номер провадження справи 35/95/21
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЗАПОРІЗЬКОЇ ОБЛАСТІ
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
14.09.2021 Справа № 908/1618/21
м.Запоріжжя Запорізької області
Господарський суд Запорізької області у складі судді Топчій О.А.,
за участю секретаря судового засідання Соловйової А.С.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні господарську справу
за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю Продрезерв-Україна (70403, Запорізька обл., Запорізький р-н, с. Августинівка, вул. Миру, б. 11-Е, ідентифікаційний код юридичної особи 35672525)
до відповідача Публічного акціонерного товариства Запоріжжяобленерго (69035, м. Запоріжжя, вул. Сталеварів, б. 14, ідентифікаційний код юридичної особи 00130926)
про скасування рішення
за участю представників сторін:
від позивача : Іванова Я.О., ордер ЗП №113792 від 16.08.2021;
від відповідача : Комраков С.В., посвідчення ЗП №001471 від 29.11.2017.
СУТЬ СПОРУ:
03.06.2021 до Господарського суду Запорізької області звернувся позивач Товариство з обмеженою відповідальністю "Продрезерв-Україна" з позовом до відповідача Публічного акціонерного товариства "Запоріжжяобленерго", в якому просить скасувати рішення комісії ПАТ "Запоріжжяобленерго" про нарахування обсягу та вартості не облікованої електроенергії у розмірі 398 941,56 грн, яке оформлене протоколом №44 засідання комісії з розгляду актів про порушення ПРРЕЕ від 19.05.2021.
03.06.2021 автоматизованою системою документообігу Господарського суду Запорізької області здійснено автоматичний розподіл судової справи між суддями, справі присвоєно єдиний унікальний номер 908/1618/21, справу передано на розгляд судді Топчій О.А.
Ухвалою суду від 07.06.2021 позовну заяву залишено без руху. Надано позивачу строк протягом 10 днів з дня вручення ухвали суду, але не пізніше 25.06.2021, для усунення недоліків позовної заяви вказаних в ухвалі.
08.06.2021 до Господарського суду Запорізької області надійшла заява про усунення недоліків позовної заяви.
Ухвалою суду від 14.06.2021 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі № 908/1618/21, присвоєно справі номер провадження 35/95/21. Постановлено розглядати справу за правилами загального позовного провадження. Призначено підготовче засідання на 13.07.2021.
Ухвалою суду від 13.07.2021 відкладено підготовче засідання на 03.08.2021.
В судовому засіданні 03.08.2021 оголошено перерву до 17.08.2021.
Ухвалою суду від 17.08.2021 закрито підготовче провадження та справу призначено до розгляду по суті в судовому засіданні 14.09.2021.
В судому засіданні 14.09.2021 судом, в порядку ст. 240 ГПК України проголошено вступну та резолютивну частини рішення, судом оголошено, що повний текст рішення буде складено протягом 10 днів.
Розгляд справи відповідно до вимог ст. 222 ГПК України здійснювався за допомогою звукозаписувального технічного засобу, а саме, програмно - апаратного комплексу "Акорд".
В обґрунтування позову позивач посилається на те, що 30.03.2021 представниками ПАТ Запоріжжяобленерго було проведено перевірку дотримання споживачем Правил роздрібного ринку електричної енергії (далі - ПРРЕЕ), за результатами якої складено Акт про порушення № 10001891 від 30.03.2021р., в якому встановлено порушення споживачем п. 5.5.5. п. п. 8, п. 8.4.2. п. п. 2, п. 2.3 п. п. 4 ПРРЕЕ, а саме відсутність пломби ПАТ Запоріжжяобленерго встановленої на огорожі дооблікових кіл КТП-86/475 №R10221242. Акт про пломбування від 25.10.2017р. підтверджує факт передачі на збереження пломб. Пломба зірвана (пломбувальний матеріал (дріт)) розірваний. Порушення виявлено під час контрольного огляду.
19.05.2021 на підставі Акту про порушення № 10001891 від 30.03.2021, комісією ПАТ Запоріжжяобленерго було прийнято рішення, оформлене протоколом № 44 засідання комісії з розгляду Актів, про порушення ПРРЕЕ, згідно з яким вирішено виконати розрахунок необліковапої енергії по акту згідно Правил роздрібного ринку електричної енергії, затверджених Постановою НКРЕКП від 14.03.2018 р. № 312, зі змінами внесеними Постановою НКРЕКГІ від 18.07.2019 р. № 1525, п. 8.4.2.2, 8.4.8, 8.4.9, 8.4.10 ПРРЕЕ за період з 19.11.2020р. по 29.03.2021р., кількість необлікованої електроенергії складає 121 019 кВт/г загальною вартістю 398 941,56 грн з ПДВ.
Вважає рішення комісії ПАТ Запоріжжяобленерго , оформлене протоколом з розгляду акту про порушення ПРРЕЕ незаконним, оскільки визначальним моментом для застосування відповідальності є наявність не облікованої електричної енергії внаслідок порушення правил користування або її крадіжка. Відсутність однієї з усіх установлених на огорожі дооблікових кіл пломби (без вчинення інших дій) не призводить до без облікового споживання електричної енергії.
В судовому засіданні представник позивача підтримав позовні вимоги.
Відповідач проти позову заперечив з підстав, викладених у відзиві на позов. В обґрунтування заперечень посилається на те, що акт про порушення № 10001891 складено саме за порушення п.п. 8 п. 5.5.5., п.п. 2 п. 8.4.2. п. 2.3.4. ПРРЕЕ - відсутність пломби ПАТ Запоріжжяобленерго (№R10221242) встановленої в місці зазначеним Актом про пломбування від 25.10.2017. Пломбу № R10221242 було передано під відповідальність позивачу 25.10.2017 згідно Акта про пломбування елементів розрахункового засобу обліку електричної енергії та встановлення індикаторів до 1000 В. Позивачем не заперечується факт відсутності пломби, встановлений працівниками відповідача.
Відповідно до приписів законодавства, що регулюють спірні правовідносини, відсутність установленої пломби є самостійним видом порушення Правил роздрібного ринку електричної енергії (за яке передбачена відповідальність), таке порушення не потребує додаткового доведення безоблікового споживання.
Відповідач просить відмовити в задоволенні позовних вимог.
У відповіді на відзив позивач зазначив, що відповідно до практики Великої Палати Верховного Суду (постанова від 01.11.2019 у справі №922/2992/18), нарахування недоврахованої електричної енергії має місце виключно лише при фактичному споживанні такої електричної енергії, внаслідок її крадіжки, а не від простої відсутності однієї із пломб, з врахуванням збереження інших пломб та відсутності втручання споживача в засіб обліку.
У запереченні на відповідь на відзив на позовну заяву відповідач зазначив, що відсутність установленої пломби є самостійним видом порушення Правил, за яке передбачена відповідальність. Зазначене також підтверджується висновками Верховного Суду, викладеними у постанові від 19.08.2020 у справі №923/896/19.
Розглянувши матеріали справи, заслухавши пояснення представників сторін, суд
УСТАНОВИВ:
24.04.2013 між ТОВ Продрезерв-Україна та ПАТ Запоріжжяобленерго укладено договір про постачання електричної енергії №392, за яким постачальник електричної енергії продає електричну енергію Споживачу для забезпечення потреб електроустановок Споживача з приєднаною потужністю, зазначеною у Постачальнику електричної енергії вартість використаної (купленої) електричної енергії та здійснює інші платежі згідно з умовами цього Договору.
На виконання вимог Закону України "Про ринок електричної енергії", з урахуванням статей 633, 634, 641, 642 Цивільного кодексу України та з метою неперервного електрозабезпечення об`єкту позивача, учасник роздрібного ринку електричної енергії - оператор системи розподілу ПАТ "Запоріжжяобленерго", який діє на підставі ліцензії з розподілу електричної енергії, що видана на підставі Постанови НКРЕ КП від 13.11.2018 року № 1415, направив Позивачу заяву-приєднання про припинення діяльності постачальника за регульованим тарифом ПАТ "Запоріжжяобленерго" та приєднання споживача з 1 січня 2019 року до "Договору споживача про надання послуг з розподілу електричної енергії" на умовах Договору №392 від 24.04.2013 в частині індивідуальних характеристик об`єкта, потужності, класу надійності, особливості обліку (п. 4 Постанови НКРЕКП від 14.03.2018 №312). Про приєднання позивача свідчить підпис директора ТОВ Продрезерв-Україна Кислинського Т.М. в заяві-приєднанні.
Відповідно до п. 1.2 Договору, умови даного договору розроблені відповідно до вимог ЗУ "Про ринок електричної енергії" та Правил роздрібного ринку електричної енергії, затверджених постановою Національної комісією, шо здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, від 14.03.2018 р. №312 (далі ПРРЕЕ).
Відповідно до п. 2.1 Договору, оператор системи надає Споживачу послуги з розподілу (передачі) електричної енергії параметри якості якої відповідають показникам, визначені Кодексом системи передачі, затвердженого постановою НКРЕКП від 14 березня 2018 року № 309, та Кодексу систем розподілу затвердженого постановою НКРЕКП від 14 березня 2018 року № 310 (далі - КСР), за об`єктом, технічні параметри якого фіксуються в Паспорті точки розподілу за об`єктом споживача, який є Додатком №2 до цього договору, та в особовому рахунку Споживача, облікових базах даних Оператора системи.
Відповідно до п. 2.3 Договору, споживач оплачує за розподіл (передачу) електричної енергії згідно з умовами глави 5 цього Договору та інші послуги Оператора системи згідно з Додатком №4 Порядок розрахунків .
Відповідно до 8.6. Договору, у разі порушення розрахункового обліку з вини Споживача Споживач сплачує Оператору системи вартість необлікованої електричної енергії, визначену відповідно до вимог ПРРЕЕ.
Відповідно до п. 8.9. Договору, у разі виявлення однією із Сторін порушень умов Договору іншою стороною, за які законодавством передбачене застосування санкцій чи які тягнуть за собою збитки, недоотриману продукцію або вигоду тощо, на місці оформлюється двосторонній акт порушень. Акт складається у присутності представників обох Сторін у двох примірниках. Сторона, дії або бездіяльність якої стала причиною складання акта, має право внести до акта свої зауваження.
Сторона, яка виявила порушення своїх прав, зобов`язана попередити іншу Сторону про необхідність складення акта. Сторона, яка здійснила таке порушення, не може без поважних причин відмовитись від складення та підписання відповідного акту.
Згідно до ч. 2 п. 7.1 Договору, ОСР має право на безперешкодний доступ ("*> пред`явленням службового посвідчення) до електричних установок Споживача для проведенйя технічної перевірки та контрольного огляду вузла вимірювання, контролю за рівнем споживання електричної енергії, а також для виконання відключення та обмеження споживання відповідно до встановленого ПРРЕЕ порядку та умов договору.
В той же час, позивач посилається на те, що згідно з Постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання в сферах енергетики та комунальних послуг, від 13.11.2018р. № 1415 ПАТ Запоріжжяобленерго з 01.01.2019 припинило надання послуг з передачі електричної енергії місцевими (локальними) електричними мережами і постачання електричної енергії за регульованим тарифом та здійснює надання послуг з розподілу електричної енергії на території Запорізької області.
25.04.2019 між ТОВ Продрезерв-Україна як споживачем та ТОВ Вільна енергетична компанія Палівенерго як постачальником укладено договір № 153 про постачання електричної енергії споживачу, за яким постачальник продає електричну енергію споживачу, а споживач оплачує постачальнику вартість використаної (купованої) електричної енергії та здійснює інші платежі згідно з умовами цього Договору.
12.09.2017 між 'ГОВ Продрезерв-Україна як замовником та ПАТ Запоріжжяобленерго Запорізький РЕМ як виконавцем укладено договір-замовлення № 1229/23 (договір про надання послуг), за яким замовник доручає, а виконавець надає наступні послуги: пломбування електролічильника трансформаторного включення 0,4 кВ після планової держповірки; розпломбування електролічильника трансформаторого включення 0,4 кВ.
25.10.2017 у споживача ТОВ Продрезерв-Україна на огорожі до облікових кіл встановлено пломби № № 13290057, 13290059, 13290060, 13290062, 13290063 та зафіксовано найменування пломб, які були встановлені раніше та не знімалися - № № 09996478, 09996414, R10221224, R10221225, R10221203, R10221242, R10221241, 09996500, згідно з актом про пломбування елементів розрахункового засобу обліку електричної енергії та встановлення індикаторів до 1000 В від 25.10.2017.
У вказаному акті зазначено, що всі встановлені пломби не мають механічних пошкоджень і мають чіткий відбиток клейма. Пломбувальний матеріал механічних пошкоджень не має. Індикатори дії впливу постійного (змінного) магнітного або електричного полів, електромагнітних полів високої частоти, в стані, що свідчить про відсутність впливу постійного (змінного) магнітного або електричного полів на засіб обліку на момент складання цього акту.
Споживач ТОВ Продрезерв-Україна приймає на відповідальне збереження всі пломби, індикатори встановлені на вказаних в цьому акті засобах обліку і на перерахованому устаткуванні і несе повну відповідальність згідно ст. 27 Закону України Про електроенергетику від 16.10.1997 № 575/97-ВР (зміни і доповнення), ПКЕЕ і умов Договору про постачання електричної енергії, а саме за несанкціонований доступ до приладів і ланцюгів обліку, втручання в роботу обліку електроенергії, порушення цілісності пломб та пломбувального матеріалу, пошкодження приладів обліку. У разі пошкодження або розкрадання засобів обліку, які знаходяться у власності ПАТ Запоріжжяобленерго , споживач, який відповідає за їх збереження, у відповідності п. 3.3 Правил користування електричної енергії, відшкодовує їх повну вартість.
30.03.2021 під час контрольного огляду засобів обліку електричної енергії за адресою: вул. Миру, б. 11-Е, с. Августинівка, Запорізька обл., Запорізький р-н, по об`єкту ТОВ Продрезерв-Україна було виявлено факт порушення позивачем п.п. 8 п. 5.5.5., п.п. 2 п. 8.4.2, п. 2.3.4. Правил роздрібного ринку електричної енергії затверджених постановою НКРЕКП від 14.03.2018 № 312 (далі - ПРРЕЕ), а саме: відсутність пломби ПАТ Запоріжжяобленерго , встановленої на огорожі дооблікових кіл 0,4 кВ КТП 86/475 №К 10221242. Акт про пломбування від 25.10.2017 підтверджує факт передачі на збереження пломб. Пломба зірвана (пломбувальний матеріал (дріт) розірваний. Порушення виявлено під час контрольного огляду. .
На виконання п. 8.2.5 ПРРЕЕ, на місці виявленого порушення, у присутності представника споживача - Самохвалової Н.О. складено Акт про порушення ПРРЕЕ №10001891 від 30.03.2021.
Акт підписаний особою, яка допустила представників оператора системи на об`єкт (територію) споживача для проведення перевірки - Самохваловою Н.О. (паспорт № НОМЕР_1 , виданий 01.02.2021 Хортицьким РВ УДМС України в Запорізькій області).
19.05.2021 комісією з розглядів акту про порушення ПРРЕЕ було прийнято рішення, оформлене протоколом №44, згідно з яким вирішено виконати розрахунок необлікованої енергії по акту, відповідно до п. 8.4.2.2, 8.4.8, 8.4.9, 8.4.10 Правил роздрібного ринку електричної енергії за період з 19.11.2020 по 29.03.2021, у зв`язку із чим кількість необлікованої електричної енергії складає 121 019 кВт/г загальною вартістю 398 941,56 грн з ПДВ.
Позивач не погодився з рішенням ПАТ Запоріжжяобленерго та звернувся до суду з вимогою скасувати рішення про нарахування обсягу та вартості не облікованої електроенергії, оформлене протоколом №44 від 19.05.2021 з тих підстав, що відсутність однієї з усіх установлених пломб на огорожі до облікових кіл пломби (без вчинення інших дій), не призводить до без облікового споживання електричної енергії.
Дослідивши матеріали справи, проаналізувавши приписи норм чинного законодавства, що регулюють спірні правовідносини, суд дійшов висновку про безпідставність та необґрунтованість позовних вимог, виходячи з наступного.
Так, відповідно до приписів частини 1 статті 275 Господарського кодексу України за договором енергопостачання підприємство (енергопостачальник) відпускає електричну енергію споживачеві, який зобов`язується оплатити її та дотримуватися передбаченого договором режиму її використання.
Статтею 27 Закону України Про електроенергетику встановлено, що правопорушення в електроенергетиці тягне за собою встановлену законодавством України в тому числі цивільну відповідальність.
Взаємовідносини, які виникають у процесі продажу і купівлі електричної енергії між постачальниками електричної енергії та споживачами регулюються також Правилами роздрібного ринку електричної енергії , затвердженого постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг 14 березня 2018 року № 312.
Так, відповідно до положень цих Правил:
- на роздрібному ринку виробництво, передача, розподіл, постачання та споживання електричної енергії без розрахункових засобів комерційного обліку не допускається, крім випадків, передбачених цими Правилами та Кодексом комерційного обліку (пункт 2.3.1.),
- Електроустановки споживачів мають бути забезпечені необхідними розрахунковими засобами вимірювальної техніки для розрахунків за спожиту електричну енергію, технічними засобами контролю і управління споживанням електричної енергії та величини потужності, а також (за бажанням споживача) суміщеними з лічильником електричної енергії або окремими засобами вимірювальної техніки для контролю якості електричної енергії … (пункт 2.3.3.),
- Відповідальність за збереження і цілісність засобів комерційного обліку електричної енергії та пломб (відбитків їх тавр) відповідно до акта про пломбування покладається на власника (користувача) електроустановки або організацію, на території (у приміщенні) якої вони встановлені. Відповідальним за експлуатацію та технічний стан засобів (вузлів) вимірювальної техніки є їх власник (пункт 2.3.4.),
- Споживач електричної енергії зобов`язаний: … 8) забезпечувати збереження і цілісність установлених на його території та/або об`єкті (у його приміщенні) розрахункових засобів комерційного обліку електричної енергії та пломб (відбитків їх тавр) відповідно до акта про пломбування… (пункт 5.5.5.),
- У разі виявлення представниками оператора системи пошкоджень чи зриву пломб та/або індикаторів, установлених у місцях, указаних в акті про пломбування, або пошкоджень відбитків тавр на цих пломбах, … розрахунок обсягу електричної енергії, який підлягає оплаті, здійснюється відповідно до методики визначення обсягу та вартості необлікованої електричної енергії, затвердженої Регулятором (пункт 8.2.4.),
- У разі виявлення під час контрольного огляду або технічної перевірки уповноваженим представником оператора системи, від якого споживач одержує електричну енергію, порушень цих Правил, у тому числі фактів розкрадання електричної енергії, на місці виявлення порушення у присутності споживача або представника споживача оформлюється акт про порушення.
В акті про порушення мають бути зазначені зміст виявленого порушення з посиланням на відповідні пункти цих Правил або методики визначення обсягу та вартості необлікованої електричної енергії, затвердженої Регулятором, та вихідні дані, необхідні для визначення обсягу необлікованої електричної енергії та/або суми завданих споживачем збитків. За необхідності в акті зазначаються заходи, яких необхідно вжити для усунення допущених порушень.
Акт про порушення складається у двох примірниках, один з яких передається або надсилається споживачеві.
Акт про порушення підписується представником оператора системи та споживачем або представником споживача … (пункт 8.2.5.),
- На підставі акта про порушення уповноваженими представниками оператора системи під час засідань комісії з розгляду актів про порушення визначаються обсяг необлікованої електричної енергії та сума завданих споживачем збитків.
Комісія з розгляду актів про порушення створюється оператором системи і має складатися не менше ніж з 3 уповноважених представників оператора системи.
Споживач має право бути присутнім на засіданні комісії з розгляду актів про порушення.
Оператор системи повинен вести журнал реєстрації засідань комісії з розгляду актів про порушення, в якому зазначаються дата проведення засідання; номер протоколу; склад комісії; склад запрошених на засідання комісії (представники Регулятора, центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері нагляду (контролю) в галузі електроенергетики, центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері державного контролю за додержанням законодавства про захист прав споживачів); відмітка про присутність або відсутність споживача; перелік питань, які розглядалися на засіданні комісії; час розгляду кожного з питань, зміст окремої думки учасників комісії (у разі її наявності) та стислий зміст рішення.
Споживач має бути повідомлений оператором системи про місце, час і дату засідання комісії не пізніше ніж за 7 календарних днів до призначеної дати засідання.
У разі відмови споживача або представника споживача від отримання повідомлення про місце, час і дату засідання комісії або відсутності споживача або його представника за адресою, визначеною у даних щодо споживача, наявних в оператора системи, оператор системи направляє споживачу таке повідомлення рекомендованим листом з повідомленням про вручення поштового відправлення. У такому разі оператор системи має право розглянути акт про порушення на засіданні комісії, яке має відбутися по закінченню 30 календарних днів від дати направлення споживачу такого повідомлення. За зверненням споживача оператор системи може розглянути акт про порушення на засіданні комісії раніше указаного терміну.
Акт про порушення, не розглянутий у визначеному цими Правилами порядку протягом 60 календарних днів від дня його складення, вважається недійсним та підлягає скасуванню (крім випадків необхідності проведення експертизи пломб, індикаторів та/або засобу вимірювальної техніки електричної енергії для встановлення факту порушення). Якщо для розгляду акта про порушення необхідні результати експертного дослідження, зазначений термін розгляду відраховується з дати їх отримання оператором системи від експертної установи.
Комісія з розгляду актів про порушення може повторно розглянути акт про порушення в порядку, встановленому цими Правилами, на підставі звернення споживача, на вимогу Регулятора, центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері нагляду (контролю) в галузі електроенергетики, центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізацію державної політики в електроенергетичному комплексі, або за рішенням суду. За рішенням оператора системи у зв`язку з отриманням результатів експертизи чи інших даних, які не були відомі на момент ухвалення рішення комісією, але мають суттєве значення, рішення комісії може бути переглянуте у порядку, встановленому цими Правилами, протягом 1 року, починаючи з дня, наступного за днем його прийняття.
Рішення комісії оформлюється протоколом, копія якого видається споживачу.
У разі причетності споживача до порушення цих Правил у протоколі зазначаються відомості щодо обсягу та вартості необлікованої електричної енергії. В такому разі разом з протоколом споживачу надаються розрахунок обсягу та вартості необлікованої електричної енергії з посиланням на відповідні пункти методики визначення обсягу та вартості необлікованої електричної енергії, затвердженої Регулятором, та розрахункові документи для оплати необлікованої електричної енергії та/або збитків (пункт 8.2.6.),
- Визначення обсягу та вартості необлікованої електричної енергії здійснюється оператором системи на підставі акта про порушення, складеного у порядку, визначеному цими Правилами, у разі виявлення таких порушень: … 2) пошкодження або відсутність пломб з відбитками тавр оператора системи чи інших заінтересованих сторін, установлених на засобах (вузлах) вимірювальної техніки в місцях, указаних в акті про пломбування, складеному в порядку, визначеному Кодексом комерційного обліку, або в іншому документі, який підтверджує факт пломбування і передачу на збереження засобів вимірювальної техніки та установлених пломб (крім пломб, установлених на кріпленнях кожуха лічильника електричної енергії) … (пункт 8.4.2.),
- У разі виявлення у непобутового споживача порушень, зазначених у підпунктах 1-5 пункту 8.4.2 цієї глави, величина розрахункового добового обсягу споживання електричної енергії протягом робочого часу (Wдоб, кВт·год) розраховується за формулою: Wдоб =P х Тдоб х Кв, де:
Р - потужність (кВт), визначена як: 1) сумарна максимальна потужність наявних у споживача на час складення акта про порушення струмоприймачів відповідно до їх паспортних даних (за умови, якщо визначена таким чином потужність не перевищує дозволену потужність для цієї точки комерційного обліку, зазначену в договорі з оператором системи); 2) потужність, обчислена виходячи зі струму навантаження електроустановки споживача при підключенні всіх наявних на час складення акта про порушення струмоприймачів на максимальну потужність, визначеного на підставі показів відповідних засобів вимірювальної техніки, повірених у терміни, передбачені законодавством у сфері метрології (за умови відсутності паспортних даних усіх струмоприймачів, наявних у споживача на час складення акта про порушення, та якщо визначена таким чином потужність не перевищує дозволену потужність для цієї точки комерційного обліку, зазначену в договорі з оператором системи);3) дозволена потужність для цієї точки комерційного обліку, зазначена в договорі з оператором системи (за умови, якщо потужність, визначена відповідно до положень підпунктів 1 або 2 цього пункту, перевищує дозволену потужність для цієї точки комерційного обліку, ненадання споживачем інформації щодо паспортних даних струмоприймачів, недопуску представників оператора системи на свою територію для перевірки інформації щодо сумарної максимальної потужності струмоприймачів, відмови споживача від вимірювання струму навантаження електроустановки при підключенні всіх наявних струмоприймачів на повну потужність);
Тдоб - тривалість роботи обладнання протягом доби, що визначається на підставі договору з оператором системи (год). У разі відсутності в договорі даних про тривалість роботи обладнання споживача tдоб приймається рівним 8 год;
Кв - коефіцієнт використання струмоприймачів (приймається рівним 0,6) (пункт 8.4.10.).
Таким чином, з викладених правових положень, в контексті наявного між сторонами спору, слідує висновок про:
- обов`язковість обліку споживання електричної енергії на підставі показів лічильника;
- обов`язкового опломбування лічильника та місць його встановлення;
- обов`язок споживача забезпечувати збереження і цілісність встановлених на його території пломб;
- у разі виявлення пошкоджень чи зриву пломб, установлених у місцях, указаних в акті про пломбування, або пошкоджень відбитків тавр на цих пломбах перерахунок обсягу електричної енергії, який підлягає оплаті, здійснюється відповідно до Методики визначення обсягу та вартості електричної енергії, не облікованої внаслідок порушення споживачами правил користування електричною енергією,
- визначення обсягу та вартості необлікованої електричної енергії здійснюється у разі виявлення пошкодження або відсутності пломби з відбитками тавр, установлених на засобах (вузлах) вимірювальної техніки в місцях, указаних в акті про пломбування,
- величина розрахункового добового обсягу споживання електричної енергії протягом робочого часу розраховується за відповідною формулою.
Принципи організації комерційного обліку електричної енергії на ринку електричної енергії України, права та обов`язки сторін стосовно організації комерційного обліку електричної енергії та отримання точних і достовірних даних комерційного обліку для здійснення комерційних розрахунків із дотриманням рівних прав регулюються положеннями Кодексу комерційного обліку електричної енергії, затвердженого положеннями постанови Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг Про затвердження Кодексу комерційного обліку електричної енергії від 14.03.2018 № 311.
Зокрема, за змістом пункту 7.4. Розділу 7 Пломбування ЗВТ ВОЕ засіб вимірювальної техніки має бути опломбований на затискній кришці пломбою; пломби мають бути встановлені також на пристроях, що закривають первинні і вторинні кола живлення засобу обліку, важелі і кнопки управління комутаційних апаратів та кришки автоматів, встановлених у цих колах, двері комірок трансформаторів напруги, кришки на зборках і колодках затискачів, випробувальних блоках, усі інші пристрої і місця, що унеможливлюють доступ до струмоведучих частин схеми обліку.
У даному випадку відповідачем при перевірці встановлено факт відсутності пломби на огорожі до облікових кіл, установленої у місці, указаному в акті про пломбування, а тому такі дії позивача є порушенням підпункту 8 пункт 5.5.5. та підпункту 2 пункту 8.4.2. Правил, за яким споживач електричної енергії зобов`язаний забезпечувати збереження і цілісність встановлених на його території (у його приміщенні) пломб (відбитків їх тавр) відповідно до акта про пломбування, а тому застосування пункту 8.4.10. Правил для донарахування вартості електроенергії є правомірним.
Цілісність та збереження встановленої пломби не забезпечено саме позивачем ТОВ Продрезерв-Україна , а відсутність пломби є окремим порушенням Правил роздрібного ринку електричної енергії і перерахунок обсягу електричної енергії, який підлягає оплаті, є наслідком незабезпечення позивачем цілісності та збереження встановленої пломби.
Судом не приймаються до уваги посилання Позивача на відсутність факту споживання недорахованої електричної енергії, оскільки для застосування вказаних положень не потребується доведення самого факту споживання електричної енергії, так як для застосування оперативно-господарської санкція у даному випаду достатньо наявності факту відсутності пломби у місці, де вона встановлена відповідно до акту про опломбування.
Крім того, щодо посилань позивача в обґрунтування вимог на ст. 235-236 ГК України, суд зазначає, що у постанові від 14.01.2020 у справі № 910/17955/17 Великою Палатою Верховного Суду було надано висновок щодо застосування приписів статей 235 - 237 ГК України і який полягає у тому, що (пункт 67) ані нарахування вартості недоврахованої електричної енергії, ані рішення комісії електропередавальної організації про визначення обсягу недоврахованої електричної енергії та її вартості, оформлене протоколом з розгляду акта про порушення ПКЕЕ, не є оперативно - господарською санкцією, оскільки фактично такий захід є одностороннім визначенням однією стороною господарського зобов`язання розміру боргу іншої сторони, що не відповідає суті статей 235 - 237 ГК України.
Поряд із цим, Велика Палата Верховного Суду зазначила, що (пункт 70) вимога про оскарження рішення комісії електропередавальної організації про визначення обсягу недоврахованої електричної енергії та її вартості, оформленого протоколом з розгляду акта про порушення ПКЕЕ, має розглядатися судом як вимога про визнання недійсним акта постачальника електричної енергії відповідно до частини другої статті 20 ГК України.
Згідно ст. 13 ГПК України судочинство у господарських судах здійснюється на засадах змагальності сторін. Кожна сторона повинна довести обставини, які мають значення для справи і на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених законом. Кожна сторона несе ризик настання наслідків, пов`язаних з вчиненням чи не вчиненням нею процесуальних дій.
Відповідно до чинного законодавства України, позовні заяви повинні подаватись до суду в разі порушення відповідачем законних прав та інтересів позивача. Тобто, подання позовної заяви є способом захисту порушених прав та законних інтересів правомірної сторони.
У рішенні Європейского суду з прав людини від 19.03.1997 р. (п. 40) по справі "Горнсбі поти Греції" зазначено: "…Право на звернення до суду було б ілюзорним, якби національна правова система Договірної Сторони дозволяла, щоб остаточне, обов`язкове для виконання судове рішення залишалося невиконаним на шкоду однієї зі сторін. Важко уявити ситуацію, щоб пункт 1 статті 6 докладно описував процедурні Гарантії, що надаються сторонам цивільного судового процесу - у провадженні, що є справедливим, відкритим і оперативним - і не передбачив при цьому гарантій виконання судових рішень; тлумачення статті 6 як такої, що стосується виключно права на звернення до суду і проведення судового розгляду, могло б призвести до ситуацій, несумісних із принципом верховенства права, що його Договірні сторони зобов`язалися дотримуватися, коли вони ратифікували Конвенцію.
Відповідно до статті 86 ГПК України, суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів. Жодні докази не мають для суду заздалегідь встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності.
Враховуючи викладене в сукупності, зважаючи на зміст позовних вимог, суд приходить до висновку, що позовні вимоги є не обґрунтованими, не доведеними, відтак відсутні підстави для задоволення позову ТОВ Продрезерв-Україна .
Відповідно до ст. 129 Господарського процесуального кодексу України витрати зі сплати судового збору покладаються на позивача.
Керуючись ст. ст. 73, 86, 202, 219, 233, 236, 238, 241 Господарського процесуального кодексу України, суд
ВИРІШИВ:
В задоволенні позову відмовити.
Судові витрати покласти на позивача.
Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду подається до Центрального апеляційного господарського суду через Господарський суд Запорізької області протягом двадцяти днів. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або у разі розгляду справи (вирішення питання) без повідомлення (виклику) учасників справи, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Повний текст рішення складено 27 вересня 2021 року.
Суддя О.А. Топчій
Суд | Господарський суд Запорізької області |
Дата ухвалення рішення | 14.09.2021 |
Оприлюднено | 27.09.2021 |
Номер документу | 99887646 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Центральний апеляційний господарський суд
Коваль Любов Анатоліївна
Господарське
Господарський суд Запорізької області
Топчій О.А.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні