Харківський окружний адміністративний суд 61022, м. Харків, майдан Свободи, 6, inbox@adm.hr.court.gov.ua, ЄДРПОУ: 34390710
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
Харків
13 вересня 2021 року № 520/7515/21
Харківський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Зоркіної Ю.В., розглянувши за правилами спрощеного провадження адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , іпн. НОМЕР_1 ) до Богодухівська районна державна адміністрація Харківської області (пл.Свято-Духівська, буд. 2,м. Богодухів, Харківська область,62103, код ЄДРПОУ 04059616) про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити певні дії, -
УСТАНОВИВ:
Позивач звернулася до суду з зазначеним позовом, у якому просить:
визнати протиправною бездіяльність Богодухівської районної державної адміністрації Харківської області щодо неприйняття рішення про викуп (шляхом обміну на іншу рівноцінну ділянку) належної мені на праві приватної власності земельної ділянки кадастровий номер 6322684400:01:001:0117, площею 3,169 та, розташованої на території Золочівської об`єднаної територіальної громади (Одноробівська Перша сільська рада) Богодухівського (колиш. Золочівського) району Харківської області та інших об`єктів нерухомого майна, що на них розміщені, для суспільних потреб.
зобов`язати Богодухівську районну державну адміністрацію Харківської області прийняти рішення про викуп (шляхом обміну на іншу рівноцінну ділянку) належної мені на праві приватної власності земельної ділянки кадастровий номер 6322684400:01:001:0117, площею 3,169 га, розташованої на території Золочівської об`єднаної територіальної громади (Одноробівська Перша сільска рада) Богодухівського (колиш. Золочівського) району Харківської області та інших об`єктів нерухомого майна, що на них розміщені, для суспільних потреб.
визнати протиправною відмову Богодухівської районної державної адміністрації Харківської області надати (виділити) у приватну власність ОСОБА_1 іншу рівноцінну земельну ділянку сільськогосподарського призначення, орієнтовною площею 3,169 га на території Золочівської об`єднаної територіальної громади Богодухівського району Харківської області, замість належної мені на праві приватної власності земельної ділянки кадастровий номер 6322684400:01:001:0117, площею 3,169 га.
зобов`язати Богодухівську районну державну адміністрацію Харківської області надати (виділити) у приватну власність ОСОБА_1 іншу рівноцінну земельну ділянку сільськогосподарського призначення, орієнтовною площею 3,169 га на території Золочівської об`єднаної територіальної громади Богодухівського району Харківської області, замість належної мені на праві приватної власності земельної ділянки кадастровий номер 6322684400:01:001:0117, площею 3,169 га.
В обґрунтування позовних вимог позивач зазначила, що є власницею земельної ділянки сільськогосподарського призначення площею 3,169 га. (кадастровий номер 6322684400:01:001:0117), яка розташована на території Золочівської об`єднаної територіальної громади (Одноробівська Перша сільська рада) Богодухівського (колишнього Золочівського) району Харківської області (на кордоні з Російською Федерацією). З 2015 року на частині вказаної земельної ділянки здійснюється спорудження невідомих фортифікаційних споруд, рвів та інших споруджень захисного призначення, що фактично унеможливлює її подальше використання за цільовим призначенням, проте відповідачем жодні дії щодо викупу чи надання іншої земельної ділянки в порушення рішень, прийнятих на нараді 30.05.2017 року в Харківській обласній державній адміністрації (протокол № 01.14/4203 від 01.06.2017 року) не вчинено.
Відповідачем надано відзив на позов, у якому зазначено, що Богодухівська районна державна адміністрація Харківської області не згодна з позовними вимогами, вважає їх необґрунтованими та такими, що не підлягають задоволенню. Відповідач зазначив, що до Богодухівської районної державної адміністрації Харківської області звернень про прийняття рішення про викуп від суб`єктів зацікавлених у отриманні земельних ділянок чи нерухомого майна не надходили, тоді як законом не надається право Богодухівській районній державній адміністрації Харківської області приймати рішення щодо викупу земельної ділянки, інших об`єктів нерухомого майна, що на ній розміщені, для суспільних потреб за власною ініціативою. Крім того відповідач зауважив, що оскільки, позивачем не подані докази того, що місце розташування об`єкта для якого необхідний викуп земельної ділянки є територія тільки Богодухівського району, а лише в цьому випадку рішення про викуп приймає Богодухівська районна державна адміністрація, Харківської області таким чином, Богодухівська районна державна адміністрація не повинна відповідати за позовом. З огляду на положення ст. 122 Земельного кодексу України, оскільки позивач вимагає від Богодухівської районної державної адміністрації надати у приватну власність земельну ділянку сільськогосподарського призначення, а Богодухівська районна державна адміністрація Харківської області не має повноважень передавати земельні ділянки сільськогосподарського призначення державної власності у власність громадянам - Богодухівська районна державна адміністрація Харківської області не повинна відповідати за позовом.
Дослідивши матеріали справи, суд встановив наступні обставини.
Позивач є власником земельної ділянки сільськогосподарського призначення площею 3,17 га. кадастровий номер 6322684400:01:001:0117, яка розташована на території Одноробівської Першої сільської ради Богодухівського району Харківської області, що підтверджується наявною в матеріалах справи копією Державного акту на право приватної власності на землю III-XP № 061346, який був виданий позивачці на підставі розпорядження Золочівської райдержадміністрації від 25 листопада 2002 року № 320.
28.01.2021 представник позивача звернувся із адвокатським запитом до Адміністрації державної прикордонної служби України, за результатами розгляду якого листом № 710-1885/0/6-21 від 01.02.2021 проінформовано «…на земельній ділянці кадастровий номер 6322684400:01:001:0117 розташованій на території Золочівського району, Харківської області, Державною прикордонною службою України проводились заходи щодо інженерно-технічного облаштування українсько-російського державного кордону в межах Харківської області відповідно до Плану заходів затверджених розпорядження Кабінету Міністрів України від 14 травня 2015 року № 439-р, зі змінами, внесеними розпорядженням Кабінету Міністрів України від 18 грудня 2018 року № 1046-р. …Будівельний майданчик (частина вказаної земельної ділянки) передано замовником будівництва представнику підрядної організації встановленим порядком, після отримання у 2015 році від власника земельної ділянки письмової згоди на проведення робіт на частині земельної ділянки. Письмові згоди від власників земельних ділянок були передані в Одноробівську першу сільську раду (н. п. Одноробівка Перша), на даний час Золочівська об`єднана територіальна громада (н. п. Золочів). Також повідомлено, що з метою забезпечення виконання заходів щодо облаштування інженерно - технічних споруд вздовж державного кордону, 30.05.17 в Харківській обласній державній адміністрації проводилась нарада, під головуванням першого заступника голови обласної державної адміністрації з порядком денним «Про інженерно - технічне облаштування українсько- російського державного кордону в межах Харківської області» . До наради залучались представники районних державних адміністрацій, Головного управління Держгеокадасіру в Харківській області, Головного територіального управління юстиції в Харківській області, Східного регіонального управління, у тому числі голова Золочівської районної державної адміністрації.
За результатами наради (протокол № 01.14/4203 від 01.06.2017 року) було вирішено та визначено наступне: Головному управлінню Держгеокадастру у Харківській області спільно з головами районних державних адміністрацій прикордонних районів: визначити та погодити усі земельні ділянки, які безпосередньо прилягають до лінії державного кордону, для подальшої їх компенсації, а також земельні ділянки, які будуть надані замість вилучених; вжити додаткових заходів, спрямованих на вилучення земельних ділянок у максимально стислі терміни, для проведення інженерно-технічного облаштування українсько-російської ділянки державного кордону в межах відповідних районів Харківської області та проінформувати обласну державну адміністрацію через Департамент оборонної, мобілізаційної роботи та взаємодії з правоохоронними органами Харківської обласної державної адміністрації.
15.07.2020 року Харківським прикордонним загоном направлено лист до Харківської обласної державної адміністрації (вих. №711/8041 «Щодо обміну земельних ділянок (паїв)» ) з проханням розпочати заходи щодо відчуження земельних ділянок (50 метрова смуга вздовж лінії державного кордону) у землевласників шляхом обміну на. рівноцінні земельні ділянки, розташовані поза межами будівництва, за рахунок земель державної власності сільськогосподарського призначення. Земельна ділянка з вказаним кадастровим номером внесена до даного листа.»
В подальшому представник позивача звернувся до Золочівської державної адміністрації Харківської області із адвокатським запитом від 18.06.2020 р., відповідно до якого просив надати інформацію: чи приймалось рішення про викуп земельної ділянки (її частини) кадастровий номер 6322684400:01:001:0117, яка розташована на території Одноробівськоі Першої сільської ради (Золочівська ОТГ) Золочівського району Харківської області (на кордоні з Російською Федерацією) для суспільних потреб чи про примусове вилучення її з мотивів суспільної необхідності? Якщо так, то ким. коли і на підставі якого рішення; чи вчинялись визначенні чинним законодавством дії щодо викупу (вилучення) вказаної земельної ділянки (її частини) для суспільних потреб чи з мотивів суспільної необхідності, зокрема, отримання згоди власника земельної ділянки, проведення переговорів щодо продаж) земельної ділянки або отримання власником іншої рівноцінної земельної ділянки, отримання відмови на її викуп; чи змінювалося цільове призначення вказаної земельної ділянки (її частини). її площа та інші характеристики; чи передавалась вказана земельна ділянка (її частина) в тимчасове або інше користування для здійснення на ній будівельних робіт, спорудження фортифікаційних чи інших споруд та облаштування державного кордону? Якщо так, то ким, кому, коли і на підставі якого рішення.
Листом від 18.07.2020 р. №04-32/1345 Золочівською районною державною адміністрацією Харківської області повідомлено, що рішення про викуп для суспільних потреб земельної ділянки (її частини) кадастровий номер 6322684400:01:001:0117, яка розташована на території Золочівської селищної ради (на кордоні з Російською Федерацією), не приймалися. Дії щодо викупу (вилучення) вказаної земельної ділянки, її продажу або отримання власником іншої рівноцінної земельної ділянки, не проводилися. Цільове призначення земельної ділянки - для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, не змінювалося. Вказана земельна ділянка не передавалася у тимчасове або інше користування для здійснення на ній будівельних робіт, спорудження фортифікаційних чи інших споруд для облаштування кордону.
В подальшому, позивач звернулась із заявою від 26.02.2021 р. до Богодухівської державної адміністрації Харківської області, у якій зазначила, що Богодухівська районна державна адміністрація як правонаступник Золочівської РДА, уповноважена розглядати питання виділу, обміну, викупу тощо земельних ділянок, що розташовані на території новоствореного Богодухівського району Харківської області (Золочівська ОТГ) та просила надати (виділити) на території Золочівської ОТГ Богодухівського району Харківської області земельної ділянки сільськогосподарського призначення орієнтовною площею 3,169 га, замість належної їй на праві приватної власності земельної ділянки кадастровий номер 6322684400:01:001:0117, площею 3,169 га, частина якої з 2015 року без її офіційного вилучення (викупу, обміну тощо) використовується Державною прикордонною службою України під фортифікаційними спорудами, рвами та іншими спорудженнями захисного призначення, що унеможливлює її подальше використання мною за цільовим призначенням.
Листом, датованим 13.04.2021 року № 01-24/1052 на вищезазначену заву позивача повідомлено, що на земельній ділянці (кадастровий номер 6322684400:01:001:0117) Державною прикордонною службою України проводились заходи щодо інженерно-технічного облаштування українсько-російського державного кордону в межах харківської області відповідно до плану заходів затверджених розпорядженням КМУ від 14 травня 2015 року № 439-р. зі змінами внесеними розпорядженням КМУ від 18 грудня 2018 року № 1046-р. Статтею 10 Закону України «Про відчуження земельних ділянок, інших об`єктів нерухомого майна, що на них розміщені, які перебувають у приватній власності, для суспільних потреб чи з мотивів суспільної необхідності» передбачений порядок та умови прийняття рішення про викуп земельної ділянки, інших об`єктів нерухомого майна, що на ній розміщені, для суспільних потреб. Так, відповідно до вказаної статті ініціатива щодо викупу земельної ділянки, інших об`єктів нерухомого майна, що на ній розміщені, для суспільних потреб може належати лише органам виконавчої влади чи органам місцевого самоврядування, спеціальним адміністраціям щодо управління територіями та об`єктами природно-заповідного фонду, які отримали спеціальний дозвіл (ліцензію) на користування надрами, і підприємствам, які здійснюють будівництво, капітальний ремонт, реконструкцію, експлуатацію об`єктів транспортної та енергетичної інфраструктури, захисних гідротехнічних споруд і які погодили місце розташування таких об`єктів у випадках та в порядку, визначених статтею 151 Земельного кодексу України. За наслідками розгляду пропозицій зацікавлених у отриманні земельних ділянок чи нерухомого майна суб`єктів, відповідний орган виконавчої влади чи орган місцевого самоврядування у місячний строк з дня надходження такої пропозиції приймає рішення про викуп земельної ділянки, інших об`єктів нерухомого майна, що на ній розміщені, для суспільних потреб.
Разом з цим також повідомлено, що на даний час до Богодухівської районної державної адміністрації Харківської області звернень про прийняття рішення про викуп від суб`єктів зацікавлених у отриманні земельних ділянок чи нерухомого майна не надходили. У разі надходження звернення , буде прийнято рішення відповідно до чинного законодавства та буде повідомлено у встановленому законом порядку.
Позивач також звернулась до Золочівського селищного голови Богодухівського району Харківської області із заяво. Від 01.03.2021 р. щодо надання (виділення) на території Золочівської ОТГ Богодухівського району Харківської області земельної ділянки сільськогосподарського призначення орієнтовною площею 3,169 га замість належної на праві приватної власності земельної ділянки кадастровий номер 6322684400:01:001:0117. площею 3,169 га, частина якої з 2015 року без її офіційного вилучення (викупу, обміну тощо використовується Державною прикордонною службою України під фортифікаційними спорудами, рвами та іншими спорудженнями захисного призначення, що унеможливлюють її подальше використання мною за цільовим призначенням.
Листом від 15.03.2021 року № 02-21/1233 позивачу було повідомлено, що селищна рада не має можливості та повноважень виділити земельну ділянку замість зайнятої ділянки. Зазначено, що селищна рада не є суб`єктом, на якого чинним законодавством України покладено обов`язок захисту державного кордону, в зв`язку з чим і не має повноважень по заміні вилучених земельних ділянок для обладнування фортифікаційних споруд на кордоні з Російською Федерацією. Повідомлено, про те, що на неодноразові запити до Державної прикордонної служби з приводу здачі в експлуатацію конструкцій інженерно- технічного облаштування українсько-російського державного кордону на території Харківської області відповіді надано не було. В зв`язку із зазначеним встановити конфігурацію, фізичні виміри та площу горизонтальної проекції даних споруд на зайняті приватні земельні ділянки для встановлення розміру їх вилученої частини неможливо.
Крім того, представник позивача звертався запитом до Золочівської селищної ради Богодухівського району Харківської області із адвокатським від 01.03.2021 р. відповідно до якого просив надати інформацію, чи зберігається в Золочівській селищній раді Богодухівського району Харківської області письмова згода ОСОБА_1 на проведення робіт на частині земельної ділянки з кадастровим номером 6322684400:01:001:0117 та якщо така згода є, просив надати її копію.
У відповідь на вищезазначений адвокатський запит, листом від 11.03.2021 року № 02-21/241 Золочівська селищна рада повідомила, що на сьогоднішній день в Одноробівському першому Старостинському окрузі та Золочівській селищній раді будь - які письмові згоди ОСОБА_1 стосовно земельної ділянки з кадастровим номером 6322684400:01:001:0117, де було проведено облаштування кордону фортифікаційними спорудами, відсутні.
По суті заявлених вимог суд зазначає наступне.
Питання врегулювання суспільних відносин, пов`язаних з викупом земельних ділянок, інших об`єктів нерухомого майна, що на них розміщені, які перебувають у власності фізичних або юридичних осіб, для забезпечення суспільних потреб чи пов`язані з примусовим відчуженням зазначених об`єктів нерухомого майна з мотивів суспільної необхідності, якщо такі потреби не можуть бути забезпечені шляхом використання земель державної чи комунальної власності, врегульовано положеннями Закону України «Про відчуження земельних ділянок, інших об`єктів нерухомого майна, що на них розміщені, які перебувають у приватній власності, для суспільних потреб чи з мотивів суспільної необхідності» № 1559-VI від 17.11.2009 р. (далі Закон України № 1559-VI).
Відповідно до ч. 1,2 ст. 7 Закону України № 1559-VI органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування відповідно до своїх повноважень та в порядку, визначених цим Законом, мають право викупу земельних ділянок, інших об`єктів нерухомого майна, що на них розміщені, які перебувають у власності фізичних або юридичних осіб, для таких суспільних потреб, зокрема, для забезпечення національної безпеки і оборони. Рішення про викуп земельних ділянок, інших об`єктів нерухомого майна, що на них розміщені, для суспільних потреб, визначених частиною першою цієї статті, органи виконавчої влади чи органи місцевого самоврядування приймають на підставі генеральних планів населених пунктів та іншої містобудівної документації, матеріалів погодження місця розташування таких об`єктів проектів землеустрою щодо відведення земельної ділянки та іншої документації із землеустрою, затверджених в установленому законодавством порядку.
Місце розташування об`єкта, під розміщення якого здійснюється викуп земельної ділянки, інших об`єктів нерухомого майна, що на ній розміщені, погоджується в порядку, встановленому статтею 151 Земельного кодексу України. У разі прийняття рішення про викуп чи примусове відчуження частини земельної ділянки для суспільних потреб виділення такої частини в окрему земельну ділянку здійснюється за відповідною технічною документацією із землеустрою, підставою для розроблення якої є згода власника земельної ділянки на поділ земельної ділянки (справжність підпису на згоді засвідчується нотаріально) чи рішення суду.
Згідно положень ст. 8 Закону України № 1559-VI органи виконавчої влади відповідно до своїх повноважень та в порядку, визначених цим Законом, приймають рішення про викуп земельних ділянок, інших об`єктів нерухомого майна, що на них розміщені (крім об`єктів, викуп яких віднесено до повноважень органів місцевого самоврядування), для суспільних потреб, зокрема, забезпечення національної безпеки і оборони. Кабінет Міністрів України приймає рішення про викуп земельних ділянок, інших об`єктів нерухомого майна, що на них розміщені, для забезпечення національної безпеки і оборони, розміщення іноземних дипломатичних представництв та консульських установ, представництв міжнародних організацій в Україні згідно з міжнародними договорами України, згода на обов`язковість яких надана Верховною Радою України, а також для інших суспільних потреб, визначених цим Законом, якщо передбачається місце розташування об`єкта на території Автономної Республіки Крим та суміжної області або на території двох та більше областей.
Рада міністрів Автономної Республіки Крим, обласні державні адміністрації приймають рішення про викуп земельних ділянок, інших об`єктів нерухомого майна, що на них розміщені, для суспільних потреб, якщо передбачається місце розташування об`єкта в межах міста обласного значення на території двох або більше районів.
Районна державна адміністрація приймає рішення про викуп земельних ділянок, інших об`єктів нерухомого майна, що на них розміщені, для суспільних потреб, якщо передбачається місце розташування об`єкта в межах території району.
Положеннями 1, 2, 4 ст.10 Закону України № 1559-VI встановлено, що ініціатива щодо викупу земельної ділянки, інших об`єктів нерухомого майна, що на ній розміщені, для суспільних потреб може належати лише органам виконавчої влади чи органам місцевого самоврядування, спеціальним адміністраціям щодо управління територіями та об`єктами природно-заповідного фонду, особам, які отримали спеціальний дозвіл (ліцензію) на користування надрами, і підприємствам, які здійснюють будівництво, капітальний ремонт, реконструкцію, експлуатацію об`єктів транспортної та енергетичної інфраструктури, захисних гідротехнічних споруд і які погодили місце розташування таких об`єктів у випадках та в порядку, визначених статтею 151 Земельного кодексу України.
За наслідками розгляду пропозицій суб`єктів, зазначених в абзаці першому частини першої цієї статті, відповідний орган виконавчої влади чи орган місцевого самоврядування у місячний строк з дня надходження такої пропозиції приймає рішення про викуп земельної ділянки, інших об`єктів нерухомого майна, що на ній розміщені, для суспільних потреб.
Орган виконавчої влади чи орган місцевого самоврядування, який прийняв рішення про викуп земельної ділянки, інших об`єктів нерухомого майна, що на ній розміщені, зобов`язаний письмово повідомити про це їх власника (власників) протягом п`яти днів з дня прийняття такого рішення, але не пізніше як за три місяці до їх викупу. Цей строк поширюється також на тих осіб, які стануть власниками таких об`єктів протягом трьох місяців з дня надходження зазначеного повідомлення. Орган виконавчої влади чи орган місцевого самоврядування зобов`язаний забезпечити отримання власником (власниками) земельної ділянки, інших об`єктів нерухомого майна, що на ній розміщені, щодо яких прийнято рішення про їх викуп, письмового повідомлення в обсязі, передбаченому цією статтею.
Суд зауважує, що відповідно до положень ст. 10 власник (власники) земельної ділянки, інших об`єктів нерухомого майна, що на ній розміщені, не є суб`єктом звернення з відповідною ініціативою.
Згідно положень ч. 1 ст. 11 Закону України № 1559-VI, власник (власники) земельної ділянки, інших об`єктів нерухомого майна, що на ній розміщені, протягом одного місяця з дня отримання інформації (письмового повідомлення) згідно із статтею 10 цього Закону письмово повідомляє відповідний орган виконавчої влади чи орган місцевого самоврядування про надання згоди на проведення переговорів щодо умов викупу або відмову від такого викупу.
Відповідно до ч. 1 ст.6 КАС України кожна особа має право в порядку, встановленому цим Кодексом, звернутися до адміністративного суду, якщо вважає, що рішенням, дією чи бездіяльністю суб`єкта владних повноважень порушені її права, свободи або інтереси.
Суд зазначає, що під бездіяльністю розуміють форму поведінки, яка полягає у невиконанні суб`єктом дій, які він повинен був вчинити відповідно до покладених на нього обов`язків згідно із законодавством України. Натомість, триваюча бездіяльність має місце, коли зазначений суб`єкт не виконує свій обов`язок тривалий час.
Відповідно до ст.41 Конституції України кожен має право володіти, користуватися і розпоряджатися своєю власністю, результатами своєї інтелектуальної, творчої діяльності. Ніхто не може бути протиправно позбавлений права власності. Право приватної власності є непорушним. Примусове відчуження об`єктів права приватної власності може бути застосоване лише як виняток з мотивів суспільної необхідності, на підставі і в порядку, встановлених законом, та за умови попереднього і повного відшкодування їх вартості. Примусове відчуження таких об`єктів з наступним повним відшкодуванням їх вартості допускається лише в умовах воєнного чи надзвичайного стану.
Відповідно до ч. 1 ст. 1 Протоколу першого до Конвенції про захист прав і основних свобод людини Кожна фізична або юридична особа має право мирно володіти своїм майном. Ніхто не може бути позбавлений свого майна інакше як в інтересах суспільства і на умовах, передбачених законом або загальними принципами міжнародного права.
Цивільне законодавство передбачає, що власникові належать права володіння, користування та розпоряджання своїм майном. На зміст права власності не впливають місце проживання власника та місцезнаходження майна (ст. 317 ЦК України ). Власник володіє, користується, розпоряджається своїм майном на власний розсуд. Власник має право вчиняти щодо свого майна будь-які дії, які не суперечать закону (ст. 319 ЦК України ).
Судом встановлено, що викуп земельної ділянки позивачки обумовлений загальнодержавними потребами - облаштування інженерно-технічних споруд вздовж державного кордону, а місце розташування об`єкта передбачається в межах території району.
Долученими до матеріалів справи документами (а.с.7) підтверджено, що 15.07.2020 Харківським прикордонним загоном направлено до ХОДА 15.07.2020 №711/8041 «Щодо обміну земельних ділянок (паїв)» з проханням розпочати заходи щодо відчуження земельних ділянок (50 метрова смуга вздовж лінії державного кордону) у землевласників шляхом обміну на рівноцінні земельні ділянки, розташовані поза межами будівництва, за рахунок земель державної власності сільськогосподарського призначення, за результатами розгляду якого жодних рішень про викуп земельної ділянки для суспільних потреб не прийнято.
Отже, на момент розгляду справи, позивач опинилася у ситуації, коли формально земельна ділянка, призначена для ведення особистого селянського господарства, належить їй на праві приватної власності, тобто, вона нею володіє, проте не може ні користуватися, ні розпоряджатися у зв`язку з використанням земельної ділянки під інженерно-технічне облаштування.
Враховуючи, що відповідачем не вчиняються дії з метою викупу у позивачки земельної ділянки площею для суспільних потреб, суд приходить до висновку про наявність у поведінці відповідача ознак триваючої бездіяльності, отже в частині вимог про визнання бездіяльності протиправною позов підлягає задоволенню.
В той же час суд зазначає, що ч.1 ст.1, ч.1,5 ст.12 Закону визначено, що викуп земельних ділянок, інших об`єктів нерухомого майна для суспільних потреб - передача земельних ділянок, інших об`єктів нерухомого майна, що на них розміщені, які перебувають у власності фізичних або юридичних осіб, за їх згодою у державну чи комунальну власність для задоволення суспільних потреб шляхом укладення договору купівлі-продажу чи іншого правочину у порядку, встановленому законом; викуп земельної ділянки, інших об`єктів нерухомого майна, що на ній розміщені, здійснюється шляхом укладення договору купівлі-продажу, що підлягає нотаріальному посвідченню, у разі надання особі у власність земельної ділянки чи іншого майна замість викупленого може укладатися договір міни. вчинення двох дій відповідача визначений; замість викупної ціни земельної ділянки, інших об`єктів нерухомого майна, що на ній розміщені, власнику таких об`єктів за його бажанням можуть бути передані у власність інша рівноцінна земельна ділянка в межах території, на яку поширюються повноваження відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, що прийняв рішення про викуп, або інше нерухоме майно, вартість яких враховується при визначенні викупної ціни.
Отже вказаними нормами визначено альтернативну поведінку учасників спірних правовідносин, які передбачають різні способи дії у випадку досягнення /недосягнення згоди щодо викупу земельної ділянки , як то укладення договору купівлі-продажу чи отримання іншої рівноцінної земельної ділянки в межах території, на яку поширюються повноваження відповідного органу виконавчої влади.
Відповідно, суд не наділений повноваженнями обрати замість відповідача спосіб реалізації його повноважень, з огляду на, що суд вважає за необхідне зобов`язати прийняти рішення про викуп належної ОСОБА_1 на праві приватної власності земельної ділянки кадастровий номер 6322684400:01:001:0117, площею 3,169 та, розташованої на території Золочівської об`єднаної територіальної громади (Одноробівська Перша сільська рада) Богодухівського (колиш. Золочівського) району Харківської області та інших об`єктів нерухомого майна, що на них розміщені, для суспільних потреб.
Відповідно до положень ч. 2 ст. 2 КАС України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи несправедливій дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.
Відповідно до статті 77 КАС України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, а суд згідно статті 90 цього Кодексу, оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.
З огляду на зазначене, суд дійшов висновку про наявність підстав для часткового задоволення позовних вимог.
Судові витрати підлягають розподілу в порядку, визначеному ст.139 КАС України.
На підставі викладеного, керуючись ст. 19, 241-247, 255, 293, 295, 297 КАС України, суд,-
вирішив:
Адміністративний позов задовольнити частково.
Визнати протиправною бездіяльність Богодухівської районної державної адміністрації Харківської області щодо неприйняття рішення про викуп належної ОСОБА_1 на праві приватної власності земельної ділянки кадастровий номер 6322684400:01:001:0117, площею 3,169 та, розташованої на території Золочівської об`єднаної територіальної громади (Одноробівська Перша сільська рада) Богодухівського (колиш. Золочівського) району Харківської області та інших об`єктів нерухомого майна, що на них розміщені, для суспільних потреб.
Зобов`язати Богодухівської районної державної адміністрації Харківської області прийняти рішення про викуп належної ОСОБА_1 на праві приватної власності земельної ділянки кадастровий номер 6322684400:01:001:0117, площею 3,169 та, розташованої на території Золочівської об`єднаної територіальної громади (Одноробівська Перша сільська рада) Богодухівського (колиш. Золочівського) району Харківської області та інших об`єктів нерухомого майна, що на них розміщені, для суспільних потреб.
В іншій частині вимог позов залишити без задоволення.
Стягнути на користь ОСОБА_1 за рахунок бюджетних асигнувань Богодухівської районної державної адміністрації Харківської області судовий збір у розмірі 908 (дев`ятсот вісім) грн. 00 коп.
Учасники справи, а також особи, які не брали участі у справі, якщо суд вирішив питання про їхні права, свободи, інтереси та (або) обов`язки, мають право оскаржити в апеляційному порядку рішення суду першої інстанції повністю або частково. Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду. Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів шляхом подачі апеляційної скарги до Другого апеляційного адміністративного суду. Зазначений строк обчислюється з дня складення повного тексту судового рішення.
Суддя Зоркіна Ю.В.
Суд | Харківський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 13.09.2021 |
Оприлюднено | 15.09.2021 |
Номер документу | 99579436 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Харківський окружний адміністративний суд
Зоркіна Ю.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні