Рішення
від 20.09.2021 по справі 120/7862/21-а
ВІННИЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

м. Вінниця

20 вересня 2021 р. Справа № 120/7862/21-а

Вінницький окружний адміністративний суд у складі головуючої судді Бошкової Ю.М., розглянувши у письмовому порядку за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом: Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Вінницькій області (вул. 600-річчя, 11, м. Вінниця, 21021; код ЄДРПОУ 38635397) до приватного підприємства "Божедар-Агро" (вул. Зої Космодем`янської, 6, с. Конева, Могилів-Подільський район, Вінницька область, 24242; код ЄДРПОУ 34406751) про застосування заходів реагування у сфері державного нагляду

ВСТАНОВИВ:

До Вінницького окружного адміністративного суду звернулось Головне управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Вінницькій області (ГУ ДСУНС у Вінницькій області, позивач) з адміністративним позовом до приватного підприємства "Божедар-Агро" (далі - ПП "Божедар-Агро", відповідач) про застосування заходів реагування у сфері державного нагляду (контролю) у вигляді повного зупинення експлуатації приміщень кузні та майстерні ПП "Божедар-Агро" за адресою: Вінницька область, Могилів-Подільський район, с. Конева, вул. Зої Космедем`янської, 6 шляхом відключення від джерела електроживлення, накладення печаток на розподільчі електрощити та вхідні двері приміщень, за винятком проведення робіт з усунення недоліків, зазначених в акті перевірки від 16.04.2021 року №54 до повного усунення порушень законодавства у сфері пожежної та техногенної безпеки, зазначених у позові.

Позов мотивований тим, що за результатами перевірки закладу виявлено ряд порушень вимог законодавства у сфері пожежної та техногенної безпеки, цивільного захисту, які створюють загрозу життю та здоров`ю людей.

Зазначене, на думку позивача, свідчить про наявність підстав для застосування заходів у сфері державного нагляду у вигляді повного зупинення експлуатації будівлі закладу шляхом відключення від джерела електроживлення, накладення печаток на розподільчі електрощити та вхідні двері до повного усунення порушень законодавства у сфері пожежної та техногенної безпеки до повного усунення порушень законодавства у сфері пожежної та техногенної безпеки, що і стало підставою для звернення позивача до суду.

26.07.2021 р. відкрито провадження у справі та призначено до розгляду за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні).

Письмової позиції від відповідача не надійшло, хоча ухвала про відкриття провадження отримана останнім 16.08.2021 року, про що свідчить рекомендоване повідомлення про вручення поштового відправлення.

Визначаючись щодо позовних вимог, суд виходить з наступного.

Відповідно до пункту 1 Положення про Державну службу України з надзвичайних ситуацій, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 16.12.2015р. №1052 від 16.12.2015р. №1052 (далі - Положення №1052), державна служба України з надзвичайних ситуацій (ДСНС) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра внутрішніх справ і який реалізує державну політику у сфері цивільного захисту, захисту населення і територій від надзвичайних ситуацій та запобігання їх виникненню, ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій, рятувальної справи, гасіння пожеж, пожежної та техногенної безпеки, діяльності аварійно-рятувальних служб, а також гідрометеорологічної діяльності.

Серед основних завдань ДСНС, зокрема є реалізація державної політики у сфері цивільного захисту, захисту населення і територій від надзвичайних ситуацій, запобігання їх виникненню, ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій, рятувальної справи, гасіння пожеж, пожежної та техногенної безпеки, діяльності аварійно-рятувальних служб, а також гідрометеорологічної діяльності (п.3. Положення №1052).

Разом з тим, згідно із пунктом 1 Положення про Головне управління державної служби України з надвичайних ситуацій у Вінницькій області, затвердженого наказом Державної служби України з надвичайних ситуацій від 18.08.2014 р. № 474 у редакції від 12.11.2018 р. №661 (далі - Положення), Головне управління державної служби України з надвичайних ситуацій у Вінницькій області (скорочена назва -ГУ ДСНС України у Вінницькій області) (далі - Головне управління) є територіальним органом Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Вінницькій області, уповноваженим на забезпечення реалізації державної політики у сферах цивільного захисту, захисту населення і територій від надзвичайних ситуацій та запобігання їх виникненню, ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій, рятувальної справи, гасіння пожеж, пожежної та техногенної безпеки, діяльності аварійно-рятувальних служб.

В силу вимог пункту 3 вказаного Положення, до основних завдань Головного управління державної служби України з надвичайних ситуацій у Вінницькій області віднесено здійснення державного нагляду (контролю) за додержанням і виконанням вимог законодавства у сфері цивільного захисту, пожежної та техногенної безпеки, діяльності аварійно-рятувальних служб.

В свою чергу, відповідно до статті 66 Кодексу цивільного захисту України ( далі - КЦЗ України), центральний орган виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, здійснює державний нагляд (контроль) шляхом проведення планових та позапланових перевірок відповідно до закону.

Так, частиною шостою статті 7 Закону № 877-V визначено, що за результатами здійснення планового або позапланового заходу посадова особа органу державного нагляду (контролю), складає акт, який повинен містити такі відомості: дату складення акта; тип заходу (плановий або позаплановий); форма заходу (перевірка, ревізія, обстеження, огляд тощо); предмет державного нагляду (контролю); найменування органу державного нагляду (контролю), а також посаду, прізвище, ім`я та по батькові посадової особи, яка здійснила захід; найменування юридичної особи або прізвище, ім`я та по батькові фізичної особи - підприємця, щодо діяльності яких здійснювався захід.

На підставі акта, складеного за результатами здійснення заходу, в ході якого виявлено порушення вимог законодавства, орган державного нагляду (контролю) за наявності підстав для повного або часткового зупинення виробництва (виготовлення), реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг звертається у порядку та строки, встановлені законом, з відповідним позовом до адміністративного суду. У разі необхідності вжиття інших заходів реагування орган державного нагляду (контролю) протягом п`яти робочих днів з дня завершення здійснення заходу державного нагляду (контролю) складає припис, розпорядження, інший розпорядчий документ щодо усунення порушень, виявлених під час здійснення заходу (ч.7. статті 7 Закону № 877-V ).

В свою чергу, відповідно до частини другої статті 70 КЦЗ України, повне або часткове зупинення роботи підприємств, об`єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, виконання робіт, надання послуг здійснюється виключно за рішенням адміністративного суду.

До повноважень центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки належить звернення до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, експлуатації будівель, об`єктів, споруд, цехів, дільниць, а також машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, зупинення проведення робіт, у тому числі будівельно-монтажних, випуску і реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту, надання послуг, якщо ці порушення створюють загрозу життю та/або здоров`ю людей (п.12. ч.1. статті 67 КЦЗ України).

Крім того, частиною другою статті 68 КЦЗ України передбачено, що у разі встановлення порушення вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, що створює загрозу життю та здоров`ю людей, посадові особи центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сферах техногенної та пожежної безпеки, звертаються до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, агрегатів, експлуатації будівель, споруд, окремих приміщень, випуску та реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту у порядку, встановленому законом.

Разом з тим, підставою для звернення центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, об`єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, серед іншого, є недотримання вимог пожежної безпеки, визначених цим Кодексом, іншими нормативно-правовими актами, стандартами, нормами і правилами; порушення вимог пожежної безпеки, передбачених стандартами, нормами і правилами, під час будівництва приміщень, будівель та споруд виробничого призначення (п.1-2, ч.1 статті 70 КЦЗ України).

Судом встановлено, що на підставі наказу ГУ ДСНС України у Вінницькій області № НС 55/47 від 23.03.2021 р. проведено планову перевірку ПП "Божедар-Агро", за результатами якої складено акт №54 від 16.04.2021 р., яким зафіксовано ряд порушень вимог законодавства.

Так, у ході проведеної перевірки виявлено ряд порушень Правил пожежної безпеки в Україні, затверджених Наказом МВС від 30.12.2014р. №1417 (далі - ППБУ ), а саме щодо будівлі закладу, серед іншого:

- адмінприміщення тракторну бригаду та зерносклади господарства не обладнано системами протипожежного захисту, що є порушенням п. 1.2 г.1 розділу 5 ППБУ;

- не відремонтовано та не проведено перевірку захисту від прямих попадань блискавки і вторинних її проявів, що є порушенням п. 3.17 гл. 3 р.5 ППБУ;

- посадові особи не пройшли навчання та перевірку знань з питань пожежної безпеки у порядку, встановленому постановою КМУ від 26.06.2013 р. №444, що є порушенням п. 16 р. 2 ППБУ;

- пожежні щити не укомплентовано відповідним протипожежним інвентарем згідно норм належності, що є порушенням п. 3.11 гл. 3 р.5 ППБУ;

- дерев`яні елементи горищних покриттів (крокви, лати) не оброблено засобами вогнезахисту, які забезпечують І групу вогнезахисної ефективності, що є порушенням п. 2.5 гл.2 р.2 ППБУ;

- не здійснено технічне обслуговування вогнегасників, що є порушенням п. 3.17 гл. 3 р.5 ППБУ;

- територію приміщення та господарства не забезпечено у повній мірі засобами пожежогасіння, що є порушенням п. 3.6 гл. 3 р. 5 ППБУ;

- для всіх будівель і приміщень виробничого, складського призначення, не визначено категорії щодо вибухопожежної та пожежної безпеки та клас зони ПБЕ, які необхідно позначити на вхідних дверях, що є порушенням п. 2.9 гл. 2 р. 3 ППБУ;

- для кожного приміщення господарства не розроблено та не вивішено на видимих місцях інструкції про заходи пожежної безпеки, що є порушенням п. 4 р.2 ППБУ;

- допускається проходження повітряних ліній електропередач та зовнішніх електропроводок над навісом зерноскладу, що є порушенням п. 1.18 гл.1 р.4 ППБУ;

- перед початком опалювального сезону теплові мережі, які розташовані у приміщеннях, печі та інші опалювальні прилади не перевірено, що є порушенням п. 2.1 гл. 2 р. 4 ППБУ;

- не приведено у відповідність до встановлених вимог забезпечення працюючого персоналу засобами індивідуального захисту відповідно до номенклатури і норм забезпечення та у відповідності до небезпек об`єкта, що є порушенням п. 2 ч.1 ст. 20 КЦЗУ, п. 4 р. 5 ПТБ;

- не проведено функціональне навчання посадових осіб у сфері цивільного захисту відповідно до встановлених вимог, що є порушенням п. 8 ч. 1 ст. 20 КЦЗУ, ст. 40 КЦЗУ, ПКМУ № 444 від 26.06.2013 р., ПКМУ № 819 від 23.10.2013 р.;

- не проведено ідентифікацію об`єктів підвищеної небезпеки зі складанням повідомлення про результати ідентифікації згідно додатку № 1, що є порушенням п. 19 ПКМУ № 956 від 11.07.2002 р.;

- на підставі результатів ідентифікації не розроблено та не надано до територіального органу Державного нагляду у сфері цивільного захисту Паспорт потенційного небезпечного об`єкту, які є у власності або користуванні, що є порушенням п. 3.1.1 ПТБ, п. 5,21,22 Наказу МНС України від 16.08.2005 року № 140 "Про внесення змін до наказу МНС України від 18.12.2000 р. № 338", який зареєстровано МЮ України 01.09.2005 р. № 970/11250);

- не розроблено інструкцію реагування на надзвичайні ситуації суб`єкта господарювання, що є порушенням ст. 130 КЦЗУ від 02.10.2012;

- не розроблено інструкції щодо виконання вимог техногенної безпеки та порядку дій персоналу в разі виникнення аварійної ситуації (аварії), що порушенням п. 6.3 р. 5 ПТБ;

- на приміщення кузні та майстерні не відремонтовано та проведено перевірку захисту від прямих попадань блискавки і вторинних її проявів, що є порушенням п. 3.17 гл.3 р. 5 ППБУ;

- приміщення кузні та майстерні не забезпечено первинними засобами пожежогасіння, що є порушенням п. 3.6 г. 3 р.5 ППБУ;

- приміщення кузні та майстерні не обладнано системами протипожежного захситу відповідно до ДБН В.2.5-56:2014, що є порушенням п. 1.2 г. 1 р. 5 ППБУ;

- з`єднання, відгалуження та оцінювання жил проводів і кабелів не здійснено за допомогою опресування, зварювання, паяння або затискачів, що є порушенням п. 1.6 г.1 р.4 ППБУ;

- в електропроводках вибухонебезпечних і пожежонебезпечних зон відгалужувальні та з`єднувальні коробки кришками з негорючих або важкогорючих матеріалів не закриті, що є порушенням п. 1.7 г. 1 р. 4 ППБУ;

- електророзетки, вимикачі, перемикачі та інші подібні апарати не встановлено на не горючі основи (конструкції) або з підкладанням під них суцільного негорючого матеріалу, що виступає за габарити апарата не менш ніж на 0,01 метра, що є порушенням п. 1.17 г.1 р. 4 ППБУ;

- допускаєтьс використання тимчасових електромереж, що є порушенням п. 1.8 г. 1р. 4 ППБУ;

- допускається користування пошкодженими розетками, відгалужувальними та з`єднувальними коробками, вимикачами та іншими електровиробами, що є порушенням п.1.18 г. 8 р. 4 ППБУ;

- світильники із лампами розжарювання в приміщенні майстерні та кузні не обладнано захисними скляними ковпаками, що є порушенням п. 1.18 г. 8 р. 4 ППБУ;

- не проведено ремонт вогнетривкого покриву дерев`яного перекриття в приміщенні кузні, що є порушенням п. 2.3 р. 3 ППБУ;

- водонапірну башту не забезпечено під`їздом з твердим покриттям і не пристосовано для відбору води пожежно-рятувальною технікою будь-якої пори року. На корпус водонапірної башти не нанесено позначення, яке вказує на місце розташування пристрою для збирання води пожежно-рятувальною технікою, що є порушенням п.п. 10 п. 2.1 г. 2 р.5 ППБУ.

Як зазначалось вище, у разі встановлення порушення вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, посадові особи центрального органу виконавчої влади, які здійснюють державний нагляд у сферах техногенної та пожежної безпеки, звертаються до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, агрегатів, експлуатації будівель, споруд, окремих приміщень, випуску та реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту у порядку, встановленому законом.

Станом на дату розгляду даної справи відповідачем не надано доказів усунення всіх порушень, які стали підставою для звернення позивача з даним позовом про застосування заходів реагування.

За таких обставин та враховуючи те, що під час проведення перевірки виявлено порушення вимог законодавства у сфері пожежної та техногенної безпеки, цивільного захисту, суд дійшов висновку про наявність підстав для задоволення позову та, відповідно, про застосування заходів реагування у сфері державного нагляду шляхом повного зупинення експлуатації приміщень кузні та майстерні ПП "Божедар-Агро", за адресою : Вінницька область, Могилів-Подільський район, с. Конева, вул. Зої Космодем`янської, 6 шляхом відключення від джерела електроживлення, накладення печаток на розподільчі електрощити та вхідні двері приміщень, за винятком робіт з усунення недоліків, визначених в акті перевірки від 16.04.2021 р. №54, до повного усунення порушень законодавства у сфері пожежної та техногенної безпеки, зазначених у позові.

Вирішуючи питання про розподіл судових витрат, суд вказує наступне.

Відповідно до частини другої статті 139 КАС України, при задоволенні позову суб`єкта владних повноважень з відповідача стягуються виключно судові витрати суб`єкта владних повноважень, пов`язані із залученням свідків та проведенням експертиз.

Враховуючи відсутність у суб`єкта владних повноважень, витрат пов`язаних із залученням свідків та проведенням експертиз, судові витрати не підлягають відшкодуванню.

Керуючись ст.ст. 73, 74, 75, 76, 77, 90, 94, 139, 241, 245, 246, 250, 255, 295 КАС України, суд -

ВИРІШИВ:

Адміністративний позов задовольнити повністю.

Застосувати заходи реагування у сфері державного нагляду шляхом повного зупинення експлуатації приміщень кузні та майстерні ПП "Божедар-Агро", за адресою : Вінницька область, Могилів-Подільський район, с. Конева, вул. Зої Космодем`янської, 6 шляхом відключення від джерела електроживлення, накладення печаток на розподільчі електрощити та вхідні двері приміщень, за винятком робіт з усунення недоліків, визначених в акті перевірки від 16.04.2021 р. №54, до повного усунення порушень законодавства у сфері пожежної та техногенної безпеки, зазначених у позові.

Рішення суду першої інстанції набирає законної сили в порядку, визначеному ст. 255 КАС України.

Відповідно до ст. 295 КАС України, апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Учасник справи, якому повне рішення суду не було вручено у день його проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження, якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.

Повний текст судового рішення сформовано: 20.09.2021 року.

Позивач: Головне управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Вінницькій області (вул. 600-річчя, 11, м. Вінниця, 21021, ЄДРПОУ 38635397).

Відповідач: Приватне підприємство "Божедар-Агро" (вул. Зої Космодем`янської, 6, с. Конева, Могилів-Подільський район, Вінницька область, 24042, ЄДРПОУ 34406751).

Суддя Бошкова Юлія Миколаївна

СудВінницький окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення20.09.2021
Оприлюднено22.09.2021
Номер документу99714525
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —120/7862/21-а

Рішення від 20.09.2021

Адміністративне

Вінницький окружний адміністративний суд

Бошкова Юлія Миколаївна

Ухвала від 26.07.2021

Адміністративне

Вінницький окружний адміністративний суд

Бошкова Юлія Миколаївна

Ухвала від 20.07.2021

Адміністративне

Вінницький окружний адміністративний суд

Бошкова Юлія Миколаївна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні