Рішення
від 29.09.2021 по справі 600/3282/21-а
ЧЕРНІВЕЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЧЕРНІВЕЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

29 вересня 2021 р. м. Чернівці Справа № 600/3282/21-а

Чернівецький окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Лелюка О.П., розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження в порядку письмового провадження адміністративну справу за позовом Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Чернівецькій області до Фермерського господарства "Агро-Бав" про застосування заходів реагування у сфері державного нагляду (контролю),

У С Т А Н О В И В :

Головне управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Чернівецькій області звернулось до суду з позовом до Фермерського господарства "Агро-Бав" про застосування заходів реагування у сфері державного нагляду (контролю).

Позивач, з урахуванням заяви про уточнення позовних вимог, просить суд застосувати до Фермерського господарства "Агро-Бав" (код ЄДРПОУ - 33828656) захід реагування у сфері державного нагляду (контролю) шляхом зобов`язання зупинити подальшу експлуатацію підсобного приміщення прибудованого до зерноскладу фермерського господарства за адресою: с. Тарасівці Чернівецького (Новоселицького) району Чернівецької області до повного виконання протипожежних вимог і усунення усіх порушень, викладених в Акті Чернівецького районного управління ГУ ДСНС України у Чернівецькій області від 28 травня 2021 року №56, що стосуються вищезазначеного об`єкта.

Обґрунтовуючи позовні вимоги, позивач посилався на те, що за результатами проведеної позапланової перевірки щодо дотримання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки в приміщеннях Фермерського господарства "Агро-Бав" за адресою: с. Тарасівці Чернівецького (Новоселицького) району Чернівецької області, виявлено ряд суттєвих порушень вимог нормативних актів у сфері цивільного захисту, техногенної і пожежної безпеки, про що складено акт від 28 травня 2021 року №56.

У зв`язку з цим, посилаючись на норми Кодексу цивільного захисту України, Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності , позивач просить суд застосувати заходи реагування у сфері державного нагляду (контролю).

Ухвалою суду від 20 липня 2021 року прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у даній справі, клопотання позивача про розгляд справи за правилами спрощеного позовного провадження задоволено; призначено справу до розгляду в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами; встановлено строк для подання заяв по суті справи.

Відповідач подав до суду відзив на позовну заяву, в якому, не заперечуючи факту проведення в нього позапланової перевірки, вказав, що під час її проведення уповноваженими особами позивача ні в акті перевірки, ні в протоколі, ні в постанові не зазначено, яка кількість вогнегасників має бути у відповідача. Разом з тим, в наявності останнього є 8 вогнегасників, 4 з яких біля протипожежного щита, а ще 4 - у приміщенні. Крім цього, позивачем не зазначено і відомостей про те, які саме порушення були вчинені безпосередньо директором Фермерського господарства "Агро-Бав". Просив суд відмовити у задоволенні позову.

У поданій до суду відповіді на відзив позивач звертав увагу на те, що відповідачем не визнано за собою обов`язку щодо усунення порушень вимог пожежної безпеки, виявлених під час позапланової перевірки (пункти 3, 5, 7, 9, 10, 23, 24, 25, 27, 28, 29 Акту від 28 травня 2021 року №56). Натомість, доводи відповідача та надані на їх підтвердження докази, на думку позивача, не підтверджують вчинення ним реальних дій щодо покращення стану пожежної та техногенної безпеки. Наполягав на задоволенні позовних вимог.

Правом подати заперечення відповідач не скористався.

Дослідивши наявні матеріали справи, оцінивши повідомлені обставини, які є достатніми для ухвалення законного і обґрунтованого судового рішення, суд дійшов висновку про те, що адміністративний позов підлягає задоволенню з наступних підстав.

Судом встановлено, що Фермерське господарство "Агро-Бав" (код ЄДРПОУ - 33828656) зареєстроване як юридична особа з 15 листопада 2005 року за адресою: 60350, Чернівецька обл., Новоселицький р-н, село Тарасівці. Керівником зазначеної юридичної особи є Балан Аркадій Васильович.

Відповідно до статті 67 Кодексу цивільного захисту України, статті 6 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" від 05 квітня 2007 року №877-V, наказу Управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Чернівецькій області №251 від 18 грудня 2020 року, Положення про Управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Чернівецькій області, затвердженого наказом ДСНС України від 12 листопада 2018 року №661, посвідчення Головного управління ДСНС України у Чернівецькій області на проведення заходу державного нагляду (контролю) №1709 від 19 квітня 2021 року уповноваженими особами Чернівецького районного управління ГУ ДСНС України у Чернівецькій області у період з 17 травня 2021 року по 28 травня 2021 року проведено перевірку щодо дотримання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки - Фермерським господарством Агро-Бав , що знаходиться за адресою: 60350, Чернівецька область, с. Тарасівці.

За результатами проведення позапланового заходу державного нагляду (контролю) складено акт від 28 травня 2021 року №56.

Перевіркою встановлені порушення вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки зазначеного суб`єкта господарювання:

- будівлі та приміщення не обладнано автоматичною пожежною сигналізацією відповідно до вимог ДБН В.2.5-56:2014 Системи протипожежного захисту ;

- не забезпечено територію, будівлі та приміщення первинними засобами пожежогасіння (вогнегасниками) згідно діючих норм належності;

- не виконано захист будівель, споруд та зовнішніх установок від прямих попадань блискавки і вторинних її проявів;

- не розроблено інструкції про заходи пожежної безпеки для кожного приміщення об`єкта (крім душових, басейнів, мийних, умивалень та санвузлів, а також для коридорів та вестибюлів);

- не виконано вогнезахисну обробку дерев`яних конструкцій будівель та споруд господарства;

- територію об`єкта, будівлі та приміщення не в повній мірі обладнано знаками безпеки;

- не проведено замір опору ізоляції і перевірку спрацювання приладів захисту електричних мереж та електроустановок від короткого замикання;

- не встановлено на території господарства необхідну кількість пожежних щитів у комплекті;

- наявна електромережа в приміщенні зернотоку прокладена відкрито;

- експлуатується тимчасова електромережа в приміщеннях зернотоку;

- на об`єкті відповідним документом (наказом, інструкцією) не встановлено протипожежний режим;

- посадова особа, відповідальна за протипожежний стан, не пройшла навчання з питань пожежної безпеки;

- не обладнано території господарства зовнішнім освітлення для швидкого знаходження пожежних драбин, протипожежного обладнання, входів до будівель;

- на території господарства на в`їздах (виїздах) відсутні схеми території;

- не опрацьовано загальнооб`єктову інструкцію про заходи пожежної безпеки та інструкції для всіх вибухопожежонебезпечних та пожожонебезпечних приміщень;

- не розроблено інструкцію щодо дій персоналу у разі загрози або виникненні надзвичайних ситуацій;

- керівник не пройшов навчання діям у надзвичайних ситуаціях в межах курсів цивільного захисту;

- не забезпечено усіх працівників засобами індивідуального захисту органів дихання;

- не здійснено об`єктові тренування і навчання з питань цивільного захисту;

- не визначено для всіх будівель та приміщень виробничого, складського призначення категорії щодо вибухопожежної та пожежної небезпеки відповідно ДСТУ Б В. 1.1-36:201 б та клас зони згідно з НПАОП 40.1-1.32-01 ;

- не встановлено порядок оповіщення людей про пожежу;

- керівник об`єкта своїм розпорядчим документом не визначив спеціальні місця для куріння, як позначені відповідним знаком або написом;

- наявні відгалужувальні та з`єднувальні коробки не закриті кришками з негорючих або важкогорючих матеріалів;

- електрощити та групові електрощитки не оснащено схемами підключення споживачів з пояснювальними написами та зазначенням номінального струму апарата захисту;

- не обладнано виробничі, складські та інших приміщення, господарства (за наявності горючих матеріалів) бочками з водою;

- промаслені обтиральні матеріали не прибираються в металеві ящики і після закінчення роботи не видаляється з приміщень у спеціально відведені за межами будівель місця, забезпечені негорючими збірниками з кришками, які щільно закриваються;

- не проведено технічне обслуговування усіх вогнегасників;

- не заборонено використання саморобних, некаліброваних плавких вставок в запобіжній групі електрощитка в приміщенні зерноскладу;

- наявні лампи освітлення в приміщенні зерноскладу не захищені плафонами;

- до початку збирання врожаю керівник об`єкта або уповноважена особа не провів перевірку зерноскладу на відповідність вимогам пожежної безпеки, з оформленням актом;

- збиральна техніка не в повній мірі підготовлена до початку збору зернових;

- не вся збиральна техніка обладнана справними іскрогасниками, первинними засобами пожежогасіння (комбайни і трактори - по 2 вогнегасника, 2 штикові лопати, дві мітли),

- не всі корпуси комбайнів оснащено заземлювальним металевим ланцюгом, що торкається землі;

- не обкошено хлібні поля перед дозріванням колосових (у період воскової стиглості) в місцях прилягання їх до лісових та торф`яних масивів, степової смуги, автомобільних шляхів та залізниць;

- наказом не заборонено у період збирання зернових спалювання стерні, післяжнивних та розводити багаття на полях.

За невиконання протипожежних заходів уповноваженою особою ГУДСНС України у Чернівецькій області складено протокол про адміністративне правопорушення відповідно до статті 188-8 Кодексу України про адміністративні правопорушення серії ЧВ №043621/24 від 28 травня 2021 року та прийнято постанову про накладення адміністративного стягнення серії ЧВ №008039/24 від 28 травня 2021 року, якою керівника Фермерського господарства Агро-Бав Балана А.В. притягнуто до адміністративної відповідальності у виді штрафу у розмірі ста неоподатковуваних мінімумів доходів громадян, що становить 1700,00 грн. Указаний штраф сплачено у повному обсязі ОСОБА_1 , що підтверджується квитанцією №0.0.2143157121.1 від 28 травня 2021 року.

Рапортом заступника начальника управління - начальника відділу запобігання надзвичайним ситуаціям Чернівецького районного управління ГУДСНС у Чернівецькій області підполковника служби цивільного захисту Б. Сольського до заступника начальника Головного правління із запобігання надзвичайним ситуаціям Управління ДСНС України у Чернівецькій області полковника служби цивільного захисту І. Диниса запропоновано подати позов про застосування заходів реагування щодо відключення електромережі та призупинення функціонування приміщень ФГ Агро-Бав в с. Тарасівці, Ванчиковецької ТГ, Чернівецького району Чернівецької області, у зв`язку з тим, що порушення, викладені в у пунктах 1, 2, 3, 5, 7, 9, 10, 23, 24, 25, 27, 28, 29 Акта перевірки від 28 травня 2021 року №56 можуть призвести до виникнення пожежі та перешкоджання швидкій евакуації людей з приміщень та ускладнювати ліквідацію її наслідків.

За наведених обставин Головне управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Чернівецькій області звернулось до адміністративного суду з даним позовом.

До вказаних правовідносин суд застосовує такі положення закону та робить висновки по суті спору.

Правові та організаційні засади, основні принципи і порядок здійснення державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності, повноваження органів державного нагляду (контролю), їх посадових осіб і права, обов`язки та відповідальність суб`єктів господарювання під час здійснення державного нагляду (контролю) визначає Закон України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" від 05 квітня 2007 року №877-V (в редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин).

Статтею 1 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" визначено, що державний нагляд (контроль) - діяльність уповноважених законом центральних органів виконавчої влади, їх територіальних органів, державних колегіальних органів, органів виконавчої влади Автономної Республіки Крим, місцевих державних адміністрацій, органів місцевого самоврядування (далі - органи державного нагляду (контролю)) в межах повноважень, передбачених законом, щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства суб`єктами господарювання та забезпечення інтересів суспільства, зокрема належної якості продукції, робіт та послуг, допустимого рівня небезпеки для населення, навколишнього природного середовища.

Згідно з абзацом 1 частини п`ятої статті 4 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" виробництво (виготовлення) або реалізація продукції, виконання робіт, надання послуг суб`єктами господарювання можуть бути зупинені повністю або частково виключно за рішенням суду.

Частиною сьомою статті 7 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" передбачено, що на підставі акта, складеного за результатами здійснення заходу, в ході якого виявлено порушення вимог законодавства, орган державного нагляду (контролю) за наявності підстав для повного або часткового зупинення виробництва (виготовлення), реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг звертається у порядку та строки, встановлені законом, з відповідним позовом до адміністративного суду. У разі необхідності вжиття інших заходів реагування орган державного нагляду (контролю) протягом п`яти робочих днів з дня завершення здійснення заходу державного нагляду (контролю) складає припис, розпорядження, інший розпорядчий документ щодо усунення порушень, виявлених під час здійснення заходу.

Відносини, пов`язані із захистом населення, територій, навколишнього природного середовища та майна від надзвичайних ситуацій, реагуванням на них, функціонуванням єдиної державної системи цивільного захисту, повноваження органів державної влади, Ради міністрів Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування, права та обов`язки громадян України, іноземців та осіб без громадянства, підприємств, установ та організацій незалежно від форми власності регулює та визначає Кодекс цивільного захисту України (в редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин).

Відповідно до статті 64 Кодексу цивільного захисту України центральний орган виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, уповноважений організовувати та здійснювати державний нагляд (контроль) щодо виконання вимог законів та інших нормативно-правових актів з питань техногенної та пожежної безпеки, цивільного захисту і діяльності аварійно-рятувальних служб.

Центральний орган виконавчої влади, який здійснює нагляд (контроль) у сфері техногенної та пожежної безпеки, реалізує повноваження безпосередньо і через свої територіальні органи в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі, районах, районах у містах, містах обласного, республіканського (Автономної Республіки Крим) значення.

До складу центрального органу виконавчої влади, який здійснює нагляд (контроль) у сфері техногенної та пожежної безпеки, і його територіальних органів входять: 1) органи державного нагляду у сфері пожежного нагляду; 2) органи державного нагляду у сфері цивільного захисту і техногенної безпеки; 3) підрозділи забезпечення та інші структурні підрозділи.

Згідно зі статтею 66 Кодексу цивільного захисту України центральний орган виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, здійснює державний нагляд (контроль) шляхом проведення планових та позапланових перевірок відповідно до закону.

Статтею 67 Кодексу цивільного захисту України передбачено, що до повноважень центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, належить, зокрема: - здійснення державного нагляду (контролю) у сфері техногенної та пожежної безпеки, цивільного захисту щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства органами та суб`єктами господарювання, аварійно-рятувальними службами, зазначеними у статті 65 цього Кодексу; - складення актів перевірок, приписів про усунення порушень вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки у разі виявлення таких порушень; - звернення до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, експлуатації будівель, об`єктів, споруд, цехів, дільниць, а також машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, зупинення проведення робіт, у тому числі будівельно-монтажних, випуску і реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту, надання послуг, якщо ці порушення створюють загрозу життю та/або здоров`ю людей.

У відповідності до Положення про Державну службу України з надзвичайних ситуацій, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 16 грудня 2015 року №1052, основними завданнями ДСНС України є, зокрема: реалізація державної політики у сфері цивільного захисту, захисту населення і територій від надзвичайних ситуацій, запобігання їх виникненню, ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій, рятувальної справи, гасіння пожеж, пожежної та техногенної безпеки, діяльності аварійно-рятувальних служб, а також гідрометеорологічної діяльності; здійснення державного нагляду (контролю) за додержанням і виконанням вимог законодавства у сфері цивільного захисту, пожежної та техногенної безпеки, діяльності аварійно-рятувальних служб; внесення на розгляд Міністра внутрішніх справ пропозицій щодо забезпечення формування державної політики у зазначених сферах; реалізація в межах повноважень, передбачених законом, державної політики у сфері волонтерської діяльності.

ДСНС здійснює свої повноваження безпосередньо і через утворені в установленому порядку територіальні органи.

Аналогічного змісту норми наведені і в Положенні про Управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Чернівецькій області, затвердженого наказом ДСНС України від 12 листопада 2018 року №661.

Отже, Головне управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Чернівецькій області є територіальним органом центрального органу виконавчої влади, уповноваженим на забезпечення реалізації державної політики у сферах цивільного захисту, захисту населення і територій від надзвичайних ситуацій та запобігання їх виникненню, ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій, рятувальної справи, гасіння пожеж, пожежної та техногенної безпеки, діяльності аварійно-рятувальних служб, а тому воно наділене повноваженнями здійснювати державний нагляд (контролю) за додержанням та виконанням вимог законодавства у сферах пожежної і техногенної безпеки і звертатись до суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, експлуатації будівель, об`єктів, споруд, цехів, дільниць, а також машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, зупинення проведення робіт, у тому числі будівельно-монтажних, випуску і реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту, надання послуг, якщо ці порушення створюють загрозу життю та/або здоров`ю людей.

Відповідно до частини третьої статті 55 Кодексу цивільного захисту України забезпечення пожежної безпеки суб`єкта господарювання покладається на власників та керівників таких суб`єктів господарювання.

Згідно частин першої, другої та третьої статті 68 Кодексу цивільного захисту України посадові особи центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, у разі порушення вимог законодавства з питань техногенної та пожежної безпеки, у тому числі невиконання їх законних вимог, зобов`язані застосовувати санкції, визначені законом.

У разі встановлення порушення вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, що створює загрозу життю та здоров`ю людей, посадові особи центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сферах техногенної та пожежної безпеки, звертаються до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, агрегатів, експлуатації будівель, споруд, окремих приміщень, випуску та реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту у порядку, встановленому законом.

Приписи, постанови, розпорядження центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, щодо усунення порушень встановлених законодавством вимог з питань техногенної та пожежної безпеки можуть бути оскаржені до суду в установлений законом строк.

Відповідно до статті 70 Кодексу цивільного захисту України підставою для звернення центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, об`єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів є: недотримання вимог пожежної безпеки, визначених цим Кодексом, іншими нормативно-правовими актами, стандартами, нормами і правилами; порушення вимог пожежної безпеки, передбачених стандартами, нормами і правилами, під час будівництва приміщень, будівель та споруд виробничого призначення; випуск і реалізація вибухопожежонебезпечної продукції та продукції протипожежного призначення з відхиленням від вимог, визначених нормативно-правовими актами або без даних щодо відповідності такої продукції вимогам пожежної безпеки; нездійснення заходів щодо захисту персоналу від шкідливого впливу ймовірних надзвичайних ситуацій; відсутність на виробництвах, на яких застосовуються небезпечні речовини, паспортів (формулярів) на обладнання та апаратуру або систем із забезпечення їх безперебійної (безаварійної) роботи; невідповідність кількості засобів індивідуального захисту органів дихання від небезпечних хімічних речовин нормам забезпечення ними працівників суб`єкта господарювання, їх непридатність або відсутність; порушення правил поводження з небезпечними речовинами; відсутність або непридатність до використання засобів індивідуального захисту в осіб, які здійснюють обслуговування потенційно небезпечних об`єктів або об`єктів підвищеної небезпеки, а також в осіб, участь яких у ліквідації наслідків надзвичайної ситуації передбачена планом локалізації і ліквідації наслідків аварій; відсутність на об`єкті підвищеної небезпеки диспетчерської служби або її неготовність до виконання покладених на неї завдань, у тому числі через відсутність відповідних документів, приладів, обладнання або засобів індивідуального захисту; неготовність до використання за призначенням аварійно-рятувальної техніки, засобів цивільного захисту, а також обладнання, призначеного для забезпечення безпеки суб`єктів господарювання; проведення робіт з будівництва будинків та споруд, розміщення інших небезпечних об`єктів, інженерних і транспортних комунікацій, які порушують встановлений законодавством з питань техногенної безпеки порядок їх проведення або проведення яких створює загрозу безпеці населення, суб`єктам господарювання, обладнанню та майну, що в них перебувають.

Повне або часткове зупинення роботи підприємств, об`єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, виконання робіт, надання послуг здійснюється виключно за рішенням адміністративного суду.

Аналізуючи вказані правові норми, суд приходить до висновку, що застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, об`єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів можливо в тому випадку, якщо суб`єктом господарювання не дотримано вимоги пожежної безпеки, визначених цим Кодексом, іншими нормативно-правовими актами, стандартами, нормами і правилами, за обов`язкової умови, що таке порушення вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки створює загрозу життю та здоров`ю людей.

Як вбачається з обставин справи, територіальним органом ДСНС було проведено позапланову перевірку щодо дотримання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки - Фермерське господарство Агро-Бав , що знаходиться за адресою: 60350, Чернівецька область, с. Тарасівці.

За результатом проведеної перевірки виявлено численні порушення вимог законодавства у сфері пожежної, техногенної безпеки, при цьому ризиком настання негативних наслідків від провадження господарської діяльності зазначено - аварія, пожежа, надзвичайна ситуація.

З характеру порушень, встановлених актом перевірки, та які не усунуті на час розгляду справи, останні є суттєвими, оскільки можуть призвести до виникнення пожежі як неконтрольованого процесу знищування або пошкодження вогнем майна, під час якого виникають чинники, небезпечні для людей та навколишнього природного середовища і, як наслідок, можуть створювати і небезпеку завдання шкоди життю та здоров`ю людей у процесі самої пожежі.

При цьому, вказані порушення не є формальними та стосуються суттєвих недоліків у протипожежній системі Фермерського господарства Агро-Бав , що знаходиться за адресою: 60350, Чернівецька область, с. Тарасівці, що у свою чергу унеможливлює забезпечити безпеку людини в разі виникнення пожежі чи іншої надзвичайної ситуації.

Суд зазначає, що в контексті вищенаведених норм настання реальної загрози життю та здоров`ю людей слід пов`язувати з обставинами, які можуть призвести до займання, розповсюдження вогню, виникнення аварій (катастроф) та з впливом небезпечних факторів, які породжують вказані явища.

Суд звертає увагу на те, що у даному випадку виявлені позивачем порушення установлених законодавством вимог пожежної безпеки самі по собі не створюють безпосереднього ризику виникнення і розвитку пожеж, але можуть створювати небезпеку завдання шкоди життю та здоров`ю людей у процесі самої пожежі.

Водночас, існування (не усунення відповідачем) хоча б одного з порушень, встановлених позивачем, які загрожують життю та здоров`ю людей, вже є самостійною достатньою правовою підставою для застосування до нього заходів реагування у вигляді повного зупинення експлуатації (роботи) будівель.

Аналогічний правовий висновок викладений в постанові Верховного Суду від 26 червня 2018 року у справі №823/589/16.

Згідно зі статтею 11 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" виконання вимог органу державного нагляду (контролю) щодо усунення виявлених порушень вимог законодавства є обов`язком суб`єкта господарювання під час здійснення державного нагляду (контролю).

Згідно з наявними у справі матеріалами порушення, зафіксовані в акті від 28 травня 2021 року №56, відповідачем не усунуто.

Враховуючи наведене, суд приходить до висновку про наявність правових підстав для застосування в даному випадку заходу реагування у сфері державного нагляду (контролю), про який просить позивач.

Згідно із пунктом 3 частини першої статті 129 Конституції України однією із основних засад судочинства є змагальність сторін та свобода в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.

Частиною першою статті 9 Кодексу адміністративного судочинства України передбачено, що розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.

Відповідно до частини першої статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

Доводи відповідача, викладені у відзиві, є безпідставними та не спростовують доводів позивача, викладених у позові та відповіді на відзив. Доказів, які б свідчили про усунення порушень вимог пожежної та техногенної безпеки, викладених в акті від 28 травня 2021 року №56, на день розгляду справи відповідачем суду не подано.

Таким чином, зважаючи на наведені вище норми законодавства та встановлені судом обставини справи, суд вважає, що позовні вимоги Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Чернівецькій області є обґрунтованими та підлягають задоволенню повністю.

Відповідно до частини другої статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України при задоволенні позову суб`єкта владних повноважень з відповідача стягуються виключно судові витрати суб`єкта владних повноважень, пов`язані із залученням свідків та проведенням експертиз.

Оскільки під час розгляду даної справи не залучались свідки та не проводились експертизи, то відсутні підстави для стягнення з відповідача судових витрат.

Керуючись статтями 9, 72, 73, 74, 77, 90, 241-246, 250 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

В И Р І Ш И В :

Адміністративний позов Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Чернівецькій області до Фермерського господарства "Агро-Бав" про застосування заходів реагування у сфері державного нагляду (контролю) задовольнити повністю.

Застосувати до Фермерського господарства "Агро-Бав" захід реагування у сфері державного нагляду (контролю) шляхом зобов`язання зупинити подальшу експлуатацію підсобного приміщення, прибудованого до зерноскладу Фермерського господарства "Агро-Бав" за адресою: с. Тарасівці Чернівецького району Чернівецької області до повного виконання протипожежних вимог і усунення усіх порушень, викладених в Акті Чернівецького районного управління ГУ ДСНС України у Чернівецькій області від 28 травня 2021 року №56, що стосуються вищезазначеного об`єкта.

Підстави для розподілу судових витрат відсутні.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду. Апеляційна скарга на рішення суду може бути подана до Сьомого апеляційного адміністративного суду через Чернівецький окружний адміністративний суд протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Датою ухвалення судового рішення є дата його проголошення (незалежно від того, яке рішення проголошено - повне чи скорочене). Датою ухвалення судового рішення в порядку письмового провадження є дата складення повного судового рішення. Повне судове рішення складено 29 вересня 2021 року.

Повне найменування учасників процесу: позивач - Головне управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Чернівецькій області (м. Чернівці, вул. Комарова 1-А, код ЄДРПОУ 38595868); відповідач - Фермерське господарство Агро-Бав (Чернівецька обл., Новоселицький р-н, село Тарасівці, код ЄДРПОУ 33828656).

Суддя О.П. Лелюк

СудЧернівецький окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення29.09.2021
Оприлюднено01.10.2021
Номер документу99972823
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —600/3282/21-а

Рішення від 29.09.2021

Адміністративне

Чернівецький окружний адміністративний суд

Лелюк Олександр Петрович

Ухвала від 20.07.2021

Адміністративне

Чернівецький окружний адміністративний суд

Лелюк Олександр Петрович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні