Рішення
від 02.09.2021 по справі 916/1422/21
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ОДЕСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ОДЕСЬКОЇ ОБЛАСТІ

65119, м. Одеса, просп. Шевченка, 29, тел.: (0482) 307-983, e-mail: inbox@od.arbitr.gov.ua

веб-адреса:://od.arbitr.gov.ua


ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

РІШЕННЯ

"02" вересня 2021 р.м. Одеса Справа № 916/1422/21

Господарський суд Одеської області у складі судді Степанової Л.В.

при секретарі судового засідання Левшиній І.М.

за участю представників сторін:

від позивача: Шматова О.А. за довіреністю;

від відповідача: не з`явився;

Розглянувши у відкритому судовому засіданні справу за позовом Теплодарської міської ради Одеського району Одеської області до відповідача Одеської общини Якутський дім у формі Товариства з обмеженою відповідальністю про стягнення 329147,99грн.

ВСТАНОВИВ:

Теплодарська міська рада Одеського району Одеської області звернулася до Господарського суду Одеської області з позовом до відповідача Одеської общини Якутський дім у формі Товариства з обмеженою відповідальністю про стягнення 329147,99грн.

В обґрунтування позовних вимог Теплодарська міська рада Одеського району Одеської області посилається на неналежне виконання Одеської общини Якутський дім у формі Товариства з обмеженою відповідальністю умов укладеного між сторонами договору оренди землі №2 від 15.06.2007р. щодо оплати орендної плати.

Ухвалою Господарського суду Одеської області від 03.06.2021р. відкрито провадження у справі №916/1422/21, ухвалено справу розглядати за правилами загального позовного провадження, та призначено підготовче засідання на 24.06.2021р. о 11:40.

В підготовчому засіданні від 24.06.2021р. було оголошено про відкладення підготовчого засідання на 13.07.2021р. о 11:40, про що зазначено у протоколі судового засідання.

Ухвалою Господарського суду Одеської області від 24.06.2021р. повідомлено учасників справи про дату та час підготовчого засідання.

В підготовчому засіданні від 13.07.2021р. було оголошено перерву на 29.07.2021р. о 11:40, про що зазначено у протоколі судового засідання.

Ухвалою Господарського суду Одеської області від 13.07.2021р. повідомлено учасників справи про дату та час підготовчого засідання.

В підготовчому засіданні від 29.07.2021р. було оголошено про закриття підготовчого засідання та призначення справи до розгляду по суті.

Ухвалою Господарського суду Одеської області від 29.07.2021р. продовжено строк підготовчого провадження у справі №916/1422/21 на 30 днів.

Ухвалою Господарського суду Одеської області від 29.07.2021р. закрито підготовче провадження у справі №916/1422/21, призначено справу до розгляду по суті на 02.09.2021р. о 11:00 та повідомлено учасників справи про дату та час судового засідання.

В судовому засіданні від 02.09.2021р. було оголошено вступну та резолютивну частини рішення по справі №916/1422/21.

Розглянувши матеріали справи, заслухавши пояснення позивача, суд встановив:

15.06.2007р. між Теплодарською міською радою Одеського району Одеської області (позивач, Орендодавець) та Одеською общиною Якутський дім у формі Товариства з обмеженою відповідальністю (відповідач, Орендар) було укладено договір оренди землі №2 (далі договір) відповідно до умов якого Орендодавець надає, а Орендар приймає у строкове платне користування земельну ділянку несільськогосподарського призначення - житлової забудови та громадського призначення (п.1. договору).

Відповідно до п. 2 договору в оренду передається земельна ділянка площею 0,8000га, нормативно-грошова оцінка становить 458872,95грн.

Пунктом 8 договору сторони встановили, що договір укладено на 2 роки. Після закінчення строку договору Орендар має переважне право на поновлення його на новий строк. У цьому разі Орендар повинен не пізніше ніж за 20 днів до закінчення строку дії договору повідомити письмово Орендодавця про намір продовжити його дію.

Відповідно до п. 9 договору оренди землі визначено, що орендна плата вноситься орендарем у формі та розмірі: 4% відсотка нормативної грошової оцінки землі, що складає 18354,92грн. Обчислення розміру орендної плати за землю здійснюється з урахуванням індексів інфляції.

Орендодавець має право вимагати від Орендаря, зокрема, використання земельної ділянки за цільовим призначенням згідно договором оренди; своєчасного внесення орендної плати (п.28 договору).

Відповідно до п. 36 договору зміна умов договору здійснюється у письмовій формі за взаємною згодою сторін.

Цей договір набирає чинності після підписання сторонами та його державної реєстрації (п. 43 договору).

01.01.2018р. між Теплодарською міською радою Одеської області та Одеською общиною Якутський дім у формі ТОВ укладена додаткова угода №44-2018 відповідно до якої п. 9 договору оренди землі №2 викладений у новій редакції, а саме Орендна плата вноситься орендарем у формі та розмірі: у грошовій формі у розмірі 3 відсотки нормативної грошової оцінки, що складає 77378,30грн/рік (6448,20грн/міс).

14.06.2019р. між Теплодарською міською радою Одеської області та Одеською общиною Якутський дім у формі ТОВ укладена додаткова угода №3-2019 за якою поновлено термін дії договору на 2 роки, а саме до 14.06.2021р. Відповідно до п. 2 додаткової угоди п. 1 договору оренди землі №2 викладений у новій редакції, а саме: Орендодавець надає, а орендар приймає у строкове платне користування земельну ділянку: несільськогосподарське призначення для будівництва і обслуговування багатоквартирного житлового будинку (категорія земель - землі житлової та громадської забудови) з кадастровим номером: 5111500000:01:001:0031, яка розташована за адресою: Одеська область, м. Теплодар, проспект Енергетиків, 89,89-А, зареєстрована в Державному Реєстрі речових прав за реєстраційним номером 830009851115, номер запису про інше речове право 12952087. Пунктом 3 додаткової угоди п. 9 договору викладений у наступній редакції: Орендна плата вноситься орендарем у формі та розмірі: у грошовій формі у розмірі 3% нормативної грошової оцінки, що складає 80473,44грн/рік (6706,12грн/міс).

Позивач зазначає, що з квітня 2018 року відповідач припинив виконувати зобов`язання за договором по сплаті орендної плати за земельну ділянку, у зв`язку з чим у нього виникла заборгованість по сплаті орендної плати сумі 329147,99грн., що підтверджується розрахунками суми заборгованості відділу земельних ресурсів виконавчого комітету Теплодарської міської ради Одеської області. Тривалий період часу заборгованості по орендній платі свідчить про систематичне невиконання відповідачем умов договору оренди землі та приписів законодавства щодо повної та своєчасної оплати орендної плати за оренду земельної ділянки. Невиконання відповідачем зобов`язання по договору в частині сплати орендної плати в загальній сумі 329147,99грн. стало підставою звернення до суду з даним позовом.

Враховуючи викладене, позивач просить задовольнити позовні вимоги у повному обсязі та стягнути з відповідача 83178,28грн. заборгованості по орендній платі, 4629,06грн. інфляційних нарахувань 4629,06грн., 241340,65грн. пені.

Відповідач в засідання суду не з`явився, відзиву на позов не надав, своїм правом на захист не скористався, третя особа в засідання суду не з`явилася, письмових пояснень не надала у зв`язку з чим справа розглядається за наявними в ній матеріалами.

Дослідивши матеріали справи, проаналізувавши наявні докази у сукупності та надавши їм відповідну правову оцінку, суд дійшов наступних висновків.

Відповідно до ст. 15 Цивільного кодексу України кожна особа має право на захист свого цивільного права в разі його порушення, невизнання або оспорювання.

Згідно ст. 16 Цивільного кодексу України кожна особа має право звернутися до суду за захистом свого особистого немайнового або майнового права та інтересу.

Відповідно до частини 1, 2 ст. 11 Цивільного кодексу України, цивільні права та обов`язки виникають із дій осіб, що передбачені актами цивільного законодавства, а також із дій осіб, що не передбачені цими актами, але за аналогією породжують цивільні права та обов`язки. Підставами виникнення цивільних прав та обов`язків, зокрема, є договори та інші правочини.

Згідно ст.ст. 1, 2 Земельного кодексу України земля є основним національним багатством, що перебуває під особливою охороною держави. Право власності на землю гарантується. Використання власності на землю не може завдавати шкоди правам і свободам громадян, інтересам суспільства, погіршувати екологічну ситуацію і природні якості землі. Земельні відносини - це суспільні відносини щодо володіння, користування і розпорядження землею. Суб`єктами земельних відносин є громадяни, юридичні особи, органи місцевого самоврядування та органи державної влади. Об`єктами земельних відносин є землі в межах території України, земельні ділянки та права на них, у тому числі на земельні частки (паї).

Статтями 1,3,4,5 Закону України Про оренду землі встановлено, що оренда землі - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для проведення підприємницької та інших видів діяльності. Об`єктами оренди є земельні ділянки, що перебувають у власності громадян, юридичних осіб, комунальній або державній власності. Орендодавцями земельних ділянок, що перебувають у комунальній власності, є сільські, селищні, міські ради в межах повноважень, визначених законом. Орендарями земельних ділянок є юридичні або фізичні особи, яким на підставі договору оренди належить право володіння і користування земельною ділянкою.

Відповідно до ст. 93 Земельного кодексу України право оренди земельної ділянки - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для провадження підприємницької та іншої діяльності. Земельні ділянки можуть передаватися в оренду громадянам та юридичним особам України, іноземцям і особам без громадянства, іноземним юридичним особам, міжнародним об`єднанням і організаціям, а також іноземним державам.

Статтею 13 Закону України Про оренду землі договір оренди землі - це договір, за яким орендодавець зобов`язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов`язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства.

Судом встановлено, що 15.06.2007р. між позивачем та відповідачем було укладено договір оренди землі №2 відповідно до умов якого Орендодавець надає, а Орендар приймає у строкове платне користування земельну ділянку несільськогосподарського призначення - житлової забудови та громадського призначення.

Відповідно до ст. 21 Закону України Про оренду землі орендна плата за землю - це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою згідно з договором оренди землі.

Згідно ст. 288.2, 288.3, 288.4 Податкового кодексу України платником орендної плати є орендар земельної ділянки. Об`єктом оподаткування є земельна ділянка, надана в оренду. Розмір та умови внесення орендної плати встановлюються у договорі оренди між орендодавцем (власником) і орендарем.

Як встановлено судом, відповідач, порушуючи умови договору оренди, не сплачує орендну плату за користування земельною ділянкою площею 0,8000га, що суперечить положенням ст. 206 Земельного кодексу України та ст. 21 Закону України Про оренду землі .

Відповідно до ст. 1 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні виконавчі органи рад - органи, які відповідно до Конституції України та цього Закону створюються сільськими, селищними, міськими, районними в містах (у разі їх створення) радами для здійснення виконавчих функцій і повноважень місцевого самоврядування у межах, визначених цим та іншими законами.

Згідно з ч. 2 ст. 2. 1 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні місцеве самоврядування здійснюється територіальними громадами сіл, селищ, міст як безпосередньо, так і через сільські, селищні, міські ради та їх виконавчі органи, а також через районні та обласні ради, які представляють спільні інтереси територіальних громад сіл, селищ, міст.

Відповідно до ч. 1 ст. 11 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні виконавчими органами сільських, селищних, міських, районних у містах (у разі їх створення) рад є їх виконавчі комітети, відділи, управління та інші створювані радами виконавчі органи.

Частиною 2 ст. 41 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні встановлено, що районні у містах ради (у разі їх створення) та їх виконавчі органи відповідно до Конституції та законів України здійснюють управління рухомим і нерухомим майном та іншими об`єктами, що належать до комунальної власності територіальних громад районів у містах, формують, затверджують, виконують відповідні бюджети та контролюють їх виконання, а також здійснюють інші повноваження, передбачені цим Законом, в обсягах і межах, що визначаються міськими радами.

Відповідно до ч. ч. 1,4 ст. 54 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні сільська, селищна, міська, районна у місті (у разі її створення) рада у межах затверджених нею структури і штатів може створювати відділи, управління та інші виконавчі органи для здійснення повноважень, що належать до відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад.

Відділом земельних ресурсів виконавчого комітету Теплодарської міської ради Одескої області було здійснено розрахунок заборгованості відповідача по сплаті орендної плати відповідно до якого заборгованість станом на день розгляду справи становить 83178,28грн. за період квітня 2018р. по березень 2021р.

Судом встановлено, що орендна плата за земельну ділянку площею 0,8000га розрахована Відділом земельних ресурсів виконавчого комітету Теплодарської міської ради Одескої області згідно з Витягом із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки, договору оренди землі та додаткових угод до нього у розмірі 3% від нормативної грошової оцінки об`єкта оренди та складає 80473,44грн/рік (6706,12грн/міс).

Отже, не отримана плата за землю за період з квітня 2018р. по березень 2021р. становить 83178,28грн.

Згідно до ст. 193 Господарського кодексу України, яка цілком кореспондується зі ст.ст. 525, 526 Цивільного кодексу України, зобов`язання має виконуватися належним чином відповідно до умов договору та вимог цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства, а за відсутності таких умов та вимог - відповідно до звичаїв ділового обороту або інших вимог, що звичайно ставляться. Одностороння відмова від зобов`язання або одностороння зміна його умов не допускається. Кожна сторона повинна вжити усіх заходів, необхідних для належного виконання нею зобов`язання, враховуючи інтереси другої сторони та забезпечення загальногосподарського інтересу.

Станом на день розгляду справи заборгованість з орендної плати за період з квітня 2018р. по березень 2021р. у сумі 83178,28грн. відповідачем не сплачена, доказів спростовуючих позовні вимоги відповідачем не надано.

Враховуючи викладене, суд дійшов висновку про задоволення позовних вимог позивача в частині стягнення з відповідача 83178,28грн. заборгованості по сплаті орендної плати за період з квітня 2018р. по березень 2021р.

Статтею 15 Закону України Про оренду землі встановлено, що істотними умовами договору оренди землі є

Зокрема орендна плата із зазначенням її розміру, індексації, способу та умов розрахунків, строків, порядку її внесення і перегляду та відповідальності за її несплату.

Відповідно до п. 9 договору оренди землі визначено, що обчислення розміру орендної плати за землю здійснюється з урахуванням індексів інфляції.

Суд, перевіривши наданий позивачем розрахунок інфляційних у сумі 4629,06грн. за період з квітня 2018р. по березень 2021р., вважає його вірним та зазначає, що стягненню з відповідача підлягають інфляційні у сумі 4629,06грн.

Щодо позовних вимог про стягнення з відповідача пені у сумі 241340,65грн., слід зазначити наступне.

Відповідно до ст. 36 Закону України Про оренду землі у разі невиконання зобов`язань за договором оренди землі сторони несуть відповідальність згідно із законом та договором.

Відповідно до ст. 610, ч. 1 ст. 611 Цивільного кодексу України порушення зобов`язання є його невиконання або виконання з порушенням умов, визначених змістом зобов`язання (неналежне виконання), у разі порушення зобов`язання настають правові наслідки, встановлені договором або законом.

Крім того, ч. 1 ст. 216, ст. 218 Господарського кодексу України передбачає, що учасники господарських відносин несуть господарсько-правову відповідальність за правопорушення у сфері господарювання шляхом застосування до правопорушників господарських санкцій на підставі і в порядку, передбаченим цим Кодексом, іншими законами та договором. Учасник господарських відносин відповідає за невиконання або неналежне виконання господарського зобов`язання чи порушення правил здійснення господарської діяльності, якщо не доведе, що ним вжито усіх залежних від нього заходів для недопущення господарського правопорушення.

Згідно з ч. 1 ст. 624 Цивільного кодексу України, якщо за порушення зобов`язання встановлено неустойка (пеня) штраф, то вона підлягає стягненню у повному розмірі незалежно від відшкодування збитків.

Також, згідно ст. 230 Господарського кодексу України штрафними санкціями у цьому Кодексі визначаються господарські санкції у вигляді грошової суми (неустойка, штраф, пеня), яку учасник господарських відносин зобов`язаний сплатити у разі порушення ним правил здійснення господарської діяльності, невиконання або неналежного виконання господарського зобов`язання.

Відповідно до ч. 6 ст. 232 Господарського кодексу України врахування штрафних санкцій за прострочення виконання грошового зобов`язання, якщо інше не встановлено законом або договором, припиняється через шість місяців від дня, коли зобов`язання мало бути виконане.

Згідно з ч. 3 ст. 549 Цивільного кодексу України пенею є неустойка, що обчислюється у відсотках від суми несвоєчасно виконаного грошового зобов`язання за кожен день прострочення виконання.

Відповідно до ст. 1 Закону України Про відповідальність за несвоєчасне виконання грошових зобов`язань платники грошових коштів сплачують на користь одержувачів цих коштів за прострочення платежу пеню в розмірі, що встановлюється за згодою сторін.

Відповідно до п. 14 договору у разі невнесення орендної плати у строки, визначені договором, справляється пеня у розмірі 2,0% несплаченої суми за кожний день прострочення.

Суд, перевіривши наданий позивачем розрахунок пені у сумі 241340,65грн. за період з 01.10.2020р. по 31.03.2021р. зазначає, що орендна плата за земельну ділянку площею 0,8000га згідно додаткової угоди №3-2019 від 14.06.2019р. встановлена у розмірі 3% від нормативної грошової оцінки об`єкта оренди та складає 80473,44грн/рік (6706,12грн/міс).

Однак у наданому розрахунку пені в графі прострочена сума містяться суми різні суми орендної плати, натомість розмір щомісячної орендної плати становить 6706,12грн.

В судових засіданнях позивач не надав обґрунтованих пояснень щодо вказаних у розрахунку сум простроченої орендної плати.

Враховуючи викладене, суд дійшов висновку про відмову у задоволенні позовних вимог в частині стягнення з відповідача 241340,65грн. пені.

Відповідно до ст.3 Цивільного кодексу України загальними засадами цивільного законодавства є зокрема справедливість, добросовісність та розумність.

Згідно ст. 73 Господарського процесуального кодексу України доказами є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інших обставин, які мають значення для вирішення справи. Ці дані встановлюються такими засобами: 1) письмовими, речовими і електронними доказами; 2) висновками експертів; 3) показаннями свідків.

Згідно ст. 74 Господарського процесуального кодексу України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень.

Статтею 79 Господарського процесуального кодексу України встановлено, що наявність обставини, на яку сторона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, вважається доведеною, якщо докази, надані на підтвердження такої обставини, є більш вірогідними, ніж докази, надані на її спростування. Питання про вірогідність доказів для встановлення обставин, що мають значення для справи, суд вирішує відповідно до свого внутрішнього переконання.

Відповідно до ст. 86 Господарського процесуального кодексу України Суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів. Жодні докази не мають для суду заздалегідь встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також вірогідність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності.

За таких обставин, приймаючи до уваги вищенаведене, а також оцінюючи надані документальні докази в їх сукупності, позовні вимоги Теплодарської міської ради Одеського району Одеської області до відповідача Одеської общини Якутський дім у формі Товариства з обмеженою відповідальністю підлягають задоволенню в частині стягнення з відповідача 83178,28грн. заборгованості з орендної плати, 4629,06грн. інфляційних нарахувань, в частині стягнення з відповідача 241340,65грн. пені судом відмовлено.

Судові витрати по сплаті судового збору у сумі 1313,30грн. покласти на відповідача, судові витрати по сплаті судового збору у сумі 3623,92грн. покласти на позивача пропорційно задоволеним позовним вимогам відповідно до ст. 129 Господарського процесуального кодексу України.

Керуючись ст.ст. 73, 74, 79, 86, 129, 232-241 Господарського процесуального кодексу України, суд, -

ВИРІШИВ:

1. Позов Теплодарської міської ради Одеського району Одеської області до відповідача Одеської общини "Якутський дім" у формі Товариства з обмеженою відповідальністю про стягнення 329147,99грн. - задовольнити частково.

2. Стягнути з Одеської общини "Якутський дім" у формі Товариства з обмеженою відповідальністю (65029, м. Одеса, вул. Новосельського, 15, к.2, код ЄДРПОУ 22451387) на користь Теплодарської міської ради Одеського району Одеської області (65490, Одеська область, м. Теплодар, вул. Піонерна, 7, код ЄДРПОУ 04527038) заборгованості по оренді 83178,28грн., інфляційних нарахувань 4629,06грн. та 1313,30грн. судового збору.

Наказ видати згідно зі ст. 327 ГПК України.

3. В частині позовних вимог про стягнення 241340,65грн. пені - відмовити.

Повне рішення складено 13 вересня 2021 р.

Відповідно до ст. 241 Господарського процесуального кодексу України рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Суддя Л.В. Степанова

СудГосподарський суд Одеської області
Дата ухвалення рішення02.09.2021
Оприлюднено14.09.2021
Номер документу99543454
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —916/1422/21

Рішення від 02.09.2021

Господарське

Господарський суд Одеської області

Степанова Л.В.

Ухвала від 29.07.2021

Господарське

Господарський суд Одеської області

Степанова Л.В.

Ухвала від 29.07.2021

Господарське

Господарський суд Одеської області

Степанова Л.В.

Ухвала від 29.07.2021

Господарське

Господарський суд Одеської області

Степанова Л.В.

Ухвала від 13.07.2021

Господарське

Господарський суд Одеської області

Степанова Л.В.

Ухвала від 24.06.2021

Господарське

Господарський суд Одеської області

Степанова Л.В.

Ухвала від 03.06.2021

Господарське

Господарський суд Одеської області

Степанова Л.В.

Ухвала від 31.05.2021

Господарське

Господарський суд Одеської області

Степанова Л.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні