Рішення
від 15.09.2021 по справі 360/3707/21
ЛУГАНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЛУГАНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

Іменем України

15 вересня 2021 рокуСєвєродонецькСправа № 360/3707/21

Суддя Луганського окружного адміністративного суду Басова Н.М., розглянувши у письмовому провадженні справу за адміністративним позовом Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Луганській області до Дочірнього підприємства Санаторій Озерний Приватного акціонерного товариства лікувально-оздоровчих закладів профспілок України Укрпрофздоровниця про стягнення капіталізованих платежів,

ВСТАНОВИВ:

До Луганського окружного адміністративного суду надійшов адміністративний позов Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Луганській області (далі - позивач) до Дочірнього підприємства Санаторій Озерний Приватного акціонерного товариства лікувально-оздоровчих закладів профспілок України Укрпрофздоровниця (далі - відповідач, ДП "Санаторій Озерний ПРАТ "Укрпрофздоровниця"), в якому позивач просив суд:

-стягнути з Дочірнього підприємства Санаторій Озерний Приватного акціонерного товариства лікувально-оздоровчих закладів профспілок України Укрпрофоздоровниця , код ЄДРПОУ 02649153, капіталізовані платежі в сумі 370864,99 грн на користь управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Луганській області, код ЄДРПОУ 41313100 (а.с.1-3).

В обґрунтування позову зазначено, що Дочірнє підприємство Санаторій Озерний Приватного акціонерного товариства лікувально-оздоровчих закладів профспілок України Укрпрофоздоровниця є страхувальником та знаходиться на обліку в Кремінському відділенні управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Луганській області. Згідно даних з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань 27.04.2021 Дочірнє підприємство Санаторій Озерний Приватного акціонерного товариства лікувально-оздоровчих закладів профспілок України Укрпрофоздоровниця знаходиться в стані припинення. Управлінням виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Луганській області 01.06.2021 направлена до керівника, голови комісії з припинення ДП Санаторій Озерний ПРАТ Укрпрофоздоровниця заява про визнання грошових вимог у сумі 370 864,99 грн за № 2494/10-1. Проте, станом на 14.07.2021 відповіді про визнання або відхилення грошових вимог кредитора не надходило. На підставі викладеного, позивач звернувся до суду за захистом своїх прав.

Станом на 15.09.2021 відповідач не скористався правом подання відзиву.

Ухвалою Луганського окружного адміністративного суду від 19.07.2021 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі, вирішено розглядати справу за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні) (а.с.24-25).

Дослідивши матеріали справи, розглянувши справу в межах заявлених позовних вимог і наданих доказів, оцінивши докази відповідно до вимог ст.ст. 72-77, 90 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України), суд дійшов наступного.

Дочірнє підприємство Санаторій Озерний Приватного акціонерного товариства лікувально-оздоровчих закладів профспілок України Укрпрофздоровниця код ЄДРПОУ 02649153, місцезнаходження 92900, Луганська обл., Кремінський р-н, місто Кремінна, перебуває в стані припинення з 27.04.2021 (а.с.30-33).

26.03.2021 Кремінським відділенням УВДФСС України у Луганській області винесено постанову про призначення потерпілій ОСОБА_1 щомісячну страхову виплату в розмірі 1265,06 грн (а.с.10).

31.03.2021 Херсонським відділенням УВДФСС України в Херсонській області винесено постанову про призначення потерпілій ОСОБА_2 щомісячну страхову виплату в розмірі 1265,06 грн (а.с.15).

Вказані особи перебувають на обліку в органах виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Луганській області як потерпілі, з якими стався нещасний випадок під час роботи в ДП Санаторій Озерний ПРАТ Укрпрофздоровниця .

31.05.2021 позивачем сформовано до відповідача заяву №2494/10-1, яким просив визнати кредиторські вимоги УВДФСС України у Луганській області в особі Кремінського відділення УВДФСС України у Луганській області щодо капіталізованих платежів у сумі 370864,99 грн та перерахувати зазначену суму за відповідними реквізитами (а.с.16-17).

Вирішуючи адміністративну справу по суті заявлених вимог, надаючи оцінку обставинам (фактам), якими обґрунтовані вимоги і заперечення учасників справи, суд виходить з такого.

Згідно із частиною 2 статті 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України. Відповідно до статті 46 Конституції України громадяни мають право на соціальний захист, що включає право на забезпечення їх у разі повної, часткової або тимчасової втрати працездатності, втрати годувальника, безробіття з незалежних від них обставин, а також у старості та в інших випадках, передбачених законом. Це право гарантується загальнообов`язковим державним соціальним страхуванням за рахунок страхових внесків громадян, підприємств, установ і організацій, а також бюджетних та інших джерел соціального забезпечення; створенням мережі державних, комунальних, приватних закладів для догляду за непрацездатними.

Відповідно до пунктів 3, 10 частини 1 статті 1 Закону України від 8 липня 2010 року №2464-VI "Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування": застрахована особа - фізична особа, яка відповідно до законодавства підлягає загальнообов`язковому державному соціальному страхуванню і сплачує (сплачувала) та/або за яку сплачується чи сплачувався у встановленому законом порядку єдиний внесок; страхувальники - роботодавці та інші особи, які відповідно до цього Закону зобов`язані сплачувати єдиний внесок.

Законом України "Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування" від 23.09.1999 №1105-XIV (далі - Закон №1105-XIV) визначені правові, фінансові та організаційні засади загальнообов`язкового державного соціального страхування, гарантії працюючих громадян щодо їх соціального захисту у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності, вагітністю та пологами, від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, охорони життя та здоров`я.

Згідно зі статтею 3 Закону №1105-XIV основними принципами державного соціального страхування є, зокрема:

-обов`язковість страхування осіб відповідно до видів соціального страхування та можливості добровільності страхування у випадках, передбачених законом;

-державні гарантії реалізації застрахованими особами своїх прав;

-обов`язковість фінансування Фондом витрат, пов`язаних із наданням матеріального забезпечення, страхових виплат та соціальних послуг, в обсягах, передбачених цим Законом;

-відповідальність роботодавців та Фонду за реалізацію права застрахованої особи на матеріальне забезпечення та соціальні послуги за цим Законом.

Пунктом 1 частини 2 статті 15 Закону №1105-XIV визначено, що роботодавець зобов`язаний надавати та оплачувати застрахованим особам у разі настання страхового випадку відповідний вид матеріального забезпечення, страхових виплат та соціальних послуг згідно із цим Законом.

Приписами статті 4 Закону №1105-XIV визначено, що Фонд є органом, який здійснює керівництво та управління загальнообов`язковим державним соціальним страхуванням від нещасного випадку, у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності та медичним страхуванням, провадить акумуляцію страхових внесків, контроль за використанням коштів, забезпечує фінансування виплат за цими видами загальнообов`язкового державного соціального страхування та здійснює інші функції згідно із затвердженим статутом і також є некомерційною самоврядною організацією, що діє на підставі статуту, який затверджується його правлінням.

Разом з тим, пунктом 5 частини 1 статті 11 Закону №1105-XIV передбачено, що джерелами формування коштів Фонду є капіталізовані платежі, що надійшли у випадках ліквідації страхувальників у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України, які в силу пункту 1 частини 2 вказаної статті використовуються на виплату матеріального забезпечення, страхових виплат та надання соціальних послуг, фінансування заходів з профілактики страхових випадків, передбачених цим Законом.

З аналізу вказаних норм права вбачається, що підприємства у разі їх ліквідації не звільняються від фінансування Фонду соціального страхування від нещасних випадків шляхом внесення капіталізованих платежів.

Постановою Кабінету Міністрів України №986 від 04.12.2019 затверджено Порядок капіталізації платежів до Фонду соціального страхування України у випадках ліквідації страхувальників (далі - Порядок №986).

Так, відповідно до цього Порядку здійснюється капіталізація платежів до Фонду соціального страхування України у випадках ліквідації (зокрема у зв`язку з банкрутством) страхувальника (далі - платежі) для задоволення вимог, що виникли із його зобов`язань внаслідок заподіяння шкоди життю та здоров`ю застрахованим особам.

Пункт 2 Порядку №986 містить визначення терміну "капіталізація платежів", який означає визначення суми грошових зобов`язань страхувальника у випадку його ліквідації (зокрема у зв`язку з банкрутством), що виникли внаслідок заподіяння шкоди життю та здоров`ю застрахованим особам, які належить сплатити до Фонду соціального страхування України для забезпечення страхових виплат і витрат за загальнообов`язковим державним соціальним страхуванням від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, які спричинили втрату працездатності.

Капіталізація платежів проводиться щодо кожної застрахованої особи з урахуванням заборгованості за попередні роки та необхідних подальших платежів для забезпечення страхових виплат і витрат за загальнообов`язковим державним соціальним страхуванням від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, які спричинили втрату працездатності. Під час капіталізації платежів враховуються заробітна плата потерпілого, відсоток втрати професійної працездатності, витрати на догляд за потерпілим, на реабілітацію, протезування, придбання транспортних засобів, види соціальної допомоги відповідно до медичного висновку, одноразова допомога в разі стійкої втрати професійної працездатності або смерті потерпілого, а також інші виплати, передбачені законодавством (пункт 3 Порядку №986).

Відповідно до пункту 4 Порядку, капіталізація платежів перед застрахованими особами або перед особами, визначеними у статті 41 Закону України "Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування", розраховується на період, що визначається як різниця між середньою очікуваною тривалістю життя для чоловіків і жінок у країні та віком особи на момент її проведення, та обчислюється щодо кожного платежу таким чином: 1) щомісячні страхові виплати втраченого заробітку - з урахуванням середньомісячного заробітку та ступеня втрати професійної працездатності; 2) витрати на догляд за потерпілим відповідно до медичного висновку - згідно з нормами, встановленими нормативно-правовими актами; 3) витрати на забезпечення потерпілого автомобілем безоплатно чи на пільгових умовах, організацію та оплату навчання водінню автомобіля, а також на виплату компенсації на бензин (пальне), ремонт і технічне обслуговування автомобілів або на транспортне обслуговування - згідно з нормами, встановленими нормативно-правовими актами; 4) витрати на санаторно-курортне лікування - із розрахунку середньої вартості санаторно-курортної путівки: для осіб з інвалідністю I групи - щороку, для інших осіб з інвалідністю - не рідше одного разу на три роки.

Суми капіталізованих платежів відповідно до зазначених кредиторських вимог у випадках ліквідації страхувальника перераховуються робочому органу виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України, у якому страхувальник перебуває на обліку.

Отже, наведеними нормами законодавства передбачено обов`язок страхувальника проводити капіталізацію для продовження страхових виплат особам, потерпілим на підприємстві, протягом їхнього життя.

Частина 1 статті 104 Цивільного кодексу України визначає, що юридична особа припиняється в результаті реорганізації (злиття, приєднання, поділу, перетворення) або ліквідації. У разі реорганізації юридичних осіб майно, права та обов`язки переходять до правонаступників.

Також статтею 105 Цивільного кодексу України встановлено, що учасники юридичної особи, суд або орган, що прийняв рішення про припинення юридичної особи, призначають комісію з припинення юридичної особи (комісію з реорганізації, ліквідаційну комісію), голову комісії або ліквідатора та встановлюють порядок і строк заявлення кредиторами своїх вимог до юридичної особи, що припиняється. До комісії з припинення юридичної особи (комісії з реорганізації, ліквідаційної комісії) або ліквідатора з моменту призначення переходять повноваження щодо управління справами юридичної особи. Голова комісії, її члени або ліквідатор юридичної особи представляють її у відносинах з третіми особами та виступають у суді від імені юридичної особи, яка припиняється.

Згідно з пунктом 1 частини 1 статті 112 Цивільного кодексу України у разі ліквідації платоспроможної юридичної особи вимоги її кредиторів задовольняються у першу чергу щодо відшкодування шкоди, завданої каліцтвом, іншим ушкодженням здоров`я або смертю, та вимоги кредиторів, забезпечені заставою чи іншим способом.

Згідно з частиною 3 статті 110 Цивільного кодексу України визначено, що якщо вартість майна юридичної особи є недостатньою для задоволення вимог кредиторів, юридична особа здійснює всі необхідні дії, встановлені законом про відновлення платоспроможності або визнання банкрутом.

Частиною 2 статті 1205 Цивільного кодексу України передбачено, що у разі ліквідації юридичної особи платежі, належні потерпілому або особам, визначеним статтею 1200 цього Кодексу, мають бути капіталізовані для виплати їх потерпілому або цим особам у порядку, встановленому законом або іншим нормативно-правовим актом.

У разі відсутності в юридичної особи, що ліквідується, коштів для капіталізації платежів, які підлягають сплаті, обов`язок щодо їх капіталізації покладається на ліквідаційну комісію на підставі рішення суду за позовом потерпілого.

Аналіз положень наведених правових норм дозволяє стверджувати, що капіталізація платежів здійснюється у всіх випадках ліквідації юридичної особи, а не лише у випадку ліквідації підприємства-банкрута.

Разом з цим, суд вважає за необхідне роз`яснити відповідачу, що наявне у пунктах 1 та 2 Порядку №986 уточнення стосовно банкрутства організації, а саме, визначення капіталізованих платежів як суми грошових зобов`язань страхувальника у випадку його ліквідації (зокрема у зв`язку з банкрутством) не передбачає процедуру банкрутства як єдину обставину, що зумовлює капіталізацію платежів. В даному випадку, прислівник "зокрема" вжито законодавцем з метою підкреслення, виділення, в даному випадку, "процедури банкрутства" з-поміж однотипного, та в жодному разі не застосовано для виключення ліквідації як окремої процедури припинення організації.

Як встановлено судом, на час настання нещасного випадку на виробництві (27.06.1968) з гр. ОСОБА_1 , її страхувальником був санаторій Озерний ЗАТ ДП Укрпрофздоровниця , оскільки проводив йому нарахування заробітної плати та відрахування страхових внесків (а.с.7-8).

Так, 26.03.2021 Кремінським відділенням УВДФСС України у Луганській області винесено постанову про призначення ОСОБА_1 щомісячну страхову виплату в розмірі 1265,06 грн (а.с.10).

Крім того, на час настання нещасного випадку на виробництві (09.09.1973) з гр. ОСОБА_2 (дівоче прізвище ОСОБА_3 ), її страхувальником був санаторій Озерний ЗАТ ДП Укрпрофздоровниця , оскільки проводив йому нарахування заробітної плати та відрахування страхових внесків (а.с.11-12,13).

31.03.2021 Херсонським відділенням УВДФСС України в Херсонській області винесено постанову про призначення потерпілій ОСОБА_2 щомісячну страхову виплату в розмірі 1265,06 грн (а.с.15).

Відповідно до розрахунку капіталізованих платежів по ДП "Санаторій Озерний ПРАТ "Укрпрофздоровниця" станом на 01.05.2021, загальний розмір платежів, які повинен сплатити відповідач потерпілим становить 370864,99 грн (а.с.5).

Відповідачем будь-яких заперечень проти здійсненого позивачем розрахунку не надано та суми заявлених капіталізованих платежів не сплачено.

Відповідно до частини 1 статті 77 КАС України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

Згідно з частиною 1 статті 90 КАС України, суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.

Таким чином, з урахуванням приписів Закону №1105-XIV, якими покладено на відповідача, як страхувальника, обов`язок зі сплати капіталізованих платежів, що виникли із зобов`язань відшкодувати шкоду, заподіяну життю і здоров`ю громадян, у випадку його ліквідації, а також враховуючи відсутність в матеріалах справи будь-яких доказів, які б спростовували доводи позивача щодо наявності у відповідача заборгованості зі сплати капіталізованих платежів, суд дійшов висновку про задоволення позовних вимог у повному обсязі.

Вирішуючи питання розподілу судових витрат, суд зазначає, що згідно із частиною 2 статті 139 КАС України, при задоволенні позову суб`єкта владних повноважень, з відповідача стягуються виключно судові витрати суб`єкта владних повноважень, пов`язані із залученням свідків та проведенням експертиз.

З огляду на відсутність в матеріалах справи доказів понесення позивачем витрат, пов`язаних із залученням свідків та проведенням експертиз, підстав для розподілу судових витрат немає.

Керуючись ст.ст. 2, 3, 5, 9, 77, 90, 139, 241-246, 255, 262, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

ВИРІШИВ:

Адміністративний позов Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Луганській області до Дочірнього підприємства Санаторій Озерний Приватного акціонерного товариства лікувально-оздоровчих закладів профспілок України Укрпрофздоровниця про стягнення капіталізованих платежів задовольнити.

Стягнути з Дочірнього підприємства Санаторій Озерний Приватного акціонерного товариства лікувально-оздоровчих закладів профспілок України Укрпрофздоровниця (код ЄДРПОУ 02649153, місцезнаходження: 92900, Луганська область, Кремінський район, місто Кремінна) на користь Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Луганській області (місцезнаходження: 93411, Луганська область, м.Сєвєродонецьк, проспект Космонавтів, будинок 16, ідентифікаційний код 41313100) капіталізовані платежі в сумі 370864 (триста сімдесят тисяч вісімсот шістдесят чотири) гривні 99 копійок.

Рішення може бути оскаржено в апеляційному порядку протягом тридцяти днів з дня його проголошення.

Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Апеляційна скарга подається до Першого апеляційного адміністративного суду через Луганський окружний адміністративний суд.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Суддя Н.М. Басова

СудЛуганський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення15.09.2021
Оприлюднено17.09.2021
Номер документу99617283
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —360/3707/21

Ухвала від 11.11.2024

Адміністративне

Луганський окружний адміністративний суд

Н.М. Басова

Ухвала від 30.10.2024

Адміністративне

Луганський окружний адміністративний суд

Н.М. Басова

Рішення від 15.09.2021

Адміністративне

Луганський окружний адміністративний суд

Н.М. Басова

Ухвала від 19.07.2021

Адміністративне

Луганський окружний адміністративний суд

Н.М. Басова

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні