Рішення
від 13.09.2021 по справі 910/8485/21
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД МІСТА КИЄВА

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД міста КИЄВА 01054, м.Київ, вул.Б.Хмельницького,44-В, тел. (044) 284-18-98, E-mail: inbox@ki.arbitr.gov.ua РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

м. Київ

13.09.2021Справа № 910/8485/21 За позовом Товариства з обмеженою відповідальністю Лемтранс

До Акціонерного товариства Українська залізниця

Про стягнення 144064,23 грн.

Суддя Пінчук В.І.

Представники сторін: без виклику

ОБСТАВИНИ СПРАВИ:

Позивач - товариство з обмеженою відповідальністю Лемтранс звернувся до Господарського суду міста Києва з позовною заявою про стягнення з відповідача - Акціонерного товариства Українська залізниця 144064,23 грн. збитків, які виникли у зв`язку із незбереженням вантажу при перевезенні. ( в редакції заяви про уточнення позовних вимог від 03.06.2021 )

Позовні вимоги обгрунтовані тим, що при здійсненні перевезень залізничним транспортом виявлено пошкодження вантажних вагонів, що належать йому на праві власності ( оренди ), у зв`язку з чим усуваючи пошкодження ( здійснюючи ремонт ) вказаних вагонів позивачем понесені збитки.

Ухвалою господарського суду м. Києва від 02.06.2021 р. відкрите провадження у справі № 910/8485/21, ухвалено здійснювати розгляд справи за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення ( виклику ) сторін.

Також ухвалою встановлені строки для подання сторонами заяв, клопотань, відзиву та заперечень на відзив.

30.06.2021 через канцелярію суду представником відповідача поданий відзив на позовну заяву.

У вказаному відзиві представник відповідача проти позовних вимог позивача заперечує та просить суд у задоволенні позову відмовити посилаючись на те, що позивачем не надано доказів незбереження відповідачем майна під час перевезення.

Відповідно до ч. 5 ст. 252 ГПК України справа розглядається без повідомлення учасників справи за наявними в ній матеріалами.

Дослідивши матеріали справи, суд -

ВСТАНОВИВ:

У листопаді - грудні 2020 р. відповідачем здійснене перевезення вантажних вагонів, що перебували у власності ( оренді ) ТОВ Лемтранс ( позивача ).

На станції Покровськ, Лиман було виявлено пошкодження ( розукомплектування ) 22 вагонів власності ( оренди ) ТОВ Лемтранс , а саме вагонів: №54781059, № 54777966, № 62611025, № 61891974, № 60727633, № 56544604, № 56852361, № 55331540, № 56194608, № 56265333, № 63659684, № 54752076, №56090244, № 63950307, № 62613971, № 56730849, № 55962351, № 50061795, № 62284070, № 53513008, № 60356938, № 53508875.

Відповідно до п. 20 Правил користування вагонами і контейнерами, затверджених наказом Міністерства транспорту України від 25.02.1999 р. №113, пошкодження вантажного вагона - це порушення справного стану вагона або його складових частин унаслідок зовнішніх впливів, що перевищують рівні, установлені ГОСТ 22235-76, а також унесення змін у конструкції вагонів, заварювання дверей, люків, знімання бортів платформ, дверей напіввагонів, знімного устаткування вагонів тощо, свердління (пробивання, пропалювання) отворів для кріплення вантажів у деталях вагонів, а також кріплення до них вантажів за допомогою зварювання без дозволу залізниці.

Також у даному стандарті зазначено, що пошкодження можуть бути істотними і бути причиною вилучення вагона із експлуатації.

Відповідно до п. 6.2.7. Інструкції з експлуатації гальм рухомого складу на залізницях України, затвердженої наказом Укрзалізниці № 264-Ц від 28 жовтня 1997 р. (зі змінами та доповненнями, згідно з наказом № 312-Ц від 07.06.2001 р.) забороняється ставити в состав поїзда вагони, гальмівне обладнання яких має хоча б одну з наступних несправностей:

- несправні повітророзподільники, електроповітророзподільники, електричний ланцюг ЕПГ (у пасажирському поїзді), авторежим, кінцевий або роз`єднувальний кран, випускний клапан, гальмівний циліндр, резервуар, робоча камера.

Згідно п. 6.2.1. зазначеної Інструкції, при технічному обслуговуванні вагонів слід перевіряти: дію автогальм на чутливість до гальмування і відпускання. Повітророзподільники й електроповітророзподільники, що працюють незадовільно, замінити справними.

Таким чином, відсутність головної та/або магістральної частини повітророзподільника є саме пошкодженням вагону, а їх несправність є забороною для постановки такого вагону в состав поїзду.

За фактом встановлення відсутності зазначених деталей, вагони, що є у власності (оренді) ТОВ Лемтранс були направлені на технічне обслуговування, про що і свідчать оформлені відповідні повідомлення форми ВУ-23М, а саме:

вагон №54781059 ( повідомлення №6403 від 01.12.2020 )

вагон № 54777966 ( повідомлення №278 від 31.12.2020 )

вагон № 62611025 ( повідомлення №7450 від 19.12.2020 )

вагон № 61891974 ( повідомлення №7449 від 19.12.2020 )

вагон № 60727633 ( повідомлення №6628 від 06.12.2020 )

вагон № 56544604 ( повідомлення №6632 від 06.12.2020 )

вагон № 56852361 ( повідомлення №6635 від 06.12.2020 )

вагон № 55331540 ( повідомлення №6972 від 11.12.2020 )

вагон № 56194608 ( повідомлення №6927 від 13.12.2020 )

вагон № 56265333 ( повідомлення №6633 від 06.12.2020 )

вагон № 63659684 ( повідомлення №6631 від 06.12.2020 )

вагон № 54752076 ( повідомлення №6630 від 06.12.2020 )

вагон №56090244 ( повідомлення №6629 від 06.12.2020 )

вагон № 63950307 ( повідомлення №6634 від 06.12.2020 )

вагон № 62613971 ( повідомлення №6700 від 07.12.2020 )

вагон № 56730849 ( повідомлення №6969 від 11.12.2020 )

вагон № 55962351 ( повідомлення №7255 від 16.12.2020 )

вагон № 50061795 ( повідомлення №381 від 09.12.2020 )

вагон № 62284070 ( повідомлення №335 від 06.12.2020 )

вагон № 53513008 ( повідомлення №505 від 14.12.2020 )

вагон № 60356938 ( повідомлення №6844 від 06.12.2020 )

вагон № 53508875 ( повідомлення №432 від 12.12.2020 )

Відповідно до пункту 21 Правил користування вагонами і контейнерами, ремонт пошкодженого вагона здійснюється на підприємстві, що має право на виконання таких робіт, або на найближчому до місця пошкодження вагоноремонтному підприємстві.

28.12.2019 р. між ТОВ Лемтранс та ПАТ Укрзалізниця ( регіональна філія Донецька залізниця ПАТ Укрзалізниця ) був укладений договір на технічне обслуговування власних вантажних вагонів з відчепленням № Дон/В-19500/НЮ-п.

На підставі вказаного договору, внаслідок пошкодження (розукомплектування) вагонів ТОВ Лемтранс передало структурному підрозділу Покровське вагонне депо регіональної філії Донецька залізниця публічного акціонерного товариства Українська залізниця деталі, які були відсутні на вагонах, для подальшого їх встановлення на вагони.

Передані деталі були встановлені на розукомплектуванні вагони, що підтверджується актами від 31.12.2020 р. № 12/0105

Загальна вартість витрат по встановленню ( технічному обслуговуванню вагонів ) деталей на вагони становить 30104,67 грн., що підтверджується вказаними актами.

Вказані витрати були сплачені позивачем, що підтверджується платіжним дорученням № 11776 від 11.12.2020

Деталі, які були встановлені замість відсутніх деталей на розукомплектованих вагонах, позивач придбав у ТОВ Укртранспневматика на підставі договору поставки від 10.02.2014 № 59/14 та специфікації № 58 від 08.07.2020

На підставі вказаного договору позивач придбав авторежим 265 А-1 у кількості 1 шт. на загальну суму 3956,40 грн.

Зазначена продукція була сплачена, згідно платіжних доручень: №6794 від 10.07.2020, № 7216 від 27.07.2020 на підставі рахунку № ТП000000410 від 07.07.2020

На підставі договору поставки від 01.11.2016 № 710/16 та специфікації № 59 від 01.09.2020 у ТДВ Попаснянський ВРЗ позивач придбав авторежим 265 А-1 у кількості 1 шт. на загальну суму 4320,00 грн.

Зазначена продукція була сплачена, згідно платіжного доручення № 9364 від 30.09.2020

На підставі договору поставки від 01.11.2016 № 710/16 та специфікації № 51 від 02.01.2020 у ТДВ Попаснянський ВРЗ позивач придбав балочку опорную 100.41.030-0СБ у кількості 21 шт. на загальну суму 20664,00 грн.

Зазначена продукція була сплачена, згідно платіжного доручення № 976 від 07.02.2020

Загальна вартість придбаних деталей становить: 3956,40 грн. + 4320,00 грн. + 20664,00 грн. = 28940,40 грн.

Також ТОВ " ЛЕМТРАНС " були понесені витрати на транспортування пошкоджених вагонів на ремонт в розмірі 85019,16 грн.

На підтвердження того, що позивачем була сплачена вартість транспортування вагонів до місця ремонту останнім надані копія особового рахунку № 8208503 за листопад 2020 та наступні переліки: № 20201110 від 10.11.2020, копія особового рахунку № 8208503 за грудень 2020 та наступні переліки: №20201202 від 02.12.2020, № 20201203 від 03.12.2020, № 20201204 від 04.12.2020, № 20201205 від 05.12.2020, № 20201208 від 08.12.2020, № 20201209 від 09.12.2020, № 20201210 від 10.12.2020, № 20201215 від 15.12.2020, № 20201225 від 25.12.2020

Загальна сума збитків, які виникли у позивача у зв`язку з розукомплектуванням вагонів становить 28940,40 грн. ( придбані деталі ) + 30104,67 грн. ( технічне обслуговування ) + 85019,16 грн. ( витрати на транспортування розукомплектованих вагонів до місця ремонту ) = 144064,23 грн.

Суд вважає позовні вимоги позивача такими, що підлягають задоволенню, з наступних підстав:

Відповідно до ст. 16 Цивільного кодексу України кожна особа має право звернутися до суду за захистом свого майнового права та інтересу. Одним зі способів захисту цивільних прав та інтересів є відшкодування збитків та інші способи відшкодування майнової шкоди.

Стаття 224 Господарського кодексу України зобов`язує учасника господарських відношень, який порушив господарські зобов`язання або встановлені вимоги, які стосуються здійснення господарської діяльності, відшкодувати причинені цим збитки суб`єкту, права або законні інтереси якого порушені.

Під збитками розуміються витрати, здійсненні уповноваженою стороною, втрата або пошкодження її майна, а також не отримані їй доходи, які уповноважена сторона отримала б у разі належного виконання зобов`язання або дотримання правил здійснення господарської діяльності іншою стороною.

Статтею 22 ЦК України передбачено, що особа, якій завдано збитків у разі порушення його цивільного права, має право на їх відшкодування.

Відповідно до п. 4 ст. 611 ЦК України у разі порушення зобов`язання настають правові наслідки, встановлені договором або законом, зокрема, у вигляді відшкодування збитків.

Відповідно до ч. 1 ст. 12 Закону України " Про залізничний транспорт " підприємства залізничного транспорту загального користування забезпечують збереження вантажів, багажу та вантажобагажу на шляху слідування та на залізничних станціях, згідно з чинним законодавством України.

Згідно абзацу 1 п. 110 Статуту залізниць України, залізниця несе відповідальність за збереження вантажу від часу його прийняття для перевезення і до моменту видачі одержувачу або передачі, згідно з Правилами іншому підприємству.

Відповідно до п. 114 Статуту залізниць України, залізниця відшкодовує фактичні збитки, що виникли з її вини під час перевезення вантажу, а саме за псування і пошкодження - у розмірах тієї суми, на яку було знижено його вартість.

За пошкодження залізницею вагонів або контейнерів, що належать підприємствам, залізниця несе матеріальну відповідальність у розмірі фактично заподіяної шкоди. ( абз. 2 п. 126 Статуту залізниць України ).

Відповідно до ч. 1 ст. 1166 Цивільного кодексу України майнова шкода, завдана діями чи бездіяльністю майну юридичної особи, відшкодовується в повному обсязі особою, яка її завдала.

Особа, яка завдала шкоди, звільняється від її відшкодування, якщо вона доведе, що шкода завдана не з її вини. ( ч. 2 ст. 1166 ЦК України )

Відповідно до ст. 74 ГПК України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень.

Всупереч вимогам ст. 74 ГПК України відповідач не надав суду належних доказів того, що пошкодження ( розукомплектування ) вагонів позивача сталося не з його вини.

З урахуванням викладеного, керуючись ст. ст.129, 232, 233, ст.ст. 236 - 238, ст. 240 ГПК України, суд

В И Р І Ш И В:

Позов задовольнити.

Стягнути з Акціонерного товариства " Українська залізниця " ( 03680, м. Київ, вул. Єжи Гедройця, 5, код 40075815 ) на користь Товариства з обмеженою відповідальністю " Лемтранс " ( 03150, м. Київ, вул. Антоновича, 46-46А, код 30600592 ) 144064 ( сто сорок чотири тисячі шістдесят чотири ) грн. 23 коп. збитків, 2270 ( дві тисячі двісті сімдесят ) грн. 00 коп. судового збору.

Видати наказ.

Рішення господарського суду набирає законної сили відповідно до вимог ст. 241 ГПК України та може бути оскаржене до апеляційної інстанції у строки передбачені ст. 256 ГПК України.

Суддя Пінчук В.І.

Дата ухвалення рішення13.09.2021
Оприлюднено17.09.2021
Номер документу99646549
СудочинствоГосподарське
Сутьстягнення 144064,23 грн

Судовий реєстр по справі —910/8485/21

Постанова від 26.04.2022

Господарське

Північний апеляційний господарський суд

Іоннікова І.А.

Ухвала від 22.02.2022

Господарське

Північний апеляційний господарський суд

Іоннікова І.А.

Ухвала від 13.12.2021

Господарське

Північний апеляційний господарський суд

Іоннікова І.А.

Ухвала від 15.11.2021

Господарське

Північний апеляційний господарський суд

Іоннікова І.А.

Ухвала від 13.10.2021

Господарське

Північний апеляційний господарський суд

Іоннікова І.А.

Рішення від 13.09.2021

Господарське

Господарський суд міста Києва

Пінчук В.І.

Ухвала від 02.06.2021

Господарське

Господарський суд міста Києва

Пінчук В.І.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні