Рішення
від 05.09.2021 по справі 937/5373/21
МЕЛІТОПОЛЬСЬКИЙ МІСЬКРАЙОННИЙ СУД ЗАПОРІЗЬКОЇ ОБЛАСТІ

Дата документу 06.09.2021

Справа № 937/5373/21

Провадження № 2/937/2803/21

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

06 вересня 2021 року Мелітопольський міськрайонний суд Запорізької області у складі: головуючого - судді Горбачової Ю.В.

з секретарем с/з Данчук К.В.

розглянувши у відкритому судовому засіданні в порядку спрощеного позовного провадження в м. Мелітополі з викликом сторін цивільну справу за позовом ОСОБА_1 до Військової частини НОМЕР_1 , за участі третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору: Квартирно-експлуатаційний відділ м. Запоріжжя про визнання незаконним та скасування рішення житлової комісії, поновлення на квартирному облік,

В С Т А Н О В И В:

Позивач звернувся до Мелітопольського міськрайонного суду Запорізької області з позовом до відповідача про визнання незаконним та скасування рішення житлової комісії, наказу командира військової частини НОМЕР_1 та поновлення на квартирному обліку, в якому просить визнати незаконним та скасувати рішення (об`єднаної) житлової комісії військової частини НОМЕР_1 від 20 квітня 2021 року № 5, пункт 1 наказу командира військової частини НОМЕР_1 від 27 квітня 2021 року № 165/агд в частині перемістити в обліку військовослужбовців та членів їх сімей. Які потребують поліпшення житлових умов шляхом отримання постійного житла капітана запасу ОСОБА_1 складом сім`ї 3 особи (дружина ОСОБА_2 , 1971 року народження, син ОСОБА_3 , 1992 року народження) з ІНФОРМАЦІЯ_1 на дату прописки ІНФОРМАЦІЯ_2 відповідно до даних паспорту; зобов`язати житлову комісію військової частини НОМЕР_1 поновити капітана запасу ОСОБА_1 та членів його сім`ї: дружину ОСОБА_2 , 1971 року народження, сина ОСОБА_3 , 1992 року народження, на квартирному обліку (обліку осіб та членів їх сімей, які набули право та потребують поліпшення житлових умов шляхом надання житлових приміщень для постійного проживання (загальна черга)) з 07 грудня 1994 року.

Позовні вимоги позивач обґрунтовує тим, що він, ОСОБА_1 , після закінчення Ачинського військово-авіаційного-технічного училища з 27.06.1991 року по 07.08.1991 року був зарахований у розпорядження командувача ВСП ЧФ, з 07.08.1991 року по 13.11.1992 року проходив військову службу у військовій частині НОМЕР_2 в пос. Гвардійське АР Крим, з 13.11.1992 року по 02.11.1993 року був зарахований у розпорядження командуючого 5 ВА та з 02.11.1993 року по 06.04.2010 року проходив військову службу в місті Мелітополь Запорізької області у військовій частині НОМЕР_1 , яка є правонаступником військової частини НОМЕР_3 та НОМЕР_4 . На підставі рапорту від 07.12.1994 року та довідки від 27 червня 1991 року № 85/12 про не забезпечення житловою площею при Ачинському ВАТУ, житловою комісією військової частини НОМЕР_5 його було зараховано на квартирний облік у військовій частині НОМЕР_5 з 07.12.1994 року. При розформуванні військової частини НОМЕР_3 були втрачені протоколи засідань житлової комісії 21822 та його на підставі відсутності протоколів минулих років щодо зарахування військовослужбовців на квартирний облік та вивчивши облікові справи зарахували на квартирний облік датою знаходження в списках осіб, які потребують поліпшення житлових умов в Мелітопольському гарнізоні протоколом житлової комісії військової частини НОМЕР_1 від 28.03.2006 №11 було зараховано на квартирний облік з 07.12.1994 складом сім`ї з 3 осіб (дружина ОСОБА_2 , син ОСОБА_3 ). Наказом командувача Повітряних Сил України (по особовому складу) від 01.04.2010 № 136 відповідно до ст. 26 Закону України «Про військовий обов`язок і військову службу» його було звільнено у запас за пунктом «в» частини 6 (за віком). Зі списків в/ч НОМЕР_1 , він був виключений 06.04.2010 року на підставі наказу командира в/ч НОМЕР_1 (по стройовій частині) від 06.04.2010 року № 64. 19.04.2021 року на адресу в/ч НОМЕР_1 надійшов лист КЕВ м. Запоріжжя від 06.04.2021 року № 1127 з пропозицією про перенесення дати зарахування на квартирний облік його та членів його родини, оскільки має прописку в паспорті з 27.06.1996 року. Протоколом засідання (об`єднаної ) житлової комісії в/ч НОМЕР_1 від 20.04.2021 року № 5 та наказом командира в/ч НОМЕР_1 від 27.04.2021 року № 165/агд його було переміщено в обліку військовослужбовців та членів його сім`ї, які потребують поліпшення житлових умов шляхом отримання постійного житла на дату прописки 27.06.1996 року відповідно до даних паспорту.

Позивач вказує, що наявність чи відсутність прописки не може бути підставою для визнання будь-якого житлового права та не є підставою для зняття з квартирного обліку або переміщення у черзі. Порядок обліку військовослужбовців, які проходять військову службу у Збройних Силах України, на момент зарахування його на квартирний облік 07 грудня 1994 року, визначався Положенням про порядок забезпечення житловою площею у Збройних Силах України, затверджений наказом Міністра оборони України від 23.12.1992 №220 (надалі - Наказ №220). Наказом №220 було передбачено, що військовослужбовці та члени їх сімей мають право до одержання жилого приміщення прописатися за адресою військової частини, а також, що на кожного військовослужбовця, взятого на квартирний облік, оформлюється облікова справа, у якій знаходяться необхідні документи: рапорт про прийняття на квартирний облік, довідка з місця проживання про склад сім`ї та прописку, довідка про те, чи перебувають члени сім`ї на квартирному обліку за місцем роботи (у виконавчих комітетах місцевих Рад). Житлові комісії у військових частинах утворюються з метою правильного обліку військовослужбовців, які потребують поліпшення житлових умов, розподілу та використання житлової площі в гарнізонах та військових частинах (наказ Міністра оборони України від 17.11.1992 №193). Він є військовослужбовцем і проходить дійсну військову службу у Збройних Силах України з 27.06.1991, квартирний облік здійснюється за місцем роботи (служби) - у військових частинах за рішенням житлової комісії.

Ухвалою Мелітопольського міськрайонного суду Запорізької області від 10.06.2021 прийнято до розгляду та відкрито провадження по даній справі за правилами спрощеного позовного провадження з повідомленням (викликом) сторін.

У судове засідання позивач не з`явився, надавши суду заяву про розгляд справи за його відсутності, позовні вимоги підтримує та наполягає на їх задоволенні.

У судове засідання представник відповідача не з`явився, надавши суду заяву про розгляд справи за його відсутності, в задоволенні позову просив відмовити повністю.

Крім того, 11.08.2021 від представника відповідача на адресу суду надійшов відзив на позовну заяву, в якому зазначено, що вимоги позивача, викладені в позовній заяві, ним не визнаються повністю, оскільки відповідно до пункту 15 Правил обліку громадян, які потребують поліпшення житлових умов, і надання їм жилих приміщень в Українській PCP, затвердженихпостановою Ради Міністрів УРСР і Укрпрофради від 11 грудня 1984 р. № 470(у редакції від 06.03.1992) на квартирний облік беруться потребуючі поліпшення житлових умов громадяни, які постійно проживають, а також прописані у даному населеному пункті. У зв`язку з порушенням ОСОБА_1 порядку зарахування на квартирний облік його було зміщено в обліку громадян та членів їх сімей, що перебувають на поліпшення житлових умов шляхом отримання постійного житла (загальна черга) з 07.12.1994 на дату реєстрації в м. Мелітополь, вказаною у паспорті - на 27.06.1996.

У судове засідання представник третьої особи не з`явився, будучи належним чином повідомлений про час та місце розгляду справи. Про причини своєї неявки суд не повідомив, відзив на позов та клопотання суду не надав.

Відповідно до положень ч. 2 ст.247ЦПКУкраїни фіксування судового процесу за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснюється.

Суд, дослідивши матеріали справи, оцінивши докази в їх сукупності, дійшов висновку, що позов підлягає задоволенню з наступних підстав.

Відповідно до ч. 1 ст. 4 ЦПК України кожна особа має право в порядку, встановленому цим Кодексом, звернутися до суду за захистом своїх порушених, невизнаних або оспорюваних прав, свобод чи законних інтересів.

Частиною першою статті 15 ЦК України визначено право кожної особи на захист свого цивільного права у разі його порушення, невизнання або оспорювання.

Судом встановлено, що ОСОБА_1 після закінчення Ачинського військово-авіаційного-технічного училища з 27.06.1991 року по 07.08.1991 року був зарахований у розпорядження командувача ВСП ЧФ, з 07.08.1991 року по 13.11.1992 року проходив військову службу у військовій частині НОМЕР_2 в пос. Гвардійське АР Крим, з 13.11.1992 року по 02.11.1993 року був зарахований у розпорядження командуючого 5 ВА та з 02.11.1993 року по 06.04.2010 року проходив військову службу в місті Мелітополь Запорізької області у військовій частині НОМЕР_1 , яка є правонаступником військової частини НОМЕР_3 та НОМЕР_4 , що підтверджується копією витягу із розділу 12 послужного списку особової справи № 11785 офіцера запасу ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_3 (а.с.7).

Згідно витягу з особової справи офіцера запасу ОСОБА_1 : з 01.08.1988 по 07.08.1991 курсант Ачинського ВАТУ; з 07.08.1991 по 02.11.1993 технік групи обслуговування в/ч НОМЕР_6 ; з 02.11.1993 по 19.03.1996 старший технік в/ч НОМЕР_4 ; з 19.03.1996 по 04.12.1998 - старший технік в/ч НОМЕР_4 ; з 04.12.1998 по 01.03.1999 - начальник обслуги в/ч НОМЕР_1 ; з 01.03.1999 по 20.03.2001- старший технік в/ч НОМЕР_1 ; з 20.03.2001 по 18.09.2003 бортовий авіатехнік корабля в/ч НОМЕР_1 ; з 18.09.2003 по 07.02.2005 бортовий авіаційний технік в/ч НОМЕР_1 ; з 07.02.2005 по 10.10.2005 старший технік в/ч НОМЕР_1 ; з 10.10.2005 по 18.02.2008 - бортовий авіаційний технік в/ч НОМЕР_1 ; 18.02.2008 по 06.04.2010 - бортовий авіаційний технік в/ч НОМЕР_1 . Звільнений з військової служби у запас за п. «в» ст. 26 за віком. Виключений із списків особового складу в/ч 06 квітня 2010 року.

Згідно довідки Ачинського військового авіаційно-технічного училища ОСОБА_1 за період навчання у вказаному закладі житловою площею не забезпечувався (а.с.8).

Згідно рапорту ОСОБА_1 від 07 грудня 1994 року, поданого на ім`я командира військової частини НОМЕР_4 , ОСОБА_1 просить включити його в списки для отримання житла (а.с.9).

Згідно витягу з протоколу від 28 березня 2006 року № 11, у відповідності до рапорту та наданих документів зараховано ОСОБА_1 на квартирний облік з 07 грудня 1994 року зі складом сім`ї з 3 осіб: дружина ОСОБА_2 ,1971року народження,син ОСОБА_3 ,1992року народження (а.с.10).

При розформуванні військової частини НОМЕР_3 були втрачені протоколи засідань житлової комісії 21822 та позивача на підставі відсутності протоколів минулих років щодо зарахування військовослужбовців на квартирний облік та вивчивши облікові справи зарахували на квартирний облік датою знаходження в списках осіб, які потребують поліпшення житлових умов в Мелітопольському гарнізоні протоколом житлової комісії військової частини НОМЕР_1 від 28.03.2006 №11 було зараховано на квартирний облік з 07.12.1994 складом сім`ї з 3 осіб (дружина ОСОБА_2 , син ОСОБА_3 ).

19.04.2021 року на адресу в/ч НОМЕР_1 надійшов лист КЕВ м. Запоріжжя від 06.04.2021 року № 1127 з пропозицією про перенесення дати зарахування на квартирний облік його та членів його родини, оскільки має прописку в паспорті з 27.06.1996 року.

Протоколом засідання (об`єднаної ) житлової комісії в/ч НОМЕР_1 від 20.04.2021 року № 5 та наказом командира в/ч НОМЕР_1 від 27.04.2021 року № 165/агд його було переміщено в обліку військовослужбовців та членів його сім`ї, які потребують поліпшення житлових умов шляхом отримання постійного житла на дату прописки 27.06.1996 року відповідно до даних паспорту (а.с.12-13).

Згідно з частинами першою, другою статті 47 Конституції України кожен має право на житло. Держава створює умови, за яких кожний громадянин матиме змогу побудувати житло, придбати його у власність або взяти в оренду. Громадянам, які потребують соціального захисту, житло надається державою та органами місцевого самоврядування безоплатно або за доступну для нихплату відповідно до закону.

Однією з гарантій соціального захисту військовослужбовців є право на забезпечення їх та членів їхніх сімей жилими приміщеннями, закріплене частиною першою статті 31 ЖК Української РСР, згідно з якою громадяни, які потребують поліпшення житлових умов, мають право на одержання у користування жилого приміщення в будинках державного або громадського житлового фонду в порядку, передбаченому законодавством Союзу РСР, цим Кодексом та іншими актами законодавства Української РСР. Жилі приміщення надаються зазначеним громадянам, які постійно проживають у даному населеному пункті, як правило, у вигляді окремої квартири на сім`ю.

Відповідно до частини першої статті 9 ЖК Української РСР громадяни мають право на одержання у безстрокове користування у встановленому порядку жилого приміщення в будинках державного чи громадського житлового фонду, або на одержання за їх бажанням грошової компенсації за належне їм для отримання жиле приміщення для категорій громадян, визначених законом, або в будинках житлово-будівельних кооперативів.

Статтею 43 ЖК Української РСР встановлено, що громадянам, які перебувають на обліку потребуючих поліпшення житлових умов, жилі приміщення надаються в порядку черговості.

За змістом пункту першого та третього статті 12 Закону України «Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей» в редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин, Держава забезпечує військовослужбовців жилими приміщеннями або за їх бажанням грошовою компенсацією за належне їм для отримання жиле приміщення на підставах, у порядку і відповідно до вимог, встановлених ЖК Української РСР та іншими нормативно-правовими актами.. Особам, звільненим з військової служби і визнаним інвалідами внаслідок поранення, контузії, каліцтва, одержаних під час виконання обов`язків військової служби, або захворювання, одержаного під час проходження військової служби, жилі приміщення в населених пунктах, обраних ними для проживання з урахуванням встановленого порядку, надаються позачергово за рахунок військових формувань або органів виконавчої влади, в яких вони перебувають на обліку громадян, які потребують поліпшення житлових умов.

Відповідно до п. 8 Правил обліку громадян, які потребують поліпшення житлових умов, і надання їм жилих приміщень в Українській РСР, затверджених постановою Ради Міністрів УРСР і Укрпрофради від 11 грудня 1984 року № 470, квартирний облік здійснюється, як правило, за місцем проживання громадян у виконавчому комітеті районної, міської, районної в місті, селищної, сільської Ради народних депутатів. Облік громадян, які працюють на підприємствах, в установах, організаціях, що мають житловий фонд і ведуть житлове будівництво або беруть пайову участь у житловому будівництві, здійснюється за місцем роботи, а за їх бажанням також і в виконавчому комітеті Ради народних депутатів за місцем проживання.

Відповідно до п. 15 Правил обліку громадян, які потребують поліпшення житлових умов, і надання їм жилих приміщень в Українській РСР, затверджених постановою Ради Міністрів УРСР і Укрпрофради від 11 грудня 1984 року № 470, на квартирний облік беруться потребуючі поліпшення житлових умов громадяни, які постійно проживають, а також прописані у даному населеному пункті. Виконавчі комітети обласних, Київської і Севастопольської міських Рад народних депутатів разом з радами профспілок можуть установлювати тривалість часу постійного проживання громадян у даному населеному пункті, необхідну для взяття на квартирний облік. При визначенні потреби громадян у поліпшенні житлових умов беруться до розрахунку члени їх сімей, які прожили і прописані у відповідному населеному пункті не менше встановленого строку (крім подружжя, неповнолітніх дітей і непрацездатних батьків).

Відповідно до п. 18 Правил обліку громадян, які потребують поліпшення житлових умов, і надання їм жилих приміщень в Українській РСР, затверджених постановою Ради Міністрів УРСР і Укрпрофради від 11 грудня 1984 року № 470, заява про взяття на квартирний облік подається відповідно до виконавчого комітету Ради народних депутатів за місцем проживання громадян та адміністрації підприємства, установи, організації чи органу кооперативної або іншої громадської організації за місцем їх роботи. Заява підписується членами сім`ї, які разом проживають, мають самостійне право на одержання жилого приміщення і бажають разом стати на облік. До заяви додаються: довідка з місця проживання про склад сім`ї та прописку (додаток N 2), видана організацією, яка здійснює експлуатацію жилого будинку, або громадянином, який має у приватній власності жилий будинок (частину будинку), квартиру; довідки про те, чи перебувають члени сім`ї на квартирному обліку за місцем роботи (у виконавчому комітеті місцевої Ради). Інші документи при необхідності запитуються виконавчим комітетом місцевої Ради або адміністрацією підприємства, установи, організації.

Відповідно до п. 22 Правил обліку громадян, які потребують поліпшення житлових умов, і надання їм жилих приміщень в Українській РСР, затверджених постановою Ради Міністрів УРСР і Укрпрофради від 11 грудня 1984 року № 470, громадяни вважаються взятими на квартирний облік: у виконавчому комітеті місцевої Ради народних депутатів з дня винесення рішення виконавчого комітету, за місцем роботи з дня винесення спільного рішення адміністрації підприємства, установи, організації чи органу кооперативної або іншої громадської організації і відповідного профспілкового комітету, затвердженого виконавчим комітетом місцевої Ради.

Відповідно до п. 24 Правил обліку громадян, які потребують поліпшення житлових умов, і надання їм жилих приміщень в Українській РСР, затверджених постановою Ради Міністрів УРСР і Укрпрофради від 11 грудня 1984 року № 470, на кожного громадянина (сім`ю), взятого на квартирний облік, заводиться облікова справа, у якій містяться необхідні документи. Обліковій справі дається номер, відповідний номеру у книзі обліку осіб, які перебувають у черзі на одержання жилого приміщення. Облікові справи є документами суворої звітності.

Відповідно до п. 25 Правил обліку громадян, які потребують поліпшення житлових умов, і надання їм жилих приміщень в Українській РСР, затверджених постановою Ради Міністрів УРСР і Укрпрофради від 11 грудня 1984 року № 470, виконавчі комітети місцевих Рад народних депутатів, підприємства, установи, організації щороку в період з 1 жовтня по 31 грудня проводять перереєстрацію громадян, які перебувають на квартирному обліку, в ході якої перевіряються їх облікові дані. Виявлені зміни вносяться в облікові справи громадян і книгу обліку осіб, які перебувають у черзі на одержання жилих приміщень. Зміни з питань, що належать до компетенції виконавчого комітету місцевої Ради народних депутатів, адміністрації підприємства, установи, організації (органу громадської організації) і профспілкового комітету, провадяться після прийняття рішень цими органами. Про внесені зміни заінтересованим особам направляється письмове повідомлення.

Відповідно до п. 11 Положення про порядок забезпечення жилою площею у Збройних Силах України, затвердженого наказом Міністра оборони України від 23 грудня 1992 року № 220 та в подальшому викладеного в новій редакції на підставі наказу Міністра оборони України від 03 грудня 1995 року № 20, військовослужбовці беруться на квартирний облік рішенням житлової комісії військової частини, затвердженим командиром військової частини. На засіданні комісії має право бути присутнім військовослужбовець, відносно якого вирішується питання прийняття на квартирний облік. В рішенні вказується дата прийняття на облік, склад сім`ї, підстави для прийняття на облік, вид черги надання житлових приміщень (загальна черга, в першу чергу), а у випадку відмови в прийнятті на облік підстави відмови з посиланням на відповідну норму житлового законодавства. Датою постановки на квартирний облік вважається день, коли було винесене рішення житловою комісією військової частини про прийняття на квартирний облік. День прийняття на квартирний облік визначає місце військовослужбовця на одержання житлового приміщення.

Відповідно до п. 12 Положення про порядок забезпечення жилою площею у Збройних Силах України, затвердженого наказом Міністра оборони України від 23 грудня 1992 року № 220 та в подальшому викладеного в новій редакції на підставі наказу Міністра оборони України від 03 грудня 1995 року № 20, на кожного військовослужбовця, взятого на квартирний облік, оформлюється облікова справа, у якій знаходяться необхідні документи: рапорт про прийняття на квартирний облік, який підписується членами сім`ї, що проживають разом з військовослужбовцем, мають самостійне право на отримання житла та бажають разом з ним стати на облік; довідка з місця проживання про склад сім`ї та прописку; довідка про те, чи перебувають члени сім`ї на квартирному обліку за місцем роботи (у виконавчих комітетах місцевих Рад). Інші документи, при потребі, житлові комісії самі запитують через командирів військових частин у відповідних державних органів, установ, організацій.

Відповідно до п. 13 Положення про порядок забезпечення жилою площею у Збройних Силах України, затвердженого наказом Міністра оборони України від 23 грудня 1992 року № 220 та в подальшому викладеного в новій редакції на підставі наказу Міністра оборони України від 03 грудня 1995 року № 20, військовослужбовці перебувають на квартирному обліку у військовій частині та КЕЧ району до отримання жилого приміщення, за винятком випадків, передбачених у цьому пункті: поліпшення житлових умов, внаслідок чого відпала необхідність для надання іншого жилого приміщення; при переміщенні військовослужбовця до нового місця служби у інший населений пункт; при засудженні військовослужбовця до позбавлення волі на термін понад 6 місяців, крім умовного засудження; при наданні відомостей, що не відповідають дійсності та які стали основою для прийняття на облік або неправомірних дій командування при вирішенні питання про прийняття на облік.

Відповідно до п. 34 Положення про порядок забезпечення жилою площею у Збройних Силах України, затвердженого наказом Міністра оборони України від 23 грудня 1992 року № 220 та в подальшому викладеного в новій редакції на підставі наказу Міністра оборони України від 03 грудня 1995 року № 20, всі питання, пов`язані із забезпеченням жилою площею військовослужбовців, вирішуються за місцем проходження ними служби.

З матеріалів справи вбачається, що позивач перебуває на квартирному обліку (обліку осіб та членів їх сімей, які набули право та потребують поліпшення житлових умов шляхом надання житлових приміщень для постійного проживання (загальна черга)) з 07 грудня 1994 року. За цей період житлом за рахунок Міністерства оборони він не забезпечувався.

В теперішній час рішення житлової комісії військової частини, що оформлене протоколом від 28 березня 2006 року № 11, відповідно до якого позивача було зараховано на квартирний облік з 07 грудня 1994 року, не скасовано.

Тобто, враховуючи положення п. 11 Положення про порядок забезпечення жилою площею у Збройних Силах України, затвердженого наказом Міністра оборони України від 23 грудня 1992 року № 220 та в подальшому викладеного в новій редакції на підставі наказу Міністра оборони України від 03 грудня 1995 року № 20, та аналогічні положення п. 22 Правил обліку громадян, які потребують поліпшення житлових умов, і надання їм жилих приміщень в Українській РСР, затверджених постановою Ради Міністрів УРСР і Укрпрофради від 11 грудня 1984 року № 470, вбачається, що датою постановки позивача на квартирний облік є дата винесення рішення житловою комісією військової частини, а тому саме з 07 грудня 1994 року має визначатись черговість надання жилого приміщення позивачу за часом постановки його на облік.

Жодних сумнівів у тому, що позивач ще станом на грудень 1994 року вважався таким, що потребує надання житла та у зв`язку з цим постановлення на облік для його отримання, матеріали справи не надають.

Таке перебування позивача на квартирному обліку не заперечувалося протягом всього часу перебування на обліку, законність постановки на квартирний облік не оскаржувалася відповідачем.

Посилання представника відповідача на правомірність підстав переміщення позивача в черзі на отримання житла на день його реєстрації в м. Мелітополі Запорізької області суд не приймає до уваги, оскільки такі посилання є необґрунтованими та безпідставними. Так, нормами Положення про порядок забезпечення жилою площею у Збройних Силах України, затвердженого наказом Міністра оборони України від 23 грудня 1992 року № 220 та в подальшому викладеного в новій редакції на підставі наказу Міністра оборони України від 03 грудня 1995 року № 20, чітко визначено, що датою постановки на квартирний облік вважається день, коли було винесено рішення житловою комісією військової частини про прийняття на квартирний облік, а всі питання, пов`язані із забезпеченням жилою площею військовослужбовців, мають вирішуватися за місцем проходження ними служби. На кожного військовослужбовця, взятого на квартирний облік, оформляється облікова справа, у якій знаходяться необхідні документи: рапорт про прийняття на квартирний облік, довідка з місця проживання про склад сім`ї та прописку, довідка про те, чи перебувають члени сім`ї на квартирному обліку за місцем роботи. Інші документи, при потребі, житлові комісії самі запитують через командирів військових частин у відповідних державних органів, установ, організацій. Аналогічні положення містяться й у Правилах обліку громадян, які потребують поліпшення житлових умов, і надання їм жилих приміщень в Українській РСР, затверджених постановою Ради Міністрів УРСР і Укрпрофради від 11 грудня 1984 року № 470.

При цьому жоден із цих нормативно-правових актів не ставить в залежність постановку на квартирний облік від дня реєстрації в населеному пункті, а лише визначає перелік документів, які повинні додаватись до заяви та знаходитися у обліковій справі. До того ж, реєстрація місця проживання чи місця перебування особи або її відсутність не може бути умовою реалізації прав і свобод або підставою для їх обмеження. Таким чином, наявність чи відсутність прописки не може бути визнана законною підставою для переміщення особи у черзі квартирного обліку.

Переглядаючи 20 квітня 2021 року вказані рішення на засіданні житлової комісії військової частини НОМЕР_1 та зміщуючи ОСОБА_1 у черзі на більш пізній період, комісія не вмотивувала таких своїх висновків, оскільки не встановила винних у цьому осіб з огляду на те, що сам ОСОБА_1 неправомірних дій при його первісній постановці на облік у грудні 1994 року не вчиняв та неправдивих відомостей комісії не надавав. Тому останній не може в такий спосіб відповідати за будь-які помилки або упущення посадових осіб військової частини та створеної у ній житлової комісії.

Будь-які належні і допустимі докази того, що позивач був зарахований на квартирний облік внаслідок подання ним відомостей, що не відповідають дійсності, або неправомірних дій посадових (відповідальних) осіб при вирішенні питання про прийняття на квартирний облік, у матеріалах справи відсутні.

Відповідно до практики Європейського суду з прав людини ризик будь-якої помилки, зробленої органами державної влади, повинна нести держава, а помилки не повинні виправлятися за рахунок зацікавленої особи.

У справі «Рисовський проти України» від 20 жовтня 2011 року Європейський суд з прав людини підкреслив особливу важливість принципу «належного урядування», який передбачає, що у разі, коли йдеться про питання загального інтересу, зокрема, якщо справа впливає на такі основоположні права людини, як майнові права, державні органи повинні діяти вчасно та в належний і якомога послідовнішний спосіб (рішення у справах «Беєлер проти Італії» від 05 січня 2000 року, «Онер`їлдіз проти Туреччини» від 18 червня 2002 року, «Megadat.com S.r.l. проти Молдови» від 08 квітня 2008 року, «Москаль проти Польщі» від 15 вересня 2009 року).

Принцип «належного урядування», як правило, не повинен перешкоджати державним органам виправляти випадкові помилки, навіть ті, причиною яких є їхня власна недбалість. Будь-яка інша позиція була б рівнозначною санкціонуванню неналежного розподілу обмежених державних ресурсів, що саме по собі суперечило б загальним інтересам. З іншого боку, потреба виправити минулу «помилку» не повинна непропорційним чином втручатися в нове право, набуте особою, яка покладалася на легітимність добросовісних дій державного органу.

Вимоги ч.1ст. 33 Конституції Українигарантують кожному вільний вибір місця проживання, що не пов`язується з наявністю прописки особи для набуття права на житло.

Верховною Радою України ухвалено Постанову «Про засади державної політики України в галузі прав людини» від 17.06.1999 року за № 757, в якій, зокрема передбачено приведення законодавства у відповідність до універсальних стандартів прав людини ООН та Ради Європи. Передбачається також посилення реальності права людини на свободу пересування та вільний вибір місця проживання в Україні, зокрема шляхом скасування дозвільного порядку вибору місця проживання (інституту прописки).

Конституційний Суд України 14.11.2001 року визнав неконституційним положення підпункту 1 п. 4 Положення про паспортну службу органів внутрішніх справ, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів від 10.10.1994 року № 770, щодо прописки (виписки), згідно з яким паспортна служба ОВС застосовує як загальне правило дозвільний порядок вибору особою місця проживання.

Тобто, наявність чи відсутність прописки не може бути підставою для визнання будь-якого житлового права та не є підставою для зняття з квартирного обліку або переміщення у черзі.

Крім того, відповідно дост. 2 Закону України «Про свободу пересування та вільний вибір місця проживання в Україні»реєстрація місця проживання чи місця перебування особи або її відсутність не може бути умовою реалізації прав і свобод, або підставою для їх обмеження.

З огляду на викладене суд вважає, що перенесення дати зарахування на квартирний облік позивача з 07.12.1994 на дату його реєстрації у м. Мелітополі -27.06.1996, яка взята з паспорту про реєстрацію, відповідно до рішення житлової комісії військової частини НОМЕР_1 від 20.04.2021 (протокол № 5) є безпідставним та незаконним, оскільки обмежує право позивача в реалізації права на поліпшення житлових умов.

На підставі викладеного, проаналізувавши зібрані у справі докази, кожний окремо та всі в сукупності, суд доходить висновку, що рішення житлової комісії військової частини щодо зміщення в квартирному обліку позивача на дату реєстрації в населеному пункті, не можна визнати законними та обґрунтованими, тому зазначене рішення має бути визнане незаконним і скасоване, а позивач підлягає поновленню на квартирному обліку з 07 грудня 1994 року.

Європейський суд з прав людини вказав, що згідно з його усталеною практикою, яка відображає принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються. Хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент. Міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення (SERYAVIN AND OTHERS v. UKRAINE, № 4909/04, § 58, ЄСПЛ, від 10 лютого 2010 року).

Крім того, відповідно до ст. 141 ЦПК України, з відповідача підлягає стягненню на користь позивача судові витрати, що складаються з судового збору в розмірі 908,00 грн., який сплачено позивачем при зверненні до суду з даним позовом.

Керуючись ст.ст.12,13,80,81,89,247,259,263-268 ЦПК України, суд

У Х В А Л И В:

Позов ОСОБА_1 до Військової частини НОМЕР_1 , за участі третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору: Квартирно-експлуатаційний відділ м. Запоріжжя про визнання незаконним та скасування рішення житлової комісії, поновлення на квартирному облік - задовольнити у повному обсязі.

Визнати незаконним та скасувати рішення (об`єднаної) житлової комісії військової частини НОМЕР_1 від 20 квітня 2021 року № 5, пункт 1 наказу командира військової частини НОМЕР_1 від 27 квітня 2021 року № 165/агд в частині перемістити в обліку військовослужбовців та членів їх сімей, які потребують поліпшення житлових умов шляхом отримання постійного житла капітана запасу ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_4 , складом сім`ї 3 особи (дружина ОСОБА_2 , 1971 року народження, син ОСОБА_3 , 1992 року народження) з ІНФОРМАЦІЯ_1 на дату прописки ІНФОРМАЦІЯ_2 відповідно до даних паспорту.

Зобов`язати житлову комісію військової частини НОМЕР_1 поновити капітана запасу ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_4 та членів його сім`ї: дружину ОСОБА_2 , 1971 року народження, сина ОСОБА_3 , 1992 року народження, на квартирному обліку (обліку осіб та членів їх сімей, які набули право та потребують поліпшення житлових умов шляхом надання житлових приміщень для постійного проживання (загальна черга) з 07 грудня 1994 року.

Стягнути з військової частини НОМЕР_1 на користь ОСОБА_1 сплачений судовий збір в розмірі 908 (дев`ятсот вісім) гривень 00 копійок.

Рішення може бути оскаржене до Запорізького апеляційного суду протягом 30 днів з дня його проголошення шляхом подання апеляційної скарги через Мелітопольський міськрайонний суд.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Позивач: ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_4 , РНОКПП НОМЕР_7 , проживає за адресою: АДРЕСА_1 .

Відповідач: військова частина НОМЕР_1 , місцезнаходження: Запорізька область, м. Мелітополь-7, код ЄДРПОУ НОМЕР_8 .

Третя особа: квартирно-експлуатаційний відділ м. Запоріжжя, місцезнаходження: м. Запоріжжя, вул. Земського лікаря Лукашевича, 4, код ЄДРПОУ 07809992.

Суддя: Ю.В. Горбачова

Дата ухвалення рішення05.09.2021
Оприлюднено29.08.2022

Судовий реєстр по справі —937/5373/21

Постанова від 09.08.2022

Цивільне

Запорізький апеляційний суд

Гончар М. С.

Постанова від 09.08.2022

Цивільне

Запорізький апеляційний суд

Гончар М. С.

Ухвала від 24.11.2021

Цивільне

Запорізький апеляційний суд

Гончар М. С.

Ухвала від 24.11.2021

Цивільне

Запорізький апеляційний суд

Гончар М. С.

Рішення від 05.09.2021

Цивільне

Мелітопольський міськрайонний суд Запорізької області

Горбачова Ю. В.

Ухвала від 09.06.2021

Цивільне

Мелітопольський міськрайонний суд Запорізької області

Горбачова Ю. В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмТелеграмВайберВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні