Рішення
від 27.09.2021 по справі 707/317/21
ЧЕРКАСЬКИЙ РАЙОННИЙ СУД ЧЕРКАСЬКОЇ ОБЛАСТІ

707/317/21

2/707/450/21

З А О Ч Н Е Р І Ш Е Н Н Я

І м е н е м У к р а ї н и

16 вересня 2021 року м.Черкаси

Черкаський районний суд Черкаської області у складі:

головуючого судді Морозова В.В.

при секретарі Швидкій І.О.

за участі:

прокурора Пітюренка М.В.

розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суду в м.Черкаси цивільну справу за позовом Черкаської окружної прокуратури в інтересах держави в особі територіальної громади села Свидівок до Свидівоцької сільської ради Черкаського району Черкаської області, ОСОБА_1 , третя особа на стороні позивачів, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору - Головне управління Держгеокадастру у Черкаській області, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмету спору на стороні відповідача 1 - Будищенська сільська рада Черкаського району Черкаської області про визнання незаконними та скасування рішення, скасування державної реєстрації права приватної власності та усунення перешкод шляхом зобов`язання повернення земельної ділянки водного фонду, -

в с т а н о в и в:

Перший заступник керівника Черкаської місцевої прокуратури у порядку ст. 23 ЗУ Про прокуратуру звернувся до суду із вказаним позовом, мотивуючи свої позовні вимоги тим, що рішенням Свидівоцької сільської ради № 54-9 від 11.08.2015 р. надано дозвіл ОСОБА_1 (далі за текстом - Відповідач 2) на розробку проекту землеустрою щодо відведення у власність земельної ділянки, розташованої по АДРЕСА_1 загальною площею 0,10 га для індивідуального дачного будівництва.

В подальшому, рішенням сесії Свидівоцької сільської ради Черкаського району № 51-25 від 11.07.2018 р. Про затвердження проектів із землеустрою щодо відведення земельних ділянок у власність громадянам для індивідуального дачного будівництва , затверджено проект землеустрою та надано у власність ОСОБА_1 для індивідуального дачного будівництва земельну ділянку, розташовану по АДРЕСА_1 за кадастровим номером 7124986000:04:005:0322, загальною площею 0,1000 га, а п. 11 вказаного рішення земельну ділянку віднесено до категорії земель рекреаційного призначення, за цільовим призначенням для індивідуального дачного будівництва.

На підтвердження реєстрації права власності Відповідача 2 на спірну земельну ділянку, на підставі рішення державного реєстратора реєстру речових прав на нерухоме майно виконавчого комітету ОСОБА_2 № 42214916 від 25.07.2018 р., за Відповідачем 2 зареєстровано право власності за № 27184945 від 20.07.2018 р.

Вважає, що дане рішення сесії Свидівоцької сільської ради № 51-25 від 11.07.2018 р. Про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок у власність громадянам для індивідуального дачного будівництва , в частині затвердження проекту із землеустрою щодо відведення та передачі ОСОБА_1 у власність земельної ділянки за кадастровим номером 7124986000:04:005:0322, а також зміни її цільового призначення підлягає визнанню незаконним та скасуванню, оскільки не відповідає вимогам чинного земельного законодавства, зокрема: в частині неможливості перебування земель водного фонду (болота) у приватній власності; в частині відведення землі для містобудівних потреб без наявності розроблених та затверджених детального плану території або іншої містобудівної документації; в частині порушення порядку встановлення цільового призначення земельних ділянок; відсутності погодження проектів із землеустрою центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері розвитку водного господарства; не проведення обов`язкової експертизи землевпорядної документації.

Так, рішенням Свидівоцької сільської ради (далі за текстом - Відповідач 1) № 25-25 від 31.10.2008 р. ТОВ Юніон ТПК надано у довгострокову оренду терміном на 49 років земельну ділянку площею 9,0 га під розміщення культурно-оздоровчого комплексу та човнового причалу, з них: за рахунок земель Черкаського регіонального управління водних ресурсів (інші зелені захисні насадження) - 1,1903 га, за рахунок земель загального користування (болота) - 7,8097 га в межах населеного пункту с. Свидівок Черкаського району, за рахунок якої у подальшому і відведено у власність спірну земельну ділянку Відповідачу 2.

Факт формування спірної земельної ділянки за рахунок земель водного фонду (болота) підтверджується укладеним 26.11.2008 р. між ТОВ Юніон ТПК та Відповідачем 1 договором оренди земельної ділянки загальною площею - 9,0 га, з яких: 1,1903 га - інші зелені захисні насадження, 7,8097 га - болота.

У той же час, в висновку Державного управління охорони навколишнього природного середовища в Черкаській області № 1305 від 07.11.2007 р. вказано, що земельна ділянка загальною площею 9,0 га, за рахунок якої у подальшому і сформована спірна земельна ділянка, з півночі межує з Кременчуцьким водосховищем, а з півдня - автомобільна дорога.

Надалі, рішенням Свидівоцької сільської ради № 37-11 від 14.03.2014 р. припинено договір оренди землі з ТОВ Юніон ТПК , а земельну ділянку віднесено до земель запасу сільської ради.

Також, вивченням пояснювальної записки до проекту землеустрою щодо відведення ОСОБА_1 земельної ділянки площею 0,1000 га у приватну власність для індивідуального дачного будівництва вбачається, що земельна ділянка знаходиться на території АДРЕСА_1 і межує з землями запасу (землі рекреаційного призначення не надані у власність та користування) на території с. Свидівок. Ділянка має рівний тип рельєфу з незначними перепадами висот. Місцями ділянка заболочена та має трав`яний (в т. ч. очеретяний) покрив.

Вказує, що до відведення у власність Відповідачу 2 земельної ділянки для потреб індивідуального дачного будівництва, остання мала у своєму складі землі водного фонду (болота).

Зміна цільового призначення земельних ділянок здійснюється за проектами землеустрою щодо їх відведення та підлягає погодженню в порядку встановленому ст. 186-1 ЗК України.

Таким чином, встановлення цільового призначення земельних ділянок мав би здійснювати орган державної влади відповідно до наданих ЗК України повноважень.

У той же час, відповідно до пояснювальної записки проекту землеустрою щодо відведення Відповідачу 2 земельної ділянки площею 0,1000 га у приватну власність для індивідуального дачного будівництва, розробленого ТОВ Інститут проектування та землевпорядкування , проектом землеустрою передбачається зміна цільового призначення земельної ділянки.

Так, відповідно до довідки державної статистичної звітності про наявність земель та розподіл їх за власниками земель, землекористувачами, угіддями (за даними форми 6-зем) наданої управлінням Держземагентства у Черкаському районі та м. Черкаси № 31-28-0.4-110/15-15 від 14.09.2015 р., земельна ділянка за цільовим призначенням, до передачі її у приватну власність, відносилась до земель рекреаційного призначення, в розрізі угідь- кемпінги, будинки для відпочинку та проведення відпусток.

Після реалізації проекту землеустрою цільове призначення земельної ділянки повинно бути - для індивідуального дачного будівництва.

Водночас, ТОВ Юніон ТПК в користування відведено земельну ділянку, яка містила в своєму складі землі водного фонду, а відтак станом на день надання дозволу Відповідачу 2 на розробку відповідної проектної документації спірна земельна ділянка відносилась до земель водного фонду (болота), а не до земель рекреаційного призначення, як те зазначено в довідці управління Держземагентства у Черкаському районі та м. Черкаси № 31-28-0.4-110/15-15 від 14.09.2015 р., адже визначеного ЗК України порядку зміни чи встановлення цільового призначення не дотримано.

Таким чином, Свидівоцькою сільською радою під час відведення у власність земельної ділянки Відповідачу 2 порушено порядок встановлення її цільового призначення, оскільки в силу вимог ст. 4 ВК України землі, зайняті болотами, являються землями земель водного фонду, які не могли передаватись у власність громадян.

У свою чергу, зазначення в рішенні Свидівоцької сільської ради № 51-25 від 11.07.2018 р. цільового призначення земельної ділянки, як землі рекреаційного призначення створює реальну загрозу раціонального - цільового використання спірної земельної ділянки та її охорони саме, як земель водного фонду (болота).

Зазначає, що рішення сесії Свидівоцької сільської ради № 51-25 від 11.07.2018 р., в частині затвердження проекту із землеустрою щодо відведення та передачі ОСОБА_1 у власність земельної ділянки за кадастровим номером 7124986000:04:005:0322, а також зміни цільового призначення спірної земельної ділянки прийняте всупереч ст. ст. 20, 58, 59, 84, ч. 9 ст. 118, 186-1 ЗК України, ст. 4 ВК України, у зв`язку з чим на підставі ст. ст. 21, 152, 155 ЗК України, ст. ст. 16, 21, 393 ЦК України, підлягає визнанню судом незаконним та скасуванню.

Враховуючи те, що рішення Свидівоцької сільської ради № 51-25 від 11.07.2018 р. є особливим видом правочину (оскільки на підставі його вчинення виникли правовідносини власності у ОСОБА_1 на землю), обґрунтованим є необхідність застосування наслідків його недійсності, що полягає, в тому числі, у скасуванні права власності за Відповідачем 2 на незаконно передану земельну ділянку.

У зв`язку із вищевикладеним позивач просить суд визнати незаконним та скасувати рішення Свидівоцької сільської ради № 51-25 від 11.07.2018 р. Про затвердження проектів із землеустрою щодо відведення земельних ділянок у власність громадянам для індивідуального дачного будівництва , в частині затвердження проекту землеустрою, надання у приватну власність ОСОБА_1 (ІПН НОМЕР_1 ) земельної ділянки за кадастровим номером 7124986000:04:005:0322, площею 0,1000 га, розташовану в адміністративних межах Свидівоцької сільської ради Черкаського району, в межах населеного пункту с. Свидівок для індивідуального дачного будівництва та віднесення її до категорії земель рекреаційного призначення, за цільовим призначенням - для індивідуального дачного будівництва (07.03); скасувати державну реєстрацію права приватної власності за ОСОБА_1 (ІПН НОМЕР_1 ) на земельну ділянку за кадастровим номером 7124986000:04:005:03 22 площею 0,1000 га, що розташована в адміністративних межах Свидівоцької сільської ради Черкаського району, в межах населеного пункту с. Свидівок, з одночасним припиненням речового права на неї; усунути ОСОБА_1 (ІПН НОМЕР_1 ) перешкоди в користуванні та розпорядженні земельною ділянкою за кадастровим номером 7124986000:04:005:03 22 площею 0,1000 га , розташованої в адміністративних межах Свидівоцької сільської ради Черкаського району, в межах населеного пункту с. Свидівок шляхом її повернення територіальній громаді с. Свидівок.

У судовому засіданні 02.06.2021 року уточнено найменування позивача, а саме Черкаська окружна прокуратура, у зв`язку із реорганізацією останньої.

Прокурор Пітюренко М.В. у судовому засіданні вимоги позовної заяви підтримав у повному обсязі з підстав, зазначених у позовній заяві та просив їх задовольнити у повному обсязі, проти заочного розгляду справи не заперечував.

Представник відповідача 1 Свидівоцької сільської ради Черкаського району Черкаської області у судове засідання не з`явився, причини неявки суду не повідомив, хоча про час, дату та місце розгляду справи повідомлявся в установленому законом порядку.

Відповідач 2 ОСОБА_1 у судове засідання не з`явився, причини неявки суду не повідомив, хоча про час, дату та місце розгляду справи повідомлявся в установленому законом порядку.

Представник третьої особи Головного управління Держгеокадастру у Черкаській області у судове засідання не з`явився, однак подав до суду клопотання про розгляд справи за його відсутності. У письмових поясненнях, поданих до суду зазначив, що Головним управлінням було проведено перевірку дотримання вимогземельного законодавства в процесі укладання цивільно-правових договорів, передачі у власність, надання у користування, в тому числі в оренду, вилучення (викупу) земельних ділянок та встановленого порядку набуття та реалізації прав на землю Свидівоцькою сільською радою Черкаського району.

В ході перевірки встановлено, що рішення Свидівоцької сільської ради Черкаського району від 31.10.2008 р. № 25-25, від 07.06.2018 р. № 50-33, від 07.06.2018 р. № 50-33 прийняті з порушенням вимог земельного законодавства України.

Вказав, що за результатами виявлених порушень, Головним управлінням направлено клопотання до Свидівоцької сільської ради Черкаського району від 01.07.2020 р. № 319-ДК/0044/КВ/06/01/-20 щодо приведення у відповідність до вимог чинного законодавства прийнятих рішень.

Представник третьої особи Будищенської сільської ради Черкаського району Черкаської області у судове засідання не з`явився, однак подав до суду клопотання про розгляд справи за його відсутності, при прийнятті рішення покладався на розсуд суду.

Оскільки відповідачі у судове засідання не з`явилися, відзиви на позовну заяву не подали, суд за згодою позивача ухвалює рішення при заочному розгляді справи відповідно до вимог ст. 280 ЦПК України.

Суд, заслухавши думку прокурора, дослідивши матеріали справи, встановив наступні обставини та відповідні їм правовідносини.

Згідно ч. 1 ст. 13 Конституції України земля, її надра, атмосферне повітря, водні та інші природні ресурси, які знаходяться в межах території України, природні ресурси її континентального шельфу, виключної (морської) економічної зони є об`єктами права власності Українського народу. Від імені Українського народу права власника здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, визначених цією Конституцією.

Як вбачається з положень ч. 2 ст. 14 Конституції України, право власності на землю гарантується. Це право набувається і реалізується громадянами, юридичними особами та державою виключно відповідно до закону.

Згідно з ч. 2 ст. 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

За правилами ст. 12 Земельного кодексу України, до повноважень сільських, селищних, міських рад у галузі земельних відносин на території сіл, селищ, міст належить в тому числі: розпорядження землями комунальної власності, територіальних громад; передача земельних ділянок комунальної власності у власність громадян та юридичних осіб відповідно до цього Кодексу; надання земельних ділянок у користування із земель комунальної власності відповідно до цього Кодексу; вилучення земельних ділянок комунальної власності із постійного користування відповідно до цього Кодексу.

Відповідно до висновку Державного управління охорони навколишнього природного середовища в Черкаській області № 1305 від 07.11.2007 року Держуправлінням було погоджено вибір земельної ділянки площею 9,0 га товариству з обмеженою відповідальністю Юніон ТПК під розміщення культурно-оздоровчого центру та човнового причалу в адміністративних межах Свидівоцької сільської ради, в межах с. Свидівок у довгострокову оренду терміном на 49 років, без права капітального будівництва, без права викупу, при умові збереження захисних лісових насаджень та забезпечення дотримання вимог п. 18 даного висновку. У пунктах 5, 6 указаного висновку зазначено категорію земель - землі водного фонді; загальна площа та склад угідь земельної ділянки - 9,0 га, з них: 6,0 га - болота, 3,0 га - захисні зелені насадження.

Рішенням Свидівоцької сільської ради Про надання ТОВ Юніон ТПК дозволу на розробку проекту відводу земельної ділянки під розміщення культурно-оздоровчого комплексу та човнового причалу № 15-16 від 23.11.2007 року ТОВ Юніон ТПК надано дозвіл на розробку проекту відводу земельної ділянки площею 9 га під розміщення культурно-оздоровчого комплексу та човнового причалу в адмінмежах Свидівоцької сільської ради в межах населеного пункту АДРЕСА_1 в довгострокове користування на умовах оренди терміном на 49 років, без права капітального будівництва.

Рішенням Свидівоцької сільської ради № 25-25 від 31.10.2008 р. ТОВ Юніон ТПК надано у довгострокову оренду терміном на 49 років з правом подальшого викупу земельну ділянку площею 9,0 гапід розміщення культурно-оздоровчого комплексу та човнового причалу, з них: за рахунок земель Черкаського регіонального управління водних ресурсів (інші зелені захисні насадження) - 1,1903 га, за рахунок земель загального користування (болота) - 7,8097 га в межах населеного пункту с. Свидівок Черкаського району.

Як вбачається з договору оренди землі від 26.11.2008 року, укладеного між Свидівоцькою сільською радою та ТОВ Юніон ТПК , орендарю надано на підставі рішення Свидівоцької сільської ради від 31.10.2008 року № 25-25 в строкове платне користування земельну ділянку не сільськогосподарського призначення під розміщення культурно-оздоровчого комплексу та човнового причалу за рахунок земель Черкаського регіонального управління водних ресурсів (інші зелені захисні насадження) - 1,1903 га, земель загального користування (болото) - 7,8097 га в адміністративних межах Свидівоцької сільської ради в межах населеного пункту с. Свидівок вул. Дахнівська. Договір укладено на 49 років з правом подальшого викупу. Земельну ділянку передано в оренду під розміщення культурно-оздоровчого комплексу та човнового причалу без зміни її цільового призначення.

Відповідно до витягу з рішення № 54-9 від 11.08.2015 року Про надання дозволу громадянам на розробку проекту із землеустрою щодо відведення земельних ділянок у приватну власність для будівництва і обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд, для індивідуального дачного будівництва та для особистого селянського господарства ОСОБА_1 надано дозвіл на розробку проекту із землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 0,10 га у приватну власність для індивідуального дачного будівництва, що знаходиться в межах населеного пункту АДРЕСА_1 .

Згідно з пояснювальною запискою до Проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки ОСОБА_1 у власність для індивідуального дачного будівництва розташованої за адресою АДРЕСА_1 , земельна ділянка має рівний тип рельєфу з незначними перепадами висот. Містами ділянка заболочена та має трав`яний (в т.ч. очеретяний) покрив. В незначній кількості на земельній ділянці присутні чагарники.

У відповідності до положень ч. 1 ст. 3 Водного кодексу України усі води (водні об`єкти) на території України становлять її водний фонд.

Частиною 1 ст. 85 ВК України встановлено, що порядок надання земель водного фонду в користування та припинення права користування ними встановлюється земельним законодавством.

Відповідно до ч. 1 ст. 58 Земельного кодексу України та ст. 4 ВК України до земель водного фонду належать землі, зайняті: морями, річками, озерами, водосховищами, іншими водними об`єктами, болотами, а також островами; землі зайняті прибережними захисними смугами вздовж морів, річок та навколо водойм; гідротехнічними, іншими водогосподарськими спорудами та каналами, а також землі, виділені під смуги відведення для них; береговими смугами водних шляхів.

Статтею 59 ЗК України передбачено обмеження щодо набуття таких земель у приватну власність та встановлено можливість використання таких земель для визначених цілей на умовах оренди.

Згідно з ч. 4 ст. 84 ЗК України землі водного фонду взагалі не можуть передаватись у приватну власність, крім випадків, передбачених законодавством.

Відповідно до ч. 2 ст. 59 ЗК України громадянам та юридичним особам за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування можуть безоплатно передаватись у власність замкнені природні водойми (загальною площею до 3 гектарів). Власники на своїх земельних ділянках можуть у встановленому порядку створювати рибогосподарські, протиерозійні та інші штучні водойми.

Частиною 4 ст. 59 ЗК України передбачено, що громадянам та юридичним особам органами виконавчої влади або органами місцевого самоврядування із земель водного фонду можуть передаватися на умовах оренди земельні ділянки прибережних захисних смуг, смуг відведення і берегових смуг водних шляхів, озера, водосховища, інші водойми, болота та острови для сінокосіння, рибогосподарських потреб, культурно-оздоровчих, рекреаційних, спортивних і туристичних цілей, проведення науково-дослідних робіт, догляду, розміщення та обслуговування об`єктів портової інфраструктури і гідротехнічних споруд тощо, а також штучно створені земельні ділянки для будівництва та експлуатації об`єктів портової інфраструктури та інших об`єктів водного транспорту. Землі водного фонду можуть бути віднесені до земель морського і річкового транспорту в порядку, встановленому законом.

Частиною 1 ст. 20 ЗК України встановлено, що віднесення земель до тієї чи іншої категорії здійснюється на підставі рішень органів державної влади, Верховної Ради Автономної Республіки Крим, Ради міністрів Автономної Республіки Крим та органів місцевого самоврядування відповідно до їх повноважень. Зміна цільового призначення земельних ділянок здійснюється за проектами землеустрою щодо їх відведення.

Таким чином, встановлення цільового призначення земельних ділянок мав би здійснювати орган державної влади відповідно до наданих ЗК України повноважень.

Висновком Управління Держгеокадастру у Черкаському районі Черкаської області про розгляд проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки № 32-28-0.5-2886/15-15 від 30.11.2015 року погоджено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 0,1000 га ОСОБА_1 у приватну власність для індивідуального дачного будівництва розташованої за адресою: АДРЕСА_1 . Також зазначено, що указаний проект землеустрою підлягає обов`язковій державній експертизі землевпорядної документації.

Рішенням Свидівоцької сільської ради № 51-25 від 11.07.2018 року Про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок у власність громадянам для індивідуального дачного будівництва ОСОБА_1 затверджено проект із землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 0,1000 га у власність (КН 7124986000:04:005:0322) для індивідуального дачного будівництва, в межах населеного пункту АДРЕСА_1 , розроблений ТОВ Інститут проектування та землевпорядкування та передано у власність указану земельну ділянку.

Також, п. 11 вищезазначеного рішення Свидівоцької сільської ради земельні ділянки віднесено до категорії земель - землі рекреаційного призначення, за цільовим призначенням - для індивідуального дачного будівництва.

Відповідно до інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо об`єкта нерухомого майна № 242757367 від 02.02.2021 року, державним реєстратором виконавчого комітету Свидівоцької сільської ради Черкаського району Черкаської області Дудіною-Богдановою К.О. 20.07.2018 року на підставі витягу з рішення Свидівоцької сільської ради № 51-25 від 11.07.2018 року зареєстровано за ОСОБА_1 право приватної власності на земельну ділянку площею 0,1 га, кадастровий номер 7124986000:04:005:0322, з цільовим призначенням - для індивідуального дачного будівництва.

Тобто, вбачається незаконне переведення земельної ділянки з категорії земель водного фонду у землі рекреаційного значення та зміна її цільового призначення.

Разом з тим, згідно з ч. 2 ст. 20 Земельного кодексу України зміна цільового призначення земельних ділянок державної або комунальної власності провадиться Верховною Радою Автономної Республіки Крим, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, органами виконавчої влади або органами місцевого самоврядування, які приймають рішення про затвердження проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок та передачу цих ділянок у власність або надання у користування відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу.

Приписами ст. 9 Закону України Про державну експертизу землевпорядної документації передбачено, що обов`язковій державній експертизі підлягають проекти землеустрою щодо відведення земельних ділянок особливо цінних земель, земель лісогосподарського призначення, а також земель водного фонду, природоохоронного, оздоровчого, рекреаційного та історико-культурного призначення.

Частинами 2 та 5 ст. 35 ЗУ Про державну експертизу землевпорядної документації встановлено, що висновки державної експертизи повинні містити оцінку допустимості та можливості прийняття рішення щодо об`єкта державної експертизи і враховувати соціально-економічні наслідки; реалізація заходів, передбачених документацією із землеустрою та документацією з оцінки земель, види яких визначені законом, а також матеріалами і документацією державного земельного кадастру щодо об`єктів обов`язкової державної експертизи, без позитивних висновків державної експертизи забороняється.

Вказані вимоги встановлені і ЗК України, зокрема, ч. 9 ст. 118 якого передбачає, що в разі необхідності здійснення обов`язкової державної експертизи землевпорядної документації згідно із законом орган місцевого самоврядування або державної влади, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до наданих законом повноважень, приймає рішення про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та надання її у власність виключно після отримання позитивного висновку такої експертизи.

Порушення порядку встановлення та зміни цільового призначення земель є підставою для визнання недійсними рішень органів державної влади, Верховної Ради Автономної Республіки Крим, Ради міністрів Автономної Республіки Крим та органів місцевого самоврядування про надання (передачу) земельних ділянок громадянам та юридичним особам (п. а ч. 1 ст. 21 ЗК України).

З повідомлення Державного агенства водних ресурсів України № 4994/9/11-18 від 20.08.2018 року вбачається, що проекти землеустрою щодо відведення земельних ділянок, розташованих в адміністративних межах Свидівоцької сільської ради Черкаського району Черкаської області, Держводагенством та сектором у Черкаській області Держводагенства не погоджувалися.

З відповіді Управління з контролю за використанням та охороною земель ГУ Держгеокадастру у Черкаській області № 10-23-0.1-822/90-20 від 30.06.2020 року вбачається, що рішенням Свидівоцької сільської ради № 37-11 від 14.03.2014 року припинено договір оренди землі з ТОВ Юніон ТПК , а спірну земельну ділянку віднесено до земель запасу сільської ради. Також згідно даної відповіді ТОВ Юніон ТПК в користування відведено земельну ділянку, яка містила в своєму складі землі водного фонду та під час відведення земельних ділянок громадянам, зокрема й ОСОБА_1 , не дотримано порядок зміни чи встановлення цільового призначення у відповідності до вимог ЗКУ. Вказано, що Свидівоцькою сільською радою під час відведення у власність вказаних земельних ділянок порушено порядок встановлення її цільового призначення, оскільки згідно до вимог ст. 58 ЗКУ землі, зайняті болотами, являються землями водного фонду. Також зазначено, що Свидівоцькою сільською радою порушено норми чинного законодавства під час відведення у приватну власність громадянам земельних ділянок, зокрема з кадастровим номером 7124986000:04:005:0322.

Актом перевірки дотримання вимог земельного законодавства щодо об`єкту - земельної ділянки № 319-ДК/320/АП/09/01/-20 від 26.06.2020 року встановлено, що Свидівоцькою сільською радою під час відведення земельних ділянок, зокрема ОСОБА_1 з кадастровим номером 7124986000:04:005:0322, не дотримано порядок зміни чи встановлення цільового призначення у відповідності до вимог ЗКУ, оскільки зміна цільового призначення земельних ділянок здійснюється за проектами землеустрою щодо їх відведення та підлягає погодженню в порядку, встановленому ст. 186 ЗКУ.

Як вбачається з рішення Свидівоцької сільської ради Про затвердження генерального плану розміщення земельних ділянок під дачне будівництво в АДРЕСА_2 від 08.10.2015 року, сесією сільської ради розглянуто та затверджено генеральний план розміщення земельних ділянок під дачне будівництво, розроблений КПВАПП Архбюро Черкаського району.

Разом з тим, з відповіді КПВАПП Архбюро № 11 від 07.06.2018 року вбачається, що містобудівна документація, зазначена у рішенні Свидівоцької сільської ради №56-26 від 08.10.2015 року, а саме генеральний план розміщення земельних ділянок під дачне будівництво в АДРЕСА_2 , КПВАПП Архбюро Черкаської районної ради не розроблялась, жодна фізична чи юридична особа не зверталась до підприємства стосовно розробки містобудівної документації на дану територію. Причина, з якої КПВАПП Архбюро Черкаської районної ради було вказане у рішенні сільської ради як розробник означеної містобудівної документації КПВАПП Архбюро не відома.

Згідно відповіді Департаменту будівництва Черкаської обласної державної адміністрації № 119/02.02.01-13 від 04.02.2021 року на запит Черкаської місцевої прокуратури, згадана та надана в запиті містобудівна документація не відповідає вимогам чинного законодавства, в частині порядку її розроблення, погодження та затвердження. Містобудівна документація, що надає можливість оформлення документів на отримання земельних ділянок є розробка детального плану території, яка затверджується відповідно до вимог ЗУ Про регулювання містобудівної діяльності та наказу Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 16.11.2011 року № 290. Тобто проект детального плану повинен бути розглянутий на засіданні архітектурно-містобудівної ради та пройти процедуру громадського обговорення щодо врахування громадських інтересів.

Таким чином, Свидівоцької сільською радою під час відведення у власність земельної ділянки відповідачу 2 порушено порядок встановлення її цільового призначення, оскільки в силу вимог ст. 4 ВК України землі, зайняті болотами, являються землями водного фонду.

Згідно зі ст. 321 ЦК України право власності є непорушним. Ніхто не може бути протиправно позбавлений цього права чи обмежений у його здійсненні. Особа може бути позбавлена права власності або обмежена у його здійсненні лише у випадках і в порядку, встановлених законом. Примусове відчуження об`єктів права власності може бути застосоване лише як виняток з мотивів суспільної необхідності на підставі і в порядку, встановлених законом, та за умови попереднього та повного відшкодування їх вартості, крім випадків, встановлених частиною другою статті 353 цього Кодексу .

Право власності набувається на підставах, що не заборонені законом, зокрема із правочинів. Право власності вважається набутим правомірно, якщо інше прямо не випливає із закону або незаконність набуття права власності не встановлена судом (ст. 328 ЦК України ).

Згідно зі ст. 391 ЦК України , власник майна має право вимагати усунення перешкод у здійсненні ним права користування та розпоряджання своїм майном.

Відповідно до ч. 1 ст. 21 ЦК України суд визнає незаконним та скасовує правовий акт індивідуальної дії, виданий органом державної влади, органом влади Автономної Республіки Крим або органом місцевого самоврядування, якщо він суперечить актам цивільного законодавства і порушує цивільні права або інтереси.

Статтею 393 ЦК України визначено, що правовий акт органу державної влади, органу місцевого самоврядування, який не відповідає законові і порушує права власника, за позовом власника майна визнається судом незаконним та скасовується.

Згідно зі ст. 155 ЗК України у разі видання органом виконавчої влади або органом місцевого самоврядування акта, яким порушуються права особи щодо володіння, користування чи розпорядження належною їй земельною ділянкою, такий акт визнається недійсним.

Положення ст. 152 ЗК України визначають, що власник земельної ділянки або землекористувач може вимагати усунення будь-яких порушень його прав на землю, навіть якщо ці порушення не пов`язані з позбавленням права володіння земельною ділянкою, і відшкодування завданих збитків. Захист прав громадян та юридичних осіб на земельні ділянки здійснюється шляхом визнання недійсними рішень органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування.

Суд погоджується з правовою позицією, викладеною у постанові Великої Палати Верховного Суду від 30.05.2018 р. у справі № 469/1393/16-ц щодо того, що землі під водними об`єктами загальнодержавного значення, зокрема зайняті поверхневими водами: водотоками (річки, струмки), штучними водоймами (водосховища, ставки) і каналами; іншими водними об`єктами; підземними водами та джерелами, внутрішніми морськими водами та територіальним морем, а також прибережні захисні смуги вздовж річок (у тому числі струмків та потічків), морів і навколо озер, водосховищ та інших водойм не могли передаватись у власність громадян, оскільки є землями водного фонду України.

Крім того, згідно з висновками Великої Палати Верховного Суду, викладеними у постановах від 22.05.2018 р. у справі № 469/1203/15-ц, від 28.11.2018 р. у справі № 504/2864/13-й, від 12.06.2019 р. у справі № 487/10128/14-ц, від 11.09.2019 р. у справі № 487/10132/14-ц, заволодіння громадянами та юридичними особами землями водного фонду всупереч вимогам Земельного кодексу України (перехід до них права володіння цими землями) є неможливим. Розташування земель водного фонду вказує на неможливість виникнення приватного власника, а отже, і нового володільця, крім випадків, передбачених у ст. 59 цього Кодексу.

З вищезазначеного вбачається, що Свидівоцькою сільською радою Черкаського району Черкаської області був порушений порядок надання у власність відповідачеві земельної ділянки, оскільки не було дотримано вимоги чинного законодавства.

Суд констатує, що спірна земельна ділянка, що передана ОСОБА_1 згідно оскаржуваного рішення Свидівоцької сільської ради, належать до земель водного фонду, щодо яких встановлено спеціальний правовий режим.

Крім того, встановлені судом обставини справи свідчать про те, що оскаржуваним рішенням Свидівоцької сільської ради змінено категорію земель та їх цільове призначення із земель водного фонду на землі рекреаційного призначення без передбаченої законом процедури, оскільки не була проведена обов`язкова державна експертиза землевпорядної документації.

Тобто рішення Свидівоцької сільської ради Про затвердження проектів із землеустрою щодо відведення земельних ділянок у власність громадянам для індивідуального дачного будівництва № 51-25 від 11.07.2018 року, в частині надання відповідачу 2 у власність земельної ділянки за кадастровим номером 7124986000:04:005:0322, загальною площею 0,1000 га, що розташована в адмінмежах Свидівоцької сільської ради, в межах населеного пункту с. Свидівок є таким, що прийнято з порушенням діючого законодавства та порушує інтереси держави.

У зв`язку з вищевикладеним, суд приходить до висновку, що рішення сесії Свидівоцької сільської ради № 51-25 від 11.07.2018 року, в частині затвердження проекту із землеустрою щодо відведення та передачі ОСОБА_1 у власність земельної ділянки за кадастровим номером 7124986000:04:005:0322, а також зміни цільового призначення спірної земельної ділянки, прийняте з порушенням норм чинного законодавства та підлягає визнанню судом незаконним та скасуванню.

Відповідно до ч. 3 ст. 26 Закону України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень у разі скасування рішення державного реєстратора про державну реєстрацію прав на підставі судового рішення чи у випадку, передбаченому п. п. а п. 2 ч. 6 ст. 37 цього Закону, а також у разі визнання на підставі судового рішення недійсними чи скасування документів, на підставі яких проведено державну реєстрацію прав, скасування на підставі судового рішення державної реєстрації прав, державний реєстратор чи посадова особа Міністерства юстиції України (у випадку, передбаченому п. п. а п. 2 ч. 6 ст. 37 цього Закону) проводить державну реєстрацію набуття, зміни чи припинення речових прав відповідно до цього Закону, у зв`язку з чим державну реєстрацію права приватної власності за відповідачем 2 на спірну земельну ділянку необхідно скасувати.

Згідно з постановою Великої Палати Верховного Суду від 15.09.2020 року у справі № 469/1044/17, заволодіння громадянами та юридичними особами землями водного фонду (перехід до них володіння цими землями) всупереч вимогам ЗК України є неможливим. Розташування земель водного фонду вказує на неможливість виникнення приватного власника, а отже, і нового володільця, крім випадків, передбачених у статті 59 цього кодексу. Зайняття земельної ділянки водного фонду з порушенням ЗК України та ВК України треба розглядати як не пов`язане з позбавленням володіння порушення права власності держави чи відповідної територіальної громади. У такому разі позовну вимогу про повернення земельної ділянки слід розглядати як негаторний позов, який можна заявити упродовж усього часу тривання порушення прав законного володільця відповідної земельної ділянки водного фонду.

Тому суд приходить до висновку про необхідність зобов`язати відповідача 2 повернути спірну земельну ділянку територіальній громаді с. Свидівок.

Відповідно до ст. 141 ЦПК України з відповідачів слід стягнути на користь позивача понесені ним судові витрати у виді судового збору в розмірі 6810 грн., тобто по 3405 грн. з кожного.

На підставі викладеного та керуючись ст. ст. 263-265, 280 ЦПК України, суд, -

в и р і ш и в:

Позов задовольнити повністю.

Визнати незаконним та скасувати рішення Свидівоцької сільської ради № 51-25 від 11.07.2018 року Про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок у власність громадянам для індивідуального дачного будівництва , в частині затвердження проекту землеустрою, надання у приватну власність ОСОБА_1 (ІПН НОМЕР_1 ) земельної ділянки за кадастровим номером 7124986000:04:005:0322, площею 0,1000 га, розташовану в адміністративних межах Свидівоцької сільської ради Черкаського району, в межах населеного пункту с. Свидівок для індивідуального дачного будівництва та віднесення її до категорії земель рекреаційного призначення, за цільовим призначенням - для індивідуального дачного будівництва (07.03).

Скасувати державну реєстрацію права приватної власності за ОСОБА_1 (ІПН НОМЕР_1 ) на земельну ділянку за кадастровим номером 7124986000:04:005:0322 площею 0,1000 га, що розташована в адміністративних межах Свидівоцької сільської ради Черкаського району, в межах населеного пункту с. Свидівок, з одночасним припиненням речового права на неї.

Усунути ОСОБА_1 (ІПН НОМЕР_1 ) перешкоди в користуванні та розпорядженні земельною ділянкою за кадастровим номером 7124986000:04:005:0322 площею 0,1000 га, розташованої в адміністративних межах Свидівоцької сільської ради Черкаського району, в межах населеного пункту с. Свидівок шляхом її повернення територіальній громаді с. Свидівок.

Стягнути з ОСОБА_1 та Свидівоцької сільської ради Черкаського району Черкаської області на користь Черкаської обласної прокуратури (код за ЄДРПОУ 02911119) на р/р UA138201720343160001000003751, код класифікації видатків бюджету - 2800) судовий збір у розмірі 6810 (шість тисяч вісімсот десять) грн., по 3405 (три тисячі чотириста п`ять) грн. з кожного.

Ознайомитись з повним текстом судового рішення, в електронній формі, сторони можуть за веб-адресою Єдиного державного реєстру судових рішень: http://www.reyestr.court.gov.ua/ .

Заочне рішення може бути переглянуте судом, що його ухвалив, за письмовою заявою відповідача. Заяву про перегляд заочного рішення може бути подано протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Учасник справи, якому повне заочне рішення суду не було вручене у день його проголошення, має право на поновлення пропущеного строку на подання заяви про його перегляд - якщо така заява подана протягом двадцяти днів з дня вручення йому повного заочного рішення суду. Строк на подання заяви про перегляд заочного рішення може бути також поновлений в разі пропуску з інших поважних причин.

До дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно - телекомунікаційної системи апеляційні скарги на рішення можуть бути подані протягом 30 днів з дня складення повного судового рішення через суд першої інстанції до Черкаського апеляційного суду.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку на його перегляд та оскарження, а в разі оскарження після розгляду справи апеляційним судом, якщо воно не буде скасоване.

Повний текст рішення складено 27 вересня 2021 року.

Суддя: В. В. Морозов

СудЧеркаський районний суд Черкаської області
Дата ухвалення рішення27.09.2021
Оприлюднено29.09.2021
Номер документу99948361
СудочинствоЦивільне

Судовий реєстр по справі —707/317/21

Ухвала від 23.03.2022

Цивільне

Черкаський районний суд Черкаської області

Морозов В. В.

Рішення від 27.09.2021

Цивільне

Черкаський районний суд Черкаської області

Морозов В. В.

Рішення від 16.09.2021

Цивільне

Черкаський районний суд Черкаської області

Морозов В. В.

Ухвала від 02.06.2021

Цивільне

Черкаський районний суд Черкаської області

Морозов В. В.

Ухвала від 26.04.2021

Цивільне

Черкаський районний суд Черкаської області

Морозов В. В.

Ухвала від 26.02.2021

Цивільне

Черкаський районний суд Черкаської області

Морозов В. В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні