавчих комітетів повноваження з управління справами цих юридичних осіб здійснює Святогірський міський голова Бандура В.В.
10. Функції головних розпорядників […] та Хрестищенської сільської ради Слов`янського району Донецької області (код ЄДРПОУ 04342039) здійснює Святогірської міської ради Краматорського району Донецької області (код ЄДРПОУ 04053001) в особі Святогірського міського голови Бандури В.В.
11. До закінчення періоду окремого виконання бюджетів функції місцевих фінансових органів […] та Хрестищенської сільської ради Слов`янського району Донецької області (код ЄДРПОУ 04342039) здійснює Святогірський міський голова Бандура В.В.
12 квітня 2021 року Святогірська міська рада прийняла рішення № 116-VIII-8 Про затвердження Передавального акту Хрестищенскої сільської ради Слов`янського району Донецької області затверджений передавальний акт Хрестищенської сільської ради Слов`янського району Донецької області.
За даними ЄДР Святогірська міська рада (ідентифікаційний код: 04053001, місцезнаходження: 84130, Донецька обл., м. Слов`янськ, м. Святогірськ, вул. Володимира Сосюри, буд. 8).
При цьому суд враховує, що у спорах, які виникають з публічних правовідносин, де оскаржуються рішення (дії, бездіяльність) державного органу, пов`язані зі здійсненням функції від імені держави, стороною є сама держава в особі того чи іншого уповноваженого органу. Функції держави, які реалізовувалися ліквідованим органом, не можуть бути припинені та підлягають передачі іншим державним органам, за винятком того випадку, коли держава відмовляється від таких функцій взагалі.
Отже, правонаступництво у сфері управлінської діяльності органів державної влади (публічне правонаступництво) передбачає повне або часткове передання (набуття) адміністративної компетенції одного суб`єкта владних повноважень (суб`єкта публічної адміністрації) до іншого або внаслідок припинення первісного суб`єкта, або внаслідок повного чи часткового припинення його адміністративної компетенції.
Особливістю адміністративного (публічного) правонаступництва є те, що подія переходу прав та обов`язків, що відбувається із суб`єктами владних повноважень, сама собою повинна бути публічною та врегульованою нормами адміністративного права.
При цьому можна виділити дві форми адміністративного (публічного) правонаступництва: 1) фактичне (або компетенційне адміністративне правонаступництво), тобто таке, де вирішуються питання передачі фактичних повноважень від одного до іншого органу, посадової особи (або повноважень за компетенцією) та 2) процесуальне адміністративне (публічне) правонаступництво.
Фактичне (компетенційне) адміністративне (публічне) правонаступництво - це врегульовані нормами адміністративного права умови та порядок передання адміністративної компетенції від одного суб`єкта владних повноважень (суб`єкта публічної адміністрації) до іншого, який набуває певні владні повноваження внаслідок ліквідації органу чи посади суб`єкта владних повноважень, припинення первісного суб`єкта, або внаслідок повного чи часткового припинення компетенції органу публічної адміністрації чи припинення повноважень посадової особи.
Процесуальне адміністративне (публічне) правонаступництво - це унормована можливість заміни адміністративним судом (на будь-якій стадії процесу судового розгляду справи в суді першої, апеляційної та касаційної інстанцій (крім випадків перегляду справи за винятковими чи нововиявленими обставинами) сторони чи третьої особи іншим суб`єктом, коли права та обов`язки суб`єкта владних повноважень перейшли від сторони (в адміністративній справі) до іншого суб`єкта владних повноважень, а також можливість суб`єкта публічної адміністрації (правонаступника) вступити в судовий процес як сторона чи третя особа
У разі ж відсутності правонаступників суд повинен залучити до участі у справі орган, до компетенції якого належить ухвалення рішення про усунення порушень прав, свобод чи інтересів позивача. У разі зменшення обсягу компетенції суб`єкта владних повноважень, не пов`язаного з припиненням його діяльності, до участі у справі як другий відповідач суд залучає іншого суб`єкта владних повноважень, до компетенції якого передані або належать функції чи повноваження щодо вирішення питання про відновлення порушених прав, свобод чи інтересів позивача.
Отже, підставою для переходу адміністративної компетенції від одного суб`єкта владних повноважень до іншого (набуття адміністративної компетенції) є події, що відбулися із суб`єктом владних повноважень.
Для встановлення факту публічного правонаступництва визначальним є встановлення або припинення первісного суб`єкта, або перехід повністю чи частково його функцій (адміністративної компетенції) до іншого органу.
Відповідно до ч. 3 ст. 48 КАС України якщо позов подано не до тієї особи, яка повинна відповідати за позовом, суд до ухвалення рішення у справі за згодою позивача замінює первісного відповідача належним відповідачем, не закриваючи провадження у справі, якщо це не потягне за собою зміни підсудності адміністративної справи. Суд має право за клопотанням позивача до ухвалення рішення у справі залучити до участі у ній співвідповідача.
Згідно з ч. 4 ст. 48 КАС України якщо позивач не згоден на заміну відповідача іншою особою, суд може залучити цю особу як другого відповідача. У разі відмови у задоволенні позову до такого відповідача понесені позивачем витрати відносяться на рахунок держави.
Ч. 5 ст. 48 КАС України передбачено, що під час вирішення питання про залучення співвідповідача чи заміну належного відповідача суд враховує, зокрема, чи знав або чи міг знати позивач до подання позову у справі про підставу для залучення такого співвідповідача чи заміну неналежного відповідача.
Відповідно до ч. 6 ст. 48 КАС України після заміни сторони, залучення другого відповідача розгляд адміністративної справи починається спочатку.
Належним відповідачем за позовними вимогами про визнання протиправним та скасування наказу ГУ Держгеокадастру в області від 19 березня 2021 року № 674-сг Про відмову у наданні дозволу на розроблення документації із землеустрою є саме ГУ Держгеокадастру у Донецькій області.
Водночас суд враховує, що з 27 травня 2021 року у зв`язку з набранням чинності п. 24 розділу Х Земельного кодексу України до державної реєстрації права комунальної власності на земельні ділянки державної власності, що передаються у комунальну власність територіальних громад, органи виконавчої влади, що здійснювали розпорядження такими земельними ділянками, не мають права здійснювати розпорядження ними. Також суд враховує, що правонаступником Хрестищенської сільської ради, яка перебуває в стані припинення, є Святогірська міська рада.
З огляду на викладене суд вважає за необхідне залучити до участі у справі в якості другого відповідача Святогірську міську раду як орган, до повноважень якого належить розпорядження земельними ділянками.
Керуючись ст. ст. 48, 49, 241, 243, 248, 256 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
ухвалив:
1. Залучити до участі у справі в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача - Луганський національний аграрний університет (ідентифікаційний код: 00493669, місцезнаходження: 92703, Луганська обл., Старобільський р-н, м. Старобільськ, вул. Слобожанська, буд. 68).
2. Встановити третій особі десятиденний строк з дня отримання цієї ухвали для надання пояснення відповідно до ст. 165 КАС України.
Залучити до участі у справі в якості другого відповідача - Святогірську міську раду (ідентифікаційний код: 04053001, місцезнаходження: 84130, Донецька обл., м. Слов`янськ, м. Святогірськ, вул. Володимира Сосюри, буд. 8).
3. Встановити другому відповідачу п`ятнадцятиденний строк з дня отримання цієї ухвали для подання відзиву на позовну заяву відповідно до ст. 162 КАС України.
4. Після залученням другого відповідача розгляд справи розпочинається спочатку.
5. Копію ухвали направити учасникам справи, а другому відповідачу та третій особі - також копію позовної заяви з доданими до неї документами.
6. Ухвала набирає законної сили з моменту її підписання суддею і оскарженню не підлягає. Заперечення проти ухвали в частині залучення третьої особи може бути включено до апеляційної чи касаційної скарги на рішення суду, прийняте за результатами розгляду справи.
Суддя Т.О. Кравченко
Суд | Донецький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 08.09.2021 |
Оприлюднено | 10.09.2021 |
Номер документу | 99476839 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Донецький окружний адміністративний суд
Кравченко Т.О.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні