Харківський окружний адміністративний суд 61022, м. Харків, майдан Свободи, 6, inbox@adm.hr.court.gov.ua, ЄДРПОУ: 34390710
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
Харків
29 вересня 2021 року № 520/15567/21
Харківський окружний адміністративний суд у складі: головуючого судді Зінченко А.В., розглянувши в порядку спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , код НОМЕР_1 ) до Коломацької селищної ради Богодухівського району Харківської області (вул. Гетьмана І. Мазепи, буд. 2, смт. Коломак, Богодухівський район, Харківська область,63101, код ЄДРПОУ 04398117) про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити певні дії,-
ВСТАНОВИВ:
Позивач звернулась до суду з адміністративним позовом, в якому просила суд:
- визнати бездіяльність Коломацької селищної ради Богодухівського району Харківської області (ЄДРПОУ 04398117) стосовно нерозгляду у передбачений законодавством спосіб заяви ОСОБА_1 ( НОМЕР_2 ) про затвердження технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) гр. ОСОБА_1 для ведення товарного сільськогосподарського виробництва (КВЦПЗ А.01.01), яка розташована за адресою: АДРЕСА_2 6323281200:01:000:0086 протиправною;
- зобов`язати Коломацьку селищну раду Богодухівського району Харківської області (ЄДРПОУ 04398117) затвердити технічну документацію із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) гр. ОСОБА_1 для ведення товарного сільськогосподарського виробництва (КВЦПЗ А.01.01), яка розташована за адресою: АДРЕСА_2 6323281200:01:000:0086 та надати у приватну власність шляхом безоплатної передачі гр. ОСОБА_1 земельної ділянки для ведення товарного сільськогосподарського виробництва (КВЦПЗ А.01.01), яка розташована за адресою: АДРЕСА_2 6323281200:01:000:0086 у місячний строк з дня набрання рішенням у цій справі законної сили;
В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що 13 січня 2021 року ОСОБА_2 , яка діє за довіреністю в інтересах позивача, звернулася до Коломацької селищної ради Богодухівського району Харківської області IX скликання із заявою про затвердження технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) ОСОБА_1 для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, яка розташована за адресою: АДРЕСА_2 . Листом від 19.02.2021 №02-19/433 Головою Коломацької селищної ради Богодухівського району Харківської області повідомлено ОСОБА_1 про перенесення на чергове пленарне засідання селищної ради, або до моменту з`ясування причини виправлення особистих даних у сертифікаті, розгляду заяви про затвердження технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) ОСОБА_1 для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, яка розташована за адресою: АДРЕСА_2 . На думку позивача, протиправна бездіяльність відповідача порушує його право на мирне володіння, користування та розпорядження своїм майном, а тому підлягає скасуванню.
Відповідач, згідно наданого до суду відзиву на позов від 03.09.2021 зазначив, що не погоджується із вищезазначеними позовними вимогами позивача, вважає їх безпідставними, необґрунтованими та такими, що не відповідають дійсності та чинному законодавству, оскільки, на думку відповідача, позивач приховує інформацію про те, що Коломацька селищна рада оскаржує правомірність вступу в спадщину ОСОБА_1 після смерті своєї матері ОСОБА_3 на вищезазначену спірну земельну ділянку шляхом подання позовної заяви до Коломацького районного суду Харківської області, справа № 625/121/21.
Судом встановлено, що 28 вересня 2020 року ОСОБА_2 , діючи в інтересах позивача, звернулася до Коломацької селищної ради Богодухівського району Харківської області із заявою про надання дозволу на розробку технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості).
Рішенням II сесії Коломацької селищної ради Богодухівського району Харківської області IX скликання 27 листопада 2020 року ОСОБА_1 надано дозвіл на розроблення технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) площею 8.5014 га ріллі, номер ділянки 91, відповідно до сертифікату на право на земельну частку (пай) серія ХР №0068017, для ведення товарного сільськогосподарського виробництва з подальшою передачею її власність на території Коломацької селищної ради Харківської області, землі колишнього КСП Україна .
На підставі вказаного рішення, ОСОБА_1 звернулася до сертифікованого інженеру- землевпорядника ОСОБА_4 із замовленням про розроблення технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) площею 8.5014 га ріллі, номер ділянки 91, відповідно до сертифікату на право на земельну частку (пай) серія ХР №0068017, для ведення товарного сільськогосподарського виробництва з подальшою передачею її власність на території Коломацької селищної ради Харківської області, землі колишнього КСП Україна .
13 січня 2021 року ОСОБА_2 , яка діє за довіреністю №528 від 11.03.2020 в інтересах ОСОБА_1 , звернулася до Коломацької селищної ради Богодухівського району Харківської області IX скликання з заявою про затвердження технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) ОСОБА_1 для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, яка розташована за адресою: АДРЕСА_2 .
Листом від 19.02.2021 №02-19/433 Головою Коломацької селищної ради Богодухівського району Харківської області повідомлено представника ОСОБА_1 про перенесення на чергове пленарна засідання селищної ради, або до моменту з`ясування причини виправлення особистих даних у сертифікаті, розгляду заяви про затвердження такої технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) у зв`язку із тим, що під час підготовки даних матеріалів на розгляд чергової сесії селищної ради, на засідання комісії з питань агропромислового комплексу, земельних відносин та природокористування були виявлені помилки у доданих до заяви матеріалах, а саме: у внесенні змін до особистих даних власника сертифікату ХР №0068017 ОСОБА_3 .
Зі змісту позовної заяви, ІНФОРМАЦІЯ_1 померла ОСОБА_3 , що підтверджується свідоцтвом про смерть серія НОМЕР_3 .Відповідно до свідоцтва про народження Серія НОМЕР_4 ОСОБА_6 ІНФОРМАЦІЯ_2 є донькою ОСОБА_3 .Відповідно до свідоцтва про укладення шлюбу № НОМЕР_5 ОСОБА_6 присвоєно прізвище ОСОБА_7 . З наведеного вбачається, що ОСОБА_1 є рідною донькою ОСОБА_3 .
Позивач фактично вступила у володіння спадком, що підтверджується, зокрема, наявністю у ОСОБА_1 сертифіката на право на земельну частку (пай) серія ХР №0068017.
17 вересня 2020 року ОСОБА_1 отримала свідоцтво про право на спадщину за законом на право на земельну частку (пай), що стверджується сертифікатом серія ХР №0068017 у землі, яка перебуває у колективній власності колективного сільськогосподарського підприємства Україна , село Шляхове, Коломацького району, Харківської області, розміром 9,95 в умовних кадастрових гектарах, виданого 20 листопада 1997 року Коломацькою районною державною адміністрацією Харківської області на підставі рішення цієї ж адміністрації за №262 від 08 жовтня 1997 року, зареєстрованого 27 квітня 1998 року у Книзі реєстрації сертифікатів на право на земельну частку '(пай) за №148 на ім`я спадкодавця.
Так, у відзиві на позов, відповідач зазначив, що на підставі неодноразових звернень депутата Коломацької селищної ради ОСОБА_8 до Коломацької селищної ради щодо вчинення кримінального правопорушення за фактом підроблення сертифікату на право на земельну частку (пай) серії ХР № 0068017, виданого на ім`я ОСОБА_9 та неправомірно виданого свідоцтва про права на спадщину за законом від 17.09,2020 серії НОР 218159, ОСОБА_1 (лист № 1 від 08.02.2021 року, лист № 6 від 26.02.2021 року ), Коломацька селищна рада призупинила розгляд справи до закриття кримінального провадження та набрання законної сили рішення суду.
Рішенням Коломацького районного суду Харківської області від 21.09.2021 по справі 625/121/21 позов Коломацької селищної ради до ОСОБА_1 , 3-я особа Приватний нотаріус Коломацького районного нотаріального округу Харківської області Назарько Наталія Станіславівна про визнання недійсним свідоцтва про право на спадщину за законом, визнання земельної частки (паю) відумерлою спадщиною та про передачу її територіальній громаді відповідно до закону залишено без задоволення.
Правовідносини у сфері забезпечення права на землю громадян, юридичних осіб, територіальних громад та держави, раціонального використання та охорони земель урегульовано Земельним кодексом України (далі - ЗК України).
Відповідно до частин першої-третьої статті 116 ЗК України громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом, або за результатами аукціону. Набуття права на землю громадянами та юридичними особами здійснюється шляхом передачі земельних ділянок у власність або надання їх у користування.
Такий порядок визначений статтею 118 Земельного кодексу України.
Відповідний орган місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки комунальної власності у власність, розглядає клопотання громадян, зацікавлених в одержанні безоплатно у власність земельної ділянки із земель комунальної власності, у місячний строк і дає дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або надає мотивовану відмову у його наданні.
За приписами частини першої статті 122 Земельного кодексу України сільські, селищні, міські ради передають земельні ділянки у власність або у користування із земель комунальної власності відповідних територіальних громад для всіх потреб.
Статтею 1 Закону України Про землеустрій (в редакції чинній на час виникнення спірних правовідносин) визначено, що межування земель - комплекс робіт із встановлення чи відновлення в натурі (на місцевості) меж адміністративно-територіальних одиниць, меж земельних ділянок власників, землекористувачів, у тому числі орендарів, із закріпленням їх межовими знаками встановленого зразка. Проект землеустрою - сукупність економічних, проектних і технічних документів щодо обґрунтування заходів з використання та охорони земель, які передбачається здійснити за таким проектом. Технічна документація із землеустрою - сукупність текстових та графічних матеріалів, що визначають технічний процес проведення заходів з використання та охорони земель без застосування елементів проектування.
Статтею 25 наведеного Закону визначені види документації із землеустрою, зокрема, проекти землеустрою щодо встановлення (зміни) меж адміністративно-територіальних одиниць; проекти землеустрою щодо відведення земельних ділянок; технічна документація із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості).
Відповідно до частин чотирнадцятої - вісімнадцятої ст.186 ЗК України, технічна документація із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) погодженню не підлягає і затверджується: Верховною Радою Автономної Республіки Крим, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, органами виконавчої влади або органами місцевого самоврядування відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, у разі якщо земельна ділянка перебуває у державній або комунальній власності; власником земельної ділянки, у разі якщо земельна ділянка перебуває у приватній власності.
Оригінал відповідної документації із землеустрою подається розробником для погодження територіальному органу центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин, а іншим органам виконавчої влади, органам місцевого самоврядування та іншим суб`єктам, які здійснюють погодження документації із землеустрою, - копії такої завіреної розробником документації.
Підставою для відмови у погодженні документації із землеустрою може бути лише невідповідність її положень вимогам законів та прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, документації із землеустрою або містобудівної документації.
Верховній Раді Автономної Республіки Крим, Раді міністрів Автономної Республіки Крим, органам виконавчої влади, органам місцевого самоврядування, іншим суб`єктам, визначеним цією статтею, при погодженні та затвердженні документації із землеустрою забороняється вимагати: додаткові матеріали та документи, не включені до складу документації із землеустрою, встановленого Законом України "Про землеустрій"; надання погодження документації із землеустрою будь-якими іншими органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування, підприємствами, установами та організаціями, погодження яких не передбачено цією статтею; проведення будь-яких обстежень, експертиз та робіт.
Кожен орган виконавчої влади, орган місцевого самоврядування, Верховна Рада Автономної Республіки Крим, Рада міністрів Автономної Республіки Крим, інший суб`єкт, визначений цією статтею, розглядає та погоджує документацію із землеустрою самостійно та незалежно від погодження документації із землеустрою іншими органами.
Законом України "Про місцеве самоврядування в Україні" передбачено, що місцеві ради в межах своїх повноважень приймають нормативні та інші акти у формі рішень. Рішення ради приймаються на її пленарному засіданні після обговорення більшістю депутатів від загального складу ради (ст.59 Закону №280/97-ВР)
Якщо місцевою радою за результатами розгляду питання на пленарному засіданні сесії не прийняте будь-яке конкретне рішення, це може вказувати на відповідну бездіяльність суб`єкта влади.
Судом встановлено, що відповідачем в порушення вимог ч.2 ст.118 ЗК України у місячний строк з дня отримання заяви позивача від 13.01.2021 не прийняте будь-яке конкретне рішення стосовно заяви ОСОБА_1 (про надання дозволу або відмову у його наданні із посиланням на підставу відмови)
На думку суду, хоч і перенесення чергового пленарного засідання селищної ради, або момент з`ясування причини виправлення особистих даних у сертифікаті не свідчать про умисну бездіяльність відповідача, однак і не є рішенням, яке відповідає вимогам Земельного кодексу України стосовно розгляду цієї категорії заяв громадян.
З іншої сторони, суд звертає увагу на те, що дії ( чи бездіяльність) колегіального органу, які полягають в утриманні від прийняття конкретного рішення, наприклад, шляхом перенесення розгляду заяви на іншу дату або сесію місцевої ради, спричиняє правову невизначеність, оскільки звернення фактично залишається невирішеним через відсутність будь-якого конкретного рішення уповноваженого органу. Зазначене суперечить вимогам Земельного кодексу України.
Жодних інших правових підстав для відмови у затвердженні проекту землеустрою після його погодження в порядку статті 186-1 Земельного кодексу України, норми статті 118 Земельного кодексу України не містять. При цьому перевірка на відповідність проекту землеустрою вимогам законів та прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів має здійснюватись саме на етапі погодження такого проекту.
Вказаний висновок узгоджується з правовою позицією Верховного Суду у постанові від 06.03.2019 у справі №1640/2594/18
Отже, відповідач був зобов`язаний прийняти рішення, обираючи лише з двох можливих та передбачених ЗК України варіантів: надання дозволу або мотивована відмова.
Суд не заперечує право колегіального органу приймати рішення в межах наданих йому повноважень, однак робити це він зобов`язаний з урахуванням чітких вимог та обмежень, встановлених законом, якими у цьому випадку є положення ст.118 ЗК України. У той же час, дії, вчинені відповідачем, а також рішення таким вимогам не відповідали.
Крім того, рішенням Коломацького районного суду Харківської області від 21.09.2021 по справі 625/121/21 позов Коломацької селищної ради до ОСОБА_1 , 3-я особа Приватний нотаріус Коломацького районного нотаріального округу Харківської області Назарько Наталія Станіславівна про визнання недійсним свідоцтва про право на спадщину за законом, визнання земельної частки (паю) відумерлою спадщиною та про передачу її територіальній громаді відповідно до закону залишено без задоволення.
Суд вказує, крім вищезазначеної підстави, відповідачем не зазначено про невідповідність положень технічної документації вимогам законів та прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, документації із землеустрою або містобудівної документації.
Тому, суд приходить до висновку про задоволення позовних вимог в частині визнання бездіяльності Коломацької селищної ради Богодухівського району Харківської області (ЄДРПОУ 04398117) стосовно нерозгляду у передбачений законодавством спосіб заяви ОСОБА_1 ( НОМЕР_2 ) про затвердження технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) гр. ОСОБА_1 для ведення товарного сільськогосподарського виробництва (КВЦПЗ А.01.01), яка розташована за адресою: АДРЕСА_2 6323281200:01:000:0086 протиправною.
Щодо позовних вимог про затвердження технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) суд зазначає наступне.
З системного аналізу положень ст.2 КАС України в кореспонденції з приписами ст.6 Конституції України, якою закріплений принцип розподілу державної влади та ст.8 Конституції України, якою запроваджений принцип верховенства права, слідує, що адміністративному суду при вирішенні адміністративного спору належить перевірити, зокрема, обґрунтованість саме тих висновків, стосовно обставин спірних правовідносин, які покладені суб`єктом владних повноважень в основу спірного рішення. Перевірка судом інших обставин спірних правовідносин виходить за межі предмету доказування в адміністративній справі і має своїм фактичним наслідком перебирання судом на себе функцій суб`єкта владних повноважень, а правовим мотивуванням спірного рішення додатковими фактичними підставами, що не відповідає запровадженому ст. 6 Конституції України принципу розподілу державної влади та запровадженому ст. 8 Конституції України принципу верховенства права. При цьому, суд зауважує, що приписи перелічених норм права встановлюють, що суд не має прав перебирати на себе функції органів державної влади, на які законами України покладені певні обов`язки, надані повноваження та віднесені до виключної компетенції такого суб`єкта.
Отже, суд не може перебирати на себе функцій суб`єкта владних повноважень в реалізації відповідних управлінських функцій і вирішенні питань, віднесених до виключної компетенції такого суб`єкта та зобов`язувати його приймати рішення, які входять до його компетенції.
Між тим, відповідно до ч. 2 ст. 9 КАС України зазначено, що суд розглядає адміністративні справи не інакше як за позовною заявою, поданою відповідно до цього Кодексу, і не може виходити за межі позовних вимог. Суд може вийти за межі позовних вимог тільки в разі, якщо це необхідно для повного захисту прав, свобод та інтересів сторін чи третіх осіб, про захист яких вони просять.
Судова влада реалізується шляхом здійснення правосуддя у рамках відповідних судових процедур (частина перша статті 124 Конституції України, частина друга статті 1 Закону України "Про судоустрій і статус суддів"). Суд є конституційно визначеним державним інститутом, який правомочний захищати права і свободи людини і громадянина, завданням якого є здійснення правосуддя, забезпечення права на справедливий суд та повагу до інших прав і свобод, гарантованих Конституцією і законами України (стаття 55, розділ VIII Конституції України, стаття 2 Закону України "Про судоустрій і статус суддів"). Судовий захист вважається найбільш дієвою гарантією відновлення порушених прав і свобод людини і громадянина.
Враховуючи вищевикладене та беручи до уваги, що судом визнано протиправним рішення відповідача, а тому суд вважає за необхідне вийти за межі позовних вимог заявлених позивачем шляхом зобов`язання відповідача повторно розглянути заяву ОСОБА_1 ( НОМЕР_2 ) про затвердження технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) гр. ОСОБА_1 для ведення товарного сільськогосподарського виробництва (КВЦПЗ А.01.01), яка розташована за адресою: АДРЕСА_2 6323281200:01:000:0086.
Суд зазначає, що згідно з вимогами ст.2 КАС України завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.
Статтею 6 Кодексу адміністративного судочинства визначено, що суд при вирішенні справи керується принципом верховенства права, відповідно до якого, зокрема, людина, її права та свободи визнаються найвищими цінностями та визначають зміст і спрямованість діяльності держави.
Таким чином, проаналізувавши наведене, суд вважає за необхідне вказати, що позовні вимоги є частково обґрунтованими, частково підтверджені нормативно та документально, а тому є такими, що підлягають частковому задоволенню.
На підставі викладеного, керуючись ст. 19 Конституції України, ст.ст. 243, 244, 245, 246 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
ВИРІШИВ:
Адміністративний позов ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , код НОМЕР_1 ) до Коломацької селищної ради Богодухівського району Харківської області (вул. Гетьмана І. Мазепи, буд. 2, смт. Коломак, Богодухівський район, Харківська область,63101, код ЄДРПОУ 04398117) про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити певні дії - задовольнити частково.
Визнати бездіяльність Коломацької селищної ради Богодухівського району Харківської області (ЄДРПОУ 04398117) стосовно нерозгляду у передбачений законодавством спосіб заяви ОСОБА_1 ( НОМЕР_2 ) про затвердження технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) гр. ОСОБА_1 для ведення товарного сільськогосподарського виробництва (КВЦПЗ А.01.01), яка розташована за адресою: АДРЕСА_2 6323281200:01:000:0086 протиправною.
Зобов`язати Коломацьку селищну раду Богодухівського району Харківської області (вул. Гетьмана І. Мазепи, буд. 2, смт. Коломак, Богодухівський район, Харківська область,63101, код ЄДРПОУ 04398117) повторно розглянути заяву ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , код НОМЕР_1 ) про затвердження технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) для ведення товарного сільськогосподарського виробництва (КВЦПЗ А.01.01), яка розташована за адресою: АДРЕСА_2 6323281200:01:000:0086.
Стягнути з Коломацької селищної ради Богодухівського району Харківської області (ЄДРПОУ 04398117) на користь ОСОБА_1 (РНОКПП НОМЕР_1 ) судовий збір за подання позовної заяви в розмірі 454 грн 00 коп. (чотириста п`ятдесят чотири) гривні, 00 копійок.
В іншій частині позовних вимог відмовити.
Рішення суду може бути оскаржене в апеляційному порядку шляхом подачі безпосередньо до Другого апеляційного адміністративного суду апеляційної скарги протягом тридцяти днів з дня вручення повного рішення суду у відповідності до ст. 295 цього Кодексу.
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, встановленого цим Кодексом, якщо таку скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги судове рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження або набрання законної сили рішенням за наслідками апеляційного провадження.
Суддя Зінченко А.В.
Суд | Харківський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 29.09.2021 |
Оприлюднено | 01.10.2021 |
Номер документу | 99972080 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Харківський окружний адміністративний суд
Зінченко А.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні