Рішення
від 07.09.2021 по справі 920/355/21
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД СУМСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД СУМСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

РІШЕННЯ

07.09.2021 Справа № 920/355/21

м. Суми

Господарський суд Сумської області у складі судді Жерьобкіної Є.А.,

за участю секретаря судового засідання Бублик Т.Д.

Розглянувши в порядку загального позовного провадження справу № 920/355/21

за позовом Акціонерного товариства «Українська залізниця» (03680, м. Київ, вуд. Єжи Гедройця, буд. 5), в особі регіональної філії «Південна залізниця» (61052, м. Харків, вул. Євгена Котляра, буд. 7),

до відповідачів: 1) Товариства з обмеженою відповідальністю «Вінницька дорожньо-будівельна компанія» (21021, м. Вінниця, вул. 600-річчя, буд. 15, офіс 9),

2) Товариства з обмеженою відповідальністю «Будівельна виробничо-комерційна компанія «Федорченко» (40022, м. Суми, вул. Тополянська, буд. 26/1),

про стягнення 2707258 грн 98 коп.,

представники учасників справи:

від позивача - Болотова Е.І.,

від першого відповідача - не з`явився,

від другого відповідача - Галімон Н.А.,

Позивач подав позовну заяву, в якій просить суд стягнути солідарно з відповідачів заборгованість в розмірі 1 604 912 грн 28 коп. у зв`язку з невиконанням зобов`язань на користь позивача щодо оплати послуг станом на 05.02.2021 за договором № 8142488 про надання послуг з організації перевезення вантажів залізничним транспортом, укладеним 09.07.2020 між позивачем та першим відповідачем.

Ухвалою від 21.04.2021 господарський суд прийняв позовну заяву до розгляду та відкрив провадження у справі № 920/355/21; призначив підготовче засідання на 24.05.2021, 11:45; надав відповідачам п`ятнадцятиденний строк з дня вручення ухвали про відкриття провадження у справі для подання відзиву на позовну заяву відповідно до ст. 165 ГПК України; надав позивачу семиденний строк з дня отримання відзиву на позовну заяву для подання відповіді на відзив відповідно до ст. 166 ГПК України.

Другий відповідач подав відзив на позовну заяву (вх. №4528 від 12.05.2021), в якому просить суд відмовити у задоволенні позову до другого відповідача у повному обсязі, враховуючи те, що другий відповідач не є стороною договору № 8142488, позивачем не наведено, які саме конкретні зобов`язання нібито порушено другим відповідачем та які збори і плати ним нібито не сплачено. Всі фінансові зобов`язання, зокрема щодо оплати послуг позивача з організації перевезення вантажів першого відповідача залізничним транспортом, в тому числі користування вагонами, маневрові роботи тощо, несе останній. У другого відповідача відсутні будь-які господарські зобов`язання перед позивачем за послуги з організації перевезення вантажів першого відповідача залізничним транспортом.

Другий відповідач подав клопотання (вх. № 2027 від 12.05.2021) про закриття провадження у справі в частині позовних вимог до другого відповідача та направлення справи за її територіальною підсудністю, в якому зазначає, що предмет спору між ним та позивачем відсутній, позовні вимоги обґрунтовані невиконанням першим відповідачем зобов`язань за договором № 8142488 про надання послуг з організації перевезення вантажів залізничним транспортом, укладеним 09.07.2020 між позивачем та першим відповідачем, стороною якого другий відповідач не є. В разі закриття судом провадження у справі в частині вимог до другого відповідача змінитися територіальна підсудність справи за місцезнаходженням першого відповідача - м. Вінниця.

Перший відповідач подав заяву (вх. №4838 від 21.05.2021) про відкладення розгляду справи.

Позивач подав заяву (вх. №2149 від 24.05.2021) про продовження строку для подання відповіді на відзив та відкладення підготовчого засідання.

У судовому засіданні 24.05.2021, за участю представника другого відповідача, суд постановив протокольну ухвалу про оголошення перерви в судовому засіданні до 14.06.2021, 10-30, надання відповідачам семиденного строку для подання заперечень з дня отримання відповіді на відзив, повідомлення позивача та першого відповідача про дату, час та місце підготовчого засідання в порядку ст. 120 ГПК України.

Позивача та першого відповідача повідомлено про дату, час і місце підготовчого засідання ухвалою суду від 24.05.2021.

Позивач подав відповідь на відзив другого відповідача (вх. №5514 від 14.06.2021), в якій зазначає, що виходячи зі змісту договору про експлуатацію залізничної під`їзної колії від 27.10.2017 № 0313 та угоди про користування під`їзною колією від 21.09.2020 № 18, власник колії, а саме другий відповідач, є відповідальним перед позивачем за виконання його контрагентами обов`язків щодо проведення оплати за надані послуги з перевезення вантажів залізничним транспортом. Позивач повністю підтримує позовні вимоги до першого та другого відповідачів, заперечує проти клопотання про закриття провадження у справі і передачі справи за територіальною підсудністю.

У судовому засіданні 14.06.2021, за участю представників позивача та другого відповідача, суд постановив протокольну ухвалу про продовження позивачу процесуального строку для подання відповіді на відзив відповідно до ст. 119 ГПК України та прийняття відповіді на відзив другого відповідача до розгляду. Представник другого відповідача зазначив, що відповідь на відзив не отримував, має намір скористатися правом на подання заперечення. Суд встановив, що перший відповідач відзиву на позовну заяву не подав. Суд постановив протокольну ухвалу про продовження строку підготовчого провадження на 30 днів (ст. 177 ГПК України), надання другому відповідачу семиденного строку з дня отримання відповіді на відзив для подання заперечення, оголошення перерви в судовому засіданні до 19.07.2021, 12-15 (ст. 183 ГПК України), повідомлення першого відповідача про дату, час та місце підготовчого засідання в порядку ст. 120 ГПК України.

Першого відповідача повідомлено про дату, час і місце підготовчого засідання ухвалою суду від 14.06.2021.

14.06.2021 позивач подав заяву про збільшення позовних вимог та зміну предмету позову (вх. №2451 від 14.06.2021), в якій просить суд стягнути солідарно з відповідачів заборгованість в розмірі 2707258 грн 98 коп., у зв`язку з невиконанням зобов`язань на користь позивача щодо оплати послуг за договором № 8142488 про надання послуг з організації перевезення вантажів залізничним транспортом, укладеним 09.07.2020 між позивачем та першим відповідачем; 8077 грн. 01 коп. пені за прострочення оплати відповідно до п. 5.2. договору № 8142488 від 09.07.2020. Основна заборгованість збільшилась, у зв`язку з нарахуванням плати за договором після 05.02.2021, за період з 06.02.2021 до 29.04.2021 (за користування вагонами, зберігання вантажу, проведення маневрової роботи, переадресування та перевезення); враховуючи прострочення оплати послуг, позивач змінює предмет позову шляхом доповнення позовних вимог новою вимогою про стягнення пені.

02.07.2021 другий відповідач подав відзив на заяву про збільшення позовних вимог та зміну предмету позову (вх. №6199 від 02.07.2021), в якому підтримує свої заперечення, а також зазначає, що всі копії актів загальної форми, пам`яток про подавання та забирання вагонів, відомостей та інших документів, поданих до матеріалів справи позивачем, та на які він посилається як на докази своїх вимог, містять підписи лише представників позивача (за виключенням кількох листів). Отже, такі документи не відповідають вимогам ст.ст. 74-79 ГПК України і не можуть бути доказами по справі. Жодних доказів того, що вказані документи були доведені до відома відповідачів і того, що відповідачі взагалі були обізнані про обставини, на які позивач посилається як на підставу своїх вимог, до матеріалів справи не надано. Більше того, в актах, відомостях та інших первинних документах взагалі не передбачено місця для підпису уповноважених осіб другого відповідача. Наказів про затримку вагонів і контейнерів з вини вантажовласника позивачем до матеріалів справи також не надано. Розрахунок плати за користування вагонами здійснюється за кожен вагон окремо, проте, ні з позовної заяви, ні з заяви про збільшення позовних вимог та зміну предмету позову не вбачається, з яких даних виходив позивач, визначаючи саме таку ціну позову, в розрахунках вказано, що сума позову складається з плати за користування вагонами, плати за зберігання вантажу, плати за проведення маневрової роботи, плати за переадресування та перевезення вантажу, але не вбачається яких саме вагонів стосуються наведені розрахунки, з яких даних визначено періоди простою для кожного вагону, розмір плати, а також період та базу нарахування неустойки.

02.07.2021 другий відповідач подав попередній (орієнтовний) розрахунок судових витрат, які очікує понести у зв`язку з розглядом справи (вх. №6199 від 02.07.2021), зокрема витрат на професійну правничу допомогу орієнтовно в сумі 70 800 грн. Другий відповідач зазначив, що остаточний розрахунок витрат та докази на їх підтвердження будуть надані після вирішення справи по суті.

Ухвалою від 19.07.2021 господарський суд прийняв до розгляду заяву Акціонерного товариства «Українська залізниця» в особі регіональної філії «Південна залізниця» про збільшення позовних вимог та зміну предмету позову (вх. №2451 від 14.06.2021) в частині збільшення суми основного боргу до 2707258 грн 98 коп.; відмовив у прийнятті до розгляду заяви Акціонерного товариства «Українська залізниця» в особі регіональної філії «Південна залізниця» про збільшення позовних вимог та зміну предмету позову (вх. №2451 від 14.06.2021) в частині вимог про стягнення пені; закрив підготовче провадження та призначив справу до судового розгляду по суті з повідомленням сторін на 11.08.2021, 11:30. Оскільки позивач підтримує позовні вимоги до другого відповідача у повному обсязі, суд відмовив у задоволенні клопотання другого відповідача (вх. № 2027 від 12.05.2021) про закриття провадження у справі в частині позовних вимог до нього на підставі п. 2 ч. 1 ст. 231 ГПК України.

11.08.2021 позивач подав письмові пояснення (вх. № 7196 від 11.08.2021), в яких зазначає, що позовні вимоги до другого відповідача позивач обґрунтовує: 1) угодою про користування під`їзною колією від 21.09.2020 № 18, укладеною між відповідачами, згідно з якою подача та прибирання вагонів користувачу (першому відповідачу) здійснюється на умовах договору про подачу та прибирання вагонів (експлуатацію під`їзної колії) від 27.10.2017 № 0313, укладеного між власником колії (другим відповідачем) та залізницею (позивачем); 2) договором про експлуатацію залізничної під`їзної колії від 27.10.2017 № 0313, пунктом 16 якого встановлений обов`язок власника колії (відповідача - 2) та підприємств - контрагентів, яким і є відповідач - 1, сплачувати залізниці (позивачу) плату, в тому числі, за користування вагонами (контейнерами) згідно з Правилами користування вагонами і контейнерами та інші збори і плати згідно з діючими тарифами. З системного аналізу даних правочинів вбачається обов`язок другого відповідача нести солідарну відповідальність за невиконання першим відповідачем зобов`язань перед позивачем щодо сплати належних платежів та зборів. Вагони, що надходили на адресу першого відповідача подавались для приймання, подальшого вивантаження та повернення вагонів перевізнику (позивачу) на під`їзну колію другого відповідача, що примикає стрілкою № 36 в парній горловині станції Баси Південної залізниці і обслуговується власним локомотивом другого відповідача (п. 1 договору про експлуатацію залізничної під`їзної колії). Відповідно до умов п. 5 договору про експлуатацію залізничної під`їзної колії саме другий відповідач був повідомлений про подачу вагонів на під`їзну колію. Додані до позовної заяви копії пам`ятки про подавання вагонів від 26.10.2020 № 302, пам`ятки про подавання вагонів від 26.10.2020 № 303, пам`ятки про забирання вагонів від 02.11.2020 № 376, пам`ятки про забирання вагонів від 02.11.2020 № 377 свідчать про подачу та забирання вагонів власнику колії.

У судовому засіданні 11.08.2021, за участю представників позивача та другого відповідача, суд постановив протокольну ухвалу про оголошення перерви в судовому засіданні до 30.08.2021, 12-00, повідомлення першого відповідача про дату, час та місце розгляду справи по суті в порядку ст. 120 ГПК України.

Перший відповідач повідомлений про дату, час та місце розгляду справи по суті ухвалою суду від 11.08.2021.

30.08.2021 позивач подав заперечення щодо розміру витрат, які очікує понести другий відповідач у зв`язку з розглядом справи (вх. № 7606 від 30.08.2021).

30.08.2021 позивач подав письмові пояснення (вх. № 7604 від 30.08.2021) в обґрунтування позовних вимог з урахуванням заперечень другого відповідача проти позову з додатковими доказами (копії актів загальної форми від 21.10.2020 № 292, від 26.10.2020 № 301, 302, від 03.11.2020 № 313, 315, від 28.11.2020 № 341, 343, від 18.01.2021 № 28, від 22.04.2021 № 98 щодо нез`явлення першого відповідача для підписання актів загальної форми ГУ-23; копія листа першого відповідача від 15.04.2021 № 15-04/2021; копія витягу з книги повідомлень щодо прибуття спірного вантажу). Позивач зазначає, що наданий розрахунок плати за користування вагонами та збору за зберігання вантажу відповідає передбаченим законодавством України порядку та способу нарахування, є обґрунтованим та арифметично вірним. Належними та допустимими доказами на підтвердження факту затримки вагонів на станції призначення є складені акти загальної форми ГУ-23 № 708,709, 721, 722, 764, 839. Представник першого відповідача для підписання актів загальної форми не з`явився, про що позивачем складені акти загальної форми від 21.10.2020 № 292, від 26.10.2020 № 301, 302, від 03.11.2020 № 313, 315, від 28.11.2020 №№341, 343, від 18.01.2021 № 28, від 22.04.2021 № 98. Пунктом 9 Правил користування вагонами та контейнерами, що затверджені наказом Міністерства транспорту України від 25.02.1999 № 113 встановлено, що наказ про затримку вагонів видається при затримці вагонів з вини вантажовласника виключно на підходах до станції призначення, а не на станції призначення (що і було при спірному перевезенні).

У судовому засіданні 30.08.2021, за участю представників позивача та другого відповідача, суд постановив протокольну ухвалу про оголошення перерви в судовому засіданні до 07.09.2021, 12-00, повідомлення першого відповідача про дату, час та місце розгляду справи по суті в порядку ст. 120 ГПК України.

Перший відповідач повідомлений про дату, час та місце розгляду справи по суті ухвалою суду від 30.08.2021.

07.09.2021 позивач подав клопотання (вх. №7825 від 07.09.2021) про долучення до матеріалів справи доказів надсилання першому відповідачу письмових пояснень (вх. № 7604 від 30.08.2021) з додатковими доказами (опис вкладення, фіскальний чек та поштова накладна від 31.08.2021).

Позивач підтримує позовні вимоги.

07.09.2021 другий відповідач подав пояснення щодо відповідей позивача на запитання (вх. №7824 від 07.09.2021), в якому зазначає, що договір про надання послуг з організації перевезень вантажів залізничним транспортом від 25.02.2020 з додатками не підписаний сторонами. З позовної заяви не вбачається детального розрахунку позовних вимог у розрізі кожного вагону і кожного періоду простою. В розрахунках вказано, що сума позову складається з плати за користування вагонами, плати за зберігання вантажу, плати за проведення маневрової роботи, плати за переадресування та перевезення вантажу, але жодним чином не вбачається яких саме вагонів стосуються наведені розрахунки, з яких даних визначено періоди простою для кожного вагону, розмір плати тощо. Докази, додані позивачем до письмових пояснень, на думку другого відповідача, не підлягають долученню до матеріалів справи, оскільки позивач не зазначив причини неподання їх разом із заявами по суті в межах підготовчого провадження.

Другий відповідач просить суд відмовити у задоволенні позову до Товариства з обмеженою відповідальністю «Будівельна виробничо-комерційна компанія «Федорченко» .

У судовому засіданні 07.09.2021 суд постановив протокольну ухвалу про прийняття до розгляду письмових пояснень позивача з доданими доказами, пояснень другого відповідача, заперечення позивача щодо розміру витрат, які очікує понести другий відповідач у зв`язку з розглядом справи, що подані учасниками справи на стадії розгляду справи по суті.

Перший відповідач станом на 07.09.2021 відзиву на позовну заяву, будь-яких клопотань чи заяв не подав.

Враховуючи достатність часу, наданого сторонам для подання доказів в обґрунтування своїх позицій по справі, приймаючи до уваги принципи змагальності та диспозитивності господарського процесу, господарський суд, в межах наданих йому повноважень, створив належні умови для реалізації учасниками процесу своїх прав.

Відповідно до ч. 9 ст. 165 Господарського процесуального кодексу України, у разі ненадання відповідачем відзиву у встановлений судом строк без поважних причин, суд вирішує справу за наявними матеріалами.

Оцінюючи подані докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об`єктивному розгляді всіх обставин справи в їх сукупності, та враховуючи, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень, суд приходить до наступних висновків.

09.07.2020 між позивачем та першим відповідачем укладений договір про надання послуг з організації перевезення вантажів залізничним транспортом шляхом підписання першим відповідачем заяви про прийняття в цілому пропозиції (акцепту) укладення договору № 42063576/2020-0002 від 08.07.2020 та наданням позивачем інформаційного повідомлення про укладення договору № 40-42063576/2020-0002 від 09.07.2020, з присвоєнням коду платника № 8142488, що використовується для ідентифікації договірних відносин як номер договору (а.с. 84-85, том 1).

Договір є публічним договором, за яким Перевізник бере на себе обов`язок здійснювати надання послуг, пов`язаних з організацією та здійсненням перевезення вантажів залізничним транспортом загального користування кожному, хто до нього звернеться. Умови публічного договору встановлюються однаковими для всіх замовників, крім тих, кому за законом надані відповідні пільги (п. 1.5. договору).

Відповідно до пункту 1.1 договору, його предметом є організація та здійснення перевезення вантажів, надання вантажного вагону для перевезення, інших послуг, пов`язаних з організацією перевезення вантажів у внутрішньому та міжнародному сполученнях (експорт, імпорт) у власних вагонах перевізника, вагонах залізниць інших держав та/або вагонах замовника, пов`язаних з цим супутніх послуг (далі - послуги) і проведення розрахунків за ці послуги.

Згідно з п. 1.4. договору, надання послуг за договором може підтверджуватись накладною, накопичувальною карткою, зведеною відомістю, відомістю плати за користування вагонами, відомістю плати за подавання/забирання вагонів та маневрову роботу, зведеними відомостями та іншими документами.

Первинними документами відповідно до визначення, наведеного у п. 1.3. договору, є документи, які містять відомості про господарську операцію та підтверджують її здійснення, зокрема: перевізні документи, зведена відомість, накопичувальна картка, відомість плати за користування вагонами та контейнерами, за подавання, забирання вагонів та маневрову роботу, інші.

Згідно з пунктом 2.3.5. договору, перевізник зобов`язаний складати документи, передбачені п. 1.3., 1.4. та розд. 4 договору, щодо нарахування сум платежів.

Пунктами 2.1.4., 2.1.5., 2.1.7 визначено, що замовник (перший відповідач) зобов`язаний: 1) сплачувати послуги перевізника та інші платежі, належні перевізнику за договором з сум внесеної передоплати за кодом платника. Самостійно визначати розмір попередньої оплати та періодичність її внесення на підставі діючих тарифів та умов договору, при цьому зобов`язаний враховувати обсяг запланованих перевезень, вагонообіг, строк перебування вагону за межами України та інших послуг перевізника; 2) відшкодовувати перевізнику витрати, пов`язані із затримками вагонів, контейнерів і вантажів з причин, що не залежать від перевізника, які виникли на станціях залізниць України, зокрема з наступних причин: неправильне оформлення відправниками перевізних документів; недодання до накладної документів, необхідних для виконання митних, санітарних та інших правил чи невірне їх оформлення; перевірка вантажів (маси вантажу) митними та іншими державними органами контролю; недотримання технічних умов розміщення та кріплення вантажів; недостатність грошових коштів та закриття коду платника; інші причини. Оплата вказаних послуг здійснюється шляхом списання з сум внесеної передоплати за кодом платника; 3) підписувати не пізніше двох робочих днів від дня надання послуг накопичувальні картки зборів за роботи (послуги) та штрафів, пов`язаних з перевезенням вантажів (вантажобагажу) форми ФДУ-92, відомості плати за користування вагонами форми ГУ-46, відомості плати за користування контейнерами форми ГУ-46к, відомості плати за подавання, забирання вагонів та маневрову роботу форми ГУ-46а. А у випадку оформлення вказаних вище документів в паперовій формі на вимогу Замовника - підписувати та надавати Перевізнику не пізніше двох робочих днів від дня надання такої його вимоги.

Згідно з пунктом 4.4. договору, по мірі виконання перевезень та надання послуг, перевізником відображається в особовому рахунку використання замовником коштів за добу для оплати: провізних платежів за перевезення, зазначених в накладних; суми додаткових зборів та додаткових послуг за вільними тарифами; плати за використання власних вагонів Перевізника за межами України, що відображається в щодобових інформаційних повідомленнях; штрафів на підставі відповідних перевізних документів, накопичувальних карток, відомостей плати за користування вагонами (контейнерами), інформаційних повідомлень, тощо; пені.

Відповідно до п. 3.4. договору замовник зобов`язаний сплачувати у визначеному договором розмірі плату за користування власними вагонами перевізника: під час виконання вантажних операцій на місцях загального користування; переданих Замовнику на місцях незагального користування; затриманих на станціях в очікуванні подавання під вантажні або інші операції, з причин, які залежать від Замовника; затриманих під час перевезення з інших причин, що не залежать від Перевізника (далі - плата за користування власними вагонами Перевізника).

Плата за користування власними вагонами Перевізника визначається за кожен вагон відповідно до їх типу за формулою наведеною у пункті 3.4.2. договору.

За умовами пункту 3.4.3. договору, моментом початку відліку часу для нарахування плати за користування власними вагонами перевізника, визначеної в п. 3.4. Договору, є момент передачі замовнику власних вагонів перевізника або початку затримки відповідно до Правил користування вагонами.

Облік часу користування, з метою визначення розміру плати за користування власними вагонами Перевізника у випадках вказаних в п. 3.4. Договору, здійснюється відповідно до Правил користування вагонами. Застосування плати за користування власними вагонами Перевізника в частині, що не визначена Договором, здійснюється відповідно до Правил користування вагонами.

Загальний час, за який нараховується та сплачується Замовником плата за користування власними вагонами Перевізника, включає час перебування вагонів у безпосередньому розпорядженні Замовника та час затримки вагонів з його вини в очікуванні подавання під вантажні або інші операції на станціях призначення і на підходах до них.

Також плата за користування власними вагонами перевізника нараховується та сплачується замовником у випадку їх затримки під час перевезення з причин, що не залежать від перевізника. В таких випадках кількість годин затримки обліковується окремо по кожній станції затримки на підставі актів загальної форми ГУ23 (п. 3.4.4. договору).

Згідно з пунктами 4.5, 4.9. договору, щодобово, упродовж періоду виконання договору, перевізник надає замовнику переліки перевізних документів в електронному вигляді (далі - щодобові переліки перевізних документів), які відображають облік коштів, перерахованих та витрачених Замовником на виконання Договору за звітну добу.

У випадку незгоди з нарахованими платежами та сумою списаних з особового рахунку коштів замовник для проведення перевірки письмово повідомляє перевізника на вказану в розд. 7 договору адресу. У випадку виявлення перевізником неправильного нарахування платежів здійснюється перерахунок, після чого надлишок списаних коштів зараховується на особовий рахунок Замовника, як оплата за майбутні перевезення або ж додатково з сум внесеної попередньої оплати списуються кошти для оплати належних Перевізнику платежів в порядку та строки передбачених законодавством.

Пунктом 5.1. договору визначено, що у випадку відсутності або недостатності на особовому рахунку замовника коштів, у розмірі необхідному для оплати провізних та інших платежів, додаткових послуг, перевізник має право припинити надання послуг за Договором, у т.ч., приймання, видачу вантажів та надання додаткових послуг згідно ст. 62 Статуту залізниць України з одночасним віднесенням відповідальності на Замовника за затримку вагонів і контейнерів та зберігання вантажу. При наявності заборгованості Перевізник має право, відповідно до ст. 51, 62 Статуту залізниць України затримати видачу вантажу, що надійшов, і реалізувати його для покриття заборгованості.

За умовами пунктів 2.2.1. та 5.3. договору, замовник має право на власний розсуд укладати договори з третіми особами (вантажовідправниками, вантажоодержувачами, платниками, експедиторами, митними брокерами, особами, що володіють транспортними засобами, портовими операторами та іншими) відповідаючи за їх дії або бездіяльність, перед перевізником як за власні, а також виступати платником в інтересах третіх осіб за договором. Сторона, що залучила третю особу до виконання свого зобов`язання за договором, несе перед іншою стороною відповідальність за невиконання чи неналежне виконання зобов`язань цією третьою особою, як за свої власні.

Відповідно до матеріалів справи, на станцію Баси регіональної філії Південна залізниця АТ Укрзалізниця 19.10.2020 зі станції Ушиця регіональної філії Південно-Західна залізниця АТ Укрзалізниця за накладною № 33673872 одержувачу ТОВ ВДБК прибули 50 вагонів, зокрема і вагони № 53397477, 56086101, 60298379, 60457835, 62393806, 62495858, 62504584, 62528757, 62549423, 62924329, 62928486, 63312110, 63387666, 63400345, 63684807, 63837579, 65754442, 65944779, 66933508 власності АТ Укрзалізниця , вантаж - щебінь гранітний не поіменований в алфавіті .

Про прибуття вантажу вантажоотримувача (першого відповідача) повідомлено 19.10.2020 о 19 год 30 хв, про що міститься відмітка у накладній № 33673872.

Відповідно до акту загальної форми (ГУ-23) № 708 від 20.10.2020 вагони №№ 53397477, 53790051, 56086101, 57903528, 58331067, 60000080, 60254257, 60298379, 60457835, 60584224, 61513974, 61524716, 61527511, 61757431, 62030234, 62393806, 62495858, 62504584, 62528757, 62549423, 62912019, 62912126, 62924329, 62928486 були затримані на станції призначення (445607 Баси) в очікуванні подачі під вантажні операції з вини клієнта (час початку затримки вагоні 20.10.2020, 20:30).

Відповідно до акту загальної форми (ГУ-23) № 721 від 26.10.2020 час закінчення затримки вагонів №№ 53397477, 56086101, 60298379, 60457835, 62393806, 62495858, 62504584, 62528757, 62549423, 62924329, 62928486 - 26.10.2020, 04:00 (загальний час маневрових операцій - 00:30). Час передачі вагонів при подаванні на колію 5845 ТОВ БВК Компанія Федорченко зафіксований у пам`ятці № 302 про подавання вагонів форми ГУ-45.

Відповідно до акту загальної форми (ГУ-23) № 709 від 20.10.2020 вагони №№ 62939947, 62970918, 62981121, 63006969, 63064703, 63179949, 63308787, 63312110, 63387666, 63398606, 63400345, 63463244, 63516215, 63684807, 63760953, 63837579, 65732208, 65754442, 65944779, 66012188, 66593005, 66933508, 67696484, 67854810, 67888404 затримані на станції призначення (445607 Баси) в очікуванні подачі під вантажні операції з вини клієнта (час початку затримки вагоні 20.10.2020, 20:30).

Відповідно до акту загальної форми № 722 від 26.10.2020 час закінчення затримки вагонів №№ 63312110, 63387666, 63400345, 63684807, 63837579, 65754442, 65944779, 66933508 - 26.10.2020, 04:30 (загальний час маневрових операцій - 00:30). Час передачі вагонів при подаванні на колію 5845 ТОВ БВК Компанія Федорченко зафіксований у пам`ятці № 303 про подавання вагонів форми ГУ-45.

Відомості про нарахування збору за зберігання вантажів відображені у накопичувальній картці № 13111150 від 13.11.2020 (всього нараховано 146 085 грн 60 коп. на підставі актів ГУ-23 №№ 721,722). Перший відповідач своєчасно не підписав накопичувальну картку, про що складено акт загальної форми № 33 від 15.01.2021.

Листом від 29.10.2020 № 29/10 перший відповідач звернувся до позивача з проханням переадресувати 29 вагонів, які були оформлені за залізничною накладною № 33673872 на станцію Суми, у зв`язку з неможливістю вивантаження вантажу з технічних причин на під`їзній колії ТОВ БВК компанія Федорченко .

АТ Укрзалізниця виданий наказ від 29.10.2020 № 6030 на переадресування вагонів на станцію Суми для вантажоодержувача ТОВ Агроімпорт ЛТД , яким передбачено здійснення оплати провізних платежів та додаткових зборів на станції переадресування платником ТОВ ВДБК .

Вагони були забрані з під`їзної колії 5845 ТОВ БВК Компанія Федорченко 02.11.2020, 21:30, про що оформлені пам`ятки на забирання вагонів форми ГУ-45 від 02.11.2020 № 376, № 377.

Як вказує позивач, у зв`язку з недостатнім кредитовим сальдо на особовому рахунку платника послуг ТОВ ВДБК (№ 8142488), переадресувати вагони не було можливості.

Відповідно до актів загальної форми ГУ-23 № 764 від 02.11.2020, № 839 від 27.11.2020 вагони №№ 53397477, 56086101, 60298379, 60457835, 62393806, 62495858, 62504584, 62528757, 62549423, 62924329, 62928486, 63312110, 63387666, 63400345, 63684807, 63837579, 65754442, 65944779, 66933508 були затримані на станції Баси в очікуванні переадресування (фактично затримані на шляхах станції; час початку затримки вагонів 02.11.2020, 21:30, час закінчення затримки вагонів - 27.11.2020, 20:30).

Відомості про нарахування збору за зберігання вантажів відображені у накопичувальній картці № 16121257 від 16.12.2020 (всього нараховано 383 945 грн 20 коп. за період з 03.11.2020 по 27.11.2020 на підставі акту форми ГУ-23 № 839). Перший відповідач своєчасно не підписав накопичувальну картку, про що складено акт загальної форми № 34 від 15.01.2021.

Листом від 27.11.2020 перший відповідач звернувся до позивача з проханням подати вагони № 63312110, 63400345, 62495858, 62393806, 62549423, 62528757, 63837579, 65754442, 62504584, 60457835, 63387666, 53397477, 66933508, 56086101, 65944779, 62928486, 63684807, 60298379, 62924329 під вивантаження, на підставі угоди № 18 від 21.09.2020, на під`їзну колію ТОВ БВК компанія Федорченко . Також перший відповідач направив позивачу лист про скасування переадресації вагонів згідно з листом № 29/10 від 29.10.2020.

Відповідно до пам`ятки № 361 про подавання вагонів форми ГУ-45, 19 вагонів № 63312110, 63400345, 62495858, 62393806, 62549423, 62528757, 63837579, 65754442, 62504584, 60457835, 63387666, 53397477, 66933508, 56086101, 65944779, 62928486, 63684807, 60298379, 62924329 були подані на під`їзну колію 5845 ТОВ БВК Компанія Федорченко 28.11.2020 (вантажовласник ТОВ ВДБК ).

Згідно з відомістю №14120087 від 14.12.2020 за користування вагонами №№ 53397477, 56086101, 60298379, 60457835, 62393806, 62495858, 62504584, 62528757, 62549423, 62924329, 62928486, 63312110, 63387666, 63400345, 63684807, 63837579, 65754442, 65944779, 66933508 більше 15-ти діб ТОВ ВДБК нарахована плата в загальній сумі 199500 грн. Перший відповідач своєчасно не підписав відомість, про що складено акт загальної форми № 28 від 15.01.2021.

Згідно з відомістю №18120088 за користування зазначеними вагонами більше 15-ти діб ТОВ ВДБК нарахована плата в загальній сумі 66500 грн. Перший відповідач своєчасно не підписав відомість, про що складено акт загальної форми № 27 від 15.01.2021.

Згідно з відомістю №28120090 від 28.12.2020 за користування вагонами більше 15-ти діб ТОВ ВДБК нарахована плата в загальній сумі 66500 грн. Перший відповідач своєчасно не підписав відомість, про що складено акт загальної форми № 29 від 15.01.2021.

Згідно з відомістю №02010001 від 02.01.2021 за користування вагонами більше 15-ти діб ТОВ ВДБК нарахована плата в загальній сумі 57000 грн. Перший відповідач своєчасно не підписав відомість, про що складено акт загальної форми № 30 від 15.01.2021.

Згідно з відомістю №07010002 від 07.01.2021 за користування вагонами більше 15-ти діб ТОВ ВДБК нарахована плата в загальній сумі 57000 грн. Перший відповідач своєчасно не підписав відомість, про що складено акт загальної форми № 31 від 15.01.2021.

Згідно з відомістю №12010003 від 12.01.2021 за користування вагонами більше 15-ти діб ТОВ ВДБК нарахована плата в загальній сумі 57000 грн. Перший відповідач своєчасно не підписав відомість, про що складено акт загальної форми № 32 від 15.01.2021.

Згідно з відомостями №15010004 та № №17010004р за користування вагонами №№ 62393806, 62495858, 62528757, 62549423, 63312110, 63400345 ТОВ ВДБК нарахована плата в загальній сумі 148058,60 грн. Перший відповідач своєчасно не підписав відомості, про що складено акти загальної форми № 43 від 18.01.2021 та № 41 від 17.01.2021. Зазначені 6 вагонів були вивантажені та забрані залізницею.

17.01.2021 та 23.01.2021 позивачем сформовані відомості плати форми ГУ-46 № 17010006, № 23010007 за користування вагонами №№ 53397477, 56086101, 60298379, 60457835, 62504584, 62924329, 62928486, 63387666, 63684807, 63837579, 65754442, 65944779, 66933508 (13 вагонів).

Згідно з відомістю №17010006 від 17.01.2021 за користування вагонами більше 15-ти діб ТОВ ВДБК нарахована плата в загальній сумі 39000 грн. Перший відповідач своєчасно не підписав відомість, про що складено акт загальної форми № 48 від 20.01.2021.

Згідно з відомістю №23010007 від 23.01.2021 за користування вагонами більше 15-ти діб ТОВ ВДБК нарахована плата в загальній сумі 39000 грн. Перший відповідач своєчасно не підписав відомість, про що складено акт загальної форми № 72 від 26.01.2021.

26.01.2021 позивачем на адресу ТОВ ВДБК направив листа № ДН-3-01-19/28 про необхідність вирішення питання щодо подальшої долі вантажу та перерахування коштів на погашення дебіторської заборгованості по накопичувальним карткам № 13111150 та № 16121257, а також відомостям плати за користування вагонами за період з 14.12.2020 до 23.01.2021.

13 вагонів №№ 53397477, 56086101, 60298379, 60457835, 62504584, 62924329, 62928486, 63387666, 63684807, 63837579, 65754442, 65944779, 66933508 знаходилися на під`їзній колії ТОВ БВК компанія Федорченко до 21.04.2021 з подальшим нарахуванням плати за користування вагонами.

Згідно з відомістю №27010008 від 27.01.2021 ТОВ ВДБК нарахована плата в загальній сумі 39000 грн. Перший відповідач своєчасно не підписав відомість, про що складено акт загальної форми № 94 від 30.01.2021.

Згідно з відомістю №01020009 від 01.02.2021 ТОВ ВДБК нарахована плата в загальній сумі 38837,50 грн. Перший відповідач своєчасно не підписав відомість, про що складено акт загальної форми № 107 від 04.02.2021.

Відомості про нарахування збору за зберігання вантажів відображені у накопичувальній картці № 18020169 від 18.02.2021 (всього нараховано 15997 грн 70 коп.). Перший відповідач не підписав накопичувальну картку, про що складено акт загальної форми № 142 від 20.02.2021.

Згідно з відомостями форми ГУ-46 №06020010 від 06.02.2021, №11020011 від 11.02.2021, №16020012 від 16.02.2021, №21020013 від 21.02.2021, №26020014 від 26.02.2021, №03030015 від 03.03.2021, №08030016 від 08.03.2021, №13030017 від 13.03.2021, №18030018 від 18.03.2021, №23030019 від 23.03.2021, №28030020 від 28.03.2021, за користування вагонами №№ 53397477, 56086101, 60298379, 60457835, 62504584, 62924329, 62928486, 63387666, 63684807, 63837579, 65754442, 65944779, 66933508 більше 15-ти діб ТОВ ВДБК нарахована плата в сумі 32500 грн. за кожною відомістю.

Перший відповідач не підписав відомості, які були відправлені йому на узгодження, про що складено акти загальної форми ГУ-23 № 122 від 08.02.2021, № 132 від 13.02.2021, № 140 від 18.02.2021, № 156 від 23.02.2021, № 173 від 28.02.2021, № 185 від 05.03.2021, № 199 від 11.03.2021, № 211 від 15.03.2021, № 222 від 20.03.2021, № 236 від 26.03.2021, № 245 від 31.03.2021.

Згідно з відомістю №02040021 від 02.04.2021 за користування вагонами №№ 53397477, 56086101, 60298379, 60457835, 62504584, 62924329, 62928486, 63387666, 63684807, 63837579, 65754442, 65944779, 66933508 більше 15-ти діб ТОВ ВДБК нарахована плата в загальній сумі 33962,50 грн. Відомість відправлена першому відповідачу для узгодження, повернулася у статусі простроченої, підтверджена товарним касиром, про що складено акт загальної форми від 04.04.2021.

Згідно з відомостями №07040022 від 07.04.2021, №12040023 від 12.04.2021, №17040024 від 17.04.2021 за користування вагонами №№ 53397477, 56086101, 60298379, 60457835, 62504584, 62924329, 62928486, 63387666, 63684807, 63837579, 65754442, 65944779, 66933508 більше 15-ти діб ТОВ ВДБК нарахована плата в сумі 39000 грн. за кожною відомістю. Відомості відправлені першому відповідачу для узгодження, повернулися у статусі прострочених, підтверджені товарним касиром, про що складено акти загальної форми від 09.04.2021, від 15.04.2021, від 19.04.2021.

Листом від 16.04.2021 № 16-04/2021 перший відповідач звернувся до позивача з проханням переадресувати 13 вагонів, які були оформлені за залізничною накладною № 33673872 на станцію Суми-Тов (4454) на під`їзну колію Ліски , у зв`язку з неможливістю вивантаження вантажу з технічних причин на під`їзній колії ТОВ БВК компанія Федорченко .

На підставі листа ТОВ ВДБК від 16.04.2021 № 16-04/2021 про переадресування вагонів зі станції Баси на станцію Суми-Товарна, 20.04.2021 залізницею оформлений наказ № 16 на переадресування, згідно з яким 13 вагонів у завантаженому стані були забрані з під`їзної колії 5845 ТОВ БВК Компанія Федорченко 22.04.2021, про що свідчить пам`ятка про забирання вагонів № 152 форми ГУ-45, а також оформлений перевізний документ (накладна) № 43623792. Сума тарифу за перевезення склала 36328,90 грн (без урахування ПДВ); за перевізним документом на підставі протокольного рішення від 29.04.2021 № 174 через філію Єдиний розрахунковий центр залізничних перевезень АТ Укрзалізниця з особового рахунку платника стягнуто плату за перевезення в сумі 8216,00 грн (без урахування ПДВ). Загальна сума тарифу за перевезення по накладній № 43623792 складає 44554,90 грн (без урахування ПДВ).

Позивачем сформована відомість плати форми ГУ-46 № 22040025р за користування вагонами на суму 333192,30 грн (без урахування ПДВ).

Відомості про нарахування збору за переадресування вагонів та маневрову роботу відображені у накопичувальній картці № 22040448 від 22.04.2021 (всього нараховано 1946 грн 50 коп.).

Вагони №№ 53397477, 56086101, 60298379, 60457835, 62504584, 62924329, 62928486, 63387666, 63684807, 63837579, 65754442, 65944779, 66933508 відправлені зі станції Баси 22.04.2021 о 18 год. 06 хв. На станцію Суми-Товарна вагони прибули 22.04.2021 о 18 год. 15 хв. на адресу ТОВ ВДБК для вивантаження на 10-й станційній колії. Про прибуття вантажу вантажоодержувача було повідомлено 22.04.2021 о 18 год. 30 хв. Плата за повідомлення одержувача про прибуття вантажу в сумі 10,00 грн стягнута по накопичувальній картці №24040401.

22.04.2021 вагони №№ 53397477, 56086101, 60457835, 62504584, 62928486, 63387666, 63684807, 63837579, 65754442, 65944779, 66933508 подані на 10-ту колію під вивантаження о 18 год. 30 хв., про що складено пам`ятку форми ГУ-45 № 259.

Вагони №№ 60298379, 62924329 затримані 22.04.2021 о 18 год. 30 хв. на коліях станції в очікуванні подачі під вивантаження з вини залізниці, про що складено акт на затримку форми ГУ-23 № 401, зняті з затримки по акту форми ГУ-23 від 23.04.2021 № 412 о 14 год. 00 хв. та подані на 10-ту колію під вивантаження по пам`ятці форми ГУ-45 № 264.

23.04.2021 вагони №№ 53397477, 56086101, 66933508, 63387666 забрані з 10-ої колії у порожньому стані після вивантаження о 18 год. 15 хв., про що складено пам`ятку форми ГУ-45 № 285.

Вагони №№ 60457835, 625045854, 62928486, 63684807, 63837579, 65754442, 65944779, 60298379, 62924329 забрані з 10-ої колії у порожньому стані після вивантаження 24.04.2021 о 18 год. 00 хв., про що складено пам`ятку форми ГУ-45 № 291.

24.04.2021 на підставі пам`яток на забирання форми ГУ-45 №№ 285, 291 сформовані відомості плати форми ГУ-46, що підписані вантажовласником ТОВ ВДБК : № 24040017 за користування вагонами на суму 2400,00 грн (без урахування ПДВ); № 24040018 на суму 884,50 грн (без урахування ПДВ) за проведення маневрової роботи (00 год. 30 хв.); № 24040019 на суму 9800,00 грн (без урахування ПДВ) за користування вагонами 60298379, 60457835, 62504584, 62924329, 62928486, 63684807, 63837579, 65754442, 65944779; № 24040020 на суму 1769,10 грн (без урахування ПДВ) за проведення маневрової роботи 01 год 00 хв.

В обґрунтування позовних вимог позивач зазначає, що у зв`язку з відсутністю грошових коштів на особовому рахунку платника послуг ТОВ ВДБК (код 8142488), за нарахованою платою згідно з договором від 09.07.2020 № 8142488 у першого відповідача утворилась заборгованість в сумі 2 707 258 грн 98 коп.

За змістом частини 2 статті 11 Цивільного кодексу України, підставою виникнення цивільних прав та обов`язків є договори, що укладаються між суб`єктами цивільних правовідносин, до яких законодавцем віднесено договір перевезення (стаття 908 ЦК України).

Загальні умови перевезення визначаються ЦК України, іншими законами, транспортними кодексами (статутами), іншими нормативно-правовими актами та правилами, що видаються відповідно до них.

Водночас, умови перевезення вантажу окремими видами транспорту, а також відповідальність сторін щодо цих перевезень встановлюються договором, якщо інше не встановлено цим Кодексом, іншими законами, транспортними кодексами (статутами), іншими нормативно-правовими актами, правилами, що видаються відповідно до них (частина 2 статті 908 ЦК України).

Положеннями частини 5 статті 307 Господарського кодексу України передбачено, що умови перевезення вантажів окремими видами транспорту та відповідальність суб`єктів господарювання за цими перевезеннями визначаються транспортними кодексами (статутами) та іншими нормативно-правовими актами.

Так, пунктом 8 Закону України Про залізничний транспорт визначено, що перевезення вантажів, пасажирів, багажу, вантажобагажу і пошти залізничним транспортом загального користування організується на договірних засадах. Для забезпечення виконання договірних зобов`язань здійснюється перспективне та поточне планування перевезень. Умови та порядок організації перевезень, у тому числі в прямому змішаному сполученні, за участю залізничного та інших видів транспорту, нормативи якості вантажних перевезень (терміни доставки, безпека перевезень, схоронність вантажів) та обслуговування пасажирів, відправників і одержувачів вантажів визначаються Статутом залізниць України, Правилами перевезень вантажів та Правилами перевезень пасажирів, багажу, вантажобагажу та пошти залізничним транспортом України.

Отже, правовідносини з перевезення вантажів залізничним транспортом на підставі договорів про надання послуг перевезення, укладених із суб`єктами господарювання-замовниками, регулюються в порядку, визначеному Статутом залізниць України, Правилами перевезення вантажів та іншим галузевим законодавством, що застосовується під час надання залізницею послуг з перевезення.

Пунктом 46 Статуту залізниць України, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України №457 від 06.04.1998 передбачено, що на одержувача покладено обов`язок прийняти і вивезти зі станції вантаж, що надійшов на його адресу. Терміни вивезення і порядок зберігання вантажів установлюються Правилами. Вантажі, що прибули, зберігаються на станції безкоштовно протягом доби. Цей термін обчислюється з 24-ої години дати вивантаження вантажу (контейнера) засобами залізниці або з 24-ої години дати подачі вагонів під вивантаження засобами одержувача. За зберігання вантажу на станції понад зазначений термін справляється плата, встановлена тарифом.

Порядок зберігання вантажів та нарахування у зв`язку із цим відповідного збору визначено Правилами зберігання вантажів, затвердженими наказом Мінтранспорту України №644 від 21.11.2000.

Пунктами 4, 5 зазначених Правил передбачено, що термін граничного зберігання починається з моменту вивантаження вантажу (контейнера з вагона), засобами залізниці або з моменту подачі вагона під вивантаження засобами одержувача. Якщо одержувач не вивіз вантаж з місця загального користування у терміни, встановлені пунктом 46 Статуту, з нього стягується плата за зберігання вантажу, встановлена тарифом, незалежно від того, чиїми засобами здійснюється охорона вантажу.

Згідно з пунктом 8 Правил зберігання вантажів, збір за зберігання вантажів у вагонах (контейнерах) у разі затримки їх з вини одержувача (відправника) сплачується після закінчення терміну безоплатного зберігання незалежно від місця затримки (на станції призначення та на підходах до неї, на прикордонних, припортових станціях тощо).

Отже, обов`язок щодо сплати збору за зберігання вантажів покладається на одержувача (вантажоодержувача, вантажовласника), у разі, якщо ним було допущено прострочення у вивезенні вантажу, з місця загального користування, в межах терміну безоплатного користування (пункт 5 Правил зберігання вантажів), та у разі затримки залізницею вантажів у вагонах з вини одержувача незалежно від місця затримки зі спливом терміну безоплатного зберігання (пункт 8 Правил зберігання вантажів).

Пунктом 119 Статуту залізниць України передбачено, що за користування вагонами і контейнерами залізниці вантажовідправниками, вантажоодержувачами, власниками під`їзних колій, портами, організаціями, установами, громадянами - суб`єктами підприємницької діяльності вноситься плата. Порядок визначення плати за користування вагонами (контейнерами) та звільнення вантажовідправника від зазначеної плати у разі затримки забирання вагонів (контейнерів), що виникла з вини залізниці, встановлюється Правилами.

Зазначена плата вноситься також за час затримки вагонів на станціях призначення і на підходах до них в очікуванні подання їх під вивантаження, перевантаження з причин, що залежать від вантажоодержувача, власника залізничної під`їзної колії, порту, підприємства. За час затримки на коліях залізниці вагонів, що належать підприємствам чи орендовані ними, стягується 50 відсотків зазначених розмірів плати.

Отже, за період фактичного використання суб`єктами господарювання вагонів та/або контейнерів залізниці для перевезення вантажів вноситься плата; до періоду використання вагонів (контейнерів) включається час затримки (простою) вагонів на станціях призначення і на підходах до них в очікуванні подання їх під вивантаження, перевантаження з причин, що залежать від вантажоодержувача, власника залізничної під`їзної колії, порту, підприємства. Звільнення від такої плати може мати місце у разі затримки забирання вагонів (контейнерів), що виникла з вини залізниці.

Порядок користування вагонами визначається Правилами користування вагонами і контейнерами, затвердженими наказом Мінтранспорту України №113 від 25.02.1999, пунктами 3, 4, 5, 7, 8, 12 яких передбачено, що облік часу користування вагонами і контейнерами та нарахування плати за користування ними провадиться на станціях відправлення та призначення за відомістю плати за користування вагонами форми ГУ-46 (додаток 1), відомістю плати за користування контейнерами форми ГУ-46к (додаток 11), які складаються на підставі пам`яток про подавання/забирання вагонів форми ГУ-45 (додаток 2), пам`яток про видачу/приймання контейнерів форми ГУ-45к (додаток 8), повідомлення про закінчення вантажних операцій з вагонами (додаток 12), актів про затримку вагонів форми ГУ-23а (додаток 3), актів загальної форми ГУ-23 (додаток 6). За договором між вантажовласником і залізницею всі ці документи можуть оформлятися і надаватися в електронному вигляді.

Відомості плати за користування вагонами, контейнерами складаються на вагони, контейнери, що подаються під навантаження та вивантаження, є документами обліку часу перебування вагонів, контейнерів у пунктах навантаження та вивантаження та на під`їзних коліях і містять розрахунки платежів за користування вагонами, контейнерами.

Відомості плати за користування вагонами (контейнерами) мають підписуватися працівником станції і вантажовласника щоденно або в періоди пред`явлення їх станцією до розрахункового підрозділу, що встановлюються начальником залізниці.

У разі непогодження даних, зазначених у відомості, представник вантажовласника зобов`язаний підписати відомість із зауваженнями.

Плата за користування нараховується за кожний вагон і контейнер після прийняття його залізницею від вантажовласника. У разі неповернення залізниці вантажовласником вагона (контейнера) протягом 15 діб після прийняття їх вантажовласником плата за користування за ці 15 діб, а потім за кожні 5 діб стягується, не очікуючи повернення вагона (контейнера).

У разі затримки вагонів на станції з причин, які залежать від вантажовласника, складається акт загальної форми, який підписується представниками станції і вантажовласника. В акті вказується час (у годинах та хвилинах) початку та закінчення затримки вагонів і їх номери.

Загальний час, за який вноситься вантажовласником плата залізниці за користування вагонами, включає час затримки вагонів з його вини та час перебування їх у безпосередньому розпорядженні вантажовласника. Час до 30 хвилин не враховується, час 30 хвилин і більше враховується як повна година.

Відповідно до Правил складання актів (стаття 129 Статуту) ( 457-98-п), затверджених наказом Міністерства транспорту України 28.05.2002 N 334 (z0565-02), при перевезеннях у залежності від обставин, що можуть бути підставою для матеріальної відповідальності залізниці, відправника, одержувача, пасажира, складаються комерційні акти (додаток 1) та акти загальної форми (додаток 6 до Правил користування вагонами та контейнерами, затверджених наказом Мінтрансу від 25.02.99 N 113 (z0165-99) та зареєстрованих у Міністерстві юстиції України 15.03.99 за N 165/3458).

Акти загальної форми складаються для засвідчення обставин, що виникли в процесі перевезення вантажу, багажу та вантажобагажу і можуть бути підставою для матеріальної відповідальності: затримки вагонів на станції призначення в очікуванні подачі під вивантаження (перевантаження) з причин, що залежать від одержувача, власника залізничної під`їзної колії, порту, підприємства. Акт загальної форми підписується особами, які беруть участь у засвідченні обставин, що стали підставою для складання акта, але не менше як двома особами.

Суд встановив, що позивач правомірно, відповідно до умов договору від 09.07.2020 № 8142488, нараховував першому відповідачу плату за надані послуги, зокрема за користування вагонами, за зберігання вантажу, за перевезення, за переадресування вагонів, проведення маневрової роботи, повідомлення про прибуття вантажу, в загальній сумі 2 707 258 грн 98 коп., що підтверджується вищезазначеними накладними, актами загальної форми ГУ-23, пам`ятками про подавання вагонів форми ГУ-45, накопичувальними картками, відомостями плати форми ГУ-46, що є належними доказами на підтвердження факту надання послуг відповідно до п. 1.4. договору та наведених положень Правил.

Перший відповідач не висловив зауважень до нарахованої плати, не зазначив підстав для відмови від підписання актів та відомостей, заборгованість в сумі 1 604 912 грн 28 коп. визнав у листі від 15.04.2021 № 15-04/2021, що був надісланий позивачу у зв`язку з отриманням позовної заяви, зобов`язався виконати зобов`язання у повному обсязі протягом 6 (шести) місяців, однак доказів сплати боргу чи обґрунтованих заперечень проти позовних вимог не подав.

Перший відповідач не розрахувався за надані послуги, чим порушив права та охоронювані законом інтереси позивача.

Посилання другого відповідача на необґрунтованість розрахунку ціни позову суд не приймає, оскільки розрахунок підтверджений належними доказами, на які міститься посилання у розрахунку, контррозрахунку другим відповідачем не подано.

Враховуючи встановлений судом факт неналежного виконання першим відповідачем договірних зобов`язань щодо оплати послуг позивача, суд вважає вимоги щодо стягнення з першого відповідача 2 707 258 грн 98 коп. заборгованості правомірними, обґрунтованими та такими, що підлягають задоволенню.

Щодо солідарного стягнення заборгованості з другого відповідача, суд зазначає наступне.

Відповідно до статті 541 Цивільного кодексу України солідарний обов`язок або солідарна вимога виникають у випадках, встановлених договором або законом, зокрема у разі неподільності предмета зобов`язання.

Згідно зі статтею 543 Цивільного кодексу України у разі солідарного обов`язку боржників (солідарних боржників) кредитор має право вимагати виконання обов`язку частково або в повному обсязі як від усіх боржників разом, так і від будь-кого з них окремо. Кредитор, який одержав виконання обов`язку не в повному обсязі від одного із солідарних боржників, має право вимагати недоодержане від решти солідарних боржників. Солідарні боржники залишаються зобов`язаними доти, доки їхній обов`язок не буде виконаний у повному обсязі.

Суд не приймає посилання позивача в обґрунтування позовних вимог до другого відповідача щодо солідарного обв`язку на угоду про користування під`їзною колією від 21.09.2020 № 18, укладену між відповідачами, згідно з якою подача та прибирання вагонів користувачу (першому відповідачу) здійснюється на умовах договору про подачу та прибирання вагонів (експлуатацію під`їзної колії) від 27.10.2017 № 0313, укладеного між власником колії (другим відповідачем) та залізницею (позивачем); на договір про експлуатацію залізничної під`їзної колії від 27.10.2017 № 0313, пунктом 16 якого встановлений обов`язок власника колії (відповідача - 2) та підприємств - контрагентів сплачувати залізниці (позивачу) плату, в тому числі, за користування вагонами (контейнерами) згідно з Правилами користування вагонами і контейнерами та інші збори і плати згідно з діючими тарифами.

Вказаними договорами не визначено солідарного обов`язку другого відповідача, як власника колії, оплачувати послуги залізниці, які надаються замовнику послуг. Відповідно до пунктів 3, 4 угоди № 18 обов`язок сплачувати плату за користування вагонами, маневрову роботу, за подачу та забирання вагонів покладено на користувача, яким є перший відповідач. Разом з цим, у пункті 16 договору про подачу та прибирання вагонів (експлуатацію під`їзної колії) від 27.10.2017 № 0313 визначено, що плату залізниці сплачують власник колії та підприємства контрагенти конкретно визначені у зазначеному пункті договору (ТОВ "ВП Полісан", фірма "Ярна-НТ"), без будь-яких посилань на солідарний обов`язок відповідачів.

Суд також встановив, що відповідно до укладеного між відповідачами договору про надання другим відповідачем послуг з подачі та забирання залізничних вагонів на під`їзну колію, які прибули на адресу першого відповідача № 21-09/2020 від 21.09.2020, саме на ТОВ ВДБК покладено обов`язок самостійно сплачувати залізничному підприємству плату за використання вагонів (п. 3.3.5. договору).

За умовами пунктів 2.2.1. та 5.3. договору від 09.07.2020, укладеного між позивачем та першим відповідачем, замовник має право на власний розсуд укладати договори з третіми особами (вантажовідправниками, вантажоодержувачами, платниками, експедиторами, митними брокерами, особами, що володіють транспортними засобами, портовими операторами та іншими), відповідаючи за їх дії або бездіяльність, перед перевізником як за власні, а також виступати платником в інтересах третіх осіб за договором.

У зв`язку з зазначеним, суд дійшов висновку про відсутність правових підстав вважати відповідачів солідарними боржниками, тому, за встановлених судом обставин, у задоволенні позовних вимог до Товариства з обмеженою відповідальністю «Будівельна виробничо-комерційна компанія «Федорченко» суд відмовляє за їх необґрунтованістю.

Відповідно до п. 2 ч. 1 ст. 129 Господарського процесуального кодексу України, витрати позивача по сплаті судового збору покладаються на першого відповідача.

Керуючись ст. ст. 2, 123, 129, 232, 233, 236, 237, 238, 240, 241 Господарського процесуального кодексу України, суд

В И Р І Ш И В :

1. Позов задовольнити частково.

2. Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю «Вінницька дорожньо-будівельна компанія» (21021, м. Вінниця, вул. 600-річчя, буд. 15, офіс 9, код ЄДРПОУ 42063576) на користь Акціонерного товариства «Українська залізниця» (03680, м. Київ, вуд. Єжи Гедройця, буд. 5, код ЄДРПОУ 40075815) в особі регіональної філії «Південна залізниця» (61052, м. Харків, вул. Євгена Котляра, буд. 7, код ЄДРПОУ ВП 40081216) 2707258 грн 98 коп. заборгованості, 40608 грн 88 коп. витрат по сплаті судового збору.

3. У задоволенні позову Акціонерного товариства «Українська залізниця» в особі регіональної філії «Південна залізниця» до Товариства з обмеженою відповідальністю «Будівельна виробничо-комерційна компанія «Федорченко» - відмовити.

4. Видати наказ після набрання рішенням законної сили.

5. Відповідно до ст. ст. 241, 256, 257 ГПК України, рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом двадцяти днів з дня складення повного судового рішення до Північного апеляційного господарського суду, з урахуванням пп. 17.5. п. 17 Розділу XI Перехідних положень ГПК України.

Повне рішення складено 16.09.2021.

Суддя Є.А. Жерьобкіна

Дата ухвалення рішення07.09.2021
Оприлюднено17.09.2021
Номер документу99647453
СудочинствоГосподарське
Сутьстягнення 2707258 грн 98 коп

Судовий реєстр по справі —920/355/21

Ухвала від 09.12.2021

Господарське

Північний апеляційний господарський суд

Шапран В.В.

Ухвала від 08.11.2021

Господарське

Північний апеляційний господарський суд

Шапран В.В.

Рішення від 22.09.2021

Господарське

Господарський суд Сумської області

Жерьобкіна Євгенія Анатоліївна

Ухвала від 15.09.2021

Господарське

Господарський суд Сумської області

Жерьобкіна Євгенія Анатоліївна

Рішення від 07.09.2021

Господарське

Господарський суд Сумської області

Жерьобкіна Євгенія Анатоліївна

Ухвала від 30.08.2021

Господарське

Господарський суд Сумської області

Жерьобкіна Євгенія Анатоліївна

Ухвала від 11.08.2021

Господарське

Господарський суд Сумської області

Жерьобкіна Євгенія Анатоліївна

Ухвала від 19.07.2021

Господарське

Господарський суд Сумської області

Жерьобкіна Євгенія Анатоліївна

Ухвала від 14.06.2021

Господарське

Господарський суд Сумської області

Жерьобкіна Євгенія Анатоліївна

Ухвала від 24.05.2021

Господарське

Господарський суд Сумської області

Жерьобкіна Євгенія Анатоліївна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні