ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
УХВАЛА
про закриття провадження у справі
27 вересня 2021 рокум. ПолтаваСправа № 440/7779/21 Полтавський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Петрової Л.М., розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження у письмовому провадженні клопотання відповідача про закриття провадження у справі за адміністративним позовом ОСОБА_1 до Чорнухинської селищної ради, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача - ОСОБА_2 про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити певні дії,
В С Т А Н О В И В:
13 липня 2021 року ОСОБА_1 /надалі - ОСОБА_3 , позивач/ звернувся до Полтавського окружного адміністративного суду з позовною заявою до Чорнухинської селищної ради /надалі - відповідач/ про:
1) визнання протиправними дій у ненаданні дозволу на виготовлення проекту землеустрою згідно клопотання від 28.04.2021;
2) зобов`язання надати дозвіл на виготовлення проекту землеустрою щодо земельної ділянки кадастровий номер 5325183800:00:001:0616;
3) стягнення моральної шкоди у розмірі 10000,00 грн.
В обґрунтування у травні 2021 року відбулася 8 сесія Чорнухинської селищної ради 8 скликання. На вказаній сесії було розглянуто клопотання позивача про надання дозволу на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та за результатами розгляду клопотання 17 депутатів утрималося від голосування. Позивач вважає, що відповідач неправомірно відмовив позивачу у наданні дозволу на виготовлення проекту землеустрою.
Ухвалою Полтавського окружного адміністративного суду від 16.07.2021 позовну заяву ОСОБА_1 до Чорнухинської селищної ради про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити певні дії залишено без руху.
Ухвалою Полтавського окружного адміністративного суду від 29.07.2021 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження в адміністративній справі 440/7779/21; призначено розгляд справи за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи та без проведення судового засідання.
18.08.2021 до суду надійшло клопотання відповідача про залучення до участі у справі №440/7779/21 в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних на предмет спору, на стороні відповідача: ОСОБА_2 (37130, с. Галяве, Лубенський район, Полтавська область).
В обгрунтування клопотання зазначено, що рішенням 5 сесії 8 скликання Чорнухинської селищної ради від 25.02.2021 №615 "Про надання дозволу на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки гр. ОСОБА_2 " надано дозвіл ОСОБА_2 на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 2 га для ведення особистого селянського господарства, кадастровий номер: 5325183800:00:001:0616. Рішенням 9 сесії 8 скликання Чорнухинської селищної ради від 24.06.2021 № 1497 "Про розгляд та затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та передачу земельної ділянки у власність гр. ОСОБА_2 " затверджено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки, кадастровий номер: 5325183800:00:001:0616, передано безоплатно у власність гр. ОСОБА_2 земельну ділянку площею 2,00 га, кадастровий номер: 5325183800:00:001:0616.
18.08.2021 до суду відповідачем подано клопотання про закриття провадження у справі в обгрунтування якого зазначено, що до надання позивачем відповідачу клопотання від 28.04.2021 та відповідно ще до прийняття оскаржуваного рішення за зверненням третьої особи рішенням 5 сесії 8 скликання Чорнухинської селищної ради від 25.02.2021 було прийнято рішення №615 Про надання дозволу на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки гр. ОСОБА_2 площею 2 га для ведення особистого селянського господарства, кадастровий номер: 5325183800:00:001:0616. Рішенням 9 сесії 8 скликання Чорнухинської селищної ради від 24.06.2021 № 1497 Про розгляд та затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та передачу земельної ділянки у власність гр. ОСОБА_2 затверджено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки гр. ОСОБА_2 площею 2,00 га для ведення особистого селянського господарства (код КВЦПЗ-01.03) із земель комунальної власності, кадастровий номер: 5325183800:00:001:0616, що розташована за адресою: Полтавська область, Лубенський район, Чорнухинська селищна рада (Постав-Муківська сільська рада) та передано безоплатно у власність гр. ОСОБА_2 земельну ділянку площею 2,000 га, кадастровий номер: 5325183800:00:001:0616, що призначена для ведення особистого селянського господарства (код КВЦПЗ-01.03) та розташована за адресою: Полтавська область, Лубенський район, Чорнухинська селищна рада (Постав-Муківська сільська рада). З урахуванням прийняття вказаних рішень відповідач стверджує про наявність підстав для закриття провадження у справі на підставі пункту 1 частини першої статті 238 КАС України.
Ухвалою Полтавського окружного адміністративного суду від 29.07.2021 залучено до участі у справі №440/7779/21 в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача - ОСОБА_2 .
Вирішуючи клопотання відповідача про закриття провадження у справі, суд дійшов наступних висновків.
Відповідно до частини 1 статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.
Адміністративна справа - це переданий на вирішення адміністративного суду публічно-правовий спір; публічно-правовий спір - спір, у якому: хоча б одна сторона здійснює публічно-владні управлінські функції, в тому числі на виконання делегованих повноважень, і спір виник у зв`язку із виконанням або невиконанням такою стороною зазначених функцій; або хоча б одна сторона надає адміністративні послуги на підставі законодавства, яке уповноважує або зобов`язує надавати такі послуги виключно суб`єкта владних повноважень, і спір виник у зв`язку із наданням або ненаданням такою стороною зазначених послуг; або хоча б одна сторона є суб`єктом виборчого процесу або процесу референдуму і спір виник у зв`язку із порушенням її прав у такому процесі з боку суб`єкта владних повноважень або іншої особи (пункти 1, 2 частини 1 статті 4 Кодексу адміністративного судочинства України).
Вжитий у Кодексі адміністративного судочинства України термін "суб`єкт владних повноважень" означає: орган державної влади, орган місцевого самоврядування, їх посадова чи службова особа, інший суб`єкт при здійсненні ними публічно-владних управлінських функцій на підставі законодавства, в тому числі на виконання делегованих повноважень, або наданні адміністративних послуг.
За приписами пункту 1 частини 1 статті 19 Кодексу адміністративного судочинства України юрисдикція адміністративних судів поширюється на справи у публічно-правових спорах, зокрема, спорах фізичних чи юридичних осіб із суб`єктом владних повноважень щодо оскарження його рішень (нормативно-правових актів чи індивідуальних актів), дій чи бездіяльності, крім випадків, коли для розгляду таких спорів законом встановлено інший порядок судового провадження.
Таким чином, до адміністративної юрисдикції відносяться ті справи, які виникають зі спорів в публічно-правових відносинах, що стосується цих відносин, коли один із його учасників - суб`єкт владних повноважень, здійснює владні управлінські функції, в цьому процесі або за його результатами владно впливає на фізичну чи юридичну особу та порушує їх права, свободи чи інтереси в межах публічно-правових відносин.
Визначальні ознаки приватноправових відносин - юридична рівність та майнова самостійність їх учасників, наявність майнового чи немайнового, особистого інтересу суб`єкта. Спір буде мати приватноправовий характер, якщо він обумовлений порушенням приватного права (як правило майнового) певного суб`єкта, що підлягає захисту в спосіб, передбачений законодавством для сфери приватноправових відносин, навіть і в тому випадку, якщо до порушення приватного права призвели владні управлінські дії суб`єкта владних повноважень.
Якщо порушення своїх прав особа вбачає у наслідках, спричинених рішенням, дією чи бездіяльністю суб`єкта владних повноважень, які вона вважає неправомірними, і ці наслідки призвели до виникнення, зміни чи припинення цивільних правовідносин, мають майновий характер або пов`язані з реалізацією майнових або особистих немайнових інтересів особи, то визнання незаконними (протиправними) таких рішень є способом захисту її цивільних прав та інтересів в порядку цивільного судочинства.
При визначенні предметної юрисдикції справ суди повинні виходити із суті права та/або інтересу, за захистом якого звернулася особа, заявлених вимог, характеру спірних правовідносин, змісту та юридичної природи обставин у справі.
Згідно з частинами 1, 4 статті 11 Цивільного кодексу України цивільні права та обов`язки виникають із дій осіб, що передбачені актами цивільного законодавства, а також із дій осіб, що не передбачені цими актами, але за аналогією породжують цивільні права та обов`язки. У випадках, встановлених актами цивільного законодавства, цивільні права та обов`язки виникають безпосередньо з актів органів державної влади, органів влади Автономної Республіки Крим або органів місцевого самоврядування.
Цивільні права та інтереси суд може захистити в спосіб визнання незаконними рішення, дій чи бездіяльності органу державної влади, органу влади Автономної Республіки Крим або органу місцевого самоврядування, їхніх посадових і службових осіб (пункт 10 частини 2 статті 16 Цивільного кодексу України).
Земельний кодекс України (надалі - ЗК України) є, зокрема, тим актом цивільного законодавства, який передбачає, що підставою виникнення цивільних прав та обов`язків є акти органів державної влади, органів влади Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування.
Так, відповідно до частин 2, 3 статті 78 ЗК України право власності на землю набувається та реалізується на підставі Конституції України, цього Кодексу, а також інших законів, що видаються відповідно до них. Земля в Україні може перебувати у приватній, комунальній та державній власності
Згідно з частиною 1 статті 116 ЗК України громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом або за результатами аукціону.
Відповідно до частини 4 статті 122 ЗК України центральний орган виконавчої влади з питань земельних ресурсів у галузі земельних відносин та його територіальні органи передають земельні ділянки сільськогосподарського призначення державної власності, крім випадків, визначених частиною восьмою цієї статті, у власність або у користування для всіх потреб.
Згідно з частиною 6 статті 118 ЗК України громадяни, зацікавлені в одержанні безоплатно у власність земельної ділянки із земель державної або комунальної власності для ведення фермерського господарства, ведення особистого селянського господарства, ведення садівництва, будівництва та обслуговування жилого будинку, господарських будівель і споруд (присадибної ділянки), індивідуального дачного будівництва, будівництва індивідуальних гаражів у межах норм безоплатної приватизації, подають клопотання до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу. У клопотанні зазначаються цільове призначення земельної ділянки та її орієнтовні розміри. До клопотання додаються графічні матеріали, на яких зазначено бажане місце розташування земельної ділянки, погодження землекористувача (у разі вилучення земельної ділянки, що перебуває у користуванні інших осіб) та документи, що підтверджують досвід роботи у сільському господарстві або наявність освіти, здобутої в аграрному навчальному закладі (у разі надання земельної ділянки для ведення фермерського господарства). У разі якщо земельна ділянка державної власності розташована за межами населених пунктів і не входить до складу певного району, заява подається до Ради міністрів Автономної Республіки Крим. Верховній Раді Автономної Республіки Крим, Раді міністрів Автономної Республіки Крим, органам виконавчої влади або органам місцевого самоврядування, які передають земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, забороняється вимагати додаткові матеріали та документи, не передбачені цією статтею.
Частиною 7 статті 118 ЗК України передбачено, що відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу розглядає клопотання у місячний строк і дає дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або надає мотивовану відмову у його наданні. Підставою відмови у наданні такого дозволу може бути лише невідповідність місця розташування об`єкта вимогам законів, прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, генеральних планів населених пунктів та іншої містобудівної документації, схем землеустрою і техніко-економічних обґрунтувань використання та охорони земель адміністративно-територіальних одиниць, проектів землеустрою щодо впорядкування територій населених пунктів, затверджених у встановленому законом порядку.
Відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу у двотижневий строк з дня отримання погодженого проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки (а в разі необхідності здійснення обов`язкової державної експертизи землевпорядної документації згідно із законом - після отримання позитивного висновку такої експертизи) приймає рішення про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та надання її у власність (частина 9 статті 118 Земельного кодексу України).
Згідно з частиною 1 статті 122 ЗК України сільські, селищні, міські ради передають земельні ділянки у власність або у користування із земель комунальної власності відповідних територіальних громад для всіх потреб.
З матеріалів справи вбачається, що 28.04.2021 позивач звернувся до відповідача із клопотанням про надання дозволу на розробку проекту землеустрою земельної ділянки кадастровий номер 5325183800:00:001:0616, що розташована в межах території Постав-Муківської сільської ради Чорнухинського району Полтавської області.
Відповідно до таблиці результатів підрахунку голосів поіменного голосування 8 сесії Чорнухинської селищної ради 8 скликання відображено наступні результати: за - 0, проти - 0, утримались - 17, не взяли участь у голосуванні - 4.
Водночас рішенням 5 сесії 8 скликання Чорнухинської селищної ради від 25.02.2021 було прийнято рішення №615 Про надання дозволу на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки гр. ОСОБА_2 площею 2 га для ведення особистого селянського господарства, кадастровий номер: 5325183800:00:001:0616.
Рішенням 9 сесії 8 скликання Чорнухинської селищної ради від 24.06.2021 № 1497 Про розгляд та затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та передачу земельної ділянки у власність гр. ОСОБА_2 затверджено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки гр. ОСОБА_2 площею 2,00 га для ведення особистого селянського господарства (код КВЦПЗ-01.03) із земель комунальної власності, кадастровий номер: 5325183800:00:001:0616, що розташована за адресою: Полтавська область, Лубенський район, Чорнухинська селищна рада (Постав-Муківська сільська рада) та передано безоплатно у власність гр. ОСОБА_2 земельну ділянку площею 2,000 га, кадастровий номер: 5325183800:00:001:0616, що призначена для ведення особистого селянського господарства (код КВЦПЗ-01.03) та розташована за адресою: Полтавська область, Лубенський район, Чорнухинська селищна рада (Постав-Муківська сільська рада).
Відповідно до витягу з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності земельна ділянка, кадастровий номер: 5325183800:00:001:0616, зареєстрована на праві власності за ОСОБА_2 , реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна: 2428431053251.
Таким чином, станом на час звернення до суду з даним позовом зазначена у клопотанні позивачем земельна ділянка передана безоплатно у власність гр. ОСОБА_2 .
Крім того, суд зазначає, що хоч позивач і оскаржує дії у ненаданні дозволу на виготовлення проекту землеустрою згідно клопотання від 28.04.2021, однак провідним мотивом цих вимог є бажання отримати результат, який у кінцевому підсумку має призвести до надання дозволу на складання проекту землеустрою на одну й ту саму земельну ділянку, яка станом на дату розгляду справи перебуває у власності третьої особи.
Оспорювання дії відповідача з вимогою зобов`язати його вчинити дії з надання позивачу дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки згідно з поданим ним клопотанням так чи інакше зачіпатиме право власності на цю ж земельну ділянку третьої особи.
Відповідно до частини п`ятої статті 242 КАС України при виборі і застосуванні норми права до спірних правовідносин суд враховує висновки щодо застосування норм права, викладені в постановах Верховного Суду.
Аналогічні висновки викладені у постанові Великої палати Верховного Суду від 09 жовтня 2019 року у справі № 605/567/17.
Отже, у даній справі наявний спір про право на земельну ділянку з кадастровим номером: 5325183800:00:001:0616.
Згідно з частиною 1 статті 19 Цивільного процесуального кодексу України суди розглядають у порядку цивільного судочинства справи, що виникають з цивільних, земельних, трудових, сімейних, житлових та інших правовідносин, крім справ, розгляд яких здійснюється в порядку іншого судочинства.
У разі прийняття суб`єктом владних повноважень рішення про передачу земельних ділянок у власність чи оренду (тобто ненормативного акта, який вичерпує свою дію після його реалізації) оспорювання правомірності набуття фізичною чи юридичною особою спірної земельної ділянки, а також правомірності надання іншій особі дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення цієї земельної ділянки, має вирішуватися у порядку цивільної (господарської) юрисдикції, оскільки виникає спір про право цивільне.
Такий висновок відповідає правовій позиції Верховного Суду України, викладеній у постановах від 11.11.2014 у справі № 21-493а14, від 24.02.2015 у справі №21-34а15 та від 13.09.2017 у справі № 21-2465а16, підтриманій Верховним Судом у постанові від 06.02.2018 у справі №2а-3100/11/2170 (К/9901/4856/18).
Підсумовуючи вищевикладене, враховуючи суть спірних правовідносин, суд дійшов висновку, що цей спір не належить до юрисдикції адміністративного суду, оскільки правовідносини у цій справі мають вирішуватись в порядку цивільного судочинства, за правилами якого можливий одночасний розгляд вимог про визнання незаконними рішення, дій чи бездіяльності органу місцевого самоврядування, а також захисту приватного інтересу позивача.
Відповідно до пункту 1 частини 1 статті 238 Кодексу адміністративного судочинства України суд закриває провадження у справі якщо справу не належить розглядати за правилами адміністративного судочинства.
З огляду на вищевикладене, суд вважає за необхідне закрити провадження у справі №440/7779/21 за адміністративним позовом ОСОБА_1 до Чорнухинської селищної ради про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити певні дії.
Отже, клопотання відповідача про закриття провадження у справі слід задовольнити.
Згідно з приписами частини 2 статті 238 Кодексу адміністративного судочинства України ухвала суду про закриття провадження у справі може бути оскаржена.
На підставі викладеного, керуючись статтями 238, 239, 243, 248, 256, 294 Кодексу адміністративного судочинства України, -
У Х В А Л И В:
Клопотання відповідача про закриття провадження у справі задовольнити.
Закрити провадження у справі №440/7779/21 за адміністративним позовом ОСОБА_1 до Чорнухинської селищної ради, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача - ОСОБА_2 про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити певні дії.
Роз`яснити позивачу право на звернення до суду в порядку цивільного судочинства.
Ухвала суду може бути оскаржена шляхом подання апеляційної скарги протягом п`ятнадцяти днів з дня складення повного судового рішення до Другого апеляційного адміністративного суду.
До дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи апеляційні та касаційні скарги подаються учасниками справи до або через відповідні суди, а матеріали справ витребовуються та надсилаються судами за правилами, що діяли до набрання чинності Кодексу адміністративного судочинства України в редакції Закону України від 03.10.2017 № 2147-VIII.
Суддя Л.М. Петрова
Суд | Полтавський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 27.09.2021 |
Оприлюднено | 01.10.2021 |
Номер документу | 99971283 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Полтавський окружний адміністративний суд
Л.М. Петрова
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні