Рішення
від 31.08.2021 по справі 360/2972/21
ЛУГАНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЛУГАНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

Іменем України

31 серпня 2021 рокуСєвєродонецькСправа № 360/2972/21

Луганський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді - Шембелян В.С.,

за участю секретаря судового засідання - Пономарьової О.І.,

позивача - ОСОБА_1 ,

представника відповідача - Лисянської Т.М.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні справу за позовом ОСОБА_1 до Рубіжанської міської ради Луганської області про визнання протиправною бездіяльність, зобов`язання вчинити певні дії,

ВСТАНОВИВ:

09 червня 2021 року до Луганського окружного адміністративного суду надійшла позовна заява ОСОБА_1 (далі - позивач) до Рубіжанської міської ради Луганської області (далі - відповідач, управління), в якій позивач просить суд:

- визнати противоправною бездіяльність Рубіжанської міської ради Луганської області, виражену у не розгляді на пленарному засіданні Рубіжанської міської ради Луганської області в місячний строк клопотання про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у приватну власність;

- зобов`язати Рубіжанську міську раду Луганської області розглянути на найближчому пленарному засіданні Рубіжанської міської ради Луганської області питання щодо надання дозволу ОСОБА_1 на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність для ведення особистого селянського господарства (Код КВЦПЗ 01.03) орієнтовною площею 2 га, яка розташована на території Рубіжанської міської ради Луганської області в районі села Булгаківка в районі земельної ділянки з кадастровим номером 4421680700:03:001:0077.

В обґрунтування позовних вимог зазначено, що позивач 23.04.2021 звернувся до Рубіжанської міської ради Луганської області з заявою від 22.04.2021 року № б/н щодо надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність для ведення особистого селянського господарства (Код КВЦПЗ 01.03) орієнтовною площею 2 га, яка розташована на території Рубіжанської міської ради Луганської області в районі села Булгаківка в районі земельної ділянки з кадастровим номером 4421680700:03:001:0077 з додатками, а саме: копією паспорту із зазначенням РНОКПП, копією довідки про реєстрацію місця проживання та графічними матеріалами з бажаним місцем розташування земельної ділянки.

Листом № 012-108/2913 від 17.05.2021 відповіда позивачу повідомлено, що земельна ділянка, зазначена на графічних матеріалах, які додані до заяви відповідно до даних державного земельного кадастру враховується в спільній сумісній власності, співвласників земельних часток (паїв). Враховуючи вищевикладене у Рубіжанської міської ради відсутні правові підстави надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність з цільовим призначенням для ведення особистого селянського господарства, орієнтовною площею 2,0000 га, на території Рубіжанської міської територіальної громади поблизу с. Булгаківка.

Позивач вважає, що відповідачем умисно порушуються права та законні інтереси людини та громадянина України у сфері земельних відносин, виражені у формі противоправної бездіяльності органів місцевого самоврядування, а саме: у нерозгляді на пленарному засіданні Рубіжанської міської ради Луганської області в місячний строк клопотання про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у приватну власність, у зв`язку з чим звернувся до суду з цим позовом.

Ухвалою суду від 14.06.2021 відкрито провадження у справі, вирішено справу розглядати за правилами спрощеного позовного провадження, призначено у справі відкрите судове засідання на 13.07.2021 (арк. спр. 18-19).

Ухвалою суду від 13.07.2021 в задоволенні клопотання відповідача про розгляд справи за правилами загального позовного провадження відмовлено (арк.спр.124-125). У справі оголошено перерву до 29.07.2021 (арк.спр.122).

Довідкою від 29.07.2021 розгляд справи перенесено на 31.08.2021 (арк.спр. 140).

Відповідач заперечував проти задоволення вимог, про що подав відзив на позовну заяву (арк. спр. 29-31), в якому зазначив наступне.

Під час розгляду клопотання ОСОБА_1 від 22.04.2021 було встановлено, що контур 518а, 526а загальною площею 22,1000 га, на якому було зазначено бажане місце розташування земельної ділянки позивачем, відповідно до Проекту роздержавлення та приватизації земель КСП імені III Інтернаціоналу Кремінського району Луганської області Булгаківської сільської ради народних депутатів, затвердженого розпорядженням голови Кремінської районної державної адміністрації від 6 березня 1996 року №154 та Державного акту на право колективної власності на землю від 04.04.1996 серія ЛГ №3050000014, виданого на підставі рішення Булгаківської сільської ради від 12 вересня 1996 року №1 передано у колективну власність КСП III Інтернаціонал .

Відповідно до Указу Президента України Про порядок паювання земель, переданих у колективну власність сільськогосподарським підприємствам і організаціям від 8 серпня 1995 року №720/95, паюванню підлягають сільськогосподарські угіддя, передані у колективну власність колективним сільськогосподарським підприємствам. Право на земельну частку (пай) мають члени колективного сільськогосподарського підприємства, сільськогосподарського кооперативу, сільськогосподарського акціонерного товариства, в тому числі пенсіонери, які раніше працювали в ньому і залишаються членами зазначеного підприємства, кооперативу, товариства, відповідно до списку, що додається до державного акта на право колективної власності на землю, землі КСП ІІІ Інтернаціонал були розпайовані.

Зазначив, що Рубіжанська міська рада не є розпорядником оригіналів державних актів. У розпорядженні Рубіжанської міської ради перебуває лише належним чином завірена Держгеокадастром копія вказаного акту на землю.

Враховуючи відсутність повноважень, щодо розпорядження земельною ділянкою, яку зазначено ОСОБА_1 на графічному матеріалі, було прийнято рішення підгогувати йому письмову відповідь в порядку, передбаченому Законом України Про звернення громадян . Вказана відповідь від 17.05.2021 вих. №012-108/2913 була надіслана ОСОБА_1 поштою у встановлений законом строк, факт отримання вказаної відповіді позивачем не заперечується. Тому відповідач просить суд відмовити у задоволенні позовної заяви у повному обсязі.

В судовому засіданні позивач надав пояснення, посилаючись на вимоги пункту 34 частини першої статті 26 Закону № 280/97-ВР, якими передбачено виключний порядок вирішення земельних питань на засіданнях ради, тому просив суд задовольнити позов.

Представник відповідача зазначила, що до повноважень ради відповідно до вимог ч.1 ст.122 ЗК України віднесено виділення земельних ділянок комунальної власності, оскільки запитувана позивачем земельна ділянка не перебуває в комунальній власності, тому розгляд клопотання позивача не було винесено на розгляд ради на пленарному засіданні, бо його розгляд не віднесено чинним законодавством до повноважень органу місцевого самоврядування.

Суд розглядає справу в порядку спрощеного позовного провадження за відсутності учасників справи відповідно до статті 205 КАС України.

Дослідивши матеріали справи, розглянувши справу в межах заявлених позовних вимог і наданих доказів, оцінивши докази відповідно до вимог ст.ст.72-79, 90 КАС України, суд встановив такі обставини справи та відповідні правовідносини, що склалися між сторонами.

ОСОБА_1 ( ІНФОРМАЦІЯ_1 , РНОКПП НОМЕР_1 , зареєстроване місце проживання: АДРЕСА_1 ) звернувся до Рубіжанської міської ради Луганської області із клопотанням від 22.04.2021 про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, орієнтовною площею 2 га, яка розташована на території Рубіжанської міської ради Луганської області в районі села Булгаківка в районі земельної ділянки з кадастровим номером 4421680700:03:001:0077, для відведення у приватну власність для ведення особистого селянського господарства. До заяви надано: копія паспорта та ідентифікаційного номеру, копія довідки про реєстрацію місця проживання, графічні матеріали (арк. спр. 8-11).

Рубіжанська міська рада Луганської області листом від 17.05.2021 № 012-108/2913 на заяву позивача від 22.04.2021 повідомила, що земельна ділянка яка зазначена на графічних матеріалах, доданих до заяви, відповідно до даних державного земельного кадастру враховується в спільній сумісній власності, співвласників земельних часток (паїв). Враховуючи вищевикладене у Рубіжанської міської ради відсутні правові підстави надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність з цільовим призначенням для ведення особистого селянського господарства, орієнтовною площею 2,0000 га, на території Рубіжанської міської територіальної громади поблизу с. Булгаківка (арк.спр.12).

Також відповідачем надавалася суду копія Державного акту на право колективної власності на землю від 04.04.1996 серія ЛГ №3050000014, виданого на підставі рішення Булгаківської сільської ради від 12 вересня 1996 року №1, яке передано у колективну власність КСП III Інтернаціонал (арк.спр.37-105).

На виконання судового запиту від 13.07.2021 Рубіжанська міська рада надала суду письмові пояснення від 20.07.2021, в яких, зокрема, зазначила, що оскільки земельна ділянка за контурами 518а, 526а загальною площею 22,1000 га, не перебуває у комунальній власності Рубіжанської міської територіальної громади, клопотання ОСОБА_1 не виносилось на розгляд сесії Рубіжанської міської ради, а розглядалось в порядку Закону України Про звернення громадян (арк.спр. 133-134).

На виконання судового запиту від 13.07.2021 Головне управління Держгеокадастру у Луганській області листом від 28.07.2021 № 9-12-0.223-5851/2-21 повідомило, що згідно з наявними даними Державного земельного кадастру та даними структурних підрозділів, станом на 01.01.2013 земельна ділянка площею 4,8631 га з цільовим призначенням для ведення товарного сільськогосподарського виробництва з кадастровим номером 4421680700:03:001:0077, яка розташована за адресо: Луганська область, Кремінський район, Булгаківська сільська рада перебувала у власності гр. ОСОБА_2 на підставі Державного акту на право приватної власності на землю серії І-ЛГ № 076128. Зареєстрованого у Книзі записів державних актів на право приватної власності на землю від 21.12.2001 за реєстраційним номером 348. Відповідно до інформації що ділянки надходить до Національної кадастрової системи у порядку інформацйної взаємодії між кадастрами та інформаційними системами від 18.06.2018 право власності на вищезазначену земельну ділянку зареєстровано за гр. ОСОБА_3 (арк.спр. 137-139).

Вирішуючи адміністративну справу по суті заявлених вимог, надаючи оцінку обставинам (фактам), якими обґрунтовано вимоги і заперечення учасників справи, суд керується такими вимогами чинного законодавства.

Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відповідно до статті 8 Конституції України в Україні визнається і діє принцип верховенства права. Конституція України має найвищу юридичну силу. Закони та інші нормативно-правові акти приймаються на основі Конституції України і повинні відповідати їй. Норми Конституції України є нормами прямої дії. Звернення до суду для захисту конституційних прав і свобод людини і громадянина безпосередньо на підставі Конституції України гарантується.

Відповідно до статті 13 Конституції України земля, її надра, атмосферне повітря, водні та інші природні ресурси, які знаходяться в межах території України, природні ресурси її континентального шельфу, виключної (морської) економічної зони є об`єктами права власності Українського народу. Від імені Українського народу права власника здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, визначених цією Конституцією.

Відповідно до статті 14 Конституції України та статті 373 Цивільного кодексу України земля є основним національним багатством, що перебуває під особливою охороною держави. Право власності на землю гарантується. Це право набувається і реалізовується громадянами, юридичними особами та державою відповідно до закону.

Згідно з частиною першою статті 10 Закону України від 21 травня 1997 року № 280/97-ВР Про місцеве самоврядування в Україні (далі - Закон № 280/97-ВР) сільські, селищні, міські ради є органами місцевого самоврядування, що представляють відповідні територіальні громади та здійснюють від їх імені та в їх інтересах функції і повноваження місцевого самоврядування, визначені Конституцією України, цим та іншими законами.

Відповідно до пункту 34 частини першої статті 26 Закону № 280/97-ВР виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються такі питання: вирішення відповідно до закону питань регулювання земельних відносин.

Законодавчим актом, який регулює земельні правовідносини, є Земельний кодекс України (далі - ЗК України), а також прийняті відповідно до Конституції України та цього Кодексу нормативно-правові акти.

Пунктами а - в частини першої статті 12 ЗК України визначено, що до повноважень сільських, селищних, міських рад у галузі земельних відносин на території сіл, селищ, міст належить: розпорядження землями територіальних громад; передача земельних ділянок комунальної власності у власність громадян та юридичних осіб відповідно до цього Кодексу; надання земельних ділянок у користування із земель комунальної власності відповідно до цього Кодексу.

Згідно з вимогами ч.1 ст.122 ЗК України сільські, селищні, міські ради передають земельні ділянки у власність або у користування із земель комунальної власності відповідних територіальних громад для всіх потреб.

Порядок безоплатної приватизації земельних ділянок громадянами визначений в статті 118 ЗК України.

Відповідно до частини шостої статті 118 ЗК України громадяни, зацікавлені в одержанні безоплатно у власність земельної ділянки із земель державної або комунальної власності для ведення фермерського господарства, ведення особистого селянського господарства, ведення садівництва, будівництва та обслуговування жилого будинку, господарських будівель і споруд (присадибної ділянки), індивідуального дачного будівництва, будівництва індивідуальних гаражів у межах норм безоплатної приватизації, подають клопотання до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу.

У клопотанні зазначаються цільове призначення земельної ділянки та її орієнтовні розміри. До клопотання додаються графічні матеріали, на яких зазначено бажане місце розташування земельної ділянки, погодження землекористувача (у разі вилучення земельної ділянки, що перебуває у користуванні інших осіб) та документи, що підтверджують досвід роботи у сільському господарстві або наявність освіти, здобутої в аграрному навчальному закладі (у разі надання земельної ділянки для ведення фермерського господарства).

Відповідно до абзацу 1 частини 7 статті 118 ЗК України відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, розглядає клопотання у місячний строк і дає дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або надає мотивовану відмову у його наданні. Підставою відмови у наданні такого дозволу може бути лише невідповідність місця розташування об`єкта вимогам законів, прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, генеральних планів населених пунктів та іншої містобудівної документації, схем землеустрою і техніко-економічних обґрунтувань використання та охорони земель адміністративно-територіальних одиниць, проектів землеустрою щодо впорядкування територій населених пунктів, затверджених у встановленому законом порядку.

Частиною третьою статті 24 Закону № 280/97-ВР визначено, що органи місцевого самоврядування та їх посадові особи діють лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, передбачені Конституцією і законами України, та керуються у своїй діяльності Конституцією і законами України, актами Президента України, Кабінету Міністрів України, а в Автономній Республіці Крим - також нормативно-правовими актами Верховної Ради і Ради міністрів Автономної Республіки Крим, прийнятими у межах їхньої компетенції.

Отже, системний аналіз вказаних норм законодавства дозволяє дійти висновку, що за клопотанням про надання дозволу на розробку проєкту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність обов`язковим є прийняття відповідним органом місцевого самоврядування вмотивованого рішення на пленарному засіданні сесії (п.34 ч.1 ст.26 статті 26 Закону № 280/97-ВР).

При цьому, ч.7 ст. 118 ЗК України, яка містить вичерпний перелік підстав для відмови в наданні дозволу на відповідну розробку прєкту землеустрою, не передбачає таких підстав як перебування земельної ділянки поза межами відповідної територіальної громади.

Таким чином, враховуючи вимоги положень пункту 34 частини першої статті 26 Закону № 280/97-ВР, ч.7 ст. 118 та ч.1 ст.12 ч.1 ст.122 ЗК України, за клопотанням про надання дозволу на розробку прєкту землеустрою, у разі неперебування запитуваної земельної ділянки у комунальній власності, відповідач на пленарному засіданні сесії мав прийняти рішення про залишення такого клопотання без розгляду, оскільки вирішення такого клопотання по суті (надання дозволу або відмова в наданні дозволу) не відноситься до його повноважень згідно з вимогами ч.1 ст.12, ч.1 ст.122 ЗК України. Прийняття саме такого рішення радою відповідає вимогам законодавства як щодо дотримання процедури розгляду таких питань органами самоврядування так і щодо підстав прийнятя такого рішення, з дотриманням повноважень відповідного органу.

Однак, за встановлених підстав, суд дійшов висновку, що відповідач дійсно протиправно в порушення зазначених вимог ЗК України та ЗУ Про місцеве самоврядування в Україні надав позивачу відповідь листом №012-108/2913 від 17.05.2021 без винесення такого клопотання на розгляд на пленарному засіданні Рубіжанської міської ради Луганської області. Тому такі дії відповідача суд визнає протиправними.

За наведених обставин, суд вважає, що належним способом захисту порушеного права позивача є зобов`язання відповідача винести на розгляд на пленарному засіданні клопотання позивача про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність для ведення особистого селянського господарства від 23.04.2021 та прийняти рішення з цього питання.

Отже, позовні вимоги підлягають задоволенню з обранням іншого способу відновлення порушеного права, що відповідає вимогам п.10 ч.2. ст.245 КАС України.

Відповідно до частини першої статті 139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Позивачем при зверненні до суду з даним адміністративним позовом сплачено судовий збір у розмірі 908,00 грн.

Оскільки у даній справі позовні вимоги фактично підлягають задоволенню, на користь позивача підлягають стягненню витрати зі сплати судового збору в розмірі 908,00 грн. за рахунок бюджетних асигнувань відповідача.

Керуючись статтями 2, 8, 9, 19, 20, 32, 72, 77, 90, 94, 139, 241-246, 250, 255, 262, 371 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

ВИРІШИВ:

Адміністративний позов ОСОБА_1 до Рубіжанської міської ради Луганської області про визнання протиправною бездіяльність, зобов`язання вчинити певні дії задовольнити.

Визнати противоправними дії Рубіжанської міської ради Луганської області щодо надання відповіді листом №012-108/2913 від 17.05.2021 на клопотання ОСОБА_1 про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність для ведення особистого селянського господарства від 23.04.2021 без винесення на розгляд на пленарному засіданні Рубіжанської міської ради Луганської області.

Зобов`язати Рубіжанську міську раду винести на розгляд на пленарному засіданні клопотання ОСОБА_1 про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність для ведення особистого селянського господарства від 23.04.2021 та прийняти рішення з цього питання.

Стягнути на користь ОСОБА_1 ( АДРЕСА_2 , РНОКПП НОМЕР_1 ) за рахунок бюджетних асигнувань Рубіжанської міської ради Луганської області (93011, Луганська область, пл. Володимирська, 2; код ЄДРПОУ: 26023286) судовий збір у розмірі 908,00 грн (дев`ятсот вісім гривень 00 коп).

Рішення суду може бути оскаржено в апеляційному порядку протягом тридцяти днів з дня його проголошення.

Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Апеляційна скарга подається до Першого апеляційного адміністративного суду через Луганський окружний адміністративний суд.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Повний текст рішення суду складено 06 вересня 2021 року.

Суддя В.С. Шембелян

СудЛуганський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення31.08.2021
Оприлюднено14.09.2021
Номер документу99549373
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —360/2972/21

Ухвала від 16.12.2021

Адміністративне

Луганський окружний адміністративний суд

В.С. Шембелян

Рішення від 31.08.2021

Адміністративне

Луганський окружний адміністративний суд

В.С. Шембелян

Рішення від 31.08.2021

Адміністративне

Луганський окружний адміністративний суд

В.С. Шембелян

Ухвала від 22.07.2021

Адміністративне

Луганський окружний адміністративний суд

В.С. Шембелян

Ухвала від 14.07.2021

Адміністративне

Луганський окружний адміністративний суд

В.С. Шембелян

Ухвала від 13.07.2021

Адміністративне

Луганський окружний адміністративний суд

В.С. Шембелян

Ухвала від 14.06.2021

Адміністративне

Луганський окружний адміністративний суд

В.С. Шембелян

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні