Справа № 420/11997/21
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
20 вересня 2021 року м. Одеса
Одеський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді - Харченко Ю.В. розглянувши в порядку письмового провадження справу за адміністративним позовом Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій в Одеській області до Закладу дошкільної освіти (ясла-садок) Джерельце Курісовської сільської ради, Курісовської сільської ради Березівського району Одеської області про застосування заходів реагування у сфері державного нагляду (контролю),-
ВСТАНОВИВ:
В провадженні Одеського окружного адміністративного суду перебуває адміністративна справа за позовом Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій в Одеській області звернулось до Закладу дошкільної освіти (ясла-садок) Джерельце Курісовської сільської ради, Курісовської сільської ради Березівського району Одеської області, у якому позивач просить суд:
застосувати заходи реагування у сфері державного нагляду (контролю) до Закладу дошкільної освіти (ясла-садок) Джерельце Курісовської сільської ради, ЄДРПОУ: 26507593, юридична адреса: 67512, Одеська область, Лиманський район, село Курісове, вулиця Партизанської слави, 26 та Курісовської сільської ради Березівського району Одеської області, ЄДРПОУ: 04379692, юридична адреса: 67512, Одеська область, Лиманський район, село Курісове, вулиця Партизанської слави, 28;
- у спосіб: у вигляді повного зупинення експлуатації приміщень Закладу дошкільної освіти (ясла-садок) Джерельце Курісовської сільської ради та Курісовської сільської ради Березівського району Одеської області, за адресою: 67512, Одеська область, Лиманський район, село Курісове, вулиця Партизанської слави, 26,
- у порядок: шляхом відключення вищевказаних приміщень від джерел електропостачання (або інших електромереж, електроприладів, пристроїв, обладнання, установок); обмеження до них доступу, за винятком проведення робіт з усунення недоліків наданих в акті перевірки №66 від 17.05.2021, до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, які впливають на ризик виникнення надзвичайної ситуації, аварії чи пожежі та можуть спричинити загрозу життю та здоров`ю людей, зазначених в акті перевірки №66 вiд 17.05.2021.
В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що відповідно до Положення про Головне управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій в Одеській області, затвердженого наказом ДСНС України № 3 від 04.02.2013 року (у редакції наказу ДСНС України від 12.11.2018 №661) ГУ ДСНС України в Одеській області, відповідно до покладених на нього завдань, на відповідній території здійснює безпосередньо та через підпорядковані підрозділи державний нагляд (контроль) за додержанням і виконанням вимог законодавства у сферах пожежної і техногенної безпеки та цивільного захисту місцевими органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування та суб`єктами господарювання.
14-17 травня 2021 року, відповідно до вимог Кодексу цивільного захисту України, наказу ГУ ДСНС України в Одеській області № 159 від 11.05.2021 року «Про проведення позапланових перевірок» , на підставі Посвідчення на проведення позапланової перевірки №68 від 14.05.2021 року, головним фахівцем Лиманського РС ГУ ДСНС України в Одеській області старшим лейтенантом служби цивільного захисту Серкалом М.С., здійснено позапланову перевірку об`єкту ЗДО Джерельце та Курісовської сільської ради Березівського району Одеської області, за адресою: 67512, Одеська область, Лиманський район, с .Курісове, вул. Партизанської слави, 26, під час якої перевірено: будівлі, споруди, приміщення, територію з метою перевірки додержання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, за результатами якої складено №66 від 17.05.2021 року.
Актом перевірки №66 від 17.05.2021 року встановлені порушення приписів Кодексу цивільного захисту України №5403-VI, Правил пожежної безпеки в Україні, затверджених наказом МВС України №1417 від 30.12.2014 року, та інших чинних нормативно-правових актів, стандартів, норм і правил у сфері пожежної, техногенної безпеки. Таких порушень встановлено 6, згідно наведеного в акті переліку
Позивач зазначив, що порушення, зазначені в акті перевірки за номерами 1-6 є такими, що впливають на ризик виникнення надзвичайної ситуації, аварії чи пожежі, що можуть спричинити загрозу життю та здоров`ю людей, а також неможливістю її ефективної ліквідації та рятуванню людей. Будь-яких скарг під час проведення позапланового заходу, чи заперечень на Акт №66 від 17.05.2021 року, який вручено директору ЗДО Джерельце Кривошеєвій О.А., не надходило.
Водночас, як вказує позивач, подальша експлуатація об`єкту ЗДО Джерельце та Курісовської сільської ради Березівського району Одеської області з виявленими порушеннями створює реальну та невідворотну загрозу життю та здоров`ю людей.
Неусунення виявлених перевіркою порушень прямою дією впливає на ризик виникнення надзвичайної ситуації, аварії чи пожежі, що спричинить загрозу життю та здоров`ю людей, оскільки впливає: на забезпечення безпеки експлуатації об`єкту, безпеки учнів, вихованців та вихователей у відповідності з вимогами протипожежних норм, техногенної безпеки та цивільного захисту; на своєчасність виявлення надзвичайної ситуації, пожежі; на ліквідацію пожежі, надзвичайної ситуації та ліквідації її наслідків; на евакуацію людей та їх захисту від наслідків пожежі, надзвичайної ситуації, тощо.
При такому становищі діти, відвідувачі та працівники постійно перебувають в умовах, коли існує реальна загроза втрати життя, отримання травм, шкоди своєму здоров`ю через невиконання керівництвом та посадовими особами відповідача вимог законодавства з питань техногенної та пожежної безпеки.
Вказані обставини стали підставою звернення позивача до суду з даним позовом щодо повного зупинення експлуатації будівель Закладу дошкільної освіти (ясла-садок) Джерельце та Курісовської сільської ради Березівського району Одеської області, за адресою: 67512, Одеська область, Лиманський район, с .Курісове, вул. Партизанської слави, 26, до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, які впливають на ризик виникнення надзвичайної ситуації, аварії чи пожежі та можуть спричинити загрозу життю та здоров`ю людей.
Ухвалою суду від 23 липня 2021 року прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито спрощене позовне провадження у справі, вирішено розглядати справу за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні), встановлено строки учасникам справи для подання заяв по суті справи.
16.08.2021 року за вхід. №44849/21 до Одеського окружного адміністративного суду від відповідачів надійшов документ із назвою Відгук , який за своєю суттю та змістом, у відповідності до приписів КАС України, є відзивом на позовну заяву.
Так, у відзиві відповідачі зазначають, що з метою усунення виявлених порушень Курісовською сільською радою розроблено проектну документацію на будівництво за робочим проектом ДНЗ Джерельце за адресою Одеська область, Лиманський район, с. Курісове, вул. Партизанської слави, 26. РОБОЧИЙ ПРОЕКТ 04-2020-СПС-СКЕ-СПТС Система пожежної сигналізації, Системи керування евакуюванням (в частині систем оповіщення про пожежу і покажчиків напряму евакуювання). Система передачі тривожних сповіщень .
Крім того, у відповідачі повідомляють, що з 08.07.2021 року по 21.07.2021 року провідним інспектором відділу організації наглядово-профілактичної роботи та заходів цивільного захисту Березівського районного управління ГУ ДСНС України в Одеській області Чен Ю.В. проведено позапланову перевірку ЗДО Джерельце Курісовської сільської ради та за результатами проведеної перевірки відповідно до п.7 ст.7 Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності та на підставі п.48 Положення про Державну службу України з надзвичайних ситуацій, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 16 грудня 2015 р. № 1052 надано припис від 21.07.2021 року №34, яким вимагається вжити заходів до усунення порушень. Як зазначається у відзиві, Курісовською сільською радою розпочато виконання припису, який буде виконано у терміни.
Посилаючись на п.7 ч.7 Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності , відповідачі вважають, що вказаною статтею чітко передбачено застосування одного або іншого заходу реагування. Як вказують відповідачі, позивачем за одні і ті ж порушення застосовано і звернення до адміністративного суду і припис щодо усунення порушень, а тому, просять відмовити Головному управліню Державної служби України з надзвичайних ситуацій в Одеській області у задоволенні позову до Закладу дошкільної освіти (ясла-садок) Джерельце Курісовської сільської ради, Курісовської сільської ради Березівського району Одеської області та надати змогу виконати вимоги припису від 21.07.2021 року №34 і продовжувати роботу Закладу дошкільної освіти (ясла-садок) Джерельце Курісовської сільської ради.
Розглянувши подані сторонами заяви по суті справи і докази на їх обґрунтування, всебічно і повно з`ясувавши фактичні обставини справи, судом встановлено наступне.
Відповідач - Заклад дошкільної освіти (ясла-садок) Джерельце Курісовської сільської ради, є комунальною організацією, зареєстрована та обліковується в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, код ЄДРПОУ 26507593, заснована співвідповідачем Курісовською сільською радою Березівського району Одеської області, код КВЕД 85.10 Дошкільна освіта, місцезнаходження: 67512, Одеська область, Лиманський район, село Курісове, вулиця Партизанської слави, 26.
11.05.2021 року на виконання частини першої статей 65, 67 Кодексу цивільного захисту України та вимог абзацу чотири пункту один статті 6 Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності - Головним управлінням ДСНС в Одеській області прийнято наказ № 159 (з основної діяльності), яким наказано здійснити позапланові перевірки виконання припису по усуненню порушень вимог законодавства у сфері пожежної, техногенної безпеки та цивільного захисту на об`єктах суб`єктів господарювання.
Згідно з Додатком до наказу Головного управління ДСНС в Одеській області №159 від 11.05.2021 року, предметом перевірки стала перевірка виконання суб`єктом господарювання попереднього припису.
За результатами проведеної перевірки Лиманським районним сектором ГУ ДСНС України в Одеській області складено Акт № 66 від 17 травня 2021 року, примірник якого отримано директором Курісовського ДНЗ (ясла-садок) Джерельце Кривошеєвою О.А., про що свідчить підпис останньої на останньому аркуші в акті. Відомостей щодо наявності пояснень, зауважень або заперечень щодо проведеного заходу державного нагляду (контролю) та складеного акта перевірки, в акті № 66 від 17 травня 2021 року не мітиться
Відповідно до Акту № 66 від 17 травня 2021 року, перевіркою встановлено 6 порушень вимог законодавства.
Так, за результатами перевірки Закладу дошкільної освіти (ясла-садок) Джерельце Курісовської сільської ради встановлено наступні порушення:
1) Розділ V п. 1.2 Правил пожежної безпеки в Україні, затверджених Наказом МВС № 1417 від 30.12.2014 року, а саме: Приміщення будівлі не обладнано системою протипожежного захисту;
2) Розділ ІІІ п. 2.5 Правил пожежної безпеки в Україні, затверджених Наказом МВС № 1417 від 30.12.2014 року, а саме: Дерев`яні конструкції будівлі ДНЗ не оброблені вогнезахисною речовиною;
3) Розділ V п. 1.2 Правил пожежної безпеки в Україні, затверджених Наказом МВС № 1417 від 30.12.2014 року, а саме: Приміщення будівлі ДНЗ не обладнано системою оповіщення про пожежу;
4) Розділ V п. 2.1 пп. 5 Правил пожежної безпеки в Україні, затверджених Наказом МВС № 1417 від 30.12.2014 року, а саме: Пожежне водоймище знаходиться в несправному стані;
5) Розділ V п. 2.1 пп. 5 Правил пожежної безпеки в Україні, затверджених Наказом МВС № 1417 від 30.12.2014 року, а саме: До пожежного гідранту відсутній під`їзд з твердим покриттям;
6) Розділ V п. 2.2 Правил пожежної безпеки в Україні, затверджених Наказом МВС № 1417 від 30.12.2014 року, а саме: Пожежні кран-комплекти в будівлі ДНЗ не укомплектовані, не обслуговуються та не перевіряються на працездатність шляхом пуску води з реєстрацією результатів перевірки у спеціальному журналі обліку технічного обслуговування.
З огляду виявлені порушення та керуючись положеннями Кодексу цивільного захисту України, позивач звернувся до суду з позовом про застосування заходів реагування у вигляді повного зупинення роботи Закладу дошкільної освіти (ясла-садок) Джерельце Курісовської сільської ради та Курісовської сільської ради Березівського району Одеської області до повного усунення порушень.
Так, на думку суду, позовні вимоги Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій в Одеській області до Закладу дошкільної освіти (ясла-садок) Джерельце Курісовської сільської ради, Курісовської сільської ради Березівського району Одеської області про застосування заходів реагування у сфері державного нагляду (контролю) є такими, що підлягають частковому задоволенню, з урахуванням наступного.
Відповідно до п.п.57 п.4 Указу Президента України Про деякі питання Державної служби України з надзвичайних ситуацій №20/2013 від 16.01.2013року, ДСНС України відповідно до покладених на неї завдань організовує та проводить перевірки додержання вимог законодавства у сферах цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки, організації виконання заходів щодо захисту населення і територій від надзвичайних - ситуацій техногенного та природного характеру на підприємствах, в установах, організаціях, що входять до складу залізничного, автомобільного, авіаційного, морського та річкового транспорту, на базах, складах, арсеналах зберігання та у місцях виробництва, утилізації ракетно-артилерійського озброєння, компонентів рідкого ракетного палива.
Згідно з Положенням про Головне управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій в Одеській області, затвердженого Наказом ДСНС України №507 від 21.09.2017року ГУ ДСНС України в Одеській області відповідно до покладених на нього завдань, на відповідній території здійснює безпосередньо та через підпорядковані підрозділи нагляд (контроль) за додержанням і виконанням вимог законодавства у сферах пожежної і техногенної безпеки та цивільного захисту місцевими органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування, підприємствами, установами і організаціями усіх форм власності, іншими суб`єктами господарювання, а також громадянами України, іноземцями та особами без громадянства.
Відповідно до статті 1 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" державний нагляд (контроль) - діяльність уповноважених законом центральних органів виконавчої влади, їх територіальних органів, державних колегіальних органів, органів виконавчої влади Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування в межах повноважень, передбачених законом, щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства суб`єктами господарювання та забезпечення інтересів суспільства, зокрема належної якості продукції, робіт та послуг, прийнятого рівня небезпеки для населення, навколишнього природного середовища; засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності.
Заходами державного нагляду (контролю) - є планові та позапланові заходи, які здійснюються шляхом проведення перевірок, ревізій, оглядів, обстежень та інших дій.
Спосіб здійснення державного нагляду (контролю) - процедура здійснення державного нагляду (контролю), визначена законом.
Частиною 1 статті 3 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" передбачено, що державний нагляд (контроль), серед іншого, здійснюється за принципами пріоритетності безпеки у питаннях життя і здоров`я людини, функціонування і розвитку суспільства, середовища проживання і життєдіяльності перед будь-якими іншими інтересами і цілями у сфері господарської діяльності.
Відповідно до частини 4 статті 4 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" виключно законами встановлюються: органи, уповноважені здійснювати державний нагляд (контроль) у сфері господарської діяльності; види господарської діяльності, які є предметом державного нагляду (контролю); повноваження органів державного нагляду (контролю) щодо зупинення виробництва (виготовлення) або реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг; вичерпний перелік підстав для зупинення господарської діяльності; спосіб здійснення державного нагляду (контролю); санкції за порушення вимог законодавства і перелік порушень, які є підставою для видачі органом державного нагляду (контролю) припису, розпорядження або іншого розпорядчого документа.
Орган державного нагляду (контролю) не може здійснювати державний нагляд (контроль) у сфері господарської діяльності, якщо закон прямо не уповноважує такий орган на здійснення державного нагляду (контролю) у певній сфері господарської діяльності та не визначає повноваження такого органу під час здійснення державного нагляду (контролю).
Згідно з пунктом 12 частини 1 статті 67 Кодексу цивільного захисту України, до повноважень центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, належить: звернення до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, експлуатації будівель, об`єктів, споруд, цехів, дільниць, а також машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, зупинення проведення робіт, у тому числі будівельно-монтажних, випуску і реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту, надання послуг, якщо ці порушення створюють загрозу життю та/або здоров`ю людей.
Частиною 2 статті 68 Кодексу цивільного захисту України передбачено, що у разі встановлення порушення вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, що створює загрозу життю та здоров`ю людей, посадові особи центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сферах техногенної та пожежної безпеки, звертаються до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, агрегатів, експлуатації будівель, споруд, окремих приміщень, випуску та реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту у порядку, встановленому законом.
Відповідно до частини 1 статті 70 Кодексу цивільного захисту України підставою для звернення центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, об`єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів є: 1) недотримання вимог пожежної безпеки, визначених цим Кодексом, іншими нормативно-правовими актами, стандартами, нормами і правилами; 2) порушення вимог пожежної безпеки, передбачених стандартами, нормами і правилами, під час будівництва приміщень, будівель та споруд виробничого призначення; 3) випуск і реалізація вибухопожежонебезпечної продукції та продукції протипожежного призначення з відхиленням від стандартів чи технічних умов або без даних щодо відповідності такої продукції вимогам пожежної безпеки; 4) нездійснення заходів щодо захисту персоналу від шкідливого впливу ймовірних надзвичайних ситуацій; 5) відсутність на виробництвах, на яких застосовуються небезпечні речовини, паспортів (формулярів) на обладнання та апаратуру або систем із забезпечення їх безперебійної (безаварійної) роботи; 6) невідповідність кількості засобів індивідуального захисту органів дихання від небезпечних хімічних речовин нормам забезпечення ними працівників суб`єкта господарювання, їх непридатність або відсутність; 7) порушення правил поводження з небезпечними речовинами; 8) відсутність або непридатність до використання засобів індивідуального захисту в осіб, які здійснюють обслуговування потенційно небезпечних об`єктів або об`єктів підвищеної небезпеки, а також в осіб, участь яких у ліквідації наслідків надзвичайної ситуації передбачена планом локалізації і ліквідації наслідків аварій; 9) відсутність на об`єкті підвищеної небезпеки диспетчерської служби або її неготовність до виконання покладених на неї завдань, у тому числі через відсутність відповідних документів, приладів, обладнання або засобів індивідуального захисту; 10) неготовність до використання за призначенням аварійно-рятувальної техніки, засобів цивільного захисту, а також обладнання, призначеного для забезпечення безпеки суб`єктів господарювання; 11) проведення робіт з будівництва будинків та споруд, розміщення інших небезпечних об`єктів, інженерних і транспортних комунікацій, які порушують встановлений законодавством з питань техногенної безпеки порядок їх проведення або проведення яких створює загрозу безпеці населення, суб`єктам господарювання, обладнанню та майну, що в них перебувають.
Повне або часткове зупинення роботи підприємств, об`єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, виконання робіт, надання послуг здійснюється виключно за рішенням адміністративного суду (частина 2 статті 70 Кодексу цивільного захисту України).
Відповідно до частини 5 статті 4 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" повне або часткове зупинення виробництва (виготовлення) або реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг допускається за постановою адміністративного суду, ухваленою за результатами розгляду позову органу державного нагляду (контролю) щодо застосування заходів реагування.
Вжиття інших заходів реагування, передбачених законом, допускається за вмотивованим письмовим рішенням керівника органу державного нагляду (контролю) чи його заступника, а у випадках, передбачених законом, - із наступним підтвердженням обґрунтованості вжиття таких заходів адміністративним судом.
Згідно з пунктом 2 статті 12 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" у разі застосування санкцій за порушення вимог законодавства, зокрема, якщо законом передбачаються мінімальні та максимальні розміри санкцій, враховується принцип пропорційності порушення і покарання.
Відповідно до частини 7 статті 7 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" на підставі акта, складеного за результатами здійснення заходу, в ході якого виявлено порушення вимог законодавства, орган державного нагляду (контролю) за наявності підстав для повного або часткового зупинення виробництва (виготовлення), реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг звертається у порядку та строки, встановлені законом, з відповідним позовом до адміністративного суду. У разі необхідності вжиття інших заходів реагування орган державного нагляду (контролю) протягом п`яти робочих днів з дня завершення здійснення заходу державного нагляду (контролю) складає припис, розпорядження, інший розпорядчий документ щодо усунення порушень, виявлених під час здійснення заходу, а у випадках, передбачених законом, також звертається у порядку та строки, встановлені законом, до адміністративного суду з позовом щодо підтвердження обґрунтованості вжиття до суб`єкта господарювання заходів реагування, передбачених відповідним розпорядчим документом.
Із системного аналізу вищенаведених законодавчих приписів вбачається, що орган, який здійснює державний нагляд у сферах техногенної та пожежної безпеки, у разі виявлення недотримання суб`єктом господарювання вимог пожежної безпеки, на підставі акту, складеного за результатами здійснених заходів (перевірок тощо), має право звернутися до суду із позовом про застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення експлуатації будівель, споруд.
Як зазначено позивачем - Головним управлінням ДСНС України в Одеській області в адміністративному позові, виявлені фахівцем контролюючого органу під час проведення позапланової перевірки території, будівель та приміщень Закладу дошкільної освіти (ясла-садок) Джерельце , порушення впливають на ризик виникнення надзвичайної ситуації, аварії чи пожежі, та можуть спричинити загрозу життю та здоров`ю людей, а також неможливістю ефективної ліквідації аварії та рятування людей.
Між тим, жодних доказів на підтвердження повного усунення на території, будівлях та приміщеннях Закладу дошкільної освіти (ясла-садок) Джерельце , виявлених під час проведення позапланової перевірки з питань додержання та виконання вимог законодавства у сферах пожежної і техногенної безпеки, порушень, які створюють загрозу життю та здоров`ю людей, відповідачами суду не надано.
Водночас, не усунення виявлених перевіркою порушень прямою дією впливає на ризик виникнення надзвичайної ситуації, аварії чи пожежі, що спричинить загрозу життю та здоров`ю людей, оскільки впливає: на забезпечення безпеки людей у відповідності з вимогами протипожежних норм, техногенної безпеки та цивільного захисту; на своєчасність виявлення надзвичайної ситуації, пожежі; на ліквідацію пожежі, надзвичайної ситуації та ліквідації її наслідків; на евакуацію людей та їх захисту від наслідків пожежі, надзвичайної ситуації, тощо.
За даного становища діти, відвідувачі, працівники Закладу дошкільної освіти (ясла-садок) Джерельце за адресою: 67512, Одеська область, Лиманський район, с. Курісове, вул.. Партизанської слави, 26, постійно перебувають в умовах, коли існує реальна загроза втрати життя, отримання травм, шкоди своєму здоров`ю через невиконання та ігнорування керівництвом та посадовими особами відповідачів вимог законодавства з питань пожежної і техногенної безпеки, цивільного захисту.
Відповідно до ч.3 ст.55 Кодексу цивільного захисту України забезпечення пожежної безпеки суб`єкта господарювання покладається на власників та керівників таких суб`єктів господарювання.
Згідно зі ст.3 Конституції України людина, її життя і здоров`я, і гідність, недоторканність і безпека визнаються в Україні найвищою соціальною цінністю.
Відповідно до першого речення статті 2 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод встановлено, що право кожного на життя охороняється законом. Цей припис зобов`язує державу вживати належних заходів для захисту життя осіб, які знаходиться під її юрисдикцією. Слід зазначити, що це зобов`язання повинно тлумачитися як таке, що застосовується в контексті будь-якої діяльності, публічної чи ні, в якій право на життя може бути поставлене під сумнів.
Щодо доводів відповідачів, викладених у відзиві, щодо застосування Позивачем за одні і ті ж порушення звернення до адміністративного суду і складення припису, суд зазначає наступне.
Відповідно до ч.7 ст.7 Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності на підставі акта, складеного за результатами здійснення заходу, в ході якого виявлено порушення вимог законодавства, орган державного нагляду (контролю) за наявності підстав для повного або часткового зупинення виробництва (виготовлення), реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг звертається у порядку та строки, встановлені законом, з відповідним позовом до адміністративного суду. У разі необхідності вжиття інших заходів реагування орган державного нагляду (контролю) протягом п`яти робочих днів з дня завершення здійснення заходу державного нагляду (контролю) складає припис, розпорядження, інший розпорядчий документ щодо усунення порушень, виявлених під час здійснення заходу.
Зі змісту вказаного положення вбачається, що звернення до адміністративного суду органу державного нагляду (контролю) з позовом про зупинення господарської діяльності не виключає можливість органу державного нагляду (контролю), у разі необхідності, скласти припис.
Статтею 61 Конституції України передбачено, що ніхто не може бути двічі притягнений до юридичної відповідальності одного виду за одне й те саме правопорушення.
Проте, відповідно до ч.8 ст. 7 Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності припис - обов`язкова для виконання у визначені строки письмова вимога посадової особи органу державного нагляду (контролю) суб`єкту господарювання щодо усунення порушень вимог законодавства. Припис не передбачає застосування санкцій щодо суб`єкта господарювання. Припис видається та підписується посадовою особою органу державного нагляду (контролю), яка здійснювала перевірку.
Також, такий захід реагування як повне або часткове зупинення роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, агрегатів, експлуатації будівель, споруд, окремих приміщень, випуску та реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту - не є санкцією за порушення вимог законодавства з питань техногенної та пожежної безпеки, а є превентивним заходом, спрямованим на недопущення існування невиправданого ризику виникнення надзвичайних ситуацій, та, відповідно, ризику завдання шкоди життю і здоров`ю населення.
Таким чином, суд не вбачає порушення прав відповідачів у діях органу державного нагляду (контролю), а відтак, в цій частині не приймає доводи, викладені у відзиві.
Щодо наміру відповідачів виконати вимоги припису від 21.07.2021 року №34, а відтак, проханні відмовити у задоволенні позову та надати змогу працювати Закладу дошкільної освіти (ясла-садок) Джерельце , суд зазначає наступне.
Як вбачається з матеріалів справи підставою для проведення перевірки Закладу дошкільної освіти (ясла-садок) Джерельце став Наказ Головного управління ДСНС України в Одеській області (з основної діяльності) від 11.058.2021 року №159 Про проведення позапланових перевірок. Відповідно до додатку до вказаного акту, предметом перевірки стала перевірка виконання суб`єктом господарювання попереднього припису.
Згідно відомостей, що містяться в Акті перевірки від 17 травня 2021 року №66 у розділі Дані про останній проведений захід державного нагляду (контролю) , відносно Закладу дошкільної освіти (ясла-садок) Джерельце з 21.05.2018 року по 25.05.2018 року було проведено плановий захід державного нагляду (контролю), за результатами якого складено акт перевірки №42 від 25.05.2018 року та видано припис щодо усунення порушень, вимоги якого не виконано; з 15.09.2020 року по 16.09.2020 року було проведено позаплановий захід державного нагляду (контролю), за результатами якого складено акт перевірки №136 від 16.09.2020 року та видано припис щодо усунення порушень, вимоги якого не виконано.
Таким чином, суд доходить висновку, що Закладом дошкільної освіти (ясла-садок) Джерельце систематично не виконуються вимоги органу державного нагляду (контролю), а відтак, єдиним дієвим способом захисту життя та здоров`я дітей, відвідувачів та працівників Закладу дошкільної освіти (ясла-садок) Джерельце вважає задоволення позовних вимог Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій в Одеській області в частині вимог до Закладу дошкільної освіти (ясла-садок) Джерельце .
Таким чином, беручи до уваги вищевикладене, суд дійшов висновку щодо наявності законодавчо передбачених підстав для задоволення позовних вимог Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій в Одеській області в частині застосування заходів реагування у сфері державного нагляду (контролю) до Закладу дошкільної освіти (ясла-садок) Джерельце (код ЄДРПОУ 26507593, юридична адреса: 67512, Одеська область, Лиманський район, село Курісове, вулиця Партизанської слави, 26) у вигляді повного зупинення експлуатації приміщень Закладу дошкільної освіти (ясла-садок) Джерельце за адресою: 67512, Одеська область, Лиманський район, село Курісове, вулиця Партизанської слави, 26 шляхом відключення вищевказаних приміщень від джерел електропостачання (або інших електромереж, електроприладів, пристроїв, обладнання, установок) обмеження до них доступу, за винятком проведення робіт з усунення недоліків вказаних в акті перевірки №66 від 17.05.2021 року, до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, які впливають на ризик виникнення надзвичайної ситуації, аварії чи пожежі та можуть спричинити загрозу життю та здоров`ю людей, зазначених в акті перевірки №66 від 17.05.2021 року.
Щодо позовних вимог в частині застосування до реагування у сфері державного нагляду (контролю) до Курісовської сільської ради Березівського району Одеської області (код ЄДРПОУ 04379692, юридична адреса: 67512, Одеська область, Лиманський район, село Курісове, вулиця Партизанської слави, 28) у вигляді повного зупинення експлуатації приміщень Курісовської сільської ради Березівського району Одеської області за адресою: 67512, Одеська область, Лиманський район, село Курісове, вулиця Партизанської слави, 28 шляхом відключення вищевказаних приміщень від джерел електропостачання (або інших електромереж, електроприладів, пристроїв, обладнання, установок) обмеження до них доступу, за винятком проведення робіт з усунення недоліків вказаних в акті перевірки №66 від 17.05.2021 року, до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки зазначених в акті перевірки №66 від 17.05.2021 року, суд вважає що такі позовні вимоги жодним чином не обгрунтовані позивачем. Відтак, суд дійшов висновку, що позовні вимоги в даній частині не підлягають задоволенню.
Так, відповідно до Додатку до Наказу Головного управління ДСНС України в Одеській області (з основної діяльності) від 11.05.2021 року №159 Про проведення позапланових перевірок, а саме, за №5 визначено підприємство, що перевіряється - Курісовський дошкільний навчальний заклад (ясла-садок) Джерельце .
В Акті від 17 травня 2021 року №66, складеним Лиманським районним сектором ГУ ДСНС України в Одеській області за результатами проведення планового (позапланового) заходу державного нагляду (контролю) щодо дотримання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, зазначено код ЄДРПОУ перевіряємого суб`єкта - 26507593, його назву - Курісовський дошкільний навчальний заклад (ясла-садок) Джерельце Курісовської сільської ради Лиманського району Одеської області, адресу - 67512, Одеська область, Лиманський район, с. Курісове, вул. Партизанської слави, 26.
В свою чергу, відповідно до відомостей з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, Курісовська сільська рада Березівського району Одеської області, є самостійною юридичною особою, має власний код ЄДРПОУ 04379692, знаходиться за адресою 67512, Одеська область, Лиманський район, с. Курісове, вул. Партизанської слави, 28.
Будь-яких доказів на підтвердження порушення Курісовською сільською радою Березівського району Одеської області вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки позивачем до суду не надано.
Згідно з ч.1 ст.9 КАС України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.
Відповідно до частини 1 статті 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
Частиною 1 статті 72 КАС України передбачено, що доказами в адміністративному судочинстві є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи.
Статтю 73 КАС України передбачено, що належними є докази, які містять інформацію щодо предмета доказування. Предметом доказування є обставини, які підтверджують заявлені вимоги чи заперечення або мають інше значення для розгляду справи і підлягають встановленню при ухваленні судового рішення. Сторони мають право обґрунтовувати належність конкретного доказу для підтвердження їхніх вимог або заперечень.
Відповідно до статей 74-76 КАС України обставини справи, які за законом мають бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватися іншими засобами доказування. Достовірними є докази, на підставі яких можна встановити дійсні обставини справи. Достатніми є докази, які у своїй сукупності дають змогу дійти висновку про наявність або відсутність обставин справи, які входять до предмета доказування. Питання про достатність доказів для встановлення обставин, що мають значення для справи, суд вирішує відповідно до свого внутрішнього переконання.
Статтею 77 КАС України передбачено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
Згідно зі ст.242 Кодексу адміністративного судочинства України рішення суду повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права. Обґрунтованим є рішення, ухвалене судом на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин в адміністративній справі, підтверджених тими доказами. Судове рішення має відповідати завданню адміністративного судочинства, визначеному цим Кодексом.
Відтак, беручи до уваги вищевикладене, та оцінюючи наявні в матеріалах справи письмові докази в сукупності, суд дійшов висновку, що позовні вимоги Головного управління ДСНС України в Одеській області підлягають частковому задоволенню, з вище окреслених підстав.
Враховуючи, що відповідно до ч. 2 ст. 139 КАС України при задоволенні позову суб`єкта владних повноважень з відповідача стягуються виключно судові витрати суб`єкта владних повноважень, пов`язані із залученням свідків та проведенням експертиз, розподіл судових витрат зі сплати судового збору на користь позивача не здійснюється. Інші судові витрати не заявлені.
Керуючись ст.ст.72-76, 139, ч.9 ст.205, ст.ст.241-246, 250, 255 Кодексу адміністративного судочинства України, суд -
ВИРІШИВ:
1. Адміністративний позов Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій в Одеській області до Закладу дошкільної освіти (ясла-садок) Джерельце Курісовської сільської ради, Курісовської сільської ради Березівського району Одеської області про застосування заходів реагування у сфері державного нагляду (контролю), задовольнити частково.
2. Застосувати заходи реагування у сфері державного нагляду (контролю) до Закладу дошкільної освіти (ясла-садок) Джерельце Курісовської сільської ради (код ЄДРПОУ 26507593, юридична адреса: 67512, Одеська область, Лиманський район, село Курісове, вулиця Партизанської слави, 26) у вигляді повного зупинення експлуатації приміщень Закладу дошкільної освіти (ясла-садок) Джерельце Курісовської сільської ради за адресою: 67512, Одеська область, Лиманський район, село Курісове, вулиця Партизанської слави, 26, шляхом відключення вищевказаних приміщень від джерел електропостачання (або інших електромереж, електроприладів, пристроїв, обладнання, установок) обмеження до них доступу, за винятком проведення робіт з усунення недоліків вказаних в акті перевірки №66 від 17.05.2021 року, до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, які впливають на ризик виникнення надзвичайної ситуації, аварії чи пожежі та можуть спричинити загрозу життю та здоров`ю людей, зазначених в акті перевірки №66 від 17.05.2021 року.
3. У задоволенні решти позовних вимог відмовити.
Рішення суду може бути оскаржено в порядку та строки встановлені ст.ст.293,295 КАС України.
Рішення суду набирає законної сили в порядку та строки, встановлені ст.255 КАС України.
Рішення складено 20.09.2021року, з урахуванням знаходження судді Харченко Ю.В. у черговій щорічній, та додатковій відпустках, у період часу з 09.08.2021р. по 31.08.2021р.; 02.09.20021р. - 03.09.2021р., а також на лікарняному - з 06.09.2021р. по 08.09.2021р., включно.
Суддя Харченко Ю.В.
Суд | Одеський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 20.09.2021 |
Оприлюднено | 23.09.2021 |
Номер документу | 99756699 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Одеський окружний адміністративний суд
Харченко Ю.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні