Україна
Донецький окружний адміністративний суд
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
06 вересня 2021 р. Справа№200/1233/21-а
приміщення суду за адресою: 84122, м.Слов`янськ, вул. Добровольського, 1
Донецький окружний адміністративний суд у складі:
головуючого - судді Мозгової Н.А.,
при секретарі: Зурабашвілі А.О.,
за участю:
представника позивача не з`явився,
представника відповідача не з`явився,
розглянувши у відкритому судовому засіданні в порядку загального позовного провадження адміністративну справу за позовом Державної служби геології та надр до Товариства з обмеженою відповідальністю АЯКС І КО про анулювання спеціальних дозволів на користування надрами №3410 від 02.09.2004 року,-
В С Т А Н О В И В:
03.02.2021 року до Донецького окружного адміністративного суду надійшла позовна заява Державної служби геології та надр України до Товариства з обмеженою відповідальністю АЯКС І КО , у якій позивач просить суд припинити право користування надрами шляхом анулювання спеціального дозволу користування надрами №3419 від 02.09.2004 року.
В обґрунтування позовних вимог зазначив, що відповідачу надано спеціальний дозвіл на користування надрами №3410 від 02.09.2004 року з метою видобування кам`яного вугілля - антрациту. З моменту отримання спеціального дозволу на користування надрами у користувача надр виникають права та обов`язки, передбачені Кодексом України про надра, Порядком надання спеціальних дозволів на користування надрами, затвердженими Постановою КМУ від 30.05.2011 року №615, спеціальним дозволом на користування надрами, Угодою про користування надрами, тощо. Особливою умовою №4 Спеціального дозволу №3410 від 02.09.2004 року передбачено, що надрокористувач зобов`язаний подавати щорічну звітність перед ДНВП Геоінформ України про стан запасів корисних копалин за формою 5-гр. 11.11.2020 року від ДНВП Геоінформ України надійшов лист стосовно суб`єктів господарювання, власників спеціальних дозволів на користування надрами, які не надали звітність до ДНВП Геоіфнорм України щодо балансу запасів корисних копалин за формою 5-гр, 7 -гр, 6 гр. Так, ТОВ АЯКС І КО не подало щорічну дану звітність та не усунуло порушення.
На підставі протоколу автоматичного розподілу судової справи між суддями, вказану справу було передано для розгляду судді Буряк І.В.
Ухвалою суду від 03.03.2021 року прийнято до розгляду позовну заяву та відкрито провадження у справі №200/1233/21-а. Вирішено розглядати справу за правилами спрощеного позовного провадження без проведення судового засідання та виклику учасників справи.
Розпорядженням керівника апарату суду Троцак С.Г. від 14.04.2021 року №62 призначено повторний автоматичний розподіл даної справи у зв`язку з перебуванням судді Буряк І.В. у відпустці у зв`язку із вагітністю та пологами.
Протоколом повторного автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 14.04.2021 року здійснено розподіл справи № 200/1233/21-а, справу передано до провадження судді Мозговій Н.А.
Ухвалою суду від 19.04.2021 року прийнято до провадження справу №200/1233/21-а. Вирішено проводити розгляд справи за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) учасників справи.
Ухвалою суду від 22.06.2021 року розгляд справи вирішено проводити за правилами загального позовного провадження. Призначено підготовче засідання на 07.07.2021 року. Продовжено строк проведення підготовчого провадження на 30 днів.
Ухвалою суду від 07.07.2021 року закрито підготовче провадження та призначено справу до розгляду по суті на 05.08.2021 року.
У зв`язку з перебуванням судді Мозгової Н.А. у відпустці з 30.07.2021 року по 03.09.2021 року включно судове засідання відкладено на 06.09.2021 року.
Представники сторін у судове засідання не з`явились, про дату, час та місце розгляду справи були повідомлені належним чином.
Згідно з частиною 9 статті 205 Кодексу адміністративного судочинства України (далі- КАС України), якщо немає перешкод для розгляду справи у судовому засіданні, визначених цією статтею, але прибули не всі особи, які беруть участь у справі, хоча і були належним чином повідомлені про дату, час і місце судового розгляду, суд має право розглянути справу у письмовому провадженні у разі відсутності потреби заслухати свідка чи експерта.
Враховуючи, що перешкод для розгляду справи, передбачених статтею 205 КАС України не має, суд вважає за можливе розглянути заяву у порядку письмового провадження.
Дослідивши подані сторонами документи, всебічно і повно з`ясувавши всі обставини справи, об`єктивно оцінивши докази, які мають значення для розгляду справи і вирішення справи по суті, судом встановлено наступне.
Позивач, Державна служба геології та надр України (код ЄДРПОУ:37536031, місцезнаходження: м. Київ, вулиця Антона Цедіка, 16), є центральним органом виконавчої влади, який наділений функціями для забезпечення реалізації державної політики у сфері надрокористування та діє відповідно до Положення про Державну службу геології та надр України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 30 грудня 2015 року №1174 (далі - Положення №1174), Постанови КМУ від 30.11.2011 р. № 615 Про затвердження Порядку надання спеціальних дозволів на користування надрами (далі - Порядок № 615).
Відповідач, ТОВ АЯКС І КО (код ЄДРПОУ: 31762410, місцезнаходження: Донецька область, м. Шахтарськ, смт.Московське, вул.Зелена 33), зареєстровано юридичною особою з 05.12.2001 року, основним видом діяльності є добування кам`яного вугілля.
Судом встановлено, що 02.09.2004 року Державною службою геології та надр України видано ТОВ АЯКС І КО спеціальний дозвіл на користування надрами №3410 на видобування кам`яного вугілля - антрациту, виділена на полі діючої шахти Яблунівська , пласт h61.
У Спеціальному дозволі на користування надрами встановлено обов`язок надання щорічної звітності перед ДНВП Геоінформ України про стан запасів корисних копалин за формою 5-гр. (а.с.6-7).
Невід`ємною частиною спеціального дозволу є Угода №3410 про умови користування надрами від 14.10.2014 року, укладена між позивачем та відповідачем, відповідно до пункту 7.2 розділу 7 якої надрокористувач зобов`язаний в установленому порядку подавати до ДНВП Геоінформ України щорічні звіти відповідно до форми державної статистичної звітності форми 5-гр. (а.с.8-12).
03.07.2020 року ДНВП Геоінформ України листом № 03/303-1826 повідомило Державну службу геології та надр України стосовно суб`єктів господарювання, власників спеціальних дозволів на користування надрами, які станом на 03.07.2020 року не направили до ДНВП Геоінформ України щорічну статистичну звітність за формою 5-гр, 6-гр, 7-гр за 2019 рік, згідно переліку ТОВ Донрозробка не подало щорічну звітність за формою 5-гр. (а.с.16,17).
Наказом Державної служби геології та надр України №346 зупинено дію спеціального дозволу ТОВ АЯКС І КО та відповідачу встановлено 30 календарних днів на встановлених усунення порушень (а.с.18,19).
Позивач на адресу ТОВ АЯКС І КО направив лист щодо подальшої дії спеціального дозволу на користування надрами (а.с.20).
11.11.2020 року ДНВП Геоінформ України листом № 03/303-3539 повідомило Департамент державного геологічного контролю Державної служби геології та надр України стосовно надрокористувачів на території Донецької та Луганської областей, власників спеціальних дозволів на користування надрами, які не надали звітність щодо балансу запасів корисних копалин за формою 5-гр, 6-гр, 7-гр, згідно переліку ТОВ Донрозробка не подало щорічну звітність за формою 5-гр. за 2019 рік (а.с.22).
18.12.2020 року Державна служба геології та надр України направило на адресу ТОВ АЯКС І КО лист щодо надання згоди/незгоди на припинення права користування надрами (а.с.24).
Посилаючись на виявлені порушення відповідача, позивач звернувся до суду з даним позовом.
Надаючи оцінку спірним правовідносинам, суд доходить наступного висновку.
Відповідно до ст. 13 Кодексу України про надра, користувачами надр можуть бути підприємства, установи, організації, громадяни України, а також іноземці та особи без громадянства, іноземні юридичні особи.
Статтею 15 Кодексу України про надра встановлено, що надра надаються у постійне або тимчасове користування. Постійним визнається користування надрами без заздалегідь встановленого строку. Тимчасове користування надрами може бути короткостроковим (до 5 років) і довгостроковим (до 50 років). У разі необхідності строки тимчасового користування надрами може бути продовжено.
Надра надаються у користування підприємствам, установам, організаціям і громадянам лише за наявності у них спеціального дозволу на користування ділянкою надр. Право на користування надрами засвідчується актом про надання гірничого відводу (частина перша статті 19 Кодексу України про надра).
Зі змісту частини другої статті 24 Кодексу України про надра вбачається, що користувачі надр зобов`язані: 1) використовувати надра відповідно до цілей, для яких їх було надано; 2) забезпечувати повноту геологічного вивчення, раціональне, комплексне використання та охорону надр; 3) забезпечувати безпеку людей, майна та навколишнього природного середовища; 4) приводити земельні ділянки, порушені при користуванні надрами, в стан, придатний для подальшого їх використання у суспільному виробництві; 4-1) надавати та оприлюднювати інформацію про загальнодержавні та місцеві податки і збори, інші платежі, а також про виробничу (господарську) діяльність, необхідну для забезпечення прозорості у видобувних галузях, відповідно до порядку, затвердженого Кабінетом Міністрів України;5) виконувати інші вимоги щодо користування надрами, встановлені законодавством України та угодою про розподіл продукції.
Статтею 60 Кодексу України про надра встановлено, що державний контроль і нагляд за веденням робіт по геологічному вивченню надр, їх використанням та охороною спрямовані на забезпечення додержання всіма державними органами, підприємствами, установами, організаціями та громадянами встановленого порядку користування надрами, виконання інших обов`язків щодо охорони надр, встановлених законодавством України.
Згідно з положеннями частини першою статті 61 Кодексу України про надра державний контроль за геологічним вивченням надр (державний геологічний контроль) та раціональним і ефективним використанням надр України здійснюється центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері геологічного вивчення та раціонального використання надр.
Державна служба геології та надр України є центральним органом виконавчої влади, який наділений функціями для забезпечення реалізації державної політики у сфері надрокористування та діє відповідно до Положення про Державну службу геології та надр України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 30 грудня 2015 року за №1174 (далі Положення № 1174) .
Пунктом 4 зазначеного Положення визначено, що Державна служба геології та надр України відповідно до покладених на неї завдань, зокрема: видає в установленому порядку спеціальні дозволи на користування надрами (у тому числі на користування нафтогазоносними надрами); зупиняє та анулює в установленому порядку дію спеціальних дозволів на користування надрами (у тому числі на користування нафтогазоносними надрами), поновлює їх дію у разі зупинення.
Згідно з ч. 2 ст. 26 Кодексу України про надра, право користування надрами припиняється органом, який надав надра у користування, а у випадках, передбачених пунктами 4, 5, 6 цієї статті, у разі незгоди користувачів, - у судовому порядку.
Отже, орган, який надав надра у користування, повноважний припинити право користування надрами у випадку, передбаченому п. 5 ч. 1 ст. 26 Кодексу України про надра, лише за наявності згоди на це користувача надрами.
Відповідно до підпункту 1.8 Порядку обліку робіт і досліджень, пов`язаних із геологічним вивченням надр, затвердженого наказом Міністерства екології та природних ресурсів від 14.06.2013 р. №262, інформаційно-технічне забезпечення, інформаційно-аналітичне супроводження робіт з обліку результатів завершених робіт і досліджень, пов`язаних із геологічним вивченням надр та веденням електронної бази, здійснюється ДНВП Геоінформ України .
Тобто, ДНВП Геоінформ України є державним підприємством, відповідальним за збір та облік статистичної інформації у сфері спеціального користування надрами, який володіє інформацією щодо подання надрокористувачами відповідних звітів.
Судом встановлено, що ТОВ АЯКС І КО не виконало обов`язку звітувати за 2019 рік за формою 5-гр, про необхідність подання якого зазначено в Угоді про умови користування надрами з метою видобування корисних копалин №3410 від 14.10.2014 року, укладеною між Державної службою геології та надр України та ТОВ АЯКС І КО , яка є невід`ємною частиною спеціального дозволу на користування надрами №3410 від 02.09.2004 року.
У зв`язку із невиконанням умов угоди про користування надрами позивачем прийнято наказ №346, яким зупинено дію спеціальних дозволів на користування надрами згідно з переліком до цього наказу, до якого, зокрема, включено ТОВ АЯКС І КО .
Матеріали справи не містять доказів того, що відповідачем були здійснені заходи для усунення порушень, які стали підставою для зупинення дії спеціального дозволу.
З огляду на викладене, суд доходить висновку про порушення відповідачем вимог, передбачених спеціальним дозволом на користування надрами, яка є самостійною підставою для припинення права користування ними.
Разом із цим орган, який надав надра у користування, повноважний припинити право користування надрами у випадку, передбаченому п. 5 ч. 1 ст. 26 Кодексу України про надра, лише за наявності згоди на це користувача надрами.
З огляду на те, що відповідачем не надано згоду на припинення права користування надрами, суд зазначає про наявність підстав для припинення цього права в судовому порядку.
Частиною другою статті 19 Конституції України передбачено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відповідно до ч.3 ст.2 КАС України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.
На підставі викладеного, зважаючи на всі наведені обставини в їх сукупності та з урахуванням того, що позивачем доведено правомірність пред`явленого позову, а відповідачем доводи позовної заяви не були спростовані, суд дійшов висновку, що позовні вимоги позивача підлягають задоволенню.
Згідно вимог ч.2 ст. 139 КАС України, при задоволенні позову суб`єкта владних повноважень з відповідача стягуються виключно судові витрати суб`єкта владних повноважень, пов`язані із залученням свідків та проведенням експертиз.
На підставі викладеного, керуючись статтями 2, 5-10, 72-90, 139, 242-246, 205, 250, 255, 257-263, 293-295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд,-
ВИРІШИВ:
Адміністративний позов Державної служби геології та надр України (код ЄДРПОУ: 37536031, місцезнаходження: м. Київ, вул.Антона Цедіка,16) до Товариства з обмеженою відповідальністю АЯКС І КО (код ЄДРПОУ:31762410, місцезнаходження: Донецька область, м. Шахтарськ, смт.Московське, вул.Зелена, б.33) про припинення права користування надрами шляхом анулювання спеціального дозволу користування надрами №3419 від 02.09.2004 року - задовольнити.
Припинити право користування надрами шляхом анулювання спеціального дозволу на користування надрами №3410 від 02.09.2004 року, виданого Товариству з обмеженою відповідальністю АЯКС І КО .
У судовому засіданні 06.09.2021 року проголошено вступну та резолютивну частини рішення. Повний текст судового рішення виготовлений та підписаний 16.09.2021 року.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення.
Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
До дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи апеляційні скарги подаються учасниками справи через Донецький окружний адміністративний суд.
Суддя Н.А. Мозговая
Суд | Донецький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 06.09.2021 |
Оприлюднено | 20.09.2021 |
Номер документу | 99651482 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Донецький окружний адміністративний суд
Мозговая Н.А.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні