УХВАЛА
про відмову у відкритті провадження в адміністративній справі
27 вересня 2021 року справа № 580/7279/21
м. Черкаси
Суддя Черкаського окружного адміністративного суду Кульчицький С.О., розглянувши матеріали адміністративного позову ОСОБА_1 до Паланської сільської ради, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача ОСОБА_2 про визнання протиправним та скасування рішення,
ВСТАНОВИВ:
До Черкаського окружного адміністративного суду звернулась ОСОБА_1 (далі - позивач) з позовом до Паланської сільської ради (далі - відповідач), третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача ОСОБА_2 в якому просить:
- визнати неправомірним та скасувати рішення Паланської сільської ради від 28.01.2021 року №6-113VІІІ Про затвердження технічної документації із землеустрою щодо встановлення меж в натурі (на місцевості) та передачу у власність земельної ділянки для ведення товарного сільськогосподарського виробництва громадянці ОСОБА_2 в адміністративних межах села Максимівка (за межами населеного пункту) ;
- повернути земельну ділянку кадастровий номер 7124385300:02:000:0101 площею 2,5135 га для ведення товарного сільськогосподарського виробництва в адміністративних межах села Максимівка Уманського району Черкаської області (за межами населеного пункту) в комунальну власність Паланської сільської ради.
Відповідно до п. 4 ч. 1 ст. 171 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України) суддя після одержання позовної заяви з`ясовує, серед іншого, чи належить позовну заяву розглядати в порядку адміністративного судочинства.
Відповідно до ч.1 ст. 2 КАС України завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.
Спір, що розглядається не містить ознак публічно-правового з огляду на таке.
Відповідно до п. 1 ч. 1 ст. 19 КАС України юрисдикція адміністративних судів поширюється на справи у публічно-правових спорах, зокрема спорах фізичних чи юридичних осіб із суб`єктом владних повноважень щодо оскарження його рішень (нормативно-правових актів чи індивідуальних актів), дій чи бездіяльності, крім випадків, коли для розгляду таких спорів законом встановлено інший порядок судового провадження.
Згідно з п. 7 ч. 1 ст. 4 КАС України суб`єкт владних повноважень - орган державної влади, орган місцевого самоврядування, їх посадова чи службова особа, інший суб`єкт при здійсненні ними публічно-владних управлінських функцій на підставі законодавства, в тому числі на виконання делегованих повноважень, або наданні адміністративних послуг;
При цьому публічно-правовий спір - це спір, у якому:
- хоча б одна сторона здійснює публічно-владні управлінські функції, в тому числі на виконання делегованих повноважень, і спір виник у зв`язку із виконанням або невиконанням такою стороною зазначених функцій; або
- хоча б одна сторона надає адміністративні послуги на підставі законодавства, яке уповноважує або зобов`язує надавати такі послуги виключно суб`єкта владних повноважень, і спір виник у зв`язку із наданням або ненаданням такою стороною зазначених послуг; або
- хоча б одна сторона є суб`єктом виборчого процесу або процесу референдуму і спір виник у зв`язку із порушенням її прав у такому процесі з боку суб`єкта владних повноважень або іншої особи (п. 2 ч. 1 ст. 4 КАС України).
Суддею встановлено, що позивач звернулася до суду з позовом в якому просила визнати неправомірним та скасувати рішення Паланської сільської ради від 28.01.2021 року №6-113VІІІ Про затвердження технічної документації із землеустрою щодо встановлення меж в натурі (на місцевості) та передачу у власність земельної ділянки для ведення товарного сільськогосподарського виробництва громадянці ОСОБА_2 в адміністративних межах села Максимівка (за межами населеного пункту) .
Згідно вказаного рішення Паланська сільська рада передала ОСОБА_2 у приватну власність земельну ділянку за кадастровим номером 7124385300:02:000:0101 площею 2, 5135 га для введення товарного сільськогосподарського виробництва в адміністративних межах села Максимівка Уманського району Черкаської області із земель комунальної власності Паланської сільської ради (за межами населеного пункту).
З відомостей з Публічної кадастрової карти України вбачається, що земельна ділянка площею 2, 5135 га за кадастровим номером 7124385300:02:000:0101 перебуває у приватній власності.
Отже, позивач просить скасувати рішення Паланської сільської ради від 28.01.2021 №6-113VІІІ, яка перебуває у приватній власності фізичної особи.
Суддя зазначає, що рішення суб`єкта владних повноважень у сфері земельних відносин, яке має ознаки ненормативного акта та вичерпує свою дію після його реалізації, може оспорюватися з точки зору його законності, а вимоги про визнання рішення незаконним - розглядатися в порядку цивільного або господарського судочинства, якщо за результатами реалізації рішення у фізичної чи юридичної особи виникло право цивільне й спірні правовідносини, на яких ґрунтується позов, мають приватноправовий характер. У такому випадку вимога про визнання рішення незаконним може розглядатися як спосіб захисту порушеного цивільного права за статтею 16 Цивільного кодексу України та пред`являтися до суду для розгляду в порядку цивільного або господарського судочинства, якщо фактично підґрунтям і метою пред`явлення позовної вимоги про визнання рішення незаконним є оспорювання цивільного речового права особи (наприклад, права власності на землю), що виникло в результаті та після реалізації рішення суб`єкта владних повноважень.
Згідно частини 1 статті 791 Земельного кодексу України формування земельної ділянки полягає у визначенні земельної ділянки як об`єкта цивільних прав. Формування земельної ділянки передбачає визначення її площі, меж та внесення інформації про неї до Державного земельного кадастру.
Сформовані земельні ділянки підлягають державній реєстрації у Державному земельному кадастрі (частина 3 статті 791 Земельного кодексу України).
Земельна ділянка вважається сформованою з моменту присвоєння їй кадастрового номера (частина 4 статті 791 Земельного кодексу України).
Земельна ділянка може бути об`єктом цивільних прав виключно з моменту її формування (крім випадків суборенди, сервітуту щодо частин земельних ділянок) та державної реєстрації права власності на неї (частина 9 статті 791 Земельного кодексу України).
Згідно частини 13 статті 791 Земельного кодексу України земельна ділянка припиняє існування як об`єкт цивільних прав, а її державна реєстрація скасовується в разі: поділу або об`єднання земельних ділянок; скасування державної реєстрації земельної ділянки на підставі судового рішення внаслідок визнання незаконною такої державної реєстрації; якщо речове право на земельну ділянку, зареєстровану в Державному земельному кадастрі відповідно до Закону України "Про Державний земельний кадастр", не було зареєстровано протягом року з вини заявника.
Отже, у разі скасування рішення Паланської сільської ради від 28.01.2021 №6-113VІІІ виникають підстави для припинення права власності на земельну ділянку фізичної особи ОСОБА_2 .
За вказаних обставин правовідносини щодо реєстрації земельних ділянок у Державному земельному кадастрі втрачають публічний характер та набувають приватно-правового характеру.
Приписами статті 19 Цивільного процесуального кодексу України визначено, що суди розглядають у порядку цивільного судочинства справи, що виникають із цивільних, земельних, трудових, сімейних, житлових та інших правовідносин, крім справ, розгляд яких здійснюється в порядку іншого судочинства.
Оскільки в даному випадку спір стосується права власності на земельну ділянку за кадастровим номером 7124385300:02:000:0101, яка перебуває у власності фізичної особи, вбачається, що в даному випадку є спір про право, який не відноситься до юрисдикції адміністративного суду, враховуючи суб`єктний склад сторін та підлягає розгляду в порядку цивільного судочинства.
Відповідно до статті 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод від 4 листопада 1950 року кожен має право на справедливий і публічний розгляд його справи упродовж розумного строку незалежним і безстороннім судом, встановленим законом.
За практикою Європейського суду з прав людини (наприклад рішення у справі Сокуренко і Стригун проти України ) суд, який розглянув справу, не віднесену до його юрисдикції, не може вважатися судом, встановленим законом у розумінні частини першої статті 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод 1950 року, яка гарантує право кожного на справедливий і публічний розгляд його справи упродовж розумного строку незалежним і безстороннім судом, встановленим законом.
Пунктом 1 ч. 1 ст. 170 Кодексу адміністративного судочинства України встановлено, що суддя відмовляє у відкритті провадження в адміністративній справі, якщо позов не належить розглядати за правилами адміністративного судочинства.
Частиною 6 ст. 170 КАС України визначено, що у разі відмови у відкритті провадження в адміністративній справі з підстави, встановленої пунктом 1 частини першої цієї статті, суд повинен роз`яснити заявнику, до юрисдикції якого суду віднесено розгляд такої справи.
Суддя роз`яснює позивачу, що заявлені в цьому позові вимоги до Паланської сільської ради належить розглядати за правилами цивільного судочинства, тому з даним позовом слід звернутися до Уманського міськрайонного суду.
Керуючись ст.ст. 2, 4, 19, 170, 171, 243, 248, 256, 294, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суддя,
УХВАЛИВ:
Відмовити у відкритті провадження в адміністративній справі №580/7279 за позовом ОСОБА_1 до Паланської сільської ради про визнання протиправним та скасування рішення.
Копію ухвали надіслати позивачу.
Роз`яснити позивачу, що даний спір має вирішуватися судами за правилами цивільного судочинства.
Роз`яснити позивачу, що повторне звернення про заявлений предмет, з тих же підстав між тими самими сторонами у відповідній частині позовних вимог не допускається.
Ухвала набирає законної сили з моменту її підписання суддею, однак апеляційна скарга на ухвалу суду може бути подана до Шостого апеляційного адміністративного суду через Черкаський окружний адміністративний суд протягом п`ятнадцяти днів з дня її підписання суддею.
Суддя С.О. Кульчицький
Суд | Черкаський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 27.09.2021 |
Оприлюднено | 01.10.2021 |
Номер документу | 99972675 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Черкаський окружний адміністративний суд
С.О. Кульчицький
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні