П О С Т А Н О В А
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
Справа № 120/188/21-а
Головуючий суддя 1-ої інстанції - Богонос М.Б.
Суддя-доповідач - Гонтарук В. М.
21 вересня 2021 року
м. Вінниця
Сьомий апеляційний адміністративний суд у складі колегії:
головуючого судді: Гонтарука В. М.
суддів: Курка О. П. Білої Л.М. ,
розглянувши в порядку письмового провадження апеляційну скаргу Головного управління ДПС у Вінницькій області на рішення Вінницького окружного адміністративного суду від 12 березня 2021 року у справі за адміністративним позовом Фермерського господарства Золота нива Поділля до Головного управління ДПС у Вінницькій області, Державної податкової служби України про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити дії,
В С Т А Н О В И В :
В січні 2021 року позивач звернувся до суду з позовом до Головного управління ДПС у Вінницькій області, Державної податкової служби України про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити дії.
Рішенням Вінницького окружного адміністративного суду від 12 березня 2021 позов задоволено.
Не погоджуючись із вказаним судовим рішенням, Головне управління ДПС у Вінницькій області подало апеляційну скаргу, в якій просило його скасувати та прийняти нове рішення про відмову в задоволенні позовних вимог в повному обсязі, посилаючись на порушення судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, невідповідність висновків суду обставинам справи, що призвело до неповного з`ясування обставин справи і, як наслідок, невірного вирішення справи та прийняття необґрунтованого рішення.
15 червня 2021 року від позивача надійшов відзив на апеляційну скаргу, в якому зазначено про безпідставність її доводів.
Сьомий апеляційний адміністративний суд ухвалою від 24 червня 2021 року, з урахуванням ст. 311 КАС України, вирішив розглядати дану справу в порядку письмового провадження за наявними у справі матеріалами.
За таких умов згідно з ч. 4 ст. 229 КАС України при розгляді справи в порядку письмового провадження фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснюється.
Заслухавши суддю-доповідача, дослідивши матеріали справи, перевіривши доводи апеляційної скарги та відзиву, колегія суддів вважає, що остання не підлягає задоволенню, виходячи з наступного.
Як вірно встановлено судом першої інстанції та підтверджено матеріалами справи, ФГ "Золота нива Поділля" зареєстроване в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців 26.02.2020. Основним видом економічної діяльності згідно КВЕД 01.11 є Вирощування зернових культур (крім рису), бобових культур і насіння олійних культур.
18.09.2020 між ФГ "Золота нива Поділля" (постачальник) та ТОВ "Тесслагруп" (покупець), було укладено договір постачання № 4345-1 (далі Договір № 4345-1).
Згідно п.п. 1.1 Договору № 4345-1 постачальник зобов`язується поставити і передати у власність, а покупець прийняти та оплатити сою врожаю 2020 року на умовах СРТ доставлено до ТОВ Аграріко .
Загальна кількість товару складає 26,460 тон +/-5 % за вибором покупця (п.п. 2.1 Договору № 4345-1).
Ціна товару на дату укладання договору за даною угодою становить 11000,00 грн. за 1 тону, без врахування ПДВ 20 % за умови відповідності якості товару п.п. 2.2 Договору. Загальна вартість товару, що поставляється за даною угодою, на дату укладання Договору становить 291060,00 грн., крім того ПДВ 20 % - 58212,00 грн., разом з ПДВ 349272,00 грн. +/-5 % за умови відповідності якості товару п.п. 2.2 Договору (п.п. 3.1, 3.3 Договору № 4345-1).
Відповідно до п.п. 4.2 Договору № 4345-1 право власності на товар у покупця виникає з моменту передачі товару постачальником. Передача постачальником товару покупцеві у власність підтверджується товаротранспортними накладними з відміткою про прийняття товару на ім`я покупця, наданням покупцем видаткової накладної на товар.
Згідно п. 5 Договору № 4345-1 покупець може здійснити попередню оплату за товар, розмір якої визначається за домовленістю Сторін. Попередня оплата здійснюється, шляхом перерахування грошових коштів на поточний рахунок постачальника протягом 3 (трьох) банківських днів після підписання цього Договору та отримання від постачальника рахунку-фактури на товар, з виділенням точної суми ПДВ та копій документів, вказаних в п. 8.10. Договору.
Покупець здійснює остаточний розрахунок за товар упродовж 3 (трьох) банківських днів після прийняття всієї кількості товару у пункті розвантаження згідно п. 1.1 Договору надання постачальником оригіналів видаткових та реєстрації податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних на повну вартість поставленого товару за умовою відсутності заборгованості постачальника перед покупцем. Податкова накладна повинна містити наступні коди товарів УКТ ЗЕД відповідно до товару зазначеного у п. 1.1 цього Договору, а саме: - Кукурудза 1005 ; Пшениця 1001 ; Ріпак 1205 ; Соняшник 1206 ; Соя 1201 ; Ячмінь 1003 ; Горох 0713 .
Зобов`язання покупця по оплаті товару вважаються виконаними в момент списання коштів з банківського рахунку покупця, відповідно до реквізитів вказаних постачальником у рахунках-фактурі. Ризики не зарахування коштів на банківський рахунок постачальника несе постачальник.
Покупець має право не оплачувати 20 % загальної вартості товару до моменту реєстрації постачальником податкової накладної на всю суму поставки в Єдиному реєстрі податкових накладних, оформленої згідно чинного законодавства. Зазначений пункт має перевагу перед будь-якими іншими умовами цього Договору, додатків чи Додаткових угод, які визначають умови оплати товару (а.с.75).
На виконання Договору № 4345-1, було оформлено видаткову накладну від 18.09.2020 № 1 згідно якої ТОВ "Тесслагруп" отримано сою у кількості 26,46 т. на суму 349272,00 грн., в тому числі ПДВ 58212,00 грн. (а.с.78). ОСОБА_1 .
Перевезення товару здійснювалось ФОП ОСОБА_1 про що було складено ТТН від 18.09.2020 № 419256 (а.с.76).
Господарська операція із поставки сої ТОВ "Тесслагруп" у кількості 26,46 т. на загальну суму 349272,00 грн., що виникла на підставі Договору № 4345-1, стала об`єктом оподаткування податком на додану вартість, а тому ФГ "Золота нива Поділля" 18.09.2020 було сформовано податкову накладну № 1 та направлено її для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних (а.с.81).
Згідно результатів обробки податкову накладну № 1 від 18.09.2020, прийнято, але реєстрація зупинена. Підставою зупинення реєстрації зазначено: Коди УКТЗЕД/ ДКПП товару/послуг 1201, відсутні в таблиці даних платника податку на додану вартість, як товари/послуги, що на постійній основі постачаються (виготовляються), та їх обсяг постачання дорівнює або перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п. 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій та запропоновано надати пояснення та/або копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (а.с.12).
25.09.2020 позивачем на виконання вимоги, яка вказана в квитанції від 24.09.2020 надано пояснення та копії документів з метою підтвердження реальності господарської операції (а.с.21).
Однак, 29.09.2020 рішенням комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних № 1976736/43533096 відмовлено у реєстрації податкової накладної від 18.09.2020 № 1 у зв`язку із ненаданням платником податку копій первинних документів, щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження/розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційних описів), у тому числі рахунки - фактури/інвойси, акти приймання - передачі товарів (робіт/послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузей специфіки, накладних; розрахункових документів та/або банківські виписки з особових рахунків (а.с.11)
Не погоджуючись із рішенням комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 29.09.2020 № 1976736/43533096 позивачем було подано скаргу від 07.10.2020, однак рішенням комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 13.10.2020 № 56032/43533096/2 скаргу залишення без задоволення, а рішення - без змін (а.с.14-15).
Не погоджуючись із рішенням відповідача від 29.09.2020 № 1976736/43533096 про відмову у реєстрації податкової накладної, позивач звернувся до суду за захистом своїх порушених прав.
Надаючи оцінку спірним правовідносинам, що виникли між сторонами, колегія суддів зазначає наступне.
Податковий кодекс України від 2 грудня 2010 року № 2755-VI (далі - ПК України від 02.12.2010 № 2755-VI) є спеціальним законом з питань оподаткування та установлює порядок погашення зобов`язань юридичних або фізичних осіб перед бюджетами та державними цільовими фондами з податків і зборів (обов`язкових платежів), нарахування і сплати пені та штрафних санкцій, що застосовуються до платників податків, визначені заходи, які вживаються контролюючим органом з метою погашення платниками податків податкового боргу.
Згідно п. п. "а", "б" п. 185.1 ст. 185 ПК України від 02.12.2010 № 2755-VI, об`єктом оподаткування є у тому числі, операції із постачання товарів, місце постачання яких розташоване на митній території України, відповідно до статті 186 цього Кодексу;
Датою виникнення податкових зобов`язань з постачання товарів / послуг згідно приписів норми пункту 187.1 статті 187 ПК України від 02.12.2010 № 2755-VI вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше: а) дата зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, а в разі постачання товарів/послуг за готівку - дата оприбуткування коштів у касі платника податку, а в разі відсутності такої - дата інкасації готівки у банківській установі, що обслуговує платника податку; б) дата відвантаження товарів, а в разі експорту товарів - дата оформлення митної декларації, що засвідчує факт перетинання митного кордону України, оформлена відповідно до вимог митного законодавства, а для послуг - дата оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку.
База оподаткування операцій з постачання товарів/послуг визначається виходячи з їх договірної вартості з урахуванням загальнодержавних податків та зборів (пункт 188.1 статті 188 ПК України).
Пунктом 201.10 статті 201 ПК України від 02.12.2010 № 2755-VI передбачено, що при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.
Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.
Податкові накладні, які не надаються покупцю, а також податкові накладні, складені за операціями з постачання товарів/послуг, які звільнені від оподаткування, підлягають реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Підтвердженням продавцю про прийняття його податкової накладної та/або розрахунку коригування до Єдиного реєстру податкових накладних є квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі, яка надсилається протягом операційного дня.
Датою та часом надання податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронному вигляді до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику, є дата та час, зафіксовані у квитанції.
Якщо надіслані податкові накладні/розрахунки коригування сформовано з порушенням вимог, передбачених пунктом 201.1 цієї статті та/або пунктом 192.1 статті 192 цього Кодексу, а також у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування відповідно до пункту 201.16 цієї статті, протягом операційного дня продавцю/покупцю надсилається квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі про неприйняття їх в електронному вигляді або зупинення їх реєстрації із зазначенням причин.
Помилки в реквізитах, визначених пунктом 201.1 цієї статті (крім коду товару згідно з УКТ ЗЕД), які не заважають ідентифікувати здійснену операцію, її зміст (товар/послугу, що постачаються), період, сторони та суму податкових зобов`язань, не можуть бути причиною неприйняття податкових накладних у електронному вигляді.
Квитанція про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування надсилається одночасно продавцю та покупцю платнику податку.
Відповідно до вимог п. 201.16 ст. 201 ПК України від 02.12.2010 № 2755-VI реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.
Відповідно до пункту 2 Постанови Кабінету Міністрів України "Про затвердження Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних" від 29 грудня 2010 № 1246 (далі - Порядок від 29.12.2010 № 1246), податкова накладна - електронний документ, який складається платником податку на додану вартість (далі - платник податку) відповідно до вимог Податкового кодексу України (далі - Кодекс) в електронній формі у затвердженому в установленому порядку форматі (стандарті) та надсилається для реєстрації.
Згідно пункту 12 Порядку від 29.12.2010 № 1246, після надходження податкової накладної та/або розрахунку коригування до ДФС в автоматизованому режимі здійснюється їх розшифрування та проводяться перевірки: відповідності податкової накладної та/або розрахунку коригування затвердженому формату (стандарту); чинності електронного цифрового підпису, порядку його накладення та наявності права підписання посадовою особою платника податку таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; реєстрації особи, що надіслала на реєстрацію податкову накладну та/або розрахунок коригування, платником податку на момент складення та реєстрації таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; дотримання вимог, установлених пунктом 192.1 статті 192 та пунктом 201.10 статті 201 Кодексу; наявності помилок під час заповнення обов`язкових реквізитів відповідно до пункту 201.1 статті 201 Кодексу; наявності суми податку на додану вартість відповідно до пунктів 200-1.3 і 200-1.9 статті 200-1 Кодексу (для податкових накладних та/або розрахунків коригування, що реєструються після 1 липня 2015 р.); наявності в Реєстрі відомостей, що містяться у податковій накладній, яка коригується; факту реєстрації/зупинення реєстрації/відмови в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування з такими ж реквізитами; наявності підстав для зупинення реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування; дотримання вимог Законів України "Про електронний цифровий підпис", "Про електронні документи та електронний документообіг" та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.
Відповідно до пункту 13 Порядку від 29.12.2010 № 1246, за результатами перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку, формується квитанція про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування (далі - квитанція).
На виконання цієї норми Кабінетом Міністрів України прийнято постанову від 11.12.2019 № 1165, яка набула чинності з 01.02.2020, якою затверджено Порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних; Порядок розгляду скарги щодо рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі Порядок № 1165).
Згідно з вимогами п. 4 Порядку № 1165 у разі коли за результатами перевірки податкової накладної/розрахунку коригування визначено, що податкова накладна / розрахунок коригування відповідають одній з ознак безумовної реєстрації, визначених у пункті 3 цього Порядку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування не зупиняється в Реєстрі.
Пунктом 5 Порядку № 1165 передбачено, що платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку, показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку. Податкова накладна/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряються щодо відповідності відображених у них операцій критеріям ризиковості здійснення операцій.
Відповідно до п. 6 Порядку № 1165 у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу платник податку, яким складено податкову накладну/розрахунок коригування, відповідає хоча б одному критерію ризиковості платника податку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.
Питання відповідності/невідповідності платника податку критеріям ризиковості платника податку розглядається комісією регіонального рівня.
У разі встановлення відповідності платника податку хоча б одному з критеріїв ризиковості платника податку комісією регіонального рівня приймається рішення про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.
Пунктом 7 Порядку № 1165 передбачено, що у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу податкової накладної/розрахунку коригування встановлено, що відображена в них операція відповідає хоча б одному критерію ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної/розрахунку коригування, складених платником податку, який відповідає хоча б одному показнику, за яким визначається позитивна податкова історія, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.
Платник податку отримує інформацію щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрація яких зупинена, через електронний кабінет. Платник податку отримує розраховані показники позитивної податкової історії через електронний кабінет (п. 8, 9 Порядку № 1165).
Пунктами 10-11 Порядку № 1165 визначено, що у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації.
У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються:
1) номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування;
2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку;
3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації.
З матеріалів справи встановлено, що підставою для зупинення реєстрації податкової накладної позивача за № 1 від 18.09.2020 слугувало те, що податкова накладна відповідає вимогам пункту 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій. Водночас на момент формування квитанції, якою зупинено реєстрацію цієї накладної, Критерії ризиковості здійснення операцій визначалися додатком 3 до Порядку № 1165.
Так, пунктом 1 додатку 3 до Порядку № 1165 до ознак ризиковості здійснення операцій віднесено наступні: відсутність товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податковій накладній, поданій для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних, у таблиці даних платника податку на додану вартість як товару/послуги, що на постійній основі постачається, та обсяг постачання товару/послуги, зазначений у податковій накладній/розрахунку коригування до податкової накладної на збільшення суми податкових зобов`язань, яку/який подано для реєстрації в Реєстрі, дорівнює або перевищує величину залишку, що визначається як різниця між обсягом придбання на митній території України такого/такої товару/послуги (крім обсягу придбання товарів/послуг за операціями, які звільнені від оподаткування та підлягають оподаткуванню за нульовою ставкою) та/або ввезення на митну територію України такого товару, зазначеного з 1 січня 2017 року в отриманих податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих у Реєстрі, і митних деклараціях, збільшеного у 1,5 рази, та обсягом постачання відповідного товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих з 1 січня 2017 р. у Реєстрі, і переважання в такому залишку (більше 50 відсотків) груп товарів (продукції), визначених ДПС та затверджених відповідним наказом, оприлюдненим на офіційному веб-сайті ДПС.
Отже, пункт 1 додатку 3 до Порядку № 1165 Критеріїв ризиковості здійснення операцій містить одну із можливих ознак ризиковості здійснення операцій, якою є відсутність товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податковій накладній, поданій для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних у таблиці даних платника податку на додану вартість як товару/послуги, що на постійній основі постачається, та обсяг постачання товару/послуги, зазначений у податковій накладній/розрахунку коригування до податкової накладної на збільшення суми податкових зобов`язань, яку/який подано для реєстрації в Реєстрі, дорівнює або перевищує величину залишку, що визначається як різниця між обсягом придбання на митній території України такого/такої товару/послуги (крім обсягу придбання товарів/послуг за операціями, які звільнені від оподаткування та підлягають оподаткуванню за нульовою ставкою) та/або ввезення на митну територію України такого товару, зазначеного з 1 січня 2017 року в отриманих податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих у Реєстрі, і митних деклараціях, збільшеного у 1,5 рази, та обсягом постачання відповідного товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих з 1 січня 2017 року у Реєстрі, і переважання в такому залишку (більше 50 відсотків) груп товарів (продукції), визначених ДПС та затверджених відповідним наказом, оприлюдненим на офіційному веб-сайті ДПС.
Змістовний аналіз пункту 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій свідчить про те, що для того, аби встановити наявність у господарської операції такої ознаки, мають існувати визначені цим пунктом передумови, а також для підтвердження відповідності господарської операції вказаному критерію слід навести обґрунтований розрахунок за цим критерієм, якому відповідає платник податку, що вимагає пункт 11 Порядку № 1165.
Проте відсутність у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної зазначення конкретного критерію ризиковості здійснення операцій, про які йдеться у пункті 1 додатку 3 до Порядку № 1165, із розрахованим показником за відповідним критерієм, якому відповідає платник податку, свідчить про необґрунтованість віднесення господарської операції до відповідного критерію, що визначений пунктом 1 Критеріїв ризиковості господарських операцій.
Судом встановлено, що контролюючим органом не наведено належного обґрунтування того, що обсяг постачання товару/послуги, зазначеного у спірній податковій накладній/розрахунку коригування до податкової накладної на збільшення суми податкових зобов`язань, яку/який подано для реєстрації в Реєстрі, дорівнює або перевищує величину залишку, що визначається як різниця між обсягом придбання на митній території України такого/такої товару/послуги (крім обсягу придбання товарів/послуг за операціями, які звільнені від оподаткування та підлягають оподаткуванню за нульовою ставкою) та/або ввезення на митну територію України такого товару, зазначеного з 1 січня 2017 року в отриманих податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих у Реєстрі, і митних деклараціях, збільшеного у 1,5 рази, та обсягом постачання відповідного товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих з 1 січня 2017 р. у Реєстрі, і переважання в такому залишку (більше 50 відсотків) груп товарів (продукції), визначених ДПС та затверджених відповідним наказом, оприлюдненим на офіційному веб-сайті ДПС, що свідчить про необґрунтованість такої квитанції.
Відтак квитанція про зупинення реєстрації податкової накладної не відповідає вимогам, що встановлені до неї пунктом 11 Порядку № 1165, в частині необхідності зазначення критерію (їв) ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (их) зупинено реєстрацію податкової накладної в Реєстрі, із розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку.
Вказані недоліки квитанції, окрім того, що характеризують рішення як необґрунтовані, ще й фактично ставлять платника податку у стан невизначеності у питанні документального спростування, існуючих на думку відповідача, ризиків.
Відтак, допущені державним органом помилки не можуть виправлятися за рахунок осіб, яких вони стосуються, як і не можуть покладати на таких осіб тягар відповідальності.
Попри це, позивач намагався виконати вимоги щодо спростування сумнівів контролюючого органу у спосіб подання документів.
Оцінюючи дії платника податку та прийняті за наслідком їх вчинення рішення відповідача, судова колегія зазначає слідуюче.
Наказом Міністерства фінансів України № 520 від 12.12.2019, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 13.12.2019 за № 1245/34216, затверджено Порядок прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Порядок № 520), який визначає механізм прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, реєстрацію яких відповідно до пункту 201.16 статті 201 ПК України зупинено в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.
Відповідно до пунктів 2-4 Порядку № 520 прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено, здійснюють комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі головних управлінь Державної податкової служби України в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДПС.
Комісія регіонального рівня протягом п`яти робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та копій документів, поданих відповідно до пункту 4 цього Порядку, приймає рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 Кодексу.
У разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі.
Пунктом 5 Порядку № 520 визначено перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, може включати: договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них; договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції; первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні; розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків; документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством.
Пунктами 6, 7 Порядку № 520 передбачено, що письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 5 цього Порядку, платник податку має право подати до контролюючого органу протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов`язання, відображеного в податковій накладній/розрахунку коригування.
Платник податку має право подати письмові пояснення та копії документів до декількох податкових накладних/розрахунків коригування, якщо такі податкові накладні/розрахунки коригування складено на одного отримувача - платника податку за одним і тим самим договором або якщо в таких податкових накладних/розрахунках коригування відображено однотипні операції (з однаковими кодами товарів згідно з Українською класифікацією товарів зовнішньоекономічної діяльності (УКТ ЗЕД) або кодами послуг згідно з Державним класифікатором продукції та послуг (ДКПП)).
Письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 5 цього Порядку, платник податку подає до ДПС в електронній формі за допомогою засобів електронного зв`язку з урахуванням вимог Законів України Про електронні документи та електронний документообіг , ;Про електронні довірчі послуги та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.
Згідно з пунктами 9 - 11 Порядку № 520 письмові пояснення та копії документів, подані платником податку до контролюючого органу відповідно до пункту 4 цього Порядку, розглядає комісія регіонального рівня.
Комісія регіонального рівня приймає рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Реєстрі за формою згідно з додатком до цього Порядку.
Комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі в разі:
ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі;
та/або ненадання платником податку копій документів відповідно до пункту 5 цього Порядку;
та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.
В квитанції про зупинення, була відсутня інформація, які саме документи позивачу потрібно направити для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Однак в рішенні від 29.09.2020 № 1976736/43533096 підставою вказано ненадання платником податків копій документів, а саме:
- первинних документів, щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження/розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційних описів), у тому числі рахунки - фактури/інвойси, акти приймання - передачі товарів (робіт/послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузей специфіки, накладних; розрахункових документів та/або банківські виписки з особових рахунків (а.с.11).
Як встановлено судом першої інстанції та підтверджено матеріалами справи, з метою реєстрації в ЄРПН податкової накладної відповідно до дати її надсилання, позивачем було надіслано пояснення та документи, а саме:
- пояснення від 25.09.2020 (а.с.19-20);
- договір поставки від 18.09.2020 № 4345-1, укладений між ФГ "Золота нива Поділля" та ТОВ "Тесслагруп" про постачання сої (а.с.75);
- товарно транспортна накладна № 419256 від 18.09.2020 щодо перевезення сої урожай 2020 на зворотному боці якої встановлено, що в пункті розвантаження ТОВ Аграріко розвантажено 26,46 т. сої (а.с.76);
- довіреність від 18.09.2020 № 1081 про отримання ТОВ "Тесслагруп" за договором поставки від 18.09.2020 № 4345-1 від ФГ Золота нива Поділля сої в кількості 26,46 т. (а.с.77);
- видаткова накладна від 18.09.2020 № 1, щодо поставки сої в кількості 26,46 т. на суму 349272,00 грн., у т.ч. ПДВ 58212,00 грн. (а.с.78);
- рахунок № 1 від 18.09.2020 на оплату сої в кількості 26,46 т в сумі 349272,00 грн., у т.ч. ПДВ 58212,00 грн. (а.с.79);
- платіжне доручення від 22.09.2020 № 7753 щодо оплати сої згідно Договору поставки від 18.09.2020 № 4345-1 (а.с.80);
- таблиця даних платника податку на додану вартість за податковим номером 435330902075 (а.с.22).
Крім того на підтвердження реальності господарської операції позивачем до матеріалів справи надано наступні документи:
- звіт про посівні площі сільськогосподарських культур під урожай 2020, а саме сої площею 12,00 га (а.с.16-17);
- довідка Писарівської сільської ради Калинівського району Вінницької області від 18.09.2020 № 279 що підтверджує оренду ФГ "Золота нива Поділля" земельної частки (паю) загальною площею 41,82 га (а.с.18);
- договір купівлі продажу № 1 від 28.04.2020 укладений між ФГ "Золота нива Поділля" та ФГ "Профіт Агро Плюс" про постачання сої в кількості 1,2 т. на суму 9600,00 грн., у т.ч. ПДВ 1600,00 грн. (а.с.23);
- накладна № 1 від 28.04.2020 про постачання сої в кількості 1,2 т. на суму на суму 9600,00 грн., у т.ч. ПДВ 1600,00 грн. (а.с.24);
- договір поставки нафтопродуктів від 31.03.2020 № БС1259, укладений між ТОВ "БЕСТ ОЙЛ ТРЕЙД" та ФГ "Золота нива Поділля" про постачання нафтопродуктів (а.с.26);
- платіжне доручення від 01.04.2020 № 1 щодо оплати за дизельне паливо ДП-Л-Євро 5-ВО на суму 33199,92 (а.с.27);
- видаткова накладна від 01.04.2020 № РН-000731, щодо поставки паливо дизельне ДП-Л-Євро 5-ВО в кількості 2000,00 л. на суму 33199,92 грн., у т.ч. ПДВ 5533,32 грн. (а.с.28);
- товарно транспортна накладна на відпуск нафтопродуктів (нафти) № РН-000731 від 01.04.2020 щодо перевезення паливо дизельне ДП-Л-Євро 5-ВО3, ІІІ в кількості 2000,00 л. (а.с.29);
- податкова накладна № 13 від 01.04.2020 про поставку паливо дизельне ДП-Л-Євро 5-ВО (а.с.30);
- видаткова накладна від 22.07.2020 № РН-001766, щодо поставки паливо дизельне ДП-Л-К5, сорт С в кількості 1000,00 л. на суму 16899,96 грн., у т.ч. ПДВ 2816,66 грн. (а.с.31);
- товарно транспортна накладна на відпуск нафтопродуктів (нафти) № РН-001766 від 22.07.2020 щодо перевезення паливо дизельне КЛ3 ГЛл-3 Г-ІІІ, в кількості 1000,00 л. (а.с.32);
- платіжне доручення від 21.07.2020 № 63 щодо оплати за дизельне паливо ДП-Л-Євро 5-ВО на суму 16899,96 грн. (а.с.33);
- податкова накладна № 253 від 21.07.2020 про поставку паливо дизельне ДП-Л-К5, сорт С (а.с.34);
- договір поставки від 30.03.2020 № АІ-00855, укладений між ТОВ "Торговий дім АГРОІМПОРТ ЛТД" та ФГ "Золота нива Поділля" про постачання мінеральних добрив (а.с.35-38);
- рахунок фактура від 30.03.2020 № АІ-00002952 щодо оплати за Карбамід на суму 47600,00 грн., у т.ч ПДВ 7933,33 грн. (а.с.39);
- видаткова накладна від 08.04.2020 № АІ-00004442, щодо поставки Карбаміду в кількості 5,600 т. на суму 47600,00 грн., у т.ч. ПДВ 7933,33 грн. (а.с.40);
- платіжне доручення від 01.04.2020 № 2 щодо оплати за Карбамід на суму 47600,00 грн. (а.с.41);
- податкова накладна № 14 від 01.04.2020 про поставку Карбаміду (а.с.42);
- рахунок фактура від 30.03.2020 № АІ-00002951 щодо оплати за Добриво NPK 15-15-15 на суму 46740,00 грн., у т.ч ПДВ 7790,00 грн. (а.с.43);
- платіжне доручення від 01.04.2020 № 3 щодо оплати за Добриво NPK 15-15-15 на суму 46740,00 грн (а.с.44);
- видаткова накладна від 08.04.2020 № АІ-00004448, щодо поставки Добриво NPK 15-15-15 в кількості 3,800 т. на суму 46740,00 грн., у т.ч. ПДВ 7790,00 грн. (а.с.45);
- податкова накладна № 13 від 01.04.2020 про поставку Добриво NPK 15-15-15 (а.с.46);
- договір поставки від 23.06.2020 № АП-19-0762, укладений між ТОВ "Хмагромаркетинг" та ФГ "Золота нива Поділля" про постачання засобів захисту рослин та/або насіння (а.с.47-48);
- додатковий договір від 07.04.2020 № АП-19-0470ДС1 до договору поставки від 23.06.2020 № АП-19-0762 про доповнення переліку засобів захисту рослин та/або насіння до основного договору (а.с.49);
- видаткова накладна від 21.04.2020 № АП-19-2716, щодо поставки засобів захисту рослин та/або насіння на суму 73567,80 грн., у т.ч. ПДВ 12261,30 грн. (а.с.50);
- видаткова накладна від 25.06.2020 № АП-19-5726, щодо поставки засобів захисту рослин та/або насіння на суму 31860,00 грн., у т.ч. ПДВ 5310,00 грн. (а.с.51);
- платіжне доручення від 15.04.2020 № 28 щодо попередньої оплати в розмірі 20 % за засоби захисту рослин та/або насіння на суму 15385,00 грн (а.с.52);
- платіжне доручення від 24.06.2020 № 58 щодо попередньої оплати в розмірі 10 % за засоби захисту рослин та/або насіння на суму 3190,00 грн (а.с.53);
- платіжне доручення від 22.10.2020 № 101 щодо оплати за засоби захисту рослин та/або насіння на суму 30369,20 грн (а.с.54);
- платіжне доручення від 22.10.2020 № 102 щодо оплати за засоби захисту рослин та/або насіння на суму 79710,26 грн (а.с.55);
- податкова накладна № 1329 від 24.06.2020 про поставку Жокей каністри на 5 л. та Тебуфори каністри на 10 л. (а.с.56);
- податкова накладна № 1372 від 225.06.2020 про поставку Жокей каністри на 5 л. та Тебуфори каністри на 10 л. (а.с.57);
- податкова накладна № 1258 від 21.04.2020 про поставку засобів захисту рослин та/або насіння (а.с.58);
- рахунок № АП-19-6996 від 07.04.2020 на оплату засобів захисту рослин та/або насіння в сумі 76923,96 грн., у т.ч. ПДВ 12820,66 грн. (а.с.59);
- рахунок № АП-19-9852 від 18.06.2020 на оплату Жокей каністри на 5 л. та Тебуфори каністри на 10 л. в сумі 31860,00 грн., у т.ч. ПДВ 5310,00 грн. (а.с.60);
- договір про надання послуг по збиранню врожаю сільськогосподарських культур від 17.09.2020 № 5, укладений між ФОП ОСОБА_2 та ФГ "Золота нива Поділля2 про збирання врожаю пшениці, сої, соняшника, кукурудзи 2020 року (а.с.61-62);
- свідоцтво платника єдиного податку серії А № 713212 видане ФОП ОСОБА_2 (а.с.63);
- акт приймання здачі виконаних с/г робіт до договору № 5 від 17.09.2020, який підтверджує виконання ФОП ОСОБА_2 обмолот сої площею 12 га на суму 10200,00 грн., та обмолот ярої пшениці площею 2,82 га на суму 2397,00 грн. на загальну суму 12597,00 грн. (а.с.64);
- реєстр відправки зерна та іншої продукції з поля № 1 від 18.09.2020, відповідно до якого комбайном зібрано сою урожай 2020 року в кількості 45600 кг (вага брутто), 29460 кг (вага нетто) (а.с.65);
- реєстр прийому зерна та іншої продукції № 1 від 18.09.2020, відповідно до якого на склад поступило 29460 кг сої урожай 2020 року (а.с.66);
- накладна № 1 від 18.09.2020 про одержання ФГ "Золота нива Поділля" сої в кількості 29460 кг. (а.с.67);
- відомість руху зерна та іншої продукції № 1 від 18.09.2020, відповідно до якої на елеватор відправлено сою урожаю 2020 року в кількості 26460 кг., залишок 3000 кг. (а.с.68);
- договір заявка про надання транспортних послуг з перевезення вантажу від 18.09.2020 № 18/09/20/1, укладений між ФГ Золота нива Поділля та ФОП ОСОБА_1 на перевезення сої в кількості 22-30 т (а.с.70);
- акт наданих послуг від 19.09.2020 № 1 про перевезення вантажу Писарівка Калинівка відповідно до договору заявки 18.09.2020 № 18/09/20/1 на загальну суму 2222,64 грн. у т.ч. ПДВ 370,44 грн. (а.с.71);
- рахунок фактура від 19.09.2020 № 1 щодо оплати перевезення вантажу Писарівка Калинівка на суму 2222,64 грн., у т.ч ПДВ 370,44 грн. (а.с.72);
- податкова накладна № 1 від 19.09.2020 про перевезення вантажу Писарівка Калинівка (а.с.73);
- платіжне доручення від 29.09.2020 № 89 щодо оплати послуг з перевезення вантажу на суму 2222,64 грн (а.с.74);
Відповідно до п. 25-26 Порядку № 1165 Комісії регіонального рівня приймають рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації, врахування або неврахування таблиці даних платника податку, відповідність/невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.
Комісія регіонального рівня діє в межах повноважень, визначених цим Порядком та Порядком прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженим Мінфіном.
Комісія центрального рівня діє в межах повноважень, визначених цим Порядком.
Згідно п. 42 Порядку № 1165 рішення, прийняті комісіями контролюючих органів, підлягають реєстрації засобами інформаційних систем ДПС.
Комісія контролюючого органу перевіряє подані платником податку копії документів щодо їх достовірності шляхом звірки даних, які містяться в таких копіях документів, з даними, що надходять або можуть бути отримані з інших джерел інформації (реєстри, що ведуться державними органами, документи, зокрема електронні) (п. 44 Порядку № 1165).
Відповідно до п. 45 Порядку № 1165 розгляд питання на засіданні комісії контролюючого органу включає такі етапи: доповідь секретаря комісії; доповідь члена комісії, співдоповідь (у разі потреби); внесення членами комісії пропозицій, їх обговорення; оголошення головою комісії рішення про припинення обговорення питання; голосування; оголошення головою комісії результатів голосування; оформлення протоколу.
У протоколі засідання комісії контролюючого органу зазначається перелік осіб, присутніх на засіданні, порядок денний засідання, питання, що розглядалися на засіданні, перелік осіб, які виступали під час засідання, результати голосування, прийняті такою комісією рішення (п. 46 Порядку № 1165).
Проте, колегія суддів зазначає, що відповідачами не надано до суду доказів додержання вимог п. 44 Порядку № 1165 - результатів проведених перевірок поданих платником податку копій документів щодо їх достовірності шляхом звірки даних, які містяться в таких копіях документів, з даними, що надходять або можуть бути отримані з інших джерел інформації (реєстри, що ведуться державними органами, документи, зокрема електронні).
Посилання на те, що позивачем не надано документів, а саме: первинних документів, щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження/розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційних описів), у тому числі рахунки - фактури/інвойси, акти приймання - передачі товарів (робіт/послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузей специфіки, накладних; розрахункових документів та/або банківські виписки з особових рахунків, суд вважає безпідставними, оскільки документи були долучені позивачем до письмових пояснень про що зазначено вище.
Також, суд встановив, що надіслані позивачем письмові пояснення з копіями первинних та інших документів, за формальними критеріями відображають господарську операцію ФГ Золота нива Поділля та є достатніми для прийняття рішень про реєстрацію податкової накладної.
Крім того, суд зазначає, що рішення відповідача про відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування містять інформацію щодо причин та підстав для прийняття такого рішення, однак в квитанції зазначена інформація відсутня.
Відтак, зважаючи на наявність передбачених законодавством документів, які свідчать про проведення господарських операцій між позивачем та його контрагентом, а також враховуючи те, що такі документи були надані контролюючому органу, колегія суддів приходить до висновку, що у відповідача не було достатніх підстав для відмови у проведенні реєстрації податкової накладної позивача.
Таким чином, зважаючи на наявність достатніх документів для спростування сумнівів про ризиковість операції, а також на те, що такі документи були надані контролюючому органу, останній не мав правових підстав для відмови позивачу у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування.
Враховуючи, що відповідач, як суб`єкт владних повноважень, не надав доказів, які спростовували б твердження позивача, та не навів обґрунтованих мотивів прийняття рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування ФГ "Золота нива Поділля" в Єдиному реєстрі податкових накладних, суд першої інстанції дійшов вірного висновку про задоволення позовних вимог.
Крім того, колегія суддів зазначає, що відповідно до пунктів 19, 20 Постанови КМУ "Про затвердження Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних" від 29.12.2010 № 1246 податкова накладна та/або розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, реєструється у день настання однієї з таких подій:
прийняття в установленому порядку та набрання чинності рішенням про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування;
набрання рішенням суду законної сили про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування (у разі надходження до ДПС відповідного рішення);
неприйняття та/або відсутність реєстрації в установленому порядку рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування.
У разі надходження до ДПС рішення суду про реєстрацію або скасування реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування, яке набрало законної сили, такі податкові накладні та/або розрахунки коригування реєструються після проведення перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку (крім абзацу десятого), або їх реєстрація скасовується. При цьому датою реєстрації або скасування реєстрації вважається день, зазначений в такому рішенні, або день набрання законної сили рішенням суду.
Отже, законодавством не передбачено іншого належного способу захисту порушеного права у спірних правовідносинах, ніж зобов`язання ДПС України зареєструвати податкову накладну в ЄРПН, у зв`язку з чим суд першої інстанції дійшов вірного висновку про наявність правових підстав для зобов`язання Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну від 24.1.2020 № 1, подану на реєстрацію Фермерського господарства Золота нива Поділля .
Відповідно до вимог ст.242 КАС України рішення суду повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права. Обґрунтованим є рішення, ухвалене судом на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин в адміністративній справі, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні, з наданням оцінки всім аргументам учасників справи.
Враховуючи наведене, колегія суддів вважає, що рішення суду першої інстанції відповідає вимогам ст.242 Кодексу адміністративного судочинства України, підстав для задоволення вимог апеляційної скарги Головного управління ДПС у Вінницькій області колегією суддів не встановлено.
Згідно з ч. 1 ст. 316 КАС України суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.
Оскільки судом першої інстанції правильно встановлені обставини справи, судове рішення постановлено з додержанням норм матеріального та процесуального права та підстав для його скасування не вбачається, суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення суду без змін.
Керуючись ст.ст. 243, 250, 308, 310, 315, 316, 321, 322, 325, 329 КАС України, суд
П О С Т А Н О В И В :
апеляційну скаргу Головного управління ДПС у Вінницькій області залишити без задоволення, а рішення Вінницького окружного адміністративного суду від 12 березня 2021 року - без змін.
Постанова суду набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена в касаційному порядку згідно зі ст.ст.328, 329 КАС України.
Головуючий Гонтарук В. М. Судді Курко О. П. Біла Л.М.
Суд | Сьомий апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 21.09.2021 |
Оприлюднено | 26.09.2021 |
Номер документу | 99857093 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Сьомий апеляційний адміністративний суд
Гонтарук В. М.
Адміністративне
Вінницький окружний адміністративний суд
Богоніс Михайло Богданович
Адміністративне
Вінницький окружний адміністративний суд
Богоніс Михайло Богданович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні