Ухвала
від 10.09.2021 по справі 991/6134/21
ВИЩИЙ АНТИКОРУПЦІЙНИЙ СУД

Справа № 991/6134/21

Провадження 1-кс/991/6227/21

ВИЩИЙ АНТИКОРУПЦІЙНИЙ СУД

У Х В А Л А

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

10 вересня 2021 року м.Київ

Слідчий суддя Вищого антикорупційного суду ОСОБА_1 , за участю секретаря судового засідання ОСОБА_2 , прокурора ОСОБА_3 ,підозрюваного ОСОБА_4 ,його захисника ОСОБА_5 , розглянувши у відкритому судовому засіданні у залі суду у місті Києві клопотання прокурора Спеціалізованої антикорупційної прокуратури Офісу Генерального прокурора ОСОБА_3 про відстороненнявід посади підозрюваного ОСОБА_4 у кримінальному провадженні, відомості про яке внесені до Єдиного реєстру досудових розслідувань за № 52017000000000592 від 05.09.2017, зокрема, за підозрою ОСОБА_4 у вчиненні кримінального правопорушення, передбаченого ч. 3 ст. 27 ч. 5 ст. 191 КК України,

В С Т А Н О В И В:

До Вищого антикорупційного суду надійшло клопотання прокурора Спеціалізованої антикорупційної прокуратури Офісу Генерального прокурора (далі САП) ОСОБА_3 про відсторонення від посади підозрюваного ОСОБА_4 у рамках кримінального провадження, відомості про яке внесені до Єдиного реєстру досудових розслідувань (далі ЄРДР) за № 52017000000000592 від 05.09.2017, зокрема за підозрою ОСОБА_4 у вчиненні кримінального правопорушення, передбаченого ч. 3 ст. 27 ч. 5 ст. 191 КК України, в якому прокурор просить:

- відсторонити від посади першого заступника директора Державного підприємства «Морський торговельний порт «Южний» підозрюваного ОСОБА_4 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , уродженця м. Одеса, який проживає за адресою: АДРЕСА_1 , раніше не судимого, в межах строку досудового розслідування, тобто до 27.10.2021.

Клопотання мотивовано наступним:

1) ОСОБА_4 обґрунтовано підозрюється у вчиненні кримінального правопорушення, передбаченого ч. 3 ст. 27 ч. 5 ст. 191 КК України, а саме організації та керівництві заволодіння грошовими коштами Державного підприємства «Морський торговельний порт «Южний» (далі ДП «МТП «Южний») в особливо великому розмірі шляхом зловживання службовим становищем, вчиненому організованою групою;

2) перебування підозрюваного ОСОБА_4 протягом 2017-2018 років на посаді в.о. першого заступника директора ДП «МТП «Южний» та згодом першого заступника директора ДП «МТП «Южний» сприяло вчиненню вказаного кримінального правопорушення;

3) підозрюваний, перебуваючи на посаді, може знищити або підробити речі і документи, які мають суттєве значення для досудового розслідування та до яких він, в силу своєї посади, має доступ, незаконними засобами впливатиме на свідків та інших учасників кримінального провадження, які є працівниками ДП «МТП «Южний», або протиправно перешкоджатиме кримінальному провадженню іншим чином;

4) ухвалою Апеляційної палати Вищого антикорупційного суду (справа № 991/157/21), якою було застосовано до підозрюваного такий захід забезпечення кримінального провадження як відсторонення від займаної ним посади, встановлено, що вимоги, закріплені у Законі України «Про запобігання корупції», зокрема ч. 5 ст. 65-1 вказаного Закону, сформульовані таким чином, що відсторонення особи, якій повідомлено про підозру у вчиненні нею кримінального правопорушення у сфері службової діяльності, від посади має здійснюватися у обов`язковому порядку, тобто носять імперативний характер, а застосування такої норми не може мати вибірковий характер, оскільки є обов`язковим додатковим обмеженням для підозрюваного;

5) ОСОБА_4 , будучи не відстороненим від посади, матиме можливість знищити речові докази і документи, впливати на підозрюваних, а також свідків, що в свою чергу зможе викликати переконання про неефективність діяльності правоохоронної та судової системи держави та призвести до негативних для кримінального провадження наслідків.

В судовому засіданні прокурор ОСОБА_3 доводи клопотання підтримав, просив задовольнити із викладених у ньому підстав.

Підозрюваний ОСОБА_4 та його захисник адвокат ОСОБА_5 не заперечували проти задоволення клопотання прокурора.

Дослідивши клопотання, додані до нього матеріали, заслухавши доводи сторін, слідчий суддя дійшов до наступного висновку.

Детективами Національного антикорупційного бюро України здійснюється досудове розслідування, а прокурорами САП процесуальне керівництво у кримінальному провадженні, відомості про яке внесені до ЄРДР за № 52017000000000592 від 05.09.2017, зокрема за підозрою ОСОБА_4 у вчиненні кримінального правопорушення, передбаченого ч. 3 ст. 27 ч. 5 ст. 191 КК України.

У рамках вказаного кримінального провадження сторона обвинувачення звернулась до Вищого антикорупційного суду із клопотанням про відсторонення від посади підозрюваного ОСОБА_4 .

Як вбачається із матеріалів справи (Том № 1 аркуш справи, на якому міститься опис матеріалів клопотання), копію клопотання і доданих до нього матеріалів підозрюваний ОСОБА_4 отримав 03.09.2021, тобто, більше ніж за три години до початку розгляду клопотання слідчим суддею.

Кримінальне правопорушення, у вчиненні якого підозрюється особа.

ДП «МТП «Южний» діє як комерційне підприємство, яке засноване на державній власності та належить до сфери управління Міністерства інфраструктури України.

До 15.12.2017 у своїй діяльності підприємство керувалося Статутом, затвердженим наказом Міністерства інфраструктури України від 06.06.2013 №360. Починаючи з 15.12.2017 до 18.05.2021 у своїй діяльності підприємство керувалось Статутом, затвердженим наказом Міністерства інфраструктури України від 15.12.2017 №448 (далі Статут ДП «МТП «Южний»).

Відповідно до п. 3.1. Статуту ДП «МТП «Южний», Підприємство є юридичною особою публічного права. Права й обов`язки юридичної особи Підприємство набуває з дня його державної реєстрації, яка здійснюється відповідно до законодавства.

Відповідно до п. 2.2. Статуту ДП «МТП «Южний», метою діяльності підприємства є одержання прибутку від здійснення господарської діяльності. Чіткою ціллю діяльності є провадження ринкової діяльності. Для досягнення цілі та мети діяльності Підприємство організовує і здійснює перевалку вантажів з одного виду транспорту на інший, надає послуги та виконує роботи з обслуговування суден, пасажирів і вантажів, перевезення вантажів і пасажирів на суднах, що належать Підприємству, а також здійснює іншу господарську діяльність.

Таким чином, отримання прибутку шляхом провадження господарської діяльності є метою ДП «МТП «Южний» та, відповідно, для службових осіб товариства.

Із п. 1.4. Статуту ДП «МТП «Южний» вбачається, що у своїй діяльності Підприємство керується Конституцією та законами України, актами Президента України, Кабінету Міністрів України, наказами Уповноваженого органу управління, нормативно-правовими актами, які видаються міністерствами, іншими органами виконавчої влади, а також Статутом ДП «МТП «Южний».

Наказом в.о. Директора ДП «МТП «Южний» ОСОБА_6 від 11.01.2017 №20-ос ОСОБА_4 прийнято виконуючим обов`язки першого заступника директора ДП «МТП «Южний» з 12.01.2017 по 31.03.2017.

Наказом в.о. Директора ДП «МТП «Южний» ОСОБА_6 від 30.03.2017 №250-ос ОСОБА_4 продовжено виконання обов`язків першого заступника директора ДП «МТП «Южний» з 01.04.2017.

Наказом в.о. Директора ДП «МТП «Южний» ОСОБА_6 від 05.07.2017 №532-ос ОСОБА_4 призначено на посаду першого заступника директора ДП «МТП «Южний» з 05.07.2017.

З 28.12.2013 до 04.04.2017 повноваження першого заступника директора ДП «МТП «Южний» були закріплені в посадовій інструкції першого заступника директора, затвердженій наказом ДП «МТП «Южний» від 28.12.2013 №1221. Із посадової інструкції першого заступника директора ДП «МТП «Южний», затвердженої наказом ДП «МТП «Южний» від 28.12.2013 №1221 вбачається, що перший заступник директора:

- згідно п.2.8 зобов`язаний організовувати та керувати експлуатаційною та господарською діяльністю структурних підрозділів підприємства, пов`язаних з виконанням виробничо-фінансових планів на вантажно-розвантажувальних роботах;

- згідно п.2.22 зобов`язаний забезпечувати контроль за виконанням договорів, укладання яких ініціювали підпорядковані структурні підрозділи підприємства;

- згідно п. 2.23 зобов`язаний забезпечувати економічну ефективність і доцільність укладення договорів, ініціатором укладання яких виступає відповідний підпорядкований структурний підрозділ;

- згідно п. 5.13. має право (у період відсутності директора ДП «МТП «Южний») укладати господарські та інші договори, угоди.

З 04.04.2017 по теперішній час повноваження першого заступника директора ДП «МТП «Южний» закріплені в посадовій інструкції першого заступника директора, затвердженій наказом ДП «МТП «Южний» від 04.04.2017 №531. Із посадової інструкції першого заступника директора ДП «МТП «Южний», затвердженої наказом ДП «МТП «Южний» від 04.04.2017 №531 вбачається, що перший заступник директора:

- згідно п.2.8 зобов`язаний організовувати та керувати експлуатаційною та господарською діяльністю структурних підрозділів підприємства, пов`язаних з виконанням виробничо-фінансових планів на вантажно-розвантажувальних роботах;

- згідно п.2.22 зобов`язаний забезпечувати контроль за виконанням договорів, укладання яких ініціювали підпорядковані структурні підрозділи підприємства;

- згідно п. 2.23 зобов`язаний забезпечувати економічну ефективність і доцільність укладення договорів, ініціатором укладання яких виступає відповідний підпорядкований структурний підрозділ;

- згідно п.2.24 зобов`язаний забезпечувати своєчасне вживання заходів для усунення порушень і врегулювання спорів, що виникають у ході виконання договорів;

- згідно п.2.42 зобов`язаний дотримуватись вимог Антикорупційної програми ДП «МТП «Южний»;

- згідно п.5.3 має право самостійно взаємодіяти з працівниками всіх структурних підрозділів підприємства;

- згідно п.5.7. має право надавати на розгляд директора підприємства пропозиції щодо прийняття на роботу, переміщення, переведення, звільнення з роботи працівників підпорядкованих структурних підрозділів підприємства;

- згідно п.5.8 має право давати обов`язкові для виконання вказівки працівникам підпорядкованих структурних підрозділів підприємства;

- згідно п.5.9 має право вимагати і одержувати від всіх структурних підрозділів звітні довідки та інші документи з питань основної виробничої діяльності підприємства;

- згідно п.5.10 має право давати вказівки та розпорядження керівникам структурних підрозділів підприємства з всіх питань, що стосуються його компетенції, вимагати від заступників директора підприємства, головного інженера та головного бухгалтера надання необхідної інформації для здійснення своїх посадових завдань та обов`язків, пов`язаних з основною експлуатаційною діяльністю підприємства;

- згідно п.9.1 Першому заступнику директора підпорядковані:

Головний механік, якому підпорядковані працівники наступних структурних підрозділів:

- внутрішньопортова механізація;

- механізація вагоноперекидача;

- портовий флот;

- автобаза;

- відділ механізації;

Вантажно-розвантажувальний район-2.

Головна диспетчерська.

Відділ головного технолога.

Начальник служби розвитку бізнесу та комерційної роботи, якому підпорядковані працівники наступних структурних підрозділів:

- відділ вантажної і комерційної роботи;

- відділ маркетингу та реклами.

Таким чином, ОСОБА_4 , як виконуючий обов`язки першого заступника директора та як перший заступник директора ДП «МТП «Южний» обіймав на Підприємстві посаду, пов`язану з виконанням організаційно-розпорядчих функцій, тобто у відповідності до частини 3 статті 18 КК України був службовою особою.

Закон України «Про публічні закупівлі» установлює правові та економічні засади здійснення закупівель товарів, робіт і послуг для забезпечення потреб держави та територіальної громади. Метою цього Закону є забезпечення ефективного та прозорого здійснення закупівель, створення конкурентного середовища у сфері публічних закупівель, запобігання проявам корупції у цій сфері, розвиток добросовісної конкуренції.

Відповідно до п.9 ч.1 ст.1 Закону України «Про публічні закупівлі», ДП «МТП «Южний» є замовником. Відповідно до ст. 2 Закону, Закон застосовується до всіх замовників та закупівель товарів, робіт та послуг за умови, що вартість закупівлі товару (товарів), послуги (послуг) дорівнює або перевищує 200 тисяч гривень, а робіт 1 мільйон 500 тисяч гривень.

Відповідно до ст.3 Закону України «Про публічні закупівлі», державні закупівлі здійснюються із дотриманням таких принципів: добросовісна конкуренція серед учасників; максимальна економія та ефективність; відкритість та прозорість на всіх стадіях закупівель; недискримінація учасників; об`єктивна та неупереджена оцінка тендерних пропозицій; запобігання корупційним діям і зловживанням.

Згідно із положеннями абз. 1 ч. 1 ст. 5, ч. 1, п. 4 ч. 2, ч. 3, ч. 4 ст. 6 Закону України «Про захист економічної конкуренції», Узгодженими діями є укладення суб`єктами господарювання угод у будь-якій формі, прийняття об`єднаннями рішень у будь-якій формі, а також будь-яка інша погоджена конкурентна поведінка (діяльність, бездіяльність) суб`єктів господарювання. Антиконкурентними узгодженими діями є узгоджені дії, які призвели чи можуть призвести до недопущення, усунення чи обмеження конкуренції. Антиконкурентними узгодженими діями, зокрема, визнаються узгоджені дії, які стосуються спотворення результатів торгів, аукціонів, конкурсів, тендерів. Антиконкурентними узгодженими діями вважається також вчинення суб`єктами господарювання схожих дій (бездіяльності) на ринку товару, які призвели чи можуть призвести до недопущення, усунення чи обмеження конкуренції у разі, якщо аналіз ситуації на ринку товару спростовує наявність об`єктивних причин для вчинення таких дій (бездіяльності). Вчинення антиконкурентних узгоджених дій забороняється і тягне за собою відповідальність згідно з законом.

Закупівля товарів, робіт та послуг а також оформлення процедур торгів в ДП «МТП «Южний» здійснювались в порядку, передбаченому положеннями про організацію і проведення закупівель (тендерних та допорогових торгів) на ДП «МТП «Южний», затвердженими Наказами ДП «МТП «Южний» від 12.01.2017 № 36 та від 22.02.2017 № 315, Положенням про організацію і проведення процедур (тендерних закупівель, допорогових закупівель та торгів з продажу) на ДП «МТП «Южний», затвердженим Наказом ДП «МТП «Южний» від 10.04.2018 №565. Так, вказаними положеннями передбачено, що закупівлі в ДП «МТП «Южний» здійснюються структурними підрозділами, відповідальними за напрямок закупівлі, на підставі заявок і технічних вимог, що надходять від підрозділів-замовників підприємства, та у відповідності до річного плану закупівель і додатку до нього. Річний план закупівель формується відділом тендерних процедур на підставі заявок підрозділів-замовників підприємства, а також керуючись наказами та розпорядженнями директора підприємства та голови Тендерного комітету (далі ТК). Річний план закупівель та зміни до нього затверджуються протоколом ТК.

Ініціаторами закупівлі товарів (підрозділами-закупниками) є структурні підрозділи, відповідальні за напрямок закупівлі. Відповідальний працівник підрозділу-закупника готує пакет документів, який складається з рапорту на ім`я голови ТК про затвердження відповідної процедури закупівлі, тендерної документації, яка візується, зокрема, начальником підрозділу-замовника; зведенням під проведення закупівель; проектом договору, інших передбачених чинним законодавством України документів. Повний пакет документів з підписами відповідальних осіб подається до Відділу тендерних процедур (далі ВТП) для перевірки, після чого передається секретарю ТК, який виносить питання на засідання ТК щодо затвердження процедури торгів. Після затвердження процедури закупівлі секретар ТК створює оголошення про проведення процедури та розміщує тендерну документацію із додатками на авторизованому електронному майданчику.

Після проведення аукціону або розкриття тендерних пропозицій працівники ВТП передають до підрозділу-закупника документи для проведення аналізу пропозицій учасників торгів на відповідність технічним, якісним, кількісним характеристикам та на відповідність вимогам Закону України «Про публічні закупівлі». Підрозділ-закупник аналізує пропозиції учасників та надає аналіз щодо визначення переможця торгів, аналіз розгляду пропозицій учасників торгів або аналіз відхилення учасника торгів до ВТП.

Після отримання вказаних документів від підрозділу-закупника ВТП готує проект відповідного протоколу засідання за результатами аналізу торгів, наданого підрозділом-закупником. Голова ТК виносить питання на засідання ТК для прийняття рішення. У разі визначення переможця торгів за результатами аналізу підрозділу-закупника та засідання ТК, ВТП передає до відділу договірної роботи необхідні документи для розробки договору про закупівлю з переможцем торгів.

Не зважаючи на викладені вимоги законодавства, посадових інструкцій та інших внутрішніх нормативно-правових актів Підприємства перший заступник директора ДП «МТП «Южний» ОСОБА_4 організував заволодіння грошовими коштами ДП «МТП «Южний» в особливо великому розмірі шляхом зловживання своїм службовим становищем за попередньою змовою групою осіб, чим вчинив злочин, передбачений ч. 3 ст. 27, ч. 5 ст. 191 КК України за наступних обставин.

Приблизно з 2013 по 2016 ОСОБА_4 здійснював фактичне управління ТОВ «МІЛЕНІУМ МЕРИТАЙМ» (код ЄДРПОУ 39212478), що спеціалізувалось на комплексному забезпеченні змінно-запасними частинами та іншою продукцією морських портів та інших об`єктів морської інфраструктури. Так, ОСОБА_4 протягом вказаного періоду часу проводив співбесіди з кандидатами на зайняття посад в ТОВ «МІЛЕНІУМ МЕРИТАЙМ» та затверджував їхнє призначення; затверджував штатну структуру підприємства; погоджував витратні операції підприємства, приймав рішення щодо участі ТОВ «МІЛЕНІУМ МЕРИТАЙМ» в державних закупівлях та давав вказівки відповідальним працівникам стосовно виконуваної ними роботи.

Директором вказаного підприємства у період з 13.05.2014 по 24.01.2017 був ОСОБА_7 . У період з 2014 по 2017 на вказаному підприємстві офіційно працювали, зокрема, ОСОБА_8 , ОСОБА_9 , ОСОБА_10 , а також без офіційного працевлаштування ОСОБА_11 , ОСОБА_12 , ОСОБА_13 , ОСОБА_14 .

Після призначення на посаду виконуючого обов`язки першого заступника директора ДП «МТП «Южний», у ОСОБА_4 , який володів досвідом у сфері реалізації товарів, робіт та послуг для підприємств морської галузі, провадження посередницької і торговельної діяльності на ринку промислової продукції, досконало знав попит та ціни на товари промисловості, виник умисел на заволодіння грошовими коштами ДП «МТП «Южний» в особливо великому розмірі шляхом організації постачання на ДП «МТП «Южний» товарів за завищеними цінами, тобто зловживання своїм службовим становищем за попередньою змовою групою осіб.

У період січня-лютого 2017 року ОСОБА_4 , будучи в.о. першого заступника керівника ДП «МТП «Южний», усвідомлюючи можливість безпосередньо впливати на призначення та звільнення працівників ДП «МТП «Южний», персонального складу та голови комітету з конкурсних торгів ДП «МТП «Южний», давати вказівки та доручення, обов`язкові до виконання, діяти від імені Підприємства та підписувати від його імені договори про державні закупівлі товарів, робіт та послуг, тобто можливість повністю контролювати процес державних закупівель на ДП «МТП «Южний», з корисливих мотивів, діючи умисно, вирішив заволодіти чужим майном, а саме коштами ДП «МТП «Южний» при здійсненні закупівель товарів.

У цей період часу, усвідомлюючи, що реалізувати свій злочинний умисел, спрямований на заволодіння грошовими коштами Підприємства в ході проведення державних закупівель товарів для потреб ДП «МТП «Южний», самостійно він не зможе, ОСОБА_4 вирішив утворити організовану групу, до якої залучив представників приватних підприємств, співробітників ДП «МТП «Южний», яких організував у стійке об`єднання, довів спільний план злочинних дій та розподілив відповідні функції серед учасників.

Так, у період з січня 2017 по лютий 2017 року ОСОБА_4 запропонував директору ТОВ «МІЛЕНІУМ МЕРИТАЙМ» (код ЄДРПОУ 39212478) ОСОБА_7 вступити до організованої групи, в якій ОСОБА_7 виконував би роль співорганізатора. В свою чергу ОСОБА_7 , керуючись корисливим мотивом, погодився на пропозицію ОСОБА_4 .

11 січня 2017 ОСОБА_7 запропонував ОСОБА_4 залучити до організованої злочинної групи ОСОБА_15 , якого знав особисто, і призначити останнього на посаду начальника відділу матеріально-технічного забезпечення ДП «МТП «Южний», а згодом-на посаду виконуючого обов`язки заступника директора з матеріально-технічного забезпечення ДП «МТП «Южний». З метою узгодження вищевказаного кандидата 11 січня 2017 року ОСОБА_7 відправив зі своєї електронної поштової скриньки ІНФОРМАЦІЯ_2 на електронну поштову скриньку ОСОБА_4 ІНФОРМАЦІЯ_3 автобіографічну довідку ОСОБА_15 .

В свою чергу, ОСОБА_4 , розуміючи, що для здійснення злочинних намірів щодо заволодіння грошовими коштами Підприємства за результатами тендерних закупівель у складі організованої злочинної групи необхідна участь виконавця, який займав би керівне становище у ДП «МТП «Южний», затвердив кандидатуру ОСОБА_15 та забезпечив його призначення на посаду начальника відділу матеріально-технічного забезпечення ДП «МТП «Южний», а згодом-на посаду виконуючого обов`язки заступника директора з матеріально-технічного забезпечення ДП «МТП «Южний», а також членом тендерного комітету ДП «МТП «Южний», задля чого ОСОБА_4 погодив шляхом проставлення візи відповідний наказ від 14.07.2017 №1052.

Таким чином, учасники організованої групи, очолюваної ОСОБА_4 , через ОСОБА_15 отримали доступ до інформації ДП «МТП «Южний» щодо потреб у закупівлі товарів, їх вартості та коштів, які для цього могли бути виділені, а також отримали можливість визначати номенклатуру та ціну товарів, які буде закуповувати ДП «МТП «Южний».

В подальшому, у період з січня 2017 року по квітень 2017 року ОСОБА_4 та ОСОБА_7 залучили до організованої злочинної групи своїх знайомих працівників ТОВ «МІЛЕНІУМ МЕРИТАЙМ» ОСОБА_8 , ОСОБА_9 , ОСОБА_10 та осіб, які не були офіційно працевлаштовані, але фактично працювали в ТОВ «МІЛЕНІУМ МЕРИТАЙМ» ОСОБА_11 , ОСОБА_12 , ОСОБА_13 , ОСОБА_14 . В цій групі зазначені особи виконували ролі пособників та повинні були забезпечувати підбір, придбання суб`єктів господарювання та їх участь у закупівлях, тобто у порушення ст. 3 Закону України «Про публічні закупівлі», ст.ст. 5, 6 Закону України «Про антиконкурентні узгоджені дії», створити видимість прозорої та конкурентної боротьби у тендерних процедурах ДП «МТП «Южний» підконтрольних організованій групі підприємств, при цьому узгоджуючи ціни між учасниками, завищуючи їх на відповідні товари та після перерахування коштів від Підприємства отримувати свою частку. Дії ОСОБА_7 по залученню до організованої злочинної групи ОСОБА_8 , ОСОБА_9 , ОСОБА_10 , ОСОБА_11 , ОСОБА_12 , ОСОБА_13 , ОСОБА_14 були попередньо узгоджені із ОСОБА_4 , який знав їх особисто, оскільки протягом періоду з 2013 по 2017 здійснював фактичне управління ТОВ «МІЛЕНІУМ МЕРИТАЙМ». В свою чергу ОСОБА_8 , ОСОБА_9 , ОСОБА_10 , ОСОБА_11 , ОСОБА_12 , ОСОБА_13 , ОСОБА_14 , керуючись корисливим мотивом, погодились на пропозицію ОСОБА_4 та ОСОБА_7 .

У період з січня 2017 року по квітень 2017 року ОСОБА_4 запропонував двоюрідній сестрі своєї дружини ОСОБА_16 вступити до злочинної організованої групи, в якій остання повинна була виконувати роль керівника контрольно-ревізійного напрямку діяльності групи, тобто слідкувати за усіма витратними операціями організованої групи. В свою чергу ОСОБА_16 , керуючись корисливим мотивом, погодилась на пропозицію ОСОБА_4 .

Метою діяльності організованої групи було заволодіння грошовими коштами Підприємства при проведенні процедур державних закупівель, укладенні та виконанні договорів про державну закупівлю товарів, за завищеними цінами.

Утворену ОСОБА_4 організовану групу характеризували наступні ознаки:

- попередня зорганізованість у спільне злочинне об`єднання для вчинення особливо тяжкого злочину;

- чітке визначення ролей кожного з учасників організованої групи, єдиний умисел щодо вчинення особливо тяжкого службового злочину та прагнення досягнути єдиного злочинного результату;

- розробка й узгодження детальних планів діяльності та вчинення злочину організованою групою, доведення їх до відома всіх учасників групи в частині виконання своїх дій;

- сприяння у працевлаштуванні керівником організованої групи ОСОБА_4 . ОСОБА_15 , який увійшов до складу організованої групи, на посаду в ДП «МТП «Южний» для забезпечення незаконного одержання грошових коштів ДП «МТП «Южний» шляхом зловживання службовим становищем;

- наділення учасника організованої групи ОСОБА_15 необхідними та достатніми службовими повноваженнями як працівника ДП «МТП «Южний» для забезпечення виконання злочинної ролі у вчиненні корупційного кримінального правопорушення, спрямованого на реалізацію плану злочинної діяльності організованої групи та досягнення єдиного злочинного результату;

- домовленість і готовність до вчинення злочину кожним із учасників організованої групи та отримання матеріальних благ від такої діяльності.

Задля досягнення вказаної мети ОСОБА_4 склав план злочинної діяльності, спрямованої на вчинення умисного злочину із заволодіння грошовими коштами ДП «МТП «Южний», визначив способи його виконання, а також визначив ролі кожного із членів організованої групи.

У подальшому ОСОБА_4 , повідомив злочинний план ОСОБА_7 , ОСОБА_15 , ОСОБА_16 , ОСОБА_11 , ОСОБА_8 , ОСОБА_10 , ОСОБА_9 , ОСОБА_12 , ОСОБА_13 , ОСОБА_14 в частині виконання ними своїх дій з розподілом функцій кожного учасника вчинення злочину, спрямованих на реалізацію цього плану, які погодились його виконувати. ОСОБА_4 та ОСОБА_7 залучали членів організованої групи до участі в злочинній діяльності, об`єднували зусилля всіх учасників, спрямовували їх безпосередньо на вчинення злочину, здійснювали координацію їх поведінки під час вчинення злочинів, а учасники групи підкорювались під час злочинної діяльності цим злочинним наказам.

Відповідно до доведеного усім членам організованої групи плану, ОСОБА_4 разом із ОСОБА_15 у період з 2017 року по 2018 рік забезпечили збір та передавання учасникам організованої групи інформації про потреби ДП «МТП «Южний» у закупівлі товарів та їх орієнтовну вартість до офіційного оголошення про закупівлі. Окрім цього, ОСОБА_15 дав вказівку інженерам та старшим інженерам відділу матеріально-технічного забезпечення ДП «МТП «Южний» (далі інженери ВМТЗ), відповідальним за розробку тендерної документації, надсилати її до офіційного оприлюднення ОСОБА_8 , ОСОБА_7 та ОСОБА_10 . Отримавши від ОСОБА_15 та інженерів ВМТЗ вказану інформацію, ОСОБА_8 , ОСОБА_7 ОСОБА_10 , а також ОСОБА_14 , ОСОБА_13 , ОСОБА_12 , здійснювали моніторинг цін на товари та, після встановлення цін завищували їх більше, ніж у два рази.

У деяких випадках, коли підконтрольні підприємства не мали можливості поставити товари, інформацію про потребу в яких вони отримували від працівників ДП «МТП «Южний», члени організованої групи ініціювали внесення змін до тендерної документації шляхом заміни окремих позицій в її проєкті. Зокрема, в номенклатурі товару здійснювалась заміна позицій, які неможливо було поставити, на позиції, подібні за технічними характеристиками, які підконтрольні підприємства мали можливість поставити в ДП «МТП «Южний». Після внесення відповідних змін до тендерної документації та формування завищеної очікуваної вартості вказана інформація надсилалась ОСОБА_15 або відповідальному інженеру. В подальшому ОСОБА_15 та ОСОБА_4 , маючи відповідні посадові повноваження, забезпечували оприлюднення відредагованої тендерної документації на офіційному порталі державних закупівель. Після оголошення про закупівлю документи для участі в ній подавало одне або кілька підконтрольних підприємств. У разі участі в закупівлі підприємств, які не були підконтрольними організованій групі, тендерним комітетом, до складу якого входив ОСОБА_15 , їхні пропозиції відхилялись або приймалось рішення про відміну торгів. У такий спосіб забезпечувалась можливість витрачання фондів ДП «МТП «Южний» на закупівлі виключно у підконтрольних підприємств за завищеними цінами.

У деяких випадках з метою формування найбільш економічно вигідної ціни тендерної пропозиції використовувалась схема додавання «буферних» позицій. Вона полягала в тому, що члени організованої групи ініціювали внесення змін до номенклатури товару, отриманої від працівників ДП «МТП «Южний», а саме, вносили кілька позицій, потреби в яких у ДП «МТП «Южний» не було і поставка яких завідомо не планувалась. Ціни на вказані позиції були нижчими за їх ринкову вартість. Додавання «буферних» позицій давало змогу завищити ціни на товари, які планувалось поставити в порт в межах сукупної вартості тендерної пропозиції, зробити її найбільш економічно вигідною та, як наслідок, отримати перемогу в закупівлі. Інші ж учасники закупівель, які не входили до складу організованої групи, опинялись у дискримінаційних умовах внаслідок того, що вартість їхньої пропозиції була вищою, ніж у підконтрольних підприємств. Відповідно до положень договорів про закупівлю товарів, які ДП «МТП «Южний» укладало з переможцями закупівель, та які є типовими, Постачальник поставляє Покупцю товар після отримання Постачальником рознарядки від покупця на поставку конкретної партії товару. Таким чином, знаючи, що вказані товари поставлятись не будуть, відповідальні працівники підрозділу замовника не виписували рознарядки на вказані товари і, відповідно, зазначені «буферні позиції» в ДП «МТП «Южний» не поставлялись.

Також ОСОБА_4 та ОСОБА_15 підписували або своїми підписами погоджували укладення та виконання договорів та додаткових угод про закупівлю товарів, а також шляхом погодження своїми підписами платіжних документів забезпечили здійснення оплати ДП «МТП «Южний» юридичним особам, залученим до злочинної схеми за поставлені товари за завищеними цінами.

ОСОБА_7 у відповідності до загального плану здійснював координацію між підприємствами учасниками тендерів та представниками ДП «МТП «Южний».

ОСОБА_16 і ОСОБА_11 відповідно до загального плану здійснювали бухгалтерський облік і фінансовий контроль за фінансовими операціями організованої групи та за грошовими коштами, які надходили від ДП «МТП «Южний» на рахунки підконтрольних підприємств, переведення незаконно одержаних коштів із безготівкової форми у готівку, розподіл неправомірної вигоди між учасниками організованої групи.

ОСОБА_8 , ОСОБА_9 , ОСОБА_10 , ОСОБА_12 , ОСОБА_13 , ОСОБА_14 відповідно до злочинного плану залучили до участі у тендерах, які проводило ДП «МТП «Южний» ряд товариств, а саме: ТОВ «МАРІН ІНДАСТРІАЛ СЕРВІС» (ЄДРПОУ: 41166976), директором якого призначили ОСОБА_9 ; ТОВ «ЮЖМОРСЕРВІС» (ЄДРПОУ: 35178926), директором якого призначили ОСОБА_17 , який працював разом з учасниками організованої групи, однак не був обізнаний із злочинним планом організованої групи та передав фактичне управління діяльністю підприємства учасникам організованої групи; ТОВ «ТЕХНОСОЛЮШН» (ЄДРПОУ: 40066124), директором якого призначили ОСОБА_18 , який не був обізнаний із злочинним планом організованої групи та передав фактичне управління діяльністю підприємства учасникам організованої групи; ТОВ «МІЛЕНІУМ МЕРИТАЙМ» (ЄДРПОУ: 39212478), директором якого був ОСОБА_19 ; ТОВ «СВ ШІППІНГ ЛТД» (ЄДРПОУ: 39670322), директором якого призначили ОСОБА_14 ; ТОВ "БУДКОМПЛЕКТ 14" (ЄДРПОУ: 39418075), директором якого призначили ОСОБА_20 , тестя ОСОБА_14 , який не був обізнаний із злочинним планом організованої групи та передав фактичне управління діяльністю підприємства учасникам організованої групи; ТОВ "ІНЖПОРТСЕРВІС" (ЄДРПОУ: 41433794), директором якого призначили ОСОБА_8 ; ТОВ " ВКФ «ОБЛЗБУТ" (ЄДРПОУ: 23872783), директором якого призначили ОСОБА_12 ; ТОВ "ТЕХМОРСНАБ" (ЄДРПОУ:41446803), директором якого призначили ОСОБА_10 ; ТОВ "МЕТКОМ-ГРУП" (ЄДРПОУ: 37811934), директором якого спочатку призначили ОСОБА_16 , а потім знайомого ОСОБА_14 ОСОБА_21 , який не був обізнаний із злочинним планом організованої групи та передав фактичне управління діяльністю підприємства учасникам організованої групи; ТОВ "ІМПОРТ ПАРТС ТРЕЙД" (ЄДРПОУ: 41570178), директором якого призначили ОСОБА_22 , який не був обізнаний із злочинним планом організованої групи та передав фактичне управління діяльністю підприємства учасникам організованої групи; ТОВ «ЕЛЕКТРОСЕРВІС ІНДАСТРІ» (ЄДРПОУ: 41332055), директорами якого призначили ОСОБА_23 , а потім ОСОБА_24 ; які працювали разом з учасниками організованої групи, однак не були обізнані із злочинним планом організованої групи та передали фактичне управління діяльністю підприємства учасникам організованої групи; ТОВ «МАЙНІНГ ЛІФТ МАШИНЕРІ» (ЄДРПОУ 41634702), директором якого призначили ОСОБА_25 , яка працювала разом з учасниками організованої групи, однак не була обізнана із злочинним планом організованої групи та передала фактичне управління діяльністю підприємства учасникам організованої групи; (далі юридичні особи, залучені до злочинної схеми; суб`єкти господарювання, залучені до злочинної схеми).

З метою створення штучної націнки на товари, що були предметом поставок в ДП «МТП «Южний» ОСОБА_11 та, за її вказівками, іншими учасниками злочинної схеми використано ТОВ «Е.Р.А.» (ЄДРПОУ: 34696147), ТОВ «Лендінг груп» (ЄДРПОУ: 40020829), ТОВ «Стар Ентерпрайс» (ЄДРПОУ: 40012818), ТОВ «Енітек компані» (ЄДРПОУ: 41027123), ТОВ «Будтрест ВВ» (ЄДРПОУ: 39427729), ТОВ «Альбер груп» (ЄДРПОУ: 41155016), ТОВ «Крок-М» (ЄДРПОУ: 20958082), ТОВ «Ліберті бізнес альянс» (ЄДРПОУ: 41082713), ТОВ «Альма трейд» (ЄДРПОУ: 41154782), ТОВ «УКР ФЕСТ» (ЄДРПОУ: 40953709), на які в подальшому здійснювалось документальне оформлення придбання товару у реальних постачальників.

З метою впорядкування та управлінням організованою групою ОСОБА_4 та ОСОБА_7 було затверджено її так звану «штатну структуру». Так, за ОСОБА_7 було закріплено статус «генерального директора». ОСОБА_16 здійснювала управління контрольно-ревізійним напрямком та займала посаду «директора контрольно-ревізійного управління». ОСОБА_11 згідно вказаного документа була «фінансовим директором» підприємства та здійснювала керівництво бухгалтерією організованої групи та відділом управлінського обліку. ОСОБА_9 обіймала посаду «керівника юридичного відділу». ОСОБА_8 виконував функцію «керівника тендерного відділу».

З метою забезпечення комунікації учасників організованої групи між собою та комунікації учасників організованої групи з реальними постачальниками було створено дві поштові скриньки: ІНФОРМАЦІЯ_4 та ІНФОРМАЦІЯ_5 , доступ до яких мали усі учасники організованої групи.

З метою спільної скоординованої діяльності ОСОБА_16 та ОСОБА_14 підшукали офісні приміщення, у яких в подальшому були облаштовані робочі місця учасників організованої групи ,а також осіб, які здійснювали управління юридичними особами, залученими до злочинної схеми, та забезпечували їхнє функціонування.

Створюючи організовану групу, ОСОБА_4 детально розподілив між її учасниками функції, ролі й обов`язки.

Зокрема, ОСОБА_4 , який протягом періоду з 11.01.2017 по 31.03.2017 займав посаду виконуючого обов`язки першого заступника директора ДП «МТП «Южний», а з 01.04.2017 по теперішній час займає посаду першого заступника директора ДП «МТП «Южний», був організатором організованої групи, який її створив, організовував вчинення злочину і керував його підготовкою та вчиненням, об`єднав дії інших співучасників і спрямував їх на вчинення злочину, координував дії вказаних осіб, розподілив обов`язки між членами організованої групи, при цьому його роль полягала у:

- здійсненні загального керівництва діями інших учасників організованої групи;

- розробленні детального плану діяльності організованої групи та організації вчинення злочинів;

- залученні нових учасників до складу організованої групи;

- працевлаштуванні учасників організованої групи на керівні посади в ДП «МТП «Южний»;

- наділенні учасників організованої групи необхідними та достатніми службовими повноваженнями як працівників ДП «МТП «Южний» для виконання відведеної злочинної ролі;

- працевлаштуванні учасників організованої групи та працівників, не обізнаних зі злочинною схемою, на посади до юридичних осіб, залучених до злочинної схеми;

- розподіленні обов`язків між учасниками організованої групи із визначенням ролей кожного її учасника при вчиненні злочинів;

- спрямуванні, об`єднанні та координації зусиль як учасників організованої групи, так і інших осіб, які не були повідомлені про злочинні наміри учасників організованої групи, під час вчинення злочину;

- забезпеченні виконання іншими працівниками ДП «МТП «Южний» вказівок учасників організованої групи;

- розподіленні коштів, отриманих внаслідок злочинної діяльності, між учасниками організованої групи;

- погодженні тендерної документації, розробленої спільно з особами, що контролювали діяльність юридичних осіб, залучених до злочинної схеми та погодження (підписання) договорів з переможцями закупівель ДП «МТП «Южний» - юридичними особами, з числа залучених до злочинної схеми;

- погодженні платіжних документів, на підставі яких здійснювались перерахування коштів з розрахункового рахунку ДП «МТП «Южний» на розрахункові рахунки юридичних осіб, залучених до злочинної схеми.

Таким чином, зазначені вище особи зорганізувалися у стійке об`єднання для вчинення особливо тяжкого злочину з єдиним планом з розподілом функцій учасників групи, спрямованих на досягнення цього плану, відомого всім учасникам групи, тобто утворили організовану групу в розумінні ч. 3 ст. 28 ККУкраїни.

На виконання вказаного злочинного плану ОСОБА_4 та ОСОБА_15 забезпечили завищення вартості предмету закупівлі та проведення закупівель UA-2017-05-03-000463-b, UA-2017-04-06-001223-b, UA-2018-03-23-000577-b, UA-2017-05-10-001227-b, UA-2017-05-19-000154-b, UA-2017-05-18-001275-b, UA-2017-05-17-002473-b, UA-2017-06-20-002480-b, UA-2017-07-14-001574-b, UA-2017-05-30-001673-b, UA-2017-07-04-001029-b, UA-2017-07-27-001725-b, UA-2017-09-06-000372-c, UA-2017-08-16-000096-a, UA-2017-10-25-000044-c, UA-2017-09-12-000815-c, UA-2017-09-20-000054-b, UA-2017-10-23-000280-a, UA-2017-11-08-001558-c, UA-2017-10-31-002308-a, UA-2017-03-20-000554-a, UA-2017-03-24-000415-c, UA-2017-09-01-000880-c, UA-2017-11-01-001063-a, UA-2018-03-03-000301-c, UA-2018-03-19-002236-c, UA-2018-03-15-001035-c, UA-2018-03-21-001196-c, UA-2017-11-08-001478-c, а також за участю ОСОБА_7 , ОСОБА_8 , ОСОБА_12 , ОСОБА_10 , ОСОБА_13 , ОСОБА_14 , ОСОБА_11 , ОСОБА_16 , ОСОБА_9 забезпечили перемогу у вказаних тендерах підконтрольних організованій групі товариств та укладення з ними договорів про закупівлю товарів за завищеними цінами, а саме договорів: від 13.07.2017 №Т/СН-63/17 з ТОВ «ЮЖМОРСЕРВІС» про закупівлю світильників та освітлювальної арматури; від 20.06.2017 № Т/СН?51/17 з ТОВ«ТЕХНОСОЛЮШН» про закупівлю підіймально-транспортувального обладнання (ЗЗЧ до кранів); від 11.05.2018 №Т/СН-73/18 з ТОВ«БУДКОМПЛЕКТ 14» про закупівлю форменого одягу; від 19.06.2017 №Т/СН-49/17 з ТОВ«СВШІППІНГЛТД» про закупівлю підіймально-транспортувального обладнання (ЗЗЧ до кранів); від 30.06.2017 №Т/СН-60/17 з ТОВ«МАРІН ІНДАСТРІАЛ СЕРВІС» про закупівлю підіймально-транспортувального обладнання (ЗЗЧ до навантажувальної та перевантажувальної техніки ВПМ); від 27.06.2017 №Т/СН-57/17 з ТОВ«МАРІН ІНДАСТРІАЛ СЕРВІС» про закупівлю підіймально-транспортувального обладнання (ЗЗЧ до навантажувальної та перевантажувальної техніки ВПМ); від 19.06.2017 №Т/СН-50/17 з ТОВ«МАРІН ІНДАСТРІАЛ СЕРВІС» про закупівлю частини залізничних або трамвайних локомотивів чи рейкового рухомого складу; обладнання для контроля залізничного руху (ЗЗЧ до Unilock E-55S техніки ВПМ); від 14 серпня 2017 №Т/СН-83/17 з ТОВ«МАРІН ІНДАСТРІАЛ СЕРВІС» про закупівлю підіймально-транспортувального обладнання (Редуктор циліндричний грейферного механізму підйому в зборі старопридатний); від 23.08.2017 №Т/СН-90/17 з ТОВ«ЮЖМОРСЕРВІС» про закупівлю електродвигунів; від 12.07.2017 №Т/СН-62/17 з ТОВ«ЮЖМОРСЕРВІС» про закупівлю теплообмінників, кондиціонерів повітря, холодильного обладнання та фільтрувальних пристроїв (агрегати фільтровентиляційні та кондиціонери); від 19.10.2017 №Т/СН-120/17 з ТОВ«ТЕХМОРСНАБ» про закупівлю вальниць (підшипників); від 04.10.2017 №Т/СН-108/17 з ТОВ«МЕТКОМ-ГРУП» про закупівлю залізничного обладнання (матеріали верхньої будови колії); від 09.11.2017 №Т/СН-137/17 з ТОВ«ІМПОРТ ПАРТС ТРЕЙД» про закупівлю підіймально-транспортувального обладнання (ЗЗЧ до навантажувальної та перевантажувальної техніки РБУ); від 31.10.2017 №Т/СН-131/17 з ТОВ«ІНЖПОРТСЕРВІС» про закупівлю підіймально-транспортувального обладнання (вантажопідіймальне обладнання); від 21.12.2017 від №Т/СН-183/17 з ТОВ«ОБЛЗБУТ» про закупівлю насосів та компресорів; від 04.12.2017 №Т/СН-152/17 з ТОВ«ІНЖПОРТСЕРВІС» про закупівлю підіймально-транспортувального обладнання (живильники пластинчаті типу 2-18-60, вінець натяжної зірочки живильника типу 2-18-60, ролик верхній 2-284626, ролик нижній 2-282990,привід пластинчатого живильника, каток та вісь робочої гілки пластинчатого живильника, редуктор приводу стрілового конвеєру стакеру Н2/16/С2/17М 315С/130М1); від 07.12.2017 №Т/СН-160/17 з ТОВ «ЕЛЕКТРО СЕРВІС ІНДАСТРІ» про закупівлю світильників та освітлювальної арматури; від 04.12.2017 №Т/СН-154/17 з ТОВ«ТЕХМОРСНАБ» про закупівлю ланцюгів (ланцюги, ланки швидкороз`ємні, ланки з`єднувальні, кільця); від 15.02.2018 №Т/СН-20/18 з ТОВ «ІНЖПОРТСЕРВІС» про закупівлю підіймально-транспортувального обладнання (грейферів); від 08.12.2017 від №Т/СН-164/17 з ТОВ ВКФ «ОБЛЗБУТ» про закупівлю ручних інструментів; від 28.04.2017 №Т/СН-20/17 з ТОВ«ЮЖМОРСЕРВІС» про закупівлю електричної апаратури для комутування та захисту електричних кіл (контактори, вимикачі, командоконтроллери); від 22.05.2017 №Т/СН-22/17 з ТОВ«ТЕХНОСОЛЮШН» про закупівлю підіймально-транспортувального обладнання (ЗЗЧ до кранів); від 19.10.2017 №Т/СН-119/17 з ТОВ«БУДКОМПЛЕКТ 14» про закупівлю взуття; від 02.01.2018 №Т/СН-2/18 з ТОВ«ІМПОРТ ПАРТС ТРЕЙД» про закупівлю підіймально-транспортувального обладнання (ЗЗЧ до навантажувальної та перевантажувальної техніки ВПМ); від 27.04.2018 №Т/СН-59/18 з ТОВ «ІНЖПОРТСЕРВІС» про закупівлю підіймально-транспортувального обладнання; від 27.04.2018 №Т/СН?58/18 з ТОВ«ІНЖПОРТСЕРВІС» про закупівлю підіймально-транспортувального обладнання; від 27.04.2018 № Т/СН 61/18 з ТОВ «ІНЖПОРТСЕРВІС» про закупівлю підіймально-транспортувального обладнання; від 27.04.2018 №Т/СН-60/18 з ТОВ «ІНЖПОРТСЕРВІС» про закупівлю підіймально-транспортувального обладнання; від 19.12.2017 №Т/СН-172/17 з ТОВ ВКФ «ОБЛЗБУТ» про закупівлю засобів індивідуального захисту.

У подальшому учасники організованої групи здійснили продаж ДП «МТП «Южний» товарів за завищеними на 47494620,40 грн. цінами та з моменту перерахування вказаних грошових коштів на рахунки підконтрольних організованій групі товариств заволоділи ними та розпорядились ними на власний розсуд.

Вказаними діями ДП «МТП «Южний» було завдано збитків на загальну суму 47494620,40 грн.

Отже, ОСОБА_4 , ОСОБА_7 , ОСОБА_15 , ОСОБА_8 , ОСОБА_12 , ОСОБА_10 , ОСОБА_13 , ОСОБА_14 , ОСОБА_11 , ОСОБА_16 , ОСОБА_9 своїми умисними діями, що виразилися у заволодінні грошовими коштами ДП «МТП «Южний» в особливо великому розмірі шляхом зловживання своїм службовим становищем, вчиненому організованою групою, ймовірно вчинили злочин, передбачений ч. 5 ст. 191 ККУкраїни.

Щодо обґрунтованості підозри у вчиненні ОСОБА_4 інкримінованого йому кримінального правопорушення.

27.10.2020 ОСОБА_4 повідомлено про підозру у вчиненні кримінального правопорушення, передбаченого ч. 3 ст. 27, ч.5 ст. 191 КК України, а саме організації та керівництві заволодіння грошовими коштами ДП «МТП «Южний» в особливо великому розмірі шляхом зловживання своїм службовим становищем, вчиненому організованою групою.

Згідно ч. 5 ст. 9 КПК України, кримінальне процесуальне законодавство України застосовується з урахуванням практики Європейського суду з прав людини (далі ЄСПЛ).

Зокрема, у справі «Фокс, Кемпбелл і Гартлі проти Сполученого Королівства» від 30 серпня 1990 року зазначено, що «обґрунтована підозра» означає існування фактів або інформації, які можуть переконати об`єктивного спостерігача в тому, що особа, про яку йдеться, могла вчинити правопорушення, крім того, вимога розумної підозри передбачає наявність доказів, які об`єктивно пов`язують підозрюваного з певним злочином, вони не повинні бути достатніми, щоб забезпечити засудження, але мають бути достатніми, щоб виправдати подальше розслідування або висунення обвинувачення.

При цьому, обставини здійснення підозрюваним конкретних дій та доведеність його вини, потребують перевірки та оцінки у сукупності з іншими доказами у кримінальному провадженні під час подальшого досудового розслідування.

Такий висновок цілком узгоджується із правовими позиціями, наведеними у рішеннях ЄСПЛ, зокрема, у справі «Мюррей проти Сполученого Королівства» № 14310/88 від 23.10.1994 суд зазначив, що «факти, які є причиною виникнення підозри не повинні бути такими ж переконливими, як і ті, що є необхідними для обґрунтування вироку чи й просто висунення обвинувачення, черга якого надходить на наступній стадії процесу кримінального розслідування».

Так, для вирішення питання щодо обґрунтованості повідомленої підозри, оцінка наданих слідчому судді доказів здійснюється не в контексті оцінки доказів з точки зору їх достатності і допустимості для встановлення вини чи її відсутності, доведення чи не доведення винуватості особи, що здійснюється судом при ухваленні вироку, а з метою визначити вірогідність та достатність підстав причетності тієї чи іншої особи до вчинення кримінального правопорушення, а також чи є підозра обґрунтованою, щоб виправдати подальше розслідування або висунення обвинувачення.

У пункті 175 рішення Європейського суду з прав людини від 21.04.2011 у справі «Нечипорук і Йонкало проти України» зазначено, що «термін «обґрунтована підозра» означає, що існують факти або інформація, які можуть переконати об`єктивного спостерігача в тому, що особа, про яку йдеться, могла вчинити правопорушення. Факти, що підтверджують обґрунтовану підозру, не повинні бути такого ж рівня, що й факти, на яких має ґрунтуватися обвинувальний вирок.

За такого, слідчий суддя на стадії досудового розслідування для вирішення питання, зокрема, щодо обґрунтованості підозри не вправі вирішувати ті питання, які повинен вирішувати суд при розгляді кримінального провадження по суті, тобто не вправі оцінювати докази з точки зору їх достатності і допустимості для встановлення вини особи/осіб у вчиненні кримінального правопорушення чи її відсутності, а лише зобов`язаний на підставі розумної оцінки сукупності отриманих доказів визначити, що причетність тієї чи іншої особи/осіб до вчинення кримінального правопорушення є вірогідною та достатньою для застосування відносно такої особи запобіжного заходу, зокрема, у вигляді тримання під вартою.

Згідно з доводами, викладеними у клопотанні та документами наданими на підтвердження цих доводів, обґрунтованість підозри щодо вчинення ОСОБА_4 інкримінованого йому кримінального правопорушення, передбаченого ч. 3 ст. 27 ч. 5 ст. 191 КПК України, підтверджується сукупністю зібраних доказів, зокрема, наказом директора ДП «МТП «Южний» від 11.01.2017 № 20-ос про призначення ОСОБА_4 виконуючим обов`язки першого заступника директора, посадовою інструкцією першого заступника директора, затвердженою наказом ДП «МТП «Южний» від 28.12.2013 № 1221 (Том № 2 а.с. 1-5), наказом директора ДП «МТП «Южний» від 30.03.2017 № 250-ос про продовження виконання обов`язків ОСОБА_4 та наказом № 532-ос від 05.07.2017 про призначення ОСОБА_4 на посаду першого заступника директора ДП «МТП «Южний», посадовою інструкцією першого заступника директора, затвердженої наказом ДП «МТП «Южний» від 04.04.2017 № 531 (Том № 2 а.с. 6-13), протоколом огляду від 29.09.2020 року з додатками (Том № 2 а.с. 80-113); протоколом огляду від 23.01.2019 року з додатками (Том № 2 а.с. 114-116); витягом із висновку експерта № 26/7 від 12.05.2020 року (Том № 2 а.с. 117-128); протоколом огляду від 30.03.2020 року з додатками (Том № 2 а.с. 130-174); протоколом огляду від 17.09.2019 року з додатками (Том № 2 а.с. 175-210); показами свідків (Том № 2 а.с. 211-216); протоколом огляду від 26.04.2019 року (Том № 2 а.с. 217-224); протоколом огляду від 03.07.2018 року (Том № 2 а.с. 225-228); протоколом огляду від 13.08.2018 року (Том № 3 а.с. 1-5); протоколом огляду від 11.06.2018 року (Том № 3 а.с. 6-8); протоколом огляду від 24.05.2018 року (Том № 3 а.с. 9-11) протоколом огляду від 04.07.2018 року з додатками (Том № 3 а.с. 12- 33); протоколом огляду від 15.06.2018 року з додатками (Том № 3 а.с. 34-64); протоколом огляду від 21.08.2018 року (Том № 3 а.с. 65-67); протоколом огляду від 23.08.2018 року з додатками (Том № 3 а.с. 67-92); протоколом огляду від 13.06.2019 року з додатками (Том № 3 а.с. 109-114); протоколом огляду від 03.09.2018 року з додатками (Том № 3 а.с. 115-158); протоколом огляду від 25.09.2018 року з додатками (Том № 3 а.с. 159-182); протоколом огляду від 15.08.2018 року з додатком (Том № 3 а.с. 183-186); протоколом огляду від 11.10.2019 року з додатками (Том № 4 а.с. 1-63); протоколом огляду від 18.06.2019 року (Том № 4 а.с. 64-67); протоколом огляду від 09.10.2020 року (Том № 4 а.с. 68-69); протоколом огляду від 15.10.2020 року з додатками (Том № 4 а.с. 70-80), протоколами про результати здійснення зняття інформації з транспортних телекомунікаційних мереж від 01.06.2018 (Том № 4 а.с. 89-93).

Зокрема, відповідно до наказу директора ДП «МТП «Южний» від 11.01.2017 № 20-ос, ОСОБА_4 було призначено виконуючим обов`язки першого заступника директора ДП «МТП «Южний» по 31.03.2017. Згідно до наказу директора ДП «МТП «Южний» від 30.03.2017 № 250-ос, продовжено виконання обов`язків ОСОБА_4 на посаді виконуючим обов`язки першого заступника директора ДП «МТП «Южний». Згідно наказу № 532-ос від 05.07.2017, ОСОБА_4 призначено на посаду першого заступника директора ДП «МТП «Южний» з 05.07.2017.

Згідно протоколу огляду від 29.09.2020, з додатками, складного за результатами огляду вмісту веб-порталу «ProZorro», вбачаються відомості, що підтверджують факт перемоги протягом 2017-2018 років підконтрольних організованій групі підприємств ТОВ «Марін індастріал сервіс» (ЄДРПОУ: 41166976), ТОВ «Южморсервіс» (ЄДРПОУ: 35178926), ТОВ «Техносолюшн» (ЄДРПОУ: 40066124), ТОВ «Міленіум Меритайм» (ЄДРПОУ: 39212478), ТОВ «СВ Шіппінг ЛТД» (ЄДРПОУ: 39670322), ТОВ «Будкомплект 14» (ЄДРПОУ: 39418075), ТОВ «Інжпортсервіс» (ЄДРПОУ: 41433794), ТОВ «Облзбут» (ЄДРПОУ: 23872783), ТОВ «Техморснаб» (ЄДРПОУ: 41446803), ТОВ «Метком-груп» (ЄДРПОУ: 37811934), ТОВ «Імпорт Партс Трейд» (ЄДРПОУ: 41570178), ТОВ «Електро Сервіс Індастрі» (ЄДРПОУ: 41332055) у публічних закупівлях ДП «МТП «Южний».

Відповідно до протоколу огляду від 23.01.2019 з додатками, складеного за результатами огляду документів (оригіналів договорів та додатків до них, укладених протягом 2017-2018 років між ДП «МТП «Южний» та підприємствами-переможцями тендерів ДП «МТП «Южний»), вилучених 23.05.2018 в ході проведення обшуку у приміщеннях ДП «МТП «Южний», вбачається, що більшість з цих договорів укладені або укладення таких договорів було погоджене, ОСОБА_4 та ОСОБА_15 , що свідчить про те, що ОСОБА_4 укладав або забезпечував укладення договорів з підконтрольними суб`єктами господарювання.

Згідно протоколу огляду від 17.09.2019 з додатками, складеного за результатами огляду носіїв інформації (оптичних дисків для лазерних систем зчитування), на яких зафіксовано інформацію провайдерів телекомунікацій ПрАТ «ВФ Україна», ТОВ «Лайфселл», ПрАТ «Київстар» про окремих споживачів телекомунікаційних послуг та про телекомунікаційні послуги, що вони отримували протягом кінця 2016-початку 2019 років, вбачається факт спілкування посадової особи ДП «МТП «Южний» ОСОБА_4 за допомогою засобів телефонного зв`язку з особами, що здійснювали управління юридичними особами, залученими до злочинної схеми.

Відповідно до протоколу огляду від 13.08.2018, складеного за результатом огляду ноутбука, вилученого 23.05.2018 під час обшуку за адресою: АДРЕСА_2 , зафіксовано листування між причетними до вищеописаних подій за версією слідства особами щодо керівної ролі ОСОБА_4 у фінансово-господарській діяльності підконтрольних організованій групі товариств.

Згідно протоколу огляду від 15.06.2018, складеного за результатами огляду носіїв інформації, вилучених 23.05.2018 під час обшуку за місцем проживання ОСОБА_4 , зафіксовано листування між ОСОБА_4 та ОСОБА_7 щодо діяльності підконтрольних за версією слідства суб`єктів господарювання організованій групі, їх участі у тендерах, які проводились ДП «МТП «Южний».

Як вбачається із протоколу від 24.05.2018, оглядом документів, вилучених 23.05.2018 під час проведення обшуку, виявлено реєстраційні документи компанії SYSTEMTRADING LLP, бенефіціаром якої є ОСОБА_26 мати ОСОБА_7 , а також конверт від корпоративної платіжної картки Millenium Group LTD, випущеної на ім`я ОСОБА_27 .

Відповідно до протоколу від 25.09.2018, складеного за результатами огляду НЖМД, вилученого 23.05.2018 під час обшуку за адресою: м. Одеса, вул. Ніжинська, 79 (бізнес-центр «Марсель»), зафіксовано листи ОСОБА_28 , ОСОБА_13 , ОСОБА_29 , ОСОБА_30 , направлені на електронну поштову скриньку ОСОБА_7 та ОСОБА_4 , із звітами про виконану роботу щодо участі підконтрольних організованій групі товариств в тендерах, які проводились ДП «МТП «Южний».

Згідно протоколу огляду від 11.10.2019 з додатками, складеного за результатами огляду носіїв інформації, на яких скопійована копія вмісту ноутбука, вилученого 23.05.2018 у ОСОБА_7 під час обшуку, в ході огляду виявлені та зафіксовані відомості про листування ОСОБА_7 з ОСОБА_15 , під час якого ОСОБА_15 надсилав ОСОБА_7 власне резюме перед працевлаштуванням в ДП «МТП «Южний», яке ОСОБА_7 надіслав ОСОБА_4 ; листування ОСОБА_7 , ОСОБА_15 та ОСОБА_8 під час якого ОСОБА_8 пересилав реєстр виконаних та запланованих ДП "МТП "Южний" поставок та оплат на користь підконтрольних організованій групі товариств за укладеними договорами про закупівлю; листування ОСОБА_7 та ОСОБА_15 , під час якого вказані особи надсилають один одному технічні вимоги та зміни технічних вимог щодо закупівлі ДП «МТП «Южний» товарів до офіційного оголошення про закупівлю, ймовірно обговорюють схему дій на виконання злочинного плану.

При цьому, обставини здійснення підозрюваним конкретних дій та доведеність його вини, потребують перевірки та оцінки у сукупності з іншими доказами у кримінальному провадженні під час подальшого досудового розслідування.

За такого, обґрунтованість підозри щодо вчинення підозрюваним ОСОБА_4 вищевказаного кримінального правопорушення підтверджується наявними в матеріалах кримінального провадження доказами, що є достатніми для висновку, що підозра не є вочевидь необґрунтованою та відповідає стандарту переконання «обґрунтована підозра».

Щодо наявності підстав для застосування до підозрюваного ОСОБА_4 заходу забезпечення кримінального провадження у вигляді відсторонення від посади.

Так, слідчим суддею відхиляються доводи сторони обвинувачення щодо імперативності положень ч. 5ст.65-1ЗаконуУкраїни«Про запобіганнякорупції» та обов`язкового відсторонення від посади особи, якій повідомлено про підозру у вчиненні нею кримінального правопорушення у сфері службової діяльності, виходячи з наступного.

Відповідно до абз. 1 ч. 5 ст. 65-1 Закону України «Про запобігання корупції» № 1700-VII від 14.10.2014, особа, якій повідомлено про підозру у вчиненні нею кримінального правопорушення у сфері службової діяльності, підлягає відстороненню від виконання повноважень на посаді в порядку, визначеному законом.

Вказаною нормою не передбачено порядок відсторонення особи від посади та продовження строку відсторонення від посади.

Згідно з ч. 1, ч. 3 ст. 9 КПК України, під час кримінального провадження суд, слідчий суддя, прокурор, керівник органу досудового розслідування, слідчий, інші службові особи органів державної влади зобов`язані неухильно додержуватися вимог Конституції України, цього Кодексу, міжнародних договорів, згода на обов`язковість яких надана Верховною Радою України, вимог інших актів законодавства. Закони та інші нормативно-правові акти України, положення яких стосуються кримінального провадження, повинні відповідати цьому Кодексу. При здійсненні кримінального провадження не може застосовуватися закон, який суперечить цьому Кодексу.

Таким чином, за наявності конкуренції норм права, підлягає застосуванню саме положення Кримінального процесуального кодексу, які встановлюють підстави для відсторонення особи від посади та підстави для продовження строку такого відстороненняу, а також положення інших законів, які йому не суперечать.

Сам по собі факт вчинення органом досудового розслідування такої процесуальної дії як повідомлення особі про підозру, без встановлення інших обставин, визначених Главою 10, 14 Розділу ІІ Кримінального процесуального кодексу України, не є самостійною підставою для застосування до підозрюваного процесуального примусу у кримінальному провадженні, у тому числі, застосування щодо нього такого заходу забезпечення кримінального провадження як відсторонення від посади, що забезпечує дотримання загальних засад кримінального провадження, прав та законних інтересів підозрюваного, виконання завдань кримінального провадження, зокрема, щоб до кожного учасника кримінального провадження була застосована належна правова процедура.

Фактично, положення абз. 1 ч. 5 ст. 65-1 Закону України«Прозапобіганнякорупції»№1700-VIIвід14.10.2014,якщовонизастосовуютьсясамостійно, нівелюють встановлений Кримінальним процесуальним кодексом України порядок відсторонення підозрюваного від посади, та істотно зменшують обсяг обставин, визначених Кримінальним процесуальним кодексом України, наявність яких є необхідною умовою відсторонення підозрюваного від посади та перевіряється слідчим суддею при застосуванні такого заходу забезпечення кримінального провадження, а за такого не є безумовною підставою для відсторонення особи від посади.

Враховуючи, що вказане положення абз. 1 ч. 5 ст. 65-1 Закону України «Про запобігання корупції» не входить до складу норм Кримінального процесуального кодексу України, суперечить положенням цього Кодексу щодо обсягу підстав для відсторонення, беручи до уваги приписи ч. 3 ст. 9 КПК України, слідчий суддя дійшов до висновку, що приписи абз. 1 ч. 5 ст. 65-1 Закону України«Прозапобіганнякорупції»№1700-VIIвід14.10.2014 без врахування положень статті 158 КПК України не можуть бути застосовані до кримінального провадження, оскільки зазначена норма Закону України «Про запобігання корупції» є відсильною до порядку відсторонення, визначеного законом, який встановлений Главою 10, 14 Розділу ІІ Кримінального процесуального кодексу України.

Відповідно до ч. 1 ст. 154 КПК України, відсторонення від посади може бути здійснено щодо особи, яка підозрюється або обвинувачується у вчиненні злочину.

Згідно з п. 3, п. 5, п. 6 ч. 2 ст. 155 КПК України,у клопотанніпро відстороненнявід посади,зокрема зазначаютьсявиклад обставин,що даютьпідстави підозрюватиособу увчиненні кримінальногоправопорушення,і посиланняна обставини; викладобставин,що даютьпідстави вважати,що перебуванняна посадіпідозрюваного,обвинуваченого сприяловчиненню кримінальногоправопорушення; виклад обставин, що дають підстави вважати, що підозрюваний, обвинувачений, перебуваючи на посаді, знищить чи підробить речі і документи, які мають суттєве значення для досудового розслідування, незаконними засобами впливатиме на свідків та інших учасників кримінального провадження або протиправно перешкоджатиме кримінальному провадженню іншим чином.

За положеннями ч. 2 ст. 157 КПК України,при вирішенніпитання провідсторонення відпосади слідчийсуддя,суд зобов`язанийврахувати такіобставини: 1)правову підставудля відстороненнявід посади; 2)достатність доказів,які вказуютьна вчиненняособою кримінальногоправопорушення; 3) наслідки відсторонення від посади для інших осіб.

Відповідно до ч. 1 ст. 157 КПК України, слідчий суддя, суд відмовляє у задоволенні клопотання про відсторонення від посади, якщо слідчий, прокурор не доведе наявність достатніх підстав вважати, що такий захід необхідний для припинення кримінального правопорушення, припинення або запобігання протиправній поведінці підозрюваного чи обвинуваченого, який, перебуваючи на посаді, може знищити чи підробити речі і документи, які мають значення для досудового розслідування, незаконними засобами впливати на свідків та інших учасників кримінального провадження або протиправно перешкоджати кримінальному провадженню іншим чином.

Аналіз норм чинного кримінально-процесуального законодавства України дає підстави зробити висновок, що для застосування даного заходу забезпечення кримінального провадження слідчий, прокурор зобов`язані довести наявність достатніх підстав вважати, що такий захід є необхідним для припинення кримінального правопорушення, припинення або запобігання протиправній поведінці підозрюваного, обвинуваченого, який, перебуваючи на посаді, може знищити чи підробити речі і документи, що мають значення для досудового розслідування, незаконними засобами впливати на свідків та інших учасників кримінального провадження або протиправно перешкоджати кримінальному провадженню іншим чином.

Згідно з п. 4 ч. 2ст.131 КПК України,відсторонення від посади є одним із заходів забезпечення кримінального провадження.

Відповідно до ч. 3 ст. 132 КПК України, застосування заходів забезпечення кримінального провадження не допускається, якщо слідчий, прокурор не доведе, що:

1) існує обґрунтована підозра щодо вчинення кримінального правопорушення такого ступеня тяжкості, що може бути підставою для застосування заходів забезпечення кримінального провадження;

2) потреби досудового розслідування виправдовують такий ступінь втручання у права і свободи особи, про який ідеться в клопотанні слідчого, прокурора;

3) може бути виконане завдання, для виконання якого слідчий, прокурор звертається із клопотанням.

Наказом в.о. Директора ДП «МТП «Южний» ОСОБА_6 від 11.01.2017 № 20-ос ОСОБА_4 прийнято виконуючим обов`язки першого заступника директора ДП «МТП «Южний» з 12.01.2017 по 31.03.2017 (Том № 2 а.с. 1).

Наказом в.о. Директора ДП «МТП «Южний» ОСОБА_6 від 30.03.2017 № 250-ос ОСОБА_4 продовжено виконання обов`язків першого заступника директора ДП «МТП «Южний» з 01.04.2017 (Том № 2 а.с. 6 - 6(зворот)).

Наказом в.о. Директора ДП «МТП «Южний» ОСОБА_6 від 05.07.2017 № 532-ос ОСОБА_4 призначено на посаду першого заступника директора ДП «МТП «Южний» з 05.07.2017 (Том № 2 а.с. 13), яку він займає і станом на день розгляду клопотання слідчим суддею.

Як встановлено судовим розглядом, злочин, у вчиненні якого обґрунтовано підозрюється ОСОБА_4 , пов`язаний зі складанням службових документів ДП«МТП «Южний» та внесенням до них змін на користь підконтрольних організованій групі товариств, зокрема технічних вимог на предмет закупівлі, рапортів щодо проведення закупівель, договорів про закупівлю та додаткових угод до них, які ОСОБА_4 погоджував та затверджував.

Таким чином, існують обґрунтовані підстави вважати, що перебування ОСОБА_4 протягом 2017-2018 років на посаді в.о. першого заступника директора ДП «МТП «Южний» та згодом першого заступника директора ДП «МТП «Южний» сприяло вчиненню кримінального правопорушення, передбаченого ч. 5 ст. 191 КК України.

Відповідно до ч. 6 ст. 12 КК України, кримінальне правопорушення, передбачене ч. 5 ст. 191 КК України, вчинення якого інкримінується ОСОБА_4 , є особливо тяжким злочином.

Так, досудове розслідування кримінального провадження № 52017000000000592 триває вже більше чотирьох років, цього часу, на думку слідчого судді, було достатньо, щоб зафіксувати сліди кримінального правопорушення та провести всі невідкладні слідчі (розшукові) дії. Так, органом досудового розслідування проведено ряд обшуків, у тому числі у приміщеннях ДП «МТП «Южний», та вилучено всі необхідні речі та документи, що мають суттєве значення для досудового розслідування даного кримінального провадження. Крім того, посилання сторони обвинувачення на той факт, що підозрюваний ОСОБА_4 може знищити або підробити речі і документи, які мають суттєве значення для досудового розслідування та до яких він, в силу своєї посади, має доступ, слідчим суддею відхиляються, оскільки ані у клопотанні, ані у судовому засіданні прокурором не зазначено які саме це речі та документи.

При встановленні наявності ризику впливу на свідків слід враховувати встановлену Кримінальним процесуальним кодексом України процедуру отримання показань від осіб, які є свідками у кримінальному провадженні, а саме: спочатку на стадії досудового розслідування показання отримуються шляхом допиту слідчим чи прокурором, а після направлення обвинувального акту до суду на стадії судового розгляду усно шляхом допиту особи в судовому засіданні (ч. 1, 2 ст. 23, ст. 224 КПК України).

Суд може обґрунтовувати свої висновки лише на показаннях, які він безпосередньо сприймав під час судового засідання або отриманих у порядку, передбаченому статтею 225 КПК України, тобто допитаних на стадії досудового розслідування слідчим суддею. Суд не вправі обґрунтовувати судові рішення показаннями, наданими слідчому, прокурору, або посилатися на них (ч. 4 ст. 95 КПК України).

За таких обставин ризик впливу на свідків існує не лише на початковому етапі кримінального провадження при зібранні доказів, а й продовжує існувати на стадії судового розгляду до моменту безпосереднього отримання судом показань від свідків та дослідження їх судом.

При цьому, ОСОБА_4 підозрюється в організації та керівництві процесом заволодіння грошовими коштами ДП «МТП «Южний», що обґрунтовано свідчить про наявність у останнього організаторських здібностей та авторитету, за допомогою яких ОСОБА_4 може впливати на осіб, що є свідками у кримінальному провадженні. ОСОБА_4 , та, як організатор інкримінованого йому кримінального правопорушення, маючи вплив на співучасників злочину, як під час вчинення так і після його вчинення, з метою уникнення кримінальної відповідальності може продовжити впливати на інших підозрюваних у цьому ж кримінальному провадженні шляхом спонукання їх надавати свідчення на його користь/відмовитись надавати свідчення.

Разом з тим, обов`язки, які були покладені на підозрюваного ОСОБА_4 у зв`язку із застосуванням до нього запобіжного заходу у вигляді застави, утому числі обов`язок утримуватися від спілкування (щодо обставин кримінального провадження № 52017000000000592, в якому ОСОБА_4 є підозрюваним) зі свідками та іншими підозрюваними у цьому кримінальному провадженні, серед яких є працівники ДП «МТП «Южний», не продовжено. Таким чином, на думку слідчого судді, застосування до підозрюваного ОСОБА_4 заходу забезпечення кримінального провадження у вигляді відсторонення від посади є єдиним способом запобігти незаконному впливу на свідків та підозрюваних у кримінальному провадженні, які є працівниками ДП «МТП «Южний».

Також, жодних належних та допустимих доказів того, що ОСОБА_4 може протиправно перешкоджати кримінальному провадженню іншим чином слідчому судді не надано.

Разом з тим, як вбачається із матеріалів клопотання (Том № 1 а.с. 92-109), ДП «МТП «Южний» залучено у якості потерпілого у кримінальному провадженні № 52017000000000592 від 05.09.2017.

Так, беручи до уваги, що ОСОБА_4 обґрунтовано підозрюється у вчиненні зазначеного злочину, вчиненню якого сприяло саме виконання ним обов`язків першого заступника директора ДП «МТП «Южний» (із 12.01.2017 по 31.03.2017, відповідно до наказу від 11.01.2017 № 20-ос; із 01.04.2017 відповідно до наказу від 30.03.2017 № 250-ос) та подальшим обійманням ним цієї посади (наказ від 05.07.2017 № 532-ос), зважаючи на тривалий термін перебування на керівних посадах у ДП «МТП «Южний, в силу займаної посади першого заступника директора вказаного підприємства, існують обґрунтовані підстави вважати, що ОСОБА_4 має зв`язки в Міністерстві інфраструктури України, до сфери управління якого належить ДП «МТП «Южний».

Таким чином, використовуючи ці зв`язки підозрюваний може вплинути на подальшу поведінку потерпілого у кримінальному провадженні та на реалізацію потерпілим його процесуальних прав та обов`язків.

Враховуючи тяжкість кримінального правопорушення, передбаченого ч. 5 ст. 191 КПК України, яке є особливо тяжким, обґрунтованість підозри щодо вчинення вказаного злочину ОСОБА_4 у ролі організатора, беручи до уваги, що, у разі направлення обвинувального акту до суду та визнання ОСОБА_4 винним у вчиненні інкримінованого йому діяння, останньому може бути призначено покарання у вигляді позбавлення волі на строк від семи до дванадцяти років з конфіскацією майна, без права на звільнення від кримінальної відповідальності, призначення більш м`якого покарання, ніж передбачено законом, або звільнення від відбування покарання з випробуванням, слідчий суддя дійшов до висновку, що застава, внесена за підозрюваного (7357000, 00 грн.), не здатна в повній мірі забезпечити належну процесуальну поведінку підозрюваного ОСОБА_4 .

За такого, ОСОБА_4 підлягає відстороненню від займаної ним посади першого заступника директора ДП «МТП «Южний».

Щодо наслідив відсторонення від посади для інших осіб.

При вирішенні питання про застосування щодо підозрюваного ОСОБА_4 такого заходу забезпечення кримінального провадження як відсторонення від посади, слідчим суддею серед іншого, враховуються наслідки відсторонення підозрюваного від посади першого заступника директора ДП «МТП «Южний» для інших осіб.

Відповідно до ч. 5 ст. 132 КПК України, під час розгляду питання про застосування заходів забезпечення кримінального провадження сторони кримінального провадження повинні подати слідчому судді або суду докази обставин, на які вони посилаються.

З огляду на те, що в судовому засіданні підозрюваний та його захисник не заперечували проти застосування вказаного заходу забезпечення кримінального провадження, на підставі наданих сторонами доказів, слідчим суддею не встановлено, що відсторонення ОСОБА_4 від займаної ним посади першого заступника директора ДП «МТП «Южний» створить негативні наслідки для інших осіб.

Оскільки застосування вказаного заходу забезпечення кримінального провадження є необхідним для запобігання протиправній поведінці підозрюваного, оскільки позбавить його можливості незаконними засобами впливати на свідків, інших підозрюваних та потерпілого у кримінальному провадженні (ДП «МТП «Южний»), то потреби досудового розслідування виправдовують такий ступінь втручання у права ОСОБА_4 , про який ідеться у клопотанні прокурора.

Крім того, приписами абз. 1 ч. 5 ст. 65-1 Закону України «Про запобігання корупції» № 1700-VII від 14.10.2014, встановлено, що особа, якій повідомлено про підозру у вчиненні нею кримінального правопорушення у сфері службової діяльності, підлягає відстороненню від виконання повноважень на посаді в порядку, визначеному законом.

Постановою Генерального прокурора ОСОБА_31 від 26.08.2021 строк досудового розслідування у кримінальному провадженні № 52017000000000592 від 05.09.2017 продовжено до дванадцяти місяців, тобто, до 27.10.2021.

Враховуючи вищевикладене, беручи до уваги встановлений слідчим суддею ризик того, що ОСОБА_4 незаконними засобами впливатиме на свідків, інших підозрюваних та потерпілого у кримінальному провадженні, зважаючи на нездатність запобіжного заходу у вигляді застави, застосованого до підозрюваного, забезпечити належну процесуальну поведінку підозрюваного, враховуючи, що відсторонення ОСОБА_4 від посади першого заступника директора ДП «МТП «Южний» не створює негативних наслідків для інших осіб, а також з огляду на положення абз. 1 ч. 5 ст. 65-1 Закону України «Про запобігання корупції», слідчий суддя дійшов до висновку, про наявність підстав для задоволення клопотання прокурора.

Враховуючи вищевикладене та керуючись статтями 131-132, 154, 156-157, 309, 369-372, 376 КПК України, слідчий суддя

П О С Т А Н О В И В:

Клопотання задовольнити.

Відсторонити на строк дії ухвали підозрюваного ОСОБА_4 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , від займаної посади першого заступника директора Державного підприємства «Морський торговельний порт «Южний».

Контроль за виконанням ухвали покласти на прокурора Спеціалізованої антикорупційної прокуратури Офісу Генерального прокурора ОСОБА_3 .

Ухвала підлягає негайному виконанню після її оголошення.

Строк дії ухвали до 27 жовтня 2021 року включно.

Копію ухвали про відсторонення ОСОБА_4 від посади направити для виконання до Міністерства інфраструктури України та Державного підприємства «Морський торговельний порт «Южний».

Ухвала може бути оскаржена безпосередньо до Апеляційної палати Вищого антикорупційного суду протягом п`яти днів з дня її оголошення.

СЛІДЧИЙ СУДДЯ ОСОБА_32

СудВищий антикорупційний суд
Дата ухвалення рішення10.09.2021
Оприлюднено01.02.2023
Номер документу99636275
СудочинствоКримінальне
КатегоріяПровадження за поданням правоохоронних органів, за клопотанням слідчого, прокурора та інших осіб про продовження строку відсторонення від посади

Судовий реєстр по справі —991/6134/21

Ухвала від 10.09.2021

Кримінальне

Вищий антикорупційний суд

Біцюк А. В.

Ухвала від 10.09.2021

Кримінальне

Вищий антикорупційний суд

Біцюк А. В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні