КИЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

КИЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

27 вересня 2021 року справа №320/3214/21

Київський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Дудіна С.О. розглянув у порядку письмового провадження за правилами загального позовного провадження адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю Спец Комплект Постач до Головного управління ДПС у Київській області про визнання протиправними та скасування податкових повідомлень-рішень.

Суть спору: до Київського окружного адміністративного суду звернулось Товариство з обмеженою відповідальністю Спец Комплект Постач з позовом до Головного управління ДПС у Київській області, у якому просить суд:

- визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення ГУ ДПС у Київській області від 13.11.2020 № 0032800706 про застосування фінансових санкцій в сумі 500000,00 грн. на ТОВ Спец Комплект Постач за зберігання пального без наявності відповідної ліцензії;

- визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення ГУ ДПС у Київській області від 13.11.2020 № 0032820706 про застосування фінансових санкцій в сумі 59160,00 грн. на ТОВ Спец Комплект Постач за неподання у строки та у випадках, передбачених Податковим кодексом України, заяв або документів для взяття на облік у відповідному контролюючому органі об`єктів оподаткування.

Обґрунтовуючи свої вимоги, позивач зазначив, що Головним управлінням ДПС у Київській області було прийнято податкові повідомлення-рішення від 13.11.2020 № 0032800706, яким позивачу нараховано штраф у сумі 500000,00 грн. у зв`язку з порушенням вимог статті 15 Закону України Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв, тютюнових виробів та пального , а саме: оптова торгівля пальним або зберігання пального без наявності ліцензії, та № 0032820706, яким позивачу нараховано штраф у сумі 59160,00 грн. у зв`язку з порушенням пункту 63.3 статті 63 Податкового кодексу України, а саме: неподання у строки та у випадках, передбачених ПКУ, заяв або документів для взяття на облік у відповідному контролюючому органі об`єктів оподаткування.

Позивач повідомив, що для здійснення господарської діяльності ТОВ Спец Комплект Постач придбало у ТОВ Дизель ОК за договором оптової поставки нафтопродуктів від 22.07.2020 № 22/07-СПЕЦ КОМПЛЕКТ ПОСТАЧ дизельне паливо у кількості 17971,00 л. Придбаний товар зберігався ТОВ Склад-Сервіс Груп на складі за адресою: м. Вишневе, вул. Промислова 5-Б, та у подальшому відвантажувався безпосередньо в паливні баки автомобілів позивача на підставі договору зберігання від 01.12.2019 № 01/12-ДТ. У зв`язку з цим позивач стверджує, що він не має власних складів, не здійснює зберігання пального, а тому не повинен отримувати відповідну ліцензію.

Також позивач наголосив на тому, що фактичну перевірку проведено з порушенням вимог чинного законодавства, оскільки при фактичній перевірці господарської одиниці за адресою: 08130, Київська обл., Києво-Святошинський р-н., с. Чайки, вул. Валентини Чайки, буд. 16, оф. 501 (офіс позивача) були виявлені нібито порушення на іншій господарській одиниці, яка розташована за адресою: 08132, Київська обл., Києво-Святошинський р-н., м. Вишневе, вул. Промислова, буд. 5-Б, при цьому виїзд за цією адресою контролюючим органом не здійснювався.

Крім того, стверджуючи про протиправність податкового повідомлення-рішення від 13.11.2020 № 0032820706, позивач посилається на пункт 52-1 Підрозділу 10 Розділу ХХ Перехідні положення Податкового кодексу України, яким встановлена заборона застосування штрафних санкцій за такого роду порушення на період карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню на території України коронавірусної хвороби (COVID-19).

Вважаючи прийняті податкові повідомлення-рішення незаконними та необґрунтованими, позивач звернувся до суду з даним адміністративним позовом, у якому просить визнати спірні рішення відповідача протиправними та скасувати їх.

Ухвалою Київського окружного адміністративного суду від 06.04.2021 відкрито провадження у справі, вирішено здійснювати розгляд справи за правилами загального позовного провадження; призначено підготовче судове засідання по справі.

Головне управління ДПС у Київській області, заперечуючи проти позовних вимог, зазначило про те, що під час перевірки встановлено факт зберігання позивачем пального без наявності ліцензії на право зберігання пального для власних потреб (власного споживання чи промислової переробки).

Відповідач повідомив, що 30.09.2020 ТОВ Склад-Сервіс Груп зареєструвало акцизну накладну № 48 щодо поставки дизельного палива в кількості 17925,04 л за адресою: Києво-Святошинський р-н., с. Чайки, вул. Валентини Чайки, буд. 16, оф. 501. Відповідно до вказаної акцизної накладної відвантаження пального відбулося за адресою позивача - місця зберігання пального, яке не є акцизним складом, та на якому позивач зберігає пальне виключно для власних потреб (власного споживання чи промислової переробки). При цьому позивачем надано відповідь про відсутність фінансово-господарської діяльності з ТОВ Склад-Сервіс Груп та надано видаткову накладну від 30.09.2020 №1864, виписану ТОВ Дизель ОК , про поставку дизельного пального в кількості 17971,00 грн. на користь позивача за адресою: 08132, Київська обл., Києво-Святошинський р-н., м. Вишневе, вул. Промислова, буд. 5-Б, що, на думку відповідача, свідчить про зберігання позивачем пального для власних потреб за відсутності необхідної ліцензії.

Відповідач зауважив, що позивачем надано інформацію стосовно об`ємів паливних баків транспортних засобів та техніки, які використовуються для господарської діяльності, та у які здійснювалось заправлення пального. Згідно наданої інформації загальний об`єм баків транспортних засобів та техніки становить 7205 л, у зв`язку з чим відповідач дійшов висновку, що об`єм пального, яке було відвантажено відповідно до вищезазначених накладних, значно перевищує об`єм паливних баків транспортних засобів та техніки.

При цьому відповідач звернув увагу на те, що в акцизній накладній від 30.09.2020 № 48 в графі напрям використання зазначено 0 (без зазначення адреси місця зберігання), чим порушено вимоги Порядку заповнення акцизної накладної, розрахунку коригування акцизної накладної, заявки на поповнення (коригування) залишку пального, заявки на поповнення (коригування) залишку спирту етилового, затвердженого Наказом Міністерства фінансів України від 19.06.2019 № 262.

Крім того, відповідач зазначив, що перевіркою встановлено факт неподання повідомлення за формою № 20-ОПП про зареєстровані об`єкти оподаткування, місця торгівлі або об`єкти, що підлягають оподаткуванню, а саме: ТОВ Спец Комплект Постач надало до перевірки перелік транспортних засобів в кількості 58 одиниць, по яким не подано повідомлення за формою № 20-ОПП, чим порушено пункт 63.3 статті 63 Податкового кодексу України.

У додаткових поясненнях по справі відповідач зазначив про те, що письмове підтвердження позивачем відсутності зберігання пального за адресою: м. Вишневе, вул. Промислова, 5-Б, складене самим же позивачем, що ставить під сумнів правдивість викладеного та не є належними доказами у справі.

Позивач подав відповідь на відзив, в якій проти позиції Головного управління ДПС у Київській області заперечував. Зазначив, що позивач не є платником акцизного податку з реалізації пального, відтак у позивача відсутній обов`язок з отримання та реєстрації акцизних накладних.

Позивач, спростовуючи твердження відповідача про зберігання пального без наявності ліцензії на право зберігання пального для власних потреб (власного споживання чи промислової переробки), зазначив, що зберігання пального, придбаного у ТОВ Дизель ОК за договором оптової поставки нафтопродуктів від 22.07.2020 № 22/07-СПЕЦ КОМПЛЕКТ ПОСТАЧ, здійснювалось ТОВ Склад-Сервіс Груп на підставі договору зберігання від 01.12.2019 № 01/12-ДТ та додаткової угоди від 01.05.2020 № 1.

Позивач також зауважив, що відповідно до пункту 52-1 підрозділу 10 розділу ХХ Перехідні положення Податкового кодексу України за порушення податкового законодавства, вчинені протягом періоду з 01 березня 2020 року по останній календарний день (місяця) включно, в якому завершується дія карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню на території України коронавірусної хвороби (COVID-19), штрафні санкції не застосовуються, відтак відповідальність за неподання (несвоєчасне подання) повідомлення про об`єкти оподаткування або об`єкти, пов`язані з оподаткуванням або через які провадиться діяльність за формою № 20-ОПП протягом періоду здійснення заходів, спрямованих на запобігання виникненню і поширенню коронавірусної хвороби не застосовується.

Усною ухвалою суд від 08.06.2021, проголошеною без виходу до нарадчої кімнати із занесенням до протоколу судового засідання, вирішено закрити підготовче провадження та призначити розгляд справи по суті на 22.06.2021 о 12 год. 00 хв.

Присутній у судовому засіданні 22.06.2021 представник позивача підтримав позовні вимоги та просив суд позов задовольнити.

Присутній у судовому засіданні 22.06.2021 представник відповідача проти позову заперечував та просив суд відмовити у задоволенні позовних вимог.

Крім того, представником позивача подано до суду клопотання про подальший розгляд справи у порядку письмового провадження. Представник відповідача не заперечував проти задоволення цього клопотання.

Усною ухвалою суду, постановленою без виходу до нарадчої кімнати із занесенням до протоколу судового засідання, вирішено здійснювати подальший розгляд справи у порядку письмового провадження.

Дослідивши матеріали справи та оцінивши докази, які є у справі, суд

в с т а н о в и в:

Товариство з обмеженою відповідальністю Спец Комплект Постач (ідентифікаційний код 38680240, місцезнаходження: 08130, Київська обл., Києво-Святошинський р-н., с. Чайки, вул. Валентини Чайки, буд. 16, оф. 501) зареєстровано в якості юридичної особи 15.05.2013, про що свідчить інформація з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань (а.с.60-70).

Головним управлінням ДПС у Київській області з 07.10.2020 по 16.10.2020 проведено фактичну перевірку діяльності ТОВ Спец Комплект Постач за місцезнаходженням та місцем провадження його господарської діяльності: Київська обл., Києво-Святошинський р-н., с. Чайки, вул. Валентини Чайки, буд. 16, оф. 501.

Перевірку проведено на підставі підпункту 80.2.2 пункту 80.2 статті 80 Податкового кодексу України згідно з наказом Головного управління ДПС у Київській області від 30.09.2020 № 1450 Про проведення фактичних перевірок (а.с.9) та направленнями на проведення фактичної перевірки від 01.10.2020 № 0053 та № 0054 (зворот а.с.8).

З метою необхідності всебічного дослідження питань, пов`язаних з проведенням перевірки та дослідженням обставин, які стали підставою для проведення фактичної перевірки Головним управлінням ДПС у Київській області позивачу направлено запит від 07.10.2020 № 1 про надання документів (а.с.10), на виконання якого позивачем було надано листи-повідомлення від 11.10.2020 № 6314, № 6315 та № 6316 (а.с.11-13).

За результатами перевірки 16.10.2020 складено акт фактичної перевірки № 0064/1036/07/38680240, в якому йдеться посилання на порушення ТОВ Спец Комплект Постач , зокрема, положень:

- статті 15 Закону України Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв, тютюнових виробів та пального , а саме: зберігання позивачем пального за відсутності ліцензії на право зберігання пального (виключно для власних потреб та промислової переробки);

- пункту 63.3 статті 63 Податкового кодексу України, а саме: неподання у строки та у випадках, передбачених ПКУ, заяв або документів для взяття на облік у відповідному контролюючому органі об`єктів оподаткування.

Так, контролюючий орган зазначив, що перевіркою встановлено факт неподання до органу ДПС повідомлення за формою № 20-ОПП про зареєстровані об`єкти оподаткування, місця торгівлі або об`єкти, що підлягають оподаткуванню, а саме: на запит контролюючих органів позивачем надано перелік основних засобів (автотранспортних засобів) в кількості 58 одиниць, по яким станом на момент перевірки не подано до органу ДПС повідомлення за формою № 20-ОПП.

Перевіркою також встановлено, що 30.09.2020 ТОВ Склад-Сервіс Груп зареєструвало акцизну накладну № 48 щодо поставки дизельного пального в кількості 17925,04 літрів ТОВ Спец Комплект Постач . На запит перевіряючих органів ТОВ Спец Комплект Постач листом № 6315 від 11.10.2020 повідомлено, що з ТОВ Склад-Сервіс Груп фінансово-господарської діяльності не проводилось, але надано до перевірки видаткову накладну від 30.09.2020 № 1864 щодо поставки дизельного палива в кількості 17971,00 літр на загальну суму 140145,73 грн. (з ПДВ) від ТОВ Дизель ОК на паливний склад за адресою: Києво-Святошинський р-н., м. Вишневе, вул. Промислова, 5-Б. Згідно з єдиним реєстром акцизних накладних ТОВ Дизель Ок не реєструвало акцизних накладних на поставку дизельного пального ТОВ Спец Комплект Постач та не має відповідно до інформаційних систем органів ДПС зареєстрованих об`єктів оподаткування, місць торгівлі, паливних складів та АЗС за адресою: Києво-Святошинський р-н., м. Вишневе, вул. Промислова, 5-Б.

У зв`язку з цим контролюючий орган дійшов висновку, що ТОВ Спец Комплект Постач здійснювало зберігання пального без отримання ліцензії на право зберігання пального для власних потреб (власного споживання чи промислової переробки) на паливному складі за адресою: Києво-Святошинський р-н., м. Вишневе, вул. Промислова, 5-Б (а.с.15-17).

На підставі акта перевірки відповідачем прийнято податкові повідомлення-рішення від 13.11.2020:

- № 0032800706, згідно з яким на позивача накладено штраф у розмірі 59160,00 грн. за порушення пункту 63.3 статті 63 Податкового кодексу України (а.с.18);

- № 0032820706, згідно з яким на позивача накладено штраф у розмірі 500000,00 грн. за порушення статті 15 Закону України Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв, тютюнових виробів та пального (а.с.19).

Скориставшись можливістю адміністративного оскарження винесених контролюючим органом податкових повідомлень-рішень, позивачем подано до ДПС України скаргу від 27.11.2020 (а.с.23-25).

Рішенням ДПС України про результати розгляду скарги від 17.02.2021 № 3739/6/99-00-06-03-02-06 податкові повідомлення-рішення від 13.11.2020 № 0032800706 та № 0032820706 залишено без змін, а скаргу позивача - без задоволення (а.с.51-55).

Не погоджуючись з правомірністю прийняття відповідачем спірних податкових повідомлень-рішень, ТОВ Спец Комплект Постач звернулося до суду з позовом про визнання їх протиправними та скасування, з приводу чого суд зазначає таке.

22.07.2020 між Товариством з обмеженою відповідальністю Дизель ОК (надалі - Постачальник) та Товариством з обмеженою відповідальністю Спец Комплект Постач (надалі - Покупець) було укладено договір оптової поставки нафтопродуктів № 22/07-СПЕЦ КОМПЛЕКТ ПОСТАЧ, за умовами якого постачальник зобов`язався виконати оптові поставки нафтопродуктів, а саме дизельного пального, автомобільних бензинів А-92, А-95, А-98 (надалі - товари), а покупець зобов`язався прийняти у власність товар для подальшого комерційного використання і сплатити його повну вартість.

Згідно з пунктом 1.2 договору постачання товару здійснюється партіями. Кількість, асортимент та вартість поставленого товару за даним договором є динамічними, визначаються сторонами на підставі зведених видаткових накладних, які складаються сторонами в електронній формі, а також на підставі електронних додатків до зведених видаткових накладних та зведених відомостей на оптове постачання нафтопродуктів та/або даних Процесінгового центру.

Право власності на товар і ризики втрати, пошкодження чи загибелі товару, переходять від постачальника по покупця в момент передачі товару (надання його у розпорядження) покупцю чи його представнику, що підтверджується даними зведеної відомості на оптове постачання нафтопродуктів та/або даними Процесінгового центру (п.1.2.2 Договору).

Пунктом 1.2.3 договору передбачено, що за результатами календарного місяця постачальник складає та направляє покупцю підписану зі свого боку електронну зведену видаткову накладну та електронний додаток до неї.

До моменту підписання електронної зведеної видаткової накладної та електронного додатку до неї функцію документа, що підтверджує виконання постачальником зобов`язання з поставки товару покупцю, виконує зведена відомість на оптове постачання нафтопродуктів.

Пунктами 5.2-5.3 договору визначено, що товар передається у власність покупцеві в кількості і за ціною, узгодженими сторонами на умовах цього договору, що відображається у зведеній видатковій накладній з електронним додатком до неї, що надається постачальником. До підписання сторонами зведеної видаткової накладної й електронного додатку до неї, обсяг та асортимент товару визначається сторонами на підставі зведеної відомості на оптове постачання нафтопродуктів та/або даних Процесінгового центру. Умова постачання Товару-EXW (згідно з ІНКОТЕРМС-2010) зі складів постачальника, визначених додатком № 1 до цього договору.

Оскільки постачальник не має у власності складів, послуги зі зберігання відвантаженого пального виконує зберігач у відповідності до договору зберігання або партнер, з яким постачальником укладено договір. Зберігач та партнер - це особи, які мають у розпорядженні відповідне обладнання, кваліфікований персонал та відповідні дозволи для відвантаження палива з акцизного складу .

Відповідно до пункту 5.6 договору передача (відпуск) товару у власність покупця відбувається окремими партіями. Для отримання товару покупець (клієнт) пред`являє дійсний ключ, який зчитується обладнанням і в межах ліміту (добового та/або місячного) покупцю (клієнту) відвантажується товар.

Об`єм, асортимент кожної партії відпущеного товару за цим договором вказується в зведених відомостях на оптове постачання нафтопродуктів та/або Процесінговому центрі.

Вартість товару зазначається у зведених видаткових накладних на підставі асортименту та кількості товару, що було поставлено згідно зі зведеними відомостями на оптове постачання нафтопродуктів.

Датою переходу права власності на товар є дата, що вказана у зведеній відомості на оптове постачання нафтопродуктів (та/або у сформованому на підставах її даних Електронному додатку до зведеної видаткової накладної, підписаному представниками сторін), та додатково підтверджується даними Процесінгового центру, записи до якого вносяться в момент фактичного отримання товару покупцем (клієнтами) безпосередньо обладнанням без участі людини, на підставі даних використаного для отримання товару ключа із обов`язковим зазначенням ідентифікаційного номеру використаного ключа, що може бути ідентифікований в списку, що зазначений в акті прийому передачі ключів, що підписаний постачальником і покупцем.

Пунктом 6.1 договору, зокрема, визначено, що ціна та вартість поставленого товару за даним договором попередньо узгоджується сторонами та відображається у відповідному рахунку-фактурі, усній чи письмовій заявці зведеній видатковій накладній/видатковій накладній, наданій постачальником.

Додатком до договору від 22.07.2020 № 1 затверджено перелік адрес акцизних складів, звідки здійснюється відвантаження пального:

- м. Київ, вул. Промислова, 1;

- м. Київ, вул. Бориспільська, 19;

- м. Київ, вул. Дев`ятого травня,49;

- Київська область, м. Вишневе, вул. Промислова, 5-Б.

Згідно з актом прийому-передачі ключів від 07.08.2020 № 000000181, ТОВ Дизель ОК передано ТОВ Спец Комплект Постач ключі: № 7670-1713, № 7670-1696, № 7670-1705, № 7670-1712, № 7670-1706, № 7670-1714, № 7670-1693, № 7670-1709, № 7670-1707, № 7670-1703, № 7670-1695, № 7670-1702, № 7670-1711, № 7670-1697, № 7670-1694, № 7670-1704, № 7670-1698, № 7670-1701, № 7670-1699, № 7670-1710, № 7670-1708.

У свою чергу, 01.12.2019 між Товариством з обмеженою відповідальністю Склад-Сервіс Груп (надалі - Зберігач) та Товариством з обмеженою відповідальністю Дизель ОК (надалі - Поклажодавець) було укладено договір зберігання № 01/12-ДТ, пунктом 1.1 якого передбачено, що зберігач зобов`язався приймати нафтопродукти (дизельне паливо), в подальшому - майно , на зберігання без права використання у своєму господарському обороті, зберігати майно, передане йому поклажодавцем, у резервуарах/ємностях, спеціально відведених зберігачем показників, зі збереженням якості, в цілості та у схоронності (з урахуванням фізико-хімічних властивостей нафтопродуктів) на першу вимогу поклажодавця, на умовах, визначених даним договором, а поклажодавець зобов`язався оплачувати належним чином надані послуги.

Дизельне паливо різних видів (залежно від масової частки сірки) зберігач повинен зберігати в окремих резервуарах.

Відповідно до пункту 1.3 договору зберігання майна здійснюється зберігачем в ємностях для зберігання нафтопродуктів, розташованих за адресою:

- Київська обл., м. Вишневе, вул. Промислова, 5-Б;

- м. Київ, вул. 9 Травня, 49;

- м. Київ, вул. Промислова, 1;

- м. Київ, вул. Бориспільська, 19.

Згідно з пунктом 2.1 договору асортимент та кількість майна, що передається на зберігання, обумовлюється сторонами в актах приймання-передачі майна на зберігання, що виписуються на підставі товарно-транспортних накладних та актів приймання нафтопродуктів за формою № 5-НП на кожну окрему товарну партію майна, що передається зберігачу на зберігання.

Пунктом 3.1 договору визначено, що поставка майна для передачі на зберігання здійснюється за рахунок поклажодавця автомобільним транспортом на умовах СРТ-естакада зливу (Інкотермс-2010), місце поставки - термінал зберігача (п. 1.3).

У підпункті 4.1.1 пункту 4.1 договору, зокрема, зазначено, що для прийняття майна на зберігання зберігач зобов`язується зарезервувати місце під майно на наступних умовах: дизельне паливо (найменування нафтопродукту (майна)) - 15000 (об`єм майна, дм 3 ) - Київська обл., м. Вишневе, вул. Промислова, буд. 5-Б.

З пункту 4.8 договору вбачається, що ціна на послуги зберігання встановлюється зберігачем, при цьому у вартість зберігання майна, окрім безпосереднього зберігання, включається також і обслуговування даного процесу, а саме: приймання та злив нафтопродуктів у резервуари зберігача, відвантаження його зі зберігання. Виконавець самостійно встановлює та визначає правила тарифікації.

Поклажодавець сплачує зберігачу фіксовану вартість послуг за максимально допустимий термін зберігання партії майна, виходячи з ціни за літр переданого на зберігання в календарному місяці майна, що на момент підписання даного договору становить, зокрема: дизельне паливо (найменування нафтопродукту (майна)) - Київська обл., м. Вишневе, вул. Промислова, 5-Б - 1,22 грн. (ціна за літр).

У пункті 5.2 договору сторони визначили, що зберігач зобов`язується повернути майно зі зберігання, зокрема, шляхом відвантаження майна покупцям поклажодавця з використанням обладнання - негайно (не більше ніж протягом 1 години) після пред`явлення ключа, крім випадків тимчасової несправності обладнання за умови, що зберігач повідомив поклажодавця про таку несправність.

Згідно з пунктом 5.5 договору (з урахуванням Додаткової угоди від 01.05.2020 № 1) повернення майна зі зберігання шляхом його передачі пред`явнику ключа відбувається у наступному порядку: для отримання майна вантажоодержувач пред`являє дійсний ключ, який зчитується обладнанням, та вантажоодержувачу за його вимогою в межах добового та/або місячного лімітів видається необхідні вид та кількість майна. Об`єм та асортимент виданого пред`явнику ключа майна за цим договором вказується в спеціальних відомостях на відвантаженням нафтопродуктів. Бланк відомостей надається зберігачу поклажодавцем.

Таким чином, за умовами вищевказаних договорів позивач придбає у ТОВ Дизель ОК пальне, яке відвантажується на склад ТОВ Склад-Сервіс Груп , та у подальшому відпускається позивачеві зі складу ТОВ Склад-Сервіс Груп на підставі ключів, виданих ТОВ Склад-Сервіс Груп .

При цьому, ТОВ Склад-Сервіс Груп має ліцензію на право зберігання пального (реєстраційний номер 10130414201900092 від 24.12.2019; термін дії: з 24.12.2019 по 24.12.2024). Відповідно до цієї ліцензії товариству надано право на зберігання пального за адресою: Україна, Київська обл., Києво-Святошинський р-н., м. Вишневе, вул. Промислова, буд. 5-Б.

З матеріалів справи вбачається, що 30.09.2020 ТОВ Дизель ОК було складено видаткову накладну від № 1864 про передачу ТОВ Спец Комплект Постач товару (дизельне паливо) у кількості 17971,00 літр на суму 440145,73 грн. (у т.ч. ПДВ - 73357,62 грн.), яка, яке було вказано вище, на підставі пункту 1.2.3 договору складається за результатами календарного місяця.

У вказаній накладній зазначена адреса складу: м. Вишневе, вул. Промислова, 5-Б.

Додатком до цієї видаткової накладної є зведена відомість на оптове (гуртове) постачання нафтопродуктів у період з 01.10.2020 по 31.10.2020, якою підтверджується передача від ТОВ Дизель ОК до ТОВ Спец Комплект Постач права власності на товар (дизельне паливо) окремими партіями (128 епізодів - від 15 до 640 літрів щоразу), загальною кількістю 15460 літрів.

Також судом встановлено, що 30.09.2020 ТОВ Склад-Сервіс Груп зареєстровано акцизну накладну форми П № 48, згідно з якою з акцизного складу №1012799 на користь отримувача - ТОВ Спец Комплект Постач , було відвантажено (відпущено) пальне об`ємом 17925,04 літрів, вагою 14839,57 кг.

Основні засади державної політики щодо регулювання виробництва, експорту, імпорту, оптової і роздрібної торгівлі пальним, забезпечення його високої якості та захисту здоров`я громадян, а також посилення боротьби з незаконним виробництвом та обігом пального на території України врегульовані Законом України Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв, тютюнових виробів та пального від 19.12.1995 № 481/95-ВР (далі - Закон № 481, в редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин).

Статтею 1 цього Закону визначено, що зберігання пального - діяльність із зберігання пального (власного або отриманого від інших осіб) із зміною або без зміни його фізико-хімічних характеристик.

Згідно з приписами статті 15 Закону № 481 оптова торгівля пальним та зберігання пального здійснюються суб`єктами господарювання (у тому числі іноземними суб`єктами господарювання, які діють через свої зареєстровані постійні представництва) всіх форм власності за наявності ліцензії.

Встановлено річну плату за ліцензії на право зберігання пального у розмірі 780 гривень.

Суб`єкти господарювання (у тому числі іноземні суб`єкти господарювання, які діють через свої зареєстровані постійні представництва) отримують ліцензії на право оптової торгівлі пальним та зберігання пального на кожне місце оптової торгівлі пальним або кожне місце зберігання пального відповідно, а за відсутності місць оптової торгівлі пальним - одну ліцензію на право оптової торгівлі пальним за місцезнаходженням суб`єкта господарювання (у тому числі іноземного суб`єкта господарювання, який діє через своє зареєстроване постійне представництво) або місцезнаходженням постійного представництва.

Ліцензії на право зберігання пального видаються уповноваженими Кабінетом Міністрів України органами виконавчої влади за місцем розташування місць зберігання пального терміном на п`ять років.

Суб`єкт господарювання (у тому числі іноземний суб`єкт господарювання, який діє через своє зареєстроване постійне представництво) має право зберігати пальне без отримання ліцензії на право зберігання пального в місцях виробництва пального або місцях оптової торгівлі пальним чи місцях роздрібної торгівлі пальним, на які отримані відповідні ліцензії.

Суб`єкти господарювання, які здійснюють роздрібну, оптову торгівлю пальним або зберігання пального виключно у споживчій тарі до 5 літрів, ліцензію на роздрібну або оптову торгівлю пальним або ліцензію на зберігання пального не отримують.

Статтею 17 Закону №481 визначено, що до суб`єктів господарювання (у тому числі іноземних суб`єктів господарювання, які діють через свої зареєстровані постійні представництва) застосовуються фінансові санкції у вигляді штрафів у разі, зокрема, оптової торгівлі пальним або зберігання пального без наявності ліцензії - 500000 гривень.

Однак, враховуючи наведені вище обставини, суд зазначає, що ТОВ Спец Комплект постач не здійснює діяльність із зберігання пального (власного або отриманого від інших осіб), а тому не потребує отримання відповідної ліцензії. Так, пальне, яке придбавається позивачем у ТОВ Дизель ОК , зберігається на складі ТОВ Склад-Сервіс Груп та відпускається позивачеві партіями при пред`явленні ключа, що вважається моментом переходу права власності на нафтопродукти.

Складання ТОВ Дизель ОК 30.09.2020 видаткової накладної від № 1864 не свідчить про передачу позивачеві зазначеного в цій накладній обсягу пального саме 30.09.2020, оскільки така видаткова накладна, як було вказано вище, складається за результатами календарного місяця.

При цьому, суд зауважує, що зберігачем пального у даному випадку є саме ТОВ Склад-Сервіс Груп , яке має необхідну для цього ліцензію та здійснило реєстрацію акцизної накладної.

Так, відповідно до пункту 231.1 статті 231 Податкового кодексу України платник податку при ввезенні на митну територію України пального або спирту етилового, з якого сплачено акцизний податок, або на умовах, визначених статтею 229 цього Кодексу, або реалізації пального або спирту етилового зобов`язаний скласти в електронній формі акцизну накладну за кожним кодом товарної підкатегорії згідно з УКТ ЗЕД реалізованого пального або спирту етилового та зареєструвати її в Єдиному реєстрі акцизних накладних з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, електронного підпису уповноваженої платником особи.

Згідно з пунктом 231.3 статті 231 ПК України платник податку при ввезенні на митну територію України пального або спирту етилового, з якого сплачено акцизний податок, або на умовах, визначених статтею 229 цього Кодексу, або реалізації пального або спирту етилового зобов`язаний скласти в електронній формі акцизну накладну за кожним кодом товарної підкатегорії згідно з УКТ ЗЕД реалізованого пального або спирту етилового та зареєструвати її в Єдиному реєстрі акцизних накладних з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, електронного підпису уповноваженої платником особи.

Для цілей цього пункту під безперервним постачанням вважається забезпечення особою, яка реалізує пальне, можливості для отримувачів пального отримувати пальне в будь-яку годину доби та будь-який день відповідного місяця.

При цьому підпунктом 14.1.212 пункту 14.1 статті 14 ПК України визначено, що реалізація пального або спирту етилового для цілей розділу VI цього Кодексу - будь-які операції з фізичної передачі (відпуску, відвантаження) пального або спирту етилового з переходом права власності на таке пальне або спирт етиловий чи без такого переходу, за плату (компенсацію) чи без такої плати на митній території України з акцизного складу/акцизного складу пересувного:

- до акцизного складу;

- до акцизного складу пересувного;

- для власного споживання чи промислової переробки;

- будь-яким іншим особам.

Зазначені обставини спростовують твердження контролюючого органу, викладені в акті фактичної перевірки від 16.10.2020 № 0064/1036/07/38680240, щодо зберігання пального ТОВ Спец Комплект постач , а тому безпідставними та неправомірними є твердження відповідача щодо необхідності отримання позивачем ліцензії на право зберігання пального.

Відповідно до частин першої та другої статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків встановлених статтею 78 цього Кодексу.

В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Відповідачем не доведено фактів діяльності позивача протягом перевіряємого періоду, яка б потребувала отримання ліцензії у порядку, встановленому статтею 15 Закону № 481.

Таким чином, податкове повідомлення-рішення від 13.11.2020 № 0032800706, яким до ТОВ Спец Комплект постач застосовано суму штрафних (фінансових) санкцій (штрафу) у розмірі 500000,00 грн., прийняте Головним управлінням ДПС у Київській області без урахування всіх обставин, що мають значення для прийняття рішення, внаслідок чого має бути визнано протиправним та скасовано.

Щодо позовної вимоги про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення ГУ ДПС у Київській області від 13.11.2020 № 0032820706 про застосування фінансових санкцій в сумі 59160,00 грн. на ТОВ Спец Комплект Постач за неподання у строки та у випадках, передбачених ПК України, заяв або документів для взяття на облік у відповідному контролюючому органі об`єктів оподаткування, суд зазначає таке.

Відповідальність за неподання у строки та у випадках, передбачених ПК України, заяв або документів для взяття на облік у відповідному контролюючому органі, зокрема, за неподання повідомлення за формою № 20-ОПП передбачена пунктом 117.1 статті 117 ПК України.

Так, пунктом 117.1 статті 117 ПК України визначено, що неподання у строки та у випадках, передбачених цим Кодексом, заяв або документів для взяття на облік у відповідному контролюючому органі, реєстрації змін місцезнаходження чи внесення інших змін до своїх облікових даних, неподання виправлених документів для взяття на облік чи внесення змін, подання з помилками чи у неповному обсязі, неподання відомостей стосовно осіб, відповідальних за ведення бухгалтерського обліку та/або складення податкової звітності, відповідно до вимог встановлених цим Кодексом, - тягнуть за собою накладення штрафу на самозайнятих осіб у розмірі 340 гривень, на юридичних осіб, відокремлені підрозділи юридичної особи чи юридичну особу, відповідальну за нарахування та сплату податків до бюджету під час виконання договору про спільну діяльність, - 1020 гривень.

Згідно з пунктом 63.3 статті 63 ПК України з метою проведення податкового контролю платники податків підлягають реєстрації або взяттю на облік у контролюючих органах за місцезнаходженням юридичних осіб, відокремлених підрозділів юридичних осіб, місцем проживання особи (основне місце обліку), а також за місцем розташування (реєстрації) їх підрозділів, рухомого та нерухомого майна, об`єктів оподаткування або об`єктів, які пов`язані з оподаткуванням або через які провадиться діяльність (неосновне місце обліку).

Об`єктами оподаткування і об`єктами, пов`язаними з оподаткуванням, є майно та дії, у зв`язку з якими у платника податків виникають обов`язки щодо сплати податків та зборів. Такі об`єкти за кожним видом податку та збору визначаються згідно з відповідним розділом цього Кодексу.

Платник податків зобов`язаний стати на облік у відповідних контролюючих органах за основним та неосновним місцем обліку, повідомляти про всі об`єкти оподаткування і об`єкти, пов`язані з оподаткуванням, контролюючі органи за основним місцем обліку згідно з порядком обліку платників податків.

У пункті 22.1 статті 22 ПК України визначено, що об`єктом оподаткування можуть бути майно, товари, дохід (прибуток) або його частина, обороти з реалізації товарів (робіт, послуг), операції з постачання товарів (робіт, послуг) та інші об`єкти, визначені податковим законодавством, з наявністю яких податкове законодавство пов`язує виникнення у платника податкового обов`язку.

Пунктами 8.1 та 8.2 Порядку обліку платників податків і зборів, затвердженого наказом Міністерства фінансів України 09 грудня 2011 року № 1588 (далі - Порядок № 1588), передбачено, що платник податків зобов`язаний повідомляти про всі об`єкти оподаткування і об`єкти, пов`язані з оподаткуванням, контролюючий орган за основним місцем обліку у порядку, встановленому цим розділом.

Об`єктами оподаткування і об`єктами, пов`язаними з оподаткуванням або через які провадиться діяльність (далі - об`єкти оподаткування), є майно та дії, у зв`язку з якими у платника податків виникають обов`язки щодо сплати податків та зборів. Такі об`єкти за кожним видом податку та збору визначаються згідно з відповідними розділами Податкового кодексу України.

Відповідно до пункту 8.4 Порядку № 1588 повідомлення про об`єкти оподаткування або об`єкти, пов`язані з оподаткуванням або через які провадиться діяльність, за формою № 20-ОПП подається протягом 10 робочих днів після їх реєстрації, створення чи відкриття до контролюючого органу за основним місцем обліку платника податків .

Отже, платник податків зобов`язаний подавати повідомлення про об`єкти оподаткування або об`єкти, пов`язані з оподаткуванням або через які провадиться діяльність, за формою №20-ОПП кожного разу після реєстрації, створення чи відкриття нових об`єктів оподаткування або об`єктів, пов`язаних з оподаткуванням або через які провадиться діяльність.

Такий правовий висновок викладено Верховним Судом у постанові від 21.07.2020 у справі №826/14197/17 (реєстраційний номер судового рішення в ЄДРСР - 90590728).

З матеріалів справи вбачається, що податковим повідомленням-рішенням від 13.11.2020 № 0032820706 до ТОВ Спец Комплект Постач були застосовані фінансові санкції в сумі 59160,00 грн. за неподання до контролюючого органу повідомлення за формою № 20-ОПП про наявні у позивача об`єкти оподаткування - 58 транспортних засобів (58 х 1020,00 грн.).

Стверджуючи про неправомірність застосування штрафних санкцій, позивач посилається на пункт 52-1 Підрозділу 10 Розділу ХХ Перехідні положення Податкового кодексу України, яким передбачено, що за порушення податкового законодавства, вчинені протягом періоду з 1 березня 2020 року по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню на території України коронавірусної хвороби (COVID-19) , штрафні санкції не застосовуються, крім санкцій за:

- порушення вимог до договорів довгострокового страхування життя чи договорів страхування в межах недержавного пенсійного забезпечення, зокрема страхування додаткової пенсії;

- відчуження майна, що перебуває у податковій заставі, без згоди контролюючого органу;

- порушення вимог законодавства в частині:

обліку, виробництва, зберігання та транспортування пального, спирту етилового, алкогольних напоїв та тютюнових виробів;

цільового використання пального, спирту етилового платниками податків;

обладнання акцизних складів витратомірами-лічильниками та/або рівномірами-лічильниками;

здійснення функцій, визначених законодавством у сфері виробництва і обігу спирту, алкогольних напоїв та тютюнових виробів, пального;

здійснення суб`єктами господарювання операцій з реалізації пального або спирту етилового без реєстрації таких суб`єктів платниками акцизного податку;

порушення нарахування, декларування та сплати податку на додану вартість, акцизного податку, рентної плати.

Однак, суд звертає увагу на те, що вказана норма містить гіпотезу її застосування, а саме: вказує період вчинення платником податків порушення податкового законодавства, за які не застосовуються штрафні санкції, та початок цього періоду припадає на 1 березня 2020 року.

Як було вказано вище, відповідно до пункту 8.4 Порядку № 1588 повідомлення про об`єкти оподаткування або об`єкти, пов`язані з оподаткуванням або через які провадиться діяльність, за формою № 20-ОПП подається протягом 10 робочих днів після їх реєстрації , створення чи відкриття до контролюючого органу за основним місцем обліку платника податків.

Відповідно до статті 34 Закону України Про дорожній рух власники транспортних засобів та особи, які використовують їх на законних підставах, зобов`язані зареєструвати (перереєструвати) належні їм транспортні засоби протягом десяти діб після придбання, митного оформлення, одержання транспортних засобів або виникнення обставин, що потребують внесення змін до реєстраційних документів.

Така реєстрація здійснюється відповідно до Порядку державної реєстрації (перереєстрації), зняття з обліку автомобілів, автобусів, а також самохідних машин, сконструйованих на шасі автомобілів, мотоциклів усіх типів, марок і моделей, причепів, напівпричепів, мотоколясок, інших прирівняних до них транспортних засобів та мопедів, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 7 вересня 1998 р. № 1388 (у редакції постанови Кабінету Міністрів України від 23 грудня 2009 р. № 1371).

Отже, вищевказане порушення у вигляді неподання платником податку повідомлення за формою № 20-ОПП про наявні у нього транспортні засоби вважається вчиненим за спливом 10 днів з моменту реєстрації транспортного засобу.

Таким чином, лише посилання позивача на пункт 52-1 Підрозділу 10 Розділу ХХ Перехідні положення Податкового кодексу України не є достатнім для визнання протиправним та скасування спірного податкового повідомлення-рішення, без надання доказів здійснення державної реєстрації транспортних засобів, належних позивачеві, від моменту якої відраховується 10-денний строк для подання повідомлення за формою № 20-ОПП, та за спливом якого вважається вчиненим порушення, відповідальність за яке передбачена пунктом 117.1 статті 117 ПК України.

Позивачем під час розгляду справи не було надано суду доказів на підтвердження дати здійснення ним державної реєстрації належних на праві власності транспортних засобів, а тому лише посилання Товариства з обмеженою відповідальністю Спец Комплект Постач на пункт 52-1 Підрозділу 10 Розділу ХХ Перехідні положення Податкового кодексу України не може бути визнано судом в якості достатньої підстави для задоволення позову про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення ГУ ДПС у Київській області від 13.11.2020 № 0032820706.

Стосовно посилань позивача на допущені процедурні порушення контролюючим органом положень Податкового кодексу України при проведенні перевірки суд зазначає таке.

Так, відповідно до пункту 75.1 статті 75 Податкового кодексу України контролюючі органи мають право проводити камеральні, документальні (планові або позапланові; виїзні або невиїзні) та фактичні перевірки.

Фактичною вважається перевірка, що здійснюється за місцем фактичного провадження платником податків діяльності, розташування господарських або інших об`єктів права власності такого платника. Така перевірка здійснюється контролюючим органом щодо дотримання норм законодавства з питань регулювання обігу готівки, порядку здійснення платниками податків розрахункових операцій, ведення касових операцій, наявності ліцензій, свідоцтв, у тому числі про виробництво та обіг підакцизних товарів, дотримання роботодавцем законодавства щодо укладення трудового договору, оформлення трудових відносин з працівниками (найманими особами) (пункт 75.1.3 статті 75 ПК України).

Відповідно до статті 1 Закону № 481 під місцем зберігання пального розуміється місце (територія), на якому розташовані споруди та/або обладнання, та/або ємності , що використовуються для зберігання пального на праві власності або користування; під зберіганням пального - діяльність із зберігання пального (власного або отриманого від інших осіб) із зміною або без зміни його фізико-хімічних характеристик.

Як зазначив позивач та не оспорює відповідач, фактичну перевірку платника податку було здійснено за юридичною адресою (в офісі) позивача на підставі документів, без реального встановлення факту такого зберігання, оскільки виїзд на ймовірне місце зберігання пального не здійснювався, а висновок про фактичне зберігання позивачем пального був зроблений на підставі аналізу документів, виписаних ТОВ Дизель ОК та ТОВ Склад-Сервіс Груп .

З огляду на викладене, суд погоджується з позицією позивача про те, що задля встановлення факту зберігання позивачем пального без наявності ліцензії контролюючому органу було необхідно здійснити перевірку за місцем фактичного ймовірного зберігання пального, а саме: 08132, Київська обл., Києво-Святошинський р-н., м. Вишневе, вул. Промислова, буд. 5-Б. Однак, наведені обставини є додатковою підставою для скасування податкового повідомлення-рішення від 13.11.2020 № 0032800706 та не впливають на правомірність податкового повідомлення-рішення від 13.11.2020 № 0032820706, оскільки матеріали справи свідчать, що порядок призначення та проведення перевірки контролюючим органом був дотриманий, а викладені в акті перевірки твердження відповідача про зберігання позивачем пального за адресою 08132, Київська обл., Києво-Святошинський р-н., м. Вишневе, вул. Промислова, буд. 5-Б, без здійснення виїзду за такою адресою не є підставою для скасування податкового повідомлення-рішення від 13.11.2020 № 0032820706.

За таких обставин, позов підлягає частковому задоволенню.

Відповідно до частини першої статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Частиною четвертою цієї статті визначено, що при частковому задоволенні позову судові витрати покладаються на обидві сторони пропорційно до розміру задоволених позовних вимог. При цьому суд не включає до складу судових витрат, які підлягають розподілу між сторонами, витрати суб`єкта владних повноважень на правничу допомогу адвоката та сплату судового збору.

Позивачем під час розгляду справи було сплачено судовий збір у сумі 8387,40 грн., що підтверджується платіжним дорученням від 17.03.2021 № 3234, оригінал якого міститься у матеріалах справи (а.с.90).

Враховуючи часткове задоволення позову, сума судового збору, яка підлягає стягненню на користь позивача за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень - Головного управління ДПС у Київській області, складає 7500,00 грн. (500000,00 грн. х 8387,40 грн. : 559160,00 грн.).

На підставі викладеного, керуючись статтями 243-246 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

в и р і ш и в:

1. Адміністративний позов задовольнити частково.

2. Визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення Головного управління ДПС у Київській області від 13.11.2020 № 0032800706.

3. В іншій частині в позові відмовити.

4. Стягнути на користь Товариства з обмеженою відповідальністю Спец Комплект Постач (ідентифікаційний код 38680240, місцезнаходження: 08130, Київська обл., Києво-Святошинський р-н., с. Чайки, вул. Валентини Чайки, буд. 16, оф. 501) судовий збір у сумі 7500,00 грн. (сім тисяч п`ятсот грн. 00 коп.) за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень - Головного управління ДПС у Київській області (ідентифікаційний код юридичної особи 43141377, місцезнаходження: 03151, м. Київ, вул. Народного Ополчення, буд. 5а).

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається до Шостого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня його проголошення.

У разі оголошення судом лише вступної та резолютивної частини рішення, або розгляду справи в порядку письмового провадження, апеляційна скарга подається протягом тридцяти днів з дня складення повного тексту рішення.

Відповідно до підпункту 15.5 пункту 1 Розділу VII Перехідні положення Кодексу адміністративного судочинства України до початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи апеляційні скарги подаються учасниками справи до або через Київський окружний адміністративний суд.

Суддя Дудін С.О.

Дата ухвалення рішення 27.09.2021
Зареєстровано 29.09.2021
Оприлюднено 30.09.2021

Судовий реєстр по справі 320/3214/21

Проскрольте таблицю вліво →
Рішення Суд Форма
Ухвала від 17.12.2021 Шостий апеляційний адміністративний суд Адміністративне
Ухвала від 17.12.2021 Шостий апеляційний адміністративний суд Адміністративне
Ухвала від 29.11.2021 Шостий апеляційний адміністративний суд Адміністративне
Ухвала від 02.11.2021 Шостий апеляційний адміністративний суд Адміністративне
Рішення від 27.09.2021 Київський окружний адміністративний суд Адміністративне
Ухвала від 06.04.2021 Київський окружний адміністративний суд Адміністративне
Ухвала від 29.03.2021 Київський окружний адміністративний суд Адміністративне

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Стежити за справою 320/3214/21

Встановіть Опендатабот та підтвердіть підписку

Вайбер Телеграм

Опендатабот для телефону