Справа № 405/6362/21
1-кс/405/2921/21
УХВАЛА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
17 вересня 2021 року слідчий суддяЛенінського районногосуду м.Кіровограда ОСОБА_1 ,при секретарі ОСОБА_2 , розглянувши клопотанняначальника відділу нагляду за додержанням законів Службою безпеки України та Державною прикордонною службою України Кіровоградської обласної прокуратури ОСОБА_3 про визначення порядку зберігання речових доказів шляхом визначення порядку виконання ухвали про арешт майна ,-
встановив :
прокурор звернувся до суду з клопотанням про передання Національному агентству України з питань виявлення, розшуку та управління активами, одержаними від корупційних та інших злочинів (код ЄДРПОУ 41037901) в управління для реалізації або передачі в управління за договором у порядку та на умовах, визначених статтями 1, 9, 1924 Закону України «Про Національне агентство України з питань виявлення, розшуку та управління активами, одержаними від корупційних та інших злочинів», а саме лісоматеріалів, які були виявлені та вилучені у кримінальному провадженні №42020120000000195 від 24.11.2020 на Нижньому складі ДП «Чорноліське лісове господарство» та в Дмитрівському лісництві ДП «Чорноліське лісове господарство», та на які накладено арешт ухвалами слідчого судді Центрального районного суду м.Миколаєва від 21.04.2021 у справі № 490/1974/21 (провадження № 1-кс/490/1825/2021) та від 26.04.2021 у справі № 490/1974/21 (провадження № 1-кс/490/1865/2021).
В обґрунтування клопотання вказав, що слідчим відділом УСБУ в Кіровоградській області здійснюється досудове розслідування в кримінальному провадженні №42020120000000195 від 24.11.2020 за ознаками вчинення кримінальних правопорушень, передбачених ч.3 ст.191, ч.3 ст.201-1 КК України.
Досудовим розслідуванням встановлено, що ДП «Чорноліське лісове господарство» (Кіровоградська область, Знам`янський район, с. Богданівка, вул. Київське Шосе, 1, фактично розташоване: Кіровоградська область, Кропивницький район, с. Водяне, пров. Шкільний, 1, код ЄДРПОУ 00992214), ДП «Олександрівське лісове господарство» (Кіровоградська область, смт. Олександрівка, вул. Магістральна, 4, код ЄДРПОУ 05396899), ДП «Голованіське лісове господарство» (Кіровоградська область, смт. Голованівськ, вул. Соборна, 87, ЄДРПОУ 00992194), здійснюють збут на адресу ТОВ «Вудекспо» (Київська область, м. Переяслав-Хмельницький, вул. Богдана Хмельницького, 255, ЄДРПОУ 38952423) високоякісних лісоматеріалів твердих порід дерев під виглядом низькосортної продукції або із зазначенням завідомо занижених цін, чим вчиняють розтрату.
Характеристики лісоматеріалів, які постачаються на адресу вищевказаного суб`єкта господарювання, підтверджуються відповідними товаросупровідними документами, що складаються службовими особами ДП «Чорноліське лісове господарство», ДП «Олександрівське лісове господарство», ДП «Голованіське лісове господарство» та містять завідомо занижені показники.
02-19.04.2021 на підставі ухвали слідчого судді Центрального районного суду м. Миколаєва від 23.03.2021, було проведено обшук в нижньому складі та інших будівлях і приміщеннях побутового, господарського та іншого призначення ДП «Чорноліське лісове господарство» (ЄДРПОУ 00992214) за адресою: Кіровоградська область, Кропивницький район, Суботцівська ОТГ, с. Богданівка, вул. Вокзальна, 86а (колишня адреса: Кіровоградська область, Знам`янський район, с. Богданівка, вул. Вокзальна, 86а). В ході обшуку було виявлено та вилучено: 1268 найменувань лісоматеріалів.
Крім того, 21.04.2021, на підставі ухвали слідчого судді Центрального районного суду м. Миколаєва від 23.03.2021, було проведено обшук в цеху переробки та інших будівлях і приміщеннях побутового, господарського та іншого призначення Дмитрівського лісництва ДП «Чорноліське лісове господарство» (ЄДРПОУ 00992214) за адресою: Кіровоградська область, Кропивницький район, Дмитрівська ОТГ, с. Плоске, вул. Козацька, 36а (колишня адреса: Кіровоградська область, Знам`янський район, с. Плоске, вул. Радянська, 36а). В ході обшуку було виявлено та вилучено лісоматеріали.
Відповідно до висновку наукової експертизи круглих лісоматеріалів від 12.08.2021 якісні характеристики лісоматеріалів з Нижнього складу ДП «Чорноліське лісове господарство» та Дмитрівського лісництва ДП «Чорноліське лісове господарство» не відповідають заявленим в Єдиній державній системі електронного обліку деревини.
В ході досудового розслідування кримінального провадження №42020120000000195 від 24.11.2020 на підставі ст. 170 КПК України, ухвалою слідчого судді Центрального районного суду м.Миколаєва від 21.04.2021 у справі № 490/1974/21 (провадження № 1-кс/490/1825/2021), накладено арешт на лісоматеріали з Нижнього складу ДП «Чорноліське лісове господарство». Ухвалою слідчого судді Центрального районного суду м.Миколаєва від 26.04.2021 у справі № 490/1974/21 (провадження № 1-кс/490/1865/2021), накладено арешт на лісоматеріали з Дмитрівського лісництва ДП «Чорноліське лісове господарство».
Наразі, виникла нагальна потреба у визначенні порядку зберігання речових доказів шляхом визначення порядку виконання ухвал про арешт майна та передачі в управління майно, на яке накладено арешт, а саме лісоматеріали, які були виявлені та вилучені на Нижньому складі ДП «Чорноліське лісове господарство» та в Дмитрівському лісництві ДП «Чорноліське лісове господарство», зважаючи на наступне.
Основною метою накладення арешту на майно у кримінальному провадженні є забезпечення невідворотності настання негативних наслідків для особи за вчинення кримінальних правопорушень через позбавлення особи економічних переваг, одержаних внаслідок її протиправної поведінки, а також унеможливлення одержання такою особою будь-яких вигод внаслідок вчинення кримінального правопорушення, зокрема, доходів від нього.
Згідно з пунктом 3 частини другої статті 100 КПК України, речові докази вартістю понад 200 розмірів прожиткового мінімуму для працездатних осіб, якщо це можливо без шкоди для кримінального провадження, передаються за письмовою згодою власника, а в разі її відсутності за рішенням слідчого судді, суду Національному агентству України з питань виявлення, розшуку та управління активами, одержаними від корупційних та інших злочинів, для здійснення заходів з управління ними з метою забезпечення їх збереження або збереження їхньої економічної вартості.
За усіма очевидними ознаками вартість лісоматеріалів, які були виявлені та вилучені на Нижньому складі ДП «Чорноліське лісове господарство» та в Дмитрівському лісництві ДП «Чорноліське лісове господарство», та на які накладено арешт ухвалами слідчого судді Центрального районного суду м.Миколаєва від 21.04.2021 у справі № 490/1974/21 (провадження № 1-кс/490/1825/2021) та від 26.04.2021 у справі № 490/1974/21 (провадження № 1-кс/490/1865/2021), в межах кримінального провадження №42020120000000195 від 24.11.2020, значно перевищує 200 розмірів прожиткового мінімуму для працездатних осіб. У зв`язку з чим, зазначене арештоване майно може бути передано Національному агентству України з питань виявлення, розшуку та управління активами, одержаними від корупційних та інших злочинів, для здійснення заходів з управління ними з метою забезпечення їх збереження або збереження їхньої економічної вартості.
Відповідно до частини першої статті 2 Закону України «Про Національне агентство України з питань виявлення, розшуку та управління активами, одержаними від корупційних та інших злочинів» (далі Закон) Національне агентство України з питань виявлення, розшуку та управління активами, одержаними від корупційних та інших злочинів (далі - Національне агентство), є центральним органом виконавчої влади із спеціальним статусом, що забезпечує формування та реалізацію державної політики у сфері виявлення та розшуку активів, на які може бути накладено арешт у кримінальному провадженні чи у справі про визнання необґрунтованими активів та їх стягнення в дохід держави, та/або з управління активами, на які накладено арешт у кримінальному провадженні чи у справі про визнання необґрунтованими активів та їх стягнення в дохід держави або які конфісковано у кримінальному провадженні чи стягнено за рішенням суду в дохід держави внаслідок визнання їх необґрунтованими.
Створення і забезпечення належного функціонування Національного агентства є заходом з виконання положень Закону України «Про засади державної антикорупційної політики (Антикорупційна стратегія)» на 2014 2017 роки та Державної програми щодо реалізації засад державної антикорупційної політики в Україні (Антикорупційної стратегії) на 2015 2017 роки, імплементації в законодавство України Директиви ЄС від 03.04.2014 № 2014/42/EU про арешт та конфіскацію предметів злочинної діяльності та доходів від неї в ЄС, Рішення Ради ЄС № 2007/845/JHA від 06.12.2007 про співробітництво між агентствами держав-членів з повернення активів у сфері виявлення і розшуку доходів, отриманих злочинним шляхом, або іншого майна, пов`язаного зі злочинною діяльністю, а також одним із основних критеріїв виконання Україною Плану дій з лібералізації візового режиму з ЄС.
Національне агентство утворено з метою виконання міжнародних договорів стороною яких є Україна, зокрема, Конвенції про відмивання, пошук, арешт та конфіскацію доходів, одержаних злочинним шляхом , Конвенції Організації Об`єднаних Націй проти корупції , Кримінальної конвенції про боротьбу з корупцією і Конвенції Ради Європи про відмивання, пошук, арешт та конфіскацію доходів, одержаних злочинним шляхом, та про фінансування тероризму.
Також, Національне агентство створено на виконання 38 рекомендації Міжнародної групи з протидії відмиванню брудних грошей (Financial Action Task Force on Money Laundering FATF), згідно з якими, державам-учасницям рекомендовано утворити органи які могли б оперативно реагувати на запити аналогічних іноземних органів щодо виявлення, заморожування, арешту та конфіскації майна отриманого незаконним шляхом.
Крім того, однією з умов виконання Меморандуму про взаєморозуміння між Україною як Позичальником та Європейським Союзом як Кредитором щодо отримання Україною макрофінансової допомоги Європейського Союзу у сумі до 1 мільярда 800 мільйонів євро (ратифіковано Законом № 538-VIII від 18.06.2015) є зобов`язання визначити установу, яка буде діяти як управління по поверненню активів (пункт 7 (i) розділу «Урядування та прозорість»). Необхідність створення агентства із повернення активів було одним із основних критеріїв виконання Україною Плану дій з лібералізації візового режиму з ЄС.
Директива ЄС № 2014/42/EU передбачає необхідність вжиття заходів з ефективного розпорядження активами, на які накладено арешт, а також створення спеціальних інституцій, відповідальних за менеджмент такими активами з метою їх збереження або збереження їх вартості. В Директиві зазначається, що з метою ефективного управління передбачається можливість здійснення реалізації активів.
«Великою вісімкою» (G8) в межах підгрупи з кримінально-правових питань 27 квітня 2005 року схвалено Кращі практики щодо адміністрування арештованих активів (G8 Best Practices for the Administration of Seized Assets). Як зазначається у відповідних рекомендаціях, вони спрямовані, зокрема, на допомогу державам у збереженні вартості арештованих активів. При цьому, однією з ключових рекомендацій є те, що в судовому провадженні, відповідно до національного законодавства, має бути дозволено продаж активів до винесення остаточного рішення суду по справі та застосування заходів конфіскації або стягнення активів в дохід держави стосовно тих активів, які швидко псуються або швидко знижуються у вартості, наприклад, судна, літаки, автомобілі, тварини, ферми з вирощуванням сільськогосподарських культур тощо. Держава має забезпечити розгляд питання про надання дозволу на продаж до винесення остаточного рішення суду по справі активів, які є надто обтяжливими для управління. В свою чергу, отримані від реалізації доходи повинні бути збережені відповідно до національного законодавства до винесення остаточного рішення суду та застосування заходів конфіскації або стягнення активів в дохід держави.
Пунктом 4 частини першої статті 9 Закону на Національне агентство покладено функцію з проведення оцінки, ведення обліку та управління активами, на які накладено арешт у кримінальному провадженні.
Відповідно до абзацу четвертого частини першої статті 1 Закону, управляючи активами, Національне агентство забезпечує збереження активів, на які накладено арешт у кримінальному провадженні, та їх економічної вартості.
Відповідно до абзацу другого частини першої статті 19 Закону, активи приймаються в управління на підставі ухвали слідчого судді, суду чи згоди власника активів.
Відповідно до пункту 1 частини першої статті 20 Закону, управління грошовими коштами у готівковій та безготівковій формах у будь-якій валюті, а також банківськими металами, на які накладено арешт у кримінальному провадження, здійснюється Національним агентством шляхом їх розміщення на депозитних рахунках Національного агентства у відповідній валюті або банківському металі, відкритих у державних банках, визначених на конкурсних засадах у порядку, встановленому законодавством про державні (публічні) закупівлі, за договором банківського вкладу на вимогу.
Арештоване майно у ході досудового розслідування кримінального провадження №42020120000000195 від 24.11.2020, а саме лісоматеріали, які були виявлені та вилучені на Нижньому складі ДП «Чорноліське лісове господарство» та в Дмитрівському лісництві ДП «Чорноліське лісове господарство», не містять слідів кримінального правопорушення, відповідає критеріям, визначеним статтею 100 Кримінального процесуального Кодексу України та може без шкоди для кримінального провадження передане в управління Національному агентству.
З посиланням на викладені обставини вказується на наявність передбачених законом підстав для задоволення клопотання.
Прокурор в судове засідання не з`явився, звернувся з заявою про розгляд справи без його участі, просив клопотання задовольнити, пославшись на обставини зазначені у клопотанні.
Дослідивши матеріали клопотання надані стороною кримінального провадження слідчий суддя прийшов до наступних висновків.
Встановлено, що слідчим відділом УСБУ в Кіровоградській області здійснюється досудове розслідування в кримінальному провадженні №42020120000000195 від 24.11.2020 за ознаками вчинення кримінальних правопорушень, передбачених ч.3 ст.191, ч.3 ст.201-1 КК України.
Окрім того, на підставі ст. 170 КПК України, ухвалою слідчого судді Центрального районного суду м.Миколаєва від 21.04.2021 у справі № 490/1974/21 (провадження № 1-кс/490/1825/2021), накладено арешт на лісоматеріали з Нижнього складу ДП «Чорноліське лісове господарство». Ухвалою слідчого судді Центрального районного суду м.Миколаєва від 26.04.2021 у справі № 490/1974/21 (провадження № 1-кс/490/1865/2021), накладено арешт на лісоматеріали з Дмитрівського лісництва ДП «Чорноліське лісове господарство».
Відповідно п. 2 ч. 6ст. 100 КПК Україниречові докази, що не містять слідів кримінального правопорушення, у вигляді предметів, великих партій товарів, зберігання яких через громіздкість або з інших причин неможливо без зайвих труднощів або витрати по забезпеченню спеціальних умов зберігання яких співмірні з їх вартістю, а також речові докази у вигляді товарів або продукції, що піддаються швидкому псуванню передаютьсяза письмовою згодою власника, а в разі її відсутності - за рішенням слідчого судді, суду для реалізації,якщо це можливо без шкоди для кримінального провадження.
Речові докази вартістю понад 200 розмірів прожиткового мінімуму для працездатних осіб, якщо це можливо без шкоди для кримінального провадження, передаються за письмовою згодою власника, а в разі її відсутності - за рішенням слідчого судді, суду Національному агентству України з питань виявлення, розшуку та управління активами, одержаними від корупційних та інших злочинів, для здійснення заходів з управління ними з метою забезпечення їх збереження або збереження їхньої економічної вартості.
У випадках, передбачених пунктами 2, 4 та абзацом сьомим частини шостоїстатті 100 КПК України, слідчий за погодженням із прокурором або прокурор звертається з відповідним клопотанням до слідчого судді місцевого суду, в межах територіальної юрисдикції якого здійснюється досудове розслідування, а в кримінальних провадженнях щодо кримінальних правопорушень, віднесених до підсудності Вищого антикорупційного суду, - до слідчого судді Вищого антикорупційного суду, або до суду під час судового провадження, яке розглядається згідно ізстаттями 171-173 цього Кодексу.
Відтак, вимоги до клопотання про передачу в управління майна, на яке накладено арешт у кримінальному провадженні, регулюються нормамист. 171 КПК Українипро вимоги клопотання про арешт майна.
Відповідно дост. 171 КПК Україниз клопотанням про арешт майна до слідчого судді, суду має право звернутися прокурор, слідчий за погодженням з прокурором. У клопотанні про арешт майна повинно бути зазначено: підстави і мету відповідно до положеньстатті 170 цього Кодексута відповідне обґрунтування необхідності арешту майна; перелік і види майна, що належить арештувати; документи, які підтверджують право власності на майно, що належить арештувати, або конкретні факти і докази, що свідчать про володіння, користування чи розпорядження підозрюваним, обвинуваченим, засудженим, третіми особами таким майном; розмір шкоди, неправомірної вигоди, яка отримана юридичною особою, у разі подання клопотання відповідно до частини шостоїстатті 170 цього КодексуДо клопотання також мають бути додані оригінали або копії документів та інших матеріалів, якими слідчий, прокурор обґрунтовує доводи клопотання.
При цьому слідчий суддя зауважує, що у доданих до клопотання матеріалах відсутні відомості та документи, які підтверджують право власності на майно Також із клопотання не зрозуміло чи відсутній у даного майна власник, чи такий власник не надав згоду для реалізації, при наявності відомостей про певні майнові претензії на лісові матеріали. які були виявлені та вилучені у кримінальному провадженні №42020120000000195 від 24.11.2020 на Нижньому складі ДП «Чорноліське лісове господарство» та в Дмитрівському лісництві ДП «Чорноліське лісове господарство», а відтак відсутні передбачені законом підстави для про передачу в управління майна Національному агентству України з питань виявлення, розшуку та управління активами одержаними від корупційних та інших злочинів, на яке накладено арешт в кримінальному провадженні № 62019240000000493від 18.06.2019, у зв`язку з чим в задоволенні клопотання необхідно відмовити.
Керуючись ст.ст. 100, 170- 173, 369-372 КПК України, слідчий суддя,-
постановив:
у задоволенні клопотання начальника відділу нагляду за додержанням законів Службою безпеки України та Державною прикордонною службою України Кіровоградської обласної прокуратури ОСОБА_3 про передачу в управління майна Національному агентству України з питань виявлення, розшуку та управління активами одержаними від корупційних та інших злочинів, на яке накладено арешт відмовити.
Ухвала оскарженню не підлягає.
Слідчий суддя
Ленінського районного суду
м. Кіровограда ОСОБА_4
Суд | Ленінський районний суд м.Кіровограда |
Дата ухвалення рішення | 17.09.2021 |
Оприлюднено | 01.02.2023 |
Номер документу | 99912351 |
Судочинство | Кримінальне |
Категорія | Провадження за поданням правоохоронних органів, за клопотанням слідчого, прокурора та інших осіб про інші клопотання |
Кримінальне
Ленінський районний суд м.Кіровограда
Лук'янова О. В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні