Рішення
від 06.09.2021 по справі 924/594/21
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХМЕЛЬНИЦЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХМЕЛЬНИЦЬКОЇ ОБЛАСТІ

29000, м. Хмельницький, майдан Незалежності, 1 тел. 71-81-84, факс 71-81-98


ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

РІШЕННЯ

"06" вересня 2021 р. Справа № 924/594/21

Господарський суд Хмельницької області у складі судді Гладія С.В. при секретарі судового засідання Шевчук І.А., розглянувши матеріали справи

за позовом товариства з обмеженою відповідальністю Хмельницька універсальна компанія м. Хмельницький

до Хмельницької міської ради м. Хмельницький

до товариства з обмеженою відповідальністю Продторг м. Хмельницький

про зобов`язання ТОВ Продторг усунути перешкоди у користуванні земельною ділянкою

про стягнення 898700,00 грн. збитків

Представників сторін:

від позивача: Мартинкова О.Л. - згідно наказу №74-к від 15.12.2017р.

Ярош В.Ю. - адвокат згідно ордеру

від відповідача 1: не з`явився

від відповідача 2: Горбань О.В. - адвокат згідно ордеру

Обставини справи:

Товариство з обмеженою відповідальністю Хмельницька універсальна компанія м. Хмельницький звернулося з позовною заявою до Хмельницької міської ради, до товариства з обмеженою відповідальністю Продторг про зобов`язання ТОВ Продторг усунути перешкоди у користуванні ТОВ Хмельницька універсальна компанія земельною ділянкою кадастровий номер 68101000000:26:006:0079 (площею 1,2339 га), шляхом демонтажу (знесення) самовільно встановлених тимчасових споруд - торгових павільйонів у вигляді металевих конструкцій, розташованих по провулку Купріна, 15 у м. Хмельницькому (земельна ділянка кадастровий номер 6810100000:26:006:0082) та про стягнення 898700 грн. збитків у вигляді упущеної вигоди.

В обґрунтування позову посилається на те, що ТОВ Хмельницька універсальна компанія є землекористувачем земельних ділянок по вул. Купріна, 54/1 та вул. Купріна, 54/2 у м. Хмельницькому, зокрема земельної ділянки кадастровий номер 6810100000:26:006:0079 (площею 1,2339га) та кадастровий номер 6810100000:26:006:0080 (площею 0,2587га). Суміжним землекористувачем Товариства є ТОВ Продторг , якому надано земельну ділянку кадастровий номер 6810100000:26:006:0082, площею 650 м 2 на підставі договору оренди землі, згідно умов якого на земельній ділянці відсутні будь-які об`єкти нерухомого майна, а розміщені виключно об`єкти інфраструктури - проїзди, проходи площею 650 м 2 . Земельна ділянка є вільною від забудови, і передана ТОВ Продторг для обслуговування вже існуючих складських приміщень, що розташовані на земельній ділянці ТОВ Продторг , яка перебуває в користуванні на підставі державного акту.

Зазначає, що в порушення умов договору оренди, та норм чинного законодавства, ТОВ Продторг на переданих йому проїздах та проходах розмістив металеві конструкції та почав користуватись територією Товариства позивача, а саме з часу розміщення торгових павільйонів на земельній ділянці, що була виділена для проїздів-проходів, ТОВ Продторг , підприємці-орендарі та відвідувачі даних павільйонів здійснюють проїзд через земельну ділянку позивача, крім того, власники ТОВ Продторг щоденно користуються інфраструктурою ТОВ Хмельницьк Уніком , зокрема проїжджають по території Товариства, як особисто, так і в особі своїх постачальників та орендарів, завдаючи при цьому шкоду майну Товариства (пошкодження асфальтового покриття, зменшення кількості фактичних паркомісць для відвідувачів Товариства, засмічення території Товариства), користуються освітленням встановленим ТОВ Хмельницьк Уніком , облаштованим майданчиком на межі земельних ділянок (для власних цілей, що підтверджується фото), охороною Товариства, крім того, Відповідач та його орендарі не вивозять самостійно сміття, яке накопичується від здійсненої ними торгової діяльності, а використовують сміттєві баки ТОВ Хмельницьк Уніком .

Зазначає також, що на земельній ділянці, яка перебуває в користуванні ТОВ Хмельницька універсальна компанія , щоденно розміщуються більше 100 сторонніх автомобілів, що фактично унеможливлює користування товариством земельною ділянкою для провадження власної господарської діяльності та завдає значних незручностей клієнтам та партнерам ТОВ Хмельницьк Уніком .

Вказує на те, що з метою припинення самовільного захоплення території ТОВ Хмельницьк Уніком , Товариство мало на меті збувати паркан на власній території, щоб зупинити порушення прав Товариства та відновити в натурі межі земельної ділянки, проте, представники ТОВ Продторг чинили перешкоди у процесі встановлення паркану, що полягали у блокуванні роботи техніки особами з кримінальною зовнішністю, які погрожували завдати шкоди здоров`ю працівникам Товариства; перекритті проїзду на територію ТОВ Хмельницьк Уніком , що також призвело до утворення затору на вул. Купріна; написанні скарг на ім`я міського голови, та інші протиправні дії, що призвело до того, що паркан між земельними ділянками і досі не побудований, а ТОВ Продторг і надалі використовує для проїздів та проходів виключно земельну ділянку ТОВ Хмельницьк Уніком .

Зазначає також, що для усунення порушення прав позивача, останній неодноразово звертався органів місцевого самоврядування, з метою урегулювання даного земельного спору, крім того, аналогічні звернення були адресовані правоохоронним органам та Держпродспоживслужбі в Хмельницькій області.

Вказує, що для перевірки можливого порушення вимог законодавства у сфері використання земельної ділянки та будівництва об`єктів, Виконавчий комітет Хмельницької міської ради звернувся до управління архітектури та містобудування Хмельницької міської ради із листом. Згідно листа управління архітектури та містобудування від 06.12.2018р. № 3692/03-11, містобудівні умови та обмеження забудови земельної ділянки ТОВ Продторг по пров. Купріна 15 не видавались. В зв`язку з цим Виконавчий комітет Хмельницької міської ради звернувся до Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області та до Управління Держаної архітектурно - будівельної інспекції у Хмельницькій області з проханням провести перевірку щодо дотримання ТОВ Продторг вимог використання земельної ділянки по пров. Купріна 15, та стосовно наявності самовільного будівництва ТОВ Продторг на вищезгаданій ділянці.

На виконання зазначеного звернення Держгеокадастр провів відповідну перевірку, та склав акт перевірки дотримання вимог земельного законодавства щодо об`єкту - земельної ділянки по пров. Купріна, 15 у м. Хмельницькому, кадастровий номер 6810100000:26:006:0082 (акт від 01.02.2019р. № 28-ДК/26/АП/09/01/-19), яким встановлено, що земельна ділянка забудована металевими конструкціями та використовується для розміщення складських та офісних приміщень та приміщень торгівлі. Відповідно до збірного кадастрового плану земельної ділянки виготовленого Хмельницькою філією ДП Вінницький науково-дослідний та проектний інститут землеустрою металеві конструкції частково, а саме площею 0,0027га та 0,0004га займають суміжну земельну ділянку кадастровий номер 6810100000:26:006:0079 з цільовим призначенням для будівництва та обслуговування будівель ринкової інфраструктури, що на даний момент перебуває в користуванні ТОВ Хмельницька універсальна компанія , що свідчить про самовільне зайняття ТОВ Продторг частини земельної ділянки з кадастровим номером 6810100000:26:006:0079 площею 0,0027га та 0,0004га, що є порушенням вимог земельного законодавства, зокрема ст. 125, 126 Земельного кодексу України.

Посилається на те, що не зважаючи на встановлені порушення земельного законодавства ТОВ Продторг , органом місцевого самоврядування не було вирішено земельного спору у відповідності до статтей 158, 159 Земельного кодексу України, що на думку ТОВ Хмельницьк Уніком є прямим порушенням Хмельницькою міською радою вимог Земельного кодексу України, які призвели до подальшого, триваючого порушення прав та інтересів позивача та завдало Товариству значних збитків.

В обґрунтування понесених збитків (упущеної вигоди) зазначає, що земельна ділянка кадастровий номер 6810100000:26:006:0079 (площею 1,2339га) надана ТОВ Хмельницьк Уніком під влаштування майданчику для торгівлі продовольчими товарами. В 2008 році Управлінням архітектури та містобудування Хмельницької міської ради, було підготовлено комплексний висновок щодо відповідності влаштування майданчику для торгівлі продовольчими товарами. У розділі 2, даного Висновку зазначені характеристики місця розташування об`єкту, і встановлено, що з півдня (де розташовані металеві конструкції ТОВ Продторг ), земельна ділянка межує з проїздом.

На даній земельній ділянці Товариством було облаштовано критий майданчик для торгівлі продовольчими товарами з автомобілів, площею 600 м 2 . В подальшому вказаний майданчик передано в суборенду, та з метою раціонального використання площі та отримання прибутку позивач мав на меті облаштувати ще один майданчик для торгівлі з автомобілів у кількості 22 шт., із дотриманням встановлених ДБН Б.2.2-12:2019 Планування та забудова території , відстаней від межі земельної ділянки. Проте, ТОВ Продторг почав чинити перешкоди в реалізації даних цілей, самовільно захопив частину земельної ділянки, яка перебуває в користуванні Товариства, розміщує на земельній ділянці Товариства продовольчі товари орендарів ТОВ Продторг , паркує автомобілі, погрожує орендарям ТОВ Хмельницьк Уніком , підприємцям, які мали на меті здійснювати торгівлю з автомобілів на майданчику біля металевих конструкцій ТОВ Продторг , чим фактично унеможливлює реалізацією позивачем прав, передбачених договором оренди землі та чинним законодавством. В свою чергу таким обмеженням прав користування земельною ділянкою, ТОВ "Хмельницьк Уніком" було завдано збитки у вигляді упущеної вигоди, що станом на день подання позову становлять 898 700,00 грн., що підтверджується доданими до справи документами та розрахунком завданих збитків.

В свою чергу, на думку Товариства, зазначене порушення прав ТОВ Хмельницьк Уніком та спричинений збиток, є результатом саме бездіяльності Хмельницької міської ради, як органу, на який покладено обов`язок з вирішення земельних спорів та протиправної поведінки ТОВ Продторг .

Вказує на те, що жодних дій щодо вирішення даного земельного спору та припинення протиправних дій ТОВ Продторг в частині порушення земельного законодавства, органом місцевого самоврядування вчинено не було, що й стало підставою для пред`явлення до Хмельницької міської ради вимоги про стягнення збитків.

Відповідач (Хмельницька міська рада) на адресу суду надіслав відзив на позов в якому повідомив, що проти позову заперечує та просить в позові відмовити. В обґрунтування посилається на те, що органи місцевого самоврядування відповідно до ч. 3 ст. 158 Земельного кодексу вирішують земельні спори у межах населених пунктів щодо меж земельних ділянок, що перебувають у власності чи користуванні громадян та додержання громадянами правил добросусідства, у зв`язку з чим відсутня будь-яка бездіяльність Хмельницької міської ради з питань зазначених позивачем, оскільки в повноваження органу місцевого самоврядування чинним законодавством України не включено вирішення земельних спорів між юридичними особами.

Звертає увагу суду на те, що позивач жодного разу не звертався ні до Хмельницької міської ради ні до її виконавчого комітету про вирішення земельного спору. Натомість були звернення щодо розірвання договору оренди земельної ділянки, укладеного між Хмельницькою міською радою та ТОВ Продторг , зокрема на голову постійної депутатської комісії, які були розглянуті на засіданні депутатської комісії, про що свідчить протокол комісії, який додав до позову сам позивач. Крім того, позивачу повідомлялось про те, що контроль за використанням земельних ділянок та нагляд за дотриманням вимог законодавства у сфері будівництва здійснюють відповідні посадові особи державних контролюючих органів, а саме, управління Державної архітектурно-будівельної інспекції України у Хмельницькій області та Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області. За результатами розгляду звернення директора ТОВ Хмельницька універсальна компанія від 27.11.2018 № 123/4 до зазначених органів були направлені звернення з проханням провести перевірку дотримання ТОВ Продторг вимог нормативно-правових актів у сфері використання земельної ділянки. У відповідь на зазначені звернення Управлінням ДАБІ у Хмельницькій області та Головним управлінням Держгеокадастру у Хмельницькій області Хмельницьку міську раду не було повідомлено про наявність порушень з боку ТОВ Продторг вимог нормативно-правових актів у сфері використання земельної ділянки по провулку Купріна, 15. Враховуючи вищевикладене, позивачу було повідомлено, що на сьогодні відсутні правові підстави для розірвання договору оренди землі № 681010004000505 від 03.05.2012, укладеного між Хмельницькою міською радою та ТОВ Продторг .

Щодо предмету позову про стягнення збитків відповідач посилається на те, що підставою для притягнення в даному випадку виконавчого органу місцевого самоврядування до відповідальності у вигляді стягнення шкоди є наявність трьох умов: неправомірні дії цього органу, наявність шкоди та причинний зв`язок між неправомірними діями і заподіяною шкодою, і довести наявність цих умов має позивач, який звернувся з позовом про стягнення шкоди на підставі ст. 1173 ЦК України.

Зазначає, що позивачем не надано доказів того, що він зазнав збитки, які сталися в результаті неправомірних дій, як він вважає, Хмельницької міської ради. Таким чином, відсутні правові умови, які передбачені ст. ст. 1173, 1174 ЦК України для відшкодування збитків у вигляді упущеної вигоди. На підставі наведеного просить в позові відмовити.

Відповідач (ТОВ Продторг ) на адресу суду надіслав відзив на позов в якому проти позову заперечує та просить в позові відмовити, посилається на те, що позивачем не обґрунтовано розмір упущеної вигоди, а саме: не додано план розташування автомобілів, який мав бути виготовлений відповідно до п. 2 наказу від 10.10.2018р. № 98/1-а, отже не підтверджено розташування 22-х додаткових торгових місць для торгівлі з автомобілів; не надано належних та допустимих доказів, що саме відповідач 2 чинив протиправні дії, якими перешкоджали позивачу в облаштуванні додаткового майданчику для торгівлі з автомобілів; не надано доказів інформування відповідача 2 в намірі позивача облаштувати додатковий майданчик для торгівлі продовольчими товарами з автомобілів на межі земельної ділянки, що використовується відповідачем 2, та надіслання відповідачу-2 вимоги про звільнення території позивача від автомобілів, палетів з продовольчими товарами, тощо... Також позивачем не надано доказів того, що всі існуючі торгівельні місця на ТСЦ Дубово в нього щоденно зайняті, а додаткові місця для торгівлі з автомобілів, які планувалось облаштувати, будуть використовуватись повністю і щоденно. Отже, останній вважає, що позивач не підтвердив склад цивільного правопорушення належними та допустимими доказами, в тому числі не підтвердив розмір збитків (упущеної вигоди). Крім того, повідомляє, що послуга за автозаїзд автомобілів на територію позивача є платною. Позивачем разово (за кожний заїзд) береться плата в розмірі 50 грн., що підтверджується копіями чеків, які додаються. Також відповідач не погоджуються із тим, що розміщення металевих конструкцій Відповідача 2 знаходяться на земельній ділянці позивача. Звертає увагу суду на те, що звернення позивача до виконавчого комітету Хмельницької міської ради та управління Держгеокадастру у Хмельницькій області та відповіді від них не є належними доказами, оскільки вони не придатні для встановлення факту, що входить в предмет доказування в справі, а саме, факту розміщення відповідачем 2 металевих конструкцій на земельній ділянці Позивача. Крім того, з доданих позивачем до позовної заяви фотодоказів розташування автомобілів на його території не вбачається, де чітко проходить межа між земельними ділянками позивача та відповідача 2, а тому не можливо визначити, що встановлені відповідачем 2 тимчасові споруди - торгові павільйони частково заходять на земельну ділянку позивача. Ймовірно, що частково на земельну ділянку позивача заходить торговий павільйон - магазин Монблан , що використовується фізичною особою - підприємцем Бейбутяном Амаяком Гегеловичем. ФОП Бейбутян А.Г. орендує у відповідача 2 склад-магазин загальною площею 46 кв. м. , а за розміщення добудованого ним приміщення на земельній ділянці позивача між ним і ТОВ Хмельницька універсальна компанія , укладено окремий договір, про існування якого позивач приховує. Крім того, відповідач 2 зазначає, що акт перевірки дотримання вимог земельного законодавства щодо об`єкту - земельної ділянки від 01.02.2019р. № 28-ДК/АП/09/01-19 не повинен бути прийнятий у якості доказу, оскільки не підтверджує порушення відповідачем 2 прав позивача.

Позивач в своїй відповіді на відзив відповідача 1 посилається на те, що Хмельницька міська рада в 2018 році вчиняла дії щодо вирішення даного земельного спору, проте не завершила їх. Зокрема, це підтверджується листами виконавчого комітету Хмельницької міської ради від 17.12.2018р. №12-5617-02-14 до Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області; від 17.12.2018р. №12-5617-02-14 до управління ДАБІ у Хмельницькій області; від 21.12.2018р. №12-5617-02-14 до виконавчого директора ТОВ Хмельницьк Уніком , що в свою чергу свідчить про ту обставину, що відсутність прямої норми щодо вирішенні спору відносно меж земельних ділянок, які перебувають в користуванні юридичних осіб, не є перешкодою для реалізації Хмельницькою міською радою даних повноважень. Крім того, позивач вважає, що ним надано ряд доказів, які доводять обставини самовільного розміщення ТОВ Продторг металевих конструкцій-магазинів; доводить факт обізнаності розпорядника землі - Хмельницької міської ради із даними обставинами, та бездіяльність щодо припинення протиправних дій з боку ТОВ "Продторг", а також факт порушення прав ТОВ Хмельницьк Уніком таким розміщенням, що й стало підставою для подачі даного позову. Разом з тим, уся позиція Відповідача побудована виключно на усних запереченнях, що відповідно до норм процесуального законодавства не може бути доказом, який спростовує письмові докази Позивача.

Позивач в своїй відповіді на відзив відповідача 2 посилається на те, що акт перевірки дотримання вимог земельного законодавства щодо об`єкту - земельної ділянки від 01.02.2019р. № 28-ДК/АП/09/01-19 у даній справі є носієм доказової інформації про виявлені контролюючим органом порушення. Крім того, посилається на те, що останнім надано ряд доказів, які доводять обставини самовільного розміщення відповідачем 2 металевих конструкцій - магазинів на земельній ділянці, що призначена для проїздів - проходів, а також факт порушення прав позивача таким розміщенням.

Ухвалою господарського суду Хмельницької області від 11.06.2021р. прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі в порядку розгляду за правилами загального позовного провадження та призначено підготовче засідання на 08.07.2021р.

Ухвалою суду від 25.06.2021р. підготовче засідання перепризначено з 08.07.2021р. на 22.07.2021р.

Ухвалою суду від 22.07.2021р. клопотання товариства з обмеженою відповідальністю Хмельницька універсальна компанія від 16.07.2021р. про заміну первісного відповідача на належного задоволено, замінено у справі № 924/594/21 первісного відповідача - виконавчий комітет Хмельницької міської ради на належного відповідача - Хмельницьку міську раду. Продовжено строк підготовчого провадження у справі № 924/594/21 на тридцять днів та відкладено підготовче засідання на 10.08.2021р.

Ухвалою суду від 10.08.2021р. закрито підготовче провадження та призначено справу № 924/594/21 до судового розгляду по суті на 26.08.2021р.

Ухвалою суду від 26.08.2021р. в судовому засіданні оголошено перерву до 06.09.2021р.

Представники позивача в судовому засіданні наполягали на задоволенні позовних вимог, вважаючи їх обґрунтованими.

Представник відповідача 1 в судовому засіданні заперечував проти задоволення позовних вимог, просив в позові відмовити.

Представник відповідача 2 в судовому засіданні заперечував проти задоволення позовних вимог, просив в позові відмовити.

Фактичні обставини, встановлені судом та зміст спірних правовідносин.

Відповідно до витягу з рішенням 21 сесії Хмельницької міської ради № 34 від 22.10.2008р. Про затвердження проектів відведення земельних ділянок та передачу земельних ділянок в оренду юридичним особам, суб`єктам підприємницької діяльності, релігійній громаді, громадянам і внесення змін та доповнень в рішення сесії міської ради затверджено проект відведення земельної ділянки та передано земельні ділянки в короткострокову оренду ТОВ Хмельницька універсальна компанія , місце розташування земельної ділянки м. Хмельницький, вул. Купріна, 54/2, цільове призначення: під влаштування майданчику для торгівлі продовольчими товарами. Категорія земель - землі житлової та громадської забудови. Площею 14926 кв. м., в т.ч. ділянка № 1-2587, ділянка № 2-12339. Термін оренди на 5 років.

Інженером комунального підприємства проектно-розвідувальних робіт по землевпорядкуванню Гадомською Р. А. складено акт визначення меж земельних ділянок в натурі (на місцевості), згідно якого загальна площа земельних ділянок складає 14926 кв. м., в т.ч. ділянка № 1 - 12587 кв. м., ділянка № 2 - 12339 кв. м.. Суміжними власниками земельних ділянок їх землекористувачами є: Ділянка № 1: від А до Б вул. Купріна, від Б до В ТОВ Хмельницькуніком , від В до А землі міської ради. Ділянка № 2 - від А до Б ТОВ Хмельницькуніком , від Б до В провул. Купріна, від В до Г землі ТОВ Продторг , від Г до Д землі національної академії прикордонної служби України, від Д до А землі міської ради.

04.02.2009р. між Хмельницькою міською радою (орендодавець) та товариством з обмеженою відповідальністю Хмельницька універсальна компанія (орендар) укладено договір оренди земельної ділянки № 040974200036, відповідно до п. 1 якого орендодавець - надає, а орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку на підставі рішення двадцять першої сесії міської ради від 22.10.2008р. № 34 із земель житлової та громадської забудови, яка знаходиться в м. Хмельницькому, по вул. Купріна, 54/2.

Згідно р. 2 договору, в оренду передається земельна ділянка загальною площею 14926 кв. м. в т.ч. ділянка № 1-2587 кв. м., ділянка № 2-12339 кв. м., забудовані землі (зелені насадження площею 2404 кв. м.).

Відповідно до п. 15 Договору, земельна ділянка передається в оренду під влаштування майданчику для торгівлі продовольчими товарами.

Згідно п. 30 Договору, орендар має право: самостійно визначати напрями своєї господарської діяльності; за письмовою згодою орендаря зводити у встановленому законодавством порядку житлові, виробничі, культурно-побутові та інші будівлі і споруди та закладати багаторічні насадження; одержувати доходи; до використання земельної ділянки має право приступати тільки після державної реєстрації договору та визначення меж земельної ділянки в натурі.

Відповідно до п. 31 договору, орендар зобов`язаний: додержуватись режиму використання земель відповідно до цільового призначення; допускати відповідні служби для поточної профілактики інженерних робіт; у п`ятиденний строк після державної реєстрації договору оренди земельної ділянки надати копію договору Державній податковій інспекції м. Хмельницького.

Згідно п. 43 договору, цей договір набуває чинності після підписання сторонами та його державної реєстрації.

Договір підписано представниками сторін та скріплено відтисками їх печаток. Договір зареєстровано Хмельницькою регіональною філією Державного підприємства Центр державного земельного кадастру при Державному комітеті України по земельних ресурсах № 36 від 05.02.2009р.

20.02.2009р. між сторонами підписано відповідний акт приймання - передачі земельної ділянки, згідно якої Хмельницька міська рада передала, а ТОВ Хмельницька універсальна компанія прийняла на підставі договору оренди землі № 040974200036 від 04.02.2009р. та рішення 21-ї сесії міської ради № 34 від 22.10.2008р. земельну ділянку площею 14926 кв. м., в т.ч. ділянка № 1-2587 кв. м, ділянка № 2-12339 кв. м, що знаходиться за адресою м. Хмельницький, вул. Купріна, 54/2 під влаштування майданчику для торгівлі продовольчими товарами.

Відповідно до витягу з рішенням 13 сесії Хмельницької міської ради № 38 від 14.12.2011р. Про затвердження проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок та передачу їх в короткострокову оренду громадянину, юридичним особам затверджено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки та надання земельної ділянки в короткострокову оренду ТОВ Продторг , місце розташування земельної ділянки м. Хмельницький, вул. Купріна, 15, цільове призначення: для обслуговування складських та офісних приміщень на умовах проведення ремонту дорожнього покриття та тротуарів пров. Купріна (рішення 15-ї сесії міської ради від 27.12.2007р. № 43). Категорія земель - землі житлової та громадської забудови. Площею 650 кв. м.. Термін оренди 10 років.

24.01.2012р. ТОВ ЕКФ Власна справа складено акт визначення (встановлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості), згідно якого загальна площа земельної ділянки складає 0,0650 га.

03.05.2012р. між Хмельницькою міською радою (орендодавець) та товариством з обмеженою відповідальністю Продторг (орендар) укладено договір оренди землі № 681010004000505, відповідно до п. 1 якого орендодавець - надає, а орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку на підставі рішення тринадцятої сесії міської ради від 14.12.2011р. № 38 із землі житлової та громадської забудови, яка заходиться в м. Хмельницькому, по пров. Купріна, 15.

Згідно р. 2 Договору, в оренду передається земельна ділянка загальною площею 650 кв. м.

Відповідно до п. 3 Договору, на земельній ділянці знаходяться об`єкти нерухомого майна - відсутні, а також інші об`єкти інфраструктури - проїзди, проходи площею 650 кв. м.

Згідно п. 15 договору, земельна ділянка передається в оренду для обслуговування складських та офісних приміщень на умовах проведення ремонту дорожнього покриття та тротуарів пров. Купріна.

Відповідно до п.26 договору, на дреновану земельну ділянку встановлено обмеження (обтяження): використовувати земельну ділянку згідно цільового призначення, зміну цільового призначення земельної ділянки проводити на підставі рішення Хмельницької міської ради відповідно до проекту її відведення, будівництво на ділянці здійснювати після отримання відповідного дозволу, надавати доступ відповідним службам для ремонту лінійних інженерних мереж та ліній електропередач,ділянку використовувати за умовами дотримання вимог природоохоронного законодавства, у разі зняття та перенесення поверхневого ґрунтового покриву (родючого шару ґрунту) за межі земельної ділянки, що відводиться, необхідно отримати відповідний дозвіл у Державній інспекції по контролю за використанням та охороною земель.

Відповідно до п. 28 договору, орендодавець має право: вимагати від Орендаря використання земельної ділянки за її цільовим призначенням; додержання екологічної безпеки землекористування, державних стандартів, норм і правил, проектних рішень, місцевих правил забудови; своєчасного внесення орендної плати.

Згідно п. 30 договору, орендар має право: самостійно визначати напрями своєї господарської діяльності; за письмовою згодою орендаря зводити у встановленому законодавством порядку житлові, виробничі, культурно-побутові та інші будівлі і споруди та закладати багаторічні насадження; одержувати доходи; до використання земельної ділянки має право приступати тільки після державної реєстрації договору та визначення меж земельної ділянки в натурі.

Згідно п. 43 договору, цей договір набуває чинності після підписання сторонами та його державної реєстрації.

Договір підписано представниками сторін та скріплено відтисками їх печаток. Договір зареєстровано в управлінні Держкомзему в м. Хмельницькому Хмельницької області, що у Державному реєстрі земель вчинено запис від 03.05.2012р. за № 681010004000505.

Відповідно до інформаційної довідки з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна № 256862294 від 17.05.2021р. відомості з реєстру прав власності на нерухоме майно на земельній ділянці з кадастровим номером 681010000:26:006:0082 відсутні.

Генеральним директором ТОВ Хмельницька універсальна компанія відповідно до наказу № 98/1-а від 10.10.2018р. Про влаштування майданчика для торгівлі продовольчими товарами з метою раціонального використання земельної ділянки по вул. Купріна, 54/2, кадастровий номер 6810100000:26:006:0079, та отримання прибутку, наказано до 01.11.2018р. обладнати додатковий майданчик для торгівлі продовольчими товарами з автомобілів площею 600 кв. м., на межі земельної ділянки 6810100000:26:006:0082, із дотриманням відстаней від межі, встановлених чинним законодавством; виготовити план розташування автомобілів на майданчику, із визначенням кількості місць; встановити плату за використання та утримання торгівельного місця на новоствореному майданчику для торгівлі продовольчими товарами у розмірі 50,00 грн.

Відповідно до доповідної записки виконавчого директора ТОВ Хмельницька Уніком від 25.10.2018р., проведено роботи із визначення кількості можливих місць для розміщення автомобілів, а також виготовлено план їх розміщення. Згідно даного плану додатково можна розмістити 22 автомобілі. Разом з тим, в ході проведення робіт із влаштування майданчика, зокрема в процесі заборони паркування на даній території автомобілів та вимоги до ТОВ Продторг щодо звільнення території Товариства від палетів з продовольчими товарами, засновник ТОВ Продторг почав чинити перешкоди. Зокрема на його вимогу на території ТОВ Хмельницьк Уніком з`явились чоловіки із кримінальною зовнішністю які погрожували чинити насильство відносно працівників ТОВ Хмельницьк Уніколм , а також перекрити заїзд на територію ТСЦ Дубово . Для уникнення конфліктної ситуації було викликано поліцію, проте остання жодних дій не вчинила. Наразі неможливим є обладнання додаткового майданчику для торгівлі продовольчими товарами з машин, оскільки усі дії, що були спрямовані на його влаштування - зокрема і роботи з влаштування паркану, були незаконно припинені з боку ТОВ Продторг .

ТОВ Хмельницька універсальна компанія листом № 123 від 27.11.2018р. звернулося до Хмельницького міського голови, Хмельницького ВП ГУНП в Хмельницькій області, Хмельницької місцевої прокуратури, ГУ ДФС у Хмельницькій області, Головного управління Держпродспоживслужби в Хмельницькій області в якому просило припинити порушення чинного законодавства з боку ТОВ Продторг , розірвати договір оренди землі № 681010004000505 від 03.05.2012р., знести самочинно збудовані об`єкти нерухомого майна, що розміщенні за адресою: м. Хмельницький, пров. Купріна, 15, оскільки на вказаних вище незаконно збудованих торгівельних місцях, понад 10 років, здійснюється незаконна підприємницька діяльність, поза контролем державної фіскальної служби .

Згідно листа Хмельницької міської ради № 12-5617-02-14 від 17.12.2018р. адресованого Головному управлінню Держгеокадастру у Хмельницькій області, остання просить провести перевірку щодо дотримання ТОВ Продторг вимог використання земельної ділянки площею 650 кв. м. по пров. Купріна, 15 та надати Хмельницькій міській раді належним чином завірені копії відповідних документів перевірки..

Виконавчий комітет Хмельницької міської ради листом № 12-5617-02-14 від 17.12.2018р. звернувся до управління Державної архітектурно-будівельної інспекції у Хмельницький області в якому просить провести перевірку наявності факту самовільного будівництва ТОВ Продторг на земельній ділянці по пров. Купріна,15.

Виконавчий комітет Хмельницької міської ради листом № 12-5617-02-14 від 21.12.2018р. повідомив ТОВ Хмельницьку універсальну компанію про те, що відповідно до чинного законодавства України контроль за використанням земельних ділянок та нагляд за дотриманням вимог законодавства у сфері будівництва здійснюють відповідні посадові особи державних контролюючих органів, а саме: управління Державної архітектурно-будівельної інспекції України у Хмельницькій області та Головне управління Держгеокадастру у Хмельницькій області. До зазначених органів Хмельницькою міською радою направленні звернення з проханням провести перевірку дотримання ТОВ Продторг вимог нормативно-правових актів у сфері використання земельної ділянки та будівництва об`єктів.

ТОВ Хмельницька універсальна компанія листом № 127 від 29.12.2018р. звернулося до управління з контролю за використанням та охороною земель Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області в якому просить припинити порушення чинного законодавства з боку ТОВ Продторг , обстежити земельну ділянку площею 650 кв. м. по пров. Купріна, 15, кадастровий номер 6810100000:26:006:0082 провести перевірку дотримання вимог використання земельної ділянки та зобов`язати ТОВ Продторг привести земельну ділянку у попередній стан, у зв`язку із використаннями її не за цільовим призначенням та проведенням на ній самовільної забудови.

01.02.2019р. Головним управлінням Держгеокадастру у Хмельницькій області у присутності директора ТОВ Хмельницьк Уніком проведено перевірку з питань дотримання вимог земельного законодавства при використанні земельної ділянки, що знаходиться в м. Хмельницькому, пров. Купріна, 15. За результатами перевірки складено акт № 28-ДК/26/АП/09/01-19, яким встановлено серед іншого наступне: виїздом на місцевість виявлено, що земельна ділянка забудована металевими конструкціями та використовується для розміщення складських та офісних приміщень та приміщень для торгівлі. Відповідно до збірного кадастрового плану земельної ділянки виготовленого Хмельницькою філією ДП Вінницький науково-дослідний та проектний інститут землеустрою металеві конструкції частково, а саме площею 0,0027 га та 0,0004 га, що займають суміжну земельну ділянку кадастровий номер 6810100000:26:006:0079 з цільовим призначенням для будівництва та обслуговування будівель ринкової інфраструктури, що на даний момент перебуває у користуванні ТОВ Хмельницька універсальна компанія . Вказані факти свідчать про самовільне зайняття ТОВ Продторг частини земельної ділянки з кадастровим номером 6810100000:26:006:0079 площею 0,0027 га та 0,0004 га, що є порушенням вимог земельного законодавства, зокрема ст. ст. 125, 126 Земельного кодексу України.

13.01.2021р. на засіданні постійної комісії з питань містобудування, земельних відносин та охорони навколишнього природного середовища розглядалось звернення ТОВ Продторг щодо виділення земельної ділянки для проїзду до території підприємства та об`єктів, що на ній знаходяться, на умовах сервітуту.

Протоколом засідання постійної комісії з питань містобудування, земельних відносин та охорони навколишнього природного середовища № 3 від 13.01.2021р. вирішено не підтримувати звернення ТОВ Продторг щодо виділення земельної ділянки для проїзду до території підприємства та об`єктів, що на ній знаходяться, на умовах сервітуту.

21.01.2021р. ТОВ Хмельницька універсальна компанія листом № 3 звернулася до голови комісії з питань містобудування, земельних відносин та охорони навколишнього природного середовища в якому просить винести на розгляд комісії з питань містобудування, земельних відносин та охорони навколишнього природного середовища Хмельницької міської ради питання про розірвання договору оренди землі № 681010004000505 від 03.05.2012р. в зв`язку з порушенням ТОВ Продторг умов договору, зокрема ст. ст. 15, 26, 31 та про знесення самочинно збудованих об`єктів нерухомого майна, що розміщені за адресою: м. Хмельницький, пров. Купріна, 15.

29.01.2021р. на засіданні постійної комісії з питань містобудування, земельних відносин та охорони навколишнього природного середовища вирішено відкласти на довивчення звернення ТОВ Хмельницькак універсальна компанія щодо розірвання договору оренди землі № 681010004000505 від 03.05.2012р. в зв`язку з порушенням ТОВ Продторг умов договору та знесення самочинно збудованих об`єктів нерухомого майна, що розміщені за адресою: м. Хмельницький, пров. Купріна,15, про що складено протокол постійної комісії з питань містобудування, земельних відносин та охорони навколишнього природного середовища № 4.

09.02.2021р. ТОВ Хмельницька універсальна компанія повторно звернулася до голови комісії з питань містобудування, земельних відносин та охорони навколишнього природного середовища з листом № 8 в якому просить ще раз вивчити надані документи про розірвання договору оренди землі № 681010004000505 від 03.05.2012р.

Хмельницька міська рада на адресу ТОВ Хмельницька універсальна компанія надіслала листа № Т-1285-21 від 19.02.2021р., в якому повідомила, що відповідно до вимог чинного законодавства України контроль за використанням земельних ділянок та нагляд за дотриманням вимог законодавства у сфері будівництва здійснюють відповідні посадові особи державних контролюючих органів, а саме управління ДАБІ України у Хмельницькій області та Головним управлінням Держгеокадастру у Хмельницькій області. За результатами розгляду звернення директора ТОВ Хмельницька універсальна компанія від 27.11.2018р. № 123/4, Хмельницькою міською радою до зазначених органів були направлені звернення з проханням провести перевірку дотримання ТОВ Продторг вимог нормативно-правових актів у сфері використання земельної ділянки. У відповідь на зазначені звернення Управлінням ДАБІ та Головним управлінням Держгеокадастру у Хмельницькій області Хмельницьку міську раду не було повідомлено про наявність порушеньз боку ТОВ Продторг вимог нормативно-правових актів у сфері використання земельної ділянки по пров. Купріна, 15, у зв`язку з чим відсутні правові підстави для розірвання договору оренди землі № 681010004000505 від 03.05.2012р. укладеного між Хмельницькою міською радою та ТОВ Продторг .

Згідно витягу з протоколу засідання постійної комісії з питань містобудування, земельних відносин та охорони навколишнього природного середовища № 7 від 03.03.2021р. вирішено відмовити ТОВ Хмельницька універсальна компанія у питанні щодо розірвання договору оренди землі № 681010004000505 від 03.05.2012р. та знесення самочинно збудованих об`єктів нерухомого майна, що розміщені за адресою: м. Хмельницький, пров. Купріна,15.

Відділом сприяння діяльності депутатам Хмельницької міської ради на адресу ТОВ Хмельницька універсальна компанія надіслано листа № 01.22.54 від 06.03.2021р. в якому повідомлено, що на засіданні постійної комісії з питань містобудування, земельних відносин та охорони навколишнього природного середовища, яке відбулося 03.03.2021р. було повторно розглянуто питання про розірвання договору оренди землі № 681010004000505 від 03.05.2012р. в зв`язку з порушенням ТОВ Продторг умов договору та знесення самочинно збудованих об`єктів нерухомого майна, що розміщені за адресою: м. Хмельницький, пров. Купріна,15.

До матеріалів справи позивачем додано також розрахунок вартості перебування транспортних засобів на ринку, наказ № 1-ка від 26.03.2021 року Про внесення змін до наказу 2-ка від 09.09.2020 рокуу Про встановлення цін на послуги, що надаються клієнтам ТСЦ Дубово , розрахунок збитків на суму 898700 грн., фото докази розташування автомобілів та продовольчих товарів, а також виходів із магазинів ТОВ Продторг на територію позивача, фротодокази розташування автомобілів та продовольчих товарів ТОВ Продторг на території позивача, фото докази розміщення автомобілів на території позивача, а саме на території що розташована вище межі із ТОВ Продторг .

До матеріалів справи ТОВ Продторг долучено копії фіскальних чеків заїзду на вул. Купріна, 54/1 вартістю 50 копію договору оренди від 01.10.2018 року укладеного між ТОВ Продторг ФОП Бейбутяном Амаяком Гегеловичем.

Аналізуючи наявні в матеріалах справи докази, заслухавши пояснення представників учасників судового процесу, оцінюючи їх у сукупності, судом приймається до уваги наступне.

Земельні відносини - це суспільні відносини щодо володіння, користування і розпорядження землею. Земельні відносини регулюються Цивільним кодексом України, Земельним кодексом України, та іншими нормативно-правовими актами.

Згідно із частинами першою та четвертою статті 11 ЦК України цивільні права та обов`язки виникають із дій осіб, що передбачені актами цивільного законодавства, а також із дій осіб, що не передбачені цими актами, але за аналогією породжують цивільні права та обов`язки.

Відповідно до ст. 15 ЦК України, кожна особа має право на захист свого цивільного права у разі його порушення, невизнання або оспорювання. Кожна особа має право на захист свого інтересу, який не суперечить загальним засадам цивільного законодавства.

Зі змісту п. 3 ч. 2 ст. 16 ЦК України випливає, що способами захисту цивільних прав та інтересів може бути припинення дії, яка порушує право.

Згідно з частиною 1 статті 124 Земельного кодексу України передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування шляхом укладення договору оренди земельної ділянки.

Землекористувачі (якщо інше не передбачено законом або договором) мають право: споруджувати жилі будинки, виробничі та інші будівлі і споруди. Порушені права землекористувачів підлягають відновленню в порядку, встановленому законом. Власники або землекористувачі земельних ділянок повинні обирати такі способи використання земельних ділянок відповідно до їх цільового призначення, при яких власникам, землекористувачам сусідніх земельних ділянок завдається найменше незручностей (статті 95, 103 цього Кодексу).

Згідно зі статтею 152 Земельного кодексу України, власник земельної ділянки або землекористувач може вимагати усунення будь-яких порушень його прав на землю, навіть якщо ці порушення не пов`язані з позбавленням права володіння земельною ділянкою, і відшкодування завданих збитків.

Статтею 27 Закону України Про оренду землі визначено, що орендареві забезпечується захист його прав на орендовану земельну ділянку нарівні із захистом права власності на земельну ділянку відповідно до закону.

Наявність перешкод у користуванні земельною ділянкою позивач обґрунтовує актом перевірки Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області № 28-ДК/26/АП/09/01-19 від 01.02.2019р. яким встановлено самовільне зайняття ТОВ Продторг частини земельної ділянки з кадастровим номером 6810100000:26:006:0079 площею 0,0027 га та 0,0004 га, що є порушенням вимог земельного законодавства, зокрема ст. ст. 125, 126 Земельного кодексу України, використанням відповідачем 2 наданої йому в оренду земельної ділянки не за цільовим призначенням та тим, що ТОВ Продторг почав користуватись територією Товариства позивача, а саме з часу розміщення торгових павільйонів на земельній ділянці, що була виділена для проїздів-проходів, ТОВ Продторг , підприємці-орендарі та відвідувачі даних павільйонів здійснюють проїзд через земельну ділянку позивача, крім того, власники ТОВ Продторг щоденно користуються інфраструктурою ТОВ Хмельницьк Уніком , зокрема проїжджають по території Товариства, як особисто, так і в особі своїх постачальників та орендарів, завдаючи при цьому шкоду майну Товариства (пошкодження асфальтового покриття, зменшення кількості фактичних паркомісць для відвідувачів Товариства, засмічення території Товариства), користуються освітленням встановленим ТОВ Хмельницьк Уніком , облаштованим майданчиком на межі земельних ділянок (для власних цілей, що підтверджується фото), охороною Товариства, крім того, Відповідач та його орендарі не вивозять самостійно сміття, яке накопичується від здійсненої ними торгової діяльності, а використовують сміттєві баки ТОВ Хмельницьк Уніком .

Зазначає також, що на земельній ділянці, яка перебуває в користуванні ТОВ Хмельницька універсальна компанія , щоденно розміщуються більше 100 сторонніх автомобілів, що фактично унеможливлює користування товариством земельною ділянкою для провадження власної господарської діяльності та завдає значних незручностей клієнтам та партнерам ТОВ Хмельницьк Уніком .

Судом враховується, що вказаним актом перевірки дотримання вимог земельного законодавства (№ 28-ДК/26/АП/09/01-19 від 01.02.2019р.) встановлено самовільне зайняття ТОВ Продторг частини земельної ділянки з кадастровим номером 6810100000:26:006:0079 площею 0,0027 га та 0,0004 га, що є порушенням вимог земельного законодавства, зокрема ст. ст. 125, 126 Земельного кодексу України, та ніяким чином не встановлено факту, що розміщені на суміжній земельній ділянці площею 1,2339 га тимчасові споруди перешкоджають користуватись позивачеві належною йому земельною ділянкою.

Щодо використання відповідачем 2 належної йому на праві оренди земельної ділянки не за цільовим призначенням , судом зазначається, що вказана обставина також не доводить факту, що розміщені на суміжній земельній ділянці площею 1,2339 га тимчасові споруди перешкоджають користуватись позивачеві належною йому земельною ділянкою.

Щодо інших посилань позивача, суд зазначає, що саме на позивача покладений обов`язок обґрунтувати суду свої вимоги поданими до суду доказами, тобто, довести, що права та інтереси позивача дійсно порушуються, оспорюються чи не визнаються, а тому потребують захисту.

Обов`язок доказування та подання доказів відповідно до ст. 74 Господарського процесуального кодексу України розподіляється між сторонами виходячи з того, хто посилається на певні юридичні факти, які обґрунтовують його вимоги та заперечення.

Частинами 3, 4 статті 13 ГПК України передбачено, що кожна сторона повинна довести обставини, які мають значення для справи і на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених законом.

Це стосується позивача, який мав довести наявність тих обставин, на підставі яких він звернувся до господарського суду з позовними вимогами належними та допустимими доказами, поданими у відповідності до приписів чинного процесуального законодавства.

Суд звертає увагу позивача, що відповідно до положень ч. 4 ст. 74 ГПК України, суд не може збирати докази, що стосуються предмета спору, з власної ініціативи.

Рішення суду про задоволення позову може бути прийнято виключно у тому випадку, коли подані позивачем докази дозволять суду зробити чіткий, конкретний та безумовний висновок про обґрунтованість та законність вимог позивача.

Як вбачається з наданих позивачем фото доказів, на території позивача розміщені торгові палатки, розміщені автомобілі, при цьому судом враховується, що згідно наданих до матеріалів справи фіскальних чеків, за розміщення автомобілів на земельній ділянці позивача, останнім справляється плата в розмірі 50 грн., що спростовує посилання останнього щодо неможливості використання Товариством земельної ділянки для провадження власної господарської діяльності.

Як встановлено судом позивач (ТОВ Хмельницька універсальна компанія ) та відповідач 2 (ТОВ Продторг ) є суміжними землекористувачами земельних ділянок які надані їм в оренду із земель комунальної власності (договори оренди земельних ділянок № 040974200036 від 04.02.2009р. та № 681010004000505 від 03.05.2012р.)

Як вбачається з матеріалів справи, позивач, який є орендарем земельної ділянки звернувся до суду з позовом в якому просить усунути перешкоди в користуванні ним орендованою земельною ділянкою шляхом знесення тимчасових споруд - торгових павільйонів які розміщені на суміжній земельній ділянці та належать відповідачу 2 (ТОВ Продторг ), тобто фактично просить припинити його право власності на це майно.

У відповідності до статті 41 Конституції України, статті 310 ЦК України кожен має право володіти, користуватися і розпоряджатися своєю власністю на власний розсуд. Ніхто не може бути протиправно позбавлений цього права чи бути обмеженим у його здійсненні (частина перша статті 321 ЦК України).

З урахуванням наведеного, суд дійшов висновку, що позов не є достатньо обґрунтованим, оскільки позивачем належними та допустимими доказами не доведено правомірності та законності позовних вимог, зокрема, не доведено що дії відповідача створюють позивачеві перешкоди щодо здійснення ним права користування і розпорядження своїм майном

Щодо вимог позивача про стягнення упущеної вигоди з відповідача 2 (Хмельницької міської ради) судом враховується наступне.

Статтею 56 Конституції України кожному гарантовано право на відшкодування за рахунок держави чи органів місцевого самоврядування матеріальної та моральної шкоди, завданої незаконними рішеннями, діями чи бездіяльністю органів державної влади, органів місцевого самоврядування, їх посадових і службових осіб при здійсненні ними своїх повноважень.

Відповідно до статті 22 ЦК України, особа, якій завдано збитків у результаті порушення її цивільного права, має право на їх відшкодування. Збитками, згідно з частиною другої цієї статті є втрати, яких особа зазнала у зв`язку зі знищенням або пошкодженням речі, а також втрати, які особа зробила або мусить зробити для відновлення свого порушеного права (реальні збитки), доходи, які особа могла б реально одержати за звичайних обставин, якби її право не було порушене (упущена вигода).

За загальними положеннями, передбаченими статтею 1173 ЦК України, шкода, завдана фізичній або юридичній особі незаконними рішеннями, дією чи бездіяльністю органу державної влади, органу влади Автономної Республіки Крим або органу місцевого самоврядування при здійсненні ними своїх повноважень, відшкодовується державою, Автономною Республікою Крим або органом місцевого самоврядування незалежно від вини цих органів.

Відповідно до статті 1174 ЦК України, шкода, завдана фізичній або юридичній особі незаконними рішеннями, діями чи бездіяльністю посадової або службової особи органу державної влади, органу влади Автономної Республіки Крим або органу місцевого самоврядування при здійсненні нею своїх повноважень, відшкодовується державою, Автономною Республікою Крим або органом місцевого самоврядування незалежно від вини цієї особи.

Статті 1173, 1174 ЦК України є спеціальними і передбачають певні особливості, характерні для розгляду справ про деліктну відповідальність органів державної влади та посадових осіб, які відмінні від загальних правил деліктної відповідальності. Так, зокрема, цими правовими нормами передбачено, що для застосування відповідальності посадових осіб та органів державної влади наявність їх вини не є обов`язковою. Втім, цими нормами не заперечується обов`язковість наявності інших елементів складу цивільного правопорушення, які є обов`язковими для доказування у спорах про стягнення збитків.

Необхідною підставою для притягнення органу державної влади до відповідальності у вигляді стягнення шкоди є наявність трьох умов: неправомірні дії цього органу, наявність шкоди та причинний зв`язок між неправомірними діями і заподіяною шкодою, і довести наявність цих умов має позивач, який звернувся з позовом про стягнення шкоди на підставі статті 1173 ЦК України.

Дії (бездіяльність) Хмельницької міської ради, внаслідок яких (якої) було завдано шкоди, є основним предметом доказування та, відповідно встановлення у цій справі, оскільки відсутність такого елемента делікту свідчить про відсутність інших складових цієї правової конструкції та відсутність самого заподіяння шкоди як юридичного факту, внаслідок якого виникають цивільні права та обов`язки (стаття 11 ЦК України).

В обгрунтування бездіяльності Хмельницької міської ради позивач посилається на те, що останньою не було вирішено земельного спору між ТОВ Хмельницькою універсальною компанією та ТОВ Продторг .

Судом враховується, що відповідно до ст. 158 Земельного кодексу України, земельні спори вирішуються судами, органами місцевого самоврядування та центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин. При цьому, згідно ч. 2 вказаної статті виключно судом вирішуються земельні спори з приводу володіння, користування і розпорядження земельними ділянками, що перебувають у власності громадян і юридичних осіб. Натомість, органи місцевого самоврядування відповідно до ч. 3 ст. 158 Земельного кодексу вирішують земельні спори у межах населених пунктів щодо меж земельних ділянок, що перебувають у власності чи користуванні громадян та додержання громадянами правил добросусідства.

Враховуючи вимоги ст. 158 Земельного кодексу України, безпідставним є посилання позивача не бездіяльність Хмельницької міської ради яка полягала у невирішенні земельного спору між юридичними особами, оскільки такі повноваження є виключною компетенцією суду а не відповідача.

Крім того, судом враховується, що відповідач повідомляв позивача про те, що контроль за використанням земельних ділянок та нагляд за дотриманням вимог законодавства у сфері будівництва здійснюють відповідні посадові особи державних контролюючих органів, а саме, управління Державної архітектурно-будівельної інспекції України у Хмельницькій області та Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області. За результатами розгляду звернення директора ТОВ Хмельницька універсальна компанія від 27.11.2018 № 123/4 до зазначених органів були направлені звернення з проханням провести перевірку дотримання ТОВ Продторг вимог нормативно-правових актів у сфері використання земельної ділянки. У відповідь на зазначені звернення Управлінням ДАБІ у Хмельницькій області та Головним управлінням Держгеокадастру у Хмельницькій області Хмельницьку міську раду не було повідомлено про наявність порушень з боку ТОВ Продторг вимог нормативно-правових актів у сфері використання земельної ділянки по провулку Купріна, 15. Враховуючи вищевикладене, позивачу було повідомлено про відсутність правових підстав для розірвання договору оренди землі № 681010004000505 від 03.05.2012, укладеного між Хмельницькою міською радою та ТОВ Продторг .

Вищенаведене свідчить про відсутність в діях відповідача протиправної поведінки та причинного зв`язку між протиправною поведінкою і збитками внаслідок яких позивачу було завдано збитки у вигляді упущеної вигоди, відповідно, свідчить про відсутність самого заподіяння шкоди як юридичного факту, внаслідок якого виникають цивільні права та обов`язки.

На підставі наведеного, в задоволенні позову належить відмовити.

Відповідно до ст. 129 Господарського процесуального кодексу України витрати по оплаті судового збору покладаються на позивача.

Керуючись ст. ст. 20, 24, 27, 73, 74, 76-79, 86, 129, 232, 233, 236-238, 240-242 Господарського процесуального кодексу України, суд -

ВИРІШИВ:

В позові товариства з обмеженою відповідальністю Хмельницька універсальна компанія м. Хмельницький до Хмельницької міської ради м. Хмельницький до товариства з обмеженою відповідальністю Продторг м. Хмельницький про зобов`язання ТОВ Продторг усунути перешкоди у користуванні земельною ділянкою про стягнення 898700,00 грн. збитків відмовити.

Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення господарського суду може бути оскаржено протягом 20 днів з дня складання повного тексту судового рішення.

Порядок подання апеляційної скарги визначений ст. 257 ГПК України та підпунктом 17.5 пункту 17 Розділу ХІ «Перехідні положення» ГПК України.

Рішення підписано 16.09.2021р.

Суддя С.В. Гладій

Відрук. 4 прим.:

1 - до справи

2 - позивачу (29013, м. Хмельницький, вул. Гагаріна,5) (реком. з повід.)

3 - відповідачу 1 (29000, м. Хмельницький, вул. Гагаріна,3)(реком. з повід.)

4 - відповідачу 2 (29009, м. Хмельницький, провул. Купріна,15)(реком. з повід.)

СудГосподарський суд Хмельницької області
Дата ухвалення рішення06.09.2021
Оприлюднено20.09.2021
Номер документу99679520
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —924/594/21

Ухвала від 17.09.2021

Господарське

Господарський суд Хмельницької області

Гладій С.В.

Рішення від 06.09.2021

Господарське

Господарський суд Хмельницької області

Гладій С.В.

Ухвала від 26.08.2021

Господарське

Господарський суд Хмельницької області

Гладій С.В.

Ухвала від 10.08.2021

Господарське

Господарський суд Хмельницької області

Гладій С.В.

Ухвала від 22.07.2021

Господарське

Господарський суд Хмельницької області

Гладій С.В.

Ухвала від 25.06.2021

Господарське

Господарський суд Хмельницької області

Гладій С.В.

Ухвала від 11.06.2021

Господарське

Господарський суд Хмельницької області

Гладій С.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні