ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
10 вересня 2021 року м. ПолтаваСправа № 440/7657/21
Полтавський окружний адміністративний суд у складі судді Слободянюк Н.І., розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження у порядку письмового провадження справу за адміністративним позовом ОСОБА_1 до Хорольської міської ради Лубенського району Полтавської області про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити певні дії, -
В С Т А Н О В И В:
ОСОБА_1 /далі - позивач, ОСОБА_1 / звернулася до Полтавського окружного адміністративного суду з позовною заявою до Хорольської міської ради Лубенського району Полтавської області /далі - відповідач/ про:
- визнання протиправною бездіяльності Хорольської міської ради Лубенського району Полтавської області щодо незатвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки на умовах оренди орієнтовною площею 3,00 га для сінокосіння та випасання худоби комунальної власності на території Хорольської міської ради Лубенського району Полтавської області (кадастровий номер 5324882600:00:001:0021);
- зобов`язання Хорольської міської ради Лубенського району Полтавської області затвердити проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду площею 3,00 га (кадастровий номер 5324882600:00:001:0021) для сінокосіння і випасання худоби на території Хорольської міської ради Лубенського району Полтавської області та передати земельну ділянку в оренду ОСОБА_1 /а.с.1-4/.
Позов обґрунтований тим, що позивач звернулася до Хорольської міської ради Лубенського району Полтавської області із заявою про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки на умовах оренди орієнтовною площею 3,00 га з кадастровим номером 5324882600:00:001:0021 для сінокосіння та випасання худоби комунальної власності на території Хорольської міської ради Лубенського району Полтавської області. Розгляд вказаної заяви до порядку денного сесії ради не включено та відповідно рішення за результатами розгляду такої заяви відповідачем не прийнято. Позивач вважає, що відповідачем допущена бездіяльність щодо невирішення її заяви та неприйняття відповідного рішення за результатами розгляду такої заяви відповідно до положень Земельного кодексу України та Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» .
Відповідач відзив на позовну заяву до суду не подав, натомість подав лист від 08 вересня 2021 року № 4933/03-18 /а.с. 27/, в якому зазначив, що за результатами поіменного голосування 14 сесії Хорольської міської ради 8 скликання від 29 червня 2021 року проект рішення був знятий на доопрацювання та ще перебуває на доопрацюванні. Крім того, відповідачем заявлено клопотання про відкладення розгляду справи до остаточного прийняття рішення по спірному питанню.
Справу розглянуто судом за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) учасників справи відповідно до пункту 10 частини шостої статті 12, статті 262 Кодексу адміністративного судочинства України.
Фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснювалося на підставі приписів частини четвертої статті 229 КАС України.
Враховуючи положення статті 258 Кодексу адміністративного судочинства України щодо встановлення строку розгляду справи, суд не знаходить підстав для задоволення клопотання відповідача про відкладення розгляду справи.
Дослідивши письмові докази, суд встановив такі обставини та відповідні до них правовідносини.
Рішенням 64 сесії Хорольської міської ради Лубенського району Полтавської області восьмого скликання №1608 від 23 жовтня 2020 року /а.с. 7/ надано дозвіл гр. ОСОБА_1 на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки на умовах оренди орієнтовною площею 3,00 га для сінокосіння та випасання худоби із земель комунальної власності (кадастровий номер 5324882600:00:001:0008) на території Новоавраміської сільської ради Хорольського району Полтавської області (за межами населеного пункту).
На замовлення ОСОБА_1 розроблено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки для сінокосіння та випасання худоби площею 3,00 га.
Відповідно до загальнодоступних даних Публічної кадастрової карти України 08 червня 2021 року державним кадастровим реєстратором Відділу у Хорольському районі Головного управління Держгеокадастру у Полтавській області Ярошенко Лілією Олексіївною на підставі проекту землеустрою, розробленого інженером-землевпорядником ФОП ОСОБА_2 , здійснено державну реєстрацію земельної ділянки комунальної власності площею 3,0 га за кадастровим номером 5324882600:00:001:0021 із цільовим призначенням: 01.08 Для сінокосіння і випасання худоби.
ОСОБА_1 звернулася до Хорольської міської ради Лубенського району Полтавської області із заявою від 09 червня 2021 року (вх. № 4293/03-12 від 09 червня 2021 року) /а.с. 28-зворот/ про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки для сінокосіння та випасання худоби площею 3,00 га та передати таку земельну ділянки в оренду терміном на 10 років з орендною платою 7 % від нормативної грошової оцінки. До вказаної заяви додала витяг із Державного земельного кадастру та проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки.
Відповідно до Порядку денного пленарного засідання 14 сесії Хорольської міської ради восьмого скликання від 29 червня 2021 року, розміщеного на офіційному веб-сайті Хорольської міської ради за посиланням http://horol.com.ua/page/miska-vlada/rishennja-sesiji-2020-2021-rr у графі Рішення сесії ?VIII СКЛИКАННЯ ? 14 сесія від 29.06.2021 р. /а.с. 31-32/, до порядку денного пленарного засідання 14 сесії Хорольської міської ради восьмого скликання від 29 червня 2021 року включено питання: 42) Про затвердження проєкту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду гр. ОСОБА_1 .
Згідно з проектом рішення "Про затвердження проєкту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду гр. ОСОБА_1 " /а.с. 27-28/ пропонувалось Хорольській міській раді: затвердити проєкт землеустрою щодо відведення земельної ділянки гр. ОСОБА_1 на земельну ділянку площею 3,0000 га в оренду для сінокосіння та випасання худоби (код КВЦПЗ - 01.08) на території Хорольської міської ради (колишньої Новоаврамівської сільської ради) Лубенського району Полтавської області; передати в оренду гр. ОСОБА_1 земельну ділянку площею 3,0000 га (кадастровий номер 5324886200:00:001:0021) строком на 10 років і встановити ставку орендної плати 7 % від нормативної грошової оцінки земельної ділянки; зобов`язати гр. ОСОБА_1 укласти договір оренди на земельну ділянку, вказану в п. 3 рішення, та провести державну реєстрацію права оренди відповідно до Закону України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень .
Відповідно до листа Хорольської міської ради №4933/03-18 від 08 вересня 2021 року /а.с. 27/ проект рішення "Про затвердження проєкту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду гр. ОСОБА_1 " на пленарному засіданні 14 сесії Хорольської міської ради восьмого скликання від 29 червня 2021 року знятий на доопрацювання, що підтверджується Результатами поіменного голосування 14 сесії Хорольської міської ради восьмого скликання від 29 червня 2021 року /а.с.29/.
Вважаючи, що відповідачем допущено бездіяльність щодо незатвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки на умовах оренди орієнтовною площею 3,00 га для сінокосіння та випасання худоби комунальної власності на території Хорольської міської ради Лубенського району Полтавської області (кадастровий номер 5324882600:00:001:0021), позивач звернулася до суду з цим позовом.
Надаючи правову оцінку встановленим обставинам та аргументам учасників справи, вказаним у заявах по суті та які мають значення для правильного вирішення спору, суд виходить з такого.
Відповідно до статті 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Згідно зі статтею 55 Конституції України права і свободи людини і громадянина захищаються судом. Кожному гарантується право на оскарження в суді рішень, дій чи бездіяльності органів державної влади, місцевого самоврядування, посадових і службових осіб.
Правовідносини у сфері забезпечення права громадян на землю урегульовано Земельним кодексом України №2768-ІІІ від 25 жовтня 2001 року /далі - ЗК України/.
Відповідно до статті 12 ЗК України до повноважень сільських, селищних, міських рад у галузі земельних відносин на території сіл, селищ, міст належить надання земельних ділянок у користування із земель комунальної власності відповідно до цього Кодексу.
Частиною першою статті 34 ЗК України передбачено, що громадяни можуть орендувати земельні ділянки для сінокосіння і випасання худоби.
Згідно зі статтею 116 ЗК України громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом, або за результатами аукціону.
Набуття права на землю громадянами та юридичними особами здійснюється шляхом передачі земельних ділянок у власність або надання їх у користування.
Частиною першою статті 122 ЗК України встановлено, що сільські, селищні, міські ради передають земельні ділянки у власність або у користування із земель комунальної власності відповідних територіальних громад для всіх потреб.
Відповідно до положень частини першої статті 123 ЗК України надання земельних ділянок державної або комунальної власності у користування здійснюється Верховною Радою Автономної Республіки Крим, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, органами виконавчої влади або органами місцевого самоврядування.
Рішення зазначених органів приймається на підставі проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок у разі: надання земельної ділянки із зміною її цільового призначення; формування нової земельної ділянки (крім поділу та об`єднання).
Надання у користування земельної ділянки, зареєстрованої в Державному земельному кадастрі відповідно до Закону України "Про Державний земельний кадастр", право власності на яку зареєстровано у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно, без зміни її меж та цільового призначення здійснюється без складення документації із землеустрою.
Надання у користування земельної ділянки в інших випадках здійснюється на підставі технічної документації із землеустрою щодо встановлення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості). У такому разі розроблення такої документації здійснюється на підставі дозволу, наданого Верховною Радою Автономної Республіки Крим, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, органом виконавчої влади або органом місцевого самоврядування, відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, крім випадків, коли особа, зацікавлена в одержанні земельної ділянки у користування, набуває право замовити розроблення такої документації без надання такого дозволу.
Частиною шостою вказаною статті встановлено, що відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування у двотижневий строк з дня отримання проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки приймає рішення про надання земельної ділянки у користування.
Згідно з частиною дванадцятою зазначеної статті рішенням про надання земельної ділянки у користування за проектом землеустрою щодо її відведення здійснюються: затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки; вилучення земельних ділянок у землекористувачів із затвердженням умов вилучення земельних ділянок (у разі необхідності); надання земельної ділянки особі у користування з визначенням умов її використання і затвердженням умов надання, у тому числі (у разі необхідності) вимог щодо відшкодування втрат сільськогосподарського та лісогосподарського виробництва.
Відповідно до частин п`ятнадцятої та шістнадцятої статті 123 ЗК України підставою відмови у затвердженні проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки може бути лише його невідповідність вимогам законів та прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів. Зміна типу акціонерного товариства або перетворення акціонерного товариства в інше господарське товариство не є підставою для відмови у затвердженні проекту землеустрою або технічної документації із землеустрою.
Відмова органу виконавчої влади чи органу місцевого самоврядування у наданні земельної ділянки у користування або залишення клопотання без розгляду можуть бути оскаржені до суду.
Суд враховує, що рішення про надання земельної ділянки у користування, про відмову у наданні земельної ділянки у користування або залишення клопотання без розгляду є змістом відповідного індивідуального правового акту.
У відповідності до пункту 34 частини першої статті 26 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" питання регулювання земельних відносин вирішуються виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради.
Згідно з частинами першою та другою статті 59 цього Закону рада в межах своїх повноважень приймає нормативні та інші акти у формі рішень. Рішення ради приймається на її пленарному засіданні після обговорення більшістю депутатів від загального складу ради, крім випадків, передбачених цим Законом.
Таким чином, розпорядчий індивідуальний правовий акт про надання земельної ділянки у користування або відмову у наданні оформлюється рішенням ради.
Судовим розглядом встановлено, що позивач звернулася до відповідача із заявою від 09 червня 2021 року за вх.№4293/03-12, в якій просила затвердити проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки для сінокосіння та випасання худоби площею 3,00 га та передати таку земельну ділянки в оренду терміном на 10 років з орендною платою 7 % від нормативної грошової оцінки. До вказаної заяви додала витяг із Державного земельного кадастру та проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки.
Така заява позивача про відведення земельної ділянки у користування була включена до порядку денного пленарного засідання 14 сесії Хорольської міської ради Лубенського району Полтавської області восьмого скликання (29 червня 2021 року), але в ході проведення засідання розгляд питання про прийняття проекту рішення "Про затвердження проєкту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду гр. ОСОБА_1 ", яким пропонувалось затвердити наданий позивачем проект та передати земельну ділянку їй у користування, було знято на доопрацювання, а тому така заява відповідачем по суті не розглядалася.
Суд зауважує, що результати відкритого поіменного голосування на 14 сесії Хорольської міської ради Лубенського району Полтавської області восьмого скликання від 29 червня 2021 року за змістом та формою не можуть вважатися відмовою або залишенням заяви без розгляду в розумінні частини шістнадцятої статті 123 Земельного кодексу України.
Відсутність належним чином оформленого рішення про затвердження проекту землеустрою та надання земельної ділянки у користування або про відмову у затвердженні проекту землеустрою та наданні земельної ділянки у користування, або залишення заяви без розгляду після спливу встановленого законом двотижневого строку з дня отримання відповідної заяви та проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, незважаючи на винесення заяви на розгляд сесії, свідчить про те, що уповноважений орган не прийняв жодного рішення з числа тих, які він повинен ухвалити за законом.
Отже, має місце протиправна бездіяльність відповідача, яка полягає у нерозгляді по суті заяви позивача від 09 червня 2021 року за вх.№4293/03-12 та неприйнятті у визначений законом строк жодного із рішень, які передбачені статтею 123 ЗК України.
Обираючи належний спосіб захисту порушеного права позивача, суд вважає за необхідне визнати протиправною бездіяльність Хорольської міської ради Лубенського району Полтавської області щодо не розгляду по суті заяви позивача від 09 червня 2021 року (за вх.№4293/03-12 від 09 червня 2021 року) та неприйняття рішення за результатами її розгляду на підставі статей 122 та 123 Земельного кодексу України та зобов`язати відповідача розглянути заяву позивача від 09 червня 2021 року (за вх.№4293/03-12 від 09 червня 2021 року) та за результатами її розгляду по суті прийняти рішення відповідно до статті 123 Земельного кодексу України, яке оформити у формі рішення згідно з частиною першою статті 59 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні".
Згідно з частиною другою статті 2 КАС України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.
Отже, завданням адміністративного суду є перевірка законності рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень та їх відповідності правовим актам, а не забезпечення ефективності державного управління.
Оскільки відповідачем заяву позивача від 09 червня 2021 року (за вх.№4293/03-12 від 09 червня 2021 року) по суті не розглянуто та відповідне рішення за результатами її розгляду не прийнято, та відповідач мав повноваження щодо прийняття одного із трьох можливих рішень: 1) про надання земельної ділянки у користування або 2) про відмову у наданні земельної ділянки у користування, або 3) про залишення заяви без розгляду, а не тільки про затвердження такого проекту землеустрою та надання земельної ділянки у користування, суд не вправі виходити за межі перевірки законності рішень, дій чи бездіяльності відповідача та самостійно встановлювати чи відповідає подана позивачем заява всім вимогам законодавства та чи підлягає поданий позивачем проект землеустрою затвердженню, а також чи підлягає переданню позивачу у користування відповідна земельна ділянка.
Отже, позовні вимоги про визнання протиправною бездіяльності Хорольської міської ради Лубенського району Полтавської області щодо незатвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки на умовах оренди орієнтовною площею 3,00 га та про зобов`язання відповідача затвердити такий проект землеустрою та передати земельну ділянку в оренду не підлягають задоволенню.
Таким чином, адміністративний позов підлягає задоволенню частково.
Згідно з частиною третьою статті 139 КАС України при частковому задоволенні позову судові витрати покладаються на обидві сторони пропорційно до розміру задоволених позовних вимог.
За подання позову до суду позивач понесла витрати у вигляді сплати судового збору в сумі 908,00 грн, що підтверджується квитанціями АТ КБ «Приватбанк» №0.0.2184542490.1 від 05 липня 2021 року /а.с.18/. Доказів понесення позивачем інших судових витрат матеріали справи не містять.
Враховуючи висновок суду про часткове задоволення позову, стягненню за рахунок бюджетних асигнувань відповідача на користь позивача підлягає сума в 454,00 грн.
Керуючись статтями 6-9, 72-77, 211, 241-246, 255, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, -
В И Р І Ш И В:
Адміністративний позов ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , ідентифікаційний номер НОМЕР_1 ) до Хорольської міської ради Лубенського району Полтавської області (вул. 1 Травня, буд. 4, м. Хорол, Полтавська область, 37800, ідентифікаційний код 22528612) про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити певні дії задовольнити частково.
Визнати протиправною бездіяльність Хорольської міської ради Лубенського району Полтавської області щодо нерозгляду по суті заяви ОСОБА_1 від 09 червня 2021 року (за вх.№4293/03-12 від 09 червня 2021 року) та неприйняття рішення за результатами її розгляду на підставі статей 122 та 123 Земельного кодексу України.
Зобов`язати Хорольську міську раду Лубенського району Полтавської області розглянути заяву ОСОБА_1 від 09 червня 2021 року (за вх. №4293/03-12 від 09 червня 2021 року) та за результатами її розгляду по суті прийняти рішення відповідно до статті 123 Земельного кодексу України, яке оформити у формі рішення згідно з частиною першою статті 59 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні".
У задоволенні іншої частини позовних вимог відмовити.
Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Хорольської міської ради Лубенського району Полтавської області на користь ОСОБА_1 судові витрати зі сплати судового збору в сумі 454,00 грн (чотириста п`ятдесят чотири гривні нуль копійок).
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо таку скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення може бути оскаржено до Другого апеляційного адміністративного суду шляхом подання апеляційної скарги у порядку, встановленому статтею 297 з урахуванням положень підпункту 15.5 пункту 15 Перехідних положень Кодексу адміністративного судочинства України.
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Суддя Н.І. Слободянюк
Суд | Полтавський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 10.09.2021 |
Оприлюднено | 12.09.2021 |
Номер документу | 99516751 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Полтавський окружний адміністративний суд
Н.І. Слободянюк
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні