П`ЯТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
У Х В А Л А
21 вересня 2021 р.м.ОдесаСправа № 495/7147/16-а
П`ятий апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів:
судді-доповідача - Коваля М.П.,
судді - Кравця О.О.,
судді - Зуєвої Л.Є.,
розглянувши заяву ОСОБА_1 про видачу виконавчого листа та встановлення судового контролю за виконанням постанови П`ятого апеляційного адміністративного суду від 26 травня 2021 року по справі № 495/7147/16-а за позовом ОСОБА_1 до Маразліївської сільської ради Білгород-Дністровського району Одеської області, за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні Відповідача - Відділ освіти Білгород-Дністровської районної державної адміністрації про визнання протиправними рішень Маразліївської сільської ради № 183-VII від 15.07.2016 року, № 184-VII від 15.07.2016 року, № 185-VII від 15.07.2016 року, № 212-VII від 25.07.2016 року та скасування записів в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб,-
В С Т А Н О В И В :
У вересні 2016 року ОСОБА_1 звернулась до Білгород-Дністровського міськрайонного суду Одеської області з адміністративним позовом до Маразліївської сільської ради Білгород-Дністровського району Одеської області, за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору - Відділ освіти Білгород-Дністровської районної державної адміністрації, в якому просила суд:
- визнати протиправними та скасувати рішення Маразліївської сільради, а саме:
1) рішення № 183-VІІ від 15 липня 2016 року Про зміну типу та назви Широківської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів Білгород-Дністровського району Одеської області ;
2) рішення № 184-VII від 15 липня 2016 року Про визначення опорного навчального закладу територіальної громади Маразліївської сільської ради Білгород-Дністровського району Одеської області ;
3) рішення № 185-VІІ від 15 липня 2016 року Про створення філій (відокремлених підрозділів) Широківського навчально-виховного комплексу Загальноосвітній навчальний заклад І-ІІІ ступенів дошкільний навчальний заклад Маразліївської сільської ради;
4) рішення № 212-VII від 25 липня 2016 року Про припинення діяльності юридичних осіб шляхом ліквідації ;
- скасувати запис в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб підприємців та громадських формувань від 28.07.2016 року № 15521030009002082, яким була здійснена реєстрація:
1) філії Долинівський навчально-виховний комплекс І ступеня - дошкільний навчальний заклад Широківського навчально-виховного комплексу Загальноосвітній навчальний заклад І-ІІІ ступенів - дошкільний навчальний заклад Маразліївської сільської ради;
2) філії Великомар`янівський навчально-виховний комплекс І ступеня дошкільний навчальний заклад Широківського навчально-виховного комплексу Загальноосвітній навчальний заклад І-ІІІ ступенів - дошкільний заклад Маразліївської сільської ради;
3) філії Маразліївський навчально-виховний комплекс І ступеня - дошкільний навчальний заклад Широківського навчально-виховного комплексу Загальноосвітній навчальний заклад І-ІІІ ступенів дошкільний навчальний заклад Маразліївської сільської ради;
4) філії Олексіївська загальноосвітня школа І-ІІ ступенів Широківського начально-виховного комплексу Загальноосвітній навчальний заклад І-ІІІ ступенів - дошкільний навчальний заклад Маразліївської сільської ради.
- скасувати запис в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб підприємців та громадських формувань від 28.07.2016 року, яким була здійснена реєстрація ліквідації Олексіївської ЗОШ І-ІІІ ступенів, Маразліївської ЗОШ І-ІІІ ступенів, Великомар`янівського НВК Загальноосвітній навчальний заклад І-ІІ ступенів дошкільний навчальний заклад , Долинівської ЗОШ І-ІІІ ступенів.
Постановою Білгород-Дністровського міськрайонного суду Одеської області від 23 червня 2017 року відмовлено ОСОБА_1 у задоволенні позовних вимог.
Ухвалою Одеського апеляційного адміністративного суду від 05 жовтня 2017 року по справі № 495/7147/16-а залишено без змін постанову Білгород-Дністровського міськрайонного суду Одеської області від 23 червня 2017 року без змін, а апеляційну скаргу ОСОБА_1 - без задоволення.
Постановою Верховного Суду від 27 лютого 2018 року скасовано постанову Білгород-Дністровського міськрайонного суду Одеської області від 23 червня 2017 року та ухвалу Одеського апеляційного адміністративного суду від 05 жовтня 2017 року по справі № 495/7147/16-а та справу направлено на новий розгляд до суду першої інстанції.
Рішенням Білгород-Дністровського міськрайонного суду Одеської області від 29 січня 2021 року по справі № 495/7147/16-а відмовлено ОСОБА_1 у задоволенні позовних вимог.
Постановою П`ятого апеляційного адміністративного суду від 26 травня 2021 року апеляційну скаргу ОСОБА_1 задоволено частково. Рішення Білгород-Дністровського міськрайонного суду Одеської області від 29 січня 2021 року скасовано та прийнято нове судове рішення, яким позовні вимоги ОСОБА_1 задоволено. Визнано протиправним та скасовано рішення Маразліївської сільської ради Білгород-Дністровського району Одеської області № 183-VІІ від 15 липня 2016 року Про зміну типу та назви Широківської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів Білгород-Дністровського району Одеської області . Визнано протиправним та скасовано рішення Маразліївської сільської ради Білгород-Дністровського району Одеської області № 184-VII від 15 липня 2016 року Про визначення опорного навчального закладу територіальної громади Маразліївської сільської ради Білгород-Дністровського району Одеської області . Визнано протиправним та скасовано рішення Маразліївської сільської ради Білгород-Дністровського району Одеської області № 185-VІІ від 15 липня 2016 року Про створення філій (відокремлених підрозділів) Широківського навчально-виховного комплексу Загальноосвітній навчальний заклад І-ІІІ ступенів дошкільний навчальний заклад Маразліївської сільської ради. Визнано протиправним та скасовано рішення Маразліївської сільської ради Білгород-Дністровського району Одеської області № 212-VII від 25 липня 2016 року Про припинення діяльності юридичних осіб шляхом ліквідації . У задоволенні решти позовних вимог відмовлено.
Крім того, судом стягнуто з Маразліївської сільської ради Білгород-Дністровського району Одеської області за рахунок її бюджетних асигнувань на користь ОСОБА_1 судові витрати у розмірі 6646,91 гривень (шість тисяч шістсот сорок шість гривень дев`яносто одна копійка).
В подальшому, 14 липня 2021 року П`ятим апеляційним адміністративним судом було видано виконавчий лист № 39 2021 р. по справі № 495/7147/16-а в частині стягнення з Маразліївської сільської ради Білгород-Дністровського району Одеської області за рахунок її бюджетних асигнувань на користь ОСОБА_1 судових витрат у розмірі 6 646, 91 гривень.
16 вересня 2021 року ОСОБА_1 звернувся до П`ятого апеляційного адміністративного суду із заявою про видачу виконавчого листа та встановлення судового контролю за виконанням постанови П`ятого апеляційного адміністративного суду від 26 травня 2021 року по справі № 495/7147/16.
Вказана заява обґрунтована тим, що судом було видано виконавчий лист №39 2021р. у справі №495/7147/16-а в частині стягнення з Маразліївської сільської ради Білгород-Дністровського району Одеської області на користь позивача судових витрат, а в частині визнання протиправними та скасування рішень Маразліївської сільської ради Білгород- Дністровського району Одеської області виконавчого листа не було видано. На думку заявника, відмова у видачі виконавчого листа у вказаній частині із посиланням на постанову Верховного Суду від 31.07.2019 року (справа №815/5462/17) є необґрунтованою. Крім того, заявник вважає, що відповідач у подальшому може не виконувати судове рішення у повному обсязі, тому є підстави для встановлення судового контролю. Заявник вказує, що відповідач не виконує без поважних причин судове рішення в частині наслідків скасування цих рішень щодо переведення в первісний стан правового статусу навчальних закладів, що унеможливлює повне виконання вищевказаної постанови суду апеляційної інстанції .
Розглянувши заяву ОСОБА_1 , колегія суддів дійшла висновку щодо відсутності підстав для встановлення судового контролю в порядку ст. 382 КАС України та відсутності підстав для видачі виконавчого листа в частині визнання протиправними та скасування рішень відповідача з огляду на наступне.
Положеннями ст. 129-1 Конституції України закріплено, що суд ухвалює рішення іменем України. Судове рішення є обов`язковим до виконання. Держава забезпечує виконання судового рішення у визначеному законом порядку. Контроль за виконанням судового рішення здійснює суд.
Аналогічні положення містяться в статті 370 КАС України, відповідно до якої судове рішення, яке набрало законної сили, є обов`язковим для учасників справи, для їхніх правонаступників, а також для всіх органів, підприємств, установ та організацій, посадових чи службових осіб, інших фізичних осіб і підлягає виконанню на всій території України, а у випадках, встановлених міжнародними договорами, згода на обов`язковість яких надана Верховною Радою України, або за принципом взаємності, - за її межами. Невиконання судового рішення тягне за собою відповідальність, встановлену законом.
Відповідно до ч. 2 ст. 372 Кодексу адміністративного судочинства України, судове рішення, яке набрало законної сили або яке належить виконати негайно, є підставою для його виконання.
Водночас, примусове виконання судових рішень в адміністративних справах здійснюється в порядку, встановленому Законом України Про виконавче провадження .
Статтею 1 зазначеного Закону встановлено, що виконавче провадження як завершальна стадія судового провадження і примусове виконання судових рішень та рішень інших органів (посадових осіб) - сукупність дій визначених у цьому Законі органів і осіб, що спрямовані на примусове виконання рішень і проводяться на підставах, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією України, цим Законом, іншими законами та нормативно-правовими актами, прийнятими відповідно до цього Закону, а також рішеннями, які відповідно до цього Закону підлягають примусовому виконанню.
Відповідно до пункту 5 частини 1 статті 4 Закону України Про виконавче провадження у виконавчому документі зазначається резолютивна частина рішення, що передбачає заходи примусового виконання рішень.
Пунктом 7 частини 4 статті 4 Закону України Про виконавче провадження передбачено, що виконавчий документ повертається стягувачу органом державної виконавчої служби, приватним виконавцем без прийняття до виконання протягом трьох робочих днів з дня його пред`явлення, якщо виконання рішення не передбачає застосування заходів примусового виконання рішень.
Колегія суддів наголошує на тому, що оскаржувані рішення Маразліївської сільської ради Білгород-Дністровського району Одеської області було скасовано постановою П`ятого апеляційного адміністративного суду від 26 травня 2021 року по справі № 495/7147/16-а, яка набрала законної сили.
Таким чином, постанова П`ятого апеляційного адміністративного суду від 26 травня 2021 року в частині визнання протиправними та скасування рішень Маразліївської сільської ради Білгород-Дністровського району Одеської області не передбачає застосування заходів примусового виконання рішень та примусовому виконанню не підлягає, що унеможливлює видання судом виконавчого листа у цій частині.
Правова позиція щодо неможливості звернення до примусового виконання рішення суду в частині визнання протиправним та скасування рішення суб`єкта владних повноважень викладена зокрема у постанові Верховного Суду від 31 липня 2019 року (справа №815/5462/17).
Водночас, підстави та порядок встановлення судового контролю за виконанням судових рішень в адміністративних справах визначений ст. 382 КАС України.
Згідно з положеннями частини першої статті 382 КАС України суд, який ухвалив судове рішення в адміністративній справі, може зобов`язати суб`єкта владних повноважень, не на користь якого ухвалене судове рішення, подати у встановлений судом строк звіт про виконання судового рішення.
Таким чином, адміністративним процесуальним законодавством регламентовано право суду застосовувати інститут судового контролю шляхом зобов`язання відповідача подати звіт про виконання рішення суду, визнання протиправними рішень, дій. Для застосування наведених процесуальних заходів мають бути наявні відповідні правові умови.
У свою чергу, правовою підставою для зобов`язання відповідача подати звіт про виконання судового рішення є наявність об`єктивних підтверджених належними і допустимими доказами підстав вважати, що за відсутності такого заходу судового контролю рішення суду залишиться невиконаним або для його виконання доведеться докласти значних зусиль.
Аналогічна правова позиція міститься в постанові Верховного Суду від 27 лютого 2020 року у справі № 0640/3719/18.
Колегія суддів зазначає, що позивачем не надано доказів, які свідчать про те, що відповідач ухиляється від виконання судового рішення, а отже колегія суддів не вбачає підстав для встановлення судового контролю у межах даної справи.
При цьому суд звертає увагу, що зобов`язання суб`єкта владних повноважень, не на користь якого ухвалене судове рішення, подати у встановлений судом строк звіт про виконання судового рішення, є правом суду, а не його обов`язком.
Аналогічна правова позиція була викладена Великою Палатою Верховного Суду зокрема у постанові від 13 травня 2021 року (справа № 9901/598/19),
За таких обставин, колегія суддів дійшла висновку, що заява ОСОБА_1 про видачу виконавчого листа та встановлення судового контролю за виконанням постанови П`ятого апеляційного адміністративного суду від 26 травня 2021 року по справі № 495/7147/16-а є необґрунтованою та задоволенню не підлягає.
Керуючись ст.ст. 14, 321, 325, 328, 370, 372, 382 КАС України, -
У Х В А Л И В :
У задоволенні заяви ОСОБА_1 про видачу виконавчого листа та встановлення судового контролю за виконанням постанови П`ятого апеляційного адміністративного суду від 26 травня 2021 року по справі № 495/7147/16-а за позовом ОСОБА_1 до Маразліївської сільської ради Білгород-Дністровського району Одеської області, за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні Відповідача - Відділ освіти Білгород-Дністровської районної державної адміністрації про визнання протиправними рішень Маразліївської сільської ради № 183-VII від 15.07.2016 року, № 184-VII від 15.07.2016 року, № 185-VII від 15.07.2016 року, № 212-VII від 25.07.2016 року та скасування записів в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб - відмовити.
Ухвала набирає законної сили з моменту її підписання та може бути оскаржена у касаційному порядку протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення до Верховного Суду.
Суддя-доповідач: М.П. Коваль
Суддя: О.О. Кравець
Суддя: Л.Є. Зуєва
Суд | П'ятий апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 21.09.2021 |
Оприлюднено | 22.09.2021 |
Номер документу | 99762513 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
П'ятий апеляційний адміністративний суд
Коваль М.П.
Адміністративне
Білгород-Дністровський міськрайонний суд Одеської області
Прийомова О. Ю.
Адміністративне
Білгород-Дністровський міськрайонний суд Одеської області
Прийомова О. Ю.
Адміністративне
Білгород-Дністровський міськрайонний суд Одеської області
Прийомова О. Ю.
Адміністративне
Білгород-Дністровський міськрайонний суд Одеської області
Прийомова О. Ю.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні